28 juli 11 13:02 Reageer (84) Politiek RSS

Bleker loopt met grote boog om natuurbeheerders

Demonstratief een komkommersmoothy drinken durft hij wel ... Afspreken met WNF en Natuurmonumenten lijkt hem toch een beetje eng ... Bleker polariseert tussen boeren en natuurbeheerders

Bleker snijdt het vetste stuk van zijn bezuinigingstaart weg bij natuurbeheer maar is het afgelopen jaar nog nooit bij hen op de koffie geweest. Het Wereld Natuurfonds en Natuurmonumenten vinden dat Bleker boeren een voorkeursbehandeling geeft. De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie gaat volgens hen de ontmoeting en het debat uit de weg. Uit onderzoek van dagblad Sp!ts blijkt dat Bleker 34 van zijn 57 bezoeken buiten de deur boerenorganisatie bezocht.

Teo Wams, directeur van Natuurmonumenten vindt dat Bleker polarisatie tussen boeren en natuurbeheerders in de hand werkt.

"Er is een soort patstelling ontstaan. Natuurbelangen en landbouw gingen voorheen vaak hand in hand, maar Bleker werkt met zijn hardhandige beleid polariserend tussen de partijen."

Van Wereldnatuurfonds directeur Johan van de Gronden krijgt Bleker andere kritieken. Hij vindt dat de staatssecretaris niet open staat voor oplossingen en ontmoetingen en wetenschappelijk onderzoek uit de weg gaat.

"Hij provoceert en vindt dat leuk. Dat zie je ook aan hoe hij zich in praatprogramma's profileert. Hij wil graag stoer overkomen, als boerenjongen die het wel even simpel uitlegt. Aan wetenschappelijk advies heeft hij een broertje dood. In plaats daarvan beweegt hij zich politiek en populistisch. Met die opstelling heeft hij veel collega’s tegen zich in het harnas gejaagd. Hij beheert een heel belangrijk stuk algemeen goed en het past niet om daar provocatief mee om te gaan. Het is juist een portefeuille waarmee je boven de partijen uit zou moeten stijgen, maar hij maakt een politiek spel van het debat in plaats van dat hij op zoek gaat naar een breed maatschappelijk draagvlak. Uiteindelijk is die strategie niet houdbaar."

Sp!ts kreeg van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie inzicht in de publieke agenda van Bleker. Daaruit bleek dat de staatssecretaris veel op pad is geweest, maar de verhouding natuur - boeren 1 staat tot 11 is. Zo dronk hij tijdens de komkommercrisis demonstratief een komkommersmoothy en opende hij een kippenboerderij op de omstreden Hedwigepolder maar bij de ernstige duinbranden in Bergen bleef hij bijvoorbeeld weg.

Met Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, de grootste natuurbeheerders had hij geen afspraken en er staan volgens Sp!ts ook geen bezoeken gepland. Dat terwijl deze instellingen door bezuinigingen het met de helft van hun budget moeten doen tot 2015. Natuurmonumenten en het WNF zeggen de staatssecretaris wel uitgenodigd te hebben, maar Bleker is tot nu toe nog niet op één verzoeken ingegaan.

Het ministerie van Bleker laat weten dat de publieke agenda die Sp!ts bezit niet volledig is. "De herijking van de zogenoemde Ecologische Hoofd Structuur. Dat vraagt bestuurlijk overleg in plaats van werkbezoeken", laat zijn woordvoerder in een schriftelijke reactie weten.
Spits: Wat de boer niet kent

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (84) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frans Akkermans, ma 01 augustus 2011 11:11 Reageer op Frans

    Frans

    Dit is wat u heeft beweerd: "Het is niet voor niets dat steeds meer zuidelijke, voornamelijk katholieke boeren al jaren op een rij afstand nemen van het CDA omdat ze zich niet meer vertegenwoordigd voelen door die partij."
    Ik heb u uitgedaagd aan bronvermelding te doen. Uiteindelijk komt u met een artikel uit de NRC uit 2007 op de proppen waarin een boer wordt geciteerd die zegt: "Ik ken steeds meer boeren die net als ik op de VVD stemmen.” En een boerenbestuurder die naar GL is overgestapt : " Ik ben niet bij het CDA weggegaan uit frustratie. Ik merkte dat ik steeds meer waarde aan natuur en milieu ging toekennen en verder opschoof naar links.”

    Ik ben niet onder de indruk. (Steeds meer...afstand nemen...jaren op een rij). U kunt op grond hiervan niet volhouden dat steeds meer boeren in het zuiden het CDA al jaren de rug toekeren.
    Waar is dat verkiezingsonderzoek nu?

    En dan maakt u het verwijt dat het mij, vragend om feiten en onderbouwing, om het chargeren en bashen gaat?

  • daniella van den boomen, ma 01 augustus 2011 11:26 in reactie op Frans Akkermans Reageer op daniella

    daniella

    Zelfs een Link is nog te moeilijk?

    Het is geen artikel uit het NRC, het is het lijfblad "De Wervel' van een katholieke boerenorganisatie.

    Overigens kunt u doorgaan tot u een ons weegt of in de filmarchieven van Omroep Brabant duiken. Het eerste heeft geen zin en in het tweede heeft u geen zin in. Dus neem het maar van mij aan dat het zo is wat ik beweer, of bewijs het tegendeel.

    Succes!

  • Frans Akkermans, di 02 augustus 2011 10:14 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Frans

    Frans

    "Het is geen artikel uit het NRC, het is het lijfblad "De Wervel' van een katholieke boerenorganisatie."

    U gooit er met de pet naar. Om niet te zeggen: u liegt dat het gedrukt staat.
    Op zaterdag 10 november plaatste de NRC een artikel van Hans Horsten onder de titel Uitgeploegd. De inhoud is letterlijk door Wervel zo overgenomen. Ik heb dus gewoon het oorspronkelijke artikel aangehaald.

    Wervel is geen boerenorganisatie maar een "Vlaamse socio-culturele beweging die in de abdij van Averbode in 1990 werd opgericht en ijvert voor duurzame landbouw in al zijn facetten...(wikipedia).

    Ik heb uw ongeloofwaardige onderbouwing van uw eerste bewering waar ik op gereageerd heb, nu wel voldoende aangetoond.
    Het ga u goed.

  • daniella van den boomen, di 02 augustus 2011 17:52 in reactie op Frans Akkermans Reageer op daniella

    daniella

    "Het verscheiden van de Brabantse boerenstand zal niet alleen visueel en fysiek van grote invloed op het landelijk gebied zijn. Het betekent ook het afscheid van een sociaal-maatschappelijk model dat het platteland bezuiden de Moerdijk een dikke eeuw stevig in de greep hield. Steeds meer blijkt de drie-eenheid CDA, katholieke kerk en standsorganisatie ZLTO een conventie van het verleden te zijn. „Die grote gelukkige NCB-familie van weleer bestaat niet meer in Brabant".

    Dit is een quote uit dat artikel dat aantoont dat De Katholieke boeren in brabant en hun organisatie de ZLTO allang afstand hebben genomen van het CDA.

    Het is idd een artikel uit het NRC geinitieerd door de organisatie die de Katholieke boeren vertegenwoordigen. Omdat jij geen genoegen nam met mijn woord en niet de film-archieven in wilde duiken heb ik dit artikel gezocht dat mijn woorden staaft.

    Maar je blijft maar doorzeiken/bashen ondanks dat ik het heb aangetoond met een bron die jij niet eens doorgelezen hebt.

    Zeer onsportief.

  • Jan Henk Speelman, za 30 juli 2011 13:13 Reageer op Jan Henk

    Jan Henk

    Bleker heeft zich voorgoed belachelijk gemaakt door voor komkommers de barricades te beklimmen, terwijl ons nog vers in het geheugen liggen: de gruwelijke slachtpartijen van geiten, varkens en koeien.

    Bleker zal ongetwijfeld een verleden van dorpsidioot op zijn CV kunnen aantonen.

  • jose van leeuwen, za 30 juli 2011 09:25 Reageer op jose

    jose

    http://www.globalinfo.nl/Achtergrond/de-verboden-toespraak-van-jean-ziegler-op-salzburger-festspiele.html
    Zeer indrukwekkend, laat Bleker die komkommer even liggen en tijd nemen voor deze toespraak.

  • Frans Akkermans, za 30 juli 2011 18:08 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Frans

    Frans

    Volkomen terecht dat die man daar niet aan het woord is gelaten.
    Als er iemand moet zwijgen over honger is hij het wel. Zoek hem eens zou ik zeggen.

  • jose van leeuwen, za 30 juli 2011 09:19 Reageer op jose

    jose

    De honger in de hoorn van Afrika is al weer op de achtergrond verdwenen . Lees eens hoe de globalisatie en vrijhandel zorgt voor veranderende landbouw en voedselzekerheid.
    http://www.irinnews.org/report.aspx?reportID=93367

  • Frans Akkermans, za 30 juli 2011 22:42 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Frans

    Frans

    De Ahero rijstvelden zijn in 1970 al aangelegd door de toemalige Heidemij. De droogte drijft alle landbouwprijzen op. Uiteraard levert dat de boeren betere inkomens op mits ze ook dezelfde productie realiseren. Dat is regionaal natuurlijk verschillend. Hoegere landbouwprijzen lokken hogere productie uit, en over zoveel tijd zijn de prijzen weer gezakt. Je hebt juist landbouwbeleid nodig om een beetje stabiliteit te krijgen.

    Wat wilt u nu eigenlijk zeggen met dit verhaal?

  • Anja Lodewijks, vr 29 juli 2011 12:44 Reageer op Anja

    Anja

    Het WNF in een ander daglicht.
    http://www.youtube.com/watch?v=A2QiCBgCz6o&feature=player_embedded

  • daniella van den boomen, za 30 juli 2011 12:37 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op daniella

    daniella

    Waren er maar meer van zulke onverschrokken onderzoekers Anja.

    Het is me duidelijk geworden dat niet alleen de olie-industrie en de veehouderij (in kleinere mate ook de landbouw) bij de gluiperige wereldwijde Emissie-normenindustrie betrokken zijn maar zelfs het WWF..Toink : (

    Bleeker wilde overigens geen 'politie-mannetje' spelen in de conflicten die ontstonden door de mega-stallenprojecten (de veeflats).
    Ik weet niet of iedereen op de hoogte is van de ontwikkelingen hieromtrent. Voor Limburg schijnt overigens hetzelfde op te gaan als voor Noord-Brabant. In Brabant zijn er bovenop de ca.10 megastallen die er al waren 18 bouwvergunningen verleend voor nieuwe projecten. Ze vechten elkaar nu al uit de tent in de dorpen!!! maar Bleeker heeft er wel voor gezorgd dat Zijn geliefde platteland, dat zich voornamelijk boven de rivieren bevindt, vrijblijft van deze dorpsconflikten en dat die rustieke dorpjes omzoomt blijven met natuurschoon en vredig grazende koetjes en kalfjes in de weide's maar die uiteindelijk als het lekkerste, biologisch verantwoorde stukje vlees op hun hypocriete vroome bordjes belandt.

    Het is niet voor niets dat steeds meer zuidelijke, voornamelijk katholieke boeren al jaren op een rij afstand nemen van het CDA omdat ze zich niet meer vertegenwoordigd voelen door die partij.

    En waar is de zusterpartij van de VVD, de PvdD nu???

  • Frans Akkermans, za 30 juli 2011 18:12 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Frans

    Frans

    " Het is niet voor niets dat steeds meer zuidelijke, voornamelijk katholieke boeren al jaren op een rij afstand nemen van het CDA omdat ze zich niet meer vertegenwoordigd voelen door die partij."

    Uit de duim gezogen maar waarom?

  • daniella van den boomen, zo 31 juli 2011 04:38 in reactie op Frans Akkermans Reageer op daniella

    daniella

    U bereiken de berichten uit het zuiden niet, blijkbaar. Als u iets niet gehoord heeft is het niet waar?

    "Uit de duim gezogen. Waarom?" Ik vraag me af waarom sommigen iets chargeren zonder kennis.

  • Frans Akkermans, zo 31 juli 2011 16:57 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Frans

    Frans

    Als u mij een betrouwbare bron kunt noemen waaruit blijkt dat de katholieke boeren al jaren het CDA de rug toekeren, dan wil ik dat best geloven. Zo niet, dan hou ik het erop dat de duim de enige bron is.

  • daniella van den boomen, zo 31 juli 2011 18:52 in reactie op Frans Akkermans Reageer op daniella

    daniella

    Ik kan je verwijzen naar de enorme archieven van Omroep Brabant, de provinciale omroep van Limburg en menig lokale omroepen.

    Kom er dan nog maar eens op terug.

  • Frans Akkermans, zo 31 juli 2011 22:43 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Frans

    Frans

    Ik neem aan dat u de spelregels een beetje kent, een verwijzing naar 'enorme archieven' is geen bronvermelding. Wat ik dacht dus, uw duim is de enige bron. Door de mand gevallen.

  • daniella van den boomen, ma 01 augustus 2011 04:23 in reactie op Frans Akkermans Reageer op daniella

    daniella

    Als de bron een enorm archief is en je wil oprecht weten hoe het zit met het onderwerp dan neem je wel de moeite om het zelf in de genoemde bron op te zoeken. Maar het gaat u meer om het bashen, niet om de waarheid.

    In ieder geval dit is een bron waarin het vertrek van de Katholieke boeren uit het CDA blijkt.

    http://www.wervel.be/lees-de-voedselkrant-e-voedselkrant-309/landbouwbeleid-e-voedselkrant-150/996-de-brabantse-boer-op-zijn-retour

  • Didi Man, zo 31 juli 2011 12:07 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Didi

    Didi

    Haha, die film van Hausmann en Altemeyer is een soort conservation Fitna. Zit vol met fouten en misleidende claims, en heeft alleen maar doel te polariseren en de naam van WWF te besmeuren. Flauwe rommel, maar in Duitsland ging het er in als zoete koek.

  • daniella van den boomen, zo 31 juli 2011 15:10 in reactie op Didi Man Reageer op daniella

    daniella

    Wie/wat te polariseren, en wat voor nut heeft het om het WWF te besmeuren met valse beschuldigingen?

    Je ziet alleen nog maar vijanden is het niet? Je houdt je wel in, He..!

  • Didi Man, zo 31 juli 2011 17:18 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Didi

    Didi

    Die documentaire "Het pact met de panda" is net als Fitna echt vanuit de onderbuik gemaakt. Het is gebaseerd op rancune tegen een grote organisatie met veel machtige partners en veel geld. De makers en een aantal geinterviewden voelen zich daarvan buitengesloten maar willen ook niet echt meedoen. Ze hebben hun grieven al zo vaak kenbaar gemaakt, maar het gevoel niet gehoord te worden. En dan gaan ze maar achter het logo aan. Het is linksig populisme, erg vergelijkbaar met hoe het aan de andere kant van het spectrum werkt.

    Daar sluit Bleker vanuit een rechtsig populisme het WNF en NM buiten, en ook dat resulteert in begrijpelijk gemopper. Persoonlijk vind ik het ook niet kies dat Bleker deze organisaties negeert terwijl die zo cruciaal zijn in de uitvoering van natuur- en landschapsbeleid en die door zoveel Nederlanders worden gesteund.

  • daniella van den boomen, zo 31 juli 2011 19:05 in reactie op Didi Man Reageer op daniella

    daniella

    Nogmaals, wat zou de winst zijn van de makers om het WWf te besmeuren met valse feiten uit onderbuikgevoelens. Feiten die ook nog door iedereen makkelijk te verifieren zijn.

    Het WWF is idd zeer machtig, maar dan zouden deze beschuldigingen, als ze vals waren, neerkomen op een suicidale actie. De medewerkers aan de film zitten allemaal in kwetsbare positie's, sommige zijn zelfs medewerker van het WWF.

  • Evert van Vliet, vr 29 juli 2011 12:15 Reageer op Evert

    Evert

    Ach ja je zal de economische dwang maar boven eco-logica in je vaandel hebben staan.

  • Dehnus Nörder, do 28 juli 2011 22:42 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    http://www.weebls-stuff.com/songs/Farmer/ Bleker op zijn landgoed ;).

  • Zjen Zen, vr 29 juli 2011 12:18 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Zjen

    Zjen

    ROFLMAO!!
    geweldig.

  • Tammo Niemijer, do 28 juli 2011 22:20 Reageer op Tammo

    Tammo

    Gelijk heeft Bleker! Ondemocratisch gajes is het.

  • Frans Akkermans, do 28 juli 2011 21:36 Reageer op Frans

    Frans

    Al jaren hebben de ecologen het voor het zeggen gehad. Het is net als andere groepen een beroesgroep met ook een eigen belang in werkgelegenheid.
    Dat heeft geleid tot een natuur waarvan de kosten enorm zijn opgelopen en als een molensteen om je nek is gaan hangen als het allemaal wat minder wordt.
    Een club als het WNF wil zoveel mogelijk landbouwgrond omzetten in natuur of voorkomen dat natuur wordt ontgonnen. Dat botst met boerenbelangen.
    Dat Bleker nu wat tegenwicht gaat bieden is niet vreemd en niet dramatisch.

  • Dehnus Nörder, do 28 juli 2011 22:54 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Wel als het gaat om Megastallen. En voor het zeggen gehad? Kerel als er een groep in NL voor het zeggen heeft gehad zijn het de boeren wel. Bijna elke koe zit in de sociale dienst eigenlijk om nog maar te zwijgen over de andere subsidies ;).

  • Frans Akkermans, vr 29 juli 2011 07:16 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Frans

    Frans

    Wat een invloed, wat een macht!

    Bijna de helft van de huidige boeren is ouder dan 55 jaar en velen van hen hebben geen opvolger. In 2007 telde Nederland ruim 75 duizend landbouwbedrijven. Na de wereldoorlog was het aantal bedrijven op zijn top met bijna 500 duizend. De laatste decennia neemt het aantal gestaag af met 2 á 3 procent.

    Blij toe neem ik aan.

  • , vr 29 juli 2011 08:38 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op

    De subsidies op de landbouw zijn volgens mij hoger dan de kosten van de uitkeringen!

  • Frans Akkermans, vr 29 juli 2011 22:16 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    je kan 'landbouwsubsisdies' en 'uitkeringen' niet op deze manier, zo in het algemeen, naast elkaar zetten. Licht uw bewering eens toe a.u.b.

  • A de Leeuw, vr 29 juli 2011 10:15 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op A

    A

    En jij eet er goeed van.

  • , vr 29 juli 2011 11:56 in reactie op A de Leeuw Reageer op

    Waarvan?
    Van de pony's van Bleker?

  • Peet Van Velzen, do 28 juli 2011 21:00 Reageer op Peet

    Peet

    Een beetje komkommernieuws.
    Bleker heeft al heel wat goed opgepakt: EHEC, de Hertwigepolder en de kabinetsformatie.
    Mark my words: dit is de nieuwe leider van het CDA, een toekomstig premier.

  • Lex Goodies, vr 29 juli 2011 02:39 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Lex

    Lex

    Ja creatief idee, Hedwige.. compensatiegronden voor vervuilende projecten recyclen !! dit is toch alleen maar uitstel van de impasse, want elke gans kan bedenken dat je ertegen in beroep kunt gaan ! Window dressing heet dat.. we schuiven het maar weer uit, die Schelde-kwestie. Is toch bedroevend.. Typerend voor de gemakzucht waarmee dit kabinet en hun fans "oplossingen" presenteren.

    Lx

  • , vr 29 juli 2011 08:54 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op

    *Toekomstig premier*
    Hoe denk jij dat het CDA de grootste partij gaat worden?
    Dat was vraag 1
    Vraag 2:
    Is de huidige premier al niet klunzig genoeg?

  • Mostafa Mouktafi, do 28 juli 2011 19:02 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een echte christen gaat eerst bidden voor dat hij of zij iets gaat eten of drinken. Maar bleker deed het niet bij dat sapje, wel tijdens het CDA Congres waar hele Nederland zat naar hen te kijken? Weet u het nog? toen liet Verhagen ook tranen langs zijn wangen?
    Bidden om macht wel? ik moet hier aan de Mullah's van Afghanistaan of Iran.

  • Mostafa Mouktafi, do 28 juli 2011 19:22 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Correctie, de laatste zin moet af : ik moest.......aan....denken.

  • Mat Salleh, vr 29 juli 2011 13:03 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mat

    Mat

    "Een echte christen gaat eerst bidden"

    Ga jij nu bepalen hoe Bleker zijn geloof moet belijden?
    Dan weet ik er ook nog een paar.

  • Mostafa Mouktafi, vr 29 juli 2011 18:52 in reactie op Mat Salleh Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik zie het verschil tussen tot God bidden en toneel maken voor je carrier. Jij niet? ik wel.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 29 juli 2011 19:11 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Inderdaad, tot god bidden is poppenkast en toneel is ook maar spel.

  • Mike Elissen, do 28 juli 2011 18:58 Reageer op Mike

    Mike

    Typerend voor het huidige asfaltklimaat dat een Groningse grootmuil in zijn termijn als staatssecretaris het met veel moeite en door eindeloos overleg tot stand gekomen natuurbeleid in Nederland kapot weet te maken. Tuurlijk, desinteresse van de coalitiepartijen op dit gebied is bekend; aan natuurgebieden valt namelijk niet genoeg te verdienen. In feite is Henk de Sloper een vrijbrief gegeven om de lastige natuurbeschermers in Nederland eens flink aan te pakken. Want een flinke vent, dat wil Henk Bleker wel zijn. Geen gelul, gewoon niet zeiken over diversiteit en soortenbescherming, maar lekker "doorpakken" op agrarisch-economisch gebied. Als het aan hem ligt geen geleuter over aanleg van verbindingsroutes tussen de schamele natuurgebiedjes in het land. Te duur, te moeilijk. Te doordacht. Hoe langer deze zelfverklaarde boer beleid kan uitstippelen, hoe meer ellende er na zijn ambtsperiode te corrigeren valt. Laat hem alsjeblieft zo snel mogelijk het staatssecretariaat verruilen voor het voorzitterschap van het wegzinkende CDA, en laat hem maar bewijzen dat hij de kwaliteiten die hij zichzelf toedicht ook echt bezit.

  • jan bakker, do 28 juli 2011 18:38 Reageer op jan

    jan

    Bleeker ziet zichzelf, na zich als interim voorzitter van het CDA `in de kijker`gespeeld te hebben, bij het volstrekte ontbreken van leiderschap, als de `comming-man` !!! In plaats van zich, na `de klus` van het voorzitterschap aan de zijlijn op te stellen , `smaakte dit tot echt naar meer`!

    Henk Bleeker is een `ras`-opportunist, die het `getapte-mannetje`moeiteloos weet te combineren het (voor de buis-) `knopen doorhakken`- imago, daarbij niet gehinderd door een overmatig inhoudelijk inzicht! Henk moet het niet van de kennis, maar van zijn praatjes hebben!

    En die stijlfiguur, zien we, in de huidige Nederrlandse politiek iets te veel , de laatste tijd! Henk is, bij uitstek, `de politicus`die de gedoogpartner graag ziet: geen nuances, een vlotte babbel en inhoudelijke kennis wordt gezien als lastige bagage!

    In zoverre kunnen we Henk beschouwen als een Christendemocratische populisT En wie weet, waar dat , bij een partij die volstrekt de weg kwijt is, voor Henk nog kan leiden!

  • Erwin Soup, do 28 juli 2011 17:39 Reageer op Erwin

    Erwin

    Ik vraag me nog steeds af, of dhr. Bleker paarde(n)worst heeft gemaakt van die knol die hem een knal gaf. Op Damsterdiep zat(?) ooit een slager...hmmm. Wat komkommersmoothy ermee te maken heeft weet ik ook niet.

  • wiebrand van der wijk, vr 29 juli 2011 09:25 in reactie op Erwin Soup Reageer op wiebrand

    wiebrand

    ja, die slager aan het damsterdiep, grote man, weinig woorden. beetje jiskefet-tiep, mooi was dat, niet? Of ben ik nou in de war met de schapenslager net aan de andere kant van de brug?

    even terug naar het onderwerp: Henk Bleker past erg goed in dit kabinet, maar helaas past ie wat minder in op op ons platteland.

  • jaap vos, do 28 juli 2011 16:51 Reageer op jaap

    jaap

    Bleker is een koele koude machtsgeile man die dus op zo' n autoritaire manier met 'zijn macht' omgaat. Hij beslist graag over mensen in plaats van in overleg te gaan & open te staan voor dingen/alternatieven. Hij gaat zijn eigen 'boerenweg' ook al wijzen wetenschappelijke bewijzen aan dat een andere weg verstandiger is. Jan peter balkellende had ook een broertje door aan de wettelijk internationale afspreken die Nederland zelf ook had ondertekend. Op eigen houtje ging jp achter de rug van het parlement om naar premier Barosso om te vragen of de interpretatie van de Natura 2000 wetgeving niet wat ruimer/anders kon wordenb geinterpreteerd !? Het cda / boeren en democratie gaan niet echt goed samen als op deze arrogante manier wordt geregeerd en dient te worden afgestraft bij de eerstvolgende verkiezingen door het electoraat !! Het is een misselijkmakende attitude zoals met, naar men vindt linkse, normen & waarden wordt omgegaan (natuur, cultuur en het sociale vangnet) !

  • Jos Brouwer, do 28 juli 2011 15:51 Reageer op Jos

    Jos

    Laten we niet vergeten dat Bleeker met zijn benoeming beloond is voor zijn rol tijdens de kabinetsformatie waarbij hij zgn. met veel begrip en gevoel de CDA-dissidenten buitenspel wist te zetten (samen met Donner overigens). Hij heeft zijn post niet gekregen vanwege zijn kennis van zaken. Bleeker probeert wel altijd de populaire recht-door-zee jongen uit te hangen in talkshows, maar van natuurbeheer heeft hij geen kaas gegeten. Het is de vraag of hij wel verstand heeft van het boerenbedrijf. Omdat hij als hobby een paar paarden heeft, betekent nog niet dat hij deskundige is.Bovendien probeert het CDA altijd haar boerenelectoraat te paaien. En dat moet gezegd, Bleeker is een echte CDA-er.

  • Jager Verzamelaar, do 28 juli 2011 15:43 Reageer op Jager

    Jager

    dat terwijl er zoveel te bezuinigen valt op 'natuur'

    - bijvoorbeeld stoppen met natuur-voor-het-hele-gezin te blijven MAKEN

    meer wildernis minder paadjes en bordjes
    grasvelden en bermkanten laten verwilderen

    goed voor iedereen

  • Zjen Zen, do 28 juli 2011 18:13 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Zjen

    Zjen

    De grindgaten hier weer bereikbaar maken om te zwemmen en die dikke stenen en boomstammen weghalen rond de kant..DAT moet ie maar eens regelen, die Bleeker!!

  • Jager Verzamelaar, do 28 juli 2011 19:10 in reactie op Zjen Zen Reageer op Jager

    Jager

    jij wil wel natuur-voor-het-hele-gezin?

  • Piet de Geus, do 28 juli 2011 20:16 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "De grindgaten hier weer bereikbaar maken om te zwemmen en die dikke stenen en boomstammen weghalen rond de kant."

    En die dikke Duitsers dan?

  • Dehnus Nörder, do 28 juli 2011 21:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Dikke Duitsers zijn lief en kunnen altijd goed feesten. Echt een ondergewaardeerde "Diersoort" in Nederland :).

  • Zjen Zen, vr 29 juli 2011 12:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    @ Piet; die kunnen mijn grindgat niet vinden..grijns

  • , vr 29 juli 2011 13:29 in reactie op Zjen Zen Reageer op

    Dametje, wat zeg je nou?
    Kunnen de Duitsers jouw grindgat niet vinden?? :::=DDDDD.
    Da's maar goed ook.!!

  • , vr 29 juli 2011 08:42 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Daar heb je helemaal gelijk in, Jager.
    Ook in Drente is men helaas druk bezig een pretpark van de natuur te maken.
    Klimbossen, boomkroonpaden, hunebedwandelingen, *zwemvennen* allemaal vooorzien van enorme parkeerplaatsen waar ook al gauw een friettent naast staat...........
    Allemaal voor het zo geliefde zondagse uitje-met-de-kinderen.
    (Een keer per week luchten moet)

  • Jager Verzamelaar, vr 29 juli 2011 11:58 in reactie op Reageer op Jager

    Jager

    Juist

    Ik als Stadjer ken Drenthe maar al te goed ...het ligt praktisch in de achtertuin.

    Dat was namelijk ook precies waar ik op doelde .
    En niet te vergeten de villa's die ze in tynaarlo hebben gebouwd aan een mooi ven .
    Totaal verpest .

  • , vr 29 juli 2011 13:13 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Ja. Snik.
    Het is treurig.

    En ik hou mijn hart vast want Bleker is van mening dat ook beschermde natuurgebieden en beschermde landschappen niet meer veilig zijn.
    Deze regering maakt meer kapot, maar dan ook voor eeuwig kapot, dan me lief is.

  • Jager Verzamelaar, vr 29 juli 2011 15:38 in reactie op Reageer op Jager

    Jager

    kapotmaken is makkelijk

    repareren is moeilijk en duur

  • Dehnus Nörder, do 28 juli 2011 15:32 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ach dat zeggen mensen al veel langer. Bleker blijft boeren en vissers subsidies toestoppen en andere organisaties zoals Staatsbosbeheer aanvallen. Dat gaat nu al jaren en zijn al behoorlijk wat artikelen over verschenen. Ook heeft hij met voorkennis lekker subsidie getrokken voor zijn eigen villa boerderij net voordat het afgeschaft zou worden. Het is nu eenmaal een raar mannetje die natuur alleen mooi vind als het op zijn bordje ligt.

  • Jan Hooivork, do 28 juli 2011 14:11 Reageer op Jan

    Jan

    Het lijkt erop dat rechts wel vaker een broertje dood heeft aan wetenschappelijke inzichten. Het is zo jammer dat in deze tijd wetenschappelijk rationalisme zoveel verschilt van politiek rationalisme. Een komkommersmoothie drinken is dan nog wel het meest trieste voorbeeld van schijnpolitiek.

  • Rolf Witting, do 28 juli 2011 14:09 Reageer op Rolf

    Rolf

    Hahahaha en het CDA was toch zo voor het maatschappelijk middenveld? Blijkbaar is dat ook niet meer zo...

  • de heer Meijerink, do 28 juli 2011 14:01 Reageer op de heer

    de heer

    Meneer Bleker had al vooraf aangekondigd dat de natuur in zijn ogen de ontgonnen grond rond zijn eigen boerderij is, toch? Want verder dan zijn eigen boerenerf kijkt hij niet!

  • Mary de France, do 28 juli 2011 14:33 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Mary

    Mary

    Of neem Schreijer-Pierik, CDA, boerin, die zei dat het met de natuur in Nederland zo goed gaat, de hertjes lopen bij haar in de tuin!!

  • , do 28 juli 2011 14:58 in reactie op Mary de France Reageer op

    Oh, hemel, schei uit over dat mens.
    Als de hertjes in haar tuin lopen schiet ze ze, als oprecht en overtuigd jaagster, af

  • Mary de France, do 28 juli 2011 23:35 in reactie op Reageer op Mary

    Mary

    :-))

  • José Sijstermans, do 28 juli 2011 15:32 in reactie op Mary de France Reageer op José

    José

    En vergeet Rita Verdonk niet, die naar een wei wees, en zei dat we zoveel natuur hebben in Nederland.

  • de heer Meijerink, do 28 juli 2011 19:33 in reactie op José Sijstermans Reageer op de heer

    de heer

    Rita Verdonk is inmiddels de risée van de vaderlandse politiek. Het lukte deze Utrechtse stadsmadam niet zelf in de 2e Kamer te komen en haar broer in de gemeenteraad van Utrecht te krijgen. Hoe kunnen we haar nu 'gevoel voor groen' verwijten, je leert een koe eerder viool spelen. Af en toe horen we in de komkommertijd nog iets over haar.
    Henk Bleker is een boer die alleen maar Industriële Landbouw kent, want dat is lekker modern (denkt-ie). Dat soort ''vlees-" en "melk-" fabrieken heeft al helemaal niets met de natuur te maken.

  • Frits Verstrengen, do 28 juli 2011 13:53 Reageer op Frits

    Frits

    Polariseren, het woord van de week.

  • Mister Statement, do 28 juli 2011 13:49 Reageer op Mister

    Mister

    Dan past hij goed in het kabinet, wat polarisatie als doelstelling lijkt te hebben...

  • Rob Geurtsen, do 28 juli 2011 13:41 Reageer op Rob

    Rob

    Ik lees:

    Hij provoceert en vindt dat leuk. Dat zie je ook aan hoe hij zich in praatprogramma's profileert. Hij wil graag stoer overkomen, als boerenjongen die het wel even simpel uitlegt. Aan wetenschappelijk advies heeft hij een broertje dood. In plaats daarvan beweegt hij zich politiek en populistisch.

    Hoe zou het toch komen dat ik direct moet denken aan 'De Wereld Draait Door'?
    Matthijs... is één van de journalisten, die niet het lef hebben om bij populistisch stoer simplistisch geluid door te vragen.

  • Gerrit Holtland, do 28 juli 2011 14:34 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Ik denk dat het nog erger is Rob. Ze hebben niet allen geen lef, maar ook geen kennis over zaken die zich buiten de grachtengordel afspelen.

  • Joe Speedboot, do 28 juli 2011 15:20 in reactie op Gerrit Holtland Reageer op Joe

    Joe

    Qua biologisch verantwoord eetgedrag kan de rest van Nederland nog een puntje zuigen aan de grachtengordel en het CDA is er met 2% van de stemmen nog kleiner dan de partij voor de dieren.

  • Cash Man, do 28 juli 2011 13:40 Reageer op Cash

    Cash

    Wat kan het mij schelen dat Bleker vooral met de boeren praat? Laten die natuurbeheerders eerst maar uitleggen waarom zij vinden dat hun budgetten niet moet worden gekort terwijl iedereen moet inleveren. Daar gaat het toch uiteindelijk om?

  • Zjen Zen, do 28 juli 2011 14:06 in reactie op Cash Man Reageer op Zjen

    Zjen

    Het gaat uiteindelijk om wat je doet met geld, niet om geld op zich.
    En wat je ermee doet in geval van natuurbeheer, daar moet Bleeker rekening houden met met maatschappelijke organisaties zoals milieu organisaties zijn.

    dat het jou niks kan schelen , dat mag. Maar er zijn vele vele mensen die het wel wat kan schelen.

  • jopie bakkert, do 28 juli 2011 15:57 in reactie op Zjen Zen Reageer op jopie

    jopie

    die moeten dan maar lid worden en 100 euris per jaar betalen of meer ,maar net hoeveel de directeur aan salaris nodig heeft!

  • Dehnus Nörder, do 28 juli 2011 15:34 in reactie op Cash Man Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Laat de boeren dan ook maar eens uitleggen waarom elke koe letterlijk op de sociale dienst zit en ze voor elke liter melk subsidie krijgen. Verder krijgen ze dikke landbouw subsidies waar zelfs wij met onze oren staan te flapperen. Echt boerenwerk is hard werken dat zou ik zeker niet ontkennen, maar die megastallen zijn alleen maar bedoelt om meer subsidie binnen te slurpen niks meer niks minder.

  • Frans Akkermans, do 28 juli 2011 21:20 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Frans

    Frans

    Een varkenshouder ontvangt geen subsidies.

  • Joop Schouten, do 28 juli 2011 13:35 Reageer op Joop

    Joop

    ...Over regentesk gesproken.

  • A de Leeuw, do 28 juli 2011 13:33 Reageer op A

    A

    En gelijk heeft hij. Volgens mij heeft Bleeker geen verantwoording af te leggen aan lobbyclubjes als het WNF. Als het WNF politieke invloed wil hebben dan moeten ze een politieke partij beginnen. En zo niet gewoon in de rij gaan staan. Een keer per vier jaar een knopje indrukken zoals iedere andere Nederlander.

  • , do 28 juli 2011 13:31 Reageer op

    Ah.
    Ik weet ineens geloof ik waar die 100.000 pop vandaan is gekomen!

  • Truus Beek, do 28 juli 2011 13:29 Reageer op Truus

    Truus

    Gesprek moet wel zinvol zijn anders is het weggegooide tijd en een bewindsman maakt ,dat heb ik vanuit verschillende hoeken deze week mogen vernemen, vele uren.

  • Mister Statement, do 28 juli 2011 13:54 in reactie op Truus Beek Reageer op Mister

    Mister

    Een komkommer smoothie drinken is zinvol? ik ben echt van gedachte verandert na dat Henk zijn smoothie op had. Net als die leuke stickers op verpakkingen waarop staat dat ze uitsluitend Nederlandse komkommers gebruiken. Het openen van een een kippenboerderij? doe me een lol, hij moet de megastallen sluiten!!

  • , do 28 juli 2011 14:44 in reactie op Truus Beek Reageer op

    Ja, De verzorging van pony's kost erg veel tijd.

  • jaap vos, do 28 juli 2011 16:53 in reactie op Truus Beek Reageer op jaap

    jaap

    gelul, een bewindsman & juist iemand uit het kabinet moet er voor iedereen zijn in de maatschappij !!! Daar krijgen ze erg goed voor betaald & heb je geen tijd dan moet hij maar een andere baan zoeken. Hij zit daar omdat hij gekozen is door "iedereen" & omdat hij het Algemeen Belang moet dienen !!!!!!!!

  • Eline W, vr 29 juli 2011 03:36 in reactie op Truus Beek Reageer op Eline

    Eline

    Nee, een gesprek is niet zinnig omdat hij van tevoren weet dat hij toch niet luistert naar de mensen met wie hij praat.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel