18 november 10 20:19 Reageer (83) Politiek RSS

Coalitie voert extra belasting op kunst in

Voorstel oppositie voor een jaar uitstel weggestemd

De BTW voor theaterbezoek en kunstaankopen wordt door het kabinet met ruim 200 procent verhoogd. Het huidige tarief van zes procent gaat naar maar liefst 19 procent. Het plan dat volgens VVD-CDA 90 miljoen moet opleveren is onderdeel van de strategie van premier Rutte om rechtse kiezers hun vingers af te laten likken bij het snijden in 'linkse hobby's' als kunst en cultuur.

De Pers schrijft:

Een ultieme poging van vijf oppositiepartijen in de Tweede Kamer om de verhoging een jaar uit te stellen, strandde donderdag op een afwijzing van de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartij PVV. 
(…)
De oppositie reageerde bijzonder teleurgesteld. Vijf keer werd de coalitie een handreiking gedaan, zei D66-leider Alexander Pechtold en volgens hem moest het op een belastingplan van 200 miljard euro toch mogelijk zijn om een post van 90 miljoen te wijzigen. Hij stelde dat VVD en CDA zich niet vrij voelden om tegen de wil van de PVV in te gaan.

Beeld: Nederland schreeuwt om cultuur


Laatste Reacties (83) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob Heusdens, za 20 november 2010 18:40 Reageer op Rob

    Rob

    Het kabinet van de machtselite wil uiteraard ook alleen maar kunst voor de elite, niet meer voor het gewone volk. Subsidies mogen alleen in villa's verdwijnen, niet voor de culturele verheffing van het gewone volk.
    En als we ons dan verbazen over de culturele kaalslag in Nederland, dan is de schuldige al aangewezen: komt allemaal door die verschrikkelijke Islam!

  • Roland Bruynesteyn, vr 19 november 2010 18:41 Reageer op Roland

    Roland

    Gek dat cultuur tot nu toe gezien werd als eerste levensbehoeften, vergelijkbaar met brood...

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 november 2010 13:30 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    ...De BTW voor theaterbezoek en kunstaankopen wordt door het kabinet met ruim 200 procent verhoogd. Het huidige tarief van zes procent gaat naar maar liefst 19 procent...

    Logisch als er slechts twee BTW-tarieven zijn waaruit je kunt kiezen. Toen trouwens de BTW op bouwmaterialen verlaagd werd, hoorden we niemand piepen.

  • El Che, vr 19 november 2010 13:36 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    "Toen trouwens de BTW op bouwmaterialen verlaagd werd, hoorden we niemand piepen. "

    Nee , maar die wordt vertegenwoordigd door een andere belangenclub, de vastgoedsector. Die hebben het met deze regering voor het zeggen.

  • Piet de Geus, vr 19 november 2010 14:42 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    "Toen trouwens de BTW op bouwmaterialen verlaagd werd, hoorden we niemand piepen."

    Is die verlaagd dan?

  • Peet Van Velzen, vr 19 november 2010 12:57 Reageer op Peet

    Peet

    Ik ga nooit naar een band.
    Is mijn leven nu waardeloos?

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 13:28 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mw.

    Mw.

    Ik denk het wel.
    Misschien moet je het eerst eens met een lopende band proberen.

  • YggY ..., vr 19 november 2010 13:40 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op YggY

    YggY

    Hij heeft al lopende band, die lopende band heet de PVV

    Daar komt iedere keer hetzelfde langs

  • Piet de Geus, vr 19 november 2010 15:41 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Piet

    Piet

    "Is mijn leven nu waardeloos?"

    Nee hoor. We zullen het je niet euvel duiden dat je liever naar ballet gaat.

  • Janssen zelf, vr 19 november 2010 12:22 Reageer op Janssen

    Janssen

    Grappig dat als voorbeelden acts als U2 en the rolling stones erbij worden gehaald.
    Als die door die 19% dat concertkaartjes duurder worden ga je toch gewoon naar de bandjes kijken die een niveau lager spelen. Zo ondersteun je daadwerkelijk cultuur.

  • karuna waaijer, vr 19 november 2010 11:55 Reageer op karuna

    karuna

    Dit zal bedoeld zijn als promotie voor SBS6 en RTL.
    Iedereen zoveel mogelijk het theater uit en achter de buis naar Idols en nog zo wat kijken.
    Ze zullen er bij de VVD wel een marktwerking-argument voor hebben.
    Het theater houdt mensen bij de "werkelijk fijne programma's vandaan van RTL en SBS". Of, de "te lage prijzen" concurreren met het commerciële cherso, cherso. Oneerlijke concurrentie natuurlijk.
    Pfff.

  • YggY ..., vr 19 november 2010 12:25 in reactie op karuna waaijer Reageer op YggY

    YggY

    Dit zal bedoeld zijn als promotie voor SBS6 en RTL.
    ===============
    Hahaha dat zou wat wezen.

    Maar even serieus zelfs als nu alle theaters gaan sluiten en alle bioscopen dichtgaan dan zou dat voor mij geen reden zijn om naar de commerciëlen te kijken.

    Ik kijk namelijk nooit naar de commerciëlen omdat ik niet het slachtoffer wil worden van de commerciële mafia, zeg maar gerust commerciële terreur, buiten dan nog eens het ongelooflijke platte karakter van de aangeboden programma's.

    Ik heb zelfs met wat kunstgrepen de commerciëlen van de TV af kunnen gooien zodat ik zelfs zappend er ook niet mee geconfronteerd wordt.

    De enige keren dat ik met de ranzigheid van de commerciëlen wordt geconfronteerd is via de TV draait door in DWDD.

  • Joris Driepinter, vr 19 november 2010 11:36 Reageer op Joris

    Joris

    Voor eenieder die niet weet waarom de btw destijds verlaagd werd:

    Blijkens de memorie van toelichting bij de invoering van dit verlaagde tarief in 1998 beoogde de toenmalige tariefsverlaging orkesten en gezelschappen te compenseren voor de verhoogde kosten van de Arbeidstijdenwet (1996) en de kosten van de vergrijzing van het personeel.2 Zoals hiervoor aangegeven maakt het kabinet nu een andere
    afweging waarvan de uitkomst leidt tot het onderbrengen van voornoemde prestaties en goederen in het algemene btw-tarief.

    De verhoogde kosten zijn gebleven maar de compensatie wordt afgeschaft.

    http://www.minfin.nl/dsresource?type=pdf&objectid=minfinbeheer:78396&versionid=&subobjectname=

    De theater en concert industrie boekt en maakt contactuele afspraken 1,5 tot 2 jaar vooruit. Met het aanbod zijn ook de prijzen vastgelegd voor de afnemers. De overgangsregeling nu bestaat allen voor de kaarten die in 2010 gekocht zijn en in 2011 worden afgenomen.
    ( Deze voorstellingen zijn begroot en geboekt in 2008-2009 )
    Dat betekend dat er een verliespost is van minimaal 13% Ofwel er worden minder kaarten verkocht door de prijs te verhogen ofwel die 13% moet in mindering gebracht van de opbrengst.

  • D.Th. Lagewaard, vr 19 november 2010 11:13 Reageer op D.Th.

    D.Th.

    quote Voorstel oppositie voor een jaar uitstel weggestemd unquote.

    Ja. En??

  • erik van velzen, vr 19 november 2010 11:38 in reactie op D.Th. Lagewaard Reageer op erik

    erik

    Dat werd onder andere gevraagd zodat theaters en festival organisatoren zeker konden voorbereiden op deze verhoging. Zij plannen wat verder van te voren dan 2 maanden. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je zo'n ingrijpende maatregel niet van de ene dag op de andere kunt verwerken.

    Wilders zei dat de alternatieven hem niet konden schelen omdat hij tegen ieder alternatief zou stemmen.
    Stuitende domheid.

  • karuna waaijer, vr 19 november 2010 11:57 in reactie op erik van velzen Reageer op karuna

    karuna

    [Stuitende domheid.]

    Inderdaad, er is geen andere omschrijving voor.

  • Joris Driepinter, vr 19 november 2010 13:01 in reactie op erik van velzen Reageer op Joris

    Joris

    In de uitgelekte verslaglegging van de PVV fractievergadering is het volgende in te lezen;

    Volgende puntje;
    Uhhh kunst???? Uhhh Cultuur ???
    Geert wat moeten we hiermee?
    Moet allemaal weg, is hobby van de Linkse elite.
    Toch Martin?, zeg ik het zo goed..

    Martin??
    Ja kijk maar op pagina 34 van mijn boek, daar staat het klip en klaar.

    De verdoven elite en de brigades van de linkse kerk manifesteren zich
    in roodpluche verduisterde lokalen waar zij met hun propaganda het volk indoctrineren met Multiculti waanzin.
    Dus?????
    Jij praat altijd zo ingewikkeld!

    Gewoon opzouten met die gasten!

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 09:50 Reageer op Joe

    Joe

    Het is al zo dat ik steeds meer concertbezoek schrap omdat de prijzen de laatste jaren omhoog zijn gevlogen omdat cd's veel te duur zijn (wat nauwelijks naar de artiest gaat) waardoor artiesten het van live optredens moeten hebben en deze verhoging zal dat nog erger maken.

    Ik vraag me af of de politici die dit beslissen en het verschil tussen een Idols kandidaat en een professionele artiest waarschijnlijk niet zien, laat staan voelen, zich hebben bedacht dat die 90 miljoen niet gaat worden gehaald omdat theaterbezoek bijvoorbeeld ook betekent, er naartoe reizen/parkeren, hapje eten, en na afloop nog even ergens wat gaan drinken, wat allemaal zorgt voor werkgelegenheid en belastinginkomsten. Daarbij heb ik het nog niet over de niet in geld uit te drukken energie en inspiratie die een goede voorstelling kan opleveren waardoor mensen beter functioneren en minder snel rottigheid uithalen.

    Als we zo door gaan houden we straks een land over waar iedereen om zes uur s'avonds de gordijnen dichttrekt, voor de tv of computer gaat hangen en online gaat zitten schelden dat je niet meer veilig over straat kunt.

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 09:37 Reageer op Mw.

    Mw.

    Toen de prijzen van theatervoorstellingen bij invoering van de euro bijkans verdubbelden heb ik niemand gehoord.
    Dat men nu voor het telefonisch bestellen van kaartjes tot wel een euro per minuut moet betalen wordt voor kennisgeving aangenomen.
    Maar nu het btw-tarief wordt aangepast is heel cultuurminnend Nederland ineens in rep en roer.
    Och, de prijs van autobrandstof bestaat voor 70% uit belasting, toch rijdt geen mens er minder om, de gevolgen van deze maatregel zullen ook wel nihil zijn.

  • NL 4NL, vr 19 november 2010 11:02 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op NL

    NL

    Heel goed, mevr. Oeverloos!

    Dat was precies wat ik me ook afvroeg gisteren.
    Zo ga ik ieder jaar naar De Toppers in de Arena, maar het is wel zo dat de entreeprijs ieder jaar met minstens 20% gestegen is.
    Dat heeft met inflatie niets te maken, dat is pure winst.

    Maar geen mens hoor je erover. Diezelfde mens die wel doet alsof de aarde vergaat als er een 13% verhoging van de btw ingevoerd wordt.

  • Piet de Geus, vr 19 november 2010 11:15 in reactie op NL 4NL Reageer op Piet

    Piet

    "Zo ga ik ieder jaar naar De Toppers in de Arena, maar het is wel zo dat de entreeprijs ieder jaar met minstens 20% gestegen is."

    Dat betreft geen btw maar milieuheffing. Je snapt zelf wel waarom.

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 11:30 in reactie op NL 4NL Reageer op Joe

    Joe

    Misschien jullie huiswerk toch wat beter doen want de bezoekersaantallen lopen de laatste paar jaar al terug en de marges nemen af. Veel grote evenementen draaien net break even of slechter en die gestegen prijzen komen voornamelijk omdat er met cd verkoop geen droog brood meer is te verdienen en shows steeds groter en dus duurder worden om veel publiek naar live optredens te trekken.

  • Zeer Voornaam, vr 19 november 2010 11:40 in reactie op NL 4NL Reageer op Zeer

    De toppers? Ik dacht dat we het over kunst hadden.
    Dat de toppers hun EuroSongFiasco moeten weg drinken zal toch door iemand betaald moeten worden. Zelf zegt de muziek industrie dat life zingen duurder wordt omdat er minder platen worden verkocht. Lijkt me een prima rechts standpunt: Diegene die naar dat gekraai wil luisteren betaald, en niet ik die 25 cent op elke archief dvd-rom betaal omdat ik er misschien wel een mp3tje op kan zetten.

    Maar we hadden het over kunst. De basis van onze beschaving. Daar waar een normaal denkend mens korting geeft op scholen om kinderen te laten zien waar onze normen en waarden in geworteld zijn, vind dit kabinet het een hobby voor elitair Nederland.
    Er zullen best wel onzinnige tentoonstellingen zijn van verf spetters die
    ook door apen gemaakt hadden kunnen zijn. Maar deze maatregel geldt ook voor muziek van Mozart, Bach, List. Voor voorstellingen van Shakespeare over liefde en afgunst. Films van Verhoeven over de oorlog. Musea over opgravingen uit Egypte of Hollandse dorpjes. De molens op de Zaanse Schans. Boeken.
    Of het leven wordt duurder, en had je dus net zo goed je hra kunnen inleveren, of er wordt minder aan kunst gedaan, dat kost dus banen en beschaving.

    Met een beetje rechts geluk wordt de Efteling en Disney land dus goedkoper dan een gedegen opvoeding over onze eigen cultuur. En maar klagen dat mensen hun heil in een vast, duidelijk onzin geloof zoeken.

    Dit kabinet is dus erger dan drank, het maakt alles kapot wat ons lief is.

  • Piet de Geus, vr 19 november 2010 11:54 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Piet

    Piet

    "De toppers? Ik dacht dat we het over kunst hadden."

    Maar de toppers is toch kunst. Alles is nep aan die gasten.

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 13:01 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Mw.

    Mw.

    "Maar deze maatregel geldt ook voor muziek van Mozart, Bach, List."

    Ha, de toppers van een paar eeuwen geleden.
    Ja, de populaire muziek heeft toch een ongekende ontwikkeling doorgemaakt.

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 14:43 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Joe

    Joe

    Denkt u nu serieus dat mensen in het jaar 2310 nog naar Rene Froger, Gordon of Gerard Joling zullen luisteren en dat dan ook nog wereldwijd?

    De geschiedenis leert dat je echt een stuk meer in je mars moet hebben dan de Toppers wil je ooit een klein kansje maken na je leven nog honderden jaren populair te blijven. In de hele wereld wordt er slechts ééns in de zoveel jaar een muzikant/componist geboren die ooit die status zal bereiken als werkelijk alles meezit.

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 15:28 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Mw.

    Mw.

    "Denkt u nu serieus dat mensen in het jaar 2310 nog naar Rene Froger, Gordon of Gerard Joling zullen luisteren en dat dan ook nog wereldwijd?"

    Maar natuurlijk, het zal voor de mensen in 2310 in ieder geval makkelijker zijn om naar dit illustere drietal te luisteren, als voor ons om nog aan originele opnamen van een Mozart, Bach of Liszt te komen.

  • NL 4NL, vr 19 november 2010 16:20 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op NL

    NL

    En zo heb ik weer geen zin om voor de subsidie op deprimerende concert uitvoeringen, alternatieve toneelstukjes en slaapverwekkende proza op te draaien.

    Dus we begrijpen elkaar best.

  • YggY ..., vr 19 november 2010 11:47 in reactie op NL 4NL Reageer op YggY

    YggY

    Zo ga ik ieder jaar naar De Toppers in de Arena, maar het is wel zo dat de entreeprijs ieder jaar met minstens 20% gestegen is.
    ===============
    Nou dan gaat u toch in het vervolg naar Muziekfeest op het Plein.

    Of naar Tobbedansen, Fiets hem erin of andere culturele hoogstandjes.

    U heeft tenminste nog een keuze

  • NL 4NL, vr 19 november 2010 16:24 in reactie op YggY ... Reageer op NL

    NL

    Voor mij is dat niet nodig, want de prijs van een kaartje is geen reden om er niet heen te gaan. Juist een gebeuren als De Toppers kan ik zeer waarderen, daar ze geen cent subsidie slurpen. En dat bevalt me uitstekend! Zouden meer 'artiesten' moeten doen.

  • D.Th. Lagewaard, vr 19 november 2010 11:16 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op D.Th.

    D.Th.

    Spijker op de kop.

    In 1972 werd er een belasting op frisdranken ingevoerd. Het gevolg lag voor de hand. De frisdrankmarkt kreeg te maken met een fikse omzetdaling. Twee jaar later was het leed al weer geleden. Er werd weer even veel frisdrank geconsumeerd als voorheen.

    Waarmee ik maar wil zeggen dat ik alle gedoe rond deze BTW verhoging verschrikkelijk over de top vind. Temeer daar de belastingbetaler destijds diverse altenatieven ter beschikking had (de nieuwe belasting bleek bijv een gouden kans voor Riedel met z'n Appelsientje e.d) en dat voor de podiumkunsten e.d. niet opgaat.

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 12:11 in reactie op D.Th. Lagewaard Reageer op Joe

    Joe

    Frisdrank of brandstof maak je voor het geld, kunst maak je niet voor het geld maar je moet er geld aan verdienen om het te kunnen blijven maken. Daarom raakt je vergelijking kant noch wal..

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 13:26 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Mw.

    Mw.

    Flauwekul, kunst wordt net zo commercieel uitgebuit als vrije tijdsbesteding en natuurbeleving.

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 14:05 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Joe

    Joe

    Onzin. Wat u zegt gaat alleen op voor een deel van de echte top en vermaak zoals de Toppers of André Rieu etc. Aan het grote gros van andere concerten en voorstellingen wordt nauwelijks verdiend of moet er zelfs (subsidie) geld bij. Het gemiddelde jaarsalaris in kunst beroepen ligt niet voor niets 12.000 Euro beneden dat van wat je met vergelijkbaar opleidingsniveau in andere beroepen verdiend.

  • Mw. Oeverloos, vr 19 november 2010 14:28 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Mw.

    Mw.

    "Het gemiddelde jaarsalaris in kunst beroepen ligt niet voor niets 12.000 Euro beneden dat van wat je met vergelijkbaar opleidingsniveau in andere beroepen verdiend. "

    Kunst kun je leren!
    Kunst als beroep!
    Zoiets?
    Nu laat je me toch even smakelijk lachen.
    Kunst is uniek, kunst is niet te leren.
    Nergens, Nooit.
    Het enige wat op die kunstacademie geleerd wordt is hoe je je creativiteit kunt omzetten in een commercieel product.
    Maar daar zijn de echte creatieven natuurlijk niet heel erg goed in of niet in geinteresseerd.
    Om het commercieel uit te buiten hebben sommigen daarom een partner (soms vier).

  • Joris Driepinter, vr 19 november 2010 15:25 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Joris

    Joris

    Wat een ongelofelijke prietpraat kraamt u daar uit.
    Loopt u alleen in afgedankte postzakken rond?
    Of is daar niet hetzelfde op van toepassing?
    Omdat kledingontwerpers een opleiding hebben gehad op een academie
    hebben ze geen idee hoe ze kleding moeten maken, alleen hoe ze er geld mee verdienen? Dus is het geen beroep???

  • Joe Speedboot, vr 19 november 2010 15:34 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Joe

    Joe

    Ooit kunstacademie gedaan? Ik wel en ik verdien er ook nog mijn brood mee zonder ooit een cent subsidie te hebben gehad.

    Op een kunstacademie leer je basisvaardigheden zoals bijv. leren kijken en materiaal beheersing waardoor hetgeen je maakt naar een hoger plan gaat als tenminste talent hebt. Net zoals dat je in technische studies (ik ben ook nog ingenieur) technische vaardigheden leert. Een les commercie heb ik op de academie nog nooit gehad op een gastcollege 'copyright' van een juriste na.

    Welke succesvolle kunstenaar je ook noemt, ze hebben één ding gemeen, te weten een perfecte beheersing van hun materiaal of instrument waarvoor nagenoeg altijd duizenden uren is geoefend.
    Kunstonderwijs helpt dat leerproces slechts te versnellen.

  • Rouane Rabbit, vr 19 november 2010 15:48 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Toen de prijzen van theatervoorstellingen bij invoering van de euro bijkans verdubbelden heb ik niemand gehoord.]----

    Je las in die tijd zeker nog geen Internet-fora?

  • Gochem Broers, vr 19 november 2010 09:37 Reageer op Gochem

    Gochem

    Kunst en cultuur is niet aan geld gebonden. Men zal kunst blijven maken, ongeacht of er geld voor is. Sterker nog, hoe slechter het met een land gaat, hoe interessanter de cultuuruitingen. Denk aan street-art, muziek gemaakt op zolderkamertjes die hopenlijk weer eens iets spannends oplevert......
    Ik ben ook geen fan van de gevestigde musea, en dat deze in plaats van gesubsidieerd gewoon winst moeten maken...daar kan ik mee leven.

    Het enige kwalijke wat hier voor mij uit spreekt, is dat rechts dit doet om een statement naar links te maken. Da's kinderachtig. Veel bespaard wordt er namelijk niet, het kost misschien zelfs geld.

    Ik zou zeggen, kijk eens naar het buitenland en hoe andere landen met cultuur omgaan. Duitsland is een land om te checken, de Scandinavische, maar ook de VS.
    Verder zijn er zeker studies die een winstberekening proberen te maken mbt gesubsidieerde cultuur tegenover de welzijn van burgers. Nogal abstract, maar van vitaal belang.

  • Alex Alexander, vr 19 november 2010 07:38 Reageer op Alex

    Alex

    Zo speciaal is dit niet... 19% is het algemeen BTW tarief...
    Ik vind het meer dan normaal dat daar nu dit tarief voor gebruikt word.

  • hans van zetten, vr 19 november 2010 07:07 Reageer op hans

    hans

    door de belasting te verhogen en subsidies stop te zetten, zal cultuur alleen toegankelijk worden voor de rijkere onder ons. de elite.

    straks wonen de werkmensen weer in kleine arbeiders woningtjes, koud, vochtig en klam, terwijl de elite, de rijke weer in de mooie buitenhuizen wonen. arm links gaat weer in armoede vervallen. is dat waar de rechtse rakkers op uit zijn? de gewone man weer knechten, zoals het vroeger was?

  • Inter Bella, vr 19 november 2010 07:56 in reactie op hans van zetten Reageer op Inter

    Inter

    Door een BTW verhoging van 6 naar 19%? Doe even normaal man, overdrijf niet zo.

  • Alex Alexander, vr 19 november 2010 16:42 in reactie op hans van zetten Reageer op Alex

    Alex

    Doe normaal inderdaad, reageer niet zo overdreven joh...

    Laten we eerlijk wezen, alsof de allerarmsten al zoveel gebruik maken van cultuur/kunst waar ze voor moeten betalen. Als dat zo is raad ik ze aan dat niet te doen, houden ze immers geld over voor wat anders...

  • Peet Van Velzen, vr 19 november 2010 07:00 Reageer op Peet

    Peet

    Het voorstel voor een jaar uitstel (voor een jaar niets doen dus) werd niet door de hele oppositie gesteund. CU en SGP steunden de regering.

    Een mooi voorbeeld van dualisme.

  • Jan vdH, vr 19 november 2010 06:38 Reageer op Jan

    Jan

    Is dit geen ordinaire belastingverhoging? Iets waar rechts Nederland zo enorm tegen is? Of een lasten verhoging?

    Als Links de HRA wil aanpassen staat rechts Nederland toch ook te steigeren dat er bezuinigd moet worden en niet de lasten worden verhoogd?

    Hypocriete cultuurbarbaren, dat is het enige wat ik er van denk

  • Home Quest, vr 19 november 2010 01:07 Reageer op Home

    Home

    Pretparken/ dierentuinen/ kappers staan ook op 19%....

    Waarom een uitzondering op kunst?!

    http://www.google.nl/images?hl=nl&rlz=1T4PBEA_nlNL243NL243&q=piramide+van+maslow&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=or7lTNLNBJCSOuiA4YwK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CDQQsAQwAg&biw=952&bih=667

  • YggY ..., vr 19 november 2010 10:05 in reactie op Home Quest Reageer op YggY

    YggY

    Het 6%-tarief geldt in het algemeen voor:

    * levering van eten en drinken, behalve alcoholhoudende dranken
    * levering van agrarische producten en diensten
    * levering van geneesmiddelen
    * verkoop en verhuur van boeken, dagbladen en tijdschriften
    * levering van braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden
    * personenvervoer
    * verhuur van vakantiewoningen en kampeerplaatsen
    * toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden)
    * optredens door uitvoerende kunstenaars
    * diensten door kappers
    * herstellen van kleding, schoenen en fietsen
    * schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 2 jaar
    * schoonmaakwerkzaamheden binnen woningen
    * isolatiewerkzaamheden aan woningen ouder dan 2 jaar
    * gebruikmaken van een zwembad of badhuis, inclusief sauna
    * geven van gelegenheid tot sportbeoefening in een sportaccommodatie

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 november 2010 10:47 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mooi, bedankt voor de lijst. Ik zie dat er nog meer BTW kan worden teruggebracht naar het normale niveau van 19%:

    * verhuur van vakantiewoningen en kampeerplaatsen
    * toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden)
    * optredens door uitvoerende kunstenaars
    * diensten door kappers
    * herstellen van kleding, schoenen en fietsen
    * schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 2 jaar (na de crisis)
    * gebruikmaken van een zwembad of badhuis, inclusief sauna
    * geven van gelegenheid tot sportbeoefening in een sportaccommodatie

  • Rouane Rabbit, vr 19 november 2010 15:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rouane

    Rouane

    En niet te vergeten, de subsidie op varkensvoer afschaffen

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 19 november 2010 01:05 Reageer op Marc

    Marc

    En wie zijn de eersten die reageren.....

    http://www.nu.nl/binnenland/2382456/theaterproducenten-rechter-btw-verhoging-.html

    Nou niet de meest linkse mensen in de Theaterwereld (en waarschijnlijk de reden dat de VVD het toch terug wou draaien). De invloed van de PVV is groter dan je denkt. Het zou me ook niet verbazen als die Bosma (die naar mijn mening rijp is voor het gesticht) er wat mee te maken heeft. Scheisse!

  • knoppe ulk, vr 19 november 2010 00:48 Reageer op knoppe

    knoppe

    1. Doe het in een circustent
    Voor het Circus (= buitenlanders, maar hé, die wilden we toch juist een kans geven met deze regering) blijft het zes procents tarief gehandhaafd. Waarom is niet helemaal duidelijk, maar profiteer er van.

    2. Doe het op een grasveld (of verwerk er een bal in)
    Ook voor sportactiviteiten geldt het zes procents tarief. Andere manieren om hier gebruik van te maken zijn, wordt een pauzenummer door snel een balletje in een net gooien voor en na je voorstelling. Of ga hardlopen tijdens je monoloog, of pingpongen tijdens je dialoog, of laat na afloop van je ballet een jury cijfers geven.

    3. Doe het als cursus voor jezelf
    Scholing ter zelfontplooing is helemaal vrij van belasting. En is kunst niet per definitie zelfontplooiïng?

    4. Merk je werkzaamheden als arbeidsintensief
    Ook voor arbeidsintensieve werkzaamheden geldt een laag tarief. De behanger, maar ook de kapper (mietje!) hanteren een laag tarief. Eis hiervoor is dat je werkzaamheden niet door een machine kunnen worden uitgevoerd.

    (via fuctioneelnaakt.com)

  • YggY ..., do 18 november 2010 23:45 Reageer op YggY

    YggY

    Het is al weer enkele jaren geleden dat ik in een theater ben geweest, er was een tijd dat ik toch in ieder geval maandelijks wel in het theater kwam maar het werd mij toen al te prijzig. Ik kan en kon het geld er niet meer voor uitgegeven en nu is theaterbezoek helemaal geen optie meer.

    Ik weet niet precies waar die jacht op cultuur en culturele uitingen op is gebaseerd, ik weet niet precies waarom die maatregelen juist in deze sector genomen worden maar het lijkt me toch dat deze maatregelen een beetje horen bij het snijden in eigen vlees.

    Vooral de VVD-achterban, de mensen die zich dit soort frivoliteiten nog wel kunnen veroorloven, worden gepakt want zij zijn duurder uit. Voor mensen aan de onderkant van de samenleving, financieel gesproken dan, is theaterbezoek sowieso al niet te betalen.

    Nou hoef ik niet zo nodig naar de bioscoop want ik ben geabonneerd op een filmkanaal dus ik zie de beste films sowieso al, hoewel met enige vertraging, maar ik kan dus thuis naar films kijken zonder reclame.

    Voor een concert hoef ik ook de deur niet meer uit, ik kijk naar Mezzo, Arte of naar BravaNL voor een goed stuk muziek.

    Heel soms waag ik mij nog wel eens aan een Festivalbezoek zoals Lowlands en Pinkpop maar dat moet ik nu ook maar laten schieten.

    Musea bezoek ik af en toe nog wel maar ook dat zal ik laten schieten en toch ben ik een fel tegenstander van die kaalslag in de cultuursector, niet voor mijzelf maar voor al die andere mensen die nog geraakt kunnen worden door beeldende kunst, podiumkunsten en festivals.

    Cultuur zou bereikbaar moeten zijn voor iedereen die daar behoefte aan heeft maar zoals met zoveel dingen worden dit soort zaken alleen nog maar bereikbaar voor een de financieel wat meer draagkrachtigen en toch denk ik dat dit een verkeerde weg is.

    Cultuur in al zijn verschijningsvormen behoort een onderdeel te zijn van iemands opvoeding en het is bijzonder jammer en zeer zonde dat dit soort zaken alleen nog maar voor een enkeling toegankelijk is.

    Ik vraag mij trouwens wel af of op termijn dit soort uitingen nog wel kunnen blijven bestaan want ik stel mij zo voor dat het bezoek naar diverse kunstvormen op den duur steeds meer zal afnemen.

    Naar 19%, ja het wordt vanzelf een luxe-artikel.

  • Zelfstandig Denker, vr 19 november 2010 00:43 in reactie op YggY ... Reageer op Zelfstandig

    Zelfstandig

    [Voor een concert hoef ik ook de deur niet meer uit, ik kijk naar Mezzo, Arte of naar BravaNL voor een goed stuk muziek.]

    En hoe denk je hoe die zenders eruit komen te zien zonder subsidie?
    Ik heb nu het definitief is geworden mijn lidmaatschap van de VVD opgezegd. Zeker nu Rutte ook nog ff met Blatter heeft gebeld dat Nederland best een paar miljard op tafel wil leggen om de hele hooliganwereld in Nederland uit te nodigen met koning FIFA erbij. We schuiven op de A2 allemaal wel een baantje op zodat meneer Blatter zijn eigen rijstrook heeft, bah!

  • Roelf Turksema, do 18 november 2010 22:56 Reageer op Roelf

    Roelf

    En niemand die dat zag aankomen?

    ''... Aufgabe der nationalsozialistischen Führung sein müsse, zu „verhindern, dass ein Volk dem geistigen Wahnsinn in die Arme getrieben werde“.Die „hässliche Kunst“ gehöre in „ärztliche Verwahrung“, in eine „geeignete Anstalt“, da sie eine Gefahr für den gesunden Sinn des Volkes darstelle
    A.Hitler auf einer Kulturtagung der NSDAP, 1. September 1933.

  • kees kortekaas, do 18 november 2010 22:34 Reageer op kees

    kees

    Ben ik nu de enige die uberhaupt verbaasd was dat dit onder het lage BTW tarief viel? Ik dacht altijd dat laag BTW was voor eerste levensbehoefte (brood, water, e.t.c.). hoog tarief voor luxe artikellen, en extra accijns voor slechte dingen: Tabak, alcohol, benzine..

    Naar het theater is het eerste waar wij als huishouden op bezuinigen als het wat rustier aan moet, voor wie is dit dan wel een eerste levensbehoefte?? Hoezo zo dit een extra laag BTW tarief moeten hebben?

  • Klaas Klasbak, do 18 november 2010 22:32 Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik ben het wel eens met de maatregel, maar wat ik niet begrijp is waarom een ballet voorstelling wel naar 19% gaat, maar kaartjes van een voetbalwedstrijd blijven onveranderd op 6% BTW. Dit is gewoon krom en niet uit te leggen.

  • LEO CUYPERS, do 18 november 2010 22:27 Reageer op LEO

    LEO

    Het CDA-,de CUen de SGP willen kerken maken van de theaters
    De PVV en de VVD willen er parkeergarages van maken
    (Daar schijnt trouwens óók een hele sloot subsisie heen te gaan)

  • Piet de Geus, do 18 november 2010 22:06 Reageer op Piet

    Piet

    Dat krijg je als je je door barbaren laat gedogen. Hoe hard ze ook mekkeren over "onze cultuur", ze hebben er part noch deel aan en hebben een ongezonde haat jegens alles wat hen boven de pet gaat.

  • NL 4NL, do 18 november 2010 22:44 in reactie op Piet de Geus Reageer op NL

    NL

    Dat krijg je er ook van als je maar steeds als oppositie zegt dat 'we' geen eigen cultuur hebben als er gezegd wordt dat we 'onze eigen' cultuur willen beschermen.
    Dat hebben we nu zo vaak gehoord dat we het zijn gaan geloven en dus de bijl aan die cultuur zetten omdat er toch niets verloren gaat dat het 'onze' is.

  • Rob van Koot, do 18 november 2010 21:42 Reageer op Rob

    Rob

    Wel daadkrachtig. Zo snel al.

  • Bert Veldwijk, do 18 november 2010 21:20 Reageer op Bert

    Bert

    Ja....en? wat is daar mis mee!! Veel hardwerkende medelanders en Nederlanders hebben het geld niet om uberhaupt naar de film te gaan laat staan naar het theater en al helemaal niet om een leuk doekje en kwasje verf te kopen. Theater is toch vooral voor hele rijke mensjes a la ons kent ons die wat mij betreft wel wat meer mogen betalen.

  • Piet de Geus, do 18 november 2010 22:08 in reactie op Bert Veldwijk Reageer op Piet

    Piet

    "Veel hardwerkende medelanders en Nederlanders hebben het geld niet"

    En na de btw-verhoging hebben ze dat zeker niet. Zou het overigens geen idee zijn om efficiënt en effectief te werken in plaats van alleen maar hard? Iedere keer als ik lees over hardwerkende Nederlanders krijg ik het idee dat die iets ontzettend fout doen.

  • Bobbie Deerfield, do 18 november 2010 22:26 in reactie op Bert Veldwijk Reageer op Bobbie

    Bobbie

    Hoezo elite? Je moet wel eerst de feiten weten voordat je zo'n onbezonnen uitspraak doet.
    De feiten laten zien dat dit staaltje krachtpatserij van de PVV de plank totaal misslaat. De btw verhoging treft de 10 miljoen bezoekers die jaarlijks naar theaters en muziekfestivals gaan. Niet bepaald de elite van Nederland tenzij iedereen die geen PVV stemt tot de elite behoort. Ter vergelijking jaarlijks gaan 5 miljoen mensen naar een voetbalwedstrijd, die wel het lage tarief hoeven te betalen.

    Op de totale begroting gaat het om 90 miljoen, die volgens alle partijen behalve de PVV ook op een andere manier bijeengebracht kan worden. Berekeningen van het CPB wijzen bovendien uit dat door de verhoging van deze btw er jaarlijks minder mensen naar de evenementen zullen gaan. Dat scheelt de staat ca. 120 miljoen aan belastingopbrengst. Dan vraag ik me toch af, wie is hier nou dom?

  • Jan-Peter Scheffer, vr 19 november 2010 03:24 in reactie op Bobbie Deerfield Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Een dergelijke glasheldere, op de feiten gebaseerde argumentering is kennelijk niet besteed aan de cultuur-barbaren en hun marionetten-kabinet.

  • , vr 19 november 2010 09:23 in reactie op Bert Veldwijk Reageer op

    Zo langzamerhand is de term hardwerkende Nederlander een beetje al te plat aan het worden.Begint ook langzaamaan te lijken op hardklagende Nederlander, hardzeurende Nederlander en altijd-verongelijkte Nederlander.

    Gewoon een strontvervelende Nederlander, begin ik te denken.
    Een zeikerd.

  • Stijn Geel, vr 19 november 2010 11:06 in reactie op Reageer op Stijn

    Stijn

    Volgens de Vara moeten we verschillig zijn, sociaal zijn en eerlijk delen. Nu moeten kunstenaars meer BTW gaan betalen. Deze belasting kan vervolgens weer verdeeld worden en besteed worden aan andere doelen waar in Nederland hard geld voor nodig is. Dit is toch prima dan? Of geldt het eerlijk delen niet voor kunstenaars?

  • Piet de Geus, vr 19 november 2010 11:17 in reactie op Stijn Geel Reageer op Piet

    Piet

    "Nu moeten kunstenaars meer BTW gaan betalen."

    Welnee. Hun klanten moeten dat betalen.

  • , vr 19 november 2010 11:37 in reactie op Stijn Geel Reageer op

    Eeeh, ik zie het verband tussen mijn reactie en Uw reactie daarop niet zo?

  • , vr 19 november 2010 11:37 in reactie op Stijn Geel Reageer op

    *andere doelen*
    Afghanistan??

  • Jan-Peter Scheffer, do 18 november 2010 21:06 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    "'linkse hobby's' als kunst en cultuur"

    Wie zo'n dwaasheid onderschrijft, heeft vanzelfsprekend een volkomen gebrek aan oordeelsvermogen. Zo iemand moest bijvoorbeeld nooit in een regering mogen zitten, laat staan bijvoorbeeld minister-president zijn... wát, dat ís al het geval?! O, euvele daad van verloedering! Waar halen ze de brutaliteit vandaan?!

    Even serieus: ik rouw. 'Hunnen­schlacht' van Liszt is hier wel op zijn plaats.
    http://www.leosamama.nl/Oorlog_en_strijd_in_muziek_verbeeld_web.htm

  • Marc 's Mening in de Marge, do 18 november 2010 21:03 Reageer op Marc

    Marc

    Hiernaast zie ik Eric Lucassen in de comedie "Geen seks, geen Diploma" tevreden in de camera kijken. PVV'ers zorgen kennelijk op een andere manier voor hun vertier.

  • NL 4NL, do 18 november 2010 20:53 Reageer op NL

    NL

    En aan de PVV lag het deze keer niet, want die zitten niet in de regering en hebben geen invloed. Toch? #ROFLOL

  • Mees ., do 18 november 2010 20:44 Reageer op Mees

    Mees

    Alle voorstellingen stopzetten...alle kunstuitingen stoppen....krijgt de overheid geen inkomsten eruit.
    Theaters en theatergezelschappen die in moeilijkheden komen,gewoon laten gebeuren, dat is een smet op het blazoen van dit kabinet...
    Geef ze van katoen

  • NL 4NL, do 18 november 2010 21:18 in reactie op Mees . Reageer op NL

    NL

    Dat zou me een stoot subsidie schelen.

    Ik zeg doen!!

    Maar het zal wel weer bij een papieren protest blijven, zoals gewoonlijk.

  • Florian Lichti, do 18 november 2010 20:35 Reageer op Florian

    Florian

    Ik vind het een prima maatregel waar ik eventueel ook wel mijn vingers voor wil aflikken :-)

  • Mees ., do 18 november 2010 22:06 in reactie op Florian Lichti Reageer op Mees

    Mees

    Kunnen we ons ook niet anders voorstellen,zeker met in onze herinnering het niveau van uw reakties de laatste maanden

    En hebt u nog wel vingers?Moet u die niet natellen nadat u de hand hebt uitgestoken naar deze regering

  • Florian Lichti, do 18 november 2010 22:55 in reactie op Mees . Reageer op Florian

    Florian

    Mijn reacties waren naar mijn mening voldoende onderbouwd en echt niet van een laag niveau.

    U bedoelt te zeggen dat u het niet met mij eens bent.....en dat is uw goed recht! (maar wel heel wat anders :-)

    Misschien even nadenken voordat u de volgende keer reageert?

  • fruitvlieg mandarijn, do 18 november 2010 23:24 in reactie op Florian Lichti Reageer op fruitvlieg

    fruitvlieg

    ....hey ....meneer...u staat hieer zooo midden in het centrum.......en ik zie u constant aan uw vingers likken terwijl ik u niet bijvoorbeeld net een broodje kroket naar binnen heb zien duwen....

    ....sorry als het mijn zaak niet is....waarom?

    "...nahhh, ik vind gewoon dat de regering prima maatregelen neemp". ...dussehh ik lik nog even lekker verder...."

    ....Ok, het ziet er wel wat vreemd uit, maarehh wat zijn die maatregelen precies?..


    ".....nah, je mag bijvoorbeel 130 nu, heh, niet zo krampachtig, nederland word weer van nederland...."...."snap je"....dus lik ik mijn vingers jah......probleem mee!!"

    .....Nee ...neu...likt u gerust verder....

  • NL 4NL, do 18 november 2010 23:53 in reactie op fruitvlieg mandarijn Reageer op NL

    NL

    ***[.....Nee ...neu...likt u gerust verder.... ]***

    Dejavu gevoel wekt dat op.

  • NL 4NL, do 18 november 2010 23:52 in reactie op Florian Lichti Reageer op NL

    NL

    Daarmee stel je een onmogelijke eis! ;-)

  • El Che, vr 19 november 2010 11:21 in reactie op Florian Lichti Reageer op El

    El

    Misschien komt het allemaal te gelikt/te gladjes/te gekunsteld/te cocky/wat te smooth over?

  • hr. arryo, do 18 november 2010 23:02 in reactie op Florian Lichti Reageer op hr.

    hr.

    Zolang je je eigen vingers af likt vind ik dat best.
    ...
    Geniet er maar van.

  • Zeer Voornaam, vr 19 november 2010 11:42 in reactie op Florian Lichti Reageer op Zeer

    " Ik vind het een prima maatregel waar ik eventueel ook wel mijn vingers voor wil aflikken :-) "

    Nou voor ons dan, onderstreep even welk deel van die zin de onderbouwing is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel