01 juni 10 22:26 Reageer (71) Politiek RSS

CDA beschouwt verkiezingen als verloren

[Video] Partijtop werkt in stilte aan opvolging van uitgewerkte Balkenende

De top van het CDA legt zich neer bij een verkiezingsnederlaag. Dat vertellen bronnen binnen de partij aan de NOS. Ook wordt er nu al driftig nagedacht over de opvolging van lijsttrekker Jan Peter Balkenende.

Door redactie Joop

In de peilingen staat het CDA al wekenlang op de derde plek, na de VVD en de PvdA. Vandaag peilde opiniepeiler Maurice de Hond een 'dieptepunt' voor de christen-democraten, ondanks een aanvallende strategie van lijsttrekker Balkenende in de verkiezingsdebatten.

De NOS heeft met veel prominente CDA'ers gesproken en daaruit blijkt dat velen de hoop op een goed resultaat hebben opgegeven. Er wordt achter de schermen niet alleen gesproken over de verkiezingen, maar vooral veel overlegd over een nieuwe partijleider. Demissionair staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld gaf gisteren aan Balkenende wel te willen opvolgen.

In een reactie zegt Balkenende "nog alle vertrouwen" te hebben in zijn verkiezingsprogramma. Vandaag noemde hij zichzelf in Nova Collega Tour de meest geschikte premierskandidaat.

De Pers: CDA heeft het zweet op de rug en de angst in de ogen

Laatste Reacties (71) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Zeer Voornaam, wo 02 juni 2010 19:13 Reageer op Zeer

    " CDA beschouwt verkiezingen als verloren "
    Gelukkig zijn het wel realisten bij het CDA. Tekenend ook dat er nog 1 iemand bij het CDA het nog niet weet.

  • M. de Lange, wo 02 juni 2010 18:37 Reageer op M.

    M.

    Nog niet te snel de gejuicht beste mensen. Het CDA gaat gewoon deelnemen aan een kabinet VVD-CDA-PVV (wellicht met gedoogsteun van de SGP)
    -
    Uiteraard, ik gun u thans uw progressieve imaginaire overwinningsfeestje.
    Het zal echter van korte duur zijn, wedden?

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 02 juni 2010 19:00 in reactie op M. de Lange Reageer op Een

    Een

    Zeker het nieuws niet gezien van de week? In de Bubbel gezeten misschien?

  • YggY ..., wo 02 juni 2010 19:28 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op YggY

    YggY

    Buiten het zinnetje "met gedoogsteun van de SGP" nou dan is de democratische meerderheid ook al snel weer binnen. De SGP is van nul en generlei waarde.

    Democratisch gezien zou de SGP verboden moeten worden.

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 02 juni 2010 17:44 Reageer op Een

    Een

    Wat een judassen die CDA-top... Eerst hijsen ze na de val van zijn vierde kabinet hem veel te snel weer op het schild en nu willen ze hem er voor de verkiezingen weer af gooien. Met zulke vrienden heb je vijanden meer nodig. Het dunkt me dat deze lieden die verantwoordelijk waren van de herniewde aanstelling van Balkenende zo snel mogelijk het veld moeten ruimen en Balkies opvolging aan anderen over moeten laten.

  • YggY ..., wo 02 juni 2010 16:43 Reageer op YggY

    YggY

    En ik maar denken dat Jack de Vries verdwenen was als spindoctor.

    Hoe het uitpakt weet ik nog niet maar het lijkt me een slimme zet.

  • Hjalmar Hoort, wo 02 juni 2010 14:04 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Zoals fokke en sukke mooi de parodie op de bekende woorden van Balkie gaven. "Na het zuur komt het zoet". Bij presentatie van de cijfers op prinsjesdag zeiden ze dan ook:

    "Dus majesteit, als we het goed begrijpen, komt na zuur poepend zuur?"

    We zijn van de ene ellende doorgegaan naar de andere ellende. Prima als balkiebalk een stap naar achteren doet.

    Hoewel, misschien kan het CDA nog een cohennetje pullen door om 5 voor twaalf balkenende te wisselen met iemand anders. Nederland is dom, dus wie weet stinken ze er in.

  • Peer JaWel, wo 02 juni 2010 13:58 Reageer op Peer

    Peer

    Laten we hopen dat de graaiers van de VVD, de werkelijke veroorzakers van de huidige crisis ook op tijd zo'n blunder begaan als Balky.
    Dat zie je bijna aankomen.
    Op een bepaald moment komt de leugen van Rutte boven water.
    Dan blijkt uit het één of ander in eens hoe onbeschoft egoïstisch deze figuur bezig is en met hem diegenen die de huizenmarkt hebben opgedreven naar bijna het dubbele van bijvoorbeeld Duitsland.

    Villasubsidie: Afschaffen en wel meteen en niet pas over 30 jaar.
    Als ik te grote schoenen koop stap ik er op een gegeven moment per ongeluk uit en dan loop ik letterlijk naast m'n schoenen.
    Dan moet ik dus, ondanks dat ik net nieuwe schoenen heb toch een paar kleinere kopen en dat kost extra geld.

    Nou zo is het met huizen ook.
    Als je hypotheek hoger is dan je huis heb je iets fout gedaan maar dat moet je de gewone man met een minimum inkomen en een klein huurhuis niet laten betalen.
    Verkopen die hap en kijken of je je geld terug kunt krijgen van wie je belazerd heeft.

    Dan merk je plotseling hoe solidair VVD-ers onder elkaar zijn.

    Dan toch maar liever SP hè.
    Ja.
    Zei ik toch.......

  • gitaar freak, wo 02 juni 2010 14:11 in reactie op Peer JaWel Reageer op gitaar

    gitaar

    Inderdaad, liever SP. Maar wat mij betreft alleen als de enige twee partijen SP en PVV zijn. Anders ga ik toch echt leiver voor een minder extreme benadering.

  • Hjalmar Hoort, wo 02 juni 2010 15:33 in reactie op Peer JaWel Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ja Ja. Ik denk dat het heel goed werkt als iedereen in NL van de een op de andere dag geen HRA heeft (NOT). Dat het afgebouwd moet worden lijkt me logisch, maar als je het van de een op de andere dag doet, dan heb je chaos.

  • Alex Alexander, wo 02 juni 2010 15:42 in reactie op Peer JaWel Reageer op Alex

    Alex

    LOL nu krijgen we het helemaal... de VVD de schuld van de crisis?

    Jij bent niet goed wijs man...

  • sam tosha, wo 02 juni 2010 16:20 in reactie op Alex Alexander Reageer op sam

    sam

    Nee, niet de VVD maar de VVD stemmende graaiers, die door de VVD plannen gefeteerd worden en met twee vingers in de neus het graaien en jatten een vrolijk vervolg kunnen geven.

  • - Puszkin, wo 02 juni 2010 16:45 in reactie op Alex Alexander Reageer op -

    -

    Alex Alexander schrijft:
    LOL nu krijgen we het helemaal... de VVD de schuld van de crisis?

    Wie dan wel? Bijstands moeders?
    Modale inkomens?
    Intellectuelen?

    of: Bankiers?
    Top van Multinationals ?
    en dat soort mensen ...

  • Jasper Schmidt, wo 02 juni 2010 18:03 in reactie op Peer JaWel Reageer op Jasper

    Jasper

    De crisis veroorzaakt door de VVD, haha zoiets doms heb ik nog nooit gehoord.

    De crisis is veroorzaakt door de armen. Deze moesten zo nodig een huis kopen dat ze niet konden betalen. In Amerika werden banken zelfs gedwongen door Clinton (linkse democraat) om hypotheken te verlenen aan mensen met een uitkering.

  • cor mol, wo 02 juni 2010 21:10 in reactie op Jasper Schmidt Reageer op cor

    cor

    Inderdaad daar heeft u helemaal gelijk in.

    Al die arme slachtoffers zoals Deutsche Bank, Royal Bank of Scotland, Golman Sachs, City Group, ING, ABN-Amro, Fortis, Barclays, Lehman Brothers, Merril lynch, Bank of America, Aegon, SNS bank, NBIC, Caja Madrid, DSB, Icesave, AIG, UBS, KBC, Ethias, Dexia, Landesbanki, Northern Rock, Bear Stearns, JP Morgan Chase., Hypo Real Estate, etc. etc.

    Al deze banken zijn het slachtoffer van uw armen gesteund door die linkse rakkers van Standard and Poor's en Moondy's. En nu worden de kosten van crisis terecht op die groep afgewikkeld. Ze hebben zelf in het onderzoeksrapport van de VVD kunnen lezen dat het hun eigen schuld was: want er was niet te veel markt maar te veel staat .
    [VVD:http://teldersstichting.vvd.nl/nieuws/164/publicatie-krachtproef-voor-het-kapitalisme] . Bij Griekenland hebben die armen ook al weer niet zitten opletten. Kunt u ze niet een keer wakker maken?

    Ik denk dat ik uw stelling nu wel onderbouwd heb.

  • Tim Tim, wo 02 juni 2010 23:16 in reactie op cor mol Reageer op Tim

    Tim

    De graaiers zijn gered door de socialistische vriendjes van de PvdA onder aanvoering van meneertje Bos. Het beeld is heel duidelijk, de overheidsbegroting is lang niet zo groot geweest dan na 3 jaar absentie in de regering van de VVD.
    Het CDA doet er nu nog een schepje bovenop door via kroonprins de Jager het geld met containers te gelijk naar de bodemloze put in Athene te rijden.
    Wie de kredietcrisis ook veroorzaakt heeft (banken, arme mensen die teveel willen, rijke mensen die teveel willen) de reactie is de oorzaak waardoor we nu in de schuldencrisis zijn beland. Onbeperkt geld verzinnen waardoor er straks een enorme inflatie op de loer ligt, dat is een bewuste keuze geweest van de overheden wereldwijd in een enorme gok om daarmee een depressie te voorkomen.

    Goed of niet, het is in elk geval alles behalve een vrije markt reactie om als overheid de totale schuld van instabiele financiele instellingen op je nemen onder het eeuwige dreigement "anders stort alles in".

  • Caligula julii, wo 02 juni 2010 13:15 Reageer op Caligula

    Caligula

    Laten we hopen dat het voorgoed gedaan is met de CDA. Nu alleen nog hopen dat de PvdA hetzelfde lot beschoren is. Zonder deze twee bastions van regenten en baantjesjagers kunnen we eindelijk wat dingen gaan veranderen in Nederland.

  • D.Th. Lagewaard, wo 02 juni 2010 12:42 Reageer op D.Th.

    D.Th.

    Als het CDA Balkenende opgeeft ontstaat er overigens een interessante situatie. JPB trekt zich terug, gedwongen door de club of eigener beweging. En dan krijgt hij natuurlijk (want politici en ambtenaren zijn meer gelijk dan andere mensen) wachtegeld.

    Maar het CDA kan JPB alleen opzij zetten als partijleider, het CDA kan JPB niet de deur wijzen als Kamerlid. En omdat Jan Peter lijsttrekker is, zal hij voldoende voorkeursstemmen hebben om verzekerd te zijn van een Kamerzetel (met bijbehorende beloning).

    Jan Peter kan ook zelf besluiten om zich terug te trekken als Kamerlid (vanwege gezichtsverlies of zo) . Alleen - en hier wordt het interessant - daarmee doet hij iets dat in het gewone leven wordt beschouwd als vrijwillige werkeloosheid. En dan krijg je GEEN uitkering.

    Ik ben benieuwd hoe sterk Jan Peter's hang naar normen en waarden is.

  • Vaclav Klaus, wo 02 juni 2010 13:02 in reactie op D.Th. Lagewaard Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Balkenende stopt als zijn partij niet de grootste wordt. Hij stopt dus.

    Of hij wel of niet een uitkering krijgt (krijgt hij wel - terecht vind ik), speelt geen rol. Hij kan makkelijk een boek schrijven en een paar maanden later zit hij op een internationale functie.

    Klink gaat de kamerfractie leiden, Verhagen blijft totdat voor hem een leuk ander baantje beschikbaar komt.

    Mochten ze onverhoopt in een coalitie terechtkomen, dan wil Verhagen uiteraard door als Min BuZa en VP.

  • D.Th. Lagewaard, wo 02 juni 2010 17:01 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op D.Th.

    D.Th.

    Ten aanzien van de vraag of Balkendende een uitkering verdient, verschillen wij van mening. Maar daar gaat het niet om.

    U gaat voorbij aan een principe dat voor de gewone medewerker opgaat, namelijk dat je geen uitkering krijgt als je vrijwillig werkloos bent. Omdat veel kiezers op 9 juni zijn naam hebben aangekruist heeft Balkenende niet alleen uitzicht maar ook aanspraak op een positie met daaraan verbonden een redelijk riant inkomen. En als hij die baan opgeeft omdat hij zich voor die positie te goed vindt, dan gaat het niet aan dat de gemeenschap dan maar zijn wachtgeld ophoest.

  • Han van der Horst, wo 02 juni 2010 11:43 Reageer op Han

    Han

    Wat zal Jack de Vries zich ergeren bij zijn nieuwe liefje in de Bredase vinexwijk. Het is natuurlijk extra schadelijk voor het CDA-resultaat, als de nederlaag van te voren wordt toegegeven en het publiek bijkans op de eerste rij zit bij de voorbereidingen tot de koningsmoord. Hier ontwikkelt zich met de camera? erbij een Shakespeariaanse tragedie, waarvan de droevige afloop zich pas na de achtste juni zal voltrekken, maar de morrende onderdanen (en de clowns want die ontbreken nooit in een stuk van Shakespeare) weten wat ze te doen staat: wegwezen voor de ondergang zich voltrekt.

    Wie zijn de samenzweerders? Zijn dat echt Klink (boezemvriend van de MP) en Verhagen? Of zitten er anderen achter? Wie lekt bij wie en waarom? Hierover zal de komende dagen klaarheid komen.

    Maar het blijft verbijsterend dat een partij zo in het ongerede raakt dat zich zulke drama´s op zo´n verkeerd moment kunnen voltrekken.

  • Gesus , wo 02 juni 2010 11:57 in reactie op Han van der Horst Reageer op Gesus

    Gesus

    To Be Or Not To Be ,it's not even a question anymore !!!:)

  • Paul Muskens, wo 02 juni 2010 11:38 Reageer op Paul

    Paul

    Zo zie je maar wat een gemis Jack de Vries is voor het CDA. Onder zijn strakke regie, was iets als dit nooit gebeurd.
    Overigens niet bijzonder chic van het CDA om de gedoodverfde premier zo af te vallen, maar goed, echt chic is de hele campagne ook niet geweest (m.u.v. Rouvoet wellicht).

  • Erik van Erne, wo 02 juni 2010 10:58 Reageer op Erik

    Erik

    Eindelijk iets van realisme bij het CDA. Logisch dat Jan Peter fors verliest. Denk dat vrijwel niemand is vergeten welke ellende de kabinetten 1 tot en met 4 JP ons hebben gebracht.

    Hier nog een mooi overzicht: de top 100 van voorbeelden van het destructieve CDA-beleid http://goo.gl/xI9A

    Kiezen voor het CDA is ook kiezen voor kernenergie en wie wil dat nou echt? Bovendien helemaal niet nodig om onze energievoorziening veilig te stellen. Veilig met Kernenergie bestaat niet: http://goo.gl/W0Sb

  • J van Ginkel, wo 02 juni 2010 11:43 in reactie op Erik van Erne Reageer op J

    J

    .. en daarom gaan ze in grote drommen naar de VVD ... Ik ben bang dat het allemaal iets ingewikkelder is.

  • Piet Knollema, wo 02 juni 2010 10:25 Reageer op Piet

    Piet

    Nog steeds vraag ik me af wat het CDA bezielde toen ze vast bleven houden aan de mogelijkheid te blijven in Uruzgan. Terwijl duidelijk was dat de PvdA dat niet wilde en zonder die partij een verlenging niet mogelijk was.
    Doordat men de PvdA uit de regering liet vertrekken was het zeker dat verlenging onmogelijk was geworden en dat er vervroegde verkiezingen zouden komen. Bovendien was het CDA er toen heel snel bij om Balkenende weer als lijsaanvoerder aan te wijzen.
    Het lijkt er op dat het de grootste blunder uit de CDA-geschiedenis zal worden.

  • Jan Lul, wo 02 juni 2010 11:08 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jan

    Jan

    inderdaad;
    CDA werd lui en dacht hun partners zelf uit te kunnen kiezen; ze hadden nooit gedacht dat er wel eens een partij zou zijn die zei ''ho effe, tot hier en niet verder''.
    zelfs demissionair vaart CDA een eigen koers; onder het motto: we hebben toch een vaste kern stemvee ? ... niet dus ...
    Ze hadden de mazzel dat er hoegenaamd geen oppositie was in de afgelopen 3 jaar.
    Goede oppositie is byna net zo belangrijk voor het welzijn van een land als het regerende kabinet.
    Daarom zo jammer dat er opnieuw een veelvoud aan partijtjes meedoet.

  • Jac Schmidt, wo 02 juni 2010 11:19 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jac

    Jac

    Piet, man doe niet zo naief.
    Hier speelde toch helemaal geen partij- of landsbelang mee!
    Het ging hier gewoon om persoonlijke belangen, je weet dat het bij de christen-democraten uiteindelijk altijd om de postjes draait zoals de belgen zeggen.
    Wel, om een prachtige baan bij de NAVO , VN of andere wereldorganisatie te krijgen heb je de steun van de president van de VS nodig.
    Jongens als Verhagen en Balkenende knokte gewoon om hun eigen toekomst.

  • sam tosha, wo 02 juni 2010 16:23 in reactie op Jac Schmidt Reageer op sam

    sam

    Bingo zie internationaal politiek geile Verhagen nog een foto'tje met zijn mobieltje maken van Balkenende die de VN raad toesprak.

    En hij liep zo lekker hand in hand met Hillary

  • J van Ginkel, wo 02 juni 2010 11:54 in reactie op Piet Knollema Reageer op J

    J

    Uruzgan ... ja dat speelt in de verkiezingen .. Geen debat zonder dat het uitgebreid besproken wordt ... en de grootste winnaar had ook een helder standpunt. Oh wacht, de winnaar is de VVD, die VOOR verlenging was!!
    Wat opvalt - niet alleen in jouw commentaar, maar in de meeste commentaren - is hoe veel men naar de eigen mening toeredeneert en denkt dat het allemaal linkse rozegeur en maneschijn gaat worden als Het Kwaad, het CDA en JPB, verdwijnen ... zonder dat men de realiteit ook maar een blik waardig keurt.
    Het CDA verliest kiezers aan de VVD, niet aan links. Dat betekent dat een deel van de CDA kiezers geschrokken is van de samenwerking met links en dat koste wat kost wil voorkomen in de volgende kabinetsperiode. Dit dom gejoel om JPB brengt NIETS voor links ... behalve een beetje "I told you so" in eigen kring, terwijl de zaken waar het ECHT omgaat elders worden beklonken en bezegeld. Links is NIET in staat ook maar de helft van de nederlandse bevolking aan zich te binden, ondanks de grote variatie van conservatief links (SP) via macht-links (PvdA) naar liberaal links (GL) tot neo-liberaal links (D66). Dat is iets waar men zich mee bezig zou moeten houden.

    Wat JPB betreft, wellicht iets te lang doorgegaan, maar hij heeft in het afgelopen decennium een belangrijke rol gespeeld (een voorbeeld - de Fortuyn revolte en daaropvolgende gebeurtenissen zijn mede door hem ontscherpt). Hoe men er later over zal oordelen? Geen idee, maar waarschijnlijk iets minder ideologisch als hedentendage.
    Het grote probleem van nu is dat de tegenstellingen weer op de spits gedreven worden en worden gepersonificeerd. Daar wordt nederland niet beter van ... al was het maar omdat er toch weer samengewerkt moet worden om er iets van te maken.

  • Piet Knollema, wo 02 juni 2010 15:18 in reactie op J van Ginkel Reageer op Piet

    Piet

    Wie redeneert er nou naar een eigen mening toe?
    Ik constateer alleen dat de kabinetscrisis en alles wat daarna is gekomen slecht heeft uitgepakt voor het CDA, zonder dat het beoogde doel - blijven in Uruzgan - is bereikt. Dat blijven in Uruzgan na een kabinetscrisis sowieso geen mogelijkheid meer was, was voor de crisis definitief werd zo helder als glas. Daarom noem ik de houding van het CDA uit CDA oogpunt een blunder.

  • Jan Lul, wo 02 juni 2010 10:07 Reageer op Jan

    Jan

    wat een hoera stemming ...
    ieder al vergeten waarom het vorige kabinet zo stroef liep en gevallen is ?
    door verkeerde keuzes van de partners; ze wilden zooo graag regeren.

    het ziet er naar uit dat dat weer gebeurt.

  • Piet Pelle, wo 02 juni 2010 09:36 Reageer op Piet

    Piet

    Voortschrijdend inzicht bij het CDA, nu nog bij de PvdA.
    Het zou toch leuk zijn als de SP nog een eindsprintje eruit weet te persen, een zwaar tegengeluid tav de rechtse regering die er aan zit te komen zou toch gewenst zijn:-)
    Ik heb overigens nu al medelijden met de formateur...

  • Paradox !, wo 02 juni 2010 09:32 Reageer op Paradox

    Paradox

    Ik durf pas adem te halen ná de verkiezingen. Je zult zien dat die verdraaide kiezer in het stemhokje verward raakt en denkt de stem van God te horen.

  • Teun H., wo 02 juni 2010 09:27 Reageer op Teun

    Teun

    Het zou de mooiste knock-out punch voor Balkenende zijn als Bijleveld een 'Verdonkje' doet: dat ze meer voorkeursstemmen dan JP krijgt :-)

  • N van Gogh, wo 02 juni 2010 10:04 in reactie op Teun H. Reageer op N

    N

    liever het hele CDA veeeel minder stemmen krijgt!

  • zorba de griek, wo 02 juni 2010 11:44 in reactie op N van Gogh Reageer op zorba

    zorba

    ---- liever het hele CDA veeeel minder stemmen krijgt!---

    Helemaal mee eens, ook ik zie de rechte kiezer liever bij de VVD of de PVV.

  • Rouane Rabbit, wo 02 juni 2010 14:16 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[VVD of de PVV]---

    Je moet wel kiezen, want dat rechts dubbel mag stemmen is nog steeds niet geregeld.

  • N van Gogh, wo 02 juni 2010 09:19 Reageer op N

    N

    He he, eindelijk worden we verlost van de grootste (en arrogantste) brekebeen van de laaste 10 jaar.

    Ik vraag mij wel af of het bestuur die het mogelijk maakte dat Brekebeen weer lijsttrekker werd nu ook opstapt?

    Ongelooflijk wat een zooitje binnen dat CDA.

  • ron de boer, wo 02 juni 2010 09:51 in reactie op N van Gogh Reageer op ron

    ron

    Je kunt alles van Balkenende zeggen, maar arrogant?

  • N van Gogh, wo 02 juni 2010 10:19 in reactie op ron de boer Reageer op N

    N

    Tja, het is maar hoe je het ziet.

  • Bas Doorn, wo 02 juni 2010 09:00 Reageer op Bas

    Bas

    The Balken-ende is near! Nu alleen nog de rest van Nederland laten inzien dat het overige rechts-populistisch gedachtengoed alleen de sterkere in de Nederlandse samenlevinig nog sterker maakt. En dat aanpassen van de hypotheekrente aftrek niet per definitie afschaffen betekent. De partijen die dit niet willen omdat aanpassen per definitie afschaffen betreft, hebben blijkbaar weinig vertrouwen in zichzelf alsof aanpassen afschaffen betreft....

  • GJ Huisman, wo 02 juni 2010 08:16 Reageer op GJ

    GJ

    Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk lullen, maar het is onbegrijpelijk dat het CDA-bestuur op de dag van de kabinetsval Balkenende naar voren schoof als lijsttrekker. Op dat moment was er nog ruimte voor een nieuw gezicht, een ander imago, een frisse wind.

    Balkenende lijdt overduidelijk aan de aandoening 'arrogantie van de macht'. Hij ziet kiezers als dom stemvee, getuige zijn gekunstelde HRA-breekpunt.

  • Renée Olsthoorn, wo 02 juni 2010 09:38 in reactie op GJ Huisman Reageer op Renée

    Renée

    Zodra het kabinet was gevallen, heeft hij het bestuur onmiddellijk onder druk gezet en zo zijn positie veiliggesteld. Nu zitten ze met de gebakken peren.

  • GJ Huisman, wo 02 juni 2010 09:57 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op GJ

    GJ

    Ik weet niet hoe de verhoudingen tussen partijtop en bestuur liggen... zou Balkenende met zijn vertrouwelingen het bestuur onder druk kunnen zetten? Het bestuur had toch ook wel door dat Nederland op z'n zachtst gezegd totaal was uitgekeken op Balkenende?

  • Renée Olsthoorn, wo 02 juni 2010 12:25 in reactie op GJ Huisman Reageer op Renée

    Renée

    Het was verbazingwekkend snel dat ze met het besluit naar buiten kwamen, hij heeft ze ermee overrompeld. Daarvan ben ik overtuigd.

  • Tim Tim, wo 02 juni 2010 07:49 Reageer op Tim

    Tim

    Het CDA had beter Eurlings naar voren kunnen schuiven als nieuw gezicht van het CDA. Wellicht niet de hoop in barre tijden van OV minnend Nederland maar hij had rechts en autorijdend NL voor een groot deel leeggetrokken.
    Ergens verwacht ik ook dat zijn keuze om "meer tijd met z'n gezin door te brengen" is veroorzaakt door het zonder discussie herbenoemen van Balkenende.

  • - -, wo 02 juni 2010 10:00 in reactie op Tim Tim Reageer op -

    -

    Eurlings is de grootste minkukel onder CDA gelederen. Mijn vriendin heeft beroepshalve met hem te maken gehad en de man is volstrekt niet capabel.

    Op het gebied van infrastructuur staat zijn beleid te boek als volstrekt mislukt. Binnen de autobranche zijn de mensen maar al te blij dat deze man uit het gezicht is verdwenen.

  • Tim Tim, wo 02 juni 2010 10:50 in reactie op - - Reageer op Tim

    Tim

    Ja de mensen van transport en logistiek Nederland stonden te juichen bij zijn vertrek:

    "Ondanks veel discussie over het kabinet kan gezegd worden dat zij het de transportsector serieus heeft genomen. Met name minister Eurlings blijkt een minister met een transport en logistiek hart. Hij heeft belangrijke stappen gezet in het versnellen van procedures voor de aanleg van wegen.

    TLN hoopt dat ook voor een nieuw kabinet de aanbevelingen van Cie Elverding leidraad zullen zijn. Die commissie concludeerde dat de besluitvorming rondom infrastructurele projecten kan worden ingekort tot de helft van de tijd"

    http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=672


    Of zijn deze mensen niet de mensen waarop u doelde? Volgens mij heeft TLN veruit als grootste belang dat er een goede doorstroming is van verkeer in NL. Hun oordeel weegt bij mij dan zeker mee.

  • - -, wo 02 juni 2010 11:31 in reactie op Tim Tim Reageer op -

    -

    TLN is geen taak maar een organisatie.

    Eurlings was helemaal voor 'Anders Betalen' voor mobiliteit en zette zich er echt voor in ondanks kritiek van aantal partijen (heb je altijd).
    Toen viel het kabinet en heeft hij alles stilgezet om een paar dagen later er helemaal mee te kappen terwijl hij wel degelijk de verantwoordelijkheid kon nemen om die zaken af te ronden, ergo, deze verantwoordelijk had moeten (!) nemen.

    Maar een paringsdaad en gezinsleven krijgen voorrang vóór verantwoordelijkheden om grote sommen overheidsgelden in goede banen te leiden.

  • arjan doorgeest, wo 02 juni 2010 01:31 Reageer op arjan

    arjan

    Het CDA had beter zes jaar geleden over de opvolging van JPB kunnen gaan nadenken.
    De arrogantie van de macht heeft daar tot complete bedrijfsblindheid geleid. Misschien een lesje voor de toekomst. Nooit meer met zo'n kandidaat verkiezingen ingaan, en jezelf afvragen waar je als partij nog voor staat en hoe de zaak qua personele bezetting in elkaar zit.
    Dit soort verkeerde inschattingen kun je de burgers van een land niet aandoen.

  • Hugo Freutel, wo 02 juni 2010 00:58 Reageer op Hugo

    Hugo

    Nooit geloofd in die man die loog over Irak, Afghanistan, de kredietcrisis niet zag aankomen, JSF, HRA niet wil hervormen, onvoorwaardelijke knecht van USA en Israel. Een compliment voor JP: ijver en de moed niet opgeven.

  • Piet Puck, wo 02 juni 2010 00:37 Reageer op Piet

    Piet

    Het CDA heeft de fout gemaakt om direct na de val van het vorige kabinet Balkenende te hernoemen als partijleider. Het CDA had er slimmer aangedaan om de achterban daarover te peilen.
    De voormalige CDA-stemmers hebben daarom het CDA verlaten en zijn overgestapt naar de VVD.
    De VVD zou in de peilingen de laatste week ook niet meer flink groeien en er zullen zwevende kiezers zijn die strategisch stemmen en op de PvdA stemmen om 1. Geen premier Rutte te krijgen. 2. Geen kabinet te krijgen met Wilders, maar een kabinet met de PvdA,D66,GroenLinks en eventueel met de SP. Een socialer Nederland en Job Cohen die Nederland weer goed op de kaart gaat zetten.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 02 juni 2010 00:18 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Eindelijk tonen mensen in het CDA een stukje politieke visie :-)

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 23:50 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het CDA beleeft eindelijk een periode van verlichting. Het duurde even maar nu is het toch echt een feit.

  • Christiaan Kramer, wo 02 juni 2010 09:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Pinksteren is ook nog maar net voorbij, misschien komt het daardoor ;)

  • P Lucas, di 01 juni 2010 23:29 Reageer op P

    P

    Op naar een topfunctie in 't buitenland...waarom niet?

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 23:42 in reactie op P Lucas Reageer op Zjen

    Zjen

    Maar nee...een extra paar handen aan het bed of de thuiszorg in.

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 23:51 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik moet er niet aan denken dat Balkenende mijn billen zou moeten wassen.

  • Harry Moentezool, wo 02 juni 2010 00:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Harry

    Harry

    In de zorg heb je niets te willen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 02 juni 2010 05:23 in reactie op Harry Moentezool Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Maar natuurlijk wel.

  • Zjen Zen, wo 02 juni 2010 13:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik wel Aert en ik gun het je ook zo.
    Mooi beeld. Ja, bevalt me wel.

  • Mostafa Mouktafi, di 01 juni 2010 23:12 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Dag, meneer Balkenende! En vergeet niet dat ik als Nederlander van Marokkaanse afkomst niets van uw normen en waarden heb overgenomen, ik hou de mijne. Onvriendelijke groeten.

  • Joe Speedboot, di 01 juni 2010 23:09 Reageer op Joe

    Joe

    Leuke tactische zet! Je manouvreerd jezelf in een underdogpositie en schuift tegelijkertijd je prominenten naar voren om vertrouwen terug te winnen. Ik vermoed dat het gelukkig inmiddels te laat is om het te laten werken.

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 23:07 Reageer op Joop

    Joop

    Ik geloof (leuk woord in deze context) niets van dit verhaal. Er wordt natuurlijk binnenshoofds nagedacht en binnenskamers gesproken over "wat indien", maar dit wordt echt niet nu naar de NOS doorgebeld en zeker niet door drommen CDA'ers. CDA is hier een te professionele partij voor die niet alle vuile was buiten hangt. Balkenende gaat toch wel weg, dus niemand heeft er belang bij om dat te forceren via een nog slechtere uitslag.

    Wel leuk geplugd door, neem ik aan, PvdA (VVD heeft te weinig ingangen bij NOS om dit voor elkaar te krijgen).

    Dikke onvoldoende voor de NOS.

  • Joe Speedboot, wo 02 juni 2010 00:08 in reactie op Joop Pooj Reageer op Joe

    Joe

    Interessante analyse, maar ik denk dat het CDA dit zelf doet. Er kwamen al een paar dagen CDA prominenten voorbij die het min of meer aankondigden, en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat de de PvdA in staat is tot dit soort schaakspelletjes. Dit gezien hun campagne geklungel van de laatste tijd.

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 23:07 Reageer op Joop

    Joop

    Het begin vaan een schoon einde.
    Capitulatie en Kapitalatie.
    Eindelijk.

  • Irma Noord, di 01 juni 2010 23:06 Reageer op Irma

    Irma

    Zal een verademing zijn, geen Balkenende overal.

  • , wo 02 juni 2010 09:56 in reactie op Irma Noord Reageer op

    Elke vrijdagavond het gesprek met de MP, hoera, niet die kop van Balkenende meer.
    Maar, vrees ik, wél de kop van Rutte.
    Ik weet nog niet wat erger is.
    Ik ga maar weer sporten, vrijdagavond....................

  • gitaar freak, wo 02 juni 2010 13:11 in reactie op Reageer op gitaar

    gitaar

    Sporten is in ieder geval gezond ;)

  • Rob van Koot, di 01 juni 2010 23:04 Reageer op Rob

    Rob

    Dat lijkt me verstandig van het CDA en ook realistisch. Even niet....

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel