19 mei 10 16:45 Reageer (43) Politiek RSS

ChristenUnie: Balkenende heeft gefaald

Eerste keer dat ChristenUnie hard uithaalt naar coalitiegenoot ... André Rouvoet: 'Balkenende meer bezig met de belangen van het CDA dan die van het land' … [Video] Arie Slob: Balkenende geen teambuilder

Jan Peter Balkenende heeft gefaald als leider van het christelijk-sociale kabinet. Dat zeggen vicepremier en ChristenUnie-voorman André Rouvoet en fractievoorzitter Arie Slob deze week in Vrij Nederland.

Arie Slob zegt in Vrij Nederland over demissionair premier Balkende:

"Ik was niet onder de indruk van Jan Peters kwaliteiten als teambuilder. Ik heb me er over verbaasd dat hij soms maandenlang niets van zich liet horen."

Als voorbeeld van het falen van de premier noemt Slob de kwestie-Uruzgan, waarover het kabinet uiteindelijk viel.

"Je kon op lichtjaren afstand zien aankomen dat dat een struikelblok zou worden. We zijn met de drie fractievoorzitters naar het Catshuis gegaan. Met de boodschap: we moeten elkaar zien te vinden, dit conflict moet worden gepacificeerd. Balkenende zei: ik ben ermee bezig, ik zal het naar jullie terugkoppelen. Niets meer van gehoord."

Volgens André Rouvoet is Balkenende meer bezig geweest met de belangen van het CDA dan die van het kabinet:

‘Uiteindelijk komt Jan Peter altijd weer bij het CDA-standpunt uit. Hij doet dat bijna onbewust. Jan Peter heeft de neiging te zeggen: ik heb terdege rekening gehouden met je argumenten, maar we doen het toch zoals het me voor ogen stond. Hij is een man met een missie, maar wel zijn éígen missie.’

Het is de eerste keer dat de vicepremier en de fractievoorzitter van de ChristenUnie zo hard uithalen naar de CDA-premier. Dat meldt ook de Volkskrant woensdag.

Laatste Reacties (43) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Verver, vr 21 mei 2010 09:59 Reageer op Wim

    Wim

    Het mondje dicht als het gaat over de christelijke samenwerking, wordt met de verstreken tijd vanaf de val van het kabinet minder noodzakelijk gevoeld. Reeds lang heb ik me verbaasd dat Rouvoet en zijn mederegeerders geen enkele kritiek hadden op Balkenende en zich een oor lieten aannaaien.

  • karuna waaijer, do 20 mei 2010 11:21 Reageer op karuna

    karuna

    Zie hier een mede-onderbouwing van het verhaal van de PvdA en een onderbouwing waarom de PvdA uit het kabinet gestapt is.

  • Jan Lul, do 20 mei 2010 09:31 Reageer op Jan

    Jan

    Balkenende is pootje gehaakt door Bos;
    waarom is dit niet duidelijk ?

  • Rob van Koot, do 20 mei 2010 09:23 Reageer op Rob

    Rob

    Grote woorden en obligate verkiezingsretoriek. Maakte de CU ook niet deel uit van het kabinet? Maar goed, het is tijd voor ander beleid. Dat wel. JP weg. Verder is dit een non issue.

  • Joop Schouten, do 20 mei 2010 09:23 Reageer op Joop

    Joop

    Ze zijn er ingeluisd door de neo-christenen van het CDA.
    Regeringspartners laten je elkaar publiekelijk niet vallen.
    Dat dit dus achteraf naar buiten komt lijkt me daarom logisch.

    Ik denk dat de gemiddelde kiezer dit niet eens leest, snel vergeet en naar de uiterlijkheden blijven kijken. Zoals de nette scheiding is het haar van Balkenende, de semi-intelligente frons van Verhagen en het immer rustig (heimelijke) gedrag van Klink de Zorgverzieker.

  • Joop Schouten, do 20 mei 2010 10:30 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Hij schijnt dus een 'draaichristen' te zijn. Ik las zonet M. de Lange's eerdere bericht.
    Rouvoet schijnt z'n uitspraken te hebben afgezwakt op twitter.

    Jammer.
    Ondanks zijn dogmatische geloofsovertuiging had ik hem gezien zijn sociale standpunten redelijk hoog zitten.

  • Erwin Hoogkamer, do 20 mei 2010 09:14 Reageer op Erwin

    Erwin

    CU voor zetel winst ten koste van grote broer?

  • M. de Lange, do 20 mei 2010 09:09 Reageer op M.

    M.

    Volgens meneer Slob was het ´lastig voor de Minister President om de partijen bij elkaar te houden en tot oplossingen te komen´
    -
    Bankencrisis, Irak-commissie, algehele economische crisis.
    Instorten DSB. En dat alles in tijden waarin Bos al druk bezig was Cohen klaar te stomen. Van dat laatste is niet duidelijk of JP Balkenende er weet van had, evenzogoed is het onder dergelijke omstandigheden moeilijk om de partijen bij elkaar te houden.
    De oneigenlijke motieven stralen van deze aanval af. En dan te bedenken dat de mogelijkheden die onze zeer gewaardeerde MP aan Rouvoet gegeven heeft. Een eigen ministerie van Jeugd en Gezin.
    Een geheel nieuw en eigen ministerie. Om dan zo met elkaar om te gaan...hoe onbeschrijflijk ondankbaar. Ondankbaar en getuigend van weinig daadwerkelijk politiek besef.

  • Mary de France, do 20 mei 2010 08:10 Reageer op Mary

    Mary

    Ze hadden ten tijde van de kabinetscrisis wel eens wat meer solidair met de PvdA mogen zijn!! Eerst aan de christelijke kant blijven staan en nu met de waarheid komen... niet erg netjes zeg.

  • Mw. Oeverloos, do 20 mei 2010 08:51 in reactie op Mary de France Reageer op Mw.

    Mw.

    Christenen geloven, ze weten niets zeker.

  • Renée Olsthoorn, do 20 mei 2010 09:16 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Renée

    Renée

    Maar het probleem is, dat ze hun geloof waarvan ze niet kunnen weten of het waar is wel te pas en te onpas als de enige waarheid presenteren. :(

  • Mostapha El Yattouti, do 20 mei 2010 08:00 Reageer op Mostapha

    Mostapha

    Jantje komt thuis van school en zegt tegen zijn vader: "We hebben het vandaag over economie gehad, maar ik snap er helemaal niks van!"
    Zijn vader zegt: "Dan zal ik proberen je uit te leggen wat economie is. Kijk, ik breng hier in huis het geld binnen, dus ik ben het kapitaal. Mama zorgt dat hier in huis alles in orde is, zij is dus de regering. Ons dienstmeisje, Annie, werkt voor ons, zij is dus de arbeid. En jij Jantje en je kleine zusje Marietje, jullie zijn nog jong en daarom de toekomst. Snap je nu wat Economie is?"
    Jantje snapt er totaal niets van en berust daar maar in. 's Nachts wordt Jantje wakker omdat zijn kleine zusje ligt te huilen. Hij gaat naar zijn zusje toe en ruikt meteen waarom Marietje zo huilt. Jantje denkt: "Zij moet een schone luier hebben." Hij gaat naar de slaapkamer van zijn ouders maar ontdekt alleen mama in bed die in een diepe slaap is verzonken. "Ach," denkt hij, "ik moet ook niet bij mama zijn maar bij het dienstmeisje." Als hij echter de slaapkamerdeur van het dienstmeisje opendoet ontdekt hij dat zij niet alleen is, nee, want papa ligt erbij, en die twee hebben het veel te druk met lichamelijke oefeningen. Dus wil Jantje die twee ook maar niet storen. "Och," denkt hij, "dan zal ik die vieze poepluier van mijn zusje zelf maar verschonen..."
    Als Jantje 's morgens beneden komt gaat hij naar zijn vader en zegt: "Nù weet ik eindelijk wat economie is!"
    "Oh ja?" zegt zijn vader, "vertel op!"
    "Nou," zegt Jantje, "het kapitaal naait de arbeid, de regering slaapt, en de toekomst kan de rotzooi opruimen!"

  • Piet Knollema, wo 19 mei 2010 22:41 Reageer op Piet

    Piet

    Dat hadden de heren moeten beseffen in het Uruzgandebat. Daar hadden ze met de PvdA één front moeten vormen. Dan was het kabinet niet gevallen, hadden we nu geen verkieizngen gehad en had de regering nu bezig kunnen zijn met de hoogdnodige bezuinigingplannen met een menselijke maat.

  • Ellen Stapraden, do 20 mei 2010 01:14 in reactie op Piet Knollema Reageer op Ellen

    Ellen

    En zo is het precies, Piet Knollema. Het gevallen kabinet had NOOIT over de Uruzgankwestie mogen vallen. Balkenende heeft te veel zijn oren laten hangen naar Maxime Verhagen. En CU had toen idd. de kant van de PVDA moeten kiezen.
    Helaas....too late.

  • Jo simon, wo 19 mei 2010 22:08 Reageer op Jo

    Jo

    Mosterd na de maaltijd en van generlei nieuwswaarde.

    Dat Balkenende standaard de procedurele trucendoos hanteerde staat met koeienletters boven zijn brilletje. Als het niet naar de zin van het cda was werd het arbitrair en moesten onderzoeks commissies het geval cda-klaar maken.

    Zelfs de onberispelijke Davids van gelijknamige commissie schoffeerde hij "en public".

    Cu ik vind het laf, nu met dit geblaf te komen.
    Beweert van Middelkoop idem??

    Mosterd na de maaltijd.

  • Piet Puck, wo 19 mei 2010 21:24 Reageer op Piet

    Piet

    Dat zie je wel vaker bij CDA-ers. Eerst komt het partij-belang en daarna pas het lands-belang.
    Dat Balkenende geen leider is mag duidelijk zijn.
    Nederland heeft de afgelopen jaren genoeg voor gek gestaan dankzij Balkenende. Je kunt Balkenende vergelijken met zijn collega Yves Leterme. (ook een christen-democraat en een stuntman eerste klas)

  • M. de Lange, wo 19 mei 2010 21:03 Reageer op M.

    M.

    Update: Rouvoet Twittert
    -
    `Herken me niet in de 'samenvattingen' vh VN-verhaal over Balkenende. Heb term "gefaald" niet gebruikt en vind dat ook niet. Lees zelf!´
    -
    Bron:
    http://twitter.com/andre_rouvoet/status/14310561667

  • - -, wo 19 mei 2010 21:44 in reactie op M. de Lange Reageer op -

    -

    Ik herken Rouvoet niet op die pagina zo met een 3D bril op z'n snufferd. Op zoek naar diepgang in hemelse zaken?

    Enfin, de VN lijkt me geen blad dat bewust verkeerd citeert. Zo wel, dan is dat een kwalijke zaak.

  • M. de Lange, wo 19 mei 2010 22:25 in reactie op - - Reageer op M.

    M.

    Rouvoet denkt dat christelijke partijen iets goeds van VN te verwachten hebben. Niet dat ik zijn afwegingen ken, maar dat lijkt een behoorlijk naïeve actie. VN en religie is hetzelfde als de bond voor vegetariërs een ´objectieve´ recensie over vlees laten schrijven. Maar goed.
    Hoewel ik niet van argumenten op de man ben, moet ik toegeven die foto ook wat merkwaardig te vinden.

  • Erik van Erne, wo 19 mei 2010 20:11 Reageer op Erik

    Erik

    Is toch geen nieuws. Wie wist er nou nog niet dat Balkenende I, II, II,en IV hebben gefaald.

  • - -, wo 19 mei 2010 19:57 Reageer op -

    -

    Paul Dijkhuis schreef: Wel vind ik het niet netjes van de CU. Dat men forse kritiek heeft op Balkenende, soit.

    Het betreft ook niets anders dan kritiek. Dat u en anderen het vertalen naar "dolksteken" en "niet netjes" en 'natrappen' doet niets af van het gegeven dat het hier doodnormaal om kritiek gaat, één die nota bene nog inhoudelijk is ook.

    Hier kunnen politici die ongefundeerde kritiek uiten nog wat van leren.

    Paul Dijkhuis: "Maar dit komt een beetje over als iemand die al op de grond ligt een trap na geven. Dat hoort niet."

    Ik begrijp dat u telkens opnieuw doet voorkomen alsof de verkiezingen achter de rug zijn maar we zitten midden in verkiezingstijd. Dan is het op zichzelf niet verwonderlijk dat politici het over elkaar functioneren gaan hebben. Daar is niets mis mee, mits deze maar inhoudelijk is.

    Rouvoet geeft hier toch serieus duidelijk uitleg bij namelijk, hij komt niet aankakken met louter soundbytes c.q. oneliners.

    Bovendien ligt Balkenende natuurlijk niet weerloos op de grond en wordt er al helemaal niks nagetrapt.

  • zorba de griek, do 20 mei 2010 07:29 in reactie op - - Reageer op zorba

    zorba

    Ik wil niks afdoen aan de kritiek die de CU heeft op Balkenende, wel zet ik grote vraagtekens bij de timing. Daarnaast valt het mij op dat de CU in de weken na de val van het Kabinet met een totaal andere versie van de gebeurtenissen kwam en juist de schuld volledig bij Bos & Co neerlegde.

    Verder heeft u gelijk dat de verkiezingen pas op 9 juni zijn, maar op basis van de op dit moment beschikbare informatie schat ik de kans dat het CDA alsnog de verkiezingen wint op minder dan 1%. Dat betekent dat er 99% kans is dat Balkenende over 3 weken werkeloos is.

  • - -, do 20 mei 2010 09:14 in reactie op zorba de griek Reageer op -

    -

    paul dijkhuis schreef: "Ik wil niks afdoen aan de kritiek die de CU heeft op Balkenende, wel zet ik grote vraagtekens bij de timing. Daarnaast valt het mij op dat de CU in de weken na de val van het Kabinet met een totaal andere versie van de gebeurtenissen kwam en juist de schuld volledig bij Bos & Co neerlegde."

    Daar heeft u een punt. Ik was ook in de veronderstelling op basis van de houding van de CU dat zijn de schuldvraag bij de PvdA deponeerde. En het aspect leiderschap dat toen omtrent Balkenende bij de PvdA ook ter discussie stond betrof bij de CU geen issue.

    Paul Dijkhuis schreef: "Verder heeft u gelijk dat de verkiezingen pas op 9 juni zijn, maar op basis van de op dit moment beschikbare informatie schat ik de kans dat het CDA alsnog de verkiezingen wint op minder dan 1%. Dat betekent dat er 99% kans is dat Balkenende over 3 weken werkeloos is."

    En ik acht dat de kans dat Balkenende in de WW terecht komt op minder dan 1%.

  • M. de Lange, wo 19 mei 2010 19:33 Reageer op M.

    M.

    Wel heb ik ooit. Dit is nu in een notendop waarom ik op de SGP stem en niet op de CU. Net als je het niet verwacht drijven ze als een strandbal mee op de golven van populistisch politiek bedrijven. Tegen elke partij kun je een goed verweer geven. Dat is geen kunst.
    Het gaat ook niet over kunsten, de politiek hoort te gaan over de belangen van het volk. Het is een flagrante belediging van dat volk om na vier jaar goed weer spelen ineens een dolk in de rug van Balkenende te steken. Dat heeft hij niet verdiend.
    Wie het toonbeeld van goede Christelijke politiek wil geven doet er goed aan te vertrouwen op eigen kracht. Slob kan een voorbeeld nemen aan hoe dhr Cohen reageerde op de vraag wat hij van Minister-President Balkende dacht. Wanneer de Christen Unie deze mening echt al zo lang en heftig was toegedaan, had het van meer integriteit getuigd wanneer dhr Rouvoet dit zélf naar buiten zou brengen.

  • Isis Maät, wo 19 mei 2010 19:02 Reageer op Isis

    Isis

    En altijd komen die vileine praktijken van het CDA weer boven drijven.
    Zal ze dit nu eindelijk eens opbreken?

  • - -, wo 19 mei 2010 20:02 in reactie op Isis Maät Reageer op -

    -

    Elly Meijer schreef: "En altijd komen die vileine praktijken van het CDA weer boven drijven. Zal ze dit nu eindelijk eens opbreken?"

    Misschien. Eerlijk gezegd geloof ik niet in een kabinet waar geen spanningen in bestaan. Dus dat de ChristenUnie en het CDA met elkaar botsten is mijns inziens niets meer dan een logisch verschijnsel.

    Dat het nu opeens prominent naar buiten komt heeft ongetwijfeld te maken met verkiezingstijd, tactische keuzes enz.

    Gelukkig komt, in tegenstelling tot veel collega politici, Rouvoet wel met een deugdelijke onderbouwing. Ik beschouw het als een speldenprik tussen de pikhouwelen die de meeste politici hanteren.

  • Isis Maät, wo 19 mei 2010 20:28 in reactie op - - Reageer op Isis

    Isis

    Ik ben de vorige verkiezingen nog niet vergeten, toen Balkenende (spreekpop van Jack SF de Vries) Wouter Bos tijdens een debat op een zeer vileine manier onderuit haalde. Het was onder de gordel. En dat vileine, achterbakse gedoe hebben ze nog steeds niet afgeleerd.

  • Ineke Ellens, wo 19 mei 2010 18:04 Reageer op Ineke

    Ineke

    Drie jaar te laat heer Rouvoet.

  • Eric Jan Taapken, wo 19 mei 2010 18:03 Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik vind het grappig dat de CU dat nu zegt, te laat zeggen ze het nu, eerst was de PvdA schuldig, beetje zielig en slappe hap, voor mij niet geloogwaardig en vooral veels te laat!

  • YggY ..., wo 19 mei 2010 17:55 Reageer op YggY

    YggY

    Al een jaar of veertig probeer ik het politieke spel te doorgronden. Ik sta iedere keer weer verbaasd dat politici nadat ze uitgeregeerd zijn dingen roepen of vinden die haaks staan op wat ze vonden toen ze nog aan het regeren waren.

    Wanneer nu de ChristenUnie de heer Balkenende gevoelig in zijn edele delen raakt waarom deden ze dat dan niet toen de PvdA het verbond dreigde te verlaten, waarom was de Unie het zo hartgrondig eens met het CDA en waarom waren ze toen niet zo principieel om samen met de PvdA op te stappen.

    Maar daar heeft de Unie waarschijnlijk een heel goede reden voor.

  • Rob Geurtsen, wo 19 mei 2010 18:23 in reactie op YggY ... Reageer op Rob

    Rob

    Omdat ze als degelijke partner gezien wilde worden?
    Of omdat interne scheuring dreigde? Middelkoop is een heel foute ijzervreter.

    Of toch onvermogen om dat wat zij Balkenende verwijten zelf te kunnen regelen. In zoverre is de CU dus geen vredestichter en heeft het geen verbindende rol in een coalitie. Misschien toch niet zo heel slim van ze om ZELF hun eigen oude verkooppunt, met volle kracht vooruit in de flank van Balkenende, onderuit te halen.

  • max 58, wo 19 mei 2010 20:45 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op max

    max

    Tsja, dat krijg je ervan als een een brave Bovenmeester, ergens bijvoorbeeld uit "Uddel" over de grenzen van de Veluwe laat kijken!
    Swiebertje en Bromsnor ( en niet te vergeten: een wat dommige Burgemeester) in de gaten houden: dat lukt nog wel, maar o wee als er wat verder dan de Rijn of de Ijssel gekeken moet worden: dan wéét je toch dat het mis gaat?

  • Rob Geurtsen, wo 19 mei 2010 17:53 Reageer op Rob

    Rob

    Morgen interview van Rouvoet in de NRC!
    Misschien oud nieuws, maar wel relevant pijnpunt voor de Balkenende de machtspoliticus.

  • zorba de griek, wo 19 mei 2010 17:51 Reageer op zorba

    zorba

    Ik zou me serieus zorgen gaan maken over de toekomstige coalitie VVD-CDA-PVV-CU wanneer de CU had uitgehaald naar het CDA of naar Verhagen in het bijzonder. Daar moet men straks mee verder

    Balkenende is over exact 3 weken toch weg, dus who cares.

    Wel vind ik het niet netjes van de CU. Dat men forse kritiek heeft op Balkenende, soit. Maar dit komt een beetje over als iemand die al op de grond ligt een trap na geven. Dat hoort niet.

  • Mostafa Mouktafi, wo 19 mei 2010 17:40 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ja, maar dat weet iedereen broeder!

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 mei 2010 17:37 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oud nieuws :-)

  • Zjen Zen, wo 19 mei 2010 17:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Maar wel leuk nieuws.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 mei 2010 18:11 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Jazeker, dat is wel een glaasje champagne waard.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 mei 2010 18:17 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De mannenbroeders naaien elkaar ook als ze de kans krijgen hè? Staaltje van christelijke naastenliefde. Maar wat is nu ernstiger, een christelijk gereformeerde (Rouvoet) of een gereformeerde (Balkenende)?

  • Rob Geurtsen, wo 19 mei 2010 18:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Ik kies voor Rouvoet. Die is niet zo geniepig in zijn hormonen make up, als Balkenende.

  • Gracchus Babeuf, do 20 mei 2010 09:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Gracchus

    Gracchus

    'De mannenbroeders naaien elkaar ook als ze de kans krijgen hè?' Wat een taalgebruik, meneer Aert. U impliceert toch niet? Nee, toch niet óók de CU...? Nederland is een moreel moeras, als zelfs...Nog een reden om op de SGP te stemmen, als je mannenbroeder of mannenzuster bent.

    Ben ik dus niet. Ik heb het niet zo op partijen, die hun heil zoeken in het hemelse paradijs, en wier motto is: 'Help de mensheid en de wereld naar god!' René Rouvoet, René for crying out loud!

  • Rob Geurtsen, wo 19 mei 2010 17:29 Reageer op Rob

    Rob

    Goed gesporken heren.
    Maar misschien hadden jullie die Middelkoop een beetje moeten intomen. Als politicus regent gedroeg en gedraagd Middelkoop als Minister van defensie zich als een grofgebekte christelijke havik. De rol van partijleider Rouvoet, die ook in het kabinet zat en zit, had een constructieve moeten zijn. Dat heeft hij nagelaten.

    Wel leuk om te horen, maar het is ook campange lafheid.
    De christenbroeders die elkaar afmaken. Zo zien we maar eens de smoking guns van GL zijn gericht op de rode kameraden en die van CU op de christen broeders en zusters.

    Oude gewoontes en verslavingen zijn niet gemakkelijk af te leren.

  • Tim Tim, wo 19 mei 2010 17:26 Reageer op Tim

    Tim

    Ach ja, daarom vallen ook tot nu toe 100% van zijn kabinetten. Niet dat de CU zoveel beter is, weet u nog het opnemen van de portefeuille over homo-emansipatie. Was natuurlijk in het landsbelang om die maar even te laten liggen, had niks met partij politiek te maken.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel