-
De vraag die mij bezig houdt gaat over dat wat Wilders zou gaan zeggen waar de hoofden rood van gaan kleuren.
Hier kan ik alleen naar gissen.
Het zou kunnen zijn dat Wilders aangeeft dat hij het CDA en VVD steunt om te voorkomen dat een partij op links regeringsinvloed krijgt.
Maar ook dat hij met een gedoog akkoord de totale macht van Nederland in handen heeft en dat zal gebruiken om zijn anti Islam politiek grond te geven en af te dwingen.
Daarnaast is er nog de optie dat Wilders aangeeft dat het CDA en de VVD alle eisen, die na de installatie van deze gedoog regering, op welke manier dan ook moet accepteren en goedkeuren op straffe van het laten vallen van de regering.
Indien dit laatste tot de mogelijkheden behoort is de opzet gericht op het welzijn van de PVV.
Immers zolang zowel het CDA als de VVD de eisen inwilligen is het Wilders die Nederland in zijn greep houdt en zodra er een kink in de kabel komt (of er zich een stemmenwinst voordoet) Wilders de macht heeft zelfstandig de regering te laten vallen waardoor er nieuwe verkiezingen komen.
Vermoedelijk ziet Ab Klink deze zaken ook en weet hij dat het nu op handelen aankomt.
Beter links aan de macht dan Wilders Nederland in zijn greep.
Want als nu de onderhandelingen gestopt worden komen er geen nieuwe verkiezingen maar kan Rutte PP of midden met D66 verkennen.
Of anders het stokje aan Cohen.
Al met al zullen de opties uiteindelijk leiden naar een coalitie met ene breder draagvlak onder zowel de kamer zetels als de bevolking.
Zo ook tot 4 jaar wachten voor de PVV en het uitbreiden of inkrimpen van de kamer zetels.
De brief van Ab Klink is helder en geeft inzicht in de werkelijk motieven van Wilders.
Niet Nederland is waar het hem omgaat maar zijn persoonlijke opvattingen staan centraal.
Nu is het afwachten wat Maxime Verhagen aan pressie middelen gaat inzetten
Tot hoever de extremen binnen het CDA wensen te gaan voor het pluche en daarmee integer Nederland en haar politici in de uitverkoop zetten.
Wat ik persoonlijk als ex-VVD lid zeer schrijnend en als zeer onjuist zie is de rol van Mark Rutte in dit geheel.
Mark zit eerder op de linkerkant van de VVD dan aan de rechterkant maar in deze onderhandelingen komt er geen bezwaar van zijn kant.
De vraag die dan opkomt is welke VVD-er laat dit gebeuren of dwingt dit af?
Het is namelijk niet zo dat het schrijnend ongelijk aan de PVV of CDA kant ligt.
De VVD is mede verantwoordelijk voor dat wat er tot nu toe aan weerstand is onder de CDA leden.
Immers de VVD onderhandelt en accepteert de voorwaarden van de PVV en het CDA.
Integriteit is ene gegeven dat er een grens zit aan acceptatie van zaken die grensoverschrijdend zijn.
Deze integriteit legt Mark Rutte niet aan de dag voor het oog van zijn kiezers.
De inhoud van de brief van Ab Klink kan derhalve een behoorlijke impact gaan krijgen op de status van de VVD en Mark Rutte.
Al met al heeft de PVV dus nu zowel de publieke opinie in haar greep als het CDA en de VVD.
Dan met name het voorbestaan van de politieke poppetjes.
Ab Klink heeft zijn eer en geweten laten spreken en daarmee ook het geweten van dat deel van de CDA kiezers welke ook de weerstand voelt.
Het politieke hoofd van Ab Klink maakt daarmee ook meer kans op overleven dan die van Maxime Verhagen en ook van Mark Rutten.
De teksten in die brief liegen er niet om en de acceptatie die beide heren laten zien zal elke kiezer aan het denken zetten maar de fracties laten handelen.
Als je dan ook zo objectief mogelijk naar de gang van zaken kijkt moet je constateren dat het voor het juiste en humane voortbestaan van Nederland absoluut noodzakelijk is dat Ab Klink deze methode gekozen heeft omdat hiermee de kiezer juist geïnformeerd wordt maar het ook een feit is dat de totale integriteit van politiek Den Haag nu onder de loupe ligt.
En het is af te wachten welke conclusies er zowel in Den Haag als onder de bevolking getrokken worden.
Feit is dat op dit moment nimmer verkiezingen gehouden mogen worden om reden dat zowel de politiek in een wanordelijke chaos terecht is gekomen als ook de bevolking op zich met laten inwerken wat het precies betekent.
Ik wil deze bijdrage afsluiten met de vraag of het misschien verstandig is de voorwaarden die gesteld worden aan politieke partijen aan te scherpen.
Aanscherpen met de voorwaarde van democratie in de structuur van de partij zodat elke vorm en schijn van dictatoriale invloed vermeden wordt.
Het zou de PVV dwingen tot openheid en democratie in de partij waardoor dissidenten als Hero Brinkman inspraak krijgen mar ook een Fleur Agema tegen kan stemmen als haar beoogde verbeteringen in de ouderenzorg niet uitgevoerd worden.
-
Klink zal het ongetwijfeld goed hebben bedoeld, die brief, het lijkt mij een integere man. Maar ik krijg uit zijn brief nu niet bepaalt de indruk dat hij volledig beseft in welke slechte toestand dit land zich bevind. Grote staatschuld, massaimigratie, criminaliteit, verloedering, misbruik uitkeringen en ga zo maar door. Die brief en zijn standpunt mag niets veranderen aan de totstandkoming van een PVC regering. Immers wie moet anders links tegenhouden in nog meer afbraak en oplopende schuld van dit land.
-
'Massaimmigratie' is verzonnen. Kijk het CBS er maar op na.
-
Wilders onderscheid zich niet op het punt van immigratie, nagenoeg alle partijen willen de immigratie fors beperken.
Het belangrijkste probleem met Wilders is zijn Islam-haat, daarover gaat het, nergens anders over.
-
Daarom was het zo stil, het was veel erger dan wie dan ook dacht. Het CDA-congres mocht zelf niks weten, eerst "ja" zeggen en dan pas horen wat voor akeligs er bekokstoofd was.
"Tegelijkertijd maakt hij aan de onderhandelingstafel duidelijk dat hij er geen geheim van zal gaan maken dat hij dit gedoogakkoord om heel andere motieven steunt dan de VVD en het CDA: de partijen die het kabinet vormen. Integendeel, 75% van de redenen waarom CDA en VVD het beleid willen, deelt hij niet. Hij stelde bij de komende presentatie van het akkoord met een volstrekt en totaal (!) ander verhaal te komen dan de VVD en het CDA. Hij raadde collega's aan om op dat moment maar een andere kant op te kijken en voorspelde dat de hoofden van de coalitiepartners rood zouden kleuren. Een samenbindende visie zou echt niemand hoeven te verwachten.
Hij realiseerde zich dat dit een raar beeld zou opleveren, met stevige koppen in de vrijdag of zaterdagkranten. Een betoog zoals van de PVV mag worden verwacht, zou er volgen. Daarvan moest ieder zich maar bewust zijn. Zijn verhaal zou hij met net zoveel passie brengen als de andere partijen van de politieke samenwerking (VVD en CDA). Voluit zou hij gaan. OP zijn eigen manier. OP zijn PPV's. voluit op het orgel. De bekende retoriek, zoals weergegeven in het verkiezingsprogramma, zal ons niet bespaard blijven, integendeel. De opmars van de PVV is dankzij het akkoord begonnen. De de-islamisering is aangebroken: hier en nu. Zoiets zal het wel worden, neem ik aan.
Anderen aan tafel schrokken daarvan. Dat riep de reactie op om de presentatie van de akkoorden maar over het congres heen te tillen. Het draagvlak bij het CDA congres op de zaterdag na de presentatie zou immers zwaar onder druk komen te staan. Een tussenoplossing werd voorgesteld. OP donderdag zou ieder van de fractievoorzitters slechts 5 minuten de akkoorden kunnen toelichten. Na het congres zou op maandag dan 'voluit' kunnen worden gegaan." (uit de brief van Ab Klink)
-
Nu Piet Hein Donner zich ermee bemoeid komt het allemaal goed beste mensen!
Piet Hein Donner is een meester in het oplossen van dilemma's.
Let maar eens op!
Die twee nono's uit de CDA fractie worden zo onder druk gezet dat ze
bijdraaien en zich weer gaan scharen onder de vleugels van
Maxime Verhagen. Laat dat maar aan Piet Hein Donner over!
Ab Klink wordt uit de fraktie gezet en mag zich als eenling verder gaan bewegen in de Tweede Kamer.
Voor de verloren stem van Ab Klink komen er twee terug n.l. de TWEE
SGP leden van der Staaij en Dijkgraaf!
-
Zjen Zen, wo 01 september 2010 20:52
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Zjen
Teun,het is voorbij jonge. Stop maar.
-
YggY ..., wo 01 september 2010 21:17
in reactie op Zjen Zen
Reageer op YggY
Ik geloof niet dat Teun leest wat de anderen schrijven
Tenminste ik heb niet die indruk
-
Eline W, wo 01 september 2010 20:53
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Eline
Nou nou, wat een optimisme. Lees de brief van Klink eens en meld dan of u er nog steeds zo over denkt.
http://content2c4b.omroep.nl/2dd4a3bfb04ac6ced5b98bec772109be/4c7e9bac/nos/docs/010910_klink.pdf
-
Na de brief van Ab Klink gelezen te hebben is er maar één conclusie mogelijk, maar dat wisten we al. Het wordt door deze brief weer bevestigd:
Wilders is een gevaarlijke, megalomane, gestoorde gek, die op deze manier probeert om zijn abjecte plannen erdoor te kunnen drammen.
Wat er verder met Nederland gebeurt, zal hem worst wezen.
Huiveringwekkend.
En Verhagen weet van geen ophouden. Je moet toch wel heel machtsgeil zijn om je door zo'n gevaarlijke malloot in de hoek te willen laten zetten.
-
Dit is een zege voor Nederland. Eindelijk iemand die staat voor de zaak. De inhoud van de brief zegt genoeg. De CDA zal worden gered want het alternatief is over links en dat is een prima alternatief voor een bewoonbaar Nederland de komende 4 jaar.
-
Lees hier de brief van Ab Klink aan Verhagen en Bleker
-
http://content2c4b.omroep.nl/a05d098f55cf5ff054c202c8b6c69d7d/4c7e9d0b/nos/docs/010910_klink.pdf
-
Heb 'm net gelezen op de NOS site, @Mees, inhoud liegt er niet om en geeft bovendien aardig inkijkje in de onderhandelingen tot nu toe. Ab Klink heeft groot gelijk. Stoppen met deze heilloze constructie.
-
Eline W, wo 01 september 2010 20:49
in reactie op Mees .
Reageer op Eline
Ik wilde de link ook al neerzetten, deze brief geeft heel veel duidelijkheid en geeft ons een idee wat er aan de hand is. Nu de plannen van Wilders naar buiten zijn lijkt met me onwaarschijnlijk dat de meerderheid achter Verhagen niet kleiner wordt. Ik kan me niet voorstellen dat er CDA kamerleden zijn die deze gang van zaken goed zullen keuren. Het enige wat gedaan kan worden op dit op te lossen is eerst Wilders aan banden leggen, en dan verder gaan. Maar ik vrees toch dat dat niet zal lukken.
-
FemkeHalsema twittert.....
Om te janken zo ontroerend en fundamenteel, de brief van Klink
-------------------------
Ik vind dat ook,ben trots op die man,die heeft tenminste een geweten.
-
Ik heb de brief gelezen van Klink die op de NOS site staat en er blijkt wel zo ongeveer uit wat ik eerder zei.
Klink heeft door gekregen dat Wilders echt de strijd tegen de islam als hoofdthema heeft en dat voluit uit gaat dragen.
Het is schandalig, wat mij betreft, dat de rest van het CDA en de VVD door willen als je zo duidelijk voorgeschoteld krijgt wat Wilders van plan is te gaan doen.
Hij zegt gewoon dat hij andere motieven (islam) heeft en het interesseert ze niet.
En dan die truc dat Wilders pas ná het CDA congres zijn plan zou ontvouwen zodat het congres alvast ingestemd had.
Wat zaten ze daar te doen????
Lijdt Verhagen en Rutte aan het Stockholm syndroom??
Klink lijkt zo ongeveer de enige met een gezonde geest daar aan die onderhandelingstafel te zijn geweest!!
Als het CDA deze brief leest dan denk ik toch nu dat de PVC niet meer doorgaat, want anders ga ik echt twijfelen aan de geestelijke vermogens van het CDA. De VVD blijkt ze niet te hebben, weten we dat ook weer.
-
Heel treffend: Ab Klink schrijft een gekwelde brief en - toont het Journaal daarnet - Mephisto Verhagen komt even van het terras af, van het terras dus om zich te onthouden van commentaar met de bewering dat een openbaar gemaakte brief niet aan hem maar aan de fractie gericht is. Daarna zal hij wel weer terug zijn gegaan naar zijn makkers en zijn glas. Toch: het ziet er niet naar uit dat hij nog een prijs kan bieden, aantrekkelijk genoeg voor Ab Klink om zijn ziel te verkopen. Ik ken ze die eilanders, dat is lastig. En ik heb zelf - mind you, vergeet dat niet - een hele roomse jeugd achter de rug.
Kijk, een katholiek zou eigenlijk niet op zo'n brief kunnen terugkomen, maar voor echte protestanten bestaat dat woordje eigenlijk niet. Dat is de basis van het onbegrip tussen Verhagen en Klink. Verhagen vindt ongetwijfeld ook, dat je eigenlijk niet met de PVV kunt samenwerken, maar ja, het leven is sterker dan de leer en...noem maar op. Ook geeft een biertje op het terras vaak verrassende inzichten.
En zo, zo zijn ze niet in Middelharnis en Stellendam. Neem dat van mij aan.
-
Joop Schouten, wo 01 september 2010 21:05
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Joop
Ja, 'grappig' die cultuurverschillen.
Ik vond de inhoud van de brief erg sterk. 'Als met een laserstraaltje' geschreven.
Als ik CDA-er zou zijn, zou ik me aangesproken voelen.
Klink beroert het Geweten van zijn Club.
Dit kan het CDA splijten.
Denk ik.
-
Niews van 8 uur gezien?
Beschamend zoals de PPV zich in de onderhandeliingen heeft gedragen.
Klink heeft een brief geschreven en doet uitvoerig verslag van hoe en waarom
Het laatste nieuws:
Klink definitief tegen coalitie PVV
En lees de brief en hoor hoe de PVV zich heeft uitgelaten.
De fractieleden willen nu duidelijkheid over wat zich heeft afgespeeld
Ook zijn er stiekeme onderhandelingen geweest tussen Verhagen,Wilders en Rutte zonder Klink daarbij te betrekken
-
Dames en heren, jongens en meisjes, even de vingers van de toetsen en stoppen met reageren. Het Journaal brengt een brief die Ab Klink vandaag heeft geschreven om zijn positie duidelijk te maken bij zijn fractiegenoten. Hier is die brief: http://content2c4b.omroep.nl/7236992efb2850c43b7b9ae2b8181c1a/4c7e9802/nos/docs/010910_klink.pdf
Daarin legt Klink uit wat hem ervan heeft overtuigd dat er voor het CDA geen perspectief zit in samenwerking met de PVV. Hij klapt ook uit de school en doorbreekt de radiostilte door te melden, hoe Wilders in de raadkamer van de kabinetsformatie duidelijk maakte wat gedogen voor hem betekende en hoe regelmatig de coalitiepartners dan maar de andere kant op zouden moeten kijken.
Is zo'n brief verstandig. Ik heb zelf ook de neiging om dat soort dingen te doen en dan geef je in feite je tegenstanders alle tijd om tegenargumenten te verzinnen en je onderuit te halen. Het werkt alleen maar als je gekozen hebt voor een "Hier sta ik, ik kan niet anders"-positie.
Hoe dan ook: het is belangrijk om deze brief te lezen. Dat geldt voor de fans en de tegenstanders van de rechtse coalitie allebei. en net zo hard.
-
Ik denk niet dat het nog uitmaakt voor Klink of de brief openbaar is of niet.
Doordat Verhagen niet gelijk met Klink meeging is duidelijk dat het Verhagen niet kan schelen dat Nederland een middel is voor Wilders. Dan is er een patstelling die niet te doorbreken is en is de scheuring een feit.
Klink weet natuurlijk ook dat er nog wel een meerderheid te vinden is die met zijn ogen dicht loopt, dus hij krijgt de schuld, hoe dan ook.
Dan kan je publiekelijk nog maar zo sterk mogelijk staan.
En wat mij betreft staat hij dat, hoe naïef hij zich in eerste instantie ook heeft opgesteld.
-
De brief die Ab Klink aan Verhagen heeft gestuurd.
De inhoud bezorgde mij koude rillingen.
http://content2c4b.omroep.nl/22757167b5ba32dc7b28915210b080ec/4c7e9935/nos/docs/010910_klink.pdf
-
Klink stuurde een brief!
Het is Kloink....!!!
GEEN WILDERS ! Hoera !!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Ineke Ellens, wo 01 september 2010 20:46
in reactie op Joop Schouten
Reageer op Ineke
Nog niet juichen Joop, want Verhagen tovert nog wel iets uit zijn hoed, maar het kleine inkijkje aan de onderhandelings tafel zegt mij genoeg over Wilders, ik schrok er behoorlijk van het is nog erger dan ik al dacht.
Klink, hou je rug recht.
-
NEE HOOR : )
Lees maar !!!!:
http://images.volkskrant.com/volkskra/upload/ftp/bijlagen/brief-klink.pdf
Zelden zo'n heldere brief met vaststaande morele waarden gelezen.
TOP !
Hier kan geen CDA-er omheen.
-
http://content2c4b.omroep.nl/111e68bdbb0caf6dc3262772932bfdfd/4c7e984b/nos/docs/010910_klink.pdf
Brief van Ab Klink waarin hij zegt dat ie ermee stopt.
-
De kogel is door de kerk; Ab Klink zal NIET samenwerken met de PVV want dat hij acht dat onmogelijk.
Ik heb zijn brief gelezen en ik kan me er in vinden.
Ik snap dat Klink anders zijn integriteit kwijt zou raken
-
Ab Klink schrijft dat hij VVD/PVV/CDA definitief niet steunt.
http://content2c4a.omroep.nl/56f1f512f8e80d23c7b50349a58afd97/4c7e96b3/nos/docs/010910_klink.pdf
Einde oefening, lijkt mij.
-
Wat wil het CDA nu, met die 20 zetels, laten ze nu eens in dank aanvaarden dat ze met de grote partijen VVD, PVV mogen meedoen. En laten ze oppassen dat ze niet gaan overvragen en nu eens aan het landsbelang denken. Dat houdt in zo snel mogelijk komen met een regering die orde maakt van de staatsbegroting en daadkrachtig gaat besturen.
-
El Che, wo 01 september 2010 20:31
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op El
Wat wil het CDA nu, met die 20 zetels, laten ze nu eens in dank aanvaarden dat ze met de grote partijen VVD, PVV mogen meedoen.
Ze mogen vooral geen eigen mening hebben en verplicht op de knieën voor de grote blonde fuhrer. En verder alleen maar amen roepen.
-
Eline W, wo 01 september 2010 20:58
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op Eline
Heeft u de brief van Klink gelezen. En staat u 100% achter een regering die voldoet aan het daar geschetste beeld? Zo ja, wat zijn u argumenten daarvoor?
-
Ik denk dat Verhagen een heel dominant mannetje is en net als Wilders geen enkele dissidenten om zich heen wenst, ik zie veel overeenkomsten in deze 2 leiders, alhoewel het meer lijders zijn denk ik! Aan het einde staan de CDA ers toch achter Verhagen denk ik maar ja hoe lang kun je jezelf wegcijferen voor iets en om iets waar je niet achter kunt staan?
-
Een Vandaag opiniepanel : 80% steunt Verhagen.
"In Your Face" zeggen ze dan in Amerika.
Dat betekent concreet dat de vraag vanaf nu niet meer is of er een rechtse coalitie komt, de vraag is alleen nog wanneer er een rechtse coalitie komt.
Of dit volgende maand, volgend jaar of desnoods pas over 4 jaar is laat ik verder in het midden. Maar de vraag of het CDA de PVV om principiele redenen uit moet sluiten is deze week definitief met NEE beantwoord. Dat betekent dat het vanaf nu een kwestie van tijd is voor men gaat regeren met VVD en PVV.
Mocht Klink de rechtse coalitie blokkeren vandaag dan is het voor zowel CDA, VVD en PVV verder een kwestie van alle andere coalities blokkeren of stuk laten lopen. Dan kom je vanzelf weer bij rechts terug.
In het ergste geval moeten we in de tussentijd een keertje naar de stembus, so be it. Dan kan het CDA de kieslijst "zuiveren" van ongewenste elementen, dan hebben we dat ook gehad.
Speciaal voor Ab Klink, Piet Veerman, Ruud Lubbers, Dries van Agt, wat klein christelijk grut en last but not least Beatrix sluiten we af met de legendarische klassieker van de broer van Cees Veerman.
http://www.youtube.com/watch?v=36MQLNg9WsU
PS In de wandelgangen van het Binnehof gaat het onbevestigde gerucht dat men in de gangen bij de PVV een banner met "Mission Accomplished" aan het ophangen is. Ook schijnt Wilders in een pilotenpak gesignaleerd te zijn. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen in Den Haag.
-
YggY ..., wo 01 september 2010 19:29
in reactie op zorba de griek
Reageer op YggY
Een Vandaag opiniepanel : 80% steunt Verhagen.
==========
Zoals gewoonlijk manipuleert u weer cijfermatig dat het een lieve lust is dus als u cijfers wilt gebruiken van een tv-programma dan zou ik me er eerst van overtuigen dat niemand anders dat programma heeft gezien en anders zou ik dus niet van die hoge toren afblazen waar u nu op staat.
Nou is het grappige dat net onder uw stuk een bijdrage staat van de heer van der Horst en laat ik nu die bijdrage een stuk aangenamer vinden om te lezen dan uw bijdrage en oh, ja dat percentage.
Vertel er de onwetende lezer nog even bij waar die 80% een percentage van was, van Nederland, van Limburg, van Terschelling ?
Of van de 1200 CDA-leden van het 1V-opinie-panel.
-
Niet de werkelijkheid gaan ontkennen YggY.
Op uitzending-gemist kan je het vast terugzien, maar deze cijfers is wel wat de Publieke Omroep presenteerde.
Al met al flinke steun van de kiezers voor Verhagen en de onderhandel-lijn. En daar gaat het natuurlijk om. En veel minder om Klink die omvergepraat is door Lubbers cq de kolder in de kop heeft.
-
Wat een opiniepeiling onder het panel van een TV-programma ophoest, lijkt me niet relevant. Wat de leden van de 2e (en 1e) kamer vinden wel. Als Klink cs het rechtse kabinet niet steunen is het einde oefening.
Ik geloof er niets van dat de VVD dan zin heeft in nieuwe verkiezingen; Ze zijn voor het eerst in hun geschiedenis de grootste, ze zouden wel gek zijn om die situatie vrijwillig op te geven.
-
Raaf raaf, wo 01 september 2010 19:32
in reactie op zorba de griek
Reageer op Raaf
Ik moet erkennen dat ik er wel van schrok.
Ik had niet gedacht dat het 80% zou zijn.
Ik dacht dat Verhagen ontzettend impopulair zou zijn bij de achterban maar dat valt dus reuze mee
Arme Ab Klink.
Hij werd gesouffleerd door de laffe mastodonten die nu plotsklaps in alle toonaarden zwijgen.
Het is ook zo onhandig allemaal.
Van verzetsheld tot lachertje.
De coup pleger die in zijn eigen voet schiet.
Van je vrienden moet je het maar hebben.
Ook vanuit de regio's en de achterban is er massale steun voor de voortzetting van de onderhandelingen.
Het ziet er naar uit dat de drie Coupplegers hun hand hebben overspeeld.
Wel kunnen we gevoeglijk constateren dat de carrières van Ab, Ad en Kathleen voorbij zijn.
Want geloof mij maar dat Maxime het geheugen heeft van een olifant.
Daar kunnen die andere mastodonten en fossielen nog wat van leren.
Dat gesteld hebbende
Ab kan natuurlijk ook zijn rug recht houden en dan stevenen we keihard op nieuwe verkiezingen af met Wilders als grootste partij.
Of
Links zou zich moeten verenigen rondom SP, D'66, Doekle-CDA, PvdA, Dierenpartij, CU en groen Links en één blok gaan vormen.
Goed voor 74 zetels
(Wellicht met gedoogsteun van de SGP)
Nee
Het ziet er maar somber uit voor Ab
Kan hij alvast een baantje gaan zoeken om de vaccins terug te betalen.
-
Gedoogsteun van de SGP!?! Dan raad ik u aan om de stemmingen in de Tweede Kamer er eens op na te slaan. Als er één partij is in Nederland die nooit met GL zal regeren, dan is het de SGP wel.
-
Je logica klopt niet. Als een centrumpartij zijn volle gewicht naar rechts gooit en er is amper een meerderheid dan verdwijnt die meerderheid bij een splitsing zeker.
mavowiskunde:
P + V + C = 76
P + V + LC + RC = 76
P + V + RC < 76 bij LC > 0
-
Eline W, wo 01 september 2010 20:25
in reactie op zorba de griek
Reageer op Eline
Den Haag is geen statische situatie maar een dynamisch systeem. Ja, met de huidige peilingen zouden nieuwe verkiezingen uitdraaien op de PVV als grootse partij. Maar als CDA, VVD en PVV geruime tijd alles blokkeren om een paar CDA kamerleden een lesje te leren dan lijkt het me sterk dat (vooral de CDA en VVD) kiezer daar geen conclusie uit kan trekken.
Het is niet zo simpel als jij het voorschotelt, verder neem ik niet aan dat er binnen het CDA steun te vinden is voor het (bij nieuwe verkiezingen) van de lijst knikkeren van iedereen die tegen samenwerking met de PVV is. Het CDA is een democratische partij, dus de leden bepalen dat, niet Maxime Verhagen.
-
Piet de Geus, wo 01 september 2010 21:07
in reactie op zorba de griek
Reageer op Piet
"Maar de vraag of het CDA de PVV om principiele redenen uit moet sluiten is deze week definitief met NEE beantwoord."
Voordat je jezelf rijk rekent: hoe zit het met de vraag of er na de volgende verkiezingen nog een CDA is?
-
---[Dat betekent dat het vanaf nu een kwestie van tijd is voor men gaat regeren met VVD en PVV. ]---
Het is wel handig als ze voldoende steun hebben in de kamer. Zonder Klink hebben ze die niet, maar ook bij nieuwe verkiezing, op dit moment wordt zelfs in de peiling de steun niet meer behaald.
-
Wim Verver, do 02 september 2010 17:53
in reactie op zorba de griek
Reageer op Wim
In het ergste geval moeten we een keertje naar de stembus. Dan kan het CDA de kieslijst zuiveren van ongewenste elementen.
Hier komen we aan de kern van het CDA bedrog. Ze zijn niet links en ze zijn niet rechts. De noodzakelijke splitsing gaat met inleveren van de macht. Om de macht te behouden, moeten de linkse ongewenste leden (en niet de domste) weggezuiverd worden. Nederland is rijp voor een totalitair bewind.
-
Eenvandaag meldt zojuist, dat 30% van de CDA-kiezers een tegenstander is van de coalitie-onderhandelingen terwijl 80% Verhagen als de beste partijleider ziet. Drie kamerleden, te weten Klink, Ferrier en Koppejan blijven voor stopzetting van de onderhandelingen.
Dit betekent dat er in de boezem van de partij percentueel meer tegenstand is dan in de fractie, want als 30* van de kamerleden zich tegen Verhagen zouden verzetten, dan waren dat er zes of zeven.
Conclusie: het CDA is sterk verdeeld in een Verhagengetrouwe meerderheid en een kritische minderheid, die kan slikken of stikken.
We zullen zien wat er gebeurt. Voor hetzelfde geld hebben we morgen de groep Klink in de Tweede Kamer, die gaat kijken of ze alleen verder gaat dan wel aansluiting zoekt bij de ChristenUnie, alhoewel dat laatste onwaarschijnlijk is, omdat Klink juist afstand heeft genomen van het hoekige calvinisme uit de Gereformeerde Bond en te vrijzinnig is voor deze mannenbroeders. Ook Koppejan is geen zware protestant en datzelfde geldt voor Kathleen Ferrier. Wel moet Verhagen met het volgende rekening houden: Klink komt van Overflakkee en Koppejan is thuis op Walcheren. Zeeuwen en eilanders laten zich niet zo gemakkelijk omverduwen en zeker niet door een jezuïtische prins der duisternis uit het donkere zuiden, die in hun ogen een Granvelle is en een Rennenberg tegelijk. Omdat zij ongetwijfeld op de christelijke school nog ouderwets geschiedenisonderwijs hebben gehad, begrijpen zij dit, evenals alle Jopers aan wie dit voorrecht ook is te beurt gevallen.
Kathleen Ferrier is van Surinaamse afkomst. Haar vader was zelfs de laatste gouverneur en de eerste president van dat land. De Ferriers behoren tot de traditionele bovenlaag van Paramaribo. Die houdt niet van demagogen en volksleiders, die de massa achter zich probeert te krijgen. Kathleen Ferrier is gehuwd met een dominee en zij heeft een hele loopbaan achter de rug bij migrantenkerken. Ook zij is om die reden niet zo gemakkelijk omver te blazen. Trouwens, als we naar de familie kijken: je kunt ook te aristocratisch zijn om je door Wilders te laten gedogen.
-
Just Lurking, wo 01 september 2010 19:12
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Just
[...] prins der duisternis uit het donkere zuiden [...] Waarom zie ik nu steeds Ozzy Osbourne voor me i.p.v. Verhagen?
[...] je kunt ook te aristocratisch zijn om je door Wilders te laten gedogen. [...]
Zo is dat. Wilders zou blij moeten zijn dat híj wordt gedoogd door 14,5 miljoen Nederlanders. ;-)
-
Citaat: "Wilders zou blij moeten zijn dat híj wordt gedoogd door 14,5 miljoen Nederlanders."
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar je hebt gelijk. ;)
Hij zou niet alleen blij moeten zijn maar ook dankbaar en zich wel eens wat bescheidener kunnen opstellen naar die 14,5 miljoen Nederlanders toe. Evenzo zijn kwijlende kruipende aanhang.
-
Harry de Zomer, wo 01 september 2010 19:16
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Harry
Neen, maar Kathleen Ferrier is 'wel democraat genoeg' om moordenaar, maffiabaas en dictator Bouterse te feliciteren, direct na zijn overwinning... Zulks noemen we boter op het hoofd dragen.
-
Rob Geurtsen, wo 01 september 2010 19:21
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Rob
Prachtige analyse en informatie over de drie in de CDA fractie en het groter aandeel CDA-leden die niet voor zijn.
De informatie is helder en nuttig; zo ken ik de spelers en wat zij betekenen op het speelveld weer een beetje beter. Dank, Han.
-
Frische CDA-fractieleider Limburg±
"'De partijelite kan wel wat willen, maar wij staan elke dag met de poten in de klei en zien dat er heel veel draagvlak is voor een rechts kabinet,'"
Linburgs dagblad:
Formeel zal de Limburgse partijtop vanavond een standpunt innemen waarin 'grote terughoudendheid' wordt betracht. "We sluiten niets uit, maar we trekken hier niet hard aan?, omschrijft ambtelijk secretaris Hubert Mackus het standpunt.
Het CDA Limburg vindt dat de partij na de de slechte verkiezingsuitslag een plek in de oppositie verdient. Mocht het toch tot regeren komen, dan ligt de voorkeur niet bij de PVV. Geert Frische, fractieleider in Provinciale Staten: "Er zijn weinig warme gevoelens te bespeuren in Limburg voor zo'n coalitie.? Als de samenwerking er toch komt, zal de PVV het islam-standpunt fors moeten afzwakken, zeggen meerdere Limburgse CDA-prominenten. De CDA'ers vinden het verstandig van fractieleider Maxime Verhagen om eerst PVV en VVD met elkaar te laten praten. Zo krijgt het CDA niet de schuld als de onderhandelingen mislopen.
Het CDA is dus niet allen verdeeld tussen protestanten en katholieken maar ook in het hoofd van de heer Frische is sprake van een katholieke ziel en twee gedachten.
-
Vreemd dat er zo weinig aandacht is in de media voor de positie van Rutte. Die is naar mijn mening cruciaal geweest in de CDA-soap van dit moment.
In de brief van Lubbers wordt verklaard dat het feit dat een toekomstig minister-president, die in sommige gevallen de islam als een te bestrijden politieke ideologie beschouwt voor hem de grens.
Het lijkt erop dat dit de kern raakt, namelijk de positie die Rutte uiteindelijk in de formatie besprekingen heeft ingenomen t.a.v. van dit punt, als het ware tussen CDA en PVV in.
Het CDA heeft hiermee grote moeite, omdat de volgende stap zou zijn dat ook het christelijke geloof daarna als vanzelf aan de beurt is om zo onderverdeeld te gaan worden.
Veerman heeft dit thema trouwens ook letterlijk zo genoemd.
-
Voor Rutte zou het heel simpel zijn geweest. Vanuit liberale overweging had hij kunnen inzetten op scheiding kerk en staat. Helaas heeft hij gekozen voor de weg van de politieke ideologie. Hiermee stelt hij de christelijke religie veilig. Door het christelijk gezicht dat dit kabinet dankzij deelname van het CDA krijgt en de christelijke superioriteitsretoriek van Wilders gaat de anti Islam campagne van PVC sterk kenmerken van een kruistocht krijgen. Het is een primeur voor een europees land en ik kan me de verontrustheid van Lubbers goed voorstellen.
-
Als Verhagen en de Rechtse vleugel van het CDA niet in de gaten hebben dat ze geen deugdelijke en stabiele coalitie kunnen formeren dat is er meer met deze mensen mis dan alleen hun pluche liefde.
De 3 dissidenten
Laten we hopen dat zij zo verstandig zijn hun zetels te behouden.
Vanuit die positie kunnen zij als nog elke mensonwaardige bezuiniging en PVV apartheidsvoorstellen frustreren.
Als dan nu de partij niet voor zekerheid en de gewetens basis kiest dan zullen ze over links hun meerderheid moeten vinden.
Daar zullen de uiterst rechtse hobby's het leven laten of niet geboren kunnen worden.
Voor Nederland ene zeer goede basis omdat alle partijen dan gehoord gaan worden.
Als je luistert en ziet wat er in de partij top van het CDA gebeurd dan vraag je je af waar het gezond verstand zit van personen als Maxime Verhagen.
-
Het komische is dat zowel de tegenstanders als de voorstanders van een regering met de PVV, een coalitie CDA-VVD-PVV zouden moeten toejuichen. De voorstanders willen verandering en menen deze te krijgen middels een regering waar de PVV van deel uitmaakt. De tegenstanders denken dat de PVV vooral uit gebakken lucht bestaat en dat de meerderheid van 78 zetels (76+de twee van de SGP) niet stabiel genoeg is. Hierdoor zal de linkse oppositie kunnen prijsschieten en weer groot kunnen worden. Met andere woorden, in de ogen van links zal de PVV door de mand vallen en in de ogen van rechts is het het beste wat Nederland sinds lange tijd is overkomen. Namens iedereen wens ik de onderhandelaars dan ook veel succes toe!
-
Kun je als ook gewoon van mening zijn dat fascisme, en dus de PVV, niet in de Nederlandse regering thuishoort, ook niet in een gedoogexpirimentvariant?
Ik ken linkse en rechts mensen die dat vinden.
-
René de Groot, wo 01 september 2010 19:57
in reactie op Gerwin van Eersel
Reageer op René
Als regeringsdeelname van de PVV ten gevolge heeft dat deze partij zelf van het politieke toneel zal verdwijnen, is dat dan niet voldoende voor jou? Het gaat om het resultaat lijkt mij. Wat jij nu doet is het beestje een naam geven en het in een hoek plaatsen. Hiermee zal de frustratie onder (potentiële) PVV-stemmers alleen maar toenemen met een groter electoraat als gevolg.... Maar goed, jouw principes zijn blijkbaar een hoop offers waard. Inclusief een toekomstige PVV die haar "fascistische" gedachtegoed later met een grote meerderheid wel kan doorvoeren.
-
"Als regeringsdeelname van de PVV ten gevolge heeft dat deze partij zelf van het politieke toneel zal verdwijnen, is dat dan niet voldoende voor jou?"
Precies wat Franz von Papen in 1932 over de NSDAP dacht. Het bleek een subtiele misrekening.
Wil jij dat risico nemen in de hoop dat je eigen scenario uitkomt?
-
René de Groot, do 02 september 2010 20:06
in reactie op Gerwin van Eersel
Reageer op René
Hindenburg had controle op de NSDAP kunnen uitoefenen als hij had toegestaan dat de NSDAP de kanselier zou leveren. Nadat dit door Hindenburg werd tegen gehouden, kon de NSDAP rond de 50% van de stemmen halen en vervolgens na de dood van Hindenburg de absolute macht grijpen. Dat is een kapitale fout geweest. Nu vergelijk ik de NSDAP absoluut niet met de PVV maar ik probeer te redeneren vanuit de gedachte die veel mensen op deze site hebben.
-
LEO CUYPERS, wo 01 september 2010 20:38
in reactie op René de Groot
Reageer op LEO
René,je hebt helemaal gelijk!
-
Sjaak van de Tak zojuist op radio 1
(en ik waag het te parafraseren)
"Ik heb grote bewondering voor Wilders en Rutten hoe ze nu omgaan met het CDA. Ze zijn zeer clement. Dat vertrouwen is alleen maar toegenomen".
Kijk
Dat kan natuurlijk ook nog.
Weet Verhagen deze coup poging te overleving -wat niet valt uit te sluiten- dan is het vertrouwen tussen de VVD, PVV en Verhagen alleen maar gegroeid.
Momenteel hopen de tegenstanders van dit kabinet dat Wilders flink tekeer zou gaan maar hij houdt zich opmerkelijk kalm.
Het begint er steeds meer op te lijken dat de 'opstand der prominenten' eigenlijk maar een tandeloze reus met lemen voeten bleek.
Maar...
De dag is nog niet voorbij.
Dus zowel de voor- als tegenstanders van dit minderheids-kabinet kunnen vooralsnog door dromen.
-
Terecht wordt opgemerkt dat de vloer onder het kabinet vol barsten en scheuren zit.
Als zo'n coalitie er komt, breken er voor tegenstanders gouden tijden aan.
Het bouwwerk staat al gammel. En de 1,5 miljoen van Wilders gaan straks merken wat het betekent met die bezuinigingen onder zo'n regime te leven. De oppositie zal groeien en bloeien. Als het hele zaakje dan van ellende in elkaar zakt, kan er een mooi stevig nieuw kastje worden gebouwd.
-
De strijd is nog lang niet beslist.
Mochten de protesten inderdaad leiden tot een stop van de formatie, dan zal de CDA-achterban zich pas écht gaan roeren.... want de stille meerderheid zal dan pas haar mond opentrekken.
-
Vandaar dat de partij blijft dalen in de peilingen.
Wat echter allang duidelijk is, is dat er geen meerderheid in de kamer is met die plastic PVC buis vol CDA gaten.
-
Jammer voor jullie, links Nederland en speciaal voor mijn vriend Yggy
(komt hij nog wel buiten?) maar het gaat allemaal goed komen met het CDA. Schattingen lopen uiteen van 80 a 90% CDA achterban die dolgraag een rechtse minderheids regering willen gaan vormen met de VVD.
"Mark my words" het CDA komt hier sterker uit dan ze een paar dagen geleden waren.
-
clara legêne, wo 01 september 2010 17:41
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op clara
["Schattingen lopen uiteen van 80 a 90% CDA achterban die dolgraag een rechtse minderheids regering willen gaan vormen met de VVD."]
Dan is bij dezen het bewijs van het bestaan van de rechtse kerk geleverd.
-
Raaf raaf, wo 01 september 2010 17:50
in reactie op clara legêne
Reageer op Raaf
Dat zie je goed.
De achterban van het CDA is inderdaad rechts en niet per definitie multicultureel zoals de 'prominenten'.
Deze 'prominenten' vertegenwoordigen vrijwel niemand binnen het CDA.
Vandaar de bijna ingehouden woede van Bleeker.
Zeker nu de regio's zich unaniem achter Verhagen hebben geschaard.
Gisteren was ik er heilig van overtuigd dat het over en voorbij was maar ik begin nu toch wel te twijfelen.
Het drietal krijgt geen enkele steun
Tuurlijk wel vanuit Trouw maar niet van hun eigen basis.
Ze staan er alleen voor.
En nu hoor ik de "prominenten' ook niet meer.
Eerst stoken ze Ab Klink op en bereidden ze een coup poging voor en nu zwijgen ze in alle toonaarden.
Waar is nu Cees Veerman ?
Doekle Terpstra ?
Of Wim Aantjes
Wanneer je ze nodig hebt ?
Op de radio hoor ik momenteel alleen maar steun-betuigingen voor Verhagen.
-
Zeer Voornaam, wo 01 september 2010 17:45
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Zeer
En weer dalen ze in de peilingen.
-
Zeer Voornaam, wo 01 september 2010 17:50
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Zeer
Hoe moet ik dit zien?
Een groot archief kast met "weetjes" ála Jack de Vries?
V: "Zo, ik zal even je map erbij pakken..."
lol.
-
Henk Jansen, wo 01 september 2010 18:30
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Henk
Yggy maakt een boel vrienden hier op Joop zeg ;)
-
Ha ha ha ha ha
-
Mocht de onderhandelingen met de PVV en VVD toch weer doorgang vinden dan heeft Verhagen de coup poging afgeslagen.
Nu hebben de CDA-regio's
's zich ook al achter Verhagen geschaard.
Kortom de voltallige Juggernaut met zwaargewichten als Hillen, Balkenende en Donner gaan nu achter deze snaakse vos staan.
Verhagen zou er wel eens sterker uit kunnen komen. De enige andere troonpretendent Ab Klik is dan van zijn vleugeltjes en tandjes ontdaan terwijl ook nog eens de 'prominenten' hun momentum hebben verloren en de komende jaren geen rol van betekenis meer zullen spelen.
Goed nieuws voor Mark en Geert.
Klapt het echter alsnog
En die kans is eveneens aanwezig
Dan zal de weinig charismatische Klink het vaandeltje over moeten nemen.
De strijd tussen de dogmatische protestanten en de pragmatische katholieke realo's zal dan pas goed ontbranden.
Dat wordt een electorale slachting.
-
Nou jongens, voor links geldt: "Het waren twee fantastische dagen".
Het speelkwartier van de oud-CDA-ers is voorbij.
We hebben Lubbers zien draaien.
We hebben Van Agt zien hakkelen.
We hebben Doekle zien bespotten.
We hebben Klink een vies spelletje zien spelen.
En nu komen de grote jongens weer aan bod:
Balkenende, Donner, Hillen, Brinkman, de Eerste Kamer-fractie, de regiofracties en vele, vele "gewone" leden willen dat het afgesproken proces van onderhandelen en dan pas beoordelen normaal wordt uitgevoerd.
Hulde voor het CDA. In tijden van verwarring kan het land altijd op de bestuurskracht van het CDA rekenen.
Succes met de onderhandelingen jongens!
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 17:24
in reactie op Peet Van Velzen
Reageer op Joe
Kan je even de nieuwsbron geven of onderbouwen waar je je informatie vandaan haalt, of is het zoals gewoonlijk de wens die de vader van je gedachten is.
-
Regio's willen dat dooronderhandeld wordt: http://www.nu.nl/politiek/2324431/cda-regios-roepen-onderhandelen.html
Balkenende en Donner willen dat de onderhandelingen doorgaan:
http://fp.dagelijksestandaard.nl/2010/09/balkenende-steunt-verhagen-klink-staat-met-lege-handen/
Middenkader wil dat onderhandelingen gewoon doorgaan: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1413760.ece/CDA-kader_staat_achter_Verhagen
Hillen wil dat dooronderhandeld wordt: Nova-DHV gisteravond.
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 17:39
in reactie op Peet Van Velzen
Reageer op Joe
Die info ken ik. Maar had je je ook bedacht dat als ook maar één van die drie dissidenten tegen blijft en in de kamer blijft zitten PVC exit is, dus je gejuich is tamelijk voorbarig.
-
Wat voor land wil je graag achter laten voor je kinderen en kleine kinderen?
Of heb je die niet?
Rutte heeft geen kinderen, niet vreemd dat niets kan schelen.
-
Peter De Rijk, wo 01 september 2010 18:00
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op Peter
Wat voor land wil je graag achter laten voor je kinderen en kleine kinderen?
Of heb je die niet?
Rutte heeft geen kinderen, niet vreemd dat niets kan schelen.
=================================================================
In ieder geval GEEN Mekka aan de Rijn of Amstel!
-
YggY ..., wo 01 september 2010 18:13
in reactie op Peter De Rijk
Reageer op YggY
GEEN Mekka aan de Rijn of Amstel!
================================
Wat een vreemde opmerking, er ligt aan de Rijn of aan de Amstel geen plaats die Mekka heet.
Mekka ligt in Saoedi-Arabië kijk anders zelf maar even
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mekka
-
Wat een vreemde opmerking, er ligt aan de Rijn of aan de Amstel geen plaats die Mekka heet.
=================================================================
En we zullen er alles aan moeten doen om dat ook zo te houden.
Om verder te gaan in jouw denkwijze....Hitler en de Nazi's kwamen uit Duitsland, en dat houdt jou ook nooit tegen om die naadloos in de huidige Nederlandse politiek in te passen.
Dan kan dat met Mekka helemaal!
Om je voor te blijven: Uiteraard weet ik dat Hitler geboren is in Oostenrijk :-) , want dat zou de typische dooddoener zijn.
-
YggY ..., wo 01 september 2010 18:55
in reactie op Peter De Rijk
Reageer op YggY
Wat een vreemde opmerking, er ligt aan de Rijn of aan de Amstel geen plaats die Mekka heet.
=================================================================
En we zullen er alles aan moeten doen om dat ook zo te houden.
===================
Ik weet niet wat u bedoelt want volgens mij zij er ook geen plannen om ergens langs de Rijn of de Amstel een plaats te bouwen die Mekka heet.
Dat zou ook wel heel erg vreemd zijn omdat Mekka al bestaat en in Saoedi-Arabië ligt en dan ga je natuurlijk niet nog eens een plaats aan de Rijn of de Amstel bouwen met precies dezelfde naam.
Dat is toch gek ?
-
Teun de Beuker, wo 01 september 2010 20:39
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op Teun
Een land waar mijn kleinkinderen niet krom hoeven te liggen voor het aflossen van schulden waar hun voorouders verantwoordelijk voor waren.
Een land waar nog normaal Nederlands wordt gesproken.
En een land waar de Nederlander zich NIET in het buitenland voelt omdat je op termijn hier meer import Nederlanders hebt dan authentieke Nederlanders.
-
Tegen mij praat je?
-
Godnogantoezeg, als je er al een reclame-slogan bij moet halen zijn de holle frasen van Wilders zeker op.
-
Verhagen heeft de fractie als geheel niet meer in de hand en voert daarom 1 op 1 gesprekken waarin hij zich nog staande denkt te kunnen houden?
-
Nederland wordt geregeert door de voorpagina's van de Telegraaf.
De hoofdredacteur Parijs is de hoofd onzichbare informateur in Den Haag, zijn krantje ligt altijd s'morgens vroeg naast de koffie met koekjes en bomboms' voor de neus van Verhagen, wilders en Klink en nog meer rechtse politici.
Nederland huilt!!
-
Sorry, maar ik begrijp uw verhaal niet helemaal. En echt niet heel Nederland huilt. Alleen de azijnzeikers die staan te janken.
-
Ok , de Nederlandse democratie huilt, de Nederlandse rechtsstaat huilt, het fatsoen huilt.....
De honden blaffen.
Is het goed?
-
Dat de democratie huilt kan ik me voorstellen. Een partij die democratisch gekozen werd, wordt door links totaal uitgesloten en zwart gemaakt. Bedankt voor uw uitleg!
-
Een partij?
Nee, nee en nee, de PVV is een beweging met één koppige extreemrechts baas.
Baas in haat zeg maar.
-
Ah u heeft het over de SP :-), vervang dan wel links door semi links
-
Dit hele proces zou wel eens verkwikkend kunnen werken voor het CDA.
Zo zouden ze zich kunnen ontdoen van de kleine groep saboteurs rondomn Aantjes en Doekle (die vervolgens naar D'66, GL of CU kunnen vertrekken) en een gezonde conservatieve rechtse partij worden met een religieus sausje.
Dat schept ook veel duidelijkheid in de huidige politieke constellatie.
Ben je links en christelijk stem je op CU
Ben je rechts en christelijk op het CDA
Uiteindelijk heeft iedereen hier baat bij.
Ik ben benieuwd welke partij Wilders de volgende keer op het rad gaat leggen ?
PvdA ?
Overigens zou Links ook wel wat meer samen mogen werken maar kennelijk wordt de SP nog steeds overal buitengesloten.
Spannende tijden
Wint de geslepen Limburgse Vos Verhagen (die inmiddels nu ook de provincies achter zich weet) of de kleine ARP bloedgroep en hun bevriende media.
Ik moet eerlijk zeggen dat het langer duurt als gedacht.
Ik had verwacht dat het gisteren zou klappen.
-
cor mol, wo 01 september 2010 18:02
in reactie op Raaf raaf
Reageer op cor
" kunnen ontdoen van de kleine groep saboteurs "
Dit woordgebruik komt mij vagelijk bekend voor . Misschien dat ze zich bij de PVV ontdoen van hun politieke tegenstanders, dat moet de toekomst echter nog leren als die partij leden krijgt en de fractie uit de kast komt.
-
CDA:
Cancelled Door Ab
of
Crisis Dan Afhaken
of
Cabinet Dead on Arrival
of
Chaos Door Apatie
of: Op naar de 0 zetels!
U kiest maar.
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 17:14
in reactie op Henk Jansen
Reageer op Joe
Dat hele PVC kabinet is bij voorbaat al een dead on arrival omdat het nu al zo gammel in elkaar zit dat het bij het eerste de beste zuchtje tegenwind alsnog in elkaar dondert.
Eén zetel meerderheid, een tot op het bot verdeeld CDA in combinatie met ongeleid projectiel Wilders zijn de perfecte garantie voor een bijzonder kort bestaan van PVC, en bij eventuele verkiezingen is de kans dat rechts alsnog een absolute meerderheid haalt vrijwel nul.
-
Dat hele PVC kabinet is bij voorbaat al een dead on arrival omdat het nu al zo gammel in elkaar zit dat het bij het eerste de beste zuchtje tegenwind alsnog in elkaar dondert.
Eén zetel meerderheid, een tot op het bot verdeeld CDA in combinatie met ongeleid projectiel Wilders zijn de perfecte garantie voor een bijzonder kort bestaan van PVC, en bij eventuele verkiezingen is de kans dat rechts alsnog een absolute meerderheid haalt vrijwel nul.
=================================================================
Zelfs al stort het in mekaar, dan nog is de grote winst dat links buiten de deur is gebleven en voor de volgende verkiezingen geen poging heeft kunnen ondernemen om paars+, of een ander gedrocht, te formeren.
Dan komen er nieuwe verkiezingen waar op zeker VVD of PVV de grootste gaan worden, en weer zal rechts gaan formeren.
Wat er ook gebeurt, rechts blijft de controle houden, en links is het kwijt.
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 19:38
in reactie op Peter De Rijk
Reageer op Joe
Tja maar voor een meerderheid moet rechts dan toch weer in zee met een linkse partijen want samen met de VVD meer dan 76 zetels halen zal ze niet lukken. Dus dan krijgen we vermoedelijk weer hetzelfde liedje met nog minder kans van slagen dan nu.
-
Ik vergeet nog wat.
Je kan goed zien hoe geprobeerd wordt de druk zo groot mogelijk te maken op de verschillende tegenstanders van de PVC coalitie binnen de fractie. Nu is er dus ook al gedreigd met een partijcongres.
Lees: ga jij maar eens uitleggen waarom je niet wil aan een horde mensen die het allemaal wél willen. Een soort verbale steniging (pardon), zou dat kunnen worden, of althans als dusdanig voelen.
Echt, de macht-strategieën vliegen in het rond.
Zo uit de koker van spindokter Jack de Vries.
Smerig natuurlijk, heeft helemaal niets met democratie te maken, maar ja, je zal de macht maar willen.
-
Ik vind de verslaglegging rondom Klink een beetje eenzijdig. Hij zou zich hebben laten beïnvloeden door de tegenstanders binnen het CDA van de PVC coalitie.
Maar er gebeurt nog iets binnen het CDA, ze houden er steeds een van weinig realiteitszin getuigende rationalisatie op na dat Wilders wel zal dimmen als hij deel uitmaakt van de regering.
Maar dan gaan ze steeds opnieuw voorbij aan de afspraak van 31 juli dat Wilders alles mag blijven zeggen én de mogelijkheid dat Wilders zijn strijd tegen de islam als hoofdthema heeft.
De afspraak van 31 juli én de mogelijkheid van het hoofdthema 'islam' zal maken dat Wilders nooit zal dimmen, want de Nederlandse politiek is niet het doel maar het middel.
Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat dit tot Klink is doorgedrongen.
Zeker na de belediging van Bleker, de aanstaande speech op 11 september en 2 oktober en het interview voor de Australische tv.
Me dunkt dat er aanwijzingen voldoende zijn dat Wilders helemaal niet gaat 'normaliseren'.
Ik kan er moeilijk bij dat iedereen steeds wel roept dat Wilders strijdt tegen de islam, maar daar geen enkele conclusie uit trekt.
Heeft iemand een idee waarom dat op geen enkele manier een punt lijkt in de discussie of zie ik het over het hoofd?
-
clara legêne, wo 01 september 2010 17:51
in reactie op karuna waaijer
Reageer op clara
["Ik kan er moeilijk bij dat iedereen steeds wel roept dat Wilders strijdt tegen de islam, maar daar geen enkele conclusie uit trekt.
Heeft iemand een idee waarom dat op geen enkele manier een punt lijkt in de discussie of zie ik het over het hoofd?"]
Bedoel je de discussie binnen het CDA? Misschien omdat de meeste CDA'ers het niet zo erg vinden dat Wilders dat doet?
Ik zou het echt niet weten. Ik snap allang niet meer waarom die partij met een C begint, en de D begint ook al een beetje te roesten.
Hou je een Appel over. Maar vraag me niet waarop ze een appel doen. Niet op mij.
-
Clara, ik bedoel zowel binnen als buiten de partij.
Het verbaast mij ontzettend dat niemand daar aandacht aan besteedt, want het betekent toch echt iets als Wilders Nederland als middel wil gebruiken.
-
Just Lurking, wo 01 september 2010 18:55
in reactie op clara legêne
Reageer op Just
[...] Hou je een Appel over. [...]
Ja, een wormstekige rottende appel... ;)
-
Maar er gebeurt nog iets binnen het CDA, ze houden er steeds een van weinig realiteitszin getuigende rationalisatie op na dat Wilders wel zal dimmen als hij deel uitmaakt van de regering.
=================================================================
Dejavu gevoel, van deze tekst.
Maar er gebeurt nog iets binnen LINKS, ze houden er steeds een van weinig realiteitszin getuigende rationalisatie op na dat de Islam wel zal dimmen als het deel uitmaakt van de maatschappij.
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 19:58
in reactie op Peter De Rijk
Reageer op Joe
Alsof het van realiteitszin getuigt om te veronderstellen dat je 800.000 mensen in dit land hun geloof kan verbieden en daarbij ook nog denkt dat het dan allemaal pais en vree wordt en ze allemaal hun Koran komen inleveren.
Wat zou jij doen als de overheid je boekenkast komt leeghalen?
Zou je zeggen 'alstublieft overheid, nu ga ik me gedragen zoals u dat wilt'?
Misschien moet je je toch eens verdiepen in hoe radicale islam ontstaat. Juist door de gematigde moslims 'op straat' die om niet meer vragen dan 'een beetje prettig leven', stelselmatig te negeren en te kleineren.
-
Beste meneer Ab Klink, ik sta 100% achter U!!!
-
De biechtstoelprocedure is een bekend fenomeen in het CDA dat nog stamt uit de tijd van de inquisitie. De biechteling wordt daar flink geïntimideerd in de hoop dat hij zijn ketterij opgeeft alvorens hij naar de brandstapel wordt geleid.
Helaas voor grootinquisiteur Verhagen is Klink niet rooms, maar afkomstig uit Middelharnis waar de biecht nauwelijks bekend is maar de gereformeerde bond niet alleen op zondag zeer aanwezig is. Van bonders is bekend dat ze buitengewoon vasthoudend zijn.
In tregenstelling tot Nederland hebben de eilanders wél een eigen identiteit. Je kunt degenen die van de eilanden afkomstig zijn als Balkenende en zijn vriend Klink van alles voor de voeten gooien, maar niet dat ze de vlag strijken bij tegenwind. Integendeel, naarmate de wind meer tegen zit fietsen ze de Jezuieten er gewoon uit.
-
Rob Geurtsen, wo 01 september 2010 16:57
in reactie op Leo J Bouwman
Reageer op Rob
Love it, like it.
-
bauke dooper, wo 01 september 2010 18:07
in reactie op Leo J Bouwman
Reageer op bauke
Ik snap Klink en zijn reformatorische broeders en zusters niet: de biecht (met de doop het belangrijkste breekpunt voor Luther en Calvijn) is paaps en nu gaan ze bij de paap te biecht; ongekend. Bij het CDA telt de godsdienst werkelijk niet meer mee, hooguit als politieke ideologie. Verhagen, de sluwe duivel, heeft Klink er ingeleluisd: nu de C een idelogie is, staat niets meer in de weg voor het PVC-kabinet en de afschaffing van het recht op godsdienst in art 1 van de Grondwet.
-
De PVV zorgt ervoor niet alleen dat Nederland verdeeld gaat worden in groepen, maar zorgt er nu vooral voor dat het CDA in tweeen verdeeld wordt.
-
Klink klink, toch, wat het je je laten influisteren door die oude olifanten
zoals, Lubbers en Veerman, en die verschrikkelijke Terpstra. Ga lekker weg met die oude knarren, die mede dit land hebben verziekt. Verhagen hou vol je hebt de PVV en de VVD nodig om dit land weer gezond te maken. Je weet links in de ondergang voor dit land, potverteren en gedoogbeleid brengen die theedrinkers mee in Den Haag en dat kan dit land de komende 8 jaar beslist niet gebruiken. Zeer grote groepen van weldenkende burgers staan achter een PVC regering, dus Verhagen kom op, je kan het.
-
Joop Schouten, wo 01 september 2010 16:38
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op Joop
Stel dat je pech hebt Gerard? Ga je dan emigreren of zullen we het landje maar opsplitsen.
Een Ultra Rechtse Monarchie aan één kant en een republiek aan de andere.
Moet kunnen. Voorbeelden zat.
Jij krijgt de eerste keuze.
-
Als er het nu allemaal wel doorgaat, ga jij dan weg?
-
Zou kunnen net als Belgie, probleem is dat de rechterskant, miljaren zou moeten betalen voor die onzinnige linkse hobby`s en per saldo zal het niets opschieten. Ik kies dus maar voor een land met de komende 8 jaar een rechtse regering, die radicaal een streep haalt door vele zaken en minimaal die 18 miljard bezuiningd op, ontwikkelingshulp, EU, verzekeringswetten en geld stop in wegen, werk en nog eens werk.
-
Hugo Gündel, wo 01 september 2010 17:23
in reactie op Joop Schouten
Reageer op Hugo
Wat een onzin. Was Nederland ook zo vreselijk opgesplitst toen links aan het bewind was? Een beetje sportief zijn meneer Joop.
-
YggY ..., wo 01 september 2010 16:55
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op YggY
Als Klink weggaat neemt hij waarschijnlijk zijn zetel mee en met een beetje mazzel gaan er nog een paar met hem mee.
Weg meerderheid op rechts !!!!!
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 17:05
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op Joe
Waarschijnlijk zou jij, zoals veel pvv aanhangers, iemand met een IQ van 60 nog de leiding van het land toe vertrouwen als hij of zij maar tegen de gevestigde orde is.
-
Hugo Gündel, wo 01 september 2010 17:31
in reactie op Joe Speedboot
Reageer op Hugo
De gevestigde orde?? Daar heeft socialistich Nederland jarenlang zijn schoenen op kapot getrapt. Wordt de "gevestigde orde" nu verheven tot een heilig platform waarop de maatschappij de vermeende politieke Armageddon kan overleven?
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 17:59
in reactie op Hugo Gündel
Reageer op Joe
Ik vertrouw liever op de gevestigde orde met bewezen daden, dan op mensen die zeggen dat alles radicaal anders moet terwijl ze zelf een middelmatig cv hebben, niet met adequate onderbouwing komen, discussies vermijden, en toch blijven denken dat ze de wereldproblemen op de achterkant van een servetje kunnen oplossen.
-
Uw gevestigde orde is de oorzaak van de PVV....
-
Joe Speedboot, wo 01 september 2010 20:14
in reactie op Johannes Zeilstra
Reageer op Joe
U heeft mij niet horen zeggen dat er geen rotte plekken in de gevestigde orde zitten en dat dat niet moet worden aangepakt en er niet zou moeten worden vernieuwd. De pvv is mede ontstaan omdat de gevestigde orde haar eigen rotte plekken niet wilde zien laat staan aanpakken.
Als andere belangrijke reden zie ik overigens de media. Veel mensen kunnen de stortvloed aan informatie in onze huidige maatschappij moeilijk relativeren en gaan daardoor vrij gemakkelijk in de meest bizarre ideeën geloven als ze een beetje goed worden gepresenteerd. Vraag het goede reclame mensen; je kan bepaalde mensen via de moderne media vrijwel alles laten geloven wat je wilt.
-
Ik schrik iedere keer weer van de absurdistische en onbegrijpelijke minachting jegens oud-politici die hun sporen ruimschoots verdiend hebben en nog steeds verdienen. Ik moet het Wilders nog zien worden: zo'n wijze 'oude olifant' en standvastige 'mastodont' en wat er nog meer voor superlatieven zijn om het gal te spuien.
Ik word gewoon beroerd van kortzichtige, hatelijke, wrokkige, verzuurde en uitermate domme mensen. Niet dat ik zeg dat jij dat bent... ik noem geen namen.
-
Het CDA werd officieel op 11 oktober 1980 opgericht als gevolg van een fusie van drie oude christelijke partijen,
Ik zie het gebeuren:
CDA Noord (protestanten) en CDA-Zuid (katholieken).
Zijn ze weer bij af.
-
Nou hier zitten wij dus!
Gisteren hadden wij veel hoop, nu zitten wij met lege handen?!
Volgens mij is democratie een te groot woord geworden in Nederland.
-
Eline W, wo 01 september 2010 17:52
in reactie op Isis Maät
Reageer op Eline
Volgens Parlement & Politiek is Verhagen katholiek, en zijn Klink, Ferrier en Koppejan protestants. Het zou dus zomaar kunnen. Ik denk echter dat er meer achter zit.
Ferrier is veel bezig met migranten, vluchtelingen en ontwikkelingsamenwerking. Dit verklaart in een keer haar standpunt in deze.
Koppejan heeft politicologie gestudeerd.
-
--- Ferrier is veel bezig met migranten, vluchtelingen en ontwikkelingsamenwerking.---
Dan wordt het tijd dat ze eens gaat praten met Jolande Sap.
-
Eline W, wo 01 september 2010 20:28
in reactie op zorba de griek
Reageer op Eline
Waarom zou dat soort werk niet door CDAers verricht mogen worden?
Ik snap weer niets van je ongenuanceerde standpunten. Leg uit en beargumenteer?
-
, wo 01 september 2010 16:15
Reageer op
Wat is vereieken??
Oh, was ik nou maar dat schroefje in de muur.(NEE, yggydear, niet nog eens...........)
[reactie redactie: dank, gecorrigeerd]
-
.(NEE, yggydear, niet nog eens...........)
========
In het algemeen haal ik een grap maar één keer uit.
Ik ben die huiskomiek van SBS6 niet
-
, wo 01 september 2010 17:31
in reactie op YggY ...
Reageer op
Yggy, love you.
-
Achter aan sluiten, je bent nummer drie
-
...en later vanavond gewoon de stekker eruit trekken? De PVV is en blijft en discriminerende partij. Het moet nooit aan de macht komen!!!
-
Ik gok dat het over is. Strijd gestreden. CDA onder Balkenende en Verhagen voorgoed de rechtse hoek is.
Jammer, typisch partij-organisatie gedrag. Hoe zou dat voelen. Verhagen moet slim overtuigen, maar wat doe je als kamerlid? Ik zou me, denk ik, niet in mijn kaarten laten kijken. Hoe doe je mee en ondermijn je beleid?
Of ben je loyaal en overweeg je je standpunten en zorg je dat de fractie zonder dat ze inhoudelijk iets weet instemt met het onderhandelingsresultaat dat ze nog niet kennen.
Arme Klink, eigen schuld dikke bult had je die anti-islam speech maar niet moetn schrijven en de gezondheidszorg niet zo vergaand privatiseren.
Sliep-uit! Na, naaaa, nana naaa!
-
- -, wo 01 september 2010 16:21
in reactie op Rob Geurtsen
Reageer op -
Ik vrees van niet. Ik denk dat het CDA uiteindelijk gewoon doorgaat met onderhandelen. Juist nu heeft het CDA veel te winnen na een vermeend interne onenigheid.
-
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
De onderhandelingen over de PVC-coalitie gaan gewoon door, en zoals Den Uyl zei: "Dat kabinet komt er toch wel".
-
Als het zo is, zie ik liever Wilders als premier dan Rutte, een luid en duidelijk racist beter dan racisme in de stilte.
Ik vind Verhagen erger dan Wilders betreft de islam en Nederlandse moslims.
Honden die niet blaffen bijten wel!
-
Kadaverdiscipline is noodzakelijk.
-
Het worden gewoon goede gesprekken :-)
-
Joop Schouten, wo 01 september 2010 19:55
in reactie op Gracchus Babeuf
Reageer op Joop
Ik zou dat graag zien, horen en ruiken Gracchus.
Onderling gekrakeel van een partij in ontbinding waar een bruine stank omheen hangt.
Voer vor psychologen.
; )