Profiel van Ewout Klei Word fan

Ewout Klei

Ewout Klei

Ewout Klei (1981) studeerde geschiedenis in Groningen en werkte van 2006 tot 2010 aan een proefschrift, waarop hij in 2011 hoopt te promoveren.

Ik ben fan van

Ik ben nog van niemand fan.

Mijn laatste reacties

  • wo 25 april 2012 16:13, bij De Brinkman Burger

    Ewout

    Op burgers zit geen kaas, maar nepkaas. Echte kaas is te duur.

    Krijgt Brinkman ook plastic speeltjes bij zijn Happy Meal?

  • vr 20 april 2012 09:54, bij Homoseksualiteit in Europa: Verenigd Koninkrijk

    Ewout

    Goed genuanceerd stuk! Ik mis alleen iets over de antihomocampagne van ultraconservatieve evangelicals, die homogenezingsposters op de Londense bussen wilden plakken.

  • wo 28 maart 2012 16:30, bij Antisemitisme?

    Ewout

    Even reclame, vanavond ga ik met Joost Niemoller in debat op Rafio 5, rond 22:20 uur. Dichtbij Nederland, NTR.

  • wo 28 maart 2012 09:14, bij Aantal executies in Midden-Oosten verdubbeld

    Ewout

    Daar is Amnesty ook heel kritisch over, om je even helemaal gerust te stellen. In Wordt Vervolgd, het blad van de Nederlandse tak van Amnesty, staan veel kritische verhalen over de grove mensenrechtenschendingen door Israël en de Verenigde Staten.

    Mensenrechten zijn universeel. Je moet kritisch zijn tegenover ieder land die de mensenrechten schendt. Dat kan China zijn, maar ook Iran, Saoedi-Arabië, Israël of soms ook Nederland (geen excuses voor buitengerechtelijke executies tijdens politionele acties in Indonesië).

  • di 27 maart 2012 23:33, bij Aantal executies in Midden-Oosten verdubbeld

    Ewout

    De meeste executies vinden nog steeds in China plaats, enkele duizenden per jaar, zo is de schatting. De Chinezen houden het ware cijfer geheim.

  • ma 26 maart 2012 17:52, bij Antisemitisme?

    Ewout

    "Trouwens, God vergeet de grenzen te stellen voor Israel en daarrdoor komen ze nooit uit. Een foutje van God."

    Ik word helemaal blij, na het lezen van zo veel vrijzinnigheid.

  • za 24 maart 2012 11:31, bij Insane troll logic

    Ewout

    Maar daar heb ik het helemaal niet over gehad. Het vermoorden van joodse kinderen in Frankrijk is heel iets anders, dan Israëlische tanks met stenen bekogelen, en is ook iets anders dan je ergens in Israël opblazen.

    Overigens zijn er volgens mij nog nauwelijks zelfmoordaanslagen in Israël. Het enige wat je leest is dat Hamas wat raketjes schiet, resultaat: 3 lichte gewonden, en Israël keihard terugschiet: resultaat: 20 doden. Op de Westelijke jordaanoever doen de Palestijnen helemaal niets meer, behalve machteloos toezien hoe stukje bij beetje de kolonisten er weer een stukje land bij pikken.

    Mijn sympathie ligt dus duidelijk bij de Palestijnse vrijheidsstrijd. Je kunt vervolgens wel gaan discussiëren over de vraag, of in zo'n strijd wel alle middelen geoorloofd zijn. Wat die Merah doet, heeft helemaal niets met deze strijd te maken. Het werkt juist contraproductief. Rechtse politici in Israël zoals Lieberman, en in Nederland de politici van PVV, SGP en ChristenUnie, misbruiken deze daad als excuus om alle Palestijnen en hun sympathisanten voor bloeddorstige monsters uit te maken, en het Israëlische geweld alleen maar te zien als een 'recht op zelfverdediging'.

  • do 22 maart 2012 15:14, bij Insane troll logic

    Ewout

    Ja. Merah had gelijk, mijns inziens dan, dat Israël de Palestijnen onderdrukt. Wat hij echter vervolgens concludeerde, sloeg echter helemaal nergens op. Breivik heeft, in de ogen van Theodor Holman in ieder geval dan, gelijk, maar vervolgens gaat hij mede op basis van een hele vreemde redenering over tot geweld. Het gaat mij in dit stukje niet om de vraag, of Merah gelijk had t.a.v. Israël, of Breivik t.a.v. de islam. Deze discussies zijn te vaak gevoerd, en ontaarden vaak in een zinloze welles-nietes-discussie. Het gaat mij om het laatste stapje naar geweld, om dit een beetje beter te begrijpen/in te kaderen/grip op te krijgen. Natuurlijk kunnen we het denk ik nooit helemaal verklaren. Daarom ook, een soort van open einde aan het einde van mijn artikel.

  • do 22 maart 2012 15:08, bij Insane troll logic

    Ewout

    Precies. Want de Palestijnen zijn er absoluut niet bij gebaat, dat iemand zogenaamd in hun naam joodse kinderen vermoord. Zo´n figuur als Lieberman kan dit meteen weer misbruiken, om met de kolonisatiepolitiek door te gaan.

    Het is gewoon erg triest en sneu allemaal. Natuurlijk heb ik ook geen antwoord op waar het geweld nu precies vandaan komt, en hoe dit op te lossen. Maar dat extremisten er wel een hele vreemde logica op na houden, is opvallend genoeg om er in dit stukje de vinger bij te leggen.

    Iedereen trouwens bedankt voor de reacties! Ik vind dit een van de boeiendste discussies tot nu toe gevoerd op Joop. Over een artikel van mijzelf dan. ;-)

  • wo 21 maart 2012 22:32, bij Insane troll logic

    Ewout

    Helemaal mee eens. De analyse van Mohammed Merah begint goed, maar loopt halverwege ergens in het honderd. Ergens klopt een premisse niet, of klopt de gevolgtrekking niet, en dan komen er opeens hele extreme dingen uit.

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel