08 januari 10 13:22 Reageer (57) Politiek RSS

Culemborg: vete draait om twee families

Optocht in de wijk wil benadrukken dat er geen ethnisch conflict speelt

Bronnen uit de Marokkaanse en Molukse gemeenschap in de wijk Terweijde in Culemborg geven aan dat de rust in de wijk afhangt van twee families, een Marokkaanse en een Molukse.

Dat schrijft De Gelderlander.

Het gaat om de familie van het Molukse meisje dat door Marokkaanse jongens werd aangereden en de Marokkaanse familie van één van de inzittenden die door Molukkers uit de auto werd getrokken en zwaar werd mishandeld. De familieleden van beide zijden staan te boek als zeer onberekenbaar. Beide partijen wordt gesmeekt zich in te houden.

Deze lezing wordt door de politie bevestigd.

 

De optocht in de wijk van gisterenavond had mede tot doel deze families te vragen hun kalmte te bewaren.

 

Laatste Reacties (57) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Robin Hoed, za 09 januari 2010 11:17 Reageer op Robin

    Robin

    Kijk nu toch. Wat moeten we nu toch geloven ?

    Rapport: Culemborg geteisterd door groep Marokkanen
    zaterdag 9 januari 2010 09:53

    Een groep van zo'n 21 jonge Marokkanen veroorzaakt een groot deel van de problemen in Culemborg. Niet alleen de rellen in probleemwijk Terweijde, maar ook een aanzienlijk deel van de criminaliteit in de stad kan aan deze groep toegeschreven worden.

    De ME staat al dagen paraat in probleemwijk Culemborg
    Hardnekkig probleem
    Lees ook de weblog van Gerlof Leistra over de rellen in Culemborg: Culemborgse rampwijk: hardnekkig probleem
    Dat staat in een veiligheidsnotitie die de gemeente Culemborg al in november heeft laten opstellen, meldt het Nederlands Dagblad.


    Intimiderend


    De groep, met een harde kern van zo'n 21 Marokkaanse jongens van tussen de 15 en 31 jaar oud is zo intimiderend dat maar weinig Culemborgers aangifte durven doen. Ook zouden zij hun criminele activiteiten zo goed aanpakken dat zij voor de politie bijna ongrijpbaar zijn. Er zwermt nog een groep van 29 potentiële criminelen rond de groep, jongeren die net beginnen met criminele handelingen.Volgens het rapport houdt de politie de groep 'scherp in de gaten'.

    Het is hier zo langzamerhand echt een beerput aan het worden.

    De oplossing ? Ik denk nog steeds zonder aanziens des persoons de wet toepassen en geen rekening houden met afkomst , religie cultuur en ander nonsens.

  • Rouane Rabbit, zo 10 januari 2010 02:43 in reactie op Robin Hoed Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"De oplossing ? Ik denk nog steeds zonder aanziens des persoons de wet toepassen en geen rekening houden met afkomst , religie cultuur en ander nonsens."----

    Een open deur, daaruit kun je afleiden dat het wel moet kloppen.
    Alleen benoem je de daders erg eenzijdig.

    Het was geen strijd tussen engeltjes en duiveltjes, maar tussen rivaliserende families en raddraaiende jongeren.

    Gisteren nog zijn twee Molukkers aangehouden, dat zal niet uit liefde zijn gebeurd.

  • Robin Hoed, vr 08 januari 2010 16:34 Reageer op Robin

    Robin

    Dus twee heel grote families ?

    of twee families met en heleboel (achter) neven , nichten en andere hulptroepen ?

    Dit lijkt me echt een flauwekulverhaal.

    Moet er een burgermeester worden schoongepraat ?

  • ron de boer, vr 08 januari 2010 15:40 Reageer op ron

    ron

    Gelukkig is het een heel klein incidentje van een hele, hele kleine minderheid die het voor de grote groep, die nooit wat doet, verpest.

  • Peter Verkenst, vr 08 januari 2010 15:48 in reactie op ron de boer Reageer op Peter

    Peter

    Je schrijft iets op waarvan je weet dat het niet waar is en wat je ook niet denkt. Het is het soort zure cynisme dat iedere discussie onmogelijk maakt en alleen maar bedoelt om wat te zeggen te hebben. Als je geen argument meer hebt, hou dan gewoon even rust en ga ze bedenken.

  • Julian Kremer, vr 08 januari 2010 17:37 in reactie op Peter Verkenst Reageer op Julian

    Julian

    Met de vorm van gewelddadigheden, vandalisme en buurtpesterijen zoals die in Culemborg zal menig burger en politicus in zijn of haar leefwereld niet mee geconfronteerd worden. Die woont doorgaans prima op stand en kan vanachter zijn of haar vensterglas zich nu (zie bericht) veilig wanen in de gedachte dat het slechts een familievete is. En aldus verder relativerend stellen dat dát iets van alle tijden is. Probleem opgelost.
    Geen wonder dat een behoorlijk deel van de Nederlandse bevolking (dat op de PVV stemt) zich door zowel een deel van de opiniemakers als door de politiek als geheel aan de kant gezet voelt. Genegeerd is misschien zelfs nog wel een beter woord.
    Een doodzonde binnen de democratie.

  • Zjen Zen, vr 08 januari 2010 17:59 in reactie op Julian Kremer Reageer op Zjen

    Zjen

    Dit soort buurtgedoe is van alle tijden. Niks bijzonders.
    De reacties erop zijn buitensporig en dan zie je de duivelscirkel in werking treden.

    De reorganisatie van de politie in de jaren 90 veroorzaakte dat we hier in os dorp de politie agent verloren.
    Nu is dat hier niet zo'n punt maar elders wel.

    Heeft iemand toen zich wel gerealiseerd dat dit soort gedoe het gevolg zou zijn?
    Ik weet zeker van wel want het was een stevige discussie toen.

  • Julian Kremer, vr 08 januari 2010 19:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Julian

    Julian

    'Nu is dat hier niet zo'n punt maar elders wel.'
    Een correcte constatering.

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 18:05 in reactie op Julian Kremer Reageer op Rouane

    Rouane

    Het is een klein deel van de Nederlandse bevolking dat op de PVV stemt. Op dit moment afhankelijk van peilbureau ongeveer 14% tot 17%, en het percentage is dalende.

    En alle bestuurders, ook die van de PVV wonen in villawijken en bezien de wereld veilig vanachter hun vensterglas.

  • Julian Kremer, vr 08 januari 2010 18:54 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Julian

    Julian

    Ik zou durven stellen dat 15% een behoorlijk deel van de bevolking is. Daarnaast bestaat er een forse groep niet-stemmers die zich in zijn politiek opinie ongetwijfeld het meest aangesproken zal voelen door Wilders.
    Tenslotte zijn het doorgaans de politieke partijen zelf die stellen dat er niet teveel belang gehecht moet worden aan peilingen.

    Hoe je het ook wendt of keert; het is de onderklasse van Nederland die zich genegeerd voelt door de politiek van de afgelopen 20 jaar én door de zogenaamde opiniemakers. Dat valt de laatste twee aan te rekenen. Temeer de democratie zoals de onze dat verlangt. Te lang heeft een gedeelte van de bevolking in zogenaamde 'kracht' en 'pracht' wijken moeten wonen. Te lang hebben mensen behorend tot deze groep, moeten aanhoren dat ze zich schuldig maken aan discriminatie en racisme wanneer zij hun ongenoegen uitten over de zogenaamde multiculturele samenleving. Te lang hebben ze geen luisterend oor gekregen van de intellectuele en politieke elite. Te lang.
    Dan is het geen wonder meer te noemen dat het o zo beschaafde en correcte Nederland zijn eigen anti-democratische monster heeft gebaard.
    Een monster dat inderdaad veilig achter het vensterglas zit.
    Kogelvrij glas welteverstaan...

  • Rouane Rabbit, za 09 januari 2010 01:00 in reactie op Julian Kremer Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"Hoe je het ook wendt of keert; het is de onderklasse van Nederland die zich genegeerd voelt door de politiek van de afgelopen 20 jaar én door de zogenaamde opiniemakers."----

    Het is de onderklasse die volop gebruik maakt van de faciliteiten die de PVV linkse hobby's noemt en wil afschaffen. Die groep mensen zal pas werkelijk genegeerd voelen als ze kennismaken met bijvoorbeeld het boek dat Wilders in 2005 heeft geschreven.

    Reken maar dat dat boek voor de volgende verkiezingen uitgebreid ter sprake zal komen.

  • Johnny Berry, vr 08 januari 2010 23:55 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Johnny

    Johnny

    14% tot 17% vind ik veel . Weet niet waar u hebt leren rekenen?

  • Rouane Rabbit, za 09 januari 2010 01:02 in reactie op Johnny Berry Reageer op Rouane

    Rouane

    Het heeft niet met rekenen te maken, maar met opvatting. Jij vindt het veel, ik zie de neergaande trend en het wordt steeds minder.

  • Piet de Geus, za 09 januari 2010 03:24 in reactie op Julian Kremer Reageer op Piet

    Piet

    Dat de PVV-aanhang zich aan de kant gezet voelt is nu eenmaal een kenmerk van dat deel van de bevolking: nergens zijn ze zelf verantwoordelijk voor en alles ligt aan een ander. Want uiteraard is het een ander die hen een woning in een villawijk moet geven, zelf verdienen komt geen moment in ze op.

    Je zou voor de grap eens een vlaktaks in moeten voeren en grappen als kinderbijslag, kindgebonden budget, huursubsidie, aanrechtsubsidie en al die andere vormen van inkomensherverdeling voor een jaartje af moeten schaffen. En natuurlijk ook de huurders OZB moeten laten betalen en stoppen met alle vrijstellingen.

    Dan mogen ze na dat jaar zeggen of ze werden weggezet en genegeerd of dat ze juist van de wieg tot het graf werden gepamperd en graag terug willen naar die situatie. Ik denk dat ik het antwoord al weet.

    En genegeerd door de opiniemakers? Iedere scheet uit die hoek wordt juist zo opgeblazen dat je er langzamerhand doodziek van wordt.

  • Rouane Rabbit, zo 10 januari 2010 02:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rouane

    Rouane

    Dat is de paradox, de PVV aanhang profiteert het meest van de linkse hobby's die ze willen afschaffen. Hoe leggen we dat later uit aan onze kinderen.

    Ik kan maar een verklaring verzinnen, maar die hou ik voor me.

  • Zjen Zen, zo 10 januari 2010 15:16 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat leg je uit door het nu uit te leggen Rouane.

  • De VVD, zo 10 januari 2010 12:42 in reactie op Peter Verkenst Reageer op De

    De

    Ook zo'n lekkere dooddoener in de open discussie: een ander verwijten dat hij geen argumenten meer heeft. Zeg dan meteen dat je er niet voor bent dat iedereen zomaar een mening heeft... Of weerleg de (wel degelijk aangevoerde) argumenten.

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 16:24 in reactie op ron de boer Reageer op Rouane

    Rouane

    Het nieuws is te goed voor jou. Ik zie het. Je bent niet de enige.
    Vele azijnpissers gingen je voor.

  • Zeer Voornaam, vr 08 januari 2010 18:13 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zeer

    Hoera, alleen goed nieuws en een Disney "its a small world after all" smile op je smoel. Want mensen die de dingen een beetje somber zien mogen niet meedoen en moeten persoonlijke verwensingen naar hun hoofd.
    Bah, wat ben jij een Wilders zeg.

  • Zjen Zen, vr 08 januari 2010 18:26 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Zjen

    Zjen

    Grappig;
    een Wilders = iemand die de dingen een beetje somber ziet en niet mag meedoen en meteen persoonlijke verwensingen naar het hoofd slingert of geslingerd krijgt.
    Mag van mij het nieuwe woord in de Dikke van Dale worden voor 2010.

    Rouane, jij bent een Wilders. Doet je dat deugd?

  • Rouane Rabbit, zo 10 januari 2010 14:16 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"Rouane, jij bent een Wilders. Doet je dat deugd? "---

    Voor dit soort ingewikkelde gedachteconstructies ben ik niet slim genoeg.

  • J van Ginkel, vr 08 januari 2010 15:34 Reageer op J

    J

    Ah .. ik begrijp dat de wereld normaal is ...
    Alleen begrijp ik dan niet dat allerlei andere figuren uit Culemborg, die niet tot de familie behoren, andere uitspraken in andere media hebben gedaan.
    Wat ik ook niet begrijp dat er 5 mensen in de auto zaten die het meisje aan reden (die hier gelijk volledig met de grond gelijk wordt hermaakt op basis van hear say ...), maar dat er maar één tot de marokkaanse familie behoorde ...
    Nu weet ik ook wel dat Romeo ook allerlei vriendjes had ... maar dan praten we dus over een familie met kennissenkring - wat toch wat anders is dan een "hollandse" familie. Verder was dit niet de eerste keer dat het uit de hand is gelopen in Culemborg. Er zijn - in de afgelopen JAREN - al meerdere verzoeningsgesprekken en -afspraken geweest .. en toen had niemand door dat het maar 2 families betrof?

    Kortom, dit lijkt me iets ingewikkelder .. en zeker minder romantisch .. dan Romeo en Juliet. Dit artikel en de reacties hierop lijken vooral ingegeven door een wens om dit allemaal zo snel mogelijk uit ons gezichtsveld te krijgen, er niet meer over te hoeven nadenken .. want het verstoord ons paradijslijk beeld van onze samenleving.
    Dat die twee families een centrale rol spelen, wil ik graag geloven. Maar dat we het kunnen reduceren tot een klein meningsverschil tussen twee families Flodder ... dat gaat er bij mij wat minder makkelijk in. De kring van aanhangers lijkt duidelijk wel wat groter te zijn. Of het is ongelooflijk teken van onvermogen van politie, bestuur en sociale diensten dat ze dit niet al 5 jaar eerder onder controle hebben kunnen krijgen.
    Ter illustratie: zie Trouw 6 mei 2004
    "Burgemeester ageert tegen Marokkaanse jongeren"
    http://www.trouw.nl/krantenarchief/2004/05/06/2207908/Burgemeester_ageert_tegen_Marokkaanse_jongeren.html

    Vergelijkbare stukken in verschillende kranten (inclusief Volkskrant en - dacht ik - NRC) zijn uit deze periode wel te vinden.

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 16:41 in reactie op J van Ginkel Reageer op Rouane

    Rouane

    Zou het wel om hetzelfde probleem gaan? het is maar de vraag.

    Of zou het probleem al lang spelen?

    Zie ook dit artikeltje
    Incidenten in Culemborgse probleemwijk:
    http://www.puttenaer.nl/page/Inter-nationaal/Thema/Incidenten-in-Culemborgse-probleemwijk.474911.news

    Ik heb zelf ook meegemaakt dat een enkele familie (+aanhang van neven en nichten) gedurende tientallen jaren een wijk en ook het stadscentrum terroriseerde. In cafe's waar ze kwamen liepen ze weg zonder te betalen, ze zwaaiden met broodmessen bij ruzies.
    In de wijk zelf was je als vreemdeling niet welkom, ook niet overdag.

    Dus het kan wel voorkomen, iets dergelijks. in vele steden wonen dat soort families. Straatcoaches helpen daar niet. De harde hand een beetje, en nog een beetje, en nog een beetje.

    Uit de stad waar ik het over heb kom zijn die problemen, vreemd genoeg toch verdwenen, vanzelf. Als een nachtkaars. Een paar keer TBS, de oude garde die uitstierf, de nieuwe jeugd die toch ook graag een leuke baan had, de familie uit elkaar halen bij woningtoewijzing, dat alles bij elkaar heeft geholpen.

  • Frank Schutte, vr 08 januari 2010 15:28 Reageer op Frank

    Frank

    Alleen maar een vete tussen twee families, en dan zo'n ophef.
    Nou dan mogen we in elke wijk van elke stad, wel een tocht gaan lopen.
    Want waar komt dat nu niet voor.
    Maar waar kwam het tuig dan vandaan die daar de boel zo lieten escaleren, of was dat ook weer familie van familie van andere familie.
    Ja, ik ben nu een beetje de weg kwijt.

  • Piet Knollema, vr 08 januari 2010 15:26 Reageer op Piet

    Piet

    Die ouders van dat meisje leken mij - bij P&W - inderdaad geen betrouwbare types. Opvallend was hoe die vader (is dat wel een Molukker?) het conflict maar steeds wou verbreden tot "heel Nederland".

  • Bert Bart, vr 08 januari 2010 15:59 in reactie op Piet Knollema Reageer op Bert

    Bert

    Dat was niet opvallend aangezien er in heel Nederland problemen zijn met lieden met dezelfde afkomst c.q. achtergrond. Alleen in een enkele stad als bv Den Helder betreft het uitschot van andere origine.

  • Frank Schutte, vr 08 januari 2010 16:09 in reactie op Piet Knollema Reageer op Frank

    Frank

    Beste Piet Knollema,
    Niet alle Molukkers zien er het zelfde uit hoor, en deze had een Utrechtse tongval.

  • Piet Knollema, vr 08 januari 2010 17:31 in reactie op Frank Schutte Reageer op Piet

    Piet

    Maar dat is geen anwoord op mijn vraag. Ik had mijn twijfels en die worden door jouw bijdrage niet weggenomen.

  • Frank Schutte, vr 08 januari 2010 20:50 in reactie op Piet Knollema Reageer op Frank

    Frank

    Beste Piet Knollema,
    Sorry Piet, dat ik maar een deel van u vraag beantwoord heb, ik kon nergens aanzien dat het hier om onbetrouwbare mensen zou gaan, op mijn kwamen ze heel betrouwbaar over, maar dat is mijn gevoel, dat neemt niks van jouw gevoel weg.
    Dat deze bezorgde vader het conflict wou verbreden tot heel Nederland heeft hij niet gezegd, hij zei dat er meer mensen in Nederland overlast ondervindt van dezelfde bevolkingsgroep, maar dat deze mensen hun kop in het zand steken, dus aanzetten tot een volksopstand, nee dat heeft hij niet gedaan.
    Maar dat neemt niet weg, dat niet alle Molukkers er het zelfde uitzien hoor.

  • arjan kamphuis, vr 08 januari 2010 20:29 in reactie op Piet Knollema Reageer op arjan

    arjan

    wil je zeggen dat er alleen in culemborg problemen met marokkanen zijn?

  • Piet Knollema, vr 08 januari 2010 23:59 in reactie op arjan kamphuis Reageer op Piet

    Piet

    Op meerdere plaatsen zijn problemen met mensen. Er zijn veel mensen die problemen veroorzaken. Ik ken zelfs een Nederlander die de koninklijke familie wilde uitroeien.

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 15:18 Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik ben benieuwd of de Telegraaf nu ook met een rectificatie komt?

  • Frank Schutte, vr 08 januari 2010 20:55 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Frank

    Frank

    Beste Rouane Rabbit,
    Een rectificatie, waarop of je moet bedoelen dat die foto die op de voorpagina stond, niet Culemborg was.

  • Idiot proof, vr 08 januari 2010 15:16 Reageer op Idiot

    Idiot

    In dit licht beschouwd vraag ik me af wat er gaat gebeuren met die ? 150.000 euro waarvoor 3 straatchoaches zullen worden aangetrokken.

    Voelt een beetje als de gemeente Gouda, de hand op houden bij "incidenten" om vervolgens inburgeraars gratis rond te rijden in taxi's

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 16:23 in reactie op Idiot proof Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik neem aan dat die overbodig zijn nu.

    Maar wat Gouda hier mee te maken heeft? Kun je dat uitleggen?

  • Peter Verkenst, vr 08 januari 2010 16:29 in reactie op Idiot proof Reageer op Peter

    Peter

    Het is al langer bekend dat ook Culemborg groepen jongeren heeft waar straatcoaches voor nodig zijn. Dat staat los van de escalatie van de afgelopen dagen. Die vindt zijn oorsprong in deze 'familievete'. Niet zo heel moeilijk te begrijpen maar waarschijnlijk niet wat je wilt horen.
    Mensen die graag klagen over integratieproblemen zijn vaak teleurgesteld als ze er niet blijken te zijn.

  • Flipje Tiel, vr 08 januari 2010 14:55 Reageer op Flipje

    Flipje

    Goede analyse Zjen. En dat was ook het stomme aan deze hele zaak. Je hebt altijd wel een aantal jongens die gewoon willen knokken, wat de reden ook is. Niet anders dan hooligans. Erg vervelend voor de mensen die daar gewoon rustig willen wonen.

    Allerlei dingen worden erbij gehaald die er niets mee te maken hebben. Dit is een nogal banale zaak waar niet zoveel over te zeggen valt, maar de kranten en praatprogrammas moeten toch vol.

  • Flipje Tiel, vr 08 januari 2010 15:16 in reactie op Flipje Tiel Reageer op Flipje

    Flipje

    Dit was een reactie op Zjen van Laar, vr 08 januari 2010 14:34, excuses voor de mispost.

  • ron de boer, vr 08 januari 2010 14:51 Reageer op ron

    ron

    Blijkbaar is er dus helemaal niets aan de hand.

  • Truus Beek, vr 08 januari 2010 14:56 in reactie op ron de boer Reageer op Truus

    Truus

    wel vreemd dat dat nu pas boven water komt en niet in het najaar

  • Peter Verkenst, vr 08 januari 2010 15:44 in reactie op ron de boer Reageer op Peter

    Peter

    Er is blijkbaar veel aan de hand, alleen niet wat jij graag wil horen.

  • Zjen Zen, vr 08 januari 2010 14:34 Reageer op Zjen

    Zjen

    Dit hele gedoe lijkt verdacht veel op de knokpartijen die hier nog steeds voorkomen rond de kermis.
    Dan komt een groepje knullen in een dorp waar de kermis plaats vindt. De meiden hangen aan de rand wat erbij en kijken.
    De knullen uit het kermisdorp verzamelen zich en dan begint het spel.
    Elk jaar weer. Het eindigt met bebloede koppen en hersenschuddingen. De club vechtenden is allang weer verdwenen als de politie komt.
    Soms ontloopt men elkaar, soms komt het tot daadwerkelijk knokken.

    In vroeger tijden was het het hoogtepunt van de kermis.
    Folklore ...cultuur en traditie op het platteland.

    Maar ja, als het Molukkers zijn en Marokkanen...dan is het wel nieuws ..toch?

  • Joop Schouten, vr 08 januari 2010 14:18 Reageer op Joop

    Joop

    De meeste escalaties zijn te herleiden tot dit soort relatief eenvoudige oorzaken.
    Wat zal Wilders nu weer gaan verzinnen.
    Ik ben benieuwd.
    Maar misschien heeft de Telegrof nog een andere insteek?

  • Maria de Raadt, vr 08 januari 2010 14:07 Reageer op Maria

    Maria

    Eerst roepen de angstzaaiers dat er niet geluisterd wordt naar de bewoners van Culemborg en nu die bewoners uitleggen wat er aan de hand is deugt het plots niet omdat de boodschap niet in hun politieke straatje past.
    Er zijn wel vaker familievetes die jarenlang een buurt teisteren. Dat is heel ernstig maar niet eenvoudig op te lossen. Even oppakken en opsluiten is niet eens serieus te nemen, we leven goddank niet in een land waar justitie die vrijheid heeft.

  • Peter Volta, vr 08 januari 2010 14:27 in reactie op Maria de Raadt Reageer op Peter

    Peter

    Volgens mij is het heel eenvoudig op te lossen nu bekend is wie de aanstichter is. Die wordt verdacht van strafbare feitenen kan vastgezet worden hangende verder onderzoek en vervolgens voor de rechter gebracht worden. En wat heeft Wilders hier nu mee te maken, of heeft hij ook met stenen gegooid daar ?

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 16:44 in reactie op Peter Volta Reageer op Rouane

    Rouane

    Als het gaat om een familie, misschien ook met neven en nichten erbij, meerdere gezinnen, dan is het niet eenvoudig om op te lossen.

  • ---Merhamet ---, vr 08 januari 2010 13:57 Reageer op ---Merhamet

    ---Merhamet

    Het is goed om de nuances te kennen. En ik vond het super om op het journaal over de optocht te vernemen. Super, zo hoort het! Lang leve de weldenkende mens !

  • Flipje Tiel, vr 08 januari 2010 13:57 Reageer op Flipje

    Flipje

    Awww, net Romeo en Julia.

  • Meneer Dick, vr 08 januari 2010 13:56 Reageer op Meneer

    Meneer

    Als alles tot deze kern teruggebracht kan worden, en de rest is gevolg, escalatie, laat de politie dan heel snel de schuldigen oppakken en justitie ze veroordelen, maximale straffen gezien de verzwarende omstandigheden. Verder straat- en buurtverboden voor iedereen van buiten die tijdens de escalaties er tegenaan gingen.

  • Mostafa Mouktafi, vr 08 januari 2010 14:26 in reactie op Meneer Dick Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Indedaad wie een misdrijf pleegt moet gestraft worden.
    Er zijn wat rotte jongeren,nu, in alle twee groepen, die nu dag en nacht duimen dat ruzie op nieuw wordt opgelaaid. Deze zijn vaak boeven, halve gekken en jongeren verlaten door ouders en maatschapij.
    Dus! politie aan de slag met de ''duimers''!

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 08 januari 2010 13:51 Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Goh! Alleen maar twee families. Zo simpel kan het toch niet zijn. Al die jaren onrust in de wijk en dat mede door een familie met een meisje! Nou, nou, zullen haar dan maar Terror Truus noemen dan. Eigenlijk dus helemaal niets aan de hand!

  • Rouane Rabbit, vr 08 januari 2010 18:08 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Rouane

    Rouane

    Twee strijdende families kan in een kleine stad een ernstig probleem zijn, en kan erg hardnekkig zijn. Er is dus wel degelijk wat aan de hand. Alleen misschien niet dat wat sommigen graag zouden zien.

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 08 januari 2010 20:48 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Ik bedoelde het cynisch! Je hebt gelijk dat als twee families (incl. neefjes oomtjes etc.) elkaar niet liggen dat je dan een hele wijk mee kunt slepen in het conflict. Maar hier is iets fundamenteels aan de hand. En dat valt niet weg te zetten als een simpele burenruzie. Als je daarin geloofd en je laat het daarbij dan wordt het van kwaad tot erger. De oorzaak van het probleem is al jaren bekent. De veroorzakers zijn met naam en toenaam bij politie en justitie bekent. En nu escaleerde het (hoe zou dat nu toch komen?). De overheid zit met een groot maatschappelijk probleem.

    Uiteindelijk zal altijd de wal het schip keren!

  • Rouane Rabbit, za 09 januari 2010 01:03 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"De overheid zit met een groot maatschappelijk probleem. "----

    Benoem eens duidelijker wat je bedoelt. Wie is de overheid en wat is het probleem waarop je doelt. Dit is te weinig genuanceerd.

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, za 09 januari 2010 09:55 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Het maatschappelijk probleem waar de overheid mee worstelt is een 'zelf opgelegd dilemma'. Als je als overheid decennia lang predikt tegen racisme en rassenhaat en iedereen die ook maar enige kritiek heeft op het gedrag v/d z.g. nieuwkomers en deze critici vervolgens wegzet als racisten NSB'ers, tokkies etc. En vervolgens zelf wordt geconfronteerd met een realiteit die u eigenlijk dwingt maatregelen te nemen waar u decennia lang tegen hebt lopen prediken! Dat heb je een probleem.

  • Rouane Rabbit, zo 10 januari 2010 02:51 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Rouane

    Rouane

    Nog steeds ongenuanceerd. Wat is de overheid, zijn dat ambtenaren, of de politiek, en welke politiek, links, rechts, confessioneel, en op welk niveau, gemeente, den haag, Europa?

    Ik begrijp niet waar je het over hebt. Heb je het wel ergens over?

    Het klinkt mij als "ze deugen niet" in de oren, en wie "ze" zijn kom je nooit achter.

    Van een Dr. prof. verwacht ik beter.

  • Gracchus Babeuf, za 09 januari 2010 13:05 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Mee eens.
    Ik begrijp dat het blijkbaar gaat om twee 'korte lontjes-families' (inclusief opa's, oma's, ooms, tantes....). Ik hou een slag om de arm, omdat ik de situatie niet ken. De manier waarop de vete tussen de families beslecht (uitgevochten) wordt is niet fris.

    Iemand dood proberen te rijden, om welke reden dan ook, is simpelweg een zwaar misdrijf. Zware mishandeling, brandstichting e.d. vallen ook onder de categorie misdrijven, ongeacht de reden. Daar hebben we wetten voor. Onderzoeken, voor de rechter, opsluiten e.d. Zo simpel is het. Misschien is het ook nog mogelijk om de kosten van de inzet van de ME te verhalen, maar dat zal wel lastig zijn.
    Overigens, ophangen aan de hoogste boom, martelen, vierendelen enz...., doen we niet meer omdat we geen middeleeuwers meer zijn. Ik schrijf dit, omdat er natuurlijk weer een roep op strenger straffen komt.

    Culemborg is niet uniek, volgens mij kwam en komt dit soort gedoe ook op het Groningse, Achterhoekse en god weet welk Nederlands platteland en Nederlandse stad voor. Alleen escaleert het meestal niet zo en dat kun je de Culemborgse overheid aanwrijven. Ruzie komt in en tussen de beste (niet-beste) families voor.

    Een goed gesprek, of elkaar negeren (deëscaleren) en later een poging wagen tot verzoening, lijkt mij dé oplossing. Op oorlogspad gaan en een spoor van vernieling trekken niet.
    Eén ding is ook duidelijk geworden. Er wordt wel eens geklaagd dat de individualisering is doorgeslagen. In Culemborg zien we het andere uiterste. Twee families werken elkaar op de zenuwen, waarbij op een bepaald moment alle knoppen doorgeslagen zijn. Blijkbaar is de familie-eer zo gekwetst, dat er oneervolle middelen gebruikt worden om dat recht te zetten. Een beetje relativerende afstand nemen van elkaar, kan soms geen kwaad.

    Dat het zover is kunnen komen in Culemborg is natuurlijk een blamage voor de Culemborgse overheid, omdat het al zo lang sluimerde totdat het tot uitbarsting kwam.

    Voor sommigen is dit gedoe in Culemborg koren op de extreem-rechtse molen: Nederland verloedert, 'zie je wel die allochtonen weer', 'politie: sla er op', 'zet het leger in en schiet met scherp', straatterreur, het schuim der natie' e.d. Kennen we, weten we, we halen onze schouders op, schudden meewarig het hoofd en laten ons niet uitspelen...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel