12 oktober 10 09:29 Reageer (84) Politiek RSS

Beoogd staatssecretaris Ben Knapen onder vuur

Knapen leidde krantenconcern PCM naar rand van de afgrond ... 'De rechter heeft geoordeeld dat hij wanbeleid heeft gevoerd.'

Oud-NRC Handelsblad hoofdredacteur Ben Knapen, die door het CDA naar voren is geschoven als staatssecretaris Buitenlandse Zaken, ligt al voor zijn officiële benoeming onder vuur. Volgens dagblad De Pers is Knapen in tegenstelling tot wat Rutte over zijn ploeg beweert beslist niet een van de beste mensen die Nederland heeft.

De Pers laat verschillende personen aan het woord die Knapen meemaakten als bestuurder van PCM, het uitgeversconcern dat bijna ten onderging aan de overname door de Britse woekerinvesteerder Apax.

De Pers schrijft:

De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam oordeelde nog geen half jaar geleden dat het bestuur van PCM Uitgevers tussen 2004 en 2007 wanbeleid voerde. Plaatsvervangend voorzitter van de Ondernemingskamer Huub Willems verweet bestuurders op meerdere punten zwalkend beleid en gebrek aan behoorlijk bestuur. Ook de bonussen aan onder anderen Knapen waren volgens de Ondernemingskamer niet in overeenstemming met de code voor goed ondernemingsbestuur.

Naast dat Knapen zijn zakken vulde met bonussen terwijl hij het bedrijf naar de ondergang leidde, weigert hij daar ook nog eens verantwoordelijkheid voor te erkennen. Tijdens de rechtszittingen zou hij vooral anderen de schuld hebben gegeven.

De Pers: Krantenland onthutst over Ben Knapen


Laatste Reacties (84) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Koen Schoenmakers, di 12 oktober 2010 22:24 Reageer op Koen

    Koen

    Ik krijg altijd jeuk als ik iets over PCM lees. Zeker als het uit linkse hoek komt. Inderdaad, Ben Knapen heeft er een zooitje van gemaakt, maar daar was hij niet alleen in, achter het media-gedrocht PCM ging namelijk een stichting schuil, welke tot 94,4% eigenaar van PCM was (en momenteel voor 38,8% incl. prioriteitsaandeel, zeggenschaps- rechten

  • Bernard A. Tikker, di 12 oktober 2010 21:29 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Laten we niet gelijk te negatief zijn. Het feit dat Knapen na het grote Zakkenvullen met bonussen nog voor een voor hem relatief laag loon deze functie wil vervullen spreekt voor hem. Daarnaast is hij al 3 jaar een gewaardeerd lid van de Wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid.

  • Pink Indian, di 12 oktober 2010 20:17 Reageer op Pink

    Pink

    zitten wel meer boeven in dit bruine kabinet

    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/5156/rutte-i-het-criminelen-kabinet.html

  • Isis Maät, di 12 oktober 2010 21:11 in reactie op Pink Indian Reageer op Isis

    Isis

    Italië aan de Noordzee?

  • robert vd heide, di 12 oktober 2010 21:24 in reactie op Pink Indian Reageer op robert

    robert

    lekkere lijst is dat
    kan rutte nieuwe mensen gaan uitzoeken

    deze groep bestaat vooral uit niet integere en criminele figuren
    die elkaar de hand boven het hoofd houden .
    als er ooit 1 wordt ontmaskert ,stort het kaartenhuis in elkaar

  • Prins Pils, wo 13 oktober 2010 12:24 in reactie op Pink Indian Reageer op Prins

    Prins

    ++ http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/5156/rutte-i-het-criminelen-kabinet.html ++
    >> Het lijkt er (daarnaast) op dat Rutte niet gezocht heeft naar de meest geschikte kandidaten om klussen te klaren, maar naar kandidaten die het kabinet bij elkaar kunnen houden. Met als meest duidelijke voorbeeld Bleker, ex-directeur RTV Noord, als staatssecretaris op Landbouw. De man heeft waarschijnlijk nog nooit een diepte-artikel over landbouw gelezen. Pfff.

  • Ernst Anepool, di 12 oktober 2010 17:32 Reageer op Ernst

    Ernst

    " Ik had verwacht dat het wanbeleid dat de Ondernemerskamer constateerde reden tot vragen en opmerkingen zou zijn. Hebben ondernemers meer ruimte dan doorsnee criminelen en nieuwe-Nederlanders om ermee weg te komen."

    Uiteraard, denk maar aan Veerman, Rutte tec. allemaal kleneine baasjes uit het bedrijfsleven, die even wat wissels ten gunste van hun voormalig , en vaak ook alvast hun toekomstige werkgever gaan verzetten.

    En helaas is die zelfde grootgeld doet graaien mentaliteit onder Kok ook gang und gabe geworden binnen de PvdA, en binnen D^^ is het zelfs zover doorgeslagen, dat nu ze bang zijn dat hun belangen in de Ziektekostenverzekeringsbranche gevaar lopen, ze Mr. R.H.L.M. van Boxtel in de Eerste Kamer willen zetten, om de bekrachtiging van wetten te manipuleren...

  • Sebastian Chris, di 12 oktober 2010 16:30 Reageer op Sebastian

    Sebastian

    Misschien toch een vrouw als staatssecretaris i.p.v. deze meneer?!

  • harry harrysen, di 12 oktober 2010 15:29 Reageer op harry

    harry

    Weer een grijze muis die tijdens topoverleg in het buitenland door wereldleiders zal worden aangezien voor ober of portier.

  • Horkie Bongers, di 12 oktober 2010 13:50 Reageer op Horkie

    Horkie

    Deze man wordt geen staatssecretaris van Financiën, maar van Buitenlandse zaken. Hij zal moeten netwerken, en hoeft geen bedrijf duurzaam te leiden.

    Van de zaken bij PCM had hij geen verstand. Getuige het feit dat hij er toch in het bestuur wist te komen, van netwerken des te meer.

  • Zeer Voornaam, di 12 oktober 2010 18:59 in reactie op Horkie Bongers Reageer op Zeer

    Ja en dan ondertussen een provincie weggeven, nee dank je.

    Het hoeft niet per-se aan zijn eigen "kwaliteiten" te liggen dat hij die functie kreeg, het kan ook aan het 'normale' niveau van de ander managers hebben gelegen ( die schat ik niet zo hoog in weet u ).

  • Erik van Erne, di 12 oktober 2010 12:36 Reageer op Erik

    Erik

    Wanbeleid. Past helemaal bij wat we kunnen verwachten van het Kabinet Rutte-Verhagen

  • Henk Jansen, di 12 oktober 2010 15:00 in reactie op Erik van Erne Reageer op Henk

    Henk

    Hallo! Wakker worden!

    Wanbeleid is wat je de afgelopen 3 jaar hebt gezien:

    Stilstand en stagnatie!

  • Zeer Voornaam, di 12 oktober 2010 18:54 in reactie op Henk Jansen Reageer op Zeer

    Je bedoelt het CDA, dat deze staatssecretaris levert ?
    Of bent u vergeten wie 8 jaar lang de premier was ?

  • Prins Pils, di 12 oktober 2010 19:12 in reactie op Henk Jansen Reageer op Prins

    Prins

    ++ Wanbeleid is wat je de afgelopen 3 jaar hebt gezien: Stilstand en stagnatie! ++
    >> Flauwekul. Quatsch. Baloney. Leugenachtige rechtse demagogie. Het IMF en de OESO hebben niets dan lof gehad voor het beleid van Wouter Bos t.a.v. de crisis, en we hebben op dit moment dan ook nog steeds een van de laagste staatsschuld- en werkloosheidscijfers. Ga toch eens keer geloofwaardig worden, man!

  • Henk Jansen, di 12 oktober 2010 23:07 in reactie op Prins Pils Reageer op Henk

    Henk

    ???

    Ja, het ging zo goed met Nederland. Daarom verloor het vorige kabinet ook 25 zetels.

    Wie is er nou geloofwaardig?

  • Prins Pils, wo 13 oktober 2010 13:01 in reactie op Henk Jansen Reageer op Prins

    Prins

    ++ Ja, het ging zo goed met Nederland. Daarom verloor het vorige kabinet ook 25 zetels. ++
    >> Kwestie van een enorm getalenteerde demagoog die links de schuld van alles geeft - waarvan ik aangetoond heb dat dat onzin is - tezamen met de nooit verdwenen nationaal-socialistische gevoelens onder delen van de bevolking.

    ++ Wie is er nou geloofwaardig? ++
    >> Ik. Jij niet in ieder geval.

  • Henk Jansen, wo 13 oktober 2010 19:54 in reactie op Prins Pils Reageer op Henk

    Henk

    waarvan ik aangetoond heb dat dat onzin is
    -------------------------------------------------------------

    lol.

  • Hugo Gündel, wo 13 oktober 2010 03:52 in reactie op Erik van Erne Reageer op Hugo

    Hugo

    Eindelijk de man gevonden die mij kan vertellen welk lotnummer ik moet kopen om de hoofdprijs te winnen.

  • Bos Hout, di 12 oktober 2010 12:09 Reageer op Bos

    Bos

    Was ooit een goede serie van Moraalridders over 'de media' met o.a. deze meneer Knapen erin:
    http://www.youtube.com/watch?v=0Axr1LjIzyg&t=41s

  • Harry de Zomer, di 12 oktober 2010 12:09 Reageer op Harry

    Harry

    Krantenland is logischerwijze onthutst als het gaat over de afbraak van hun dode-bomenconcerns. Het zegt allemaal niet zoveel over Ben Knapen.

  • sam tosha, di 12 oktober 2010 12:12 in reactie op Harry de Zomer Reageer op sam

    sam

    Nee en de rechter zal wel links wezen....

  • Joshua Lambada, di 12 oktober 2010 12:16 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Joshua

    Joshua

    Uitspraak ondernemingskamer zegt genoeg, eerlijk gezegd.

  • Harry de Zomer, di 12 oktober 2010 13:19 in reactie op Joshua Lambada Reageer op Harry

    Harry

    'k Doelde op de reacties van de 'krantenwereld'. Ik lees namelijk alleen maar een stroom verwijten -een zogenaam rant- in de richting van Knapen. Meneer zou zelfs 'weinig van boeken afweten''... Nou nou nou.

  • Marcus Lucas, di 12 oktober 2010 11:41 Reageer op Marcus

    Marcus

    Hopen dat het lukt. Nova en de Volkskrant hebben De Jager ook geprobeerd te beschadigen toen hij nieuw als staatssecretaris de politiek in kwam. Daar is uiteindelijk niks van terecht gekomen. De Jager is nu een CDA-ster.

  • I.E. Jeffrey, di 12 oktober 2010 13:18 in reactie op Marcus Lucas Reageer op I.E.

    I.E.

    Dat is juist Jupiter kunt je niet ontlopen. Door zijn formaat prijkt het onder de sterren.

  • I.E. Jeffrey, di 12 oktober 2010 13:31 in reactie op Marcus Lucas Reageer op I.E.

    I.E.

    Knapen geeft hiermee een kijk in de politieke keuken, die door inspectie zou worden gesloten, door gebrek aan hygiene.

  • Hannes Minkema, di 12 oktober 2010 17:39 in reactie op Marcus Lucas Reageer op Hannes

    Hannes

    "De Jager is nu een CDA-ster."

    Je vergist je. Van Bijsterveldt is een CDA-ster. De Jager is juist een CDA-er.

  • Mw. Oeverloos, di 12 oktober 2010 11:39 Reageer op Mw.

    Mw.

    Goede afspiegeling van de maatschappij.

  • Joshua Lambada, di 12 oktober 2010 11:37 Reageer op Joshua

    Joshua

    Het gezeur begint nu al. Wie volgt.

  • Raaf 02, di 12 oktober 2010 11:34 Reageer op Raaf

    Raaf

    Zoals ik gisteren aangaf.

    Ben Knapen wordt het zwakke punt van de komende regering.
    Een onbegrijpelijke en onverantwoorde keuze om deze omstreden figuur op de bühne te takelen.

  • Joop Pooj, di 12 oktober 2010 14:21 in reactie op Raaf 02 Reageer op Joop

    Joop

    raaf,

    alleen de koningin en de ministers maken deel uit van de regering

    het kabinet omvat tevens de staatssecretarissen

  • Han van der Horst, di 12 oktober 2010 11:17 Reageer op Han

    Han

    Journalisten die de politiek ingaan, dat is zelden een gelukkige combinatie. In de jaren tachtig had je de affaire rond de Brandpunt-medewerker Charles Schwietert, die - ook voor het CDA - staatssecretaris werd waarna bleek dat hij ten onrechte een academische titel voerde. Dat kostte hem de kop.

  • Zoef de Haas, di 12 oktober 2010 11:28 in reactie op Han van der Horst Reageer op Zoef

    Zoef

    Schwietert was toch echt een vvd-er

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 11:40 in reactie op Zoef de Haas Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat was waarschijnlijk ook een leugen..

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 oktober 2010 12:43 in reactie op Zoef de Haas Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Daarom gebruikt Han van der Horst juist het uiterst genuanceerde woord "ook" en de tussenzinconstructie. In het andere geval had hij kunnen volstaan met:

    "...die voor de VVD staatssecretaris werd waarna bleek..."

  • Piet de Geus, di 12 oktober 2010 11:32 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Journalisten die de politiek ingaan, dat is zelden een gelukkige combinatie"

    Gelukkig schrijf je "zelden" anders had ik je even op Van Mierlo moeten wijzen.

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 11:39 in reactie op Han van der Horst Reageer op Pieter

    Pieter

    Kijk maar naar Bosma..

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 11:40 in reactie op Han van der Horst Reageer op Pieter

    Pieter

    sorry, kon het niet laten..

  • Ernst Anepool, di 12 oktober 2010 11:14 Reageer op Ernst

    Ernst

    Dan past ie toch *precies* in het plaatje, bekijk het verleden van de "verkozenen" en je zou bijna zweren dat ze met opzet mensen met een dubieus verleden als bestuurder hebben aangetrokken, als er geen zweem van wanbeleid of corruptie omheen hangt, dan pas je er niet bij.

    Om maar even twee zeer tot de verbeelding sprekende kopstukken die iedereen zich nog wel uit het nieuws herinnert te nemen, die uitgerekend de "portefieulle"van Wilders moeten gaan beheren:

    Fred Teeven, terwijl ie met dat hele PLF debacle heeft laten zien niet een een partij te kunnen leiden, laat staan zo'n massaal kolos van die twee bijeen gevoegde ministeries.

    En Gerd Leers die nota bene gewipt is als Burgemeester wegens "de schijn van belangenverstrengeling"


    Je zou bijna het idee kunnen krijgen dat Mark Rutte en Maxime Verhagen pas iemand op hun shortlist zetten als ze 100% zeker zijn dat er iets is in je bestuurlijk verleden waar ze je later mee kunnen chanteren :-(

    Een waarlijk beangstigend lijstje bestuurders met een waas van belangenverstrengeling er omheen...


    Alleen al het feit dat er alleen maar twee Vrouwen in het Old-Boys kabinet mee mogen draain geeft echt het gevoel dat ze er als excuus-vrouw inzitten, en dat zie je nu ook aan de reacties, Robin linschoten word weer eens door de VVD naar voren geschoven om alles met zijn gespleten tong "rechts te praten"


    Ook weer zo'n school voorbeeld van de door en door gecorrumpeerde politexcuus "bestuurder" die steeds weer boven komt drijven in iedere beerput...
    Hij werd door Rosenmöller niet van niks Robin de Ritselaar genoemd, in het corruptie schandaal rond de CTSV Affaire, en jawel ook weer bij de DSB affaire opdook om de corruptie van Zalm goed te praten...


    Eigenlijk zou het beter als Motto nemen
    ------- Graaien voor de Goede Zaak ------
    De Goede Zaak, staat dan niet voor de publieke zoals je zou verwachten, maar voor de Goede in het kader van de keuze voor een bedrijf van familie en/of vrienden... ( Lubbers: Rabobank/Hollandia-Kloos/R3)
    http://www.nrcboeken.nl/recensie/van-kleine-en-grote-krabbelaars

    Beknopt lijstje, met "toevallig" de Informateur van het lijstje meester oplichters op nummer 1 :-(



    Lubbers met stip aan Kop; manipulaties van de firma R3 , Koeweit/Hollandia Kloos, 'technolease-constructie' (zou het daar gestopt zijn?)
    Robin Linschoten, DSB-affaire, CTSV-affaire http://youtu.be/wTMsdvKObuk
    Ed Nijpels, de lijst is te lang...
    Nollen-syndicaat, een KVP-beerput in de Brabantse gezondheidszorg

    En zo kan je nog uren doorgaan...

    Saillant Detail: Dick Berlijn, ging direct na zijn *pesionering* bij Thales (hollandse signaal) werken, en komt nu terug in de politiek om de belangen van de wapenhandel veilig te stellen, en de eerste berichten dat de bezuinigingen op defensie terug gedraaid *moeten* worden zijn ook la binnen

    Voeg een naam van de voorgestelde Ministers/Statssecretarissen + Affire in een willekeurige zoekmachine, en verbaas je (of niet als je al wat langer kranten leest)

    Bijvoorbeeld Ivo Opstelten, die Joris Demmink uit de wind mag gaan houden...





    Conclusie van een onderzoeker:

    'Het meest opmerkelijke, en toch ook wel het meest schokkende (...) is dat wanneer onderzoeken al voltooid worden, de straffen voor de boosdoeners, als er al echt gestraft wordt, zo opvallend laag zijn',...
    ... uit de straffeloosheid volgt dat de overtreding eigenlijk niet heeft plaatsgevonden.

    'De illusie van een onkreukbaar openbaar bestuur wordt op die manier in stand gehouden.' Zie de IRT-affaire'.


    Toen dit boek werd besproken werd er nog getwijfeld aan de volgende stelling:
    [quote]
    'Over het algemeen valt bij de meeste kranten een toenemend gouvernementele en afnemend kritische houding op. In de politieke en parlementaire journalistiek ontwikkelt zich een belangengemeenschap van het journaille en de politiek.'
    [/quote]

    Inmiddels weten we dat zeker, de Media zijn inderdaad overduidelijk ten prooi gevallen aan de Ritsel praktijken.

    Dat bleek heel mooi uit het feit dat Robin Linschoten alle tijd kreeg om Ella Vogelaar met de ene na de andere vrouw onvriendelijek ad-hominem te torpederen bij Pauw en Witteman.
    En ook ook Moscowicz, krijgt steeds weer gratis Publieke Zendtijd zonder tegenspraak om zijn politieke belangen veilig te stellen, c.q. de rechterlijke macht op TV te besmeuren...

  • Hans van der Helm, di 12 oktober 2010 11:12 Reageer op Hans

    Hans

    Er is een oud gezegde: waar je mee omgaat wordt je mee besmet.
    Verwonderlijk is het dus niet, old boys network is weer aan het werk en het afgeven op mastodonten blijkt achteraf een afleidingsmanoeuvre te zijn geweest.
    Nu zitten diezelfde "fossielen" waar ik overigens mezelf ook toe reken in de "club".
    Vele van deze, toen nog knapen van "middelbare leeftijd" kwam ik als opponenten tegen in mijn tijd dat ik nog maatschappelijk bezig was in de volkshuisvesting.
    Hille als verslaggever om tegenwerking te bieden aan de opstand die kwam vanuit de huurders vanwege de Nota Heerma.
    Ik kan verwijzen naar mijn toespraak gericht op de huurders in de particuliere sector en het geen oog hebben voor de oudere- en gehandicapte huisvesting in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag.
    Dit tijdens de grootste huurders demonstratie uit de volkshuisvesting geschiedenis.
    De overige "ouderen" zijn allemaal zwalkers van links naar rechts en van voren naar achteren, om maar eens een "lied" te gebruiken.
    Ik zie overigens de bui al hangen en zie werkend Nederland de kosten moeten betalen voor het falend beleid wat zal worden gevoerd.
    Ik legde altijd een klein bedrag weg voor ontspanning, maar zal dat nu maar reserveren voor de gezondheidszorg die voor ons "ouderen" onbetaalbaar wordt, zeker als je te maken hebt met chronische ziekte.
    Hierin zijn de laatste jaren al behoorlijke bezuinigingen doorgevoerd waar onder de aftrekposten van de kosten die dit met zich mee brengt.
    Praktisch scheel het ons beiden bijna 2000.== Euro per jaar, daar nog niet bijgerekend de eigen bijdrage, die ook nog weer worden verhoogd.
    Maar.... er zal beter voor de ouderen worden gezorgd wordt ons nu als een worst voorgehouden.
    Ik trap daar niet in en vele van de respondenten hier op JOOP zullen dezelfde verhalen horen van hun grootouders of overgrootouders.
    Enfin, onze generatie is gewend om de tering naar de nering te zetten.
    In de oorlog aten we ook niet gezond en het is dus weer terug naar die tijd, alleen tulpenbollen eet ik niet meer, dat heb ik na de oorlog me voorgenomen.
    Koud en kil wordt Nederland en toch maar hopen dat er nog goede solidaire mensen in onze omgeving zijn.

  • Rob Geurtsen, di 12 oktober 2010 11:00 Reageer op Rob

    Rob

    Interessant media gebeuren rondom het Knaapje van de NRC. De eerste berichten en vragen gingen over zijn lidmaatschap aan het Republikeins Genootschap. Ik had verwacht dat het wanbeleid dat de Ondernemerskamer constateerde reden tot vragen en opmerkingen zou zijn. Het feit dat dit niet gebeurde en pas vandaag bij DePers ontstaat is verontrustend. Hebben ondernemers meer ruimte dan doorsnee criminelen en nieuwe-Nederlanders om ermee weg te komen.

    Interessant dat Rutte sinds hij formateur is, niet sterk communiceert. De adviseur met het zwart golvend haar is misschien toch niet in staat op dit niveau te adviseren. Of had de Koningin gelijk dat ze Rutte wilde sparen omdat hij nog te kwetsbaar leek? Of is de band van Rutte met de niet altijd florisant opererende communicatie-jongens en meisjes van Algemene Zaken niet goed?

    Verontrustende eerste signalen.

  • Isis Maät, di 12 oktober 2010 12:36 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Isis

    Isis

    ""Interessant dat Rutte sinds hij formateur is, niet sterk communiceert."
    ------------------------------------------
    Inderdaad, na Balkenende weer geen MP van statuur. Ook nu weer weer een persoon die geen bindende rol zal spelen in Nederland, terwijl we die op het ogenblik tot heel hard nodig hebben.

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 13:35 in reactie op Isis Maät Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Inderdaad, na Balkenende weer geen MP van statuur. "

    Het lijkt wel een virus. Maar eigenlijk is het gewoon de macht willen uitoefenen. Vroeger kon je dat nog wel als generaal of onderkoning, nu gaat het via corruptie en de Rotary-club. Die soms best wat voor de zielig mensen doet, hoor. Pfft.

    Niet dat ik Rutte van corruptie beticht, die beticht ik alleen maar van het gebrek aan inzicht en leiderschap. Maar ik durf niet met droge ogen te beweren dat the old boys om hem heen nooit iets met eventuele corruptie te maken zouden kunnen hebben gehad. Meer voorbehoud kan ik er niet uit persen om geplaatst te worden.

  • Sylvia Stuurman, di 12 oktober 2010 10:33 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Dit kabinet is bij uitstek bedoeld om zakkenvullers te helpen bij het zakkenvullen.

    Prima keuze dus, van Rutte, deze man.

  • Frans Agricola, di 12 oktober 2010 11:12 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Nergens op gebaseerd.

  • Sylvia Stuurman, di 12 oktober 2010 11:39 in reactie op Frans Agricola Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Een kleine greep (en dan heb ik het nog niet eens over wat er onder het mom van terugdringen regelgeving kan worden gedaan om het zakkenvullers gemakkelijker te maken):

    - Er komt een nieuwe, geïntegreerde ondernemersfaciliteit op basis van de bestaande fiscale faciliteiten.
    Deze faciliteit zal gericht zijn op het bevorderen van winstgevend ondernemerschap en de belemmerende marginale druk uit de zelfstandigenaftrek wegnemen.

    - Het vestigingsklimaat zal verbeteren door een budgetneutrale grondslagverbreding in de vennootschapsbelasting in combinatie met generieke en specifieke tariefverlaging.

    - De verlaging van subsidies wordt gecompenseerd door lastenverlaging via de vennootschapsbelasting en Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO).
    (geld voor innovatie naar alle ondernemers)

    - Het innovatiebeleid, de coördinatie hiervan en het loket voor innovatiemiddelen worden geconcentreerd bij het ministerie van Economische Zaken, met inbegrip van de middelen waarover Onderwijs en andere ministeries thans beschikken.
    (geld van onderwijs naar ondernemers)

    - Per 1 januari 2011 komt er een zogeheten “inspectievakantie” voor het bedrijfsleven.
    Bij deugdelijke zelfregulering (certificering) kan met minder inspectieonderzoeken per bedrijf worden volstaan.
    (Geen inspectie meer: ondernemers kunnen hun gang gaan)

    - Hoe zeldzamer, ingewikkelder, innovatiever een behandeling is, hoe groter de noodzaak deze behandeling te concentreren in een paar (top)ziekenhuizen.
    (bevorderen monopoliepositie ziekenhuizen)

    - Het uitbreiden van de vrije prijsvorming in de zorg.

    - Winstuitkering in de zorg mogelijk maken onder voorwaarden die ervoor zorgen dat de publieke belangen van het zorgstelsel gewaarborgd zijn.
    (zie vooral ook het verband met het bevorderen van een monopoliepositie van ziekenhuizen)

    - Er start landelijk een groot aantal publiek-private infrastructuurprojecten.
    De regel dat publiek-private samenwerking in een keer ten laste van de begroting komt, wordt bezien.
    (samen met ondernemers aan de infrastructuur werken, en de druk op de begroting daarvan vooruitschuiven)

  • Baruch de Spinoza, di 12 oktober 2010 11:48 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Baruch

    Baruch

    Bronnen AUB!

  • Sylvia Stuurman, di 12 oktober 2010 11:59 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Haha, gekopieerd uit het regeerakkoord ;-)

  • Baruch de Spinoza, di 12 oktober 2010 12:10 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Baruch

    Baruch

    laat die link dan zien.....misschien toch wat minder door een linksgekleurde bril alles bekijken

    Rechtse mensen hebben meestal meer verstand van hoe je een land moet regeren (en dus niet jaren op de pof leven totdat je land failliet is, dat zou er gebeuren als linkse partijen aan de macht zouden komen)

  • Sylvia Stuurman, di 12 oktober 2010 12:16 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Sylvia

    Sylvia

    http://www.kabinetsformatie2010.nl/dsc?c=getobject&s=obj&objectid=127446

    Tip:

    je kunt zoeken in pdf. Dan zie je precies waar alle punten staan.

  • Baruch de Spinoza, di 12 oktober 2010 11:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Baruch

    Baruch

    door de linkse kerk zal alles uit de kast worden gehaald om dit koningskabinet onderuit te halen....lachwekkend!

  • Sylvia Stuurman, di 12 oktober 2010 12:20 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Als je zo'n fan bent, valt het me tegen dat je het regeerakkoord van je geliefde regering niet eens kent.

  • Rouane Rabbit, di 12 oktober 2010 12:21 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Rouane

    Rouane

    volgens mij haal jij jezelf onderuit.

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 13:39 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "door de linkse kerk zal alles uit de kast worden gehaald om dit koningskabinet onderuit te halen....lachwekkend! "

    Mag ik voorzichtig opperen dat ik jouw reactie even lachwekkend vind?

  • Baruch de Spinoza, di 12 oktober 2010 20:21 in reactie op Censuur Joop Reageer op Baruch

    Baruch

    Dat mag best maar ik weet het zeker dat als paarsplus was doorgegaan alleen maar verhalen naar buiten zouden komen op Joop dat de ministers van de PvdA zo geweldig zijn.
    Van mijn belastingcenten moet ik lezen dat ons land verrot is sinds rechts aan de macht is... En nog iets hebben hier ooit objectieve meningen op de site gestaan?

  • Censuur Joop, wo 13 oktober 2010 20:27 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Van mijn belastingcenten moet ik lezen dat ons land verrot is sinds rechts aan de macht is... "

    Ik ben blij dat jij ook vind dat rechts jouw en mijn belastingcenten opgesoupeerd heeft. En nog verder op gaat souperen.

  • G.B. Piranesi, di 12 oktober 2010 14:02 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op G.B.

    G.B.

    koningskabinet??

  • Joe Speedboot, zo 17 oktober 2010 17:34 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Joe

    Joe

    Sylvia, meestal ben ik behoorlijk met je eens maar hier voor een groot deel niet.

    Als linkse innoverende ondernemer spreek ik niet alleen namens mezelf als ik stel dat het innovatiebeleid van de afgelopen jaren volkomen waardeloos was. Vd Hoeven c.s. heeft er een zootje van gemaakt en ik zou Frans Nauta er maar eens op na lezen als je het niet geloofd. Innovatie kost doorgaans bakken geld die je als ondernemer meestal eerst zelf mag ophoesten dus prima dat de WBSO wordt uitgebreid en dat de overheid hier meer compensatie voor gaat geven want op innovatie gebied zijn we wereldwijd inmiddels afgezakt tot de middenmoot.

    Het is tamelijk kort door de bocht om te stellen dat ondernemers zakkenvullers zijn. Ze zijn er, maar er zijn minstens zoveel die het vanuit hun hart doen, daarvoor keihard werken, risico's nemen die veel mensen niet zouden durven nemen, regelmatig slecht verdienen en goed met hun mensen omgaan.

    Weet je eigenlijk wel wat certificering inhoud? Als je bijv. ISO certificering wilt krijgen als bedrijf wordt je al ge-inspecteerd en moet je je zaakjes zeer goed op orde hebben dus onzin om te veronderstellen dat zo'n bedrijf zijn gang maar kan gaan. Een gemiddeld Nederlands huishouden is veel te slordig om ooit voor certificering in aanmerking te komen. Trouwens die inspecties zijn de laatste jaren een industrie geworden waarbij het doel eerder lijkt te zijn geworden zoveel mogelijk geld binnenhalen, dubieuze banden geen uitzondering zijn en de competentie zoals bij veel controlerende instanties doorgaans beneden peil is.


    Ook is het concentreren van complexe medische behandelingen in een paar top ziekenhuizen gewoon verstandig. Je gaat toch ook niet in ieder dorp een Concertgebouworkest neerzetten, waarom dan wel in ieder dorp alle medische behandelingen mogelijk terwijl Nederland al een klein land is.

    Kortom, ik ben ook behoorlijk tegen PVC, maar niet alles wat in het regeerakkoord staat is dom zoals sommige Jopers lijken te willen beweren.

  • Sylvia Stuurman, zo 17 oktober 2010 17:55 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik ben het volkomen met je eens dat het innovatiebeleid waardeloos was.

    Er is geld afgeroomd van universiteiten, over allerlei strijkstokken heen in potjes gestopt, en die potjes waren dan beschikbaar voor wie samen zou werken met het bedrijfsleven.

    Zo werkt het niet: je krijgt dan mensen die, om begrotingen sluitend te krijgen, rapporten schrijven die voldoen aan de eisen die voor die subsidiepotjes worden gesteld.

    Je creëert een papieren wereld zonder inhoud, zonder werkelijke waarde.

    Ik begrijp dat ik in mijn reactie ondernemers over één kam scheer waar dat onterecht is, maar waar het beleid van het PVC-kabinet op neer komt is dat geld uit de gezondheidszorg wordt doorgesluisd naar investeringsmaatschappijen.

    Doordat ze streven naar concentratie van specifieke behandelingen in een beperkt aantal ziekenhuizen krijgen die ziekenhuizen een monopoliepositie, en wordt investeren aantrekkelijker (lees: er wordt meer geld doorgesluisd naar die investeringsmaatschappijen).

    De medische wereld is een wereld van mensen die werken om voor anderen te zorgen, in combinatie met een wereld waarin mensen onderzoek doen naar wat werkt en wat niet werkt.

    Die beide werelden zijn gebaat bij vertrouwen, bij samenwerking (je leert meer van elkaar wanneer je niet bang hoeft te zijn dat de ander financieel voordeel heeft en jij financieel nadeel wanneer je vertelt wat bij jou wel en niet goed werkt).

    De plannen van dit PVC-kabinet maken dat kapot.

    En ik ben er van overtuigd dat ook integere ondernemers niet gebaat zijn bij een maatschappij waar alles in cijfers wordt uitgedrukt (en dan liefst cijfers die voor geld staan):
    waar je als onderneming voor staat gaat om veel meer dan dat.
    Wat echt van waarde is kan niet in cijfers worden uitgedrukt.

  • Joop Pooj, di 12 oktober 2010 10:22 Reageer op Joop

    Joop

    Gebrek aan behoorlijk bestuur is niet fraai maar nog geen wanbeleid. Dat was de uitspraak van de rechter en de foto-ondertitel en het artikel in De Pers lopen dus net iets te hard van stapel, maar wel bijna in de goede richting.

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 13:43 in reactie op Joop Pooj Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Gebrek aan behoorlijk bestuur is niet fraai maar nog geen wanbeleid. Dat was de uitspraak van de rechter"

    Dus als de rechter na gedegen onderzoek in nette woorden beslist dat het onbehoorlijk bestuur was, is het in jouw ogen geen wanbeleid? Dat is boeiend.

  • Joop Schouten, di 12 oktober 2010 10:05 Reageer op Joop

    Joop

    Volgens mij heeft de keuze van Røtte te maken met de VVD-vriendjespolitiek 'voor wat hoort wat'.
    Het is geen corruptie maar heeft wel overeenkomsten (...).
    En deze Ben Knapen is simpelweg een neoliberaal billen maatje.

    Hoewel alle 'uitverkorenen' en hogere opleiding hebben genoten zie ik geen echte (...) ervaringsdeskundigen met een 'sociale' bindende visie.
    Allen komen mij over als voorgeprogrammeerde toneelspelers.

    Eloquent en vriendelijk lachend naar buiten toe maar eendimensionaal-denkend en harteloos (...) van binnen.
    Ik blijf ze dus allemaal vooralsnog zien als splijtzwammen.

    Ook vraag ik me af of er relevante praktijkkennis aanwezig is.
    Ben Knapen is één geval maar de anderen zijn ook een verkeerde keus naar mijn idee.
    Op Onderwijs en Sociale Zaken in ieder geval niet.
    En over 'de psychologie' van Fred Teeven hoeft niemand mij de bek open te breken. Agressieve mensen horen niet op Justitie thuis.

    Kllle Hille is in mijn ogen zo'n ander 'apart geval'.
    Hoe is het mogelijk dat zo'n koude man een post als Defensie krijgt?

    Daarnaast is mij opgevallen dat Røtte 'trouw' eist van z'n 'maatjes'.
    Het doet me denken aan een geheime genootschappen (...). (Een leuke fantasie prikkelend idee.)
    Ik ben benieuwd welke rituelen tijdens de geheime vergaderingen er aan vooraf gaan.
    Verplichte training meelachen met 'onze' lachebekje-voorzitter Røtte? Een dankgebed aan het Gouden Kalf van de semi-christelijke Voorganger? Of simultaan een diepe buiging maken voor een sepia-foto van de blonde gouwleider?

    Ik hoop natuurlijk dat ik op alle punten ongelijk heb en krijg.
    De praktijk zal het uitwijzen.
    Ik zie het bruin in.

  • Winston Link, di 12 oktober 2010 10:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op Winston

    Winston

    --- "Volgens mij heeft de keuze van Røtte te maken met de VVD-vriendjespolitiek 'voor wat hoort wat'." ---

    Face it: andere partijen bedrijven eenzelfde vorm van vriendjespolitiek.

  • , di 12 oktober 2010 11:06 in reactie op Winston Link Reageer op

    Niet allemaal, bestudeer de andere partijen maar eens wat nauwkeuriger.

  • Jac Schmidt, di 12 oktober 2010 11:07 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jac

    Jac

    Goede reactie Joop.
    Hoewel ik van mening ben dat het naar voren schuiven van vriendjes wel degelijk corruptie is.

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 09:57 Reageer op Censuur

    Censuur

    Aannemen die man. Dan is de kans 100% dat hij dit kabinet ook in een mum van tijd naar de filistijnen helpt. Zulke mensen moet je in ere houden en koesteren en in de watten leggen. Eigenlijk zou hij premier moeten worden.

  • Frenck Mahon, di 12 oktober 2010 09:56 Reageer op Frenck

    Frenck

    --Knapen leidde krantenconcern PCM naar rand van de afgrond ... 'De rechter heeft geoordeeld dat hij wanbeleid heeft gevoerd.'--
    En waarom past deze man niet in het kabinet?

  • , di 12 oktober 2010 10:30 in reactie op Frenck Mahon Reageer op

    Precies, zijn cv kennende past hij er uitstekend in.

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 10:37 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Pieter

    Pieter

    Je hebt gelijk, Hij past heel goed in de slopersploeg van Rutte.

  • Irma Noord, di 12 oktober 2010 09:54 Reageer op Irma

    Irma

    Bij de VVD en de PVV is dat toch een soort erecode? Misbruik maken van bonussen.
    En bij het CDA is iedere machtswellusteling welkom bij de familie. De Vriendenrepubliek.

  • Rouane Rabbit, di 12 oktober 2010 09:52 Reageer op Rouane

    Rouane

    Maar het is wel een man, en dat kan half Nederland toch weer niet zeggen, en hij heeft ook geen dubbel paspoort, en ook is hij een echte babyboomer.

    Kijk, fouten maken we allemaal, maar deze pre's die moet je toch niet negeren.

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 oktober 2010 09:51 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Die kan wat mij betreft plaats maken voor een vrouw.

  • Jager Verzamelaar, di 12 oktober 2010 10:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager

    Jager

    Gezien het niveau van deze 'regering' stel ik voor : Tatjana

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 10:29 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Censuur

    Censuur

    Gezien de leeftijd van het kabinet stel ik Patricia Paay voor.

  • Piet de Geus, di 12 oktober 2010 11:32 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    "Gezien de leeftijd van het kabinet stel ik Patricia Paay voor"

    Que? Zeker de helft van Paay is jonger dan 5 jaar.

  • Censuur Joop, di 12 oktober 2010 13:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar dat is het uiterlijk, Piet. Het gaat om het innerlijk en de hersens. Dat is toch wel bejaard bij Paay, zeker als je de tropenjaren met Curry erbij telt.

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 10:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Pieter

    Pieter

    die heeft geen partner op dit moment en is niet stabiel. Katja Schuurman misschien.

    Die wil onderzoeksjournaliste worden.

    Ik huiver nu al bij die gedachte.

    Dan kan ze beter de politiek ingaan.

  • Jager Verzamelaar, di 12 oktober 2010 11:24 in reactie op Pieter Pan Reageer op Jager

    Jager

    Rutte heeft ook geen partner. Dus lossen we dat probleempje gelijk ook op

  • Pieter Pan, di 12 oktober 2010 11:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Pieter

    Pieter

    Katja is niet geschikt voor Rutte. Dan is die man afgepeigerd na een jaar. Denk toch eens aan het landsbelang !

    (of dacht je juist wel aan het landsbelang?)

  • Jager Verzamelaar, di 12 oktober 2010 15:45 in reactie op Pieter Pan Reageer op Jager

    Jager

    precies ; zou m bovendien vast wat aardiger maken .
    Gefrustreerde mensen aan het roer is nooit een goed idee gebleken

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 oktober 2010 10:39 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Tatjana kan in ieder geval wel enkele sterke punten naar voren brengen.

  • Zeer Voornaam, di 12 oktober 2010 18:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    " Tatjana kan in ieder geval wel enkele sterke punten naar voren brengen."

    Minstens twee.

  • Jager Verzamelaar, di 12 oktober 2010 09:50 Reageer op Jager

    Jager

    belonen voor bewezen diensten .

    dat zijn de criteria van dit kabinet bij de selectie.

    en laten we eerlijk zijn : grootgraaiers zijn toch die rechtse mensen die hun vingers mochten aflikken van rutte

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel