22 mei 10 11:24 Reageer (33) Politiek RSS

AIVD waarschuwde PVV voor Markuszower

Kandidaat-Kamerlid zou betrokken zijn geweest bij organisatie die informatie verstrekte aan 'een buitenlandse mogendheid'

PVV-kandidaat Gidi Markuszower heeft zich vorige maand teruggetrokken van de kieslijst voor de verkiezingen nadat demissionair minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken, CDA) een brief met belastende informatie over hem naar partijleider Geert Wilders had gestuurd. De informatie was afkomstig van de inlichtingendienst AIVD. Dat hebben bronnen in Den Haag bevestigd.

Ook Markuszower zelf erkent in een vraaggesprek met NRC Handelsblad dat de AIVD-brief de reden was dat hij is vertrokken. In de brief werd Markuszower (32) als "risico voor de integriteit” van Nederland bestempeld. Hij zou betrokken zijn geweest bij een organisatie die "informatie” heeft overgedragen aan "een buitenlandse mogendheid”. Ook had hij volgens de brief contact met medewerkers van een buitenlandse inlichtingendienst. De brief geeft geen details, maar bronnen vermoeden dat het om Israël en de Mossad gaat.

Laatste Reacties (33) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop de Jong, ma 24 mei 2010 21:21 Reageer op Joop

    Joop

    En zie wat ik op 13 april j.l. schreef!

    Joop de Jong, di 13 april 2010 21:26

    Hmmm...Israëli, lid van Likud, het zou zomaar een Mossad-agent kunnen zijn! Heb je gelijk een spannende krantenkop; "Nederlandse politiek geïnfiltreerd door Israëlische geheime dienst!" De Nederlandse politiek zou niet de eerste zijn, die door Israëli's worden geïnfiltreerd!

  • Roelf Turksema, zo 23 mei 2010 15:16 Reageer op Roelf

    Roelf

    Zo gaan ze in het democratische Israël om met eigen mensen nadat ze gegevens uitwisselen met een bevriende natie:

    Vanunu zat achttien jaar in de cel, omdat hij geheime informatie over de Israëlische kerncentrale Dimona had doorgespeeld aan de Britse krant The Sunday Times. Hij kwam in 2004 onder strenge voorwaarden vrij. Zo mag hij Israël niet verlaten en mag hij geen contact hebben met buitenlanders en buitenlandse media. Vanunu weigert zich aan de regels te houden en wordt daarom geregeld gearresteerd

  • Mostafa Mouktafi, zo 23 mei 2010 13:01 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Bericht uit Casablanca.
    Wat een individu doet is nooit de schuld van het hele volk of zijn land, waar hij altijd terug kan schuilen.
    Een volk zonder land bestaat niet, joden hebben ook een land en eigenlijk vind ik veel te weinig, christenen hebben meer dan 30 landen, moslims 26 landen, joden, geen één? Hier stopt mijn logica!
    Ik las in Trouw dat Zuid-Afrikaanse van Nederlandse afkomst, smeken Wilders om terug te komen en de Nederlandse nationaliteit aan hun te geven, want er is daar te veel haat tegen de blanke zuid-afrikanen.
    Wilders gaf geen antwoord en dat vind ik onmenselijk.
    Juist, een eigen schuilkelder s broodnodig dan een schuilkelder die aan de verstopten wordt aangeboden.
    De joden hebben het recht om een land waar ze altijd terug kunnen schuilen en deze Markuszower heeft daar niets mee te maken. De joden hebben een zware geschiedenis met de onverwachte haat en onbegrip.
    Ik heb niet voor niets een huis gekocht in Marokko! Ik wil ook graag zien een grote Israel met alléén menselijke joden, gelovigen of niet, zal ook een grote zegen zijn tussen mijn ''broeders'' de Arabieren. Een democratische Israel kan een goed les zijn voor de slapende schapen in het Midden Oosten.
    Een Israel onder de Orthodoxen, zoals nu, is een drama natuurlijk.

  • Roelf Turksema, zo 23 mei 2010 15:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Roelf

    Roelf

    En daar moeten wij ook wat aan doen, wilde je zeggen toch?

  • Mostafa Mouktafi, zo 23 mei 2010 15:37 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ja lieve mensen,absoluut.Nog erger, het lijkt of je de gedachten kunt lezen!
    Een zonnige lekker dag wens ik je.

  • de_gewone man, zo 23 mei 2010 11:22 Reageer op de_gewone

    de_gewone

    In deze is Dhr. Markuszower niets te verwijten, het is voor hem een absolute morele plicht om zo te handelen.
    Het is Dhr. Wilders echter zwaar aan te rekenen dat hij
    A) dit niet heeft voorzien
    B) er niets tegen had

  • Roelf Turksema, zo 23 mei 2010 15:12 in reactie op de_gewone man Reageer op Roelf

    Roelf

    U bedoelt: befehl ist befehl?
    Is het ook Uw plicht om op te komen voor een vreemde mogendheid?

    Normaal heet dit spionage, meneer Wilders is vroeg of laat ook aan de beurt.

  • de_gewone man, zo 23 mei 2010 16:05 in reactie op Roelf Turksema Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Nee dat bedoel ik zeker niet. Denk er nog maar eens beter over na.

  • Roelf Turksema, ma 24 mei 2010 13:31 in reactie op de_gewone man Reageer op Roelf

    Roelf

    Inderdaad, hij is ook maar een pion die aangestuurd wordt, ik zou hem er echter niet mee weg laten komen...

  • Jo simon, za 22 mei 2010 19:54 Reageer op Jo

    Jo

    Weet je wat ook niet waar is?

    Dat je geen domme vragen kunt stellen.

  • max 58, za 22 mei 2010 19:11 Reageer op max

    max

    Hoe noemden we vroeger dit soort lieden, die voor een vreemde mogenheid spioneerden ook al weer.....Oh ja: nu herinner ik het me weer: Landverraders!

  • Gracchus Babeuf, zo 23 mei 2010 17:21 in reactie op max 58 Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Nog één die net zo sinister is: de 'vijfde colonne'. Lui die stiekem en in het geniep met de vijand samenwerken en op een onverwacht moment de dolksteek uitdelen.

    Nu zijn het, volgens sommigen, allochtonen (moslims) met een tweede paspoort, die deze verdenking op zich hebben rusten. De linksen in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw waren volgens de krant met de chocoladeletters de vijfde colonne van de Sovjet Unie.

    Grappig dat nu in het rechtse kamp er een 'landverrader' schijnt te zitten!

  • Sonja van Geloven, za 22 mei 2010 16:11 Reageer op Sonja

    Sonja

    De journalist Stan van Houcke schreef Gidi Markuszower op (NB) 24 april 2010 een email met vragen. Ik citeer een alinea daaruit:

    "Ik ben er dus van overtuigd dat u vertrouwelijke en geheime informatie naar de Mossad zult doorspelen zodra u denkt dat dit de 'Joodse staat' of de 'joodse zaak', wat dit ook moge zijn, ten goede komt. Sterker nog: ik denk dat de reden waarom u zich kandidaat stelt louter en alleen te maken heeft met de steun die u zo aan een vreemde staat kunt geven, te weten de schurkenstaat Israel. Het is bekend dat de AIVD uw partijleider, Geert Wilders, langere tijd in de gaten hield omdat hij de deur bij de Israelische ambassade bijkans plat liep om daar nog als VVD-Kamerlid het standpunt van de 'liberalen' ten aanzien van de Nederlandse Midden-Oosten politiek voor te koken, zoals ik uit betrouwbare bron weet."

    Lees de hele brief:
    http://stanvanhoucke.blogspot.com/2010/04/gidi-markuszower-extremisme-8.html

  • Sonja van Geloven, za 22 mei 2010 16:02 Reageer op Sonja

    Sonja

    De ongeschreven wet is dat het de plicht van iedere burger van Israël om relevante informatie door te spelen aan de mossad. Iedere jood krijgt automatisch het Israëlisch burgerschap, dus ook alle joden in Nederland zijn formeel Israëlisch staatsburger.

    Wat kan het de PVV schelen of iemand twee paspoorten cq loyaliteiten heeft, wanneer het 'eigen volk betreft'. Het gaat de PVV helemaal niet om Nederland, het is gewoon een ordinaire anti-islam lobby-groep die in het buitenland zijn hand op houdt. En zeker in Amerika geldt 'voor wat hoort wat', vergis je niet. Maar om invloed uit te oefenen op de Nederlandse politiek moest er een vernisje op, dus noemt de PVV zichzelf een politieke partij. Met maar één lid. En de Israelische en de Amerikaanse vlag op het kantoortje van hero Brinkman. Think again.

  • Piet de Geus, zo 23 mei 2010 00:49 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Piet

    Piet

    "Iedere jood krijgt automatisch het Israëlisch burgerschap, dus ook alle joden in Nederland zijn formeel Israëlisch staatsburger."

    Klinkklare nonsense. Om dat staatsburgerschap te verkrijgen zullen ze toch echt eerst naar Israël moeten emigreren.

  • Rouane Rabbit, zo 23 mei 2010 01:19 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Iedere jood krijgt automatisch het Israëlisch burgerschap, dus ook alle joden in Nederland zijn formeel Israëlisch staatsburger.]---

    Volgens mij heeft iedere Jood het recht op Israëlische staatsburgerschap, maar dat is weer wat anders dan ongevraagd krijgen.

  • Mostafa Mouktafi, zo 23 mei 2010 01:39 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zullen wij hier even over het loyaliteits- en dubbele nationaliteiten-gezeur beginnen?
    Neeeeeee Mostafa!
    Ja, beste mensen, dat denk ik ook, want het gaat niet om Aboutaleb!

  • Piet de Geus, zo 23 mei 2010 01:46 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Piet

    Piet

    "Volgens mij heeft iedere Jood het recht op Israëlische staatsburgerschap"

    Nee, iedere jood heeft het recht zich in Israël te vestigen. En als hij dat doet krijgt hij dan ook automatisch het Israëlisch staatsburgerschap. Heeft allemaal te maken met een reden waarom dat land is opgericht: een veilig toevluchtsoord bieden aan joden.

  • Rouane Rabbit, zo 23 mei 2010 09:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rouane

    Rouane

    Klopt Piet, er is een uitzondering.

    Ook mensen die buiten Israël zijn geboren en verblijven krijgen de Israëlische nationaliteit indien een van de ouders de Israëlische nationaliteit heeft.

    http://www.mfa.gov.il/MFA/Facts+About+Israel/State/Acquisition+of+Israeli+Nationality.htm

  • Mostafa Mouktafi, za 22 mei 2010 15:04 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wanneer komt er een spoeddebat in de tweede Kamer, die Wilders altijd vraagt, vooral als het om moslims gaat??

  • daniel teeboom, za 22 mei 2010 14:13 Reageer op daniel

    daniel

    Wel een boel complimenten hoor. Agent van de Mossad nog wel. Die Markuzower hoeft nooit meer een pickup line te bedenken...grrr.

  • Bernie Whistler, za 22 mei 2010 13:38 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik vermoed dat baas Wilders in deze ook bepaald niet smetvrij is. Zijn innige relatie met Israël in het algemeen en die met de Israëlische ambassade in Den Haag in het bijzonder en niet te vergeten zijn hartverwarmende vriendschap met de extreemrechtse Israëlische BuZa-minister Lieberman doen iets meer vermoeden dan het onderhouden van normale zakelijke verhoudingen.

  • Jan Lul, za 22 mei 2010 13:31 Reageer op Jan

    Jan

    dus de AIVD lekt dat Markusw lekt ...

    Of is de AIVD verheugd dat ze nu eindelijk een terrorist te pakken hebben?

    Of dacht de Mossad dat de PVV massaal de dienst uit zou maken na 9 juni?

    Ja, dames & heren, er is meer gaande dan u denkt! Fijn dat Joop er is!

  • Zeer Voornaam, zo 23 mei 2010 10:14 in reactie op Jan Lul Reageer op Zeer

    " Of dacht de Mossad dat de PVV massaal de dienst uit zou maken na 9 juni? "

    Nee hoor, ze hebben liever dat Markuszower gewoon in stilte alle staatsgeheimen naar Israel zou faxen. U weet wel, interne berichten van de Navo enzo. Voor zover Amerika die dan nog doorgeeft, of juist doorgeeft omdat ze dan weten dat mocht het uitlekken dat er Navo-gegevens bij de Mossad komen "de Nederlanders" het dan weer hebben gedaan.

  • Alex Adriaan Scheijbeler, za 22 mei 2010 12:58 Reageer op Alex Adriaan

    Alex Adriaan

    Ik mag toch aannemen dat de Mossad wel even anders werkt en in de Nederlandse politieke partijen geen mensen nodig hebben die eventueel vertrouwelijke informatie over zou kunnen brengen. Daarnaast wat heeft Israël te duchten van Nederland of was Markuszower één van de mannen in het witte pak. Dergelijke antecedenten lijken meer op stemmingmakerij en behoren als de AIVD haar werk tenminste goed doet niet op straat te komen. Belachelijk bericht lijkt me.

  • Kees de Werker, za 22 mei 2010 12:51 Reageer op Kees

    Kees

    Typisch, de partij die voortdurend waarschuwt voor vijfde colonne blijkt er zelf een te zijn. Lijkt wel een boek van Orwell

  • Hanz Christian, za 22 mei 2010 12:38 Reageer op Hanz

    Hanz

    Hoe kunnen zulke vage formuleringen van Hirsch Ballin zo'n impact hebben gehad?

    Wat moeten wij nou met 'bronnen vermoeden'? Moet de krant dat niet eerst gewoon uitzoeken alvorens een artikel te brouwen?

  • Roelf Turksema, zo 23 mei 2010 09:45 in reactie op Hanz Christian Reageer op Roelf

    Roelf

    Tuurlijk, dat moet je aan de kranten overlaten...., doen we ook met geruchten van MWD uit Irak (de geruchten uit Israel en Amerika) of ''gevaarlijke kernwapens'' uit Iran... de krant laten uitzoeken, wie daar nu nog in gelooft?

  • Roelf Turksema, zo 23 mei 2010 09:50 in reactie op Hanz Christian Reageer op Roelf

    Roelf

    I told you so..., and much more to come.

    Wilders kon dat zelf in mindere mate doen want die liep te veel in de gaten en werd daar dus al lang terug over getipt.

    Die vreemde mogendheid moest Iran eens zijn, of Venezuela, Cuba, nou, dan liep hij niet meer vrij rond.

    En wat gaan we er allemaal aan doen? Lekker de boel de boel laten?

  • Zingende Zaag, za 22 mei 2010 12:09 Reageer op Zingende

    Zingende

    Hulde AIVD hier wordt de NL politiek veiliger en integerder door. Nu nog even alle opruiende geloofsfanatici opsporen en het land uit knikkeren en we gaan een goede tweede helft van 2010 tegemoet.

  • Censuur Joop, za 22 mei 2010 11:52 Reageer op Censuur

    Censuur

    Volgende zaak voor Wilders' ondergang!

  • vanessa s., za 22 mei 2010 11:51 Reageer op vanessa

    vanessa

    Kijk eens aan, bijna een romantische James Bond voor Israel in de PVV. Wat jammer dat dat niet na de verkiezingen uitkwam, zo missen we de typische LPF-folklore. Die AIVD moet leren een geheim te bewaren.

  • Han van der Horst, za 22 mei 2010 11:39 Reageer op Han

    Han

    Zou best kunnen, maar hoezo dan. En wat kan een verschrikkelijk opvallend sensatietype als Markuszower bij een serieuze inlichtingendienst zoals de Mossad voor nuttigs doen?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel