13 september 10 08:14 Reageer (26) Politiek RSS

Burgemeester tegen te sterke softdrugs

Fred Crone van Leeuwarden wil cannabis vanaf bepaalde THC-waarde verbieden ... cannabis met 64,8% THC aangetroffen

De Leeuwardense burgemeester Ferd Crone wil te sterke softdrugs verbieden. Hij heeft daarover een nota naar de gemeenteraad gestuurd.

Dat schrijft de Volkskrant. THC is de werkzame stof in cannabis. Het gehalte THC in de verkochte cannabis is de afgelopen jaren enorm toegenomen, van ron de 10% tot boven de 20%. Ook cannabis met een gehalte van 64,8% is al aangetroffen, aldus het Trimbos-instituut.

Crone wil dat hiermee de discussie over het gedoogbeleid minder zwart-wit wordt gevoerd:

Wij hebben een gedoogbeleid vanuit de gedachte dat je het beter kunt reguleren en beter in de gaten kunt houden. Maar dat werkt niet meer. De THC-gehaltes worden al jaren alleen maar hoger en steeds vaker zie ik berichten van schade bij personen door softdrugsgebruik, of psychoses die het gevolg zijn van blowen. Daarom wil ik het ter discussie stellen.

De nota met het voorstel om coffeeshops te sluiten die te zware softdrugs verkopen, is al naar de gemeenteraad gestuurd. Overigens zonder een aangegeven maximale THC-waarde. Daarover gaat Crone graag de discussie aan.

CC-foto: Néric Blein

Laatste Reacties (26) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • S. Prozac, di 14 september 2010 01:37 Reageer op S.

    S.

    Ik vrees dat dit soort berichten eerder tot totale uitbanning zal leiden in plaats van legalisatie. We krijgen immers wel een rechts kabinet.

  • Piet de Geus, di 14 september 2010 02:40 in reactie op S. Prozac Reageer op Piet

    Piet

    Dat soort berichten zal niet alleen tot totale uitbanning leiden: het is ook geblaat van iemand die van toeten noch blazen weet. Een THC-gehalte van 64,8% is volstrekt onmogelijk bij hasj of weed. Iets boven de 20% is het absolute maximum. Tenzij je het verder bewerkt, maar dan krijg je niet iets wat vergelijkbaar is met een biertje of een borrel maar iets als zuivere alcohol: dat drinkt ook niemand puur.

  • Piet de Geus, ma 13 september 2010 22:44 Reageer op Piet

    Piet

    Zullen we sterk alcoholische dranken dan ook maar verbieden? Het kan immers maar zo dat iemand jenever gaat drinken alsof het bier is.

    Problemen doen zich overigens vooral voor bij toeristen die niet weten dat de weed hier sterker is dan de spinazie die ze thuis roken en zonder het effect af te wachten stug doorroken.

    Een beter idee is om het percentage THC te vermelden. Maar dat lukt natuurlijk alleen in een situatie waarin te teelt is gelegaliseerd (en gedecriminaliseerd).

  • uitgeschreven uitgeschreven, ma 13 september 2010 22:58 in reactie op Piet de Geus Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Helemaal met je eens, Piet. Zelf heb ik nog nooit iets van drugs geprobeerd, maar ik vind het van de zotte dat de overheid op sommige terreinen zich gedraagt alsof we allemaal hun kindertjes zijn waarover ze alles moeten beslissen en op andere vaak veel extremere gebieden doodleuk zeggen dat dat de verantwoording van iedere mens afzonderlijk is. Het aantal doden door alcohol en nicotinemisbruik is nog altijd duizenden malen groter dan dat van drugsmisbruik maar daar is men volledig blind voor. Maar goed, het is kennelijk erg vervelend om zoveel lege gevangeniscellen te hebben als drugs uiteindelijk wel gelegaliseerd worden.

  • Piet de Geus, di 14 september 2010 02:13 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Piet

    Piet

    "Zelf heb ik nog nooit iets van drugs geprobeerd"

    Ik rook zelf met enige regelmaat. Vooral als ik zelf reggae of ska wil spelen of als ik geconcentreerd naar muziek van anderen wil luisteren (als je een beetje hyper bent van het werk enzo helpt het enorm om je op iets anders te focussen). En als je geen gekke dingen doet (zoals al die Britten en Ieren die Amsterdam binnen komen vallen en niet weten hoe snel ze zich helemaal suf moeten roken) dan merk je het echt wel op tijd dat het THC-gehalte tegenwoordig een stuk hoger is.

    Een ander probleem zijn kansloze jongeren die zich voor betrekkelijk weinig geld de hele of halve dag van de wereld kunnen roken. Maar die zaten anders wel lam (en een stuk agressiever) tussen de zwervers op een bankje met een tas vol voordeelbier.

    "maar ik vind het van de zotte dat de overheid op sommige terreinen zich gedraagt alsof we allemaal hun kindertjes zijn"

    Het is bovendien volstrekt willekeurig welke genotsmiddelen van overheidswege zijn toegestaan en welke niet. En het gevolg is niet anders dan tijdens de drooglegging in de VS: de kweek van hennep is in handen van de hedendaagse Al Capones. Dat is nogal een hoge prijs.

  • , di 14 september 2010 10:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Voor de geïnteresseerden onder ons. In de USA is er een organisatie van Law Enforcers against Prohibition. Heel interessant hun site!
    http://www.leap.cc/cms/index.php

  • Jan B, ma 13 september 2010 22:30 Reageer op Jan

    Jan

    En verder dat spul zo snel mogelijk legaliseren zodat je een beetje zicht op de teelt en de verwerking kunt houden. Gewoon een extra taak erbij voor de voedsel en warenautoriteit.

  • Jan B, ma 13 september 2010 22:26 Reageer op Jan

    Jan

    An sich geen slecht idee. Wiet is niet bedoeld om iemand knock-out te meppen. Een beetje kwaliteitscontrole kan geen kwaad.

  • Albert Hofmann, ma 13 september 2010 21:45 Reageer op Albert

    Albert

    Hele Hollandsche softdrugs debacle moet maar eens goed op de schop, heeft meer met lef hebben te maken da wetgeving.
    Ik zou persoonlijk voorstellen dat softdrugs alleen nog in de door de (lokale)overheid gerunde shops mag worden verkocht. Op vertoon van legitimatie en/of zogenaamde wietpas zodat een maximale hoeveelheid per klant kan worden vastgesteld. Verder de teelt (als je eens wist hoeveel chemische troep er in de kweek wordt toegepast) in handen van de overheid, vastleggen van bep. wettelijke waardes en laten voldoen aan strenge eisen m.b.t. gebruik van chemische middelen tijdens de kweek. Buitenlanders alleen nog direct te gebruiken softdrugs meegeven/alleen maar een paar gram. Naast de gecontroleerde kweek en verkoop zeer streng optreden op zowel illegale kweek als illegaal bezit.

    Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, een Nederlandse overheid die gaat opereren tegen de enorme softdrugs maffia die zich al zover in de bovenwereld heeft genesteld, dat elk vorm van grootschalige regulering de kop wordt ingedrukt.

  • Thayli - Rah, ma 13 september 2010 19:11 Reageer op Thayli

    Thayli

    "Ook cannabis met een gehalte van 64,8% is al aangetroffen, aldus het Trimbos-instituut."

    Interessant, om wel ras gaat het hier? Naam en rugnummer? Haze of skunk? En gaat het hier om significante aantallen die verkocht worden of om een zakje dat ooit eens aangedragen en geanalyseerd is? Lekker duidelijk, een 'onderzoeksinstituut' waardig.. (not)

    En ach, er is een meneer in Almere die bier brouwt met 45% alcohol (Obilix). Hij wilt binnenkort dit record gaan verbeteren. Daar kraait helemaal geen haan naar, wordt dit ook per direct verboden?

    Beter doet Fred Crone wat aan dat onoverzichtelijke en eveneens gedoogde stelsel van zuipschuren in Friesland, waar kinderen van 14 zich aan vodka, tequilla en andere scherpe meuk laven. Dat is veel gevaarlijker en zorgt voor veel meer agressie en schade dan een jointje op zijn tijd. Natuurlijk is een kleinere groep van cannibisgebruikers met veel minder weerstand aan te pakken, zodat Crone zich vol trots op zijn schouder kan kloppen... de lafaard.

    Gewoon legaliseren en van overheidswege in de hand houden. Een kind snapt nog dat dat veel veiliger is dan de verkoop van wiet in steegjes te laten verdwijnen.

  • ron de boer, ma 13 september 2010 18:56 Reageer op ron

    ron

    Sterke softdrugs?!

  • , ma 13 september 2010 16:58 Reageer op

    Allemaal gelul! Als de weed een hoog THC-gehalte heeft, doe je gewoon wat minder in je joint. Simpel en nog lekker voor je portemonnee ook!!

  • Henk de Vries, ma 13 september 2010 15:15 Reageer op Henk

    Henk

    Ben ik de enige die dit idiote getallen vindt?

    Als het gemiddelde THC-gehalte van wiet die vele decennia veredeld en doorgekweekt is tussen de 10% en 20% ligt, kan die niet plotseling naar 65% stijgen. Dat valt niet te bereiken met conventionele technieken.

    Het moet dus wel om een verder bewerkt product gaat als hasholie oid, maar dat staat ongeveer in verhouding tot wiet zoals heroïne tot opium. Niet voor niets is hasholie in Nederland een harddrug.

    Overigens is THC zeker niet de enige psychoactieve stof in wiet. Er is cannabidiol en nog een groot aantal andere stoffen in kleinere concentraties. Je blindstaren op THC-percentages is dus onzinnig.

    En misschien ook onverstandig, nu is vastgesteld dat THC een effectief medicijn is voor staar, pijnbestrijding, alzheimer (werkt zelfs beter dan conventionele medicijnen) en zelfs werkzaam is tegen kanker (zie http://en.wikipedia.org/wiki/THC#Research).

    Overigens ben ik wel een voorstander van legaliseren en controle door de overheid; m.n omdat er nu een grote verwevenheid is tussen onder- en bovenwereld en de crimineeltjes allerlei rotzooi in hun kweeksel kunnen stoppen zonder dat er een haan naar kraait. De inkomsten zouden overigens met gemak die 29 miljard bezuinigingen dekken (accijns + besparing inzet politie ed.) en misschien dat oom agent dan ook eens tijd maakt om achter mijn gestolen fiets aan te gaan.

  • Jager Verzamelaar, ma 13 september 2010 14:32 Reageer op Jager

    Jager

    hoe wil je dat gaan meten ?

  • Henk Schäfer, ma 13 september 2010 12:37 Reageer op Henk

    Henk

    64% alcohol in je borrel is levensgevaarlijk.
    64% THC in je wiet is een godsgeschenk.

    Er is nog nooit iemand dood gegaan aan THC.

  • Joop Schouten, ma 13 september 2010 12:53 in reactie op Henk Schäfer Reageer op Joop

    Joop

    .....Maar je gaat wel rare dingen van schrijven.
    ; )

  • Eduard Bekker, ma 13 september 2010 12:32 Reageer op Eduard

    Eduard

    Ja, Legaliseren. Hatsekidee! Krijgen we er meteen 100.000 Joram van der Slooten en Sander V.'s erbij! Hoezee!

  • Joop Schouten, ma 13 september 2010 12:54 in reactie op Eduard Bekker Reageer op Joop

    Joop

    Ik wist niet dat je er een crimineel van wordt.

  • Jan vdH, ma 13 september 2010 16:03 in reactie op Eduard Bekker Reageer op Jan

    Jan

    Alcohol is veel gevaarlijker en zorgt voor veel meer overlast dan het roken van wiet. Ook raak je aan alcohol veel sneller verslaafd.

    Alcohol ook maar afschaffen of verbieden?

  • Shades of Grey, ma 13 september 2010 11:57 Reageer op Shades

    Shades

    Het is grappig dat de tegenstanders van het gedoogbeleid en cannabis weer willen criminaliseren vaak het argument aanhaalen dat het THC gehalte door de jaren heen sterk gestegen is sinds het gedoogbeleid is begonnen.

    Wat dus zo ironisch aan dat argument is, komt voor uit het feit dat de sterkere THC gehaltes *juist* een voortvloeisel zijn van het grijze gebied van de wet van het gedoogbeleid. Het komt niet voort uit dat gedeelte legalisering / gedoging, het komt voort juist uit dat gedeelte criminalisering wat betreft de aanvoer in coffeshops.

    Het wat betreft cannabis vaak zo dat strafmaten & boetes & weetiknogwat vaak zijn afgemeten aan totale gewicht van de vangst, niet aan de hoeveelheid THC.
    Of het nou om zwakke of sterke teelt gaat, als je hetzelfde risico loopt voor welke teelt dan ook, maar de sterke teelt lucratiever is.. wat maakt dan meer *'bussiness sense*?

    Daarnaast is wat dat betreft ook makkelijker voor de onderwereld en wie er ook mee te maken heeft om kleinere maar sterkere hoeveelheden te kweken / smokkelen / verkopen / vervoeren /watdanook.

    Een kleinere hoeveelheid is makkelijker te verbergen dan een grotere uiteraard. En dat voor hetzelfde of meer winst en een mogelijk lagere strafmaat... tja..

    Hetzelfde verhaal zie je weer bij de drooglegging indertijd in 'The States'. Toen de produktie, vervoer en verkoop van alchohol zo'n beetje door de maffia ipv 'nette ondernemers' werd gedaan, ging het gelijk al gelijk niet meer om bier of wijn maar alleen nog om rum en whiskey en sterke drank in het algemeen.
    Een kist vol bier vs een kist vol whiskey heeft evenveel risico om gevonden te worden, Maar welke zou lucratiever zijn?

    Komt tegelijk dat de drooglegging juist het tegendeel heeft gekregen van wat het wou bereiken. Er kwam juist *meer* alchohol problematic, omdat *als* er dan gedronken werd, er niet meer zoeits bestond als kleine hoeveelheden of lichte consumptie, maar juist gelijk aan de extremen lag, gezien zowel handelaar als consument in het verhaal toch al een groot risico namen..

  • Bobby Byrd, ma 13 september 2010 11:53 Reageer op Bobby

    Bobby

    Aah, tijd voor een classic:
    http://www.youtube.com/watch?v=XcBnaA3LpZ4

    Voor de meezingers:
    ----------------------
    Warning! The Surgeon General warns
    Cigarette smoking is dangerous, dangerous
    Hazard to your health
    Does that mean anything to you

    To legalize marijuana
    Right here in Jamaica
    I'm say it cure glaucoma
    I man a de Bush Doctor

    So there'll be
    No more smokin and feelin tense
    When I see them a come
    I don't have to jump no fence

    Legalize marijuana
    Down here in Jamaica
    Only cure for asthma
    I man a de Minister(of the Herb)

    So there'll be no more
    Police brutality
    No more disrespect
    For humanity

    Legalize marijuana
    Down here in Jamaica
    It can build up your failing economy
    Eliminate the slavish mentality

    There'll be no more
    Illegal humiliation
    And no more police
    Interrogation

    Legalize marijuana
    Down here in sweet Jamaica
    Only cure for glaucoma
    I man a de Bush Doctor

    So there be
    No more need to smoke and hide
    When you know you're takin
    Illegal ride

    Legalize marijuana
    Down here in Jamaica
    It the only cure for glaucoma
    I man a de Minister

  • Frederik Jansen, ma 13 september 2010 11:40 Reageer op Frederik

    Frederik

    Graag zo spoedig mogelijk legaliseren. Controle door de VWA. klaar.

  • Jan B, ma 13 september 2010 22:32 in reactie op Frederik Jansen Reageer op Jan

    Jan

    Onafhankelijk van jouw reactie was ik zo'n beetje op hetzelfde idee gekomen (zie boven).

  • Bram Mulder ten Kate, ma 13 september 2010 11:28 Reageer op Bram

    Bram

    Helemaal eens. Juist door het niet te legaliseren, kan je onvoldoende controle houden op kwaliteit en misbruik. Verbieden heeft geen zin, dat zie je aan gebruik in landen als Frankrijk en de VS.

    Legaliseren, kwaliteit (THC-gehalte) in de gaten houden en accijns op heffen (net als op sigaretten en drank).

  • Jan vdH, ma 13 september 2010 10:56 Reageer op Jan

    Jan

    Weg met dat gedoogbeleid, gewoon legaliseren en duidelijke regelgeving.

    Het is toch van de zotte dat we enorme hoeveelheden geld en mankracht inzetten om de productie te bestrijden van iets wat legaal gerookt mag worden.

    Kost bakken met belasting geld en we lopen hopen gemiste omzet voor normale ondernemers.

  • Dehnus Nörder, ma 13 september 2010 11:59 in reactie op Jan vdH Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Inderdaad, legaliseren met een maximum THC waarde. Net als bij alcohol kun je dan er wat controle over houden, en dan accijns erop dat dan ten goede kan komen aan de medische wetenschap of zo. Dat er ook vast bij in de wet zetten, anders gaat het net als bij rookwaren meer normale belasting worden. Gewoon zeggen 50% van de accijns inkomsten moet worden besteed aan gezondheidszorg en onderzoek naar medische wetenscap :).

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel