25 januari 12 12:50 Reageer (34) Politiek RSS

CDA-instituut pleit voor eenvoudige kilometerheffing

Met de VVD heeft het CDA echter nog steeds de afspraak dat er geen kilometerheffing komt

Een eenvoudige kilometerheffing is de remedie tegen de Nederlandse files. De heffing op basis van het aantal gereden kilometers per jaar zal uiteindelijk voor 35 tot 40 procent minder files zorgen. Dat staat in het woensdag gepresenteerde rapport van het Wetenschappelijk Instituut (WI) van het CDA.

De huidige CDA-fractie gaf geen vervolg aan de plannen van voormalig CDA-minister Camiel Eurlings om de kilometerheffing in te voeren. Ze had grote twijfels over het plan, maar nu bewijst het instituut dat er wel degelijk een grote winst geboekt kan worden.

WI pleit voor een systeem zonder ingewikkelde kastjes die in auto’s geplaatst zouden moeten worden om het aantal kilometers bij te houden. Daarmee laat zij het beruchte ‘kastje van Camiel’ achterwege. Automobilisten worden volgens hun systeem geacht jaarlijks hun kilometerstand door te geven. De afrekening vindt dan plaats op basis van het aantal gereden kilometers. Dat maakt het systeem ook nog eens goedkoper.

Als de kilometerheffing volgens CDA gedachten wordt ingevoerd zal de CO2 uitstoot met ongeveer drie megaton dalen. Het Strategisch Beraad pleitte vorige week al voor de 'beprijzing van automobiliteit'. Dat gaat echter in tegen de afspraken die de fractie heeft gemaakt met coalitiepartner VVD. In het coalitieakkoord staat dat er geen kilometerheffing komt. De oplossing voor het fileprobleem is volgens dit kabinet de maximumsnelheid opvoeren en meer wegen bouwen.

De Pers: CDA-instituut bepleit eenvoudige kilometerheffing

cc-foto: File-Heiloo

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (34) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wiebe van Roeden, vr 27 januari 2012 21:30 Reageer op Wiebe

    Wiebe

    Wat een gelul weer , nu van die andere rechtse rakkers afdeling van dit kabinet - het CDA. Gewoon - ordinaire bezuiniging ... doei ...

  • Donald Duck, do 26 januari 2012 12:58 Reageer op Donald

    Donald

    De eenvoudigste kilometerheffing is net zoals ze in alle andere landen doen de wegenbelasting afschaffen.

  • dr. Bob, wo 25 januari 2012 22:56 Reageer op dr.

    dr.

    Een eenvoudige fok heffing lijkt me effectiever. Of tenminste de afschaffing van de vele fok premies.
    Maar dat mag denk ik niet van god.

  • Marq Pas, wo 25 januari 2012 22:20 Reageer op Marq

    Marq

    Revolutionair idee (jaren oud) : Regel kilometerheffing meteen aan de pomp.

    Geen peperdure spionage-camera's boven alle wegen en in alle voertuigen, zelfs geen extra kosten, en niet te ontduiken.

    Veel te eenvoudig, geen extra werkgelegenheid, dat wordt nooit wat, Marq.

  • Hugo Freutel, wo 25 januari 2012 20:41 Reageer op Hugo

    Hugo

    Binnenkort belasting naar gebruik van zorg, politie, leger, afval, energie, voeding, onderwijs. Het wordt steeds gezelliger in NL.

  • hr. arryo, wo 25 januari 2012 21:18 in reactie op Hugo Freutel Reageer op hr.

    hr.

    Die belasting bestaat al sinds lang. Je betaalt onder anderen steeds als je afrekent aan de kassa van een willekeurige winkel voor willekeurig welk artikel. Dat is de belasting op de toegevoegde waarde.
    Het moet niet gekker worden?

    Pief, poef, paf, je broek d'r van af?

  • Florian Lichti, wo 25 januari 2012 19:59 Reageer op Florian

    Florian

    Beweren -wat het CDA doet- dat er een mechanisme bestaat v.w.b gebruik / kosten is een leugen.

    Mensen blijven rijden....wat het ook mag kosten.
    Autorijden is emotie en vrijheid voor mensen: zelfs met de benzineprijs van 1.75 per liter zijn er lange files.

    Mensen blijven rijden.....en bezuinigen liever op andere zaken....dat is in de afgelopen 30 jaar wel aangetoond.

  • barends noot, wo 25 januari 2012 18:39 Reageer op barends

    barends

    gewoon weer regendans-politiek; nameliijk iets doen waarvan het verband met het te bereiken resultaat erg onwaarschijnlijk is dan wel niet aannemelijk dat het helpt.

    De kilometerheffing zit inderdaad nu al in de benzineprijs,
    en die is voor veel mensen nog dusdanig laag
    dat ze evengoed 130 km/h of harder rijden
    en voor andere mensen is het autorijden nu eigenlijk
    al onbetaalbaar aan het worden.

    Als het CDA eerlijk zou zijn, zouden ze gewoon moeten stellen dat in de file staan gewoon ook een kwestie van die zgn. 'eigen verantwoordelijkheid' is waar deze regering het altijd over heeft...

  • Jan B, wo 25 januari 2012 16:46 Reageer op Jan

    Jan

    NEE, NEE en nog eens NEE. Die hele kilometerheffing heeft al miljarden gekost zonder dat er ook maar 1 euro-cent is geind (waar dat geld aan is verbrast is tot op heden niet helemaal duidelijk). Nederland heeft de competenties niet op de juiste plaats om een dergelijk project aan te kunnen. Dat geldt in het bijzonder voor de politiek. In deze tijd van bezuinigingen is het werkelijk een gotspe om ook nog maar een stuiver in deze bodemloze put te gooien.

  • Joe Speedboot, wo 25 januari 2012 17:33 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Eens. Ik verbaas me er al jaren over waarom zoiets hier zoveel moeite kost. In bijvoorbeeld Hongkong heeft iedere automobilist al jaren zo'n kastje in de auto liggen.

  • Hein Eken ., wo 25 januari 2012 16:24 Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    CDA hou toch op met dit flauwekul voorstel,iedere filespecialist kan u vertellen dat de files nooit meer minder worden.
    Hoogst haalbare is een gegarandeerde reistijd,bv:den helder -amsterdam bij s'ochtends 7 uur vertrekken is aankomen op 8.30 bij niet te lange file, anders 9.00.
    Dit voorstel is lastenverzwaring ,niks meer,rij zelf 20000 km per jaar en sta nooit in de file,want kom bijna niet op snelwegen,alleen af en toe in het weekend ,laatste keer in de file was onderweg naar normandie ,bij een tolpoortje

  • Heinz Brauswasser, wo 25 januari 2012 15:49 Reageer op Heinz

    Heinz

    Vroeger, draaienden wij met een links draaiende boormachine weleens de kilometerteller naar een lagere stand voor de inruilprijs. Is verjaard.
    Dat gaan wij dan nu maar weer doen via het toetsenbord en de .........
    Wordt een gouden handel. Om zoiets te bedenken moet je CDA-er zijn.

    Ik zie de advertentie al. Auto 10 jaar oud. 3.750 km. Bijna niet mee gereden.

  • R van brummelen, wo 25 januari 2012 15:49 Reageer op R

    R

    prima plan, het wordt hoog tijd dat automobilisten een eerlijke prijs gaan betalen voor hun vervuiling en overlast. autorijden is veel te goedkoop, vandaar dat er zoveel aso's te hard rijden. en de niet-automobilist wordt het slachtoffer door ongelukken, door fijnstof, door geluidsoverlast. zo betaalt iedereen voor een paar autofundamentalisten die te lui zijn om te fietsen of de trein te pakken, want voor het grote merendeel van de ritten zijn goede alternatieven.

  • Al Bundy, wo 25 januari 2012 16:03 in reactie op R van brummelen Reageer op Al

    Al

    [autorijden is veel te goedkoop,]

    Autorijden goedkoop ?? In Nederland betalen we de hoogste prijs voor een auto (bpm, slurptax), hebben we de hoogste brandstofprijs, de duurste parkeertarieven, een van de hoogste verzekeringspremies en als klap op de vuurpijl betalen we ook nog eens wegenbelasting !!

    De overheid kán niet zonder de automobilist om de schatkist aan te vullen (het ov is GEEN alternatief) en dan zou daar nog een een km-heffing bovenop komen ??

  • hr. arryo, wo 25 januari 2012 16:55 in reactie op Al Bundy Reageer op hr.

    hr.

    -- Autorijden goedkoop ?? --

    Je leest blijkbaar niet goed.
    v. Brummelen geeft aan dat autorijden te goedkoop is en verduidelijkt die mening door wat van de bijkomende schade van het autorijden in enkele lijnen te schetsen. Nergens werd beweerd dat het autorijden goedkoop zou zijn. Dat te ontkennen met 'tegenbewijs', zoals u hier doet, slaat de plank volledig mis.
    Dat autorijden te goedkoop is, is overigens ook mijn idee …

  • Jan B, wo 25 januari 2012 17:03 in reactie op R van brummelen Reageer op Jan

    Jan

    Ooit een trein zien stoppen in Ottersum? Dat lukt je namelijk alleen met 5 joints achter je kiezen.

  • Anja Lodewijks, wo 25 januari 2012 19:39 in reactie op Jan B Reageer op Anja

    Anja

    LOL.

  • YggY ..., wo 25 januari 2012 20:03 in reactie op Jan B Reageer op YggY

    YggY

    Wanner je kunt dromen en tot tien kunt tellen kun je altijd onderweg zijn.

    Tot op het station van "mij-een-zorg".

    http://www.youtube.com/watch?v=1FnZBQeoHjY

  • Hein Eken ., wo 25 januari 2012 17:13 in reactie op R van brummelen Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    ov is vaak geen alternatief,in de randstad is het subliem,daarbuiten een drama.julianadorp-purmerend is met de auto 50 minuten met openbaar vervoer120 minuten,met de fiets 240 minuten en dan moet je flink doortrappen.

  • Joe Speedboot, wo 25 januari 2012 17:37 in reactie op R van brummelen Reageer op Joe

    Joe

    'voor een paar autofundamentalisten

    Het is maar wat je een paar noemt. In Nederland rijden 7,2 miljoen auto's rond.

  • hr. arryo, wo 25 januari 2012 18:27 in reactie op Joe Speedboot Reageer op hr.

    hr.

    -- In Nederland rijden 7,2 miljoen auto's rond. --
    Helaas, ja. Maar Nederland kan met minder auto's toe. Een flink deel van die hoeveelheid fungeert vooral als winkelwagen. Dat heeft gevolgen gehad voor de ruimtelijke ordening: winkels zijn uit buurten en dorpen verdwenen, de te overbruggen afstanden zijn toegenomen doordat teveel mensen er geen been in blijken te zien om voor elk willekeurig wissewasje de auto te nemen.
    Autoverkeer is een zichzelf in de praktijk manifesterende Verelendungstheorie: de uiteindelijke consequentie van de neoliberale utopie.

  • het geweten, wo 25 januari 2012 15:18 Reageer op het

    het

    Wel O wello...
    Ik las 30 tot 40 procent minder files als dit onzalig plannetje ingevoerd zou worden. ;-) ;-)
    Zijn er dan politici en ambtenaren die kunnen rekenen dan??
    Komen ze van een ander planeet??
    Hoe gaan die automobilisten die dus geen gebruik meer maken van de auto naar hun werk cq school??
    Denken ze dat 35% die dan hun auto laten staan bejaarden zijn die voor de lol op de weg zitten??

    En rekeningrijden doen wij hier in Nederland al járen, kijk maar naar de belasting op 1 liter brandstof das 73%!!!!!

  • Hugo Freutel, wo 25 januari 2012 15:08 Reageer op Hugo

    Hugo

    Nederland transport en distributieland belast haar burgers en bedrijven, extra in crisistijd? CDA=Crisis Democratisch Appel ?
    Meer asfalt is de enige remedie tot meer capaciteit op de wegen. Vergrijzing, crisis, hebben een matigend effect op files. Er wordt minder gereden en minder auto's gekocht.
    Wel een mooi eenvoudig systeem, de kmteller zit al in de auto. Hoeveel belasting kan een burger aan? Compensatie in de IB misschien?

  • Jim Peeters, wo 25 januari 2012 15:01 Reageer op Jim

    Jim

    "35 tot 40 procent minder files" en de prijs voor het rijden tijdens de spits blijft even hoog als buiten de spits aangezien alleen het totaal aantal km telt.

    in het CDA rapport zal waarschijnlijk wel iets anders staan anders typische voorbeeld van een stapel-onderzoek

  • Hugo Freutel, wo 25 januari 2012 15:01 Reageer op Hugo

    Hugo

    Mooi dan kan de benzineheffing dus naar beneden!
    Hoe zit het met de kmheffing en brandstofheffing voor het vliegverkeer?
    Oh die blijven buiten schot..... Schiphol bloemen Aircompanies internationaal zaken doen, handel.... zo zie je maar weer dat internationals de dans altijd ontspringen. Buy, produce, pollute, local!

  • Joe Speedboot, wo 25 januari 2012 16:00 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Joe

    Joe

    'Hoe zit het met de kmheffing en brandstofheffing voor het vliegverkeer?'

    Vliegverkeer heeft nauwelijks asfalt nodig dus betalen ze er niet voor en voor het kleine stukje wat ze wel gebruiken betalen ze landingsrechten.

  • Hugo Freutel, wo 25 januari 2012 17:59 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Hugo

    Hugo

    Brandstof voor vliegtuigen, tracktoren, scheepvaart is nauwelijks belast.
    Vliegen is qua kosten in 30 jaar hetzelfde gebleven, autorijden verdirevoudigd. Ra ra hoe kan dat?

  • Joe Speedboot, wo 25 januari 2012 18:34 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Joe

    Joe

    Alle vervoersmiddelen die je noemt hebben nauwelijks infrastructuur nodig dus dat kost de staat veel minder. Dat vliegen de laatste 30 jaar relatief goedkoop is gebleven heeft verschillende redenen: veel meer concurrentie, goedkopere en grotere vliegtuigen die veel zuiniger zijn geworden, minder service, minder tussenstops nodig etc. Auto's zijn daarentegen aanzienlijk zwaarder en luxer geworden, nauwelijks zuiniger en vooral, het zijn er veel meer waardoor er meer infrastructuur nodig is.

  • de heer Meijerink, wo 25 januari 2012 14:49 Reageer op de heer

    de heer

    Stukje bij beetje blijkt de km-heffing toch niet zo'n slecht plan te zijn. De mondhoeken krullen iedere keer bij zo'n soort bericht verder omhoog! Nu de130 kmh lovebaby van mutsje Schultz en de GBL nog de prullenbak in en we zijn weer terug op de goede weg!

  • hr. arryo, wo 25 januari 2012 14:27 Reageer op hr.

    hr.

    Fijn zo.
    Want het is natuurlijk altijd fijn wanneer we de vervuilers wat mee kunnen laten betalen in verband met de bestrijding van de als gevolg van door hun gewoontegedrag ontstane kostenposten. Echter, denk maar niet dat dit het laattste woord is dat valt in verband met die zogenaamde fileproblematiek.
    Het echte probleem zit bij de automobilist tussen de oren. En hoewel het goed lijkt uit te komen dat zich daar ook de inhoud van zijn portemonnee bevindt … causale en mentale verbanden tussen het één en het ander verkeren duidelijk nog in een primitief ontwikkelingsstadium. De hele rechtse meute zal nu wel weer moord en brand gaan lopen schreeuwen in verband met zoveel onrecht.
    Maar of het CDA hiermee ook ineens geloofwaardiger wordt?

    Nou nee …

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 25 januari 2012 14:16 Reageer op Marc

    Marc

    Als dan de wegenbelasting en de BPM worden afgeschaft. Je moet ook rekening houden met het verbruik per kilometer en het soort aandrijving. Je moet ook rekening houden met bepaalde beroepen die van de auto afhankelijk zijn (Thuiszorgontheffing of zoiets). Het wordt vanzelf moeilijk.

  • Jan Peters, wo 25 januari 2012 14:11 Reageer op Jan

    Jan

    Het is mooi dit soort eigen profilering van het CDA maar hier haal je de kiezer niet mee terug. Volkomen onnodig om met dit impopulaire idee nu in de publiciteit te komen omdat het toch nooit met VVD en PVV gerealiseerd kan worden. Het enige resultaat is nu nog meer zetel verlies voor CDA.

    Verder blijft het een slecht plan. Op benzine zit ook al kilometer heffing. Verder moet de motorrijtuigen belasting dan afgeschaft worden en moeten mensen in de Randstad een veel hoger tarief gaan betalen. Daar zijn voldoende alternatieven en het meeste filedruk. Bovendien rijdt men in de grensprovincies meer in het buitenland. Tenslotte moet men de krimp tegen gaan door wonen in de Randstad hoger te belasten.

  • Stijn van Achter, wo 25 januari 2012 13:35 Reageer op Stijn

    Stijn

    "Een eenvoudige kilometerheffing is de remedie tegen de Nederlandse files. "

    Dit is een aanname en geen feit. Er is al een kilometerheffing in de vorm van accijns op brandstof. Waarom zou een ander systeem dan wel een wondermiddel zijn tegen de Nederlandse files??

  • Peet Van Velzen, wo 25 januari 2012 13:35 Reageer op Peet

    Peet

    Dit geniale plan is dus dat je betaald per kilometer?
    Het is dus gewoon een bedrag dat je bovenop de benzine kan rekenen. Gewoon een lastenverzwaring.

    Echt het radicale midden.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel