do 23 mei 2013
Vorst vannacht. Als ik #rayonhoofd was zou ik mijn maten toch eens bijeen roepen.
De onderhandelaars van VVD en PvdA boeken snelle vooruitgang, meldt de NOS op basis van anonieme bronnen bij beide partijen. De verwachting is dat er eind deze week, begin volgende week een akkoord is dat naar het CPB gestuurd kan worden. Het Planbureau heeft dan nog een week nodig om de effecten van de maatregelen door te rekenen.
NOS-verslaggever Jeroen Vullings geeft nadere uitleg.
"Zoals een bron gisteravond tegen me zei: 'Het is eigenlijk altijd voorspoedig en voortvarend gegaan. Een andere bron zei me 'Er zijn wel momenten geweest die zakelijk niet altijd even makkelijk waren maar de goede onderlinge verhoudingen hebben daar nooit onder geleden en de snelheid ook niet dus ja, als we in hetzelfde tempo doorwerken zoals we altijd hebben gewerkt ja dan zijn ze eind deze week, begin volgende week klaar."
Zo gauw er een akkoord is worden de effecten daarvan eerst doorgerekend door het CPB. Als de uitkomsten tegenvallen dan zal er volgens Vullings 'nog eventjes door onderhandeld' moeten worden.
Er is vanwege de strikte radiostilte weinig bekend over de inhoud van de onderhandelingen. Wel werd er begin oktober een deelakkoord bekend gemaakt met daarin onder meer afschaffing van de forensentaks en de langstudeerboete.
De formatie duurt nu 40 dagen, de afgelopen tien jaar nam de vorming van een kabinet gemiddeld 100 dagen in beslag. De snelste formatie was die tot nu toe van Balkenende I (CDA-LPF-VVD) in 2002 met 68 dagen. De langst durende die van het vorige kabinet Rutte (VVD-CDA-(PVV)) met 127 dagen.
Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.
[Eline, ik denk dat bezuinigen op onderwijs niet gewenst is. Ik vermoed dat zowel PvdA als VVD onderwijs ongemoeid willen laten omdat onderwijs misschien wel het belangrijkste is en er bovendien al genoeg stelselwijzigigen zijn geweest de afgelopen jaren.]
Je heb de berichten over Zadkine gemist zeker, het onderwijs sluit binnenkort zijn deuren, omdat de banken de beleende gebouwen op komt eisen...
Want zoals ik een jaar geleden al voorspelde (nou ja blootgaf) zijn ook al die onderwijs koepels volgepomt met derivaten net als alle andere semioverheidsoverstellingen als thuiszorg en woning corporaties door RABO ABN en ING van hun eigen vormogen ontdaan zijn in ruil voor derivaten die niks waard zijn, sterker nog nu geld kosten, omdat je bij verliesposities moet bijstorten...
http://www.rijnmond.nl/nieuws/19-10-2012/grotere-verliezen-en-meer-ontslagen-bij-zadkine
Ik vind het op zich best amusant anders, binnen die gebouwen wordt 'onderwezen' in de eigen ondergang.
Dat is dan ook gelijk het enige dat stelselmatig nooit wordt afgeschaft binnen de systeem-ondersteunende verplichtingen; de klinkklare onzin.
En dat is meer dan de helft n.b.!
Niemandsscholen
Column Pieter Hilhorst
http://pieterhilhorst.nl/index.php/Columns/Volkskrant/218-niemandsscholen
Als je naar de opvallende uitslagen per stembureau kijkt zie je al dat dat Kabinet al voor de verkiezingen geregeld is.
Het is dus eigenlijk vreemd dat het zo lang duurt, maar Samson kan natuurlijk niet opeens alle linkse beloften laten vallen waarmee hij de progressieve CDAers binnen gehengeld heeft.
Inmiddels heeft er iedere week eenntje weggegeven, deze week was het de marktwerking in de zorg, die nu gewoon weer doorgaat vorige week was het het a-sociale opheffen van de basisbeurs.
(terwijl de belastingbetaler er WEL voor blijft betalen...)
Ehh... Het CDA heeft voornamelijk verloren aan de VVD; zo goed als niets aan de PvdA ... De PvdA is gegroeid door de toestroom uit SP, GL en de verminderde groei van D66...
Bij deze wil ik mijn bewondering uitspreken voor de onderhandelaars. Ik heb voor de verkiezingen bij herhaling gezegd dat ik volgend jaar op z'n vroegst een nieuwe regering verwachtte .. Daarom, CHAPEAU!!
Het enige probleem dat ik heb is dat beide partijen zo groot zijn geworden omdat ze elkaar verketterden. Dat geeft deze samenwerking toch een geurtje van kiezersbedrog. Ik hoop dat ze het als een uitdaging zien om de kiezers juist daarom te bieden wat ze willen, namelijk een goed functionerend land met een goed functionerende economie en samenleving. Zo niet, ben ik bang voor de repercussies bij de volgende verkiezingen ... (pessimist die ik ben ..)
Maar nogmaals, ik ben vol bewondering (en wacht af wat de inhoud gaat zijn...)
Hoe snel levert het nieuwe kabinet Het koninkrijk in, door soevereiniteitsoverdacht aan EU?
Wat ik mij afvraag, hoe zit het met ons koningshuis/ koninkrijk als NL een bondstaat wordt van de EU?
Een koning/in zonder koninkrijk is een schertsvertoning.
Cartoon http://politiekeprenten.blogspot.nl/2011/09/troonrede-2011-begroting-2011.html
Het is echt frappant hoe weinig er tot nu toe is uitgelekt, op dan een paar open deuren als de stufi, weigerambtenaar en zondagsopening na.
We gaan straks echt zo overdonderd worden door 'akkoord'. Het is echt Samsom en Spekman te verwijten dat ze nooit serieus de echt 'linkse' optie van SP, PvdA, GL, CU , CDA en PvdD onderzocht hebben. Het was lastig geworden, maar men had dan echt een socialer Nederland kunnen realiseren.
Ik hoop dat de PvdA achterban dit 'akkoord' dan ook echt durft weg te stemmen straks, maar ik vrees het ergste...
Een 6-partijen coalitie.......pff en dan nog links ook...een partij vechtende honden is er niets bij:)
@Joop Schouten: dank voor je reactie. Ik denk dat een race to the bottem ook niet goed is. Er is natuurlijk niets mis met concurrentie en competitie, maar er moet wel een ondergrens zijn, zoals een acceptabel minimumloon en goede arbeidsomstandigheden. Volgens mij is dat in Nederland redelijk geregeld: Nederland heeft een van de hoogste minimumlonen in de wereld. Verder is er natuurlijjk ook een behoorlijk sociaal stelsel van AOW, WAO, bijstand, huurtoeslag en zorgtoeslag waardoor niemand in armoede hoeft te leven. Dus ik denk dat het wel meevalt met het neoliberale gehalte van Nederland.
Goedemorgen Erwin. Bedankt dat je de moeite nam mijn reactie te lezen.
'Er is natuurlijk niets mis met concurrentie en competitie, maar er moet wel een ondergrens zijn, zoals een acceptabel minimumloon en goede arbeidsomstandigheden.'
Concurrentie en competitie 'kunnen' ook goed zijn. Helaas is dit niet altijd het geval.
Een redelijk minimumloon en arbeidsomstandigheden zou altijd goed geregeld moeten zijn.
'Volgens mij is dat in Nederland redelijk geregeld: Nederland heeft een van de hoogste minimumlonen in de wereld.'
Als je onze situatie afzet tegenover de rest van de wereld heb je gelijk. Ik zie dit wel als een verkeerde vergelijking omdat ik altijd van de lokale situatie uitga.
Helaas kan je met het huidige minimumloon geen gezin onderhouden.
'Verder is er natuurlijjk ook een behoorlijk sociaal stelsel van AOW, WAO, bijstand, huurtoeslag en zorgtoeslag waardoor niemand in armoede hoeft te leven. Dus ik denk dat het wel meevalt met eertijds het neoliberale gehalte van Nederland.'
Ondanks de 'douceurtjes' hebben hier 2,7 miljoen mensen enorme problemen om de eindjes aan elkaar te knopen.
Het 'neoliberale gehalte' zou hier nooit zijn geweest als men andere keuzes hadden gemaakt.
In de Eerste Kamer begonnen met een onderzoek naar de gevolgen van neoliberaal marktwerkingsbeleid. Dit onderzoek, de eerste in de geschiedenis van de senaat, zal opgezet worden zoals voorgesteld door een commissie onder leiding van senator Frans Leijnse (PvdA). Het onderzoek moet duidelijk maken wat de gevolgen zijn geweest van privatiseringen op de verhouding tussen tussen overheid en burger. De nog in te stellen onderzoekscommissie moet binnen een jaar met conclusies en aanbevelingen komen.
Of lees:
( http://rathenaunl.wordpress.com/2012/06/07/denk-nu-na-over-de-gevolgen-van-marktwerking-voor-kennisontwikkeling/ )
Beloningen en vangnetten ten spijt ontkomt ook 'nederland' er niet aan dat de productie onder een vergrootglas gelegd zal moeten worden om tot een zinnig geheel te kunnen komen.
Bij snelle kabinetsformaties heb ik toch vooral de indruk dat dat niet mee is gewogen maar wel zwaar genoeg bevonden om 'gewoon' door te blijven gaan.
De angst voor het maken van een GL-tje zit er klaarblijkelijk diep in óf men is inderdaad net zo hypocriet als de eeuwige pest.
Nam net de reacties door, tjonge de druifjes zijn nog steeds zuur bij de SP- fans.
Niemand, maar dan ook niemand is hier op de hoogte van welk akkoord de VVD en de PVDA eventueel gaan sluiten!. Toch staan de SP- kindertjes weer vooraan in de rij om met modder te gooien. Op voorhand wordt deze eventuele regering vervloekt door de SP kindertjes met de SP bijbel in de hand...
Op voorhand ergens op tegen zijn is domweg verwerpelijk te noemen...
@de Geus - dus nu opeenszijn opinieonderzoeken WEL feiten. Zoals de wind waait waait m'n rokje. Ik geloof meer in de zeer beperkte stemming in mijn omgeving en daar is het een aantal mensen duidelijk geworden dat zeweer belazerd zijn.
"dus nu opeenszijn opinieonderzoeken WEL feiten."
Hoezo opeens? Ze zijn op zijn minst een goede indicatie.
"Ik geloof meer in de zeer beperkte stemming in mijn omgeving"
Wat zich in jouw omgeving wil bewegen is op zijn minst niet al te representatief. De zuurgraad die je daar aantreft zegt verder niets.
@de Geus - je weet te veel van mij. Vanwaar heb je die kennis?
Sorry Erwin. Ik herlas mij eigen schrijven (diem ik deze keer eerst in Word had geschreven) zonder goed te kijken (...). Ik zag dat ik (wederom) door 'zinsverbouwingen' een stukje tekst dubbel had geplaatst.
Min 'm'.
Duizend bommen en granaten !
@Henk-Jan d'Artagnan, ma 22 oktober 2012 20:36 Nee, al die socialisten - wie dat dan ook mogen zijn - snappen iets meer van de geschiedenis dan u, zijn iets socialer en menselijker dan u en degenen met wie u zich kennelijk verwand voelt, zijn iets minder egoistisch dan u, iets beter in staat wat verder vooruit te kijken dan tot de aanschaf van de volgende SUV...Kortom: mensen die ik zou vertrouwen als het erop aankomt terwijl ik voor u een grenzeloze minachting heb.
"@Henk-Jan d'Artagnan, ma 22 oktober 2012 20:36 Nee, al die socialisten - wie dat dan ook mogen zijn - snappen iets meer van de geschiedenis dan u, zijn iets socialer en menselijker dan u en degenen met wie u zich kennelijk verwand voelt, zijn iets minder egoistisch dan u, iets beter in staat wat verder vooruit te kijken dan tot de aanschaf van de volgende SUV...Kortom: mensen die ik zou vertrouwen als het erop aankomt terwijl ik voor u een grenzeloze minachting heb."
Nee die 'socialisten' snappen het juist niet, zie Stalin en Mao...ik ben juist niet egoïstisch en denk in samenwerken i.p.v. uitsluiten en schoppen naar alles dat niet extremistisch-links genoeg is, de hoop stront die SP'ers hier dagelijks over hun meest waarschijnlijke bondgenoot uitstorten is te zot voor woorden en zorgt ervoor dat de SP wéér aan kiezersbedrog doet door hard te roepen maar verantwoordelijkheid uit te sluiten door hun opstelling richting alle andere partijen. Ik heb niet eens een rijbewijs dus wat moet ik in godsnaam met een SUV? Waarom zou u mensen vertrouwen die enkel vanaf de Tribune durven roepen en rotte tomaten gooien maar die iedere verantwoordelijkheid consequent uit de weg gaan door hun mogelijke coalitiepartners te blijven schofferen? Vooral zo doorgaan, dan komt de SP enkel in de regering mits zij 76 zetels hebben...
PVDA=VVD, allebei regentenpartijen die de groei van de economie willen subsidiëren ten laste van modaal tot 2x modaal, hoe konden die het nu eens oneens zijn?? Onder modaal blijft buiten schot want van een kale kip kun je niet plukken en alles boven 2x modaal ook want die zijn meestal niet in loondienst en hebben voldoende geld om een goede belastingadviseur en dito belastingbesparende constucties te financieren. Mede mogelijk gemaakt door de middenmoot van de Nederlandse samenleving: de loonslaaf!
Goedenavond Erwin. Nog bedankt voor je positief antwoord.
Ik las dat je sportjournalist bent. Gezien je interesse in politiek lijkt het mij daarom niet onwaarschijnlijk dat jij je hier later ook serieus mee gaat bezighouden. Het bepaald immers ons leven. Integere verslaggeving vind ik zeer belangrijk. Hier kom ik straks graag nog even op terug.
Je vroeg mij een beknopte uitleg te geven over ‘waarom’ ik liberalisme zo kwalijk vind.
Aangezien dit woord meerdere betekenissen heeft én ik graag wil dat je exact begrijpt hoe mijn visie hier over is en is ontstaan, is het ondoenlijk deze in een paar zinnen te omschrijven.
Ik ga ervan uit dat jij ook een en ander weet. Ik zal trachten mijn logica zo eenvoudig als mogelijk in kaart te brengen en beperk mij tot een aantal onderzoeken en denkers die aangeven waarom ik het verafschuw. Mijn uitgangspunt is solidariteit. Zonder dit kunnen mensen niet overleven. Ik zal trachten aan te tonen waarom ik denk dat ‘neoliberalisme’ de mensheid kapot maakt.
Ik gebruik altijd het woord ‘neoliberalisme’ in tegenstelling tot het woord liberalisme. Beide woorden hebben beide verschillende betekenissen uit verschillende tijden en worden daarom steeds anders uitgelegd en toegepast zoals je weet. (Neem ik aan.)
Ik beperk me daarom tot de meest recente uitleg van de Chicago School of Economics waar Friedrich Hayek en Milton Friedman (Nobelprijs winnaar) hun invloed uitoefende.
Deze opvattingen zijn tot op de dag van vandaag van grote invloed op onze economie én zelfbeeld.
"Het neoliberale arbeidssysteem installeert een zeer agressieve vorm van concurrentie. De mens is een competitief wezen, dat ontken ik niet, maar deze vorm van concurrentie gaat ten koste van de ander. Om dat uit te leggen, gebruik ik het begrip 'rank and yank' uit het Amerikaanse bedrijfsleven. De besten mogen blijven, begrijp: zij die het meeste geld opbrengen. En wie minder presteert, moet er uit. Op de werkvloer installeert dat een concurrentie om te kunnen blijven, waardoor solidariteit verdwijnt en de normale sociale verhoudingen vernietigd worden."
(Dit citaat is overigens geschreven door Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en hoogleraar op de Universiteit van Gent.)
Wat veel mensen niet schijnen te beseffen is dat er niets ‘vrij’ aan de Vrije Markt is. Het is een ideologie met een utopiebeeld die aanwijsbaar de inkomensverschillen vergroot (Zie Gini-Coëfficiënt als hard bewijs).
Hans Achterhuis geeft de beste informatie over het huidige neoliberalisme in zijn boek ‘De utopie van de Vrije Markt’. Het is een gedegen wetenschappelijk onderbouwd boek die de geschiedenis en de hoofdrolspelers aanwijst in dit drama. Van Ayn Rand (Atlas Shrugged) tot Alan Greenspan (FED) naar ’ Reaganomics’.
Deze laatste economische denkwijze werd in onze maatschappij ‘geïnfiltreerd’ via onze politiek door o.a. de PvdA (Derde Weg) op voorspraak van de commissies Wagner.
Dit verwijt ik de PvdA tot op de dag van vandaag. Toen leek dat ze de sociaal-democratische veren weer hadden ingestoken kun je je voorstellen dat ik van verbazing van mijn stoel donderde toen bleek dat ze door de verkiezingsuitslag de SP niet meer zagen staan en met de neoliberale VVD om de tafel zijn gaan zitten. Een ‘oude reflex’ zal ik het maar even noemen. Mijn ander minder eloquente bewoordingen ken je waarschijnlijk al. (Grijns.)
Wat ook veel mensen niet weten is dat de computer-rekenmodellen van het CPB (Saffier II) o.a. (…) uitgaan van dezelfde economische aannames. Zij het iets aangepast. In dit licht gezien zijn de door de PvdA aangedragen oplossingen om het overheidstekort aan te vullen een gotspe in mijn ogen.
Al hetgeen ik hier schrijf wordt overigen onderkent door de SP. Je kunt ze dus niet ‘onvolwassen’ noemen.
Journalisten geven een verslag van gebeurtenissen. Daarbij zou altijd een verwijzing moeten staan naar de achtergronden waarbij gewezen wordt naar het ontbreken van kennis. Journalisten hebben in mijn ogen een voorbeeldfunctie en dienen de waarheid zoveel als mogelijk te benaderen. Dit vind ik belangrijk omdat ‘onwetenden’ er hun eigen invulling aan kunnen geven die een verkeerde zelfbevestiging en eigen gelijk kan versterken. Deze zelfbevestiging verankerd een zelfbeeld (of ‘Identiteit’ zoals Verhaeghe dit noemt.) Dit is de crux waar journalisten altijd naar zouden moeten kijken. Een zelfbeeld is namelijk ook bepalend is voor een politieke keuze en kan desastreuze ontwikkelingen ten gevolge hebben. De Tea Party (Ayn Rand aanhangers) zijn er een goed voorbeeld van. Hier zie je dit zelfbeeld bevestigd in de politieke keuzes die sinds 1982 zijn gemaakt en waar men nog steeds aan vasthoud. De ‘vermarkting’ vanuit neoliberaal economisch denken is men al als normaal gaan beschouwen. Mensen weten niet beter. Het is hun identiteit geworden. Een neoliberale identiteit. We MOETEN naar een ander model.
Misschien vind je dit interessant?: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/09/10/paul-verhaeghe-we-moeten-naar-een-ander-model
Fijne avond verder Erwin. Ik hoop dat je straks nog kunt slapen
Ik ben weer flink belerend bezig bedenk ik achteraf. Dit was niet de bedoeling.
En ik zag nog meer verbouwingsfoutjes.
Klote taal.
Je wilt uitleggen waarom je liberalisme slecht vindt ... om vervolgens uit te leggen dat je neoliberalisme slecht vindt, waarvan je zelf zegt dat het niet hetzelfde is als neoliberalisme ..
Je geeft een definitie van neoliberaal omdat er zo veel verschillende definities zijn .. om vervolgens andere mensen te citeren die niet noodzakelijkerwijs dezelfde definitie hanteren ...
Je citeert kritische filosofen, geen economen. Het is de vraag of de weergave van de inhoud van een economische theorie bij systematische filosofen per definitie beter is dan bij economen.
Het argument Gini-Coëfficiënt is minder sterk dan je aanneemt omdat de coëfficient door verschillende mensen op verschillende manieren wordt berekend - voor of na belastingen. Volgens sommigen geeft het juist aan dat er GEEN toename is in de werkelijke verschillen tussen de rijkere laag en de armere laag. (Ik geloof dat zelf niet ... maar het is weer een voorbeeld hoe je met statistiek en economische modellen van alles kunt bewijzen.) Verder is de kritiek op de Gini ook om andere redenen vrij uitgebreid. (Het klassieke voorbeeld was tijdenlang dat Nederland dezelfde Gini-co had als Bangladesh, maar dat de werkelijkheid toch dramatisch verschilde ....)
Kortom, waarom ben je zo tegen liberalisme.
PS: de aanname dat solidariteit de mensheid maakt wat ze is .. is precies dat, een aanname. Er valt veel voor te zeggen dat solidariteit een belangrijke rol speelt, maar bijvoorbeeld competitiedrift kan toch ook niet aan de mensheid ontzegd worden.
Het woord 'liberaal' van tegenwoordig is gelijk aan neoliberalisme. De onderliggend economische structuur en maatschappijintichting is daar debet aan. Het oorspronkelijke liberalisme bestaat alleen nog maar in gedachte.
De Gini-Coëfficiënt die ik aanhaalde zijn gebaseerd op de VN-gegevens die stonden afgebeeld in het boek 'Ill Fares the Land' van Tony Judt. Deze komt overeen met wat op internet wordt gepubliceerd en vergelijkt alle landen.
Raar dat al die socialisten hier hopen op een snelle val van dit naderende centrum-linkse kabinet (voor de goede orde, dat is precies wat Roemer wilde; een centrum-links kabinet) waarvan men het beleid nog niet eens weet. Zoveel afgunst, enkel om het falen van hun partijtje en hun standpuntjes...je zou maar zo elke ochtend met je linker been uit bed moeten stappen, dan is verhangen nog een prettiger vooruitzicht.
Inderdaad, ik kan me niet heugen dat links blij was met een kabinet waar een linkse partij in zat. De zuurgraad is altijd ver onder de maat. Vaak is links blijer als er gewoon geschopt kan worden tegen een rechts kabinet, want al die compromissen, da's niets voor linkse mensen. Ik heb er helaas zelf ook vaak last van. Ik werk er aan :-)
Dat jij die SP-ers nog "Socialisten" durft te noemen is een gospe. Het zijn meer "Kaviaar-kapitalisten". Kijk maar naar het Eigen Vermogen van de SP. Dat is 7 miljoen Euro. Per lid komt dat op 150 Euro. Bij VVD, CDA en PvdA is dat amper 35 Euro. Dat doet de SP van mijn belastingcenten. Het is opgepot geld van de beruchte afdrachtregeling.
Wat zou de bedoeling van de sp zijn met die 7 miljoen??
Wil men zich inkopen in een nog te vormen kabinet?
Gaat men een eigen leger opzetten om Nederland te bevrijden?
Gaat men die 7 miljoen uitdelen aan de hardwerkende belastingbetaler?
Gaat Rutte2 die 7 miljoen terug vorderen?
Staat die 7 miljoen op een Nederlandse bank?
Zoja welke?
Het is niet enkel opgepot geld van de afdrachtregeling, das Kapital van de SP is ook opgebouwd uit bloedgeld van Maoïstisch China (ten tijde van de grootste massamoorden in de geschiedenis...ook dat nog) En de rijen voor de gaarkeukens werden langer en langer, maar o wee als je als SP'er je afdracht aan de Voedselbank stort, dan word je stante pede geroyeerd, want sociaal ben je als SP'er natuurlijk enkel richting de partij...
Het zijn ook gewoon socialisten. Het zijn geen sociaal-democraten bijvoorbeeld. Marijnissen, Kox en Van Heijningen blijven als ware absolute heersers aan alle touwtjes trekken (heeft u iets van Roemer vernomen de afgelopen maanden?)
Rare foto bij het artikel.
In opdracht van een journalist X, moest Rutte zijn hand naar Samsom steken, op het plein. Raar en onbegrijppelijk dat Rutte en Samsom gehoor hebben gegeven aan de opdrachtgever, van de journnaist die schijnt dat hij of zij meer van beelden houdt dan van feiten en realiteit bij belangrijk onderwerpen.
Gaat het ontslagrecht wel door of niet, het enige wat ik wil weten van onze politiek handelaars, meer neit.
Zes weken na de verkiezingen hier nog zure reacties van SP=fanboys. Het is te hopen, dat Samsom en Rutte het kiesrecht beperken voor verstandelijk gehandicapten en beroepswerkelozen. Dan zijn we in de toekomst hier van dat krijtzure gemekker af.
Beperking kiesrecht voor gehandicpaten en werkelozen???
Kiezersbedrog voor de rest !!!
Hoe durft een socialist Nederland' in zijn avatar op te nemen..
Ga je diep schamen voor zo'n laag bij de grondse reactie. Of ben je soms niet wijzer? Dan is het jou vergeven want dan weet je niet beter.
Nou, nou, ik denk dat we de SP juist heel dankbaar mogen zijn, zij zijn de enigen met links bloed in de aderen en ze hebben duidelijk laten blijken genoeg body te hebben om als regeringspartij mee te doen.
Samson komt inderdaad "sneller" over dan zijn tegenhanger bij de SP...en zal daarom wel zo gescored heben, maar dat zegt niets over de inhoud..
Ik hoop dat als de zaken straks naar buiten komen het inderdaad op basis is gegaan van wederzijds "gunnen" aan de andere helft en niet dat overal door beiden water bij de wijn is gedaan. Er moet een duidelijk beeld ontstaan wie waar voor staat. (ook al zal het vooral blijven gaan om het verschuiven van de ligstoelen op het dek.)
Verder verwacht ik nog steeds niet dat er iets gedaan wordt aan het ontlopen van de IJsberg waar de sociaal - economische Titanic op dreigt vast te lopen.
Ondertussen denk ik dus nog wel dat er genoeg stof zal overblijven om over te schrijven, met andere woorden, macro economisch zal men nog steeds het juiste voortouw niet in handen willen nemen.
...hopende dat ik blijde verrast wordt....
Dat jij met zo een uitspraak nog meent voor een socialer Nederland te zijn toont wel aan hoever jij en gelijkgestemnden in een totaal eigen, van de werkelijkheid geïsoleerde realiteit leven. Zo kennen we de pvda weer, hoor.
Sneu.
"het kiesrecht beperken voor verstandelijk gehandicapten en beroepswerkelozen."
Heb je het nu over je eigen beperkingen?
Laten we maar eens afwachten wat er inhoudelijk uit komt. De jongens zullen het communicatief allemaal handig verpakken zodat de eerste dag euforie zal zijn. Als het allemaal is ingedaald zal het huilen zowel links als rechts beginnen. CDA en SP kunnen zich klaar maken voor de groei en scouten naar nieuw talent
Zou zo maar kunnen.
Sinds op verkiezingsavond werkgeverslieveling Wim Kok op het podium werd gehesen om te juichen heb ik een heel slecht gevoel over de koers van de PvdA.
Met liberalen zonder principes en socialisten met nationaal v;luchtgedrag' als unigue selling point zie ik toekomst NEDERLAND zeer somber in.
Aan de foto te zien is Samson al om.
Het is te hopen ,dat ze met een nog grotere snelheid op een breuk afstevenen .Maar dat zal wel niet zeker met die plucheplakkers .
De grote vraag is hoelang houden ze het klaar. Ik verwacht een leegloop bij de PvdA nu Rutte het totale verkiezingsprogramma heeft gedecimeerd. Daar kun je als kiezer toch niet mee leven
Wat weet jij ? Wat wij nog niet weten ? Of is dit weer een losse flodder ?
Ik schiet altijd met scherp
If you can't beat them join them...
De Pvda is op 12 september net niet de grootste partij geworden. Deze samewerking met de VVD is waarschijnlijk niet het beste keuze wat betreft links Nederland maar tenminste zal links Nederland ongeveer 50% van het redelijk links van het midden beleid krijgen de komende paar jaar en er komen waarschijnlijk 6 PvdA ministers en een paar PvdA staatssecretarrisen.
De discriminerende PVV is deze keer na 12 september (na een verlies van 9 zetels of meer dan 500,000 kiezers) in ieder geval totaal buitengesloten van het centrum van de macht, een grote zegen voor ons land wat mij betreft!!!
Wat betreft de SP, moet de SP volgens mij misschien binnenkort gewoon haar nogal negatief toon wat betreft Europa tot nu toe wat gaat veranderen en de volgende keer kan de SP misschien een paar zetels erbij krijgen en eindelijk meedoet aan het regeren.
Met weemoed denk ik terug aan hoe blij ik was in 1994, toen de gristelijke anachronismen en een stukje bureaucratie werden aangepakt. Helaas besefte bijna niemand dat er gewoon weer anderen met de poet vandoor zouden gaan.
Nu ben ik dus niet blij (ook al zou dat achteraf een illusie blijken), want het gaat bij voorbaat alleen over de centen. Over de aanpak van populisme door slechte informatie, sociale ongelijkheid, schandalige misleiding door de financiële wereld, hoor ik niets terwijl dat issues zijn die thans aangepakt moeten worden.
Van een gratis pakketje euro-munten naar voedselbanken... Wat een andere wereld, wat een afgang !
@de Geus - Dus als VVD stemmers in drommen weglopen is dat een probleem maar als de stemmers op de PvdA massaal hun ongenoegen betuigen niet? Een eenzijdige iijk op de wereld.
"Dus als VVD stemmers in drommen weglopen is dat een probleem maar als de stemmers op de PvdA massaal hun ongenoegen betuigen niet?"
Misschien is het een idee om je een beetje bij de feiten te houden? Het gemekker komt vooralsnog heel voorspelbaar uit de SP-hoek en niet van de PvdA-achterban: 96 procent van de PvdA-aanhang steunt de formatie.
http://verkiezingen.eenvandaag.nl/home/41437/vvd_en_pvda_stemmers_blij_met_formatie
Terwijl maar 8 procent van de VVD-kiezers Paars-plus wilde:
http://nos.nl/artikel/169526-vvdkiezer-wil-paarsplus-niet.html
"Een eenzijdige iijk op de wereld."
Jij kijkt niet verder dan je eigen onderbuik en je dikke duim.
Het valt te verwachten dat er een heel redelijk regeerakkoord komt gezien de omstandigheden. Het ligt in de aard van de PvdA om zoveel mogelijk banen te behouden en om minima zoveel mogelijk te ontzien. Maar ook de PvdA heeft te maken met het feit dat de staat jaarlijks 15 miljard te veel uitgeeft. Dit gat was nog veel groter geweest zonder het Lente-akkoord.
De PvdA heeft in de campagne nadrukkelijk gepleit voor 'eerlijk delen', wat zoveel betekent als een rechtvaardige verdeling van de bezuinigingen; mensen met een hoog inkomen moeten dan het meeste inleveren. Het kan haast niet anders dat de VVD hiermee heeft ingestemd, anders was de formatie nooit zo voortvarend gelopen gezien de sociale traditie van de PvdA.
Desondanks zal de oppositie van de SP hevig zijn. Paars 3 zal ongetwijfeld een neoliberale inslag verweten worden. Ik hoop dat dit resulteert in een grondig politiek en maatschappelijk debat over de juiste verhouding tussen de publieke sector en de markt. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat te veel deregulering niet goed is geweest. Met name banken hebben er natuurlijk een puinhoop van gemaakt. Zo'n beetje iedereen wil dat dit beter wordt.
Interessanter vind ik zelf vraag wat nou een verstandige verhouding is tussen staat en BNP. Veel staat betekent hoge belastingen. Het is de liberalen een gruwel dat de helft van het nationaal inkomen naar de staat gaat, dus ik denk dat de VVD dit punt - een kleinere overheid - binnengesleept heeft. De vraag is dan: is dit dom neoliberaal beleid of juist verstandig? Ik denk het laatste. Maar dat is meer gevoel dan verstand.
Cijfers over BNP: Frankrijk (52,8% BNP), België (55%) Duitsland (43,7%) en Nederland (45,9%)
Erwin, ik weet, dat je regelmatig overdrijft met het percentage dat het BNP van de overheidsuitgaven uitmaakt. Gezien de hier genoemde getallen valt dat nog mee, zeker als je bedenkt, dat de sociale voorzieningen in Duitsland slechter zijn dan hier.
Het is in ieder geval minder dan de helft, waar ik je al eerder op gewezen heb.
Het meest benieuwd ben ik naar de HRA, wat zal op dit punt het compromis zijn ? Het kan geen 'inruilonderwerp' zijn, lijkt me, dat zou teveel gezichtsverlies voor een van de partijen betekenen.Ik denk, dat alleen voor nieuwe hypotheken de aftrek beperkt wordt en dat voor de starters en/of lage inkomens een aparte gunstiger regeling komt om de woningmarkt weer op gang te brengen. Zo worden de kool en de geit gespaard. De VVD zal willen voorkomen dat de hoge inkomens extra in moeten leveren.
Simon, het is een beetje verwarrend welk percentage van het BNP nou het juiste is. Volgens de statistieken van de Europese Commissie en volgens Rutte is het 50%. Volgens de Engelse wikipedia is het 45%. Ik weet niet welke nou juist is. Ik weet ook niet wat nou een verstandige verhouding is. Daar moet de discussie nou juist over gaan, denk ik.
http://www.nl.pwc.com/extweb/bn/taxnews.nsf/Public/UX28838
Uitgedrukt volgens de definitie van collectieve lastendruk (% van BBP) zijn we een Europese middenmoter.
En voor de rest, of je nu liberaal bent of socialist, iedereen met een IQ 50+ begrijpt dat een hoge collectieve lastendruk slecht is. 50 % betekend dat er van iedere 2 Euro die beschikbaar om iets goeds mee te doen er 1 naar de staat moet om iets mee te doen dat maatschappelijk belang kan hebben, maar weinig bijdraagt aan de gezamenlijke welvaart.
Gerwin, die 50% zegt veel, maar niet alles natuurlijk. Het hangt er ook vanaf wat je met de staat doet. Onderwijs, zorg, sociale zekerheid, wegen, natuuronderhoud, politie, de rechtsstaat, en publieke omroep zijn natuurlijk erg nuttig en nodig. En dan zit je al snel op een grote staat. De vraag is hoe groot die staat eigenlijk mag zijn. Volgens de wereldbank is 40% gezond. Maar waar dat op gebaseerd is zou ik niet weten. Maar gevoelsmatig denk ik dat de Nederlandse staat van 50% te groot is. Anderen denken daar heel anders over.
"Het meest benieuwd ben ik naar de HRA, wat zal op dit punt het compromis zijn ? Het kan geen 'inruilonderwerp' zijn, lijkt me, dat zou teveel gezichtsverlies voor een van de partijen betekenen."
Tenzij beperking van de HRA wordt geruild voor belastingverlaging. Dat valt voor beide partijen redelijk te verkopen.
"Tenzij beperking van de HRA wordt geruild voor belastingverlaging. Dat valt voor beide partijen redelijk te verkopen"
Behalve dan, dat de PvdA voor de topinkomens juist een belastingverhoging wilde. Verder profiteren de huurders ook van die belastingverlaging, waardoor de beperking van de HRA maar gedeeltelijk gecompenseerd kan worden, tenminste als de combinatie van deze maatregelen geld op moet leveren.
"Behalve dan, dat de PvdA voor de topinkomens juist een belastingverhoging wilde."
Maar dat hoef je toch niet aan de HRA en de compensatie daarvoor te koppelen? Bovendien mag je verwachten dat die belastingverhoging tijdens de onderhandelingen als eerste is gesneuveld. Als het plan om de IB te versimpelen tot twee schijven wordt overgenomen kan de PvdA dat prima verkopen: in plaats van een echte flattax is dan immers gekozen voor de CDA-variant met een extra afgunstschijf.
"Verder profiteren de huurders ook van die belastingverlaging, waardoor de beperking van de HRA maar gedeeltelijk gecompenseerd kan worden, tenminste als de combinatie van deze maatregelen geld op moet leveren."
Het is sowieso niet slim om de beperking van de HRA te gebruiken om extra geld binnen te harken, want dan maak je er een ordinaire lastenverzwaring van: daar gaat de VVD zeker niet mee akkoord, want dat kunnen ze niet aan de achterban verkopen. De slimste oplossing is budgetneutraal per inkomenscategorie de verlaging van de HRA om te zetten in een belastingverlaging.
Er vindt dan inderdaad een herverdeling plaats van kopers naar huurders, maar juist daarmee hef je de onrechtvaardigheid van de HRA op. De vraag is wel of de partijen dat aan zullen durven, want kopers in de oh zo populaire middengroepen worden dan het zwaarst getroffen: zij zullen hun HRA-voordeel met veel meer huurders moeten delen dan de hogere inkomens.
Er zal dan ook wel een slap compromis uitkomen met fratsen als geen HRA vanaf een bepaalde koopsom, HRA aftrekken tegen een ander tarief dan waartegen je belasting betaalt en dat soort regeltjes om de achterbannen te paaien.
De voorbereidende zetjes zijn gedaan en straks slaat de bliksem in
"Met name banken hebben er natuurlijk een puinhoop van gemaakt."
Maar goed dat we er garant voor staan, de falende banken niet laten vallen en de verantwoordelijken niet vervolgen. We gooien het verlies gewoon op de staatsschuld en scheppen zo nog meer noodzaak de verzorgingsstaat weg te bezuinigen.
"Veel staat betekent hoge belastingen."
Dat hangt er helemaal vanaf hoe (meer staat). Op het moment hebben de neoliberalen nog niet bewezen dat het kleiner maken van de staat de schulden terug brengt maar slechts de verzorgingsstaat afbreekt en de kloof tussen arm en rijk vergroot, mensen worden kansen ontnomen.
De verzorgingsstaat is houdbaar als de lasten (vooral) door de sterkste schouders gedragen wordt (dus geen idiote BTW verhogingen en meer belasting op vermogen, winst en financiële transacties).
>>
De verzorgingsstaat is houdbaar als de lasten (vooral) door de sterkste schouders gedragen wordt (dus geen idiote BTW verhogingen en meer belasting op vermogen, winst en financiële transacties).
>>
En wat gebeurt er dan?
Dit vermogen en winst wordt in het buitenland weggezet, waardoor er de factor minder belastinginkomsten zijn.
Er is al een sterk progressief belastingsstelsel in Nederland.
Het feit dat er belasting walhalla's bestaan is omdat er niet wordt ingegrepen om deze misdaad practijken uit de wereld te helpen. Er wordt liever een war on 'terror' gevoerd.
'Maar dat is meer gevoel dan verstand.'
Niet iedereen weet alles Erwin. Fijn dat je dit erkent.
...
Ik ging er voetstoots vanuit dat je voldoende over 'neoliberalisme' en de effecten op de maatschappij wist. Ik hoop dat je mijn eerder geplaatse links aan jou hebt gelezen en gezien. Ik hoop dat je de moeite neemt daar meer onderzoek naar te doen zodat je jezelf ook als onderzoeksjournalist kan profileren. Het gaat immers altijd om waarheidsvinding. Toch?
Gezien jouw maatschappelijke functie vind ik dit van groot belang aangezien veel mensen onwetenden jou op je woord geloven.
Ook ik ging uit van het sociale karakter van de PvdA en hoop dat jouw voorspelling uitkomt. Mijn gevoel zegt helaas iets anders. Mijn aversie tegen de VVD is te groot om daar positief over te kunnen zijn en daarnaast speelt het feit mee dat de PvdA de SP als een baksteen heeft laten vallen (...). Zo ga je niet met 'partners' om. Excuses zijn nog steeds op zijn plaats.
Bij deze doe ik je graag een handreiking en wil je een voorstel doen. Als jij je genuanceerder probeert uit te laten over de SP (graag onderbouwd met goede argumenten) én neoliberalisme gaat onderzoeken zal ik dit ook doen in mijn reacties op jouw schrijven.
...
Als ik denkfouten maak hoor ik dat ook graag. Ik leer graag.
Joop, dank voor je reactie. Je moet mij en mijn functie niet overschatten, ik ben slechts een lichtgewicht sportjournalist. Maar ik ben daarnaast erg in politiek geinteresseerd, daarom zit ik hier op Joop.
Wat betreft het liberalisme: ik denk dat iedereen gebaat is bij een goede en grote markt. Er is dan immers veel werk, en voldoende mogelijkheden om een goede publieke sector te organiseren. Maar er moet natuurlijk veel voldoende regulering en toezicht zijn.
Ik ben benieuwd wat jij zo kwalijk vindt aan het liberalisme. Kun je dit in een paar zinnen aangeven?
Wat betreft de SP: ik vind het goed dat er een partij is die opkomt voor de lage inkomens en die nadrukkelijk opkomt voor een goede sociale sector en sociale voorzieningen. Maar ik vind dat de SP te weinig oog heeft voor de betaalbaarheid van de staat en daardoor te vaak ten onrechte protesteert, en soms zelfs populistisch is door onvrede te zaaien en door het eeuwige strijden tegen de regering. Het lijkt me vooral in het belang van de SP zelf als deze partij wat volwassener wordt.
Ik ga er vanavond voor zitten Erwin.
: )
Ik vergat de schrijven dat ik je strijd tegen armoede en voor rechtvaardigheid erg waardeer. De vraag is natuurlijk wel wat de beste weg uit armoede is. Over het algemeen natuurlijk een goede baan. En daarvoor heb je weer een goede en grote markt nodig...
Helaas zijn 'goede' banen steeds schaarser, vooral in bepaalde leeftijdsgroepen. De menses die door reorganisaties, of wat dan ok uit hun 'goede' baan gegooid worden kunnen kiezen om heel vaak te soliciteren om een andere 'goede' baan te krijgen en als ze daar te lang over doen worden ze nergens meer aangenomen. Of tijdelijk een 'kut' baan aannemen (ook niet makkelijke vanwege de te hoge kwalifikaties) waar ze naar enkele maanden ook niet meer uitkomen...met alle gevolgen van dien.
Als de baan zo belangrijk is moeten we net als met de rijkdom misschien streven naar een betere verdeling, minder werken om ander mensen ook een job te gunnen.
doet me denken aan de peroon die zoooo graag die ene auto wilde , dat er over de prijs niet onderhandeld werd , maar alleen over de matjes.
PvdA wil zoooo graag in t kabinet dat t gewoon de volle prijs betaalt (''we sluiten gewoon een lening af , zoals alle pvda-aaiers"")
Schaamteloze machtswellust, en vooral van de PvdA. Je maag draait er van om.
Als het even kan met dezelfde snelheid:
alle riant betaalde incompetente, arrogante, criminele schoolbestuurders ontslaan zonder gouden handdruk. Diezelfde schoolbestuurders ter verantwoording roepen voor de ellende die ze hebben aangericht en nooit meer een bestuurdersbaan, in ieder geval niet in het onderwijs.
Scholen moeten weer zo snel mogelijk scholen worden inplaats van dat ze gerund worden als bedrijven; de overheid moet opnieuw, zoals het hoort, toezichthouder worden.
De leerling en leraren moeten weer het middelpunt van de school worden en geen nummers in kolossale scholen met 20.000 leerlingen.
Kleinschaligheid moet weer terug.
Er dreigt een hele generatie jongeren zonder een behoorlijke opleiding de scholen te verlaten en dreigen buiten de boot te vallen. Vooral schoolverlaters van het MBO zijn de klos.
Er worden al buitenlandse jongeren in bedrijven aangenomen omdat de Nederlandse opleidingen niet meer aansluiten en niks meer voorstellen.
Dit lijkt me voor het nieuwe kabinet een topprioriteit.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/03/failliet-dreigt-voor-zeventien-scholen/
Het heeft niet zo veel te maken met het onderwerp, maar ik moest dit even kwijt.
Hanteert men hier de JBF Methode?
Begin eens met jobhopping, als je tenminste de capaciteiten heb.
Ik heb alreeds een brede werkervaring en trek mijn eigen plan.
Dus een goede baan. Prima inkomen. Maak je dan niet zo druk om wat gaat komen.
Nou dat ook weer niet, ik ben alweer 12 jaar parttimer en heb geen tijd en ruimte om langer te werken.
https://www.youtube.com/watch?v=SAyhkbPEqwM
Als je maar tevreden bent en gezond.
De VVD maakte handig gebruik van de naar het pluche hunkerende Jolande Sap.
Zij trapte in de val van de VVD om het "prachtige" Kunduz accoord er bij Groenlinks door te jassen.
Het gevolg is dat GL nu op apengapen ligt.
Het machtsgeile CDA is hetzelfde overkomen. Ook hier wist de VVD via de naar pluche hunkerende Bleker en Verhagen tweespalt in het CDA de partij te zaaien.
Het gevolg is een zielig hoopje Christen democraten die elkaar nu de mogen troosten om de teloorgang van het CDA.
De volgende stap van de VVD is de regeringsgeile neo-liberale kliek van de PvdA aan een ministerspostje te helpen.
Daarvoor zijn ze met twee breekijzers, namelijk de draaikontende Bos en de naieve idealist Samson in de slag gegaan.
Via deze heren zal ook de PvdA een oor aangenaaid worden en zullen de kiezers de partij straks keihard afstraffen.
Hans Spekman mag zich alvast warm draaien om de ellende die straks over zijn partij wordt uitgestort op te ruimen.
Dat lijkt mij een onmogelijke opgave, je kunt de kiezers twee keer voor de gek houden maar daarna zit het bedrog in hun genen.
De PvdA krijgt dus van de VVD eenzelfde staatsbegrafenis als CDA en Groenlinks gekregen hebben.
"Hans Spekman mag zich alvast warm draaien om de ellende die straks over zijn partij wordt uitgestort op te ruimen."
Ik hoor en lees niks over Hans Spekman. Ik kan me niet voorstellen, dat hij tevreden zal zijn met het akkoord, dat nu gesloten lijkt te gaan worden, waarin de PvdA ongetwijfeld veel water in de wijn zal hebben gedaan.In de stap naar links die de PvdA scheen te maken vóór de verkiezingen vertrouwde ik meer op Spekman dan op Samsom. Als dat terecht was moet Spekman zich wel erg ongemakkelijk gaan voelen met dit nieuwe kabinet. Zo niet, dan is het van de PvdA leiding een knap spelletje toneel geweest. Het kan niet anders of dat wordt afgestraft bij de volgende verkiezingen.
Haastige spoed is zelden goed en al zeker als partijen die publiekelijk zeiden diametraal tegenover elkaar te staan ineens wél tot overeenstemming kunnen komen. Dit betekend in mijn ogen dat de PvdA neoliberale standpunten vergoelijkt en daaraan toegeeft zoals Kok toen der tijd. Wat daarvan terecht is gekomen wordt nog dagelijks aan den lijve ondervonden.
Het wordt prijsschieten voor de SP, PVDD en GroenLinks. Helaas is het tegelijkertijd een gevecht tegen de bierkaai aangezien Paars samen en een meerderheid in de Kamer hebben.
Ik neem aan dat deze partijen hun krommunicatieadviseurs al in stelling aan het brengen zijn om het volk te overtuigen van hun gelijk met allerhande retorische trucs. Ik ken al één journalist die op voorhand positief is.
Haastige spoed? Anderhalve maan vind ik bepaald niet snel. In landen als Engeland en Duitsland gaat een formatie een stuk sneller.
En wat bent u weer negatief! Niets deugt in uw ogen.
Ziet u wel een keer iets positiefs?
Hi Zjuul.
'Haastige spoed? Anderhalve maand vind ik bepaald niet snel. In landen als Engeland en Duitsland gaat een formatie een stuk sneller.'
Dit is Nederland dus vergelijkingen gaan niet op. Ik vind het snel gaan omdat de problemen enorm zijn.
'En wat bent u weer negatief! Niets deugt in uw ogen.
Ziet u wel een keer iets positiefs?'
Dit onderwerp nodigt niet uit tot blijdschap. Het waarom weet je.
Natuurlijk zou ik, naast dit onderwerp, ook allemaal positieve dingen kunnen opnoemen.
Arme Joop, kan het nog steeds niet hebben dat zijn retro-socialisten de verkiezingen niet gewonnen hebben.
Was hun leider of programma de reden is de vraag...
zolang je de verkeerde kant op rijdt is optimisme slechts een ongewenste afleiding van het werk dat ons te doen staat.
Het wordt prijsschieten voor de SP, PVDD en GroenLinks.
Dan komen de 79 zetels van VVD-PVDA en die zeggen "DAG" SP, PVDD en GroenLinks.
Wij gaan wel even naar de koffieautomaat op de gang. Veel succes ermee.
Op 12 september hebben ongeveer vijf miljoen Nederlanders (van die ongeveer 9,5 miljoen die naar de stembus gingen op die dag) op de VVD en de PvdA gestemd dus hebben dit kabinet behoorlijk veel draagvlak al in de Nederlandse samenleving wat mij betreft. Komt er een goede staatssecretaris van cultuur die de verschillende gevoelige kwesties wat betreft de bezuinigingen in de kunstsector met respect, wijsheid en verstand zal behandelen? Komt er ook een goede staatssecretaris van integratie die zal proberen de verschillende bevolkingsgroepen in ons land weer naar elkaar toe te brengen na al die polarisatie van die laatste paar jaar? Ik hoop van wel.
samsom en rutte willen dolgraag regeren en zien tussen de vvd en de pvda geen grote verschillen.
De voorstanders mogen het best positief spinnen als actie ondernemen, samen willen werken, etc, maar het blijft wat het is: machtsgeilheid en wegwerpprincipes.
Als ze echt bereid waren voor hun principes te gaan waren de alternatieven niet zo snel weggeworpen. Wie nog gelooft dat de pvda wezenlijk verschilt van de vvd houdt zichzelf voor de gek.
"Wie nog gelooft dat de pvda wezenlijk verschilt van de vvd houdt zichzelf voor de gek."
Dat is politiek ten voeten uit....hypocriet tot op het bot.
`Helemaal eens;
Daarnaast kan het ook geen toeval zijn dat de radiostilte alleen onderbroken wordt door 'goed nieuws'
Allemaal lekker snel, snel, snel, vlug, vlug, vlug. Des te eerder mogen we weer een hokje rood kleuren in het stemhokje...Nu al zin in...
Ah, jij vindt het prettig als het land weer een half jaar niet of nauwelijks bestuurd wordt. Vreemd.
In Belgie was het nauwelijks merkbaar ;)
Dus dat.
Op naar de rapste val van de eeuw?
Vrije val.
Ik hoop het. Zou ook zomaar kunnen. Sneller dan je denkt.
Je zag het in de tijd groeien. De wens van de kiezers. 4 jaar regeren.
De nieuwe generatie liberalen en socialisten zijn realistischer geworden.
De piketpaaltjes zijn vervangen door logisch denkpatronen.
De generatie Mark-Diederik zijn minder honkvast dan de babyboomers.
Dit proces zag je al binnen de vakbonden, die vast kwamen te zitten in een moeras.
Eindelijk komt de tijd van reorganiseren en innoveren van het systeem.
"Eindelijk komt de tijd van reorganiseren en innoveren van het systeem."
Reorganisatie, dat is wat nu volop gebeurt.
De zorg is een zorg: ziekenhuizen, jeugdzorg, bejaardenzorg noem maar op, mensen worden ontslagen vanwege inkrimping en vaste contracten afsluiten is finito.
Ziekenhuizen hebben inderdaad een prachtige en vernuftige apparatuur binnen hun inventaris, Philips verkoopt goed aan ziekenhuizen. Probleem is nu dat de zorg zo duur wordt, dat mensen drie keer gaan nadenken voor ze naar de dokter gaan en zich in de onvoorziene onkosten storten. Het gevolg is minder patienten in de ziekenhuizen, minder inkomsten om de kosten te dekken met als gevolg personeel ontslaan (de enige oplossing die men weet te bedenken). Gevolg is verdieping van de klachten met psychische gevolgen erbij, want mensen willen niet thuis ziek zijn uit angst ontslagen te worden en als paria te worden beschouwd door de omgeving en reaguurders op fora.
Minder personeel betekent harder werken voor het personeel dat overblijft. Harder werken betekent de cijfertjes op orde moeten hebben en daarnaast de verzorging voor de mensen zo goed en kwaad als het kan binnen de tijd die rest afraffelen.
Multinationals lossen hun vermindering van winst op door te beginnen met vele, vele mensen te ontslaan en gaan daar pientertjes mee door omdat ze vrij spel hebben wat dat betreft. Inoveren gebeurt dan wel in Nederland, maar daarna verplaatst men de productie naar het buitenland, neem bijv. Philips.
Banken krimpen in, gevolg ontslagen op de werkvloer.
M.a.w. ontslag na ontslag na ontslag na ontslag............
Volgens mij is werkgelegenheid de basis voor een goed functionerende economie, welke in feite een kringloop zou moeten zijn. Lange tijd was het een snelle spiraal omhoog (eindigend bij de rijksten), nu gaat het in een spiraal naar beneden (zonder de rijksten te benadelen).
Banen tover je niet uit de grote bezuinigingshoed.
Het leven is oorzaak en gevolg, dat kun je niet negeren. Oplossingen zoek je nooit bij de gevolgen, maar bij de oorzaak, ook een wet.
Rechtvaardigheid brengt rechtvaardigheid voort, misbruik heeft dus ook gevolgen. Kleine oorzaken, kleine gevolgen. Grote oorzaken, grote gevolgen.
Wat onder de pet gehouden wordt, blijft latent aanwezig. Uit het oog wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Mooi omschreven Anja. Tnx.
'Wat onder de pet gehouden wordt, blijft latent aanwezig.'
Ik denk als eerste aan het ontwijken van een nationale discussie over de ideologie die hier onder verscholen zit.
Hebben wij in de jaren zestig en tachtig ook meegemaakt. Reorganiseren en innoveren.
Niets nieuws onder de zon. Na deze tijd komt weer een andere tijd.
Dit wordt de laatste stuiptrekking van de PvdA. Veel kiezers hebben op het laatste moment toch maar PvdA gestemd ipv SP, simpelweg omdat ze dachten op die manier meer kans te maken op een stevig tegenwicht tegen de VVD. Samsom deed het ogenschijnlijk ook goed in de campagne dus dat was ook weer mooi meegenomen. Die kiezers gaan nu de komende 2 jaar van een koude kermis thuis komen. Een liberaal georienteerde PvdA die overvleugeld wordt door dezelfde flapdrol die ze hadden gehoopt weg te stemmen als premier is niet wat ze wilden. Ik zie de volgende verkiezingen dan ook met vertrouwen tegemoet.
"Dit wordt de laatste stuiptrekking van de PvdA."
Typisch wensdenken. Voor hetzelfde staat juist de SP er bij de volgende verkiezingen net zo bij als de PVV nu: voorgoed naar de marge gedrongen.
Wat het wordt hangt (zoals zo vaak) af van zaken waar de politiek maar zeer beperkt invloed op heeft. Als het kabinet de 4 jaar volmaakt en tegen het eind van de kabinetsperiode veert de economie op, dan kunnen VVD en PvdA zomaar de wind mee krijgen en nog eens 4 jaar doorregeren.
"Nu VVD en PvdA tot elkaar zijn veroordeeld is er een andere situatie."
Hoe zo veroordeeld? De PvvdA stemmers zullen nu in drommen deze partij de rug toekeren hoor.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar gezien hoe dat bij bos ging, bij cohen ging en bij samsom ging heb ik er weinig vertrouwen in. Elke keer staat de pvda laag in de peilingen, is er een nieuw fris koppie en trappen de pvda stemmers er massaal weer in. Om na de verkiezingen weer teleurgesteld de partij de rug toe te keren en zo is het cirkeltje rond.
Den Uyl was de laatste echt linkse pvda leider. De pvda is al sinds kok niet meer wat mensen denken dat ze is.
"Hoe zo veroordeeld?"
Omdat er voor beide partijen geen alternatief zonder elkaar was. Zo moeilijk is dat toch niet?
Waar blijkt dan uit dat de PvdA-kiezers massaal weglopen?
Rutte is slim, en kernfysicus Samsom nog slimmer. Zij begrijpen de tijdgeest: de mensen willen actie en hebben genoeg van populisten voor wie politiek een doel op zichzelf is geworden - terwijl die ook weer exploiteren dat mensen een hekel hebben aan Haags gedoe.
Politici plegen enthousiast over hun werk te praten, en vertellen steevast dat ze er plezier in hebben. Dat is verkeerd. De meeste mensen werken voor hun geld en niet primair voor hun plezier. En politiek is eigenlijk niet leuk maar een noodzakelijk kwaad.
Vergelijk een sportclub. Daar regelt een bestuur bijna alles, al is daar officieel de Algemene Ledenvergadering de baas net als het Parlement in het landsbestuur. De ledenvergadering van een sportclub stelt echter normaal weinig voor - als dat wel zo is dan hebben ze een probleem (denk aan Ajax).
Thorbecke zag het 150 jaar geleden heel scherp: de gedachte aan BEROEPSPOLITICI was voor hem een gruwel.
Dat zou mooi zijn. Dus deze week de laatste knopen doorhakken. Volgende week door laten rekenen door CPB en poppetjes invullen. Over twee weken heb je dan een nieuw kabinet. Dan verdienen ze echt alle lof.
De VVD kleur is toch oranje, waarom zou dit kabinet daarvan afwijken?
De enige manier waarop dit verklaard kan worden is als de PvdA alles heeft weg gegeven. We zullen zien...
["De enige manier waarop dit verklaard kan worden is als de PvdA alles heeft weg gegeven. We zullen zien... "]
De VVD zal zeggen dat ze wel degelijk een sociale partij is, aangezien ze in bijna alles aan de PvdA is tegemoet gekomen.
Dus mocht het fout gaan dan ligt het aan het programma van de PvdA en gaat het goed dan is het allemaal te danken aan de VVD, die op het juiste moment de juiste keuzes heeft gemaakt.
Met exact dezelfde onderbouwing beweer ik dat "De enige manier waarop dit verklaard kan worden is dat de VVD alles heeft weg gegeven."
We zullen zien, maar iets zegt me dat we beiden ongelijk zullen blijken te hebben, dat is het idee van formeren, je komt ergens in het midden uit...
Ze doen maar... Ondertussen raken tienduizenden huishoudens hun kortingspas kwijt.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3335114/2012/10/22/Tienduizenden-huishoudens-raken-kortingspas-kwijt.dhtml
["Ze doen maar... Ondertussen raken tienduizenden huishoudens hun kortingspas kwijt. "]
Tja, maar dat is wel degelijk hun eigen schuld.
Immers: "Voorheen mochten deze kortingspassen worden verstrekt aan inwoners met een inkomen tot 130 procent van het bijstandsniveau. Dit jaar is die norm verlaagd tot 110 procent. Het kabinet vindt dat de passen de prikkel wegnemen om (meer) te werken."
Het is inmiddels wetenschappelijk komen vast te staan dat de werkloosheid niet ligt aan het beleid of aan de hardwerkende ondernemer maar aan de werklozen zelf. Zij zijn de oorzaak van de werkloosheid. Immers als ze eventueel voor niks werken of tegen een heel laag loon dan is iedereen blij want dan is er geen werkloosheid meer.
Maar ja, iedereen weet dat die gasten helemaal niet aan het werk willen maar gewoon geld willen verdienen. Precies dus waar er juist zo weinig van is.
'Het is inmiddels wetenschappelijk komen vast te staan dat de werkloosheid niet ligt aan het beleid of aan de hardwerkende ondernemer maar aan de werklozen zelf.'
Kom maar op met je gegevens. Ik ben heel erg benieuwd.
["Het is inmiddels wetenschappelijk komen vast te staan dat de werkloosheid niet ligt aan het beleid of aan de hardwerkende ondernemer maar aan de werklozen zelf.'
Kom maar op met je gegevens. Ik ben heel erg benieuwd. "]
Dat moet je mij niet vragen. Dat kan elke VVD'er je haarfijn uitleggen. Maar ik dus niet, want ik ben geen VVD'er.
Wow. Foutje. Sorry Henk.
(Honderdduizend bommen en granaten.)
Bedankt voor de terechtwijzing.
Een maand is natuurlijk nog steeds erg lang. Maar goed: goede zaak dat deze twee pragmatische partijen elkaar gevonden hebben en een stabiele coalitie kunnen vormen.
Het is natuurlijk een goed teken dat VVD en PvdA er zo snel uit zijn gekomen. Ik had dit niet verwacht op basis van de campagne waarin beide partijen vaak lijnrecht tegenover elkaar stonden. Kennelijk voelen beide partijen de urgentie om snel tot een stabiel kabinet te komen en hun strategie van positieve uitruil was dus een succesvolle strategie.
Hopelijk hebben beide partijen voor een juiste uitruil gekozen. Dat betekent naast begrotingsevenwicht en stabiliteit van de euro mijns inziens dat de HRA wordt afgetopt en hervormd (wens van de PvdA), dat het ontslagrecht eenvoudiger wordt (wens van de VVD), dat de perverse prikkels in de zorg worden beteugeld (wens van de PvdA) en dat er niet nog meer wordt bezuinigd op defensie (wens van de VVD).
Ik ben benieuwd waar het kabinet de 15 miljard vindt voor begrotingsevenwicht. Ik hoop minder HRA, minder marktwerking in de zorg, bevriezen ambtenarensalarissen, bevriezen uitkeringen en bezuinigen op de rijksoverheid. Kortom op een sociale manier die het minste pijn doet.
Tot slot hoop ik dat het kabinet kiest voor een sterker en democratischer Europa. Een federaal Europa zit er waarschijnlijk niet in, maar het zou al mooi zijn als het kabinet kiest voor meer toezicht op banken en begrotingen, en meer bevoegdheden voor het europarlement.
Waar is het onderwijs?
Eline, ik denk dat bezuinigen op onderwijs niet gewenst is. Ik vermoed dat zowel PvdA als VVD onderwijs ongemoeid willen laten omdat onderwijs misschien wel het belangrijkste is en er bovendien al genoeg stelselwijzigigen zijn geweest de afgelopen jaren.
Scholen zijn drastisch aan het bezuinigen geslagen, ten koste van.
Ik pleit niet voor bezuinigen, ik pleit voor investeren. Dat in iedere analyse die men maakt het hele onderwerp niet genoemd wordt stemt mij eerder somber dan positief. De afgelopen kabinetten hebben vooral het hoger onderwijs stelselmatig geld afgenomen. Hoeveel mensen weten dat aan de langstudeerboete een generieke korting op het onderwijsbudget vast zat, deze is niet teruggedraaid in het deelakkoord. Het is heel makkelijk en de bevolking gaat er niet over zeuren, als men niet spreekt over investeren gaat men keihard bezuinigen, het kan niet anders.
Dat is overigens een punt waar ze elkaar op kunnen vinden. Beiden bezuinigen volgens het CPB op onderwijs. Volgens mij worden investeringen in onderwijs door het CPB ook als weggegooid geld gezien, dus niemand gaat dat doen.
Het onderwijs wordt op dit moment kapot bezuinigd.
Wat ís 'onderwijs'?
[Het is natuurlijk een goed teken dat VVD en PvdA er zo snel uit zijn gekomen. Ik had dit niet verwacht op basis van de campagne waarin beide partijen vaak lijnrecht tegenover elkaar stonden. Kennelijk voelen beide partijen de urgentie om snel tot een stabiel kabinet te komen en hun strategie van positieve uitruil was dus een succesvolle strategie.]
Zullen we dat gewoon eens een paar jaar afwachten ? Ik zie zoveel fundamentele problemen, dat ik me niet kan voorstellen dat hier een stabiel kabinet uitkomt, zeker niet omdat de economie de komende jaren alleen maar gaat tegenwerken.
Zijn dit dezelfde partijen die elkaar 2 jaar geleden bij de formatie van Paars+ de tent uit joegen???
Wat is er veranderd? En welke kleur zullen we dit neoliberale experiment gaan noemen? Zwart 1?
Wat is er veranderd? De PVV is gewogen en te licht bevonden. Dat moest gebeuren om Wilders onschadelijk te maken.
"Wat is er veranderd?"
De PvdA moet nu een toontje lager zingen. Twee jaar terug was het probleem dat PvdA samen met GL en D66 een blok vormden tijdens de onderhandelingen. De VVD was bang in een kabinet iedere keer weer tegenover hetzelfde blok te staan en het onderspit te delven.
Bijkomend probleem was dat de VVD-aanhang Paars+ niet zag zitten en tijdens de formatie in de peilingen met tientallen procenten tegelijk de partij de rug toekeerde. Nu VVD en PvdA tot elkaar zijn veroordeeld is er een andere situatie.
De PvdA moet een toontje lager zingen, da's wel heel erg sneu. Zouden ze er zelf ook zo over denken? Vast niet
"De PvdA moet een toontje lager zingen, da's wel heel erg sneu."
Zo sneu is dat niet. Je kunt ook zeggen dat de partijen nu min of meer gelijkwaardig zijn. Dat is een heel andere situatie dan wanneer een van de partijen steeds tegenover een blok van drie andere partijen komt te staan. Dat was tijdens de formatiepoging van Paars+ het geval: PvdA, GL en D66 voerden steeds vooroverleg. De VVD is o.a. daarop afgeknapt, omdat ze voorzagen dat dat ook binnen het kabinet steeds het geval zou zijn.
Schokkende beelden: Twee zelfverklaarde moslimterroristen vermoorden man midden op straat
4516 x bekeken Korte Scan
Reageer (239) Wereld Twitter
Update: Gemeenteraadsleden VVD, CDA en D66 in Den Haag herkennen het in Trouw geschetste beeld niet ... PvdA: "Dit kan niet en dit mag niet"... 'Orthodoxe moslims leggen strenge normen op in 'vergeten driehoek'
4248 x bekeken Korte Scan
Reageer (382) Leven Twitter
Nico van der Wel Waarover gaat dat liedje van Anouk eigenlijk?
3924 x bekeken Korte Scan
Reageer (34) Lekker Twitter
Hoogleraar psychologie reageert op de Kamervragen die zijn gesteld over haar stuk in het eindexamen HAVO
3399 x bekeken Korte Scan
Reageer (76) Politiek Twitter
Kijken: Het ware drama wordt stelstelmatig doodgezwegen door de media
2942 x bekeken Korte Scan
Reageer (9) Kijknou Twitter
Dennis l'Ami PVV’er Bosma brengt een bezoekje aan de ‘sharia-driehoek’ in de Haagse Schilderswijk.
2724 x bekeken Korte Scan
Reageer (29) Kijknou Twitter
Bart Schut 'de zieke symbiose van rechtspopulisten en haatbaarden'
2519 x bekeken Korte Scan
Reageer (74) Politiek Twitter
De burger die nooit vergaat ziet er zo toch wel erg verleidelijk uit...
2259 x bekeken Korte Scan
Reageer (50) Lekker Twitter
Ewoud Butter Goed om er een artikel aan te wijden, maar waarom koos de journalist voor de uitvoering zo'n alarmistische toon?
2195 x bekeken Korte Scan
Reageer (78) Leven Twitter
Broertjes Ruben en Julian na twee weken zoeken gevonden ... NRC: 'Veiligheid van broertjes al vier jaar in het geding'
2061 x bekeken Korte Scan
Reageer (108) Leven Twitter