10 september 10 20:48 Reageer (45) Politiek RSS

CDA wil OV privatiseren, Kamerlid Atsma toucheert 10 mille bij Arriva

Kamerlid: "Ik zit niet in commissie V&W"

Als lid van de Raad van Advies van vervoersbedrijf Arriva ontvangt CDA-Kamerlid Joop Atsma 10,000 euro per jaar. In hoeverre heeft deze betaalde nevenfunctie invloed op de voorstellen van de CDA-fractie? Is er sprake van belangenverstrengeling of betreft het gewoon binding met de samenleving?, schrijft VK-blogger Marcus Lucas

Prominent CDA-Kamerlid Joop Atsma ontvangt jaarlijks 10.000 euro voor het lidmaatschap van een adviescommissie van particulier OV-bedrijf Arriva.

VK-blogger Marcus Lucas schrijft:

De CDA-fractie is tegen het ontheffen van grote steden van de verplichting tot aanbesteding van hun openbaar vervoer. Die ontheffing biedt gemeentes - onder voorwaarden - de mogelijkheid om het openbaar vervoer uit te laten voeren door een gemeentelijk bedrijf, zoals RET, HTM en GVB.

De CDA-fractie omschrijft die bedrijven als 'inefficiënt' en wil dat al ons openbaar vervoer geprivatiseerd wordt. Reizigersvereniging Rover is juist blij dat het aanbesteden van het openbaar vervoer in de grote steden niet verplicht is: "voorkomt veel ellende."

Vervoersbedrijf Arriva heeft een commercieel belang bij het schrappen van de ontheffing. Het bedrijf stapt naar de rechter tegen het besluit van de gemeente Amsterdam om het openbaar vervoer tot 2017 door het GVB te laten verzorgen. Volgens de wet mag de gemeente dit echter gewoon doen.

Hij stelde Kamerlid Joop Atsma vragen over mogelijke belangenverstrengeling. Die antwoordt:

Als een Kamerlid ergens in een bedrijf, vereniging of instelling een functie bekleedt of rol heeft, is het vanzelfsprekend dat hij of zij dit in volstrekte onafhankelijkheid doet. Iedereen maakt voor zichzelf die afweging.

Lees meer op VK-blog: 10.000 euro per jaar

Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, ma 13 september 2010 01:32 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Atsma, was dat ook niet een van die kromme "law-and-order" types die anderen bij het minste of geringste de maat meet en zelf dus kennelijk zijn zakken aardig spekt?

  • Jan Wijn, za 11 september 2010 12:41 Reageer op Jan

    Jan

    Het CDA en de VVD is ook geprivatiseerd net zoals hun grote voorbeeld de PVV. Met als enige aandeelhouder de heersers Rutte, Verhagen, Wilders. Die op hun beurt weer gevoed worden door ex-overheidsbedrijven.

  • Jeroen `Hendriks, za 11 september 2010 12:34 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Hypocriet,

    Eerst op Joop een artikel waar men verontwaardiging uitspreekt over de karaktermoord op Ab Klink en vervolgens een week later zelf karaktermoord op Atsma. Hoe bedoel je subjectief.

    Zo het iets te maken hbben met het wel of niet steunen PVC....

  • Rob Geurtsen, zo 12 september 2010 01:44 in reactie op Jeroen `Hendriks Reageer op Rob

    Rob

    Beste Jeroen

    Alas Atsma hierdoor politiek al dood gaat, wat onwaarschijnlijk is gezien zijn hoge verdelgingsmiddel-resistentie, dan is dat omdat hij onafhankelijkheid als te klein schaamlapje voor zijn slappe zak argument hanteert.

    Deonafhankelijkheid gebied juist geen binding aan te gaan, maar als parlementariër vrij te fiunctioneren binnen de binding van Paus Potentaat Maxime.

    Wel elren we hier dat de CDA niet is voor een goed functionerende overheid maar voor weggeprivatiseerde taken.

    Ziedaar de afkeer van het CDA voor de PvdA. Een centrum kabinet betekent ten erste dat privatiseringen gestopt worden. Een centrum links kabinet zal privatiseringen terug draaien.

    Zie daar de één van de verklaringen warom Cohen niet gefaald heeft, maar het een CDA streven is wat maakt dat over rechts meer van het typisch CDA-beleid valt te realiseren dan in welke combinatie dan ook.

    En dat Bruin I komt er toch wel.

  • Hanz Christian, zo 12 september 2010 16:21 in reactie op Jeroen `Hendriks Reageer op Hanz

    Hanz

    Karaktermoord is het als blijkt dat er helemaal niets van waar is. Wat weet je ervan?

  • dick muller, za 11 september 2010 11:18 Reageer op dick

    dick

    Ach schiet toch op zeg, plots heeft het CDA het gedaan, wat een boter op die pvda hoofden. De PvdA is een hoofdschuldige in de ontstane privatiserings graaicultuur, en vooral PvdA-ers maken zich er schuldig aan. Het is makkelijk graaien vanuit de ivoren toren.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/article7242143.ece?pageNumber=1

  • Panthera Leo Leo, za 11 september 2010 12:28 in reactie op dick muller Reageer op Panthera

    Panthera

    Jammer dat sommigen elke discussie binnen een links-rechts polarisatie willen inbedden, ach ja? Maar het draait uiteraard niet alleen om de kop van jut binnen deze topic, Joop Atsma. De potentiële aanwezigheid van belangenverstrengeling geldt voor alle ex-politici en ex-politici in spé die op een lucratief baantje azen als leden van een raad van toezicht of op bestuursfuncties buiten of binnen het publieke domein.

    Als per definitie slecht of goed zijn deze gedragingen onmogelijk te bestempelen, het heeft zo zijn voor- en nadelen naar gelang aan welke kant van de streep je staat. Alle organisaties (inclusief hun leden en dat zijn wij) azen op zo invloedrijke mogelijke lobbyisten ten goede voor hun bedrijfsmissies. Ons rest de (valselijke) hoop dat dit altijd integer gebeurt. In ieder geval is het tegengaan hiervan als vechten tegen de bierkaai. Dit laat echter niet onverlet dat ten alle tijden de vraag zorgelijk is, of een politieke partij zich louter door haar lobbyisten laat voeden of haar inspiratie put uit eigen principes.

  • Piet Knollema, za 11 september 2010 12:31 in reactie op dick muller Reageer op Piet

    Piet

    Dus als men bij de PvdA foute dingen doet dan mag men dat bij het CDA ook?
    Of zullen we afspreken dat dat bij de PvdA ook niet mag? En dat we dan met feiten zullen bewijzen welke fouten men bij de PvdA dan maakt?

  • , zo 12 september 2010 11:36 in reactie op dick muller Reageer op

    Dick muller.
    Nog maar eens een keer, voor de ongeveer honderdste keer:
    De laatste jaren is het ALTIJd een CDA-kabinet geweest.
    Waarvan 5 jaar met VVD, en LPF, en D66, en drie jaar met de PvdA.
    Wat ongelofelijk knap toch van die Verhagen dat hij jullie heeft weten wijs te maken dat de PvdA de schuld van alles is.
    En jullie blijven daar ook star en stijf in volhouden.

  • Panthera Leo Leo, za 11 september 2010 11:06 Reageer op Panthera

    Panthera

    Bedankt Joop, aan mijn reactie op do 09 september 2010 19:41 [topic - CPB: Concurrentie maakt zorg niet beter] kan ik de liberalisering van de openbaar vervoerssector toevoegen.

    Reden voor het CDA om te privatiseren is de huidige inefficiëntie. Wanneer we efficiëntie bezien als met zo weinig mogelijk geld of tijd zoveel mogelijk resultaat behalen dan leidt dat binnen de ov-sector tot de volgende waslijst aan verschralingen: http://www.google.nl/#hl=nl&q=verschraling+openbaar+vervoer&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=834c6cf91dd60cfe

  • Dehnus Nörder, za 11 september 2010 09:45 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Nou, wanneer gaan die mensen bij het CDA zich bij de VVD voegen. Want dit is toch niet iets waar heel het CDA voor is. Aangezien vooral het in bestand houden van de niet rendabele buslijnen in kleine dorpen van Nederland, waar zich toch veel van het CDA stemmend publiek ophoud, dan niet meer in stand gehouden worden.

    Het lijkt mij dan ook heel sterk dat het CDA daar als geheel achter staat, het lijkt wel alsof een Super VVDer de CDA top heeft gegijzeld!

  • Dirk Schmidt, za 11 september 2010 01:09 Reageer op Dirk

    Dirk

    Astma claimt: " Als een Kamerlid ergens in een bedrijf, vereniging of instelling een functie bekleedt of rol heeft, is het vanzelfsprekend dat hij of zij dit in volstrekte onafhankelijkheid doet. Iedereen maakt voor zichzelf die afweging."

    Ik zou willen zeggen: als kamerlid verdedig je ALTIJD bepaalde belangen, daarvoor ben je ook verkozen als volks-VERTEGENWOORDIGER. Of hij nu die afweging maakt vanwege die 10 mile of vanwege zijn commissie-lidmaatschap/verwevenheid met een bepaalde wereld maakt niet uit.

    Gelukkig is die informatie openbaar en kunnen wij Astma's mening op zijn emeritus beoordelen.

    Het enige foute hieraan is dat Astma claimt een afweging te maken vanuit een neutrale positie. Een claim die vrij ridicuul is.

  • Jan L., zo 12 september 2010 22:45 in reactie op Dirk Schmidt Reageer op Jan

    Jan

    Gebruik geen dure woorden als je niet weet wat ze betekenen Dirk.

  • Hugo Gündel, za 11 september 2010 01:07 Reageer op Hugo

    Hugo

    Werpt zich wel de vraag op wie er nu zitten en of hun bijbanen al gecontroleerd zijn.

  • Hugo Gündel, za 11 september 2010 09:24 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Hugo

    Hugo

    Oeps ..... deze was bedoeld voor Irma Noord.

  • Rob van der Hilst, za 11 september 2010 00:39 Reageer op Rob

    Rob

    En dan de opmerking van Atsma "ik zit niet in de commissie V&W".
    Pure flauwekul. Zoals het ook pure flauwekul is, maar dat het desondanks toch gebeurt, dat ik als Nederlander door buitenlandse relaties op het optreden van Geert Wilders - waar ik nop, niente, zipp, zero mee heb - wordt aangespronken. Ik bedoel maar.

  • Rob van der Hilst, za 11 september 2010 00:34 Reageer op Rob

    Rob

    'Vroeger' gingen alleen al bij de SCHIJN van belangenverstrengeling alarmbellen rinkelen. Pas op: bij betrokkene zèlf. Er kwam dan (nog) niemand anders aan te pas.
    Wat is er toch gebeurd bij zo'n nuchter mens en solide politcus als Joop Atsma, dat het in dit geval blijkbaar zo óórverdovend stil bij hem is gebleven...

  • Irma Noord, vr 10 september 2010 23:43 Reageer op Irma

    Irma

    Volgend jaar zitten er alleen maar CDA-ers en VVD-ers in alle belangrijke posten. Alle ministers, alle staatssecretarissen. Dat wordt nog flink controlleren op die nevenfuncties.

  • Hjalmar Hoort, za 11 september 2010 00:30 in reactie op Irma Noord Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    tegen die tijd hebben we de controleurs wegbezuinigd.

  • Piet de Geus, vr 10 september 2010 22:13 Reageer op Piet

    Piet

    "Als een Kamerlid ergens in een bedrijf, vereniging of instelling een functie bekleedt of rol heeft, is het vanzelfsprekend dat hij of zij dit in volstrekte onafhankelijkheid doet."

    Typisch christelijke reactie. De vraag is niet of hij zijn advieswerk onafhankelijk doet maar of hij zijn werk in de kamer nog wel onafhankelijk kan doen met zo'n bijbaan.

  • Kordotium -, vr 10 september 2010 21:47 Reageer op Kordotium

    Kordotium

    Moet zeggen dat ik de reactie van Atsma wel goed vindt... Dit is niet echt een speciaal geval en komt veel vaker voor.

    Wel is het een algemeen probleem dat kamerleden zich graag laten fêteren en het kamerlidmaatschap vooral als een nuttige carrièrestap zien...

  • Des Duivels, vr 10 september 2010 21:28 Reageer op Des

    Des

    Een kamerlid dient uit hoofde van zijn functie elke zweem van belangenverstrengeling te vermijden.

  • Jan B, vr 10 september 2010 21:41 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    Jan

    Juist.

  • Ton evertsen, vr 10 september 2010 21:47 in reactie op Des Duivels Reageer op Ton

    Ton

    helemaal mee een dus ook geen baantjes in dienst van vreemde regeringen

  • Prins Pils, vr 10 september 2010 23:49 in reactie op Ton evertsen Reageer op Prins

    Prins

    +++ helemaal mee een dus ook geen baantjes in dienst van vreemde regeringen +++
    >>> Je bedoelt Wilders, die gefinancierd wordt door Israël?

  • Mat Salleh, za 11 september 2010 03:06 in reactie op Prins Pils Reageer op Mat

    Mat

    Ik denk dat hij ook doelt op PvdA kamerlid Khadija Arib die voor de Marokkaanse regering in een commissie zit en Marokko adviseert over een nieuw migratiebeleid.

    Ook niet heel handig, maar Atsma plast nog een stuk verder buiten de pot.

  • Mat Salleh, za 11 september 2010 03:09 in reactie op Prins Pils Reageer op Mat

    Mat

    = Als een Kamerlid ergens in een bedrijf, vereniging of instelling een functie bekleedt of rol heeft, is het vanzelfsprekend dat hij of zij dit in volstrekte onafhankelijkheid doet. =

    Dat is nou precies het punt, dat is NIET vanzelfsprekend. Daarom moet elke schijn van belangenverstrengeling vermeden worden. Zeker als het om een betaalde functie gaat.

  • Rob van Koot, za 11 september 2010 10:13 in reactie op Prins Pils Reageer op Rob

    Rob

    Ja en Roemer door Fidel Castro en Halsema door Al Gore.

  • Censuur Joop, za 11 september 2010 10:29 in reactie op Rob van Koot Reageer op Censuur

    Censuur

    Natuurlijk, Rob! Je slaat alweer raak. Hoe doe je dat toch?

  • Rob van Koot, za 11 september 2010 12:45 in reactie op Censuur Joop Reageer op Rob

    Rob

    Je moet mensen bestrijden met eigen technieken en Prins Pils maakte even een uitglijder. Mijn reactie is even onzinnig als de zijne.

  • Grolschje ., vr 10 september 2010 21:24 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Dit blijf je houden wanneer de overheid overal invloed op wil houden. Privatiseren noemen ze het.
    Net als de zorg. De grootste kostenpost zit in de 20 extra managementlagen die de overheid eist. U mag alles zelf beslissen zolang het maar gebeurd zoals wij het willen.

    Of je laat het vrij in de markt óf je maakt het staatsbedrijven. Dit halve gedoe is inefficiënt. Kost bakken met geld. En werkt corrupte politici in de hand.

  • Jan B, vr 10 september 2010 21:45 in reactie op Grolschje . Reageer op Jan

    Jan

    Nee, dit krijg je als je infrastructuur gaat privatiseren. Daar moet toezicht op blijven en dan krijg je rare dingen op het gebied van (schijnbare) belangenverstrengeling. Gewoon weer nationaliseren dat OV, en ook de posterijen en de voormalige nutsbedrijven.

  • martina ramsteijn, vr 10 september 2010 22:05 in reactie op Jan B Reageer op martina

    martina

    Gewoon weer nationaliseren dat OV, en ook de posterijen en de voormalige nutsbedrijven.

    Helemaal mee eens.

  • Grolschje ., vr 10 september 2010 22:52 in reactie op Jan B Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Daar hoeft helemaal geen toezicht op gehouden te worden. En dat toezicht is er trouwens nog evenveel als voor de privatisering.

    Privatisering houdt in Nederland niet vrij in. Je mag in Nederland niet zomaar ergens een buslijntje beginnen.

  • , za 11 september 2010 08:35 in reactie op Jan B Reageer op

    Klopt.
    OV, nutsbedrijven, infrastructuur, onderwijs, en zorg zijn zaken van algemeen belang en dienen dus aangestuurd te blijven door de overheid, en niet door particulieren die alleen maar geld willen vangen.
    Daar wordt de kwaliteit niet beter van, evenmin als de service, en het *product* wordt steeds duurder.

  • Rob van Koot, za 11 september 2010 10:21 in reactie op Reageer op Rob

    Rob

    Nou voorruit dat ben ik dan toch een keer met je eens red cat. Maar laten we ook eerlijk zijn dat overheidsinstanties met geld smijten. Niet doelbewust maar omdat geld en zakelijkheid in de overheid geen issues zijn. Er is geen winst of verlies, enkel maatschappelijk belang. En dan maal je niet om kosten. En ik praat uit ervaring bij een overheidsinstantie! Dus als ambtenaren nou maar netjes en zakelijk met de budgetten omgaan, mag je van mij de zaak nationaliseren. Plus de onrendabele lijnen in he OV.

  • , zo 12 september 2010 11:38 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Kon je dat wel over je hart krijgen ;;--))

  • Rob van Koot, zo 12 september 2010 21:34 in reactie op Reageer op Rob

    Rob

    Jawel hoor, ik ben linkser dan ik hier vaak laat zien. Of eigenlijk, linkser in rijke tijden, rechtser in arme tijden. Maar toch meestel rond het midden. De waarheid schijnt daar ook te liggen dus daar zoek ik hem. Of ik hem vind..... :)

  • Horkie Bongers, vr 10 september 2010 21:17 Reageer op Horkie

    Horkie

    Als het CDA de gemeentevervoerbedrijven inefficiënt vindt, vermoed je al snel dat ze de positieve externe effecten niet in hun berekening hebben opgenomen.

  • Peter Volta, vr 10 september 2010 21:11 Reageer op Peter

    Peter

    Het gaat niet eens om feitelijke belangenverstrengeling, maar om het vermijden van iedere schijn daarvan. Er is dus iets heel erg fout met Atsma's beoordelingsvermogen. Wellicht heeft het iets met die ontzettend foute bril te maken ? Begin ik Wilders toch ineens te snappen....

  • Piet Knollema, za 11 september 2010 12:33 in reactie op Peter Volta Reageer op Piet

    Piet

    Wat heeft Wilders hier nu weer mee te maken?

  • , zo 12 september 2010 11:37 in reactie op Peter Volta Reageer op

    Hoezo?
    Ik heb begrepen dat wilders ongeveer voorop staat als het gaat om dubieuze geldstromen en belangenverstrengeling.
    Blijkt inmiddels ook nog kampioen achterkamertjekonkelaar te zijn.

    Maar er treft hem geen blaam, hoor, ..................

  • Zjen Zen, vr 10 september 2010 21:07 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik heb hier ZO geen zin meer in.

  • Censuur Joop, za 11 september 2010 10:31 in reactie op Zjen Zen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik heb net als jij er ook helemaal geen zin meer in. De corruptie druipt uit elke porie van het CDA, de PVV en de VVD. En dat moet een land gaan besturen en de bevolking wel even zeggen hoe ze het allemaal moeten doen en waar ze allemaal op bezuinigen moeten.

    En o wee als een bijstandsmoeder een keer per week gaat schoonmaken bij de vrouw van de plaatselijke directeur voor 25 euro op een ochtend. Dan moet je ze eens horen!

  • Mat Salleh, za 11 september 2010 10:44 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mat

    Mat

    Die plaatselijke directeur zul je niet horen. Wat zou ie stemmen denk je?

    Heb je trouwens het laatste stuk van Chris Klomp gelezen?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel