Profiel van Derek Groen Word fan

Derek Groen

Derek Groen

Derek Groen is een promovendus in de informatica/sterrenkunde.

Ik ben fan van

Ik ben nog van niemand fan.

Mijn laatste reacties

  • vr 25 maart 2011 09:51, bij Over oorlog, vooruitgang en rechtvaardigheid

    Derek

    Rebellen steunen....wat, je wilt nóg meer wapens en materieel in die regio pompen? Is die oorlog al niet bloederig genoeg?

    Ik zie totaal niet in wat er mis is met het opblazen van tanks, artillerie en vliegtuigen van het Libische leger op dit moment. Minder wapens = minder geweld = minder doden = beter, of ben ik te kort door de bocht vandaag?

  • vr 25 maart 2011 09:46, bij Over oorlog, vooruitgang en rechtvaardigheid

    Derek

    Voordat het Westen ingreep was dit geen oorlog, maar gewoon genocide. De rebellen hadden absoluut niet de middelen om wat dan ook uit te richten tegen Gaddhafi en zijn pakhuis vol met geld, wapens en buitenlandse huurlingen.

    Gaddhafi heeft heel veel zwaar materieel verloren, en is niet langer in staat om de met kalashnikovs gewapende rebellen te bombarderen vanuit de lucht. Het is een goede zaak om af te vragen of dit alles effectief is, en je kunt je afvragen of dit alles niet wat laat in gang is gezet.

    Maar de rebellen worden in ieder geval niet meer bij bosjes uitgemoord door een overbewapend leger van een corrupte dictator. Ik vind dat pure winst en in tegenstelling tot heel veel andere keren sta ik deze keer ook achter dit ingrijpen.

    100% goed doen is bijna onmogelijk, maar er wordt relatief behoedzaam te werk gegaan door een relatief brede coalitie van landen (zeker ten opzichte van bijv. de Irak oorlog).

    Tenslotte: in het geval van systematisch moorden is bijna geen enkel middel ernstiger dan de kwaal. Voordat ik dit artikel las leek me dat eigenlijk wel een open deur...

  • di 26 oktober 2010 08:58, bij Waar is links?

    Derek

    Protesteren tegen verhoging van de pensioenen en AOW is niet links, het is nepsocialisme. Het is het sponsoren van de ouderen van nu over de rug van de zwakkeren in de toekomst.

    Ik vind het huidige kabinet helemaal niks maar wat ik vooral mis is een gedisciplineerd en financieel duurzaam links geluid, zodat we ook in 2020 en daarna de middelen hebben om een sociale samenleving te handhaven. Vooralsnog is het: hoe linkser, hoe groter het gat in de portemonnee (en de begroting).

  • za 11 september 2010 10:11, bij U bent hypocriet

    Derek

    Heel goed stuk! Natuurlijk zou ik het een heel slecht stuk vinden als ik ook als hypocriet betiteld zou worden ;).

  • za 11 september 2010 09:48, bij Rechts zoekt samenwerking, links de verschillen

    Derek

    Sorry, maar met dit artikel ben ik het 100% mee oneens. Als de leider van de VVD smacht naar een rechtse regering, de leider van het CDA van de rechtervleugel komt en deze twee partijen samen met de PVV meer dan 75 zetels hebben, dan zal er alles aan gedaan worden om die rechtse regering tot stand te brengen.

    Wat links doet is, hoe lullig ook misschien, in deze fase totaal irrelevant. Het feit dat links wel of niet een blok vormt doet er dus ook niet toe. Het initiatief ligt bij rechts, en zij bepalen momenteel hoe onze regering er uit gaat zien. Links krijgt pas een kans in het geval dat het CDA, de PVV en de VVD elkaar helemaal zat zijn, of na de volgende verkiezingen. Want rechts heeft nu eenmaal 78 zetels, en links maar 72.

  • zo 08 augustus 2010 23:15, bij Links moet zich niet tot linkse kerk máken

    Derek

    Hoe kosmopolitisch ben je, als je alleen VPRO, NRC en Radio 4 luistert en je niet of nauwelijks verdiept in wat andere media brengen (laat staan andere echte mensen)?

    Het linkse (en rechtse) superioriteitsgevoel is een symptoom van isolatie. De rechtse rakkers pretenderen in ieder geval nog niet kosmopolitisch te zijn, sommige linkse lui blijven het doodleuk roepen.

    Het is niet dat de linkse elite zich niet *wil* mengen met het 'gewone' volk, ze weten gewoon vaak niet dat het de enige manier is om je op cruciale wijze te ontwikkelen. Anders gezegd: ze hebben geen idee wat ze ervan kunnen leren, dus nemen ze maar aan dat ze er niets van kunnen leren.

    De kloof tussen links en rechts is dan ook niet meer dan een symptoom van een onderliggend integratieprobleem. Een probleem dat je niet oplost door geklep (helaas), maar door te integreren. Door 16.5 miljoen mensen met elkaar te integreren. Zo'n kolossaal proces vind continu plaats en valt niet of hooguit nauwelijks te sturen door politici.

    De sterke woorden van de Halsema's en Wildersen van dit land mogen daarom met een flinke korrel zout genomen worden.

    En de linkse elite zou wat aandacht kunnen besteden aan de blinde vlekken in hun 'kosmopolitische' wereldbeeld. Maak je pretenties waar. :)

  • do 06 mei 2010 07:46, bij Doden bij protesten in Griekenland

    Derek

    Hoi Paul,

    Hier is een grafiek van de New York Times waar je vast wel wat mee kan!

    http://www.nytimes.com/interactive/2010/04/06/business/global/european-debt-map.html?ref=europe

  • vr 30 april 2010 08:49, bij Minder partijen a.u.b.

    Derek

    Dit idee is belachelijk. De essentie van een werkende democratie is niet alleen dat iedereen stemrecht heeft, maar ook dat iedereen een partij kan kiezen die zijn of haar denkbeelden ook daadwerkelijk uitdraagt.

    Minder partijen beknot de keuzevrijheid van mensen, en beperkt de werking van democratie. Een stompzinnig idee dus dat nooit overwogen mag worden.

    Als extreem voorbeeld haal ik de situatie in the Verenigde Staten aan, waar een specifieke rechtsconservatieve stroming in een partij vertegenwoordigd is, en de rest (van rechtsprogressief tot linksconservatief!) in 1 andere partij. Zie:
    http://blog.okcupid.com/index.php/2010/03/30/the-democrats-are-doomed-or-how-a-big-tent-can-be-too-big/

    Zo moet het dus niet.
    Wat wel moet, is dat partijen na de verkiezingen makkelijker gaan samenwerken, en een mate van invloed nastreven die proportioneel is met hun zetelaantal.

  • di 20 april 2010 08:00, bij Vliegtuigen versus vulkaan

    Derek

    Op de site zelf staat nu dat die vulkaan 150,000 ton uitspuugt.
    Misschien dit bericht ook maar aanpassen?

  • wo 14 april 2010 12:42, bij Afschaffen hypotheekrenteaftrek is no-brainer

    Derek

    Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn definitie van eigen doos wat te breed geïnterpreteerd.

    Toch vind ik dat Nederland beter af is zonder hypotheekrente aftrek. We hebben dan een land met lagere huizenprijzen, maar ook met minder geld dat van de overheid naar de banken wegvloeid. Een idee zou misschien kunnen zijn om de hypotheekrenteaftrek een tijdlang deels om te gaan zetten in hypotheekaftrek, als overgangssituatie. Hierbij wordt het teruggegeven geld niet aan de eigenaar gegeven, maar van de hypotheekwaarde afgetrokken. Zo slinken de hypotheken voor een deel mee met de aftrekregeling.

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven