16 februari 10 17:20 Reageer (66) Politiek RSS

Balkenende overleeft motie van wantrouwen

GroenLinks, SP, D66, PVV en PvdD steunen motie tegen premier ... CDA blijft zich verzetten tegen conclusie dat informatie over oorlogsdreiging 'onjuist en onvolledig' was ... Balkenende: 'Ik heb juist gehandeld'

Premier Jan Peter Balkenende heeft een motie van wantrouwen overleefd in het Irak-debat. GroenLinks-leider Femke Halsema diende de motie in en kreeg steun van SP, PVV, D66 en PvdD. Dat bleek tijdens het debat in de Tweede Kamer over het rapport van de commissie-Davids die onderzocht hoe Nederland onder leiding van Balkenende betrokken is geraakt in de oorlog tegen Irak.

Door redactie Joop

Nadat eerder voormalig VVD-leider Frits Bolkestein al heeft gepleit voor het aftreden van premier Balkenende, werd er dinsdag tijdens het Kamerdebat over Irak meteen gedreigd met een motie van wantrouwen tegen de premier door Femke Halsema (GroenLinks) en Geert Wilders PVV). Alle oppositiepartijen uitten harde kritiek op Balkenende in het debat. Agnes Kant, fractieleider van de SP stelde:

 "Het kabinet erkent dat de twijfels en onzekerheden waar in diverse rapportages sprake van was geweest uitgebreider en explicieter had moeten terugkomen in de informatie aan de Kamers. Ik noem selectief gebruik maken van informatie misleiding. Het kabinet heeft de Kamer willens en wetens op het verkeerde been gezet."

De SP wil nu de commissie Davids, die niemand onder ede kon horen, klaar is alsnog een parlementaire enquête instellen naar de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog  die inmiddels al vele mensen het leven heeft gekost. Schattingen lopen uiteen van honderdduizend tot zelfs 1 miljoen.

GroenLinks overweegt een motie van wantrouwen meldt het ANP:

"Omwille van binnenlandse politieke compromissen en atlantische witte voetjes is er een loopje genomen met de waarheid", aldus Halsema. Ze benadrukte dat haar partij "nooit onbezonnen" moties van wantrouwen indient, zeker niet voordat het kabinet heeft kunnen reageren. Maar, zo gaf ze aan, wat haar betreft is een mogelijk aftreden van de premier nu wel aan de orde.

CDA-fractievoorzitter Van Geel erkende dat het beter had gekund. Hij bestrijdt dat letterlijk de begrippen 'onjuist en onvolledig geïnformeerd' in het rapport voorkomen. "Er is niet bewust misleid en er was geen rechtsplicht om de Kamer te informeren."Halsema noemt dat een 'woordenspel'. 

PVV-leider Wilders koos ervoor om ook nadrukkelijk de PvdA aan te vallen op hun standpunt in 2003, zo meldt NOS.nl. Hij citeerde uit vergaderverslagen toenmalig PvdA-woordvoerder Koenders, die vond dat er voldoende volkenrechtelijk mandaat was om de oorlog te steunen. Fractievoorzitter Hamer riposteerde dat haar fractie altijd heeft gezegd tegen de politieke steun te zijn. 

Later vanavond was premier Balkenende aan de beurt om zijn verdediging te voeren. Rond 22:00 uur wekte hij de indruk dat er indertijd tegenstrijdige visies waren rond het kabinet. Daar pakten Pechtold (D66), Halsema (GroenLinks) en Kant (SP) hem hard aan. Balkenende gaf echter geen krimp: hij weigert op te stappen vanwege Irak, want hij vindt dat hij 'juist heeft gehandeld'. De premier: 

"Zittende bewindslieden zijn verantwoordelijk voor handelingen van eerdere ministers, maar geven géén politiek oordeel over het beleid van hun voorgangers."

UPDATE 03:00 uur (17-02): Uiteindelijk mondde het felle debat diep in de nacht inderdaad uit in de verwachte motie:

GroenLinks-leider Halsema diende een motie van wantrouwen in tegen premier Balkenende. Ze tilde vooral zwaar aan het onvolledig informeren van de Tweede Kamer. Ook D66-leider Pechtold rekende dat de premier aan. "U heeft verkeerd gehandeld en wezenlijke informatie aan de Kamer onthouden", zei hij. De motie werd gesteund door de SP, PVV, D66 en de Partij voor de Dieren en haalde geen meerderheid in de Kamer.

Het debat was live te volgen via Politiek24

 

Laatste Reacties (66) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Kingfisher XL, wo 17 februari 2010 16:15 Reageer op Kingfisher

    Jantje Pedantje overleeft dan wel, maar alleen omdat de Arrebeiers Partij het in de broek doet van angst over TE vroege verkiezingen.
    Tijd rekken is het parool. En in de tussen tijd schipperen ; géén Uruzgan maar wel misschien een ander obscuur gebied, géén tachtig nieuwe straaljagers maar wel misschien 2 testmachientjes.
    Maar hoe lang blijven "the natives restless" ? Zal Wilders voldoende zijn "ontmaskerd" tegen de tijd van de geplande verkiezingen ?
    De "natives" voldoende tot kalmte gemaand ?

  • Sasha Berkman, do 18 februari 2010 02:12 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Sasha

    Sasha

    huh, volgens mij komen er door de stellingname inzake afghanistan van de PvdA vervroegde verkiezingen. U praat een dom riedeltje van rechtse rakkers na.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 12:33 Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb ook een teiltje nodig.

  • Censuur Joop, wo 17 februari 2010 12:18 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik word hier vreselijk moedeloos van.
    Kunnen we dan ooit ontsnappen aan die lui? Welnee, we komen nooit meer van dat kneuzenkabinet af en zeker niet van Balkenende, in de volksmond zo terecht Bak-ellende genoemd.

  • Paradox !, wo 17 februari 2010 10:19 Reageer op Paradox

    Paradox

    'Het debat was live te volgen via Politiek24'

    Dat was fijn geweest!

  • M Haarlemmer, wo 17 februari 2010 08:41 Reageer op M

    M

    Balkenende kan zich niet losmaken van zijn rol als toenmalig premier. Als hij dat wel kon, zich kon verheffen boven de situatie en met een open blik terugkijken, dan zou hij nu excuus moeten maken.

    Als het CDA het niet aankan om vanuit de huidige kennis terug te kijken, dan zou de PvdA dat gewoon niet moeten accepteren. De PvdA zit NU in de regering en heeft NU haar verantwoordelijkheid te nemen. En had daarom voor de motie van wantrouwen moeten stemmen en daarmee de regering naar huis sturen.

  • Dennis Mollis, wo 17 februari 2010 15:31 in reactie op M Haarlemmer Reageer op Dennis

    Dennis

    Technisch gezien heb je gelijk ben het daar dan ook mee eens.
    Het politieke spel is nu echter op de wagen en zoals het er naar uitziet laat Bos zijn CDA makkers Balkenende en Verhagen bloeden.

    Verhagen die politiek zo door de wol geverfd is maar nu op dit punt in de luren gelegd lijkt te worden door Bos en dat is politiek een knappe prestatie van de PvdA leider die de laatste tijd de juiste vorm gevonden lijkt te hebben. Dit conflict kan niet anders dan tot het einde van dit kabinet leiden. Bos kan hierna als leider van de PvdA, ongeacht wat het kabinetsbesluit in het Uruzgan dossier, niet doorgaan zonder zijn geloofwaardigheid te verliezen. Ik denk dat het voor het weekend zover is.

  • Ellen Stapraden, wo 17 februari 2010 08:39 Reageer op Ellen

    Ellen

    JOOP schijnt een bolwerk van de linkse oppositie te zijn geworden. of was dat de opzet vanaf het begin?
    Wat een "heilige" verontwaardiging t.a.v. dit huidige kabinet, lezen we, men komt superlatieven te kort om al het "slechte, misdadige, onbetrouwbare" te benadrukken.
    Naar mijn idee was Balkenende goed "in vorm" dit keer, gaf toe waar het terecht was, maar dat was voor de drammerige oppositie niet genoeg. Door het stof moest hij en dan zo diep mogelijk.
    Ik was destijds ook tégen de inval, maar kan vandaag prima genoegen nemen met de uitleg van de MP. Daarin sta ik geheel achter Wouter Bos c.s.
    Ik begrijp best dat de opposietie zit te tandakken om het roer over te nemen, maar hoe meer ik hen te keer hoor gaan, in sarcastische termen, hoe minder vertrouwen ik daar ik krijg.
    Laat dit stel ajb nog een poosje zitten, er is nog veel te doen en dat doen zij zo goed mogelijk, gezien de crisis-omstandigheden.
    Kabinetten naar huis sturen moet liever maar geen hobby worden.

  • M Haarlemmer, wo 17 februari 2010 08:53 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op M

    M

    Je hebt gelijk, kabinetten naar huis sturen moet geen hobby worden. Maar op geen enkele manier ooit kunnen accepteren dat je misschien iets fout hebt gedaan, niets toegeven, je eigen onderzoek naast je neerleggen en heilig overtuigd blijven van je eigen gelijk, dat moet OOK geen hobby zijn. Zeker niet van een MP.

    Zeg nu eens eerlijk: als blijkt dat JP op een heel ander dossier een verkeerde beslissing heeft genomen, geloof je dat hij het dan zou toegeven? Ik niet. Ik geloof dat hij daar gewoon niet toe in staat is. En ik wil liever niet geregeerd worden door iemand die zo met oogkleppen op loopt.

  • zorba de griek, wo 17 februari 2010 09:27 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op zorba

    zorba

    --- JOOP schijnt een bolwerk van de linkse oppositie te zijn geworden. of was dat de opzet vanaf het begin?---

    Ja, dat was inderdaad de opzet van het begin. Een site waar het nieuws vanuit een linkse bril wordt gebracht en waar linkse mensen met elkaar kunnen discussieren. Zoiets als de Huffington Post in Amerika.

    Daar is wat mij betreft niets mis mee. Het betekent alleen dat je de redactionele stukken soms/meestal met een korreltje zout moet nemen. Net als bij de Telegraaf.

    Ik ben eerder positief verrast dat de PVV-stemmer volop de ruimte krijgt te reageren op deze site.

    Kortom, ja de site is links biased, en nee, daar is niets mis mee.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 10:36 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op Zingende

    Zingende

    De uitingen die ik gehoord heb betroffen het functioneren van de MP in de parlementaire democratie en zijn persoonlijke rol daarin, omdat het toevallig in een en dezelfde persoon was in de besproken periode. D

    De nieuwe mantra waarmee CDA, PVDA en CU de komende jaren genoegen mee zullen moeten nemen wanneer zij anderen beoordeeld hebben is ´dat er lessen getrokken zijn/zullen worden voor de toekomst´.

    Ik hoor het Wilders, Pechthold en anderen al zeggen: 'meneer JPB/Bos/mevrouw Hamer als dat onbedoelde effect zich zou voordoen, dan trekken wij dan lessen voor de toekomst'. Die boemerang komt een keer terug, hoe parlementair ongewenst ook.

    We gaan zeer binnenkort zien welke lessen de kiezer getrokken heeft voor de zeer nabije toekomst. Daar ligt nog altijd het definitieve oordeel.

  • Beau Massa, wo 17 februari 2010 11:20 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Beau

    Beau

    Hadden we een tiental jaren terug net met elkaar afgesproken dat we zouden afrekenen met de vreselijke "sorry" cultuur , en dat was iets dat toch breed werd gedragen in de samenleving, moeten we sinds gisteren meemaken dat het nieuwe credo "lessen geleerd" is geworden.

    Afrekenen en fouten afstraffen , falende mensen op alle niveaus wegsturen , dat heeft ons land nodig. Krijgen ook meer mensen een keer de kans om te laten zien wat ze wel dan niet kunnen , en niet alleen diegenen die van de juiste partijpolitieke kleur zijn.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 11:52 in reactie op Beau Massa Reageer op Zingende

    Zingende

    Helemaal eens, en ik ben benieuwd welke prijs de PVDA in het kabinet gaat betalen voor de oorverdovende stilte.
    Want voor wat, hoort wat in de echte wereld. We gaan het op de voet volgend.
    Er is overigens altijd nog de Eerste Kamer. Ik ben heel benieuwd.

  • , wo 17 februari 2010 12:25 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op

    Joop is een keurig tegenwicht tegen haatzaai-sites als Geen Stijl, NUjij, en de Pers(hoewelNUjij en de Pers ook wel een beetje een gemengd publiek hebben, is toch het overgrote deel er sektarisch "in"wilders.

  • leo dijkstra, wo 17 februari 2010 12:52 in reactie op Reageer op leo

    leo

    Als Joop een tegenwicht vormt, dan is het dus zelf ook een haatzaai-site.

    Joop is links en vooringenomen, dat merk je aan de bijdragen van de medewerkers en vooral aan de koppen. Een soort linkse Telegraaf. Prima, maar wees dan niet verontwaardigd over de zogenaamde rechtse media.

    Overigens vind ik de bijdragen van de reageerders vaak van een beter niveau dan die van de Joop-scribenten.

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 12:31 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Kabinetten naar huis sturen moet geen hobby worden, inderdaad. Je bent het eens met aanblijven, en blijkbaar interpreteer je het issue als een wissewasje in verhouding tot mogelijke ander zaken.

    Bestaat er een betere reden om een kabinet weg te sturen dan vast te stellen de Premier, een oorlog heeft helpen opstarten die onnodig was, en bovendien illegaal?

    Bestaan er echt zaken die nog schandelijker zijn? Graag voorbeelden daarvan.

  • leo dijkstra, wo 17 februari 2010 13:09 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op leo

    leo

    Nou, ik denk dat veel Irakezen blij zijn dat Saddam weg is. En dat er veel doden zijn gevallen in Irak, kun je de Amerikanen niet echt verwijten: het waren en zijn vooral buitenlandse jihadisten die veel slachtoffers maken.

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 21:57 in reactie op leo dijkstra Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Leo

    Dat is dus allebei onzin.

    1 "Nou, ik denk dat veel Irakezen blij zijn dat Saddam weg is."

    Dat was inderdaad het geval vlak na de val van Saddam's regime. Vandaag de de verlangt de meerderheid van de Irakezen terug naar de relatieve veiligheid van toen. Daar is uitgebreid opinieonderzoek naar gedaan.

    Natuurlijk is het zo dat Saddam een verschrikking was met vele gruweldaden op z'n geweten. Dat neemt echter niet weg dat Je onder Saddam alleen hoefde te vrezen als je je tegen Saddam uitte, en dan alleen omdat je 's nachts van je bed kon worden gelicht.

    Nu heeft iedereen in Irak 24 uur per dag reden om te vrezen.
    Maslow's behoeftepiramide maakt duidelijk waarom de meerderheid van Iraki's terug verlangt naar de situatie onder Saddam waarin aan basisbehoeften als bijvoorbeeld bestaanszekerheid is voldaan. Dat is nu namelijk niet meer het geval. Dat wil men eerder gerealiseerd zien dan een opgedrongen democratie die nooit democratisch kan functioneren omdat het land bezet is, en men moet leven met de dreiging van Amerikaans ingrijpen als de meerderheid in Amerikaanse ogen verkeerd kiest, en het daardoor wellicht niet durft.

    2. "En dat er veel doden zijn gevallen in Irak, kun je de Amerikanen niet echt verwijten: het waren en zijn vooral buitenlandse jihadisten die veel slachtoffers maken."

    Ook dat is natuurlijk onzin. Het zijn inderdaad veelal buitenlandse jihadisten die de dagelijkse aanslagen (inderdaad, nog steeds) op hun geweten hebben. Maar, het zijn de Amerikanen die de omstandigheden hebben gecreerd waarin deze jihadisten de ruimte hebben om dit te doen.

    Je herrinnert je naar ik aanneem toch bijvoorbeeld wel dat Amerika door Rumpsfeld werd gedwongen om de invasie met minder mankracht te doen dan het leger wist dat nodig was?

    Welnu, door dat bewuste besluit van de US is de chaos onstaan die buitenlandse Jihadisten in Irak alle ruimte biedt die ze nodig hebben. Dat kun je dus (naast deze jihadisten zelf) de Amerikane wel degelijk verwijten.

  • Hanz Christian, wo 17 februari 2010 12:31 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op Hanz

    Hanz

    Beste mevrouw Stapraden.

    Het schijnt u blijkens uw commentaar volledig te ontgaan dat het kabinet-bestaande uit christen- en sociaal democraten (beetje links, beetje rechts) - bestookt zijn met een motie van wantrouwen vanuit linkse, centrum- en rechtse partijen.

    De motie was vooral gericht tegen het functioneren van de premier. Dit belangwekkende parlementaire nieuws staat in werkelijk alle kranten, uitgezonderd de shownieuwsbladen. Dat Joop.nl een discussiesite van de VARA is staat rechtsbovenaan. Laat uw complottheorie varen.

    Uw associaties met een links bolwerk zijn vergezocht gevonden achter een open deur. Zolang u al starend uw linker met uw rechterhand zal blijven vergelijken zal u van top tot teen volledig blijven ontgaan.

    Heeft de premier al een aanmoedigingsansicht van u gehad?

    m.vr.gr.

  • leo dijkstra, wo 17 februari 2010 13:12 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op leo

    leo

    Ik ben het met je eens.

    Verder verloopt de discussie weer volgens de geeikte banen: politici lijken alleen geinteresseerd in procedures en niet in resultaten. Willen we de volgende keer weer steun verlenen aan een oorlog, dan moeten er eerst 8 stempels op zo'n steunverklaring, bij 7 stempels gaat het feest niet door.

    Ook de rol van Wouter Bos is weinig fraai. Hij was voor steun aan de oorlog, maar tegelijkertijd ook tegen. Wat een windvaan...

  • Molly Moonsoo, wo 17 februari 2010 08:23 Reageer op Molly

    Molly

    Fouten toegeven is sowieso al een onmogelijkheid voor de gemiddelde politicus (iets dat altijd weer erg, eh, 'gebalanceerd' overkomt - not), maar onze premier laat zijn emotionele onvolwassenheid altijd wel ERG graag zien. 'Ik deed nihiks...' Tuurlijk jochie, ook al ben je het niet, je ZULT jezelf wijsmaken dat je het braafste jongetje van de klas bent. Dream on. Deze man zou zich onderhand voor heel wat dingen diep moeten schamen.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 01:34 Reageer op Zingende

    Zingende

    Ontluisterend, ongrondwettelijk, onvoldoende informatievoorziening maar reële machtspolitiek. Een zeer droef dieptepunt van de parlementaire democratie. Geen van de partijen waardig om op te stemmen.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 02:35 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Zingende

    Zingende

    Nuancering nodig gezien tijdstip; bedoelde partijen: cda, pvda & vvd om van de kleine christelijke partijen nog maar te zwijgen.

  • Vaclav Klaus, wo 17 februari 2010 00:56 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Direct een enquete was goed geweest, nu lijkt het mij mosterd na de maaltijd.

    JP is weer een drama... waarom blijven al die mensen op hem stemmen?

  • Rob Geurtsen, wo 17 februari 2010 00:28 Reageer op Rob

    Rob

    Ongelofelijk daat de MP namens het kabinet mag en durft te zeggen dat bij dezelfde omstandigheden als toen met de kennis van nu hij weliswaar een andere discussie zou zien gebeuren maar niet bereid is met stelligheid te beweren dat er een ander besluit zou volgen, v.w.b. volkenrechtelijk mandaat.

    Heel raar, hij moet spreken namens het huidige kabinet en dat deed hij niet. Het CDA is een gevaar voor de vrede!

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 22:11 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Gerwin

    Gerwin

    "Het CDA is een gevaar voor de vrede."

    Zo is het, alleen ben ik bang dat dit geldt voor alle partijen die in de kamer voor steun aan de invasie van Irak hebben gestemd. Ergo, dit geld alleen niet voor GL en voorlopig niet voor PVV en de dieren (bestonden toen nog niet)

  • Irma Noord, di 16 februari 2010 23:38 Reageer op Irma

    Irma

    Misselijk van Van Geel? Had je Verhagen nog niet gezien dan?

    Om kotsmisselijk van te worden!

    @Vaclav
    De enige juiste reactie naar mijn mening, die van de SP. Er had gelijk al een parlementaire enquete moeten komen. Waanzin dat die mogelijkheid geblokkeerd is door een regeerakkoord. Zoiets mag nooit meer gebeuren, dus MOET die parlementaire enquete plaatsvinden, om te laten zien dat ook Balkenende daar niet mee wegkomt.
    Het recht op een parlementaire enquete mag de Tweede Kamer NOOIT ontnomen worden!

    Principekwestie

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 00:07 in reactie op Irma Noord Reageer op Zjen

    Zjen

    Verhagen is een probaat middel om spontaan te moeten ontgiften.

    grijns.

  • Prins Pils, wo 17 februari 2010 10:57 in reactie op Irma Noord Reageer op Prins

    Prins

    Irma,

    Ik vind ook dat Balkenende ons een zeer verwerpelijke oorlog heeft ingeluisd, maar om iemand na een enquête naar huis te sturen heb je toch ook nog steeds motie van wantrouwen nodig die aangenomen wordt?

  • Irma Noord, wo 17 februari 2010 11:59 in reactie op Prins Pils Reageer op Irma

    Irma

    Natuurlijk, en die meerderheid krijg je in ons systeem alleen als er bewezen en onomstotelijk (dus onder ede, via parl. enq.) vaststaat dat de andere coalitiepartijen een crimineel steunen. Dat zou zelfs PvdA en CU te ver gaan!
    Nu kunnen ze elkaar afdekken, Balkenende's woord tegen dat van de rest van de wereld (hij heeft wel degelijk onvolledig geinformeerd). Na een enquete kan dat niet meer.

  • Gerwin van Eersel, do 18 februari 2010 00:37 in reactie op Prins Pils Reageer op Gerwin

    Gerwin

    PP

    Iedereen die toentertijd de actualiteit volgde wist dat de inval onnodig was, en iedereen die toentertijd de actualiteit volgde wist dat de inval volgens internationaal recht illegaal was.

    Op basis van deze kennis, die we ook in Nederland hadden, hebben Belgie, Duitsland en Frankrijk gedaan wat ze moesten doen. Dat had in Nederland ook gekund.

    Alleen GroenLinks heeft in Nederland tegengestemd toen het over steun aan de inval ging.

    Daarmee is stellen dat JPB ons erin geluist heeft is wat te makkelijk, dat geldt namelijk ook voor SP, PvdA, CDA, LPF, VVD, CU, SGP, het leger, BuZa, de inlichtingendiensten, de media, en voor jou en mij voor zover we onze mond hebben gehouden. Iedereen was er met vol verstand bij.

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat JPB de primair verantwoordelijke was, en daardoor de eerste is, maar zeker niet de enige, die gestraft moet worden.

  • Gerwin van Eersel, do 18 februari 2010 00:42 in reactie op Irma Noord Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Stop met het ophemelen van de SP. Die hebben ook gewoon voor de politieke steun aan de inval in Irak gestemd. En ook de SP wist toen dat dat onnodig en illegaal was.

  • Sasha Berkman, di 16 februari 2010 23:25 Reageer op Sasha

    Sasha

    Het is weer eens duidelijk dat ook het internationale gerechtshof, net als het Yougoslavie tribunaal, alleen een instrument van de westerse imperialistische oorlogsmisdadigers is. Ik verwacht niet dat Balkenende en de andere leugenaars ooit voor het gerecht zullen verschijnen. Het schrijnende is dat dit soort lieden ons land veranderen in een stasi staat zgn om het terrorisme te bestrijden...

  • John Van Gogh, di 16 februari 2010 22:44 Reageer op John

    John

    Van leidend naar lijdend.
    Of hoe een rapport vakkundig wordt afgeschreven

  • Albert Hofmann, di 16 februari 2010 22:11 Reageer op Albert

    Albert

    Aftreden is een makkelijke manier om er van af te komen.
    Eigenlijk zou Balkenende gezamenlijk met andere deelnemende 'leiders' en hoofdverantwoordelijk betrokkenen voor een internationaal oorlogstribunaal moeten verschijnen.

  • Mostafa Mouktafi, di 16 februari 2010 22:42 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee, Balkenende is Omar Bachir( Soedan) niet!
    Raar, bijna alle achternamen die met een B beginnen worden onvriedelijke mensen als ze macht krijgen.
    Bush, Blair, Balkenende, Bachir, Big-Bos , Big-jan...Bommenmakers ect...

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 22:26 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Had ik me nooit gerealiseerd, maar't klopt

    Berlusconi, Bolkestein, Begin, Bumibol, Beatrix, Baby Doc, Bouterse, Braamhaar, Brandt, Bijlhout, van Bommel, Bosma, Brinkman, Bos, ...

    Wie biedt meer?

  • William P, wo 17 februari 2010 22:43 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op William

    William

    Bin Laden?

  • Sir Charles, do 18 februari 2010 00:43 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Sir

    Sir

    Je dacht gemakshalve ah, zijn naam begint met een B dus hij zal er dan ook wel onder horen bij het rijtje van onvriendelijke machthebbers. :(
    Bhumibol de koning van Thailand hoort daar beslist niet onder, als iemand geliefd en populair is bij het Thaise volk dan is hij dat wel, de langstzittende monarch ter wereld.

  • Ton evertsen, di 16 februari 2010 20:50 Reageer op Ton

    Ton

    laten we nu niet elkaar voor de gek houden

    bos zal niet de trekker overhalen, het risico voor zijn partij is te groot, op korte termijn met de gemeenteraadsverkiezingen en zonder dat hij een idee heeft hoe de kiezer erop zal reageren

    Het simpele feit is dat de 99% van de kiezers onderwerpen als de crisis, de economie e.d 100x zo belangrijk vinden dan of en hoeveel steun (politiek nog wel) men heeft gegeven aan het afknallen van of all people saddam hoessein. Als bos het kabinet doet springen wordt hij elke dag tot de verkiezingen om de oren geslagen met kijk daar loopt wouter bos hij liet het kabinet vallen in een cruciale periode, elk missertje, elk dipje elk aspect wat daardoor niet op tijd afgehandeld zal worden wordt dan aan zijn nek gehangen.

    Hij zou wel gek zijn.

  • De VVD, di 16 februari 2010 21:03 in reactie op Ton evertsen Reageer op De

    De

    En van de CU hoef je al helemaal geen spijt te verwachten. Bij die club is de naastenliefde slechts een symbool, ongeoorloofde oorlog is de wil van god.

  • Dik Brix, di 16 februari 2010 20:02 Reageer op Dik

    Dik

    Iedereen zag het, iedereen ziet het nu weer, iedereen weet het: JPB heeft de boel bewust misleid.
    Hij is nooit aanwezig op de cruciale momenten, schuift reactie op kritiek naar 'later', net zo lang tot iedereen denkt: ach, laat maar, zo lang geleden.
    Het is typisch Berlusconi-taktiek.
    Dus blijft hij rustig zitten en daar zitten wij dus mee opgescheept.
    Mijn weerzin tegen dit kabinet groeit met de dag.

  • Gracchus Babeuf, di 16 februari 2010 22:53 in reactie op Dik Brix Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Het CDA is een politieke factor van betekenis waar niemand omheen kan, helaas. Ik ben katholiek opgevoed, heb het van me afgeschut maar het goede behouden, vind ik zelf. Er is niets of niemand waarachter ik me kan verschuilen. Daarom vraag ik me af hoe JPB het als mens in overeenstemming met zijn geweten en normen en waarden kan krijgen om zo halsstarrig vast te houden aan dat wat evident verwerpelijk is gebleken.
    Ik geloof niet in een god, maar als JPB voor hem staat komt hij niet weg met een gereformeerde leugen. Ik mag voor hem hopen dat er een god bestaat, die vergevingsgezind is en geen wraakzuchtige.

  • Dik Brix, wo 17 februari 2010 21:21 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Dik

    Dik

    :-)) Ik ben niet wraakzuchtig, integendeel, dus ik hoop ook dat er voor JPB een vergevingsgezinde god bestaat.
    Alleen jammer dat JPB zich dan pas zal beseffen wat vergeving precies betekent.
    Zonder naastenliefde kan vergeving niet bestaan.
    En daaraan ontbreekt het nogal in dit kabinet.

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 22:04 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Gerwin

    Gerwin

    " Ik geloof niet in een god, maar als JPB voor hem staat komt hij niet weg met een gereformeerde leugen. "

    Tenzij die god toevallig ook gerformeeerd blijkt te zijn natuurlijk, dan zal zo'n leugen wel gewaardeerd worden;)

  • Zingende Zaag, di 16 februari 2010 19:39 Reageer op Zingende

    Zingende

    De regie op dit debat is toch wat beter dan op de discussie van de fractievoorzitters van de grotere politieke partijen. Steun door de PVDA aan de minister president levert op, dat de troepen terugkomen uit Uruzgan en dat er hooguit humanitair nog wat ondersteund wordt in Afghanistan. Dan wordt er nog steeds niet echt geregeerd omdat er vooral wordt terug gekeken en gehandjeklapt, maar duidelijker wordt het wel.

  • Bert Veldwijk, di 16 februari 2010 18:33 Reageer op Bert

    Bert

    Balkenende blijft toch zitten....dat doet ie al jaren. Intussen krijgen steeds meer mensen een afkeer van deze man en geven uit onvrede hun stem aan Wilders. Dit kabinet is passé, over en uit...het lijkt op een stukje smakeloze kauwgum waar je al de hele dag op kauwt maar op de ene of andere manier komt het je mond niet uit. JPB veroorzaakt veel schade!! Wees een echte VOC-er en trek de stekker er uit!!

  • Bas Paternotte, di 16 februari 2010 18:26 Reageer op Bas

    Bas

    Beste redactie van Joop,

    Ik mis in dit artikel de opstelling van de Partij van de Arbeid tijdens het debat. PvdA en CDA hebben de handen ineen geslagen en hebben beiden gezegd, bij monde van Van Geel en Hamer, dat het kabinet onjuiste info heeft verstrekt maar dat dit 'onbewust' is gebeurd.

    Ik citeer Femke Halsema op Twitter: "PvdA vindt niet erg dat het kabinet jarenlang onjuiste info heeft verstrekt omdat is beloofd 'dat het nooit meer gebeurt': wat een knieval!"

    Het had de berichtgeving van Joop gesierd als ze het hele plaatje hadden laten zien en niet alleen hadden gefocused op JPB.

    Nu is het een soort progressieve Fox: Fair & Balanced maar dan binnen eigen denkraam.

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 19:07 in reactie op Bas Paternotte Reageer op Zjen

    Zjen

    De PvdA was nog niet aan het woord geweest toen dit artikel geplaatst werd.

  • Theo van Schaik, di 16 februari 2010 20:30 in reactie op Zjen Zen Reageer op Theo

    Theo

    Was ook niet nodig. De Pvda steunt Balkenende door dik en dun.

    Dat was even anders toen de Pvda in de oppositie zat. ;-)

    Wat ik niet begrijp is dat de kamerleden, ministers enz. zich niet schijnen te interesseren hoe dit over komt bij de burger. Blijkbaar mag je als minister ongestraft alles doen wat je maar wil. Verantwoording ergens voor nemen is niet aan de orde.

    Een partij dit dit gedrag goedkeurt en dus steunt is de naam volksvertegenwoordiging onwaardig!

    Ik heb even zitten kijken naar het debat maar snel weer uitgezet. Om kotsmisselijk van te worden dat gedraai, geslijm en het maar geen standpunt in willen nemen. Als je als partij je eigenwaarde zo aan de kant zet om maar te voorkomen dat het kabinet valt dan ben je als partij geen knip voor de neus waard. Walgelijke vertoning!

  • De VVD, di 16 februari 2010 19:10 in reactie op Bas Paternotte Reageer op De

    De

    In dat geval opteer ik voor het aftreden van het volledige kabinet.

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 19:12 in reactie op Bas Paternotte Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik word warm van het vlammende betoog van Thieme van de Partij voor de Dieren.

    Wat een intelligente gepassioneerde vrouw.

  • Zingende Zaag, di 16 februari 2010 19:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zingende

    Zingende

    Zjen, ik heb u zojuist toegevoegd aan de Joop commentatoren waar ik het geheel tegen mijn verwachting in, toch 1 keer mee eens geweest ben. Al heb je er niks aan natuurlijk.

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 20:30 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Zjen

    Zjen

    Maar het is wel lief, Zaag.

  • De VVD, di 16 februari 2010 19:51 in reactie op Zjen Zen Reageer op De

    De

    Teiltje Zjen?

    ;-)

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 20:42 in reactie op De VVD Reageer op Zjen

    Zjen

    Te laat Aert, ik heb de troep al opgeruimd.

  • Vaclav Klaus, di 16 februari 2010 18:03 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het lijkt mij beter JP te houden. De kiezer kan volgend jaar beslissen of zij met hem verder willen.

    Parlementaire enquête aanvraag is weer een typische SP reactie. Dat heeft geen zin meer.

  • Joop Schouten, di 16 februari 2010 18:37 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Joop

    Joop

    Wel omwille van de waarheidsvinding.
    We hebben het nog steeds over oorlog.

    Je zou maar Irakees zijn.
    Ik ben benieuwd of er Irakezen deze discussie volgen op deze site.
    Dus, Beste Irakees geef ook eens een mening astublieft.

  • Vaclav Klaus, di 16 februari 2010 22:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Nederland heeft alleen politieke steun gegeven.

    En veel Irakezen in Nederland waren juist voor een aanval, omdat zij waren gevlucht voor Saddam.

    Ik was tegen de oorlog, nam deel aan de demonstraties in A'dam, Davids was nodig voor de laatste mensen die nog in het CDA standpunt geloofde, maar nu is het afgehandeld.

  • Jager Verzamelaar, di 16 februari 2010 19:22 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Jager

    Jager

    Nee, Balkenende moest gister al aftreden.
    Het gaat niet om die kiezer het gaat om rechtvaardigheid!
    Hopelijk kan Balkenende daarna vervolgd worden voor medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden. Dat kan nu niet omdat ie minister president is.

  • Censuur Joop, wo 17 februari 2010 00:29 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Censuur

    Censuur

    Daarom blijft 'ie ook zitten. ;)

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 17:58 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik werd fysiek onpasselijk van van Geel.

    Ik ben even bejeweled gaan spelen op facebook

  • Joop Schouten, di 16 februari 2010 18:34 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Teiltje Zjen?

    :-)

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 19:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    De hele vloer lag al onder...te laat Joop..shit!

  • Joop Schouten, di 16 februari 2010 19:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Ben ik daar ook al te laat mee...

  • Zjen Zen, di 16 februari 2010 20:29 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Nee, nu was Aert te laat,,hehehee...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel