11 mei 10 16:02 Reageer (119) Politiek RSS

CDA-campagne getroffen door overspel-affaire Jack de Vries

[Update 00:25] Reacties: 'Dit leidt onherroepelijk tot aftreden' ... Staatssecretaris had liefdesrelatie met ondergeschikte

De onthulling gisteren door RTL Boulevard dat demissionair staatssecretaris Jack de Vries uit huis is gezet door zijn echtgenote wegens overspel, betekent een klap voor de CDA-campagne.

In een verklaring stelt De Vries dat hij een stap terug doet in zijn campagne-activiteiten. De Vries, de meest bedreven spindoctor van Nederland en de man die gezien wordt als de drijvende kracht achter Balkenende, speelt een cruciale rol in de campagne. Zo schuift hij wekelijks aan in het programma De Wereld Draait Door. De Vries, die een verhouding had met zijn adjudant, verklaart op de site van Defensie:

“In reactie op de berichten in de media zou ik kort willen aangeven dat er inderdaad al enige tijd sprake is van problemen in mijn privésituatie en dat ik al enkele weken uit huis ben. Dat dit nu op deze wijze naar buiten is gekomen betreur ik, vooral voor mijn gezin en naaste omgeving. Ik erken dat de oorzaak is gelegen in een relatie op de werkvloer. Om die reden is al eerder besloten deze werkverhouding te beëindigen. Ik wil de komende tijd gebruiken om te zoeken naar een goede oplossing voor onze privésituatie. Ik hoop dat dit wordt gerespecteerd. Om die reden zal ik een stap terug doen in mijn media- en campagneactiviteiten. Wel zal ik mijn werk als demissionair staatssecretaris voortzetten.”

De terugtrekking betekent een nieuwe tegenslag voor het CDA in een campagne die toch al beheerst wordt door VVD en PvdA. In de peilingen is het CDA door de concurrenten voorbij gestreefd. De partij wordt gepeild op 27 zetels tegen 41 die het CDA nu heeft.

Correctie 20:10 De Telegraaf werd onjuist aangemerkt als bron van onthulling, dat was natuurlijk RTL Boulevard (met dank aan Mees, zie reactie hieronder). 

Update 00:25 Buiten het Haagse circuit rijzen vragen over het functioneren van De Vries, die bovendien nummer 15 is op de CDA-kandidatenlijst voor de komende verkiezingen, zo meldt de Volkskrant. Oud-minister van Binnenlandse Zaken Bram Peper (PvdA):

"De Vries zou er goed aan doen af te treden. Hij was chantabel en draagt kennis van staatsgeheimen. Hij is kwetsbaar geweest voor buitenlandse mogendheden en heeft in Nederland zijn gezag verloren. (...) Onze inlichtingendiensten vinden dit niet fijn. Zij hebben De Vries als een veiligheidsrisico voor de staat beschouwd. Dit leidt onherroepelijk tot zijn aftreden."

Expert op het gebied van inlichtingendiensten Bob de Graaff maakt hetzelfde punt. In Den Haag ging gisteren het verhaal dat de relatie in kleine kring al een half jaar bekend was. De Graaff: "Een dag kan al te veel zijn, maar een half jaar zeker."

Ook de militaire vakbonden plaatsen vraagtekens bij het aanblijven van De Vries. Wim van den Burg van de Algemene Federatie voor Militair Personeel (AFMP):

"Het gaat om de geloofwaardigheid. Uitgerekend De Vries tamboereert op normen en waarden en het gezin als hoeksteen van de samenleving. Deze staatssecretaris is aangeschoten wild en daar kunnen wij geen zaken meer mee doen."

Zijn collega Jean Debie van de bond VBM/NOV vraagt zich af of De Vries zich heeft gehouden aan de regels die voor zijn eigen personeel gelden. Een gedragscode bepaalt dat iemand die een relatie begint met een collega daarvan melding moet maken.  


CC-foto: FaceMePLS

Laatste Reacties (119) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, di 18 mei 2010 13:59 Reageer op Hugo

    Hugo

    Jack de Vries was chantabel door zijn affaire met een ondergeschikte en heeft niet het Defensieprotocol gevolgd. Pijnlijke privékwestie.
    Losse normen en waarden passen een prominente CDA spindoctor niet.

    Einde oefening voor Jack.

    De morele normen en waarden van Jack en het CDA: oorlog voeren met G20 oogmerk, op kosten van de belastingbetaler en risico van Jan soldaat en Afghaanse burgers vind ik zowiezo dieptriest.

    Een Atlantische knecht of speculant van schijnveiligheid minder.

  • roher vogel, ma 17 mei 2010 09:49 Reageer op roher

    roher

    Naar mijn weten ga je nog altijd stiekem vreemd. En meestal betreft het dan dat een man die naar een prostitué gaat; vrouwen zitten meestal geld te verdienen. Dat er zoveel gekke dingen op de werkvloer zouden gebeuren zoals hier gesuggereerd wordt zou ik eigenlijk niet weten. Soms denk je weleens waarom trekt de baas dat jonge meisje nou steeds voor? En dat kan voor hard werkenden collegae vaak een doorn in het oog zijn voor de werkverhoudingen, de boel kan zelf ontploffen als er onnatuurlijke promoties aan vast zitten.
    Als je gesnapt wordt moet je gewoon op de blaren zitten.
    En wat ik ook niet begrijp is dat je er tijd voor hebt? Als je overvolle agenda's hebt en de sociale omgeving als zakelijk en to the point wilt laten functioneren dan staat je hoofd toch niet naar deze dingen.
    Wat je er wel uit kan leren is dat hoeveel rapporten je ook onder ogen voorgelegd krijgt en allerlei argumenten aandraagt ter ondersteuning voor wenselijk gedrag en maatschappelijk omgangsvormen dat je dan nog eens twijfelt of je het allemaal wel gedifferentieerd goed ziet.
    Maar echte liefde kan door niks en niemand een strobreed in de weg gelegd worden en dan wil je nog wel over een heleboel dingen heen walsen.

  • Renée Olsthoorn, ma 17 mei 2010 10:09 in reactie op roher vogel Reageer op Renée

    Renée

    [...] En wat ik ook niet begrijp is dat je er tijd voor hebt? [...]

    Maar het is toch in een wip gebeurd? ;-)

  • roher vogel, ma 17 mei 2010 12:16 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op roher

    roher

    daar gaat toch een heel voorspel aan vooraf om te weten dat je geen blauwtje gaat lopen?

  • Renée Olsthoorn, ma 17 mei 2010 12:30 in reactie op roher vogel Reageer op Renée

    Renée

    En in dit geval niet alleen voorspel maar ook overspel. ;)

  • Jo simon, zo 16 mei 2010 23:45 Reageer op Jo

    Jo

    D'r was toch ook een cda-billenknijper?

    Goh,... kom niet op de naam.

    Jack zal wel als cda-pin-up in de analen worden bijgeschreven.

    Toch geen ramp,...er zijn er wel meer de sigaar geweest.

  • Renée Olsthoorn, ma 17 mei 2010 08:57 in reactie op Jo simon Reageer op Renée

    Renée

    Ja, dat was Lubbers, moest om die reden het veld ruimen bij Hoge Commissariaat voor de vluchtelingen, maar was toen geen CDA official meer, alleen nog coryfee. ;)

  • Peter Andriessen, vr 14 mei 2010 21:51 Reageer op Peter

    Peter

    Onbegrijpelijk waar mensen zich mee bemoeien, laat een ieder in zijn waarde, misschien is het eindelijk iemand in het cda die een echt mens blijkt te zijn.

  • Piero Paro, vr 14 mei 2010 17:16 Reageer op Piero

    Piero

    Nederland op zijn smalst! Lekker elkaar beoordelen en veroordelen! Wat voelt dat toch heerlijk he?! Het is natuurlijk véél makkelijker naar een ander zijn 'splinter' te kijken dan naar je eigen 'balk'. Ik neem aan dat iedereen hier met kritiek op Jack de Vries geheel zonder zonde is? Want inderdaad (nr 8 en 12): Wie zonder zonde is werpe de eerste steen! En het zou inderdaad een 'mooie boel' worden als alle vreemdgangers in Nederland ontslagen zouden worden. Je moest eens weten van iedereen! Ik denk dat net als bij zo ontzettend veel mensen niets menselijks de Vries vreemd is. En natuurlijk is het heel verdrietig voor alle betrokkenen, maar wat hebben buitenstaanders die alle ins en outs niet eens kennen hiermee te maken? Heb toch een beetje respect voor die man zijn privéleven. Hij werkt immers al niet meer samen met zijn adjudant en heeft denk ik al genoeg bagger over zich heen gekregen. Het enige waar hij mijns inziens op beoordeeld kan worden is op zijn werk. Maar ja, mensen kijken liever naar de problemen van een ander dan naar hun eigen drek! En pfff, chantabel! Wie zegt dat hij zich had laten chanteren. Er wordt hier door de verkeerde mensen naar een stok gezocht om de hond te slaan. Hij is goed in zijn werk en daardoor een doorn in het oog van een aantal mensen. Het komt bepaalde politici en de militaire vakbond natuurlijk heel goed uit. Deze hele afaire wordt gewoon op een hele laffe manier gebruikt om de Vries te lozen. Nee, dat is 'fair play' hoor. Lekker hypocriet!

  • Etienne Stekelenburg, vr 14 mei 2010 01:17 Reageer op Etienne

    Etienne

    Spindoktertje spelen?

  • lia sommer, do 13 mei 2010 16:57 Reageer op lia

    lia

    Typisch story, weekend, prive, en nog meer van die tandarts wachtkamer lectuur, Laten we ons niet met andere zijn zaken bemoeien . We gaan toch niet amerikaanse toeren uithalen hier in HOLLAND is wel. We hebben met deze man zijn prive niets te maken dat gaat alleen zijn vrouw aan en de dame in kwestie.

  • Rob van der Hilst, do 13 mei 2010 14:34 Reageer op Rob

    Rob

    Zelfs de meest gehaaide spindoctor (wat Jack de Vries tot nu toe is geweest) wordt op enig moment door de werkelijkheid - een 'vervelende' werkelijkheid waarin hij nota bene zelf de hand in heeft gehad - ingehaald. Ook een lesje voor slim-sluwe tactici.

  • Piet Puck, do 13 mei 2010 14:34 Reageer op Piet

    Piet

    Volgens mij heeft Jack de Vries te vaak naar een andere Jack gekeken.

    http://www.youtube.com/watch?v=CUvg7Empjfg&feature=related

  • jan alleman, do 13 mei 2010 13:47 Reageer op jan

    jan

    hij had beter moeten weten en wie zijn gat verbrandt.........

  • Renée Olsthoorn, do 13 mei 2010 13:44 Reageer op Renée

    Renée

    [...] Naaste collega minister Van Middelkoop (Defensie) vindt dat er ?onvoldoende redenen zijn om niet door te gaan? voor De Vries. ?We moeten het niet groter maken dan het is.? Maar ook de CU-bewindsman vindt dat het ?aan hem zelf is om te beoordelen of hij in functie blijft.? [...]

    Ik sta versteld van hoe progressief onze christenbroeders op eens kunnen zijn als het om een van hen gaat... hahaha

    Eh... Middelkoop, wat moet er niet groter gemaakt worden dan het is... dat raketje van Jack?

  • Gerard Pijpers, do 13 mei 2010 00:08 Reageer op Gerard

    Gerard

    And his wife sang: ' Hit the road Jack, and don't you come back no more, hit the road Jack and don't you come back no more!

  • Kingfisher XL, wo 12 mei 2010 17:15 Reageer op Kingfisher

    Zoals Leo v. L. hier beneden ergens terecht opmerkt, het enige relevante in dit hele gedoe is het feit dat Jack zich al maanden kwetsbaar/chantabel heeft gemaakt. Vreemd gaan moet iedereen (de meeste mensen) voor zichzelf weten maar hij, of all people, een figuur die letterlijk miljarden verschil kan maken, had z'n verstand beter in z'n hoofd kunnen houden i.p.v. in z'n je weet wel. Dom, dom, dom alsmede onvergefelijk. Of ie nou CDA, PvdA of maakt niet uit wat ie is, de man is ongeschikt en domweg gevaarlijk in die functie.
    Weg dus.

  • Greet Tokkie, wo 12 mei 2010 15:29 Reageer op Greet

    Als hij geen gristen politicus was geweest dan was er niets aan de hand.
    Maar ja god houdt niet van vreemdgaan.
    Hij had beter misdienaartjes kunnen betasten.

    Voor de rest lijkt hij mij een goed militair

  • L. Wildersse, wo 12 mei 2010 16:19 in reactie op Greet Tokkie Reageer op L.

    L.

    Recht voor zijn euh raap Greet.

  • N van Gogh, wo 12 mei 2010 15:18 Reageer op N

    N

    Vreemd eigenlijk. De Vries gaat vreemd met zijn 'adjudant'.
    Het gevolg; de adjudant wordt overgeplaatst. De emancipatie is nog ver te zoeken in het leger c.q. het CDA.

  • Opinius Media, wo 12 mei 2010 15:32 in reactie op N van Gogh Reageer op Opinius

    Opinius

    precies ,..mijn mening,daarnaast was zij getrouwd?
    alleen al deze gang van zake in dergl moraal orde scheppende gedoe (m.b.t. enkel haar overplaatsing) geeft het victoriaanse-patriachale karakter maar weer eens weer op de politieke werkvloeren van het cda.
    niet nieuw onder de horizon.

  • Steven Geurts, wo 12 mei 2010 16:11 in reactie op N van Gogh Reageer op Steven

    Steven

    Nou ja, ik kan me voorstellen dat de adjudant van een staatssecretaris makkelijk over te plaatsen is dan een staatssecretaris zelf...

  • L. Wildersse, wo 12 mei 2010 14:49 Reageer op L.

    L.

    Het is best lekker hoor, vreemdgaan.
    Niemand die hier zijn commentaar klaar heeft, heeft boter op zijn hoofd???

  • L. Wildersse, wo 12 mei 2010 14:45 Reageer op L.

    L.

    Mensen, laat die man lekker wippen met een ander, allleen gaat het niet.
    Schommelen wel!

  • Sir Charles, wo 12 mei 2010 15:46 in reactie op L. Wildersse Reageer op Sir

    Sir

    Nee hoor, heb geen boter op mijn hoofd doch ben wel blij dat ik niet chantabel ben.

  • L. Wildersse, wo 12 mei 2010 16:18 in reactie op Sir Charles Reageer op L.

    L.

    Waarschijnlijk niet genoeg geboden?

  • Simon Broerse, wo 12 mei 2010 14:13 Reageer op Simon

    Simon

    Typisch, dat de persoonlijke assistente van de staatssecretaris 'adjudant' wordt genoemd. Het blijft toch soldaatje spelen op het ministerie van defensie. Zouden Van Middelkoop en De Vries als ze het ministerie binnen gaan ook snel een uniform aantrekken ?

  • Zjen Zen, wo 12 mei 2010 13:51 Reageer op Zjen

    Zjen

    Oke Balkenende....wanneer is vertrouwen dan wel geschonden..met de kennis van nu?

    'Vertrouwen in De Vries niet aan de orde'

    Gepubliceerd: vandaag 13:02
    Update: vandaag 13:25
    Het vertrouwen in staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is niet aan de orde. Dat zei minister-president Jan Peter Balkenende woensdag na afloop van de ministerraad. ,,Vertrouwen is pas aan de orde als dat geschonden is.''

  • Opinius Media, wo 12 mei 2010 12:57 Reageer op Opinius

    Opinius

    Vreemd gegaan wordt er ,en bij de eerste bouwt men meestal samen je carriere op,en een tweede gaat er mee aan de haal.
    Zo ging het en zo gaat het
    zo ging het altijd uit
    en zo ging het altijd aan
    en zo zal het altijd gaan.
    Met dit verschil dat je in dergelijk geval als vrouw voor het hele nederlandse volk open bedonderd werd.
    En die grisssten knepen een tijdje het oog daartoe dicht ,voor zover ze die ooit open hebben gehad .

  • Jan Lul, wo 12 mei 2010 12:22 Reageer op Jan

    Jan

    hij zal heus de enige niet zijn hoor ... alleen geeft de een meer leedvermaak dan de ander.

    Haagse ingewijden kunnen zo een lijstje tonen (zo uit t hoofd , toch wel 5 )

  • bauke dooper, wo 12 mei 2010 12:20 Reageer op bauke

    bauke

    Wat mij bezighoudt in deze zaak is: waarom woont die man in een kazerne? Normale mensen zoeken in soortgelijke omstandigheden toch een hotelletje? Is dit goedkoper? Wie betaalt zijn verblijf? Kan elke bewindsman bescherming zoeken in legertehuizen? Vreemd gaan veel zaken als je vreemd gaat.....

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 12 mei 2010 12:34 in reactie op bauke dooper Reageer op Een

    Een

    Je moet goed de kop lezen. Als staatssecreatis van Defensie heeft hij weet van staatsgeheimen. Zo iemand dient goed beveiligd te wonen. Kazernes zijn over het algemeen beter beveiligd dan hotels...

  • Rouane Rabbit, wo 12 mei 2010 12:46 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Rouane

    Rouane

    Wapenroof op vliegbasis Gilze-Rijen
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article196376.ece/Wapenroof_op_vliegbasis_Gilze-Rijen
    Wapens uit kazerne in Assen gestolen
    http://frontpage.fok.nl/nieuws/151723/1/1/50/wapens-uit-kazerne-in-assen-gestolen.html
    Kamervragen over zoekgeraakte wapens in Afghanistan
    http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=23&ved=0CB8QFjACOBQ&url=http%3A%2F%2Fikregeer.nl%2Fdocument%2FKVR35959&ei=m4bqS9zVK9Kg_AantrCDCw&usg=AFQjCNHRQ8uuCICnc_cGJqQ5m3rLnJvomw&sig2=XjTdOqmBEyBK7fWOxkapsA
    Raketlanceerder gevonden bij huiszoekingen
    http://www.tjoeten.be/?p=2329

  • Mees ., wo 12 mei 2010 12:52 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Mees

    Mees

    Nou...je kan er zo overvallen worden door vrouwen...blijkt maar weer eens in het geval van Jack....lol

  • Homayoon Homayooni, wo 12 mei 2010 12:11 Reageer op Homayoon

    Homayoon

    Staatssecretaris had liefdesrelatie met ondergeschikte.
    De ondergeschikte is overgeplaatst !
    Jack moet nadenken !

    Ik vind dat de ondergeschikte moest blijven en "Hit the road Jack" .

  • adriaan stok, wo 12 mei 2010 11:31 Reageer op adriaan

    adriaan

    Naast een hoeksteen kunnen altijd wat losse voegjes zitten

  • Leo van Loo, wo 12 mei 2010 10:04 Reageer op Leo

    Leo

    Enige wat mij relevant lijkt is de mogelijke chantage. Ik herinner me recent een zaak van een korpschef bij de politie, was het niet in Zeeland, die zijn aanstelling niet kreeg vanwege een soortgelijk probleem. Hetzelfde zou volgens mij zeker moeten gelden voor een bewindspersoon op Defensie.

  • roher vogel, wo 12 mei 2010 09:39 Reageer op roher

    roher

    kan je het zo samenvatten:

    op kantoor is het niet poetsen maar lullen

    maar naar buiten toe is het precies andersom.

  • Mw. Oeverloos, wo 12 mei 2010 08:57 Reageer op Mw.

    Mw.

    Och, zolang Henk en Ingrid maar niet vreemdgaan....

    Gaat verder nergens over, volgens mij gaat de helft van Nederland wel eens vreemd met de andere helft, dus waar hebben we het over.
    Gaan we nu verder alle politici dagelijks, of liever nachtelijks, schaduwen om te zien met wie ze tussen de klamme lappen kruipen of gewoon over tot de orde van de dag? Trekt die spruitjeslucht vanzelf wel weer weg.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 09:21 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Renée

    Renée

    [...] Trekt die spruitjeslucht vanzelf wel weer weg. [...]

    Jakkes, Mw. Oeverloos! Spruitjeslucht tussen klamme lakens... Nou, dat zou bij mij alle zintuigen doen verliezen. hahahaha...

  • Mees ., wo 12 mei 2010 09:26 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Mees

    Mees

    Domme opmerking....
    Als je een veiligheidsrisico wordt door je gedrag op je positie is er wel even wat anders aan de hand.
    Laat de Vries vreemdgaan zoveel als hij wil,tientallen keren per dag en met wie hij maar wil,interesseert me geen bal......maar in de positie die hij bekleed heeft hij te snappen dat dat niet kan,hij had uit zichzelf het moeten melden en meteen zijn positie op moeten geven.
    CDA heeft een half jaar geweten dat dit speelde,geweten dat hij chantabel was en dat er een veiligheidsrisico speelde (kennis van staatsgeheimen).
    Onbegrijpelijk en wat een dubbele moraal.
    Jack de Vries---->"U naait en u bent niet eerlijk"

  • Piet de Geus, wo 12 mei 2010 09:48 in reactie op Mees . Reageer op Piet

    Piet

    "in de positie die hij bekleed heeft hij te snappen dat dat niet kan"

    Natuurlijk kan dat wel, behalve met een ondergeschikte uiteraard. Het probleem is niet met wie hij allemaal wel of niet de koffer in duikt. Het probleem is de hypocriete hoeksteen-mentaliteit: dat is wat hem chantabel maakt.

    Denk maar aan Fortuyn: die was niet chantabel, omdat hij aan iedereen die het maar wilde weten vertelde dat hij met Marokkaanse jongens de darkroom in dook.

  • Mw. Oeverloos, wo 12 mei 2010 09:50 in reactie op Mees . Reageer op Mw.

    Mw.

    Veiligheidsrisico? Staatsgeheimen? In Nederland? Waar een nitwit als Alberto Stegeman kans ziet met het regeringsvliegtuig een rondje Binnenhof te taxieen? Kom nou, zijn secretaresse, zijn ambtenaren weten veel meer. Zouden die nooit eens vreemdgaan? Of geen geld nodig hebben?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 12 mei 2010 09:55 in reactie op Mees . Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U heeft het boek van Chris Aalberts al gelezen? ;-)

    Welke veiligheidsrisico's loopt een minister als hij met zijn adjudant ligt te wippen, die veelal op de hoogte is van juist die geheimen? Met het oog op de staatsveiligheid heeft Jacob Gabe geleerd van de campagne "vrij veilig". Dat is dan weer een complimentje voor de communicatieve vaardigheid van Jacob Gabe: hij luistert kennelijk goed. Maar dan nog, zowel Jacob Gabe als zijn adjudant waren onvoldoende in staat om andere geheimen te bewaren.

  • Rouane Rabbit, wo 12 mei 2010 10:42 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Gaat verder nergens over, volgens mij gaat de helft van Nederland wel eens vreemd met de andere helft, dus waar hebben we het over. ]---

    Downplayen noemen ze dat op geenstijl met een lelijk doch doeltreffend anglicisme.

    Kijk, jij en ik vinden dat het onbelangrijk is, en velen anderen ook.

    Maar dit geldt niet voor alle Nederlanders. Veel mensen vinden dit vreselijk. En die mensen hebben ook stemrecht en kunnen weglopen bij het CDA, richting CU of SGP, of zelfs nog verder.

    Daarom moet jack De Vries aan de kant worden gezet, hij kost het CDA een paar procent electoraat als hij blijft, en die paar procent kan het verschil maken tussen regeren en oppositie, want dat hangt aan een zijden draadje bij het CDA.

  • Rob van Koot, wo 12 mei 2010 11:06 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Rob

    Rob

    En zo is het. Als mens kun je hem de fout vergeven maar zijn rol is uitgespeeld. Bye Jack! Have fun.

  • Mw. Oeverloos, wo 12 mei 2010 11:24 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Mw.

    Mw.

    "Maar dit geldt niet voor alle Nederlanders. Veel mensen vinden dit vreselijk. En die mensen hebben ook stemrecht en kunnen weglopen bij het CDA, richting CU of SGP, of zelfs nog verder."

    Zo had ik het nog niet gezien, je hebt gelijk. Alleen ...
    verder dan de SGP ? Is daar nog iets dan ?

  • Rouane Rabbit, wo 12 mei 2010 12:03 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik noemde al de CU. Jack De Vries is van de protestantse tak van het CDA.

    Daarbij, gelovigen kunnen boos worden op een dominee die een scheve schaats rijdt, maar een neef die alleen maar scheve schaatsen rijdt amusant vinden.

    Met andere woorden, er zijn mensen die van een CDA-er een onbesproken gedrag vereisen, juist omdat hij lid is van het CDA. We leven in een tijdsgewricht waarin de procentjes electoraat fors beslissend kunnen werken.

    Maar Jack De Vries, als geen ander specialist op dit gebied heeft zelf zijn conclusies ook al getrokken.
    Hij doet een stap terug in de campagne. Ze zullen bij het CDA afwachten hoe dit uitpakt, maar ik sluit niet uit dat hij ook uit de politiek gaat. We hebben dat al eerder gezien met veelbelovende CDA-politici.

    Persoonlijk ben ik er niet rouwig om. Ik vind het onverantwoord dat in een tijd waarin zo fors moet worden bezuinigd, een man als de Vries zo hard blijft inzetten op zijn speeltje, de JSF. Misschien dat dit ook doordringt bij het CDA-bestuur.

    Want als je dat alleen al laat vallen heb je al een substantieel deel van de benodigde bezuinigingen behaald.

    In Nederland werden de kosten in 1999 geraamd op 10 miljard gulden (4,5 miljard euro). De geraamde kosten zijn echter inmiddels met 45% overschreden, dus we zitten al aan een geraamde kleine 6 miljard Euro, en de bouw is met 2 jaar vertraagd.

    tevens komen hierbij de samen met de op ?9,1 miljard geraamde exploitatiekosten voor 30 jaar. Maar daar kun je weer de kosten voor exploitatie en modernisering van de F16 weer van aftrekken. Blijft toch enkele miljarden over dat de JSF duurder is in onderhoud.

    Nu was de JSF ook bedoeld als werkgelegenheidssubsidies. Het geld dat zou worden uitgegeven zou voor een deel terugvloeien in de Nederlandse industrie. Helaas wordt slechts een fractie van de gemaakte afspraken nagekomen. En van dat deel dat nagekomen wordt, gaat toch weer een deel naar het buitenland omdat sinds 1999 een hoop industrie haar fabrieken naar elders heeft verplaatst.

    PvdA, GroenLinks en de SP zijn van mening dat de F16 tot 2020 kan worden ingezet. Defensie is hier op tegen, zij stellen dat de F16 binnenkort niet meer als effectief wapen kan worden gezien.
    Maar nu de gereedkoming van de JSF nagenoeg elk jaar een jaar wordt opgeschoven, en de opleverdatum (oorspronkelijk 2010) nu rond 2015 ligt, komt 2020 wel erg dichtbij, en is het verstandiger om geen geld nu al te reserveren voor een aanschaf van een vliegtuig in 2020, en dat geld nu in te zetten om de crisis te bestrijden.

    Dus, wat mij betreft, Jack, prima gedaan, een elegante manier om weg te komen uit je zelf gecreëerde wespennest. We kunnen hem gerust missen. Misschien dat anderen makkelijker over te halen zijn als JSF-aanhanger De Vries weg is.

  • Mees ., wo 12 mei 2010 11:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Mees

    Mees

    Nee hoor....als je VVD stemt krijg je CDA er gratis bij.
    Wellicht hebben Rutte en Balkenende afgesproken dat Balkie weer minister president mag worden.
    Ze omarmen elkaar in alle liefde in ieder geval tijdens deze campagne....dan weet je wel waar dat heen voert.
    Begint de hele kredietcrisis weer van voren af aan.

  • Rouane Rabbit, wo 12 mei 2010 12:06 in reactie op Mees . Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[als je VVD stemt krijg je CDA er gratis bij]---

    Dat hangt van de verkiezingsuitslag af. Op dit moment zit een kabinet over rechts op een hele krappe meerderheid, en als je bedenkt dat 70% van het CDA vindt dat de PVV niet in de regering mag, is een kabinet over rechts misschien nu al niet meer mogelijk, maar anders kan die een of twee zetels die de affaire De Vries kan kosten bepalend zijn.

    Maar er zijn andere coalities mogelijk, ik zal ze maar niet noemen omdat dit open zenuwen blijkt te raken bij sommigen, en ik ben niet altijd een onmens.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 12 mei 2010 12:33 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Nou, wel wanneer mensen zich baseren op hun geloof en ons dan hun regels door de strot willen duwen op basis van dat geloof. Dan mag je minimaal toch wel eens vragen of ze zich zelf aan die regels houden.

    Als ik het goed begrijp is meneer De Vries heel erg zijn best aan het doen zoveel mogelijk van de Tien Geboden aan zijn laars te lappen. Zoiets mag best vermeld worden.

    Het is niet zoveel anders dan wanneer bijvoorbeeld Jan Marijnissen of zijn opvolger zou worden betrapt op het stiekem bezitten van een miljoenenkapitaal op de Kaaiman Eilanden of zo. je mag mensen best meten aan de ideologie die ze zelf kiezen te verbreiden.

  • Rouane Rabbit, wo 12 mei 2010 12:47 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Rouane

    Rouane

    --[je mag mensen best meten aan de ideologie die ze zelf kiezen te verbreiden. ]---

    Daar heb je een punt. Veel mensen doen dat ook.

  • F.G. de Orang Hutan, wo 12 mei 2010 08:36 Reageer op F.G.

    F.G.

    Ik begrijp deachterliggende hypocrisie niet echt.

    Een openlijke darkroombezoeker zou wel premier van Nederland hebben kunnen worden, maar een staatssecretaris met een buitenechtelijke relatie in een sexueel promiscu land als Nederland vormt een veiligheidsrisico !?

    Net als bij de hype rond de pedoschandalen blijkt hoezeer het "Westen" nog in de knoop zit met de gevolgen van haar eigen sexuele revolutie.

    In mijn woonland Indonesia zou men hierover zeggen: "Agak aneh, sih !" ("Tamelijk merkwaardig, toch !")

    Of speelt hier het feit dat de desbetreffende Stas een CDAer is de -verzwegenb- hoofdrol ?
    Is zijn politieke kleur de "hoofdzonde" ??

  • Tim Tim, wo 12 mei 2010 09:09 in reactie op F.G. de Orang Hutan Reageer op Tim

    Tim

    Voornamelijk het openlijke karakter is het verschil. Als je een geheime affaire hebt die je niet naar buiten wilt hebben dan ben je (schijnbaar) chanteerbaar. Als iemand er openlijk voor uitkomt de donkere kamer te bezoeken dan kunnen mensen hem daar op afrekenen of niet, maar in elk geval niet chanteren dat hij zijn beleid moet aanpassen anders brengen ze het naar buiten.

  • F.G. de Orang Hutan, wo 12 mei 2010 09:38 in reactie op Tim Tim Reageer op F.G.

    F.G.

    En als een of andere bezoeker van zo'n darkroom nou bijvoorbeeld de bezoekende politicus-bestuurderchanteert met sado-masochistische "geheimen".
    Zou dat geaccepteerd worden, denkt u ?

    Wat in iemands priveslaapkamer (of hotelkamer) -ook in het geheim- gebeurt is toch iets anders dan wat plaatsvindt in een bordeel of darkroom, die in essentie publieke ruimten zijn ?

    Als u op de eerste vraag met "ja" en op de tweede met "neen" antwoordt, ben ik uitgepraat !

    Mijn eigen vragen hierboven bevestigen mij wel in de overtuiging om op zulke onderwerpen publiekelijk niet al te uitgebreid in te gaan.
    Je belandt al zo gauw in casuistiek en daarmee ook in hypocrisie (meten met 2 maten).

  • Tim Tim, wo 12 mei 2010 09:59 in reactie op F.G. de Orang Hutan Reageer op Tim

    Tim

    Tsja, ik vraag me af of je, als je je zo open geeft over je sexualiteit en sexuele escapades je over zulk soort onderwerpen nog chanteerbaar bent. Als je zeer moralistisch bent over dit soort zaken ben je dat nu eenmaal een stuk eenvoudiger. Zeker als je dan ook nog getrouwd bent en lid bent van het CDA. Maar verder is het inderdaad een hoop achterklap dus laten we er inderdaad maar snel over ophouden.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 09:20 in reactie op F.G. de Orang Hutan Reageer op Renée

    Renée

    [...] Een openlijke darkroombezoeker zou wel premier van Nederland hebben kunnen worden, maar een staatssecretaris met een buitenechtelijke relatie in een sexueel promiscu land als Nederland vormt een veiligheidsrisico !? [...]

    Ben nieuwsgierig. Wie is die openlijke darkroombezoeker die premier zou hebben kunnen worden? En wat bedoel je met seksueel promiscue land? Dat Nederland open is over seksuele vraagstukken, betekent nog niet dat het promiscue is, dacht ik... voor zover 'een land' überhaupt promiscue kán zijn.

    Dat er wat gegiecheld wordt om Jack de Vries is logisch, omdat het CDA de partij is die het patent denkt te hebben op normen en waarden is, en het gezin de hoeksteen van de samenleving predikt.

    Verder zal het mij persoonlijk worst wezen, maar coryfeeën van dergelijke partijen zouden zélf eens wat minder moralistisch moeten doen.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 09:39 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Renée

    Renée

    [...] Ben nieuwsgierig. Wie is die openlijke darkroombezoeker die premier zou hebben kunnen worden? [...]

    Hm... was duidelijk nog niet wakker, uiteraard weet ik op wie wordt gedoeld. Laat maar! haha

    Verschilletje: die man was single, had niet met een godvruchtige gereformeerde inborst voor het altaar zijn aanstaande trouw tot in den dood beloofd... ;-)

  • F.G. de Orang Hutan, wo 12 mei 2010 15:37 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op F.G.

    F.G.

    Antwoord op uw 2 vragen:
    1) Het ging om N.N. z.g.
    2) Is een land waar vrije seks in tal van varianten aan de orde van de dag is.

    In reactie op vele anderen.
    Als er nou een ethische code voor politici en bijv. hogere ambtenaren zou hebben bestaan dat men "geen seks mag hebben op de werkvloer" zou het een ander geval zijn geweest.
    Die officiele code is er bij mijn weten niet.
    Zou die er dan wel moeten komen ?
    Ik heb zo mijn twijfels, gezien de algemene sexuele vrijheid in Nederland !

    Verder is het aan de CDA om te bepalen ofJdV -gezien de heersende partijmoraal- aan kan blijven of niet.
    Ik ben geen CDA-er.
    Dus ik ga er niet over.
    En ik wil niet met 2 maten meten.
    Dat noemde ik eerder hypocriet.

    En het meest belangrijke punt in deze discussie, nl. die van chanteerbaarheid uit veiligheidsoverwegingen is iets dat geheel op zichzelf staat.
    Daar is "sexual misconduct" slechts 1 aspect van.

    Laat een columnist hier in Joop specifiek over die veiligheidsrisico's zijn/haar licht schijnen.
    Hoort het hebben van "foute", buitenlandse "vriendjes" daar ook toe ?
    En hoe zou je "fout" in zo'n geval dan objectief kunnen omschrijven ?
    En welke soort gedrag roept soortgelijke chantagerisico's op ?
    Dan gaat het echt over een onderwerp van algemeen belang !

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 12 mei 2010 08:12 Reageer op Een

    Een

    De mensen die dit hier als een beetje roddel en achterklap afdoen zijn naief en dienen eens goed naar de update te kijken. Dit was kennelijk al een half jaar bekend!

    Dat betekent dat op zijn minst Balkenende en van Middelkoop er van wisten. Mevrouw De Vries weet het kennelijk pas enkele weken... De moraalridders in het kabinet hielden het schuins gemarcheer van Jack onder de pet. Ipv hem te manen dit thuis ook netjes te regelen.

    En een staatssecretaris die juist bij defensie buiten de pot piest. Dit is de meest hiearchisch ingestelde organisatie van nederland! De Vries moet gewoon aftreden! Dit is geen intern CDA probleem zoals het nu wordt beschouwd. Van de CDA-lijst kan hij helaas niet meer.

  • arjan doorgeest, wo 12 mei 2010 00:55 Reageer op arjan

    arjan

    Begint Jack de Vries in de voetsporen van de roemruchte prins Bernhard te treden? Wie zal het zeggen.
    Bernhard had de Starfighter-penningen nodig om zijn eigen hofhouding te kunnen betalen. Jack de Vries is op het JSF-dossier zo krankzinnig vasthoudend geweest, dat bij hem wellicht een vergelijkbare financiële planning een rol speelt. Is allemaal niet waar natuurlijk, maar de gedachte zou zomaar in je op kunnen komen.

    Verder zijn dit soort akkefietjes natuurlijk volstrekt vergeeflijk: God schiep de vrouw in vol ornaat en de meeste van hen zijn mooier dan mooi. Bovendien is het vlees zwak. Kan gebeuren dus. Misschien van kerk veranderen, er zijn - met name in de VS - kerken waar meerwijverij nog steeds is toegestaan. Nix aan de hand dus.
    En wel geestig om uitgerekend in een kazerne onder te duiken. Hoe slecht moet je het thuis gehad hebben om uitgerekend daar je toevluchtsoord te zoeken?

  • M. de Lange, di 11 mei 2010 23:14 Reageer op M.

    M.

    Roddel en achterklap. Spijtig dat Joop.nl hier aan meedoet.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 09:29 in reactie op M. de Lange Reageer op Renée

    Renée

    Wat is de roddel? En wat is de achterklap?

    Is het allemaal niet waar? Wordt er iets gedaan achter zijn rug?

  • GJ Huisman, wo 12 mei 2010 09:57 in reactie op M. de Lange Reageer op GJ

    GJ

    't Is relevant omdat de staatssecretaris van Defensie door de affaire chantabel is geworden, terwijl die affaire kennelijk al lang bekend was.

  • Zjen Zen, wo 12 mei 2010 10:27 in reactie op M. de Lange Reageer op Zjen

    Zjen

    Het stiekum overspel plegen terwijl je in een machtspositie verkeert , als goed CDA'er,
    waarvan het overspel bekend was binnen het CDA en bij de premier van dit land,
    chantabel zijnde want op de hoogte van staatsgeheimen........en U noemt het roddel en achterklap.

    Ontkennen is idd ook een manier om normen en waarden te kunnen blijven uitdragen.
    Maar ben dan niet verbaasd of geshockeerd als het resultaat is dat het vertrouwen en de geloofwaardigheid en het morele overwicht weg is.

  • Hugo Freutel, di 11 mei 2010 22:51 Reageer op Hugo

    Hugo

    Zou Jack nu ook te verleiden tot zijn een andere politiek?: Wegblijven uit Afghanistan, geen JSF, geen ontwikkelingshulp met afweergeschut.
    Dan heeft Nederland er wat aan.

  • Ferry van Maanen, di 11 mei 2010 21:41 Reageer op Ferry

    Ferry

    Jack ..... strike and out !

  • vanessa s., di 11 mei 2010 21:34 Reageer op vanessa

    vanessa

    Het valt op hoe krachtdadig echtgenotes zijn in het demissionair verklaren van hun echtgenoot ten opzichte van de tijd die wij er voor nodig hebben hem als staatssecretaris demissionair te maken.

  • Marco Boerdijk, do 13 mei 2010 12:39 in reactie op vanessa s. Reageer op Marco

    Marco

    Hahaha... en gelijk heeft ze!

  • Bert Veldwijk, di 11 mei 2010 21:26 Reageer op Bert

    Bert

    Jack de Vries...de man van 'U draait en u liegt' Vreemdgaan is ook een vorm van draaien en liegen!! Tsja...de piemol regeert uiteindelijk, zelfs bij deze hoeksteen :-)) (Gniffel gniffel)

  • cor mol, di 11 mei 2010 21:19 Reageer op cor

    cor

    Vrouwelijk personeel van Defensie heeft de afgelopen twee jaar minder met seksueel ongewenst gedrag te maken gekregen. Ook worden vrouwelijke militairen minder gepest. Dat blijkt uit een periodiek onderzoek onder ruim tweeduizend militairen naar ongewenst gedrag binnen Defensie, dat staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
    ? {2 september 2008 ? laatste studie ? komt om de twee jaar uit]

    Hiermee is aangetoond dat de positie van staatssecretaris De Vries onhoudbaar is geworden, want helaas is het geen privé-aangelegenheid dat hij aanblijft. Hij was immers als werkgever in een dusdanige positie dat sprake was van een gezagsverhouding. Daarnaast moet hij het voorbeeld geven aan het toch al kwetsbare militair personeel. Uiteraard heeft hij recht op een privéleven, maar dan eerst ontslag nemen en dan mag hij wat mij betreft doen wat hij wil. Eerst dan is sprake van een privésfeer waar de heer Balkenende, om opportunistische redenen, de mond vol van heeft. Over normen en waarden gesproken.

  • Piet Knollema, di 11 mei 2010 21:17 Reageer op Piet

    Piet

    Het valt mij tegen dat er zoveel fatsoenrakers op deze site reageren.
    Het lijken allemaal zo van die mensen van de wereld. Maar ondertussen. Of komt die schijnheilgheid alleen omdat het nu Jack de Vries betreft?
    Dat is dan wel een beetje heleboel selectief.

  • Kees Maf, di 11 mei 2010 21:10 Reageer op Kees

    Kees

    Hoezo privé? Geen sprake van. Een politicus die in staat is zijn eigen vrouw te bedriegen en het zijn kinderen aandoet dat die hierover op school worden aangesproken, zal vast niet zoveel moeite hebben met liegen en bedriegen op andere terreinen, waaronder de politiek. Jack moet dus gewoon opstappen.

    Ik heb wel te doen met de vrouw en kinderen, ik hoop dat zij met rust worden gelaten door de pers.

  • Dik Brix, di 11 mei 2010 20:37 Reageer op Dik

    Dik

    Het gaat niet alleen om een privé zaak waar iedereen buiten hoort te blijven, maar ook om een CDA-staatssecretaris die deze baan heeft gekregen als 'spindocter' van JPB, met zijn normen en waarden verhaal. Dat maakt het smakelijk.

    En ook nog eens bij defensie, waar hiërarchie de basis van alle denken vormt en dus relaties tussen meerdere en mindere extra uit den boze zijn.
    Dat mag gewoon niet, punt.

    Ik kan mij daarom voorstellen dat deze privé zaak toch breed wordt uitgemeten, hoezeer ik daaraan een hekel heb, vooral aan het noemen van naam en toenaam van de dame in kwestie. Die doet er niet toe.

    Typerend voor CDA en vooral JPB dat De Vries gewoon kan aanblijven, niks aan de hand.
    Maar stel nu eens dat een majoor als leidinggevende van compagnie X het bed had gedeeld met zijn adjudant?
    Dat zou intern nooit zijn afgedaan als 'privé'.

  • Mees ., di 11 mei 2010 20:22 Reageer op Mees

    Mees

    "De onthulling vanochtend door De Telegraaf dat demissionair staatssecretaris Jack de Vries uit huis is gezet door zijn echtgenote wegens overspel, betekent een klap voor de CDA-campagne"

    Was niet door de Telegraaf... de onthulling kwam van RTL Boulevard.

  • Een BeetjeNuanceGraag, di 11 mei 2010 20:18 Reageer op Een

    Een

    Goh wat jammer nu moeten we de diepgravende analyses van Jack de V. missen... (maar niet heus)
    Zoals vanmorgen in De Pers stond: Hit the road Jack!

  • jakob rebel, di 11 mei 2010 20:18 Reageer op jakob

    jakob

    Wel oordelen over de anderen , Normen en Waarden debat.
    Als deze poilitci zelf iets hebben gelden er ander waarden.
    Balkende is LAF in zijn uitspraken hij had / moet daad bij woord voegen .
    Onchristelijk handelen is dit !!!
    De Vries moet zelf natuurlijk opstappen je blijft van je eigen mensen af.maar ja hypocriet als de vries is zal wel mogen blijven...

  • de_gewone man, di 11 mei 2010 20:04 Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Een aantal reageerders hier spreken, min of meer, hun afkeer uit over dit onderwerp op JOOP. Ik vind wel degelijk dat dit besproken dient te worden en niet louter een privezaak is.
    - Deze JSF-adept is geruime tijd potentieel chantabel geweest,
    - De relatie betrof een militaire ondergeschikte,
    - Deze ondergeschikte is met spoed overgeplaatst.
    Dus los van de puur morele vraagstelling zijn er nog wel enkele zaken waar je vraagtekens bij kan plaatsen.

  • Joop Schouten, di 11 mei 2010 20:02 Reageer op Joop

    Joop

    Het blijft een opmerkelijk feit.
    Deze 'matennaaier' is ingekwartierd op een kazerne met een grote lege verzamelplaats en heeft nu dus nóg meer vrijheid schuin te marcheren.
    De bofferd.

  • Tim Tim, di 11 mei 2010 21:03 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tim

    Tim

    Schuin te marcheren op een legerplaats? Woordspelingen blijven leuk. Ik had iets in de trant van: een christen die een legermeisje leuk vindt, daar helpt geen schietgebedje tegen.... vind jouwe eigenlijk leuker. :)

  • Joop Schouten, wo 12 mei 2010 09:13 in reactie op Tim Tim Reageer op Joop

    Joop

    Lang leve de humor Tim Tim.
    Je bracht me weer op nieuwe ideeën:

    'In deze positie helpen schietgebedjes niet meer want z'n 'missionarishouding' is hem fataal geworden.
    Jack Hoorndrager wordt nu voor het zingen de kerk uitgeramd.'

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 09:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée

    Renée

    [...] 'In deze positie helpen schietgebedjes niet meer want z'n 'missionarishouding' is hem fataal geworden. [...] LOL!

    Had hij zijn degen maar niet in de verkeerde schede moeten steken...?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 12 mei 2010 09:59 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Riep de Heere Heere niet: "gaat heen en vermenigvuldigt u"?

    Hij heeft er nooit bijgezegd dat dat niet in een spelletje over mag.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 10:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Renée

    Renée

    Is die maîtresse ook nog eens zwanger, @Aert? Dat wist ik nog niet... ;-)

  • Aert Willem d'Holbach, wo 12 mei 2010 10:43 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ze deden tot nu toe slechts oefenwedstrijdjes, denk ik.

  • Tim Tim, wo 12 mei 2010 10:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tim

    Tim

    :)
    Het is wel een beetje sneu voor hem maar ja, "Wie de klok luidt, kan kerkgangers verwachten".

  • Gesus , di 11 mei 2010 18:44 Reageer op Gesus

    Gesus

    Ach ja, het zijn net mensen, die christen-democraten.
    Hoe zat dat ook alweer: "Je draait en bent niet eerlijk Jack!!"

  • Jan Wijn, di 11 mei 2010 18:42 Reageer op Jan

    Jan

    Het is voor Telegraaf-lezers weer smullen: laten we hier om iemands privéleven niet te veel woorden gebruiken.

  • Kingfisher XL, di 11 mei 2010 18:33 Reageer op Kingfisher

    Wie moet nou die vermaledijde JSF binnenhalen ?
    De Amerikanen zullen wel peultjes sch..ten !

  • Petra Jaminon, di 11 mei 2010 18:06 Reageer op Petra

    Petra

    De van Christelijke huize afkomstige en met een gestolde glimlach uitgeruste staatssecretaris die er nimmer voor terugdeinsde om politieke tegenstanders een mes in de rug te steken is vreemd gegaan. Hij heeft het mes deze keer anderszins aangewend. Voor het CDA is het gezin de hoeksteen van de maatschappij, ook al zijn de dames en heren politici zo goed als bijna nooit thuis. Met de moraal en de waarheid nam de staatssecretaris het toch al nooit zo nauw, evenals zijn collega Maxime Verhagen. Altijd vreemd gevonden dat De Vries in de Wereld draait door gratis zendtijd kreeg. Complimenten voor zijn echtgenote die hem, als ik de media mag geloven, buiten de deur heeft gezet. Laat hem daar maar staan, mevrouw. De minnares wordt overgeplaatst. De staatssecetaris daarentegen mag staatssecretaris blijven. Dat is klassiek beleid. Dat eeuwige verdoemde bijbelse zwakke vlees toch!

  • uitgeschreven uitgeschreven, di 11 mei 2010 18:06 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Het spijt me maar ik heb wat minder meegevoel met deze meneer. Hij heeft zo vaak onder de gordel geslagen als het ging om het kleineren en verslaan van mensen die niet dei enorme bedragen over hebben voor moordtuig als de JSF vliegtuigen en onze bezetting van Irak en Afghanistan. Het in twijfel trekken van de integriteit van hen die het op morele gronden niet akkoord gingen met zijn standpunten is iets wat je beter niet kunt doen als je zelf dingen doet die het daglicht niet verdragen.

  • jaap vos, di 11 mei 2010 17:58 Reageer op jaap

    jaap

    Jack de Vries was dus niet alleen een draaikont tijdens zijn werk maar dus ook privé. Hij als man komt er natuurlijk weer mee weg (de vrouw is een sloerie natuurlijk !) door zich nu een beetje als een aangeslagen schooljonhetje te gedragen, maar hij heeft gewoon een scheve schaats gereden. In zijn positie is de scheidslijn tussen prive en werk al helemaal erg dun, dus dit is inderdaad niet echt een voorbeeld volgens de normen & waarden van het gristelijke cda. Hoe spint hij zich hier nu weer uit.

  • N van Gogh, di 11 mei 2010 17:46 Reageer op N

    N

    Hij draait niet, maar wipt?

  • Jan L., di 11 mei 2010 17:45 Reageer op Jan

    Jan

    Ik denk dat de Vries achter de schermen nog wel wat werk verzet voor de campagne. Verder zijn dit soort privézaken niet interessant en is het een zwaktebod dat dit in de media uitgebreid wordt besproken.

  • Piet Knollema, di 11 mei 2010 17:43 Reageer op Piet

    Piet

    De relatie van demissionair staatssecretaris Jack de Vries van Defensie met een medewerker op zijn ministerie is 'een privéaangelegenheid'.
    Dat zei premier Jan Peter Balkenende dinsdag in een reactie op de officiële verklaring die De Vries dinsdag liet uitgaan. Aldus het ANP.
    Soms zegt die MP van ons nog wel eens verstandige dingen.

  • Censuur Joop, di 11 mei 2010 17:34 Reageer op Censuur

    Censuur

    Heerlijk dat we de roddelbladen niet meer hoeven te kopen. De reguliere pers stort zich op elke scheet die iemand met een beetje bekende naam heeft. Dat scheelt weer een slok op een borrel. ;)

    Maar wat ik wel storend en absurd vind, is dat de adjudante met spoed overgeplaatst is en de staatssecretaris gewoon op zijn plek mag blijven. Nou ja, voor zolang als het duurt. En dat duurt niet meer lang.

    Verschil moet er zijn, nietwaar?

  • lieke Meester, di 11 mei 2010 17:32 Reageer op lieke

    lieke

    Heb het verhaal niet eens gelezen , de kop zegt al alles , Schandalig dat dit er bij wordt gehaald , wat een vies spelletje , ik moet kotsen . Goedkoop , bagger. meer woorden kan ik even niet vinden .
    Jack de Vries, goed politicus

  • Erik van Erne, di 11 mei 2010 17:31 Reageer op Erik

    Erik

    Gezin - Hoeksteen Samenleving toch?

  • Piet de Geus, wo 12 mei 2010 08:29 in reactie op Erik van Erne Reageer op Piet

    Piet

    Nee, de molensteen.

  • Renée Olsthoorn, wo 12 mei 2010 13:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Renée

    Renée

    ...die tot steen des aanstoots is geworden :D

  • Isis Maät, di 11 mei 2010 17:24 Reageer op Isis

    Isis

    Hij woont tijdelijk in een kazerne,
    Moet hij nu ook huur betalen in deze kazemat?

  • Piet Puck, di 11 mei 2010 17:09 Reageer op Piet

    Piet

    Daar gaat de vetrouweling en spindoctor van het CDA.
    Denk dat dit het CDA zeer zeker niet in de koude kleren gaat zitten.

  • Ton evertsen, di 11 mei 2010 17:04 Reageer op Ton

    Ton

    zolang hij de condooms niet declareert, tja

    een staatsecretaris die een militair ach je kunt er 500 grapjes over maken, zolang hij haar niet gedwongen heeft is er per saldo 2 carrières en 1? huwelijk naar de knoppen.

    maar of dat nu nieuwswaardig is.

  • Piet Knollema, di 11 mei 2010 16:56 Reageer op Piet

    Piet

    Waarom moeten wij dit allemaal weten? Welke moraalridders hebben hem tot deze stap gebracht?
    De Vries is zeker mijn vriend niet maar van dit gedoe wordt ik een beetje ziek.

  • YggY ..., di 11 mei 2010 16:48 Reageer op YggY

    YggY

    Ha fijn, een lekker sappig schandaal.

    We want more

  • Piet de Geus, di 11 mei 2010 16:38 Reageer op Piet

    Piet

    Gaat Wilma Nanninga nu ineens politieke invloed krijgen? Hoeveel ranziger wil je het hebben?

  • Peter Volta, di 11 mei 2010 16:38 Reageer op Peter

    Peter

    Wat mij intrigeert is de uitdrukking "liefdesrelatie". Volgens mij heeft hij buiten de deur gesnoept. "Liefdesrelatie" suggereert nog iets hoogstaands. Wellicht heeft het CDA campagneteam nog een laatste keer van Jack's diensten gebruik gemaakt ? Misschien dat dit het signaal is dat het CDA begrijpt dat een gezin wisselend van samenstelling kan zijn ?

  • Geert Halsema, di 11 mei 2010 16:47 in reactie op Peter Volta Reageer op Geert

    Geert

    Waarom zou vreemdgaan niet liefdevol kunnen zijn?

    Het is achterbaks tegenover de partner, dat wel, maar iemand kan nou eenmaal meer liefde voelen voor een minnaar of minnares dan in het huwelijk zelf.

    Niet alle vreemdgangers zijn seksmaniakken.

  • Renée Olsthoorn, di 11 mei 2010 17:52 in reactie op Geert Halsema Reageer op Renée

    Renée

    [...] Waarom zou vreemdgaan niet liefdevol kunnen zijn? [...]

    Vreemdgaan lijkt me niet bepaald 'liefdevol' naar je echtgenote/echtgenoot en/of kinderen toe. Dat je liefdevol kunt zijn tegenover het voorwerp van je overspel, is een ander verhaal.

    Verder is het natuurlijk een kwestie die alleen hem en zijn gezin aangaat, maar ik kan het niet helpen het nogal komisch te vinden dat het CDA hierop geen commentaar wil geven vanwege het privékarakter ervan. Dus, in algemene zin normen en waarden prediken, maar het dubieuze gedrag van een prominent CDA-er die bovendien lid van de regering is, gaat de partij niet aan. Beetje een dubbele moraal, vind ik.

  • Irma Noord, wo 12 mei 2010 12:42 in reactie op Geert Halsema Reageer op Irma

    Irma

    Wanneer dat "liefdevolle samengaan" plaatsvindt tijdens je werk, tijdens buitenlandse reizen namens Nederland en met iemand die bij je in dienst is, dan is dat niet echt prive en al helemaal niet liefdevol. Dat heet namelijk gewoon machtsmisbruik en chantabel gedrag.

  • Lucia Lilith, di 11 mei 2010 16:48 in reactie op Peter Volta Reageer op Lucia

    Lucia

    Leuk! Een soort Jenga met onze hoeksteen.

  • Bernie Whistler, di 11 mei 2010 16:32 Reageer op Bernie

    Bernie

    Altijd vervelend als een CDA defensiespecialist & ex-staatssecretaris de loop van zijn kanon in buitenechtelijke zaken steekt. Voorlopig moraalridder zonder paard, ondergedoken op een of andere kazerne wegens uit huis gezet door verongelijkte vrouw.

    Het CDA mag hopen dat deze potente mannetjesmaker chef Balkenende niet al te veel terzake geïnspireerd heeft, anders volgt spoedig een nieuwe bekentenis. Afijn, de VOC lijn van het CDA krijgt nu een heldere koers en als het meisje laatst al loos was, heeft Jack haar uiteindelijk gevonden.

  • Vaclav Klaus, di 11 mei 2010 16:31 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Ik was benieuwd of het hier zou verschijnen. In principe is het een prive zaak en hoeft zijn werk hier niet onder te lijden. Aangezien het om Jack de Vries gaat, dus het CDA, is het de vraag of het er niet mee te maken heeft. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving ;-)

    Maar ook CDA'ers zijn gewend aan overspel en scheidingen. Ik denk niet dat het veel effect zal hebben op de verkiezingen.

  • Ruud Wiemer, di 11 mei 2010 16:28 Reageer op Ruud

    Ruud

    Dit is de eerste keer dat ik hem niet zie lachen!!!!

  • Renée Olsthoorn, di 11 mei 2010 16:27 Reageer op Renée

    Renée

    Het CDA wil niet ingaan op zijn buitenechtelijke relatie. Gaat de partij namelijk niets aan...

    Hoezo het gezin als hoeksteen van de maatschappij...? Hoezo normen en waarden...? :))))

  • Aert Willem d'Holbach, di 11 mei 2010 16:20 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nou en? Laat die man privé lekker doen wat hij wil. Dat lost hij ook privé maar weer op.

  • Paradox !, di 11 mei 2010 22:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Paradox

    Paradox

    Niet een brilliant spindokter in zijn gezin dus.

  • Rob Geurtsen, di 11 mei 2010 22:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Ja ja, jij reageert net zo als de redactie van Joop.nl. Net zolang verzwijgen tot het niet anders kan. Dat is onverstandig alfa-mannen gedrag. Dit soort zaken zijn inderdaad privé, maar niet als je op je werk in een ander potje roert.
    De ondergeschikte heeft een andere functie gekregen... wat dan hoe wordt voorkomen dat zij schade leidt.

    Tweede reden waarom het niet privé is... het privé domein is in de waarden en normen campagnes van CDA en het geharrewar van, voorheen, Bos, en momenteel, Dijsselbloen en Marcouch types. Men wil andere achter de voordeur kunnen aanspreken op gedrag en opvoeding... en mannetjes die geen emotionele band aankunnen en het haantjes gedrag in het publieke domein niet kunnen scheiden van hun eigen gedrag in werk en privé, dat is een ernstig probleem van hypocrisie.

  • Aert Willem d'Holbach, di 11 mei 2010 23:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Verzwijgen hoeft niet, het is alleen iets dat mij niet aangaat. Ik wil geen oordeel hebben over iemand die vreemdgaat want ik ben er niet bij betrokken. Dat het CDA graag achter de voordeur komt, is hun zaak, ik doe daar niet aan mee.

    Politiek gezien daarentegen kunnen de strapatsen van Jacob Gabe uiteraard perfect benut worden.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel