15 maart 10 00:01 Reageer (92) Politiek RSS

CDA'ers willen af van Balkenende

Lokale en regionale CDA-bestuurders twijfelen openlijk aan leiderschap

De achterban van het CDA in de provincie, de thuisbasis van de christendemocraten, wil af van Balkenende. Dat blijkt uit een inventarisatie die dagblad Trouw publiceert. De sterk op het CDA gerichte krant spreekt van 'striemende kritiek'.

Trouw schrijft

De lokale en regionale CDA-bestuurders twijfelen openlijk aan het leiderschap van Balkenende. (…) „Het was niet onverstandig geweest een nieuwe kopman te zoeken”, stelt Andries Houtakker, CDA-lijsttrekker in Sittard Geleen.

De provinciale achterban is zwaar getroffen door de impopulariteit van de premier. Bij de gemeenteraadsverkiezingen verloren de christen-democraten honderden zetels. De agrarische kiezers keren zich van de partij af. Een bestuurslid van de Gelderse CDA-bestuurdersvereniging zegt dat de partij niet meer vanzelfsprekend ondernemers aanspreekt.

Trouw liet zaterdag al in een scherp commentaar geen misverstand bestaan over de positie van de premier die betrokken was bij zoveel politieke ongelukken. De titel luidde Bos trekt consequentie uit falen, Balkenende zou hem moeten volgen:

Na de val van het kabinet is het voor de nationale politiek goed dat de lucht even flink wordt gezuiverd.

In de nieuwste peiling van Maurice de Hond is de PvdA voor het eerst sinds januari 2009 weer groter dan het CDA en tevens de grootste partij.

De Pers: 5 oorzaken waardoor het CDA in zwaar weer zit

Eerder op Joop:

Kwart kiezers wil af van Balkenende

Facebook-actie: Nooit meer Balkenende

Kritiek op Balkenende uit eigen achterban

Opinie Jeroen Mirck: Wanneer vertrekt Balkenende?


foto: CDA-leider Jan Peter Balkenende speecht voor eigen publiek tijdens een landelijke CDA-manifestatie in het Goffert Stadion te Nijmegen op 22 februari.

Laatste Reacties (92) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 19 maart 2010 23:54 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    ... en zij zijn de enigen niet.....

  • , vr 19 maart 2010 08:49 Reageer op

    En wilders maar roepetoeteren dat al die LINKSE kabinetten voor alle ellende hebben gezorgd.
    Hij was, in zijn kippendrift, en in zijn eeuwig streven de PvdA te beschadigen, even vergeten dat al die kabinetten CDA kabinetten waren, en dat de PvdA er slechts 3 jaar bij zat.........

  • Joop Schouten, wo 17 maart 2010 20:53 Reageer op Joop

    Joop

    Het CDA maakt er weer een prachtig toneelstuk van.

    Een paar donderslagen op de achtergrond, leiders die 'op statige wijze' eendrachtig lippendiensten bewijzen aan de door henzelf op het schild geheven leider 'Jan-Peter V'.

    Openbare kritiek lijkt 'pro forma'. Een façade om het ondemocratische partijbeleid van hiërarchische vriendjespolitiek te verhullen.

    Jan-Peter V komt er zonder kleerscheuren vanaf.

    Maar niet van het schild.

  • Urco de Rufter, wo 17 maart 2010 15:27 Reageer op Urco

    Urco

    Jammer dat het bij het CDA allemaal zolang geduurd heeft voordat men uiteindelijk tot het inzicht is gekomen dat Balkenende incapabel is.

  • Henk Daalder, wo 17 maart 2010 14:21 Reageer op Henk

    Henk

    Het CDA heeft helemaal geen nieuwe leider nodig. God weet het.

  • S. Prozac, di 16 maart 2010 23:00 Reageer op S.

    S.

    Een nieuwe lijsttrekker zou het CDA goed doen, gelukkig is Eurlings al opgestapt met zn babyface. het CDA is prettiger in de oppositie.

  • N van Gogh, di 16 maart 2010 12:29 Reageer op N

    N

    Het laatste nieuws.
    Van Geel niet terug. God zij gedankt. Wie is de volgende?

  • Home Quest, ma 15 maart 2010 23:44 Reageer op Home

    Home

    Ruik, proef en beleef de samenleving. Maak niet de fout om keer op keer te zeggen, ik wil mijn karwei afmaken! De samenleving is een continu proces, en bestaat niet uit de plakjes cake achter de vergadertafel. En dit is er aan de hand beste mensen. Zeker na het spel wel/ niet EU-president is er maar 1 optie voor de heer Balkenende....U bent een kundig bestuurder, maar uw houdbaarheidsdatum is verstreken, vertrek! U begrijpt mij niet meer ....

  • Gerwin van Eersel, ma 15 maart 2010 19:37 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Alsjeblieft CDA-ers, houdt die man aan als lijsttrekker, hij heeft het zo goed gedaan!

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 20:07 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Je zou Balkenende in het donker ergens tegenkomen!

  • Wobbel van Baalen, ma 15 maart 2010 18:53 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    Na 9 juni zal JP vertrekken dus nog even geduld.

  • Jan Stroomer, ma 15 maart 2010 17:54 Reageer op Jan

    Jan

    Uit het linkje naar de Pers (5 'problemen' voor het CDA):

    4: Cohen lijkt op Balkenende.

    Dat gaat geen populaire gedachte worden op Joop..
    Maargoed, het lijkt me minder nonsens dan het laatste 'probleem':

    5: CDA heeft geen nieuwe leider.

    Het CDA wil geen leiderschapscrisis, dus schuiven ze geen "number two" naar voren, maar... zonder Eurlings is Verhagen nu de evidente kandidaat.

    Daarnaast zijn er nog meer dan voldoende alternatieven als Klink, Hirsch-Ballin, Veerman, de Vries, van Geel, of eventueel Hillen plus de categorie 'wil-schijnbaar-niet' zoals Weijers, Donner, Bot en de categorie 'nog-niet' zoals de Jager, de Geus en Wijn.

    Leers is veel te popi voor het CDA. Dat is al eens geprobeerd en heel slecht bevallen in de jaren '90.

  • lieke Meester, ma 15 maart 2010 16:47 Reageer op lieke

    lieke

    Het zou ook een vrouw kunnen zijn deze keer, daarmee zou het CDA de klapper maken binnen de partij. Dat het tijd wordt voor een nieuw gezicht is voor mij duidelijk. De uit het hoofd geleerde zinnetjes van JP werken niet meer . De passie moet er weer in komen . Ik ben wel benieuwd op JP echt opstapt. geloof er nog niet zo in .

  • Jonathan Leguat, ma 15 maart 2010 17:05 in reactie op lieke Meester Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ik zou zo 1,2,3 geen enkele vrouw kennen binnen het CDA die de fakkel zou kunnen overnemen.
    Of je moet de pinup Gerda of Maria v/d Hoeven willen.

  • Olav L, ma 15 maart 2010 17:50 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Olav

    Olav

    De "pinup Gerda", daar moet ik wel even om glimlachen. Ik zie in gedachten al haar poster in garages en fabrieken hangen ;-)

  • ==Ellen ==, ma 15 maart 2010 15:07 Reageer op ==Ellen

    Ik wil eigenlijk helemaal niet af van JPB. Het CDA kan me namelijk niet klein genoeg zijn....

  • Olav L, ma 15 maart 2010 15:55 in reactie op ==Ellen == Reageer op Olav

    Olav

    Daar steek ik een kaarsje voor aan...

  • Isis Maät, ma 15 maart 2010 16:19 in reactie op ==Ellen == Reageer op Isis

    Isis

    Wat zou dat heerlijk zijn.
    Sinds de 2e wereldoorlog hebben ze bijna onafgebroken in kabinetten gezeten. Het zou een verademing zijn als dat de komende jaren anders zijn. Eindelijk weer eens een regering zonder de christenen.

  • Ineke Ellens, ma 15 maart 2010 15:00 Reageer op Ineke

    Ineke

    Het duurde even maar ja hoor, de kleppen van de hereboeren zijn open.

    De man zal heel veel kwaliteiten hebben, maar zeker niet als staatsman.

    Zijn naam krijg ik even niet de mond uit.:)

  • Pot Blok, ma 15 maart 2010 15:20 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Pot

    Pot

    we hebben een J en een P en een B ...
    B- A- L- K- E- N- E- N- D- E-

    wacht de geschiedenisboeken maar af ...
    achteraf zul je zien dat t de enige optie was om hem te hebben ; juiste man op juiste plek in juiste tijd .

    en nu is er een andere tyd ..

  • Harry Moentezool, ma 15 maart 2010 16:06 in reactie op Pot Blok Reageer op Harry

    Harry

    Ik denk dat die geschiedenisboeken eensluidend zullen zijn in hun oordeel over de heer Balkenende. Deze premier zal gekenschetst worden als de slechtste sinds Colijn.
    Ik kan mij ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat Balkenende dit ook ten diepste beseft. Vandaar zijn nieuwe kandidaatstelling als premier van dit land. Niets anders dan een vijfde en laatste ultieme poging om het tij van acht jaar spruitjespolitiek nog ten goede te keren.

  • Joop den Uil, ma 15 maart 2010 13:36 Reageer op Joop

    Joop

    Je kunt zeggen wat je wilt over JP, maar hij heeft NL toch maar mooi op de Europeese kaart weten te zetten met zware functies; ook de professionele benadering van de economische crisis is door hem geleid.
    Dat hij nu klaar is , betekent ook dat zijn benadering van de afgelopen 5 jaar problemen de enig ejuiste was.
    Zoals met elk groot bedrijf: iedere periode kent z'n beste leiders... voor de sociale moeilijkheden voor de komende jaren is dat Cohen.
    Zo simpel ligt t nu eenmaal, maar, ere wie ere toekomt voor de afgelopen (zware) jare.

  • , ma 15 maart 2010 13:56 in reactie op Joop den Uil Reageer op

    Welke zware functies??
    Hij wilde dolletjes graag uit Nederland weg, en president van Europa worden, maar Europa lustte hem niet.
    Dan van nood maar weer MP in Holland worden.
    Noem je dat iets op de kaart zetten?
    Aan alle kanten mislukken?

  • Joop den Uil, ma 15 maart 2010 14:02 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Onder JP is NL er alleen maar beter op geworden; de beste man op de beste plaats. Nu Europa in een ietwat kalmer vaarwater komt en de grootste chaos is bedwongen is er inderdaad iemand anders nodig.
    Iedere tijd heeft weer een andere leider ... en JP was gewoon t beste dat we konden wensen. Nu is ie klaar.

  • , ma 15 maart 2010 15:25 in reactie op Joop den Uil Reageer op

    Joop.
    Ballekie heeft geen ene mallemoer gedaan om de crisis op te lossen.
    DAT deed Bos.
    En dat deed BOS uitstekend.
    ONDANKS de tegenwerking van Ballekie & co.

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 15:47 in reactie op Reageer op Een

    Een

    Amen! :-)

  • leo dijkstra, ma 15 maart 2010 15:36 in reactie op Reageer op leo

    leo

    Europa lustte hem niet omdat hij te uitgesproken was. Nu zit er op die plaats een Belg die zelfs in Belgie een grote onbekende was.

  • Peer JaWel, ma 15 maart 2010 14:56 in reactie op Joop den Uil Reageer op Peer

    Peer

    Als we het nu eens anders stellen:
    Onder het kabinet Balkenende zijn we in deze rotzooi terecht gekomen.
    Als ie nog langer zou blijven zouden we alleen maar nog dieper in de sh*t komen dan we al zitten.
    Hoezo in kalmer vaarwater?
    De echte ellende moet nog komen want de graaiers zijn even ondergedoken geweest maar dat is al lang weer over en ze staan alweer voorop om hun onverdiende bonussen te incasseren.
    Hopelijk komt er nu een duidelijk links geluid dat de rem zet op dat soort praktijken.
    Dat excuus dat onze topmensen dan naar het buitenland vertrekken ?
    Dat ze gauw gaan dan !
    Alsof ze daar op een stel graaiers zitten te wachten.

  • Joop den Uil, ma 15 maart 2010 15:35 in reactie op Peer JaWel Reageer op Joop

    Joop

    en nou noem je net de pakketten die Bos onder zn verantwoordelijkheid had !!! Het is JP aan te rekenen dat hij Bos zn gang liet gaan ! Hoop dat ie in komende 2 maanden nog in ieder geval deze zaken kan repareren !

  • leo dijkstra, ma 15 maart 2010 15:37 in reactie op Peer JaWel Reageer op leo

    leo

    Die rotzooi is anders vrij internationaal. De bankencrisis was echt geen uitvinding van JP. En vergeleken met landen als Spanje, Portugal, Italie en Griekenland doet Nederland het helemaal niet zo slecht.

  • leo dijkstra, ma 15 maart 2010 15:39 in reactie op Peer JaWel Reageer op leo

    leo

    Ik ben wel een fan van Maxime Verhagen. Slimme en behendige politicus die weet dat de wereld niet ophoudt bij de Nederlandse grenzen. Zou een goede premier kunnen zijn.

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 18:06 in reactie op leo dijkstra Reageer op Een

    Een

    Verhagen slim? Dankzij hem kunnen we nu naar de stembus. Het kabinet besliste twee en half jaar geleden om hoe dan ook eind 2010 uit Uruzgan weg te gaan.

    Echter Verhagen in al zijn internationale 'geilheid' bleef de Amerikanen en de navo maar valse hoop geven ipv klare wijn te schenken en de navo op het hart te drukken dat nederland hoe dan ook weg zou gaan. Ik heb geen enge nationalistische blik op de wereld, maar Verhagen is net als De hoop Scheffer een schoothondje van de Amerikanen. Kennelijk hoopte hij ooit nog eens de SG van de navo te worden, net als de hoop scheffer...

  • Wim Verver, ma 15 maart 2010 18:09 in reactie op leo dijkstra Reageer op Wim

    Wim

    Hoe kan men nu een fan van Verhagen zijn. Een politiek kopstuk die het doordrammen heeft uitgevonden. Dat geeft altijd problemen.

  • Gerwin van Eersel, ma 15 maart 2010 19:38 in reactie op leo dijkstra Reageer op Gerwin

    Gerwin

    En hij kan buitengewoon goed liegen.

  • Ruud Wiemer, ma 15 maart 2010 17:28 in reactie op Joop den Uil Reageer op Ruud

    Ruud

    @Joop
    Er is er maar 1 in het kabinet die de kredietcrisis en de economische crisis heeft aangepakt en dat is Wouter Bos. JPB heeft de ballen verstand van financien en economie.

  • Joop den Uil, ma 15 maart 2010 19:09 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Joop

    Joop

    Geen flauw idee wat Bos nou eigenlijk heeft gedaan om de economische crisis (in nederland) in banen te geleiden, behalve dan op de 2e rij van EU commissies en G20 commissies en Washington commissies te zitten glimlachen.
    Als de dood zo bang om iets te zeggen wat Wellink niet zou goedkeuren en verder maar veel en langzaam zeggen dat dit het ergste in 80 jaar was. Wegduiken in schuttersputje en hopen dat het ooit (en dat is het) weer voorbij zal waaien. Zelfs een commercieel issue zoals wat spaarders bij de Icesave wist hij niet af te handelen. Met alle respect, daar niet van, maar je hebt professionals nodig zoals JP en geen toevallig in de functie figuren...

  • Stanley Messi, ma 15 maart 2010 19:34 in reactie op Joop den Uil Reageer op Stanley

    Stanley

    Joop, het was plaatsvervangende schaamte. Ben je het vergeten?
    JPB met George Double You, Angela Merkel. Vreselijk!! Ik schaamde me dood Nederlander te zijn, 8 lange jaren. Waar JPB goed voor was: Cafe de Wereld, daar was hij geweldig!

  • August van Mosel, vr 19 maart 2010 20:51 in reactie op Stanley Messi Reageer op August

    August

    Na het lezen van de eerste -tig stukjes kan ik mijn lachen niet meer inhouden als JPB's optreden bij Café de Wereld wordt gememoreerd. Ik kan niet meer kijken naar die man die steevast door mij Bakellende wordt genoemd. Dit in weerzin tot de ratio die zegt dat hij ook zijn goede punten zal moeten hebben.
    Figurant in een slechte ripp-off van de Harry Potter film?

  • Isis Maät, ma 15 maart 2010 13:13 Reageer op Isis

    Isis

    Nog eens 4 jaar Balkenende. Dat trek ik niet. Hij inspireert niet, hij bindt niet, heeft nog nooit leidersschap getoond. Al zijn kabinetten zijn geploft. Dat kun je toch geen toeval meer noemen. En het allerergste: hij brabbelt. Alleen daar al van word ik stapelgek. Het lukt mij niet om ook maar vijf minuten naar hem te luisteren. Ik haak dan af.
    Ik hoop dat die mensen die altijd maar blindelings op het CDA stemmen, ongeacht hoe die partij het doet, eens wakker worden.
    Tegen die mensen zeg ik: doe eens gek. Stem iets anders.

  • Jonathan Leguat, ma 15 maart 2010 11:55 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Wat me altijd verbijsterd is de electorale honkvast heid van zijn kiezers.
    Bijde laatste peiling wonnen ze zelfs een zetel.

    Wel staan ze er slechter voor dan ooit en de dictatoriale keuze voor Balkenende heeft veel kwaad bloed gezet.

    Voor links zou het beter zijn wanneer Balkenende bleef zitten want mocht Wijfels of Leers het stokje overnemen dan kunnen ze zo weer de grootste worden.

    We leven in politieke instabiele tijden.

  • Joop Schouten, ma 15 maart 2010 11:49 Reageer op Joop

    Joop

    Balkenende moet gewoon aanblijven als 'kopman'.
    Dan zal het CDA gedecimeerd worden en hopelijk de komende 30 jaar geen rol van betekenis meer zijn.

    Er is genoeg stuk gemaakt.

  • , ma 15 maart 2010 15:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Joop.
    DAT vind ik nu ook.
    Balkenende moet blijven.
    Dan weten we zeker dat het politieke tij beter wordt.

  • karuna waaijer, ma 15 maart 2010 11:30 Reageer op karuna

    karuna

    Ik kan me de kritiek van de CDA'ers op Balkenende goed voorstellen.
    Persoonlijk is mijn vertrouwen in Balkenende tot het nulpunt gedaald sinds 2006, tijdens de campagne van het CDA.

    Ik vind Balkenende iemand die oprecht zijn best doet en denkt dat hij het beste voor Nederland doet.
    Daar ligt mijn kritiek niet. Mijn kritiek ligt bij zijn onkunde om buiten zijn eigen rechtlijnige oprechtheid te kijken.
    Hij heeft niet gezien dat hij gebruikt werd in een campagne door Verhagen en de Vries (draaikont), puur en alleen om de grootste partij te worden. De polariserende campagne dreef keizers weg bij de PvdA, maar naar de SP. De formatie werd er alleen maar moeilijker van.
    Hij zag ook niet dat het machtsspelletje van Verhagen en de Vries rondom Uruzgan naar een crisis zou leiden terwijl dat toch echt niet moeilijk te begrijpen viel.

    Als ik die onkunde dan maar even mag duiden, dat lijkt het erop dat Balkenende er teveel vanuit gaat dat zijn medestanders net zulke goede bedoelingen hebben als hij.

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 11:25 Reageer op Meneer

    Meneer

    Om nog wat te redden wat er te redden valt, zal Jan Peter Balkenende binnenkort verklaren, dat hij ook bereid is om in de Tweede Kamer actief te zijn, in een coalitie of in de oppositie.
    Of dit zoden aan de dijk zet, valt te bezien.

  • Rouane Rabbit, ma 15 maart 2010 11:42 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik zou het wel verwelkomen als Balkenende ook in de tweede kamer zou willen meedraaien. Er spreekt respect voor de democratie uit, en dat respect moet af en toe door voorbeeld gevende mensen worden getoond.

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 11:07 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ook CDA-ers schijnen zat te zijn van die trotsheid over het VOC-slachhuis en Balkenende maar blijven lullen dat die mentaliteit is De menaliteittt die wij moeten dragen, en alles moet namens zijn normen en waarden.
    Om zijn oorlog tegen Irak indirect te rechtwaardigen riep hij dat Nederlanders trots moeten zijn op het VOC-slachthuis.Wij zijn niet gek.
    Minimaal hoort Baklkenende 1 dag de cel in, weigens Irak!!!!

  • , ma 15 maart 2010 10:25 Reageer op

    Dat kan allemaal, maar waar is het antwoord op het tweede deel van mijn vraag:
    Heb jij nog suggesties??

  • Vaclav Klaus, ma 15 maart 2010 10:44 in reactie op Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Mijn suggestie voor dit moment zou zijn Ab Klink. De Jager is te jong en het is de vraag hoe goed hij op alle dossiers is. Ab Klink kan overal over mee praten is een intelligente man, die duidelijk uit zijn woorden komt.

    Mocht CDA onder Cohen in de regering komen, dan De Jager op financien, Ab Klink vice-premier. Jack de Vries of Verhagen fractievoorzitter.

  • Vaclav Klaus, ma 15 maart 2010 11:03 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Hopelijk trouwens niet Wijffels - als CDA daar nu mee zou komen, kunnen ze spoedig weer de grootste partij zijn.

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 10:45 in reactie op Reageer op Meneer

    Meneer

    Ruud Lubbers?
    Misschien als lijstduwer.

  • Rouane Rabbit, ma 15 maart 2010 11:44 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rouane

    Rouane

    Af en toe een tikje op de billen van jonge vrouwelijke kamerleden?

    Wat hebben katholieken toch met sex....

  • Peer JaWel, ma 15 maart 2010 12:30 in reactie op Meneer Dick Reageer op Peer

    Peer

    Als lijkduwer??

  • Joop Schouten, ma 15 maart 2010 12:58 in reactie op Peer JaWel Reageer op Joop

    Joop

    Ha, ha, ha.
    Wat een leuke woordgrap 'meneer Weils'.
    Deze had ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
    Dit onthou ik.
    : )

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 19:26 in reactie op Peer JaWel Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee hoor, u bent een sappige peer!
    Mooi.

  • Peer JaWel, ma 15 maart 2010 12:46 in reactie op Meneer Dick Reageer op Peer

    Peer

    Het CDA denkt nog steeds na
    of Uruzgan nog kan
    De JSF vraagt om wat lef
    maar VOC is net te klef
    Wat zegt de kiezer dan?

    Bezuinigen is het devies
    maar ik weet dat ik Maxime niet kies
    en ook niet Jack de Vries.
    Dus bij gebrek aan beter
    rest enkel nog Jan Peter.

  • Vaclav Klaus, ma 15 maart 2010 10:04 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    De CDA-leden moeten nog even volhouden, na het verlies op 9 juni stopt Balkenende.

  • GJ Huisman, ma 15 maart 2010 09:38 Reageer op GJ

    GJ

    Vanwege de uitspraak 'ik ben lijsttrekker maar ga alleen voor het premierschap' zou Balkenende al terug moeten treden. Wellicht dat hij met oprecht goede bedoelingen Nederland wil blijven leiden maar dit begint vervelend veel te lijken op machtsbelustheid.

  • Fatima Bloodhooft, ma 15 maart 2010 10:47 in reactie op GJ Huisman Reageer op Fatima

    Fatima

    Die goede bedoelingen hebben het land alleen maar nog zuurder gemaakt, het beloofde zoet hebben we in acht jaar Balkende nooit gezien. Dat was al de eerste belofte die hij toen brak. Je hebt hem er daarna nooit meer over gehoord.

    Die goede bedoelingen hebben in zekere mate ook tot de polarisatie in de politiek en het volk geleid. Het heeft er in ieder geval aan meegedragen.

    Deze wat eigengereide en van zichzelf overtuigde kamergeleerde met een leerstoel betaald door het CNV, had nooit MP mogen worden. Hij had gewoon studentjes de les moeten lezen en lekker leuteren met mede professoren en bij zijn voormalig CNV-denktankje moeten praten over veranderingen in Nederland, daar had het bij moeten blijven. Dan was ons land er beter uitgekomen en had hij nog in zijn ideaal kunnen geloven van een Nederland gevormd uit de rib van Balkenende.

  • Gerwin van Eersel, ma 15 maart 2010 11:33 in reactie op GJ Huisman Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Inderdaad. Het is nog steeds zo dat je premier kunt worden zonder verkiesbaar voor de 2e kamer te zijn geweest.

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 09:02 Reageer op Prins

    Prins

    CDA'ers willen af van Balkenende? Ik ook. En niet alleen omdat ik hem de personificatie vind van het (zelfbedachte) spreekwoord "eerst praten, dan nadenken", maar ook omdat de kans reëel is dat de PvdA de grootste wordt. En dan wordt het toch niets met hem in een kabinet.

  • Joop den Uil, ma 15 maart 2010 08:29 Reageer op Joop

    Joop

    er zou een gebruik moeten komen dat er niet langer dan 6-8 jaar in dezelfde functie gezeten wordt. zowel fysieke, mentale als energie slijtage speelt daarin mee
    maar pech voor JP: hij had t zo druk met zichelf dat er geen opvolger is klaargestoomd

  • Han van der Horst, ma 15 maart 2010 08:22 Reageer op Han

    Han

    Misschien zijn sommige partijtijgers die nu hun wonden, geslagen tijdens raadsverkiezingen likken, uitgekeken op Jan Peter Balkenende. Dat wil helemaal niet zeggen, dat zijn trouwe aanhangers hun bekomst van hem hebben. Jan Peter Balkenende vertegenwoordigt namelijk iets en dat is in de rest van de politiek niet zichtbaar. Jan Peter Balkenende vertegenwoordigt de geest van het platteland en van de kleine stadjes met oude familiebedrijven, met oudgevestigde winkels naast de Blokker en de Hema. Hij is de Diek in Middelharnis en de Voorstraat van Oud Beierland. Hij is de Hoogstraat van Wageningen en de Sniederslaan in Bladel. Daar wonen mensen die niet achterlijk zijn, maar tegelijkertijd zuinig op hun manier van leven. Zij voelen zich thuis bij een leider met een rijtjeshuis in Capelle aan de IJssel en niet bij een wereldse professor uit Amsterdam. Zij wantrouwen de randstad met zijn gevaren. Zij willen dat de grootsteedse mentaliteit in toom gehouden wordt. Zij halen hun wijn bij de plaatselijke slijter met zijn kennis van zaken en zijn ondanks de omvang van het dorp indrukwekkende assortiment, maar van drugs moeten zij niets hebben. zij zijn bereid een oogje dicht te doen voor de zuipketen waar ze als puber ook al zaten, maar zij weten zeker dat in Amsterdam het hek van de dam is. Die mensen hebben vertrouwen in Jan Peter Balkenende net zoals hun overgrootvaders het stuurwiel van staat graag in handen zagen van iemand als Colijn.
    Onderschat de duurzaamheid van dat politieke feit niet.

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 08:52 in reactie op Han van der Horst Reageer op Een

    Een

    Han zijn steun op het platteland onder de boeren kalft nu juist af. In zeeland willen ze hem waarschijnlijk vanwege de Hedwigepolder-onpoldering voorlopig ook even niet zien. En zijn succes in het verleden was veel breder dat de door jou geschetste doelgroep. En die heeft zijn bekomst met brokkenpiloot Balkenende.

    Het CDA heeft zijn eigen probleem gecreëerd. Verhagen is voor het grote publiek niet betrouwbaar (genoeg), Eurlings was erg populair, maar gaat andere dingen doen. Ab Klink lijkt eigenlijk de enige opvolger. Marja Bijsterveld lijkt me totaal niet geschikt in het huidige klimaat.

  • Han van der Horst, ma 15 maart 2010 10:48 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Han

    Han

    Ik help het je hopen. De echte boeren vormen overigens nog maar anderhalf procent van de bevolking en zij zijn al decennia lang opstandig en bereid voor hun eigen belang de snelweg te bezetten. Ik had het over de gewone burgers buiten de grote steden. Mensen die trots zouden zijn op een broer, een zwager, een neef of een schoonzoon als Jan Peter Balkenende. Wees blij, dat je ze niet de kost hoeft te geven.

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 08:56 in reactie op Han van der Horst Reageer op Prins

    Prins

    "Zij voelen zich thuis bij een leider met een rijtjeshuis in Capelle aan de IJssel en niet bij een wereldse professor uit Amsterdam."

    Balkenende is prof. dr., Cohen volgens mij hooguit dr. Verder heeft Balkenende langer gedoceerd in Amsterdam (VU) dan Cohen er ooit gewoond of gewerkt heeft (slechts vanaf 2001).

    Comment se dit: toute est relative, non?

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 10:26 in reactie op Prins Pils Reageer op Meneer

    Meneer

    Het gaat om de beeldvorming
    bij de modale CDA'er
    niet bij jou.

  • Varroa Destructor, ma 15 maart 2010 10:27 in reactie op Prins Pils Reageer op Varroa

    Varroa

    Zowel Bakellende als Cohen zijn hoogleraar (dus prof.) geweest. Cohen ook nog rector magnificus.

  • Han van der Horst, ma 15 maart 2010 10:45 in reactie op Prins Pils Reageer op Han

    Han

    Job Cohen was hoogleraar methoden en technieken aan de Universiteit van Maastricht en later rector magnificus. Balkenende woonde niet in Amsterdam maar in Amstelveen, waar hij in de gemeenteraad zat. Jan Peter Balkenende was bijzonder hoogleraar in het christelijk sociaal denken over maatschappij en economie aan de Vrije Universiteit. Zal hij wel een dag per week gedaan hebben, want dat is meestal het geval met bijzondere hoogleraren wier leerstoel met instemming van de universiteit wordt betaald door een of andere stichting of organisatie. Pim Fortuyn was ook zo'n bijzonder hoogleraar.
    Dit wat het verschil in wetenschappelijke status tussen Cohen en Balkenende betreft. Daarnaast is het verschil in toon en stijl tussen Cohen en Balkenende opvallend. En wat de premier betreft, hij heeft aan Amsterdam geroken, maar hij is er niet gebleven. Hij heeft de grote stad de rug toegekeerd. Hij is naar Capelle aan de IJssel gegaan, waar de torenspitsen meer zijn dan oude bouwwerken op de monumentenlijst.

  • Fatima Bloodhooft, ma 15 maart 2010 11:32 in reactie op Han van der Horst Reageer op Fatima

    Fatima

    Nou, je kan de monumentale torenspitsen op één hand tellen in modern en eigentijds Capelle. Maar ze hebben wel ongeveer het grootse aantal zwarte kousen van de Randstad. Alhoewel dat langzamerhand in het niet valt bij de grote Antilliaanse gemeenschap die Capelle rijk is.

  • Varroa Destructor, ma 15 maart 2010 10:55 in reactie op Prins Pils Reageer op Varroa

    Varroa

    Wat zou het bezwaar tegen Leers zijn? Lijkt mij een troefkaart...

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 11:14 in reactie op Varroa Destructor Reageer op Een

    Een

    Leers loopt uit de pas met zijn standpunten over het softdrugsbeleid. Bovendien heeft hij binnen zijn partij meer vijanden. Kortom niet voor alle groepen onomstreden. Hij zou wel mensen van buiten het cda kunnen aanspreken en kiezers bij wilders wegtrekken. Maar de partijstrategen zijn flink in de war nu ze in Cohen een tegenstander van premierformaat krijgen.

  • Gerwin van Eersel, ma 15 maart 2010 11:36 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [Leers loopt uit de pas met zijn standpunten over het softdrugsbeleid.]

    Dat klopt, vooruitlopend uit de pas. Zou verfrissend kunnen zijn na al die CDA-ers die achteraan uit de pas lopen.

  • Rouane Rabbit, ma 15 maart 2010 09:07 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rouane

    Rouane

    Er zijn meer prominente CDA-ers die aan door jouw geschetst profiel voldoen, Wijffels, Leers, of ze beschikbaar zouden zijn is een tweede. Niet iedereen wil premier worden

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 10:19 in reactie op Han van der Horst Reageer op Meneer

    Meneer

    Heel hartelijk bedankt voor jouw uiteenzetting, Han. En dat je de moeite nam om het voor ons op te schrijven.

    Ik lees vaak Jopers met grote stelligheid dingen beweren over het CDA maar net zo goed over VVD of D66, ja zelfs SGP of CU. Over welke kant het met die partijen op zal gaan. Zij weten ook al precies welke partijen een coalitie met elkaar aangaan. "D66 moet maar eventjes meedoen met PvdA" lees je vaak. Heeft die partij daar zelf misschien ook iets over te beslissen? Alsof zij met een of ander computergame aan het spelen zijn.

    Partijen zijn geen speelgoedblokken om mee te schuiven. Het zijn verzamelingen mensen. Als Jopers geen benul hebben van de psychologie van mensen met een andere politieke voorkeur, moeten zij niet maar wat uit hun nek kletsen.

  • Stanley Messi, ma 15 maart 2010 11:22 in reactie op Han van der Horst Reageer op Stanley

    Stanley

    Ah, je bedoelt dat JPB staat voor:
    - de lulligheid
    - de truttigheid
    - de kleinburgerlijkheid
    - de fatsoenrakkerij
    - kijk-mij-eens-gekdoen
    - hee joh, je staat in m'n aanvalsvak, korfbalmentaliteit
    - ik wil zo graag, maar ik kan niet.
    - een Opel Kadett maar doe net of ik een Ferrari mooi vind.
    - doe maar normaal, dan doe je al..........
    - het 'plastikje' op de stoel, zodat de bekleding niet vuil wordt.
    - de gestreken pyama
    - de koekjestrommel
    - "wil je de helft van mijn tartaartje"-gastvrijheid
    - de benepenheid
    - de vrijetijdskleding die niet vuil mag worden
    - ze zullen toch niet gezien hebben dat m'n gulp openstond.
    - het licht uit tijdens.....
    - het licht aan tijdens.......oh, je bent het toch!
    - het skateboard dat zelfs niet mee wil werken.

    Die JPB ?

  • Stijn Geel, ma 15 maart 2010 16:17 in reactie op Stanley Messi Reageer op Stijn

    Stijn

    Ach.. weer de aanval op zijn imago. Probeer het nog eens en dan inhoudelijk a.u.b.

  • Stanley Messi, ma 15 maart 2010 17:01 in reactie op Stijn Geel Reageer op Stanley

    Stanley

    Tja, dat is nu juist het probleem Stijn. Heeft hij 8 jaar de tijd voor gehad, om mij dat duidelijk te maken, en is helaas niet gelukt.

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 08:08 Reageer op Een

    Een

    Het CDA zal afgestrafd worden. Mensen zijn het zat dat Balkenende altijd naar een ander wijst als het fout gaat. Na de val van het kabinet roepen dat je niet gaat zwarte pieten en vervolgens een tirade richting de PvdA afsteken is volstrekt ongeloofwaardig.

    Ze hebben teveel vertrouwd op de Wie-breekt-betaald-wet. Het tegendeel is gebleken. De PvdA is reikelijk beloond door de kiezer voor het houden aan gemaakte afspraken. Het CDA dacht kennelijk dat de PvdA zo bang zou zijn voor de kiezer dat ze zouden draaien.

    Balkenende had eerst eens goed in de spiegel moeten kijken toen het CDA-bestuur hem meteen na de val van het kabinet op het schild wilde hijsen. Maar als het Balkenende al tien jaar aan één ding ontbreekt is het zelfreflectie. Het is altijd de schuld van een ander....

  • Erik van Erne, ma 15 maart 2010 07:40 Reageer op Erik

    Erik

    Geweldig. Waar blijft de Change bij het CDA. Eurlings weg. Kom op JP dat kan jij ook.

    Overigens lijkt het mij ook tijd voor Femke Halsema om in te zien dat niemand zit te wachten op een uitzondering op het partijreglement. Go, Femke, Go.

  • Sasha Berkman, ma 15 maart 2010 02:59 Reageer op Sasha

    Sasha

    Balkenende is een oorlogsmisdadiger en hoort vast te zitten in den haag.

  • babs haanstra, ma 15 maart 2010 09:54 in reactie op Sasha Berkman Reageer op babs

    babs

    Dan is er al snel een cellentekort, hoor.

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 01:25 Reageer op Meneer

    Meneer

    Heeft Jaap de Hoop Scheffer wat te doen?

  • martina ramsteijn, ma 15 maart 2010 02:00 in reactie op Meneer Dick Reageer op martina

    martina

    Joop de Hoop Scheffer voor het premierschap en Verhagen als fractie voorzitter?
    Zou het geweldig vinden als het CDA met deze 2 leiders op de proppen komt. Dan zou voor vele links denkende mensen de haan toch echt gaan kraaien. Het morgenrood gloort al bijna. (letterlijk - 02.00 uur)
    Maar het protestanten deel van het CDA zal die 2 papen wel tegen houden, dus zal het voor links denkend Nederland wel bij ijdele hoop blijven.

  • , ma 15 maart 2010 15:23 in reactie op martina ramsteijn Reageer op

    Ja, Martine.
    Joepdehoep en Verhagen samen als lijsttrekkers voor het CDA.
    De absolute en gegarandeerde voorwaarde voor een definitief afstorten van het CDA in de catacomben der vergetelheid.
    Als dat zou kunnen.............

  • Zingende Zaag, ma 15 maart 2010 08:34 in reactie op Meneer Dick Reageer op Zingende

    Zingende

    U heeft het beste voor met het CDA merk ik.

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 10:23 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Meneer

    Meneer

    Ik heb een brede belangstelling, niet enkel voor mijn eigen smaak, maar ook voor de gedachtenprocessen van anderen. En dan gooi ik eens een steentje in de vijver om naar de golfjes te kijken.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 15 maart 2010 00:48 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Niet alleen CDA-ers, me dunkt.

  • , ma 15 maart 2010 08:04 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Mee eens, Aert.
    Wie zit er niet te wachten op een zo spoedig mogelijk vertrek van mr. brekebeen?
    Maar ze hebben geloof ik geen alternatief.
    Verhagen of De Hoop Scheffer?
    Geen van beide een gezonde optie.
    Klink? De Vries?
    Misschien.
    De Jager, ja, dát zou kunnen.

  • Hjalmar Hoort, ma 15 maart 2010 09:50 in reactie op Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    De Jager? Lijkt me zeker geen optie. Die man is een prima politicus, maar geen leider van een partij, noch potentieel leider van Nederland. We hebben met Balkenende al gezien dat een zeer intelligente hoogleraar in deze tijden slecht in staat is 'de boel bij elkaar' te houden, getuige 4 gesprongen kabinetten. Ik zie in De Jager geen charisma nog verbindend vermogen.

  • , ma 15 maart 2010 10:03 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op

    De Jager is wat mij betreft de enige waar ik niets op aan te merken heb.
    Of hij MP kan worden is de vraag.
    De anderen in elk geval niet.
    Heb JIJ nog suggesties??

  • Sander Visser, ma 15 maart 2010 10:17 in reactie op Reageer op Sander

    Sander

    Het geheugen is kort blijkbaar...

    De Jager is bij de aanstelling van Balk 4 als enige bewindspersoon onderwerp van discussie geweest aangezien hij zijn administratie niet op orde had. Met veel moeite heeft ie zich daar uit gered. Hij heeft nu een goed staatssecretaris schap achter de rug lijkt, maar bij de belasting is het nog steeds een zootje en is het de Jager nog steeds niet gelukt daar echt orde op zaken te stellen.

    En wat het track record van de Jager betreft:
    Het is een slimme man door veel belasting terug te halen bij zwart spaarders... maar dat is niet geheel aan hem te danken, Zwitserland C.S. zijn zelf door de bankencrisis begonnen met het slopen van de muren, de Jager heeft de zwart spaarders alleen maar een generaal pardon gegeven om zwart geld als nog aan te geven. En dus daarmee het welgestelde deel van de bevolking een groot compliment en kado te geven: ook al heb je je niet aan de wet gehouden, je hoeft daarvoor niet de boeten. De niet zo vermogende, hardwerkende burger die wel eens een foutje maakt met het invullen van zijn of haar belastingformulier wordt niet zo gematst... Ik zou degene die daarvoor verantwoordelijk is niet als MP willen hebben.

  • Hjalmar Hoort, ma 15 maart 2010 11:26 in reactie op Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat Camiel het zou doen. Ik snap er helemaal niets van dat hij weg is. Geloof er ook geen woord van dat het om zijn persoonlijke situatie gaat.

    Balkenende is broken, Verhagen is bevlekt: misschien een van de oude rotten dan? Pertinent moet ik toegeven dat het CDA absoluut niet mijn partij is, dus dat ik ook niet veel verder kom dan bovenstaand. Dan nog lijkt me de Jager geen optie.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven