Profiel van irene bal Word fan

irene bal

irene bal

Geboren in het Westen, na veel omzwervingen, zowel professioneel als geografisch, in Friesland geland, alwaar ik schrijf. Dolblij met het initiatief Joop.

Ik ben fan van

Ik ben nog van niemand fan.

Mijn laatste reacties

  • za 14 november 2009 10:01, bij Het woedende volk

    irene

    Inderdaad. Punt is dat deze 'volkswoede' geregisseerd is. Ik kom uit het onderwijs en weet hoe eenvoudig het is om een klas tot een horde wolven te maken OF tot een hechte groep waar verschillen mogen bestaan maar waar niemand wordt uitgesloten. Dat regisseer ik.

    Heel eenvoudig, voed een gevoel van tekort gedaan zijn, en de kinderen keren zich tegen elkaar, om terug te halen wat hun ontnomen is. Dat houdt nooit op. Voed een gevoel van eigen belang, van overvloed: ik draag bij aan de hele groep. De kinderen gedragen zich ernaar. Ook dat houdt nooit op.

    Ik weet ook hoe ieder kind opbloeit als het kan leven in die hechte groep, wetend van de eigen waarde. Er IS geen fundamenteel verschil tussen een gezin, een klas, een stad of een land. Ik zou graag zien dat iedere PVV-stemmer zich met dit verschijnsel in het achterhoofd zou afvragen: in wat voor land wil ik leven?

    Hoe weet je dat je zelf niet de volgende uitgeslotene zal zijn? Misschien ben je te rijk, te hoog of niet hoog genoeg opgeleid, te dik, te dun, met te veel of te weinig, om straks nog mee te tellen.

    Zodra je uitsluiting accepteert, staan de deuren wijd open voor de volgende uitsluiting.

  • za 14 november 2009 09:40, bij Elf vragen over Wilders

    irene

    Punt 1.

    'Voorzover alle islamieten verdacht worden gemaakt en uitgesloten op grond van hun religie, pleegt Wilders een vorm van cultureel racisme.'

    Vanwaar dat voorzichtige 'voorzover' en 'cultureel' racisme? Anti-semitisme wordt al lang als een vorm van racisme benoemd, ik zie geen verschil tussen anti-jood of anti-moslim. Beide zijn religies die het dagelijks leven in detail regelen. Beide zijn vrouw-onvriendelijk en..., en dit is het sterkste argument TEGEN massieve stellingnames tegen welke religie dan ook: beide kennen grote verschillen tussen orthodoxen en vrijzinnigen. Wilders een racist noemen is een open deur intrappen.

    Punt 2.

    Historische terugblikken moet aantonen dat Wilders NIET extreem-rechts is. Maar geen enkele historische vergelijking gaat 100% op. We leven nu, en dus zijn er verschillen. Als we twee zaken vergelijken, is het altijd een 'net zoiets als', nooit: 'is gelijk aan'. Wilders is extreem, hij gaat veel verder dan goed is voor welk land dan ook. Hij is rechts omdat hij autoritair is en bevolkingsgroepen buiten de orde plaatst. Zijn liaison met haat maakt hem vergelijkbaar met fascisme. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

    Punt 3

    Als onze parlementaire democratie al opschudding behoeft, is het opschudding in de vorm van verplicht inhoudelijk debat: elkaars argumenten wegen, weerleggen dan wel steunen, waarna het beste besluit genomen wordt. Nu 'debatteert' men alleen voor eigen parochie of kiezer, men luistert niet maar ridiculiseert de opponent. En wie zou er als eerste door de mand vallen bij deze parlementaire opschudding? Juist, Wilders, kampioen van de ridiculisering en het non-argument.

    Punt 4

    Wilders zit in een spagaat. Hij verwerpt de democratie, maar representeert, zo zal hij niet ophouden te vertellen, x aantal kiezers. Hij is dus deel van wat hij verfoeit: de representerende elite. Systeemkritiek behelst dus kritiek op zijn eigen positie. Daar helpt geen enkele recalcitrantie aan.
    Dat vind ik tegelijk het zwakke punt in de antwoorden, ze ontmaskeren niet het feit dat iedere bestuurder per definitie deel van een elite is. Elite is geen vies woord, net zo min als politiek-correct of achterkamertjespolitiek. De enige reële kritiek zou kunnen zijn HOE de representerende elite functioneert, zie punt 3. Niet DAT hij bestaat. Maar daar hoor je Wilders niet over. Allicht niet, als hij zou zeggen hoe het dan wel moest, zou hij meteen door de mand vallen.

  • di 03 november 2009 15:40, bij De Oorlog

    irene

    Je hebt gelijk, Hanneke, beter te hoog.

    Dat laat onverlet (en is daar niet mee in strijd, zoals de heer Wagemakers lijkt te suggereren, integendeel) dat de positie van zigeuners in hedendaags Europa ook een belangrijk onderwerp is, de parallellen liggen voor het oprapen. Eerst zonder dat iemand het in de gaten heeft de wetten veranderen, dan constateren dat ze statistisch gezien veel te vaak crimineel zijn.

  • di 03 november 2009 15:31, bij Gezelschapsspel

    irene

    Hè, Peter, is dit nu niet erg spijkers op laag water zoeken? Het is kennelijk mores in het Europese circuit om de zaak in een wandelgangen-procedure te beklinken. In die context moet je het zien. Geblunder, de regie vertoont scheurtjes, en zo. Ik vind het sop de kool niet waard. Als je nou die Europese selectieprocedure besprak, dan had je nog wat.

    Ik denk ook dat Verhagen het best goed, goed genoeg zal doen tot de volgende verkiezingen. En dat is hem geraden ook!

  • di 03 november 2009 15:11, bij Justitie wil grote coffeeshops klein krijgen

    irene

    Wat is er tegen kleinschalige winkeltjes voor de locale blowers? Waarom zouden Belgen en Fransen hier hun wiet moeten komen halen? Dat vind ik een beetje raar, ze komen toch ook niet hier bij Appie hun boodschappen doen, behalve als ze hier op vakantie zijn?

  • di 03 november 2009 14:51, bij Opinie

    irene

    Ja, dan zal dat ook zo zijn. Maar Dolf, hoop je hierin ook van mening te veranderen? Ikke niet!

    Ik heb ook een mening te delen: ik geloof helemaal niet wat je vaak hoort en leest en wat Cindy hierboven schrijft, dat de gevestigde politiek door niet-luisteren dit klimaat heeft bewerkstelligd. Ik denk dat de meesten van ons (ik zeg expres ons) in de duistere krochten smullen van herrie, sensatie, dingen kapot maken, je even heer en meester voelen omdat wat je kapot maakt kennelijk aan je onderworpen is. Zoals een kind iets kapot maakt om de binnenkant te zien. Hoe ziet een samenleving eruit als je hem tot opperste ontreddering schopt? Dat gevoel. Zonder te beseffen dat het vuur is waar je mee speelt, dat je zelf deel bent van die kapotgemaakte samenleving. En ik denk dat het internetriool daar een pracht van een kanaal voor geleverd heeft.

    De oplossing? Heb ik niet maar een initiatief als Joop kan in dezen geen kwaad!

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven