Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

26 april 2011 Reageer (52) 6626 x bekeken Politiek RSS

Uitverkoop

Cartoon over Vrijmarkt Koninginnedag 2011

Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, zo 01 mei 2011 23:53 Reageer op Ernst

    Ernst

    Grappig om iemand te horen zeggen dat de VVD stijgt in de peilingen, terwijl Rutte nog net een beetje uit het dal weet te klimmen door alles van waarde te verpatsen op de vrijmarkt...

    http://www.synovate.nl/content.asp?targetid=622
    In November had VVD virtueel 37 zetels in Februari ook, en nu maar 35, dat het in mijn woordenboek *daling*


    Kan ook niet anders ant de kleuter kan alleen belastingen verhogen, maar bezuinigen daar kan ie niks van de uitgaven van de Staat nemen aleen maar *toe*, de staatsschuld is al bijna 67% van het BNP "dankzij" het beroerde zwalkende dooloze geschutter van Mark Rutter...

  • Frank Schutte, wo 27 april 2011 11:18 Reageer op Frank

    Frank

    Er warmpjes bijzitten?

  • Mostafa Mouktafi, di 26 april 2011 17:35 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    3 Gulden en drie dubbeltjes?!

  • Rob van Koot, di 26 april 2011 15:08 Reageer op Rob

    Rob

    Dit mag Rutte helemaal niet doen want Nederland is al verpatst aan Europa voor een zacht prijsje. Dus hij zit daar onrechtmatig. Foei!

  • Hans S, di 26 april 2011 14:18 Reageer op Hans

    Hans

    ...(voor de kijker) rechts buiten beeld komt net z'n moeder aanlopen die roept: "Mark! Wil je alsjeblieft niet met je nette kleren zomaar op de stoep gaan zitten??!! Vanavond met blote billen naar bed!"

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 14:55 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hilarisch, zoals altijd.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 13:30 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oranje matjes gaan het helemaal worden deze zomer, op stranden en in moskees.

  • Pink Indian, di 26 april 2011 16:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pink

    Pink

    Hilarisch, zoals altijd.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 17:02 in reactie op Pink Indian Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 26 april 2011 17:03 in reactie op Pink Indian Reageer op Fred

    Fred

    De heer Aert blijft scherp en origineel. :)

  • Ginger Ted, di 26 april 2011 13:06 Reageer op Ginger

    Ginger

    Ondertussen stijgt de VVD in de peilingen en wordt Rutte in binnen- én buitenland zeer positief beoordeeld als premier. Zoals ook de tenminste eerlijke PvdA-er Vermeend erkende in het ontbijtprogramma van de publieke omroep, waarbij hij ook nog meldde dat er ook een oorzaak ligt in het slechte optreden van de oppositie en een onzichtbare Cohen. Maar objectief zijn, je tegenstander van daaruit kunnen waarderen, en kritisch naar jezelf kijken is niet velen gegeven.

  • Anton Schaafsma, di 26 april 2011 13:51 in reactie op Ginger Ted Reageer op Anton

    Anton

    "" Ondertussen stijgt de VVD in de peilingen en wordt Rutte in binnen- én buitenland zeer positief beoordeeld als premier ""

    Je bedoeld de gemanipuleerde peilingen en de overloop van toch al zwaar rechtse PVV-ers naar de zwaar conservatief rechts geworden VVD ? En logisch dat Rutte en zijn partij niet zakken in de peilingen, zij blijven uit de wind terwijl CDA en PVV de dagelijkse klappen krijgen. Maar dat gaat nog wel veranderen op moment dat meer dan driekwart van Nederland de gevolgen van het rechtse wanbeleid flink in de portemonee gaat voelen.

    Ik heb overigens een familielid in diplomatieke dienst, en die verteld hele andere verhalen over de gemiddelde buitenlandse waardering jegens Rutte en zijn crew. Het schijnt dat ze hem en Uri Rosenthal van BuZa vooral sukkeltjes vinden. Ze liggen alleen goed als bloedbroeders bij het bekende groepje politieke neoliberalen en rechtsnationalisten in het buitenland: de VS, Israel, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Denemarken, Hongarije, Oostenrijk en Zwitserland.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 26 april 2011 14:43 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Fred

    Fred

    Werkelijk de meest betrouwbare bron van informatie.

    Een onbekend familielid in "diplomatieke" dienst.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 15:58 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Famileaks"

  • Anton Schaafsma, di 26 april 2011 16:26 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Anton

    Anton

    Inderdaad, een familielid (neef) op hoog niveau werkzaam bij Buitenlandse Zaken.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 22:25 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het is niet handig om dit op deze manier op een blog te zetten. Voor je het weet, kent iemand die neef en dan wordt hij bij de minister op het matje geroepen.

  • Anton Schaafsma, wo 27 april 2011 01:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anton

    Anton

    "" Het is niet handig om dit op deze manier op een blog te zetten. Voor je het weet, kent iemand die neef en dan wordt hij bij de minister op het matje geroepen. ""

    Nee hoor, die neef heeft niet dezelfde achternaam als mij. Sowieso is het er een van de oude slag; een bikkel maar integer en met voldoende interne beleidswaarde, invloedrijke contacten en lange staat van dienst om niet zomaar door een minister zwaar op het matje geroepen te worden. Daarbij, elke minister weet dat hij of zij niets is zonder diens ambtelijke soufleurs en hoge ambtenarenkring. Die zijn in de wandelgangen doorgaans machtiger dan de minister zelf. Kunnen deze ook breken als ze willen. Ministers komen en gaan als eb en vloed, maar de topambtenaren blijven een stuk langer. En geloof mij maar, heel wat hogere ambtenaren op de ministeries hebben weinig op met dit klunzige en destructieve kabinet en haar leden. Beschouwen ze als incompetente onbenullen.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 14:56 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja man, alles is één groot complot.

    Alu-hoedje nodig?

  • Michiel Online, di 26 april 2011 17:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Michiel

    Michiel

    "Alu-hoedje nodig?"

    Nee dankje, ik heb al een groot oliebedrijf en verkoop wel wat oorlogsschepen die tonnen aan olie gebruiken. Kunnen ze elkaar afknallen daar in het midden oosten. Als koningin sta ik daar lekker buiten.

    Gezien het productieproces van aluminium, nou oke doe maar een oranje alu-hoedje.

    M.a.w. aan de daden van mensen kan je zien wie ze zijn, daarmede de mensen die daarachter staan.

    Probeer je het weer te verdraaien Aert?

  • Nico ., di 26 april 2011 17:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Nico

    Nico

    Broer van Ernst??

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 22:26 in reactie op Nico . Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik ben bang van wel, samen met Evert uiteraard.

  • Zjen Zen, wo 27 april 2011 14:51 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    De doodoener "COMPLOT!!" roepen werkt niet Aert.
    Heb je betere kritiek dan iemand een complotdenker noemen en hem daarmee voor gek verklaren?
    Laat zien dan. Oke?

  • , di 26 april 2011 15:16 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op

    Ik kan niet wachten (nou ja, dat is een beetje overdreven) op het moment dat ik het in mijn portemonnee voel. Tenminste, als dat betekent dat dat het zuur is dat nodig om de overheidsfinancien op orde te brengen, flink te snijden in onzinnige subsidiering en bureaucratie, ontwikkelingshulp, defensie, onterechte uitkeringen, enz. Daar wil ik best wat centen voor inleveren, maar dat anderen dat (nooit) willen, kan ik ook niet helpen, en daar gaat een regering natuurlijk ook geen rekening mee houden. Anders valt er weinig te regeren over. Dat ze daarbij wel rekening dienen te houden met zij die echt geen cent kunnen missen, hoeft geen betoog. Ik vertrouw er ook op dat ze dat zoveel mogelijk zullen doen. Blijkbaar zijn er veel Nederlanders die dat wel denken, ook zij die niet in uw visie salueren naar Bruin 1. Zou het komen omdat ze misschien wat verstandiger zijn dan de omstanders die hen nu uitschelden voor stom stemvee?

  • Anton Schaafsma, di 26 april 2011 16:24 in reactie op Reageer op Anton

    Anton

    "" Ik kan niet wachten (nou ja, dat is een beetje overdreven) op het moment dat ik het in mijn portemonnee voel. Tenminste, als dat betekent dat dat het zuur is dat nodig om de overheidsfinancien op orde te brengen, flink te snijden in onzinnige subsidiering en bureaucratie, ontwikkelingshulp, defensie, onterechte uitkeringen, enz. Daar wil ik best wat centen voor inleveren,.. ""

    U moet niet zo goedgelovig zijn op al die rechtse fabels over noodzaak tot bezuinigen. Het meeste daarvan is geen noodzaak maar simpelweg een op ordinaire en maatschappelijk onverantwoorde pesten van politiek links. En voor de rest neo-liberaal zakkenvullen.

    Het -overigens niet extreem hoge- begrotingstekort van de Nederlandse staat verdwijnt evengoed snel vanzelf als de economie weer aantrekt, en dat doet het al langzaam weer. Tevens heeft de Nederlandse Staat nog steeds twee grootbanken in noodbeheer, zodra die weer goed lopen kunnen ze worden ze verkocht wat meteen vele miljarden aan wegstreep-compensatie voor de opgelopen staatsschuld opleverd. Tevens is het zo dat de Nederlandse staatsschuld niet ver boven het door EU-Brussel gestelde acceptatieplafond zit. Het kabinet had er dus ook voor kunnen kiezen om miniem te bezuinigen tot net beneden dat plafond. De rest van het begrotingstekort had dan in de aankomende jaren gedoseerd ingelost kunnen worden. En verder kan ik ook nog stellen dat er genoeg bezuinigingsalternatieven voorhanden liggen die geen schade zouden opleveren voor divers sociaal beleid en de financieel zwakkere groepen in de samenleving.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 26 april 2011 17:11 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Fred

    Fred

    "Het -overigens niet extreem hoge- begrotingstekort van de Nederlandse staat verdwijnt evengoed snel vanzelf als de economie weer aantrekt, en dat doet het al langzaam weer."

    Nou als de economie straks weer helemaal op orde is dan kunnen we de overtollige opbrengsten mooi gebruiken om de bestaande schuld af te bouwen.

    De vergrijzing komt er nog steeds aan en die gaat wel degelijk geld kosten bovenop de huidige staatsschuld.

  • Anton Schaafsma, di 26 april 2011 17:40 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Anton

    Anton

    "" De vergrijzing komt er nog steeds aan en die gaat wel degelijk geld kosten bovenop de huidige staatsschuld. ""

    Onzin ! In werkelijkheid zal grotendeels sprake zijn van een compenserende balans. Dus welliswaar meer zorgbehoevende ouderen en dus hogere nationale zorgkosten, maar tegelijkertijd minder kinderen dus minder overheidsuitgaven voor de onderwijssector. Maar tevens meer gepensioneerden dus minder werkforensen dus minder behoefte aan investeringen in wegenbouw-en onderhoud. En meer gepensioneerden betekend ook minder ondernemers dus minder behoefte aan overheidssubsidies voor ondernemers en minder overheidsuitgaven om meer mensen aan het werk te krijgen. En meer gepensioneerden betekend ook meer bestedingen in de binnenlands economie en het vrijkomen van enorme hoeveelheden aan private vermogens...enz..enz..

    De vergrijzing zal dus leiden tot bepaalde overheidsuitgaven, maar ook tot hoge uitgavebesparingen en extra overheidsinkomsten op andere beleidsvlak. Zo zo zwaar zal die vergrijzing er dus niet in gaan hakken. Probleem is echter, niemand in Nederland noemt de compenserende factor, iedereen heeft het in paniek alleen maar over de hoge kosten van de vergrijzing. Sowieso is die vergrijzingsgolf er niet van de een op de andere dag. Deze is in werkelijkheid gemiddeld laag, is nu al begonnen en vind plaats over een periode van maar liefst zo'n 20 jaar. De onkosten daarvan worden dus ook uitgesmeerd over die lange periode.

  • carbinol ., di 26 april 2011 23:03 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op carbinol

    carbinol

    Een bevooroordeelde neef die heeft horen zeggen van anderen (ongetwijfeld ook bevooroordeeld) en dan doorgespeeld aan iemand die ook bevooroordeeld is, hoeveel kan daar nog van waar zijn? Uw neef heeft van alle regeringsleiders mogen vernemen wat ze van Mark Rutte en Uri Rosenthal vinden?

    (Dat Uri als een sukkeltje wordt gezien zou me trouwens niks verbazen, volgens mij vindt 80% van Nederland dat ook namelijk.)

  • Anton Schaafsma, wo 27 april 2011 01:57 in reactie op carbinol . Reageer op Anton

    Anton

    "" Uw neef heeft van alle regeringsleiders mogen vernemen wat ze van Mark Rutte en Uri Rosenthal vinden? ""

    Nee, van hoge ambtenaren van diverse buitenlandse regeringsleiders en van stafleden van buitenlandse ambasadeurs in Nederland.

    Alleen op internationaal monetair beleidsvlak en m.b.t. werkgelegenheidsbeleid maakt de Nederlandse regering nog steeds een grote positieve indruk, voor de rest is de internationale reputatie van Nederland als imponerend gidsland op divers vlak behoorlijk ingedeukt binnen internationale diplomatieke kring.

  • Ginger Ted, wo 27 april 2011 01:23 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik denk dat Joop's opinieleider en Vara-medewerker Maurice de Hond, op wiens peilingen dit gebaseerd is, graag wil weten waarom u hem beschuldigd van "gemanipuleerde peilingen". Is hij volgens u wellicht een fascistische infiltrant? En heeft u in dat geval nog een alu-hoedje over?

  • Anton Schaafsma, do 28 april 2011 02:20 in reactie op Ginger Ted Reageer op Anton

    Anton

    "" Ik denk dat Joop's opinieleider en Vara-medewerker Maurice de Hond, op wiens peilingen dit gebaseerd is, graag wil weten waarom u hem beschuldigd van "gemanipuleerde peilingen".""

    Alle politieke peilingen worden gemanipuleerd via selectieve raadplegingen door de enquete-pleger, en door de deelnemers zelf.

  • Flap Friesland, wo 27 april 2011 13:03 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Flap

    Flap

    Maar dat gaat nog wel veranderen op moment dat meer dan driekwart van Nederland de gevolgen van het rechtse wanbeleid flink in de portemonee gaat voelen.

    Nou, dat denk ik dus niet. Als de VVD aan de macht wil blijven zal ze moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen een aardig inkomen bij elkaar weten te vergaren, anders is het gauw afgelopen met de VVD en dat weten ze zelf ook. De macht van de PvdA ligt daarentegen bij het behouden van zoveel mogelijk mensen met een uitkering of minimum inkomen. Zodat ze PvdA blijven stemmen.
    Geef mij de VVD maar.

  • Anton Schaafsma, do 28 april 2011 02:26 in reactie op Flap Friesland Reageer op Anton

    Anton

    "" Nou, dat denk ik dus niet. Als de VVD aan de macht wil blijven zal ze moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen een aardig inkomen bij elkaar weten te vergaren, anders is het gauw afgelopen met de VVD en dat weten ze zelf ook. ""

    Die zogenaamd fantastische VVD van jouw is anders wel samen met het CDA en de PVV hard bezig om iedereen met een laag of middeninkomen flink kaal te plukken met direkte en indirekte lastenverhogingen, subsidieverlagingen en afnemen van stukjes pensioen of andersoortige uitkering. En dan hebben we het toch echt wel over ruim driekwart van de kiesgerechtigden.

  • Eric-Jan H, zo 01 mei 2011 18:19 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Eric-Jan

    Eric-Jan

    Ik ben het met je eens Anton.
    Waarom is Nederland een export land?

    A: Kennelijk zijn we goedkoop voor wat we leveren
    B: In Nederland wonen te weinig mensen met voldoende inkomen om Nederlandse waren te kunnen aanschaffen. Dus we moeten wel exporteren

    Eigenlijk net zo als in China, India en noem maar op.

  • Flap Friesland, wo 27 april 2011 13:14 in reactie op Anton Schaafsma Reageer op Flap

    Flap

    Maar dat gaat nog wel veranderen op moment dat meer dan driekwart van Nederland de gevolgen van het rechtse wanbeleid flink in de portemonee gaat voelen.

    Nou, dat denk ik dus niet. De VVD kan alleen voldoende stemmen binnenhalen als ze zo veel mogelijk mensen een goed inkomen gunt en dat weten ze zelf heel goed. De PvdA daarentegen heeft zoveel mogelijk mensen met een uitkering of een minimum inkomen of een inkomen uit subsidie nodig om weer aan de bak te komen.
    Of mag ik dat niet zeggen van Joop.

  • Huub Philippens, di 26 april 2011 12:29 Reageer op Huub

    Huub

    Niet: "wij willen Nederland weer aan de hardwerkende Nederlanders teruggeven"
    maar
    We verkopen het aan de hoogst biedende

  • . ., di 26 april 2011 12:01 Reageer op .

    .

    Zo'n mooie stoepkrijttekening is inderdaad wel wat waard, ik zou de premier op zijn minst 20 cent geven voor de moeite. Wat een ondernemend baasje, vorig jaar op de vrijmarkt stond 'ie al met zelfgebakken cakejes en ranja en het jaar daarvoor speelde hij het Wilhelmus op zijn xylofoon. Leuke traditie die vrijmarkt.

  • Marc Schouten, di 26 april 2011 16:44 in reactie op . . Reageer op Marc

    Marc

    Het heeft wel niet met koninginnedag te maken maar het schoot me even te binnen en wil het toch even vragen.
    Speelde hij niet een tijd geleden in een TV serie de rol van Aristides Quarles van Ispen?

  • . ., di 26 april 2011 17:58 in reactie op Marc Schouten Reageer op .

    .

    De wiki zegt van nie.

  • , di 26 april 2011 11:47 Reageer op

    Nederland zou erg veel opbrengen, en als hij het nog een jaar weet vol te houden nog meer. Wordt dit ermee bedoeld? Of zie ik dit verkeerd? ;-=)

  • Frank Verhoeven, di 26 april 2011 11:38 Reageer op Frank

    Frank

    BEZET!

  • Eline W, di 26 april 2011 11:28 Reageer op Eline

    Eline

    Hoeveel kost dat?

  • Eline W, di 26 april 2011 11:52 in reactie op Eline W Reageer op Eline

    Eline

    En kan hij het ook in stukken snijden?

  • Jager Verzamelaar, di 26 april 2011 14:08 in reactie op Eline W Reageer op Jager

    Jager

    Limburg er af bedoel je ?

  • . ., di 26 april 2011 14:29 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op .

    .

    Eerst Groningen afzinken natuurlijk :)

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 26 april 2011 14:44 in reactie op . . Reageer op Fred

    Fred

    Alles boven Apeldoorn eraf. :)

  • Eric-Jan H, zo 01 mei 2011 18:09 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Eric-Jan

    Eric-Jan

    Moet ik nou blij zijn? Ik woon in Apeldoorn. Kan het ook iets lager. Hoeft niet veel; Beekbergen bijvoorbeeld. En dan zo ongeveer naar Leiden. Den Haag hoef ik niet mee; Amsterdam vind ik nog wel leuk.

  • Marc 's Mening in de Marge, di 26 april 2011 21:07 in reactie op . . Reageer op Marc

    Marc

    Groningen blijft drijven op de gasbel. Doet u mij Groningen maar, dan benoem ik mij tot Sultan.

  • , wo 27 april 2011 08:23 in reactie op . . Reageer op

    Doen.
    Handig ook i.v.m. de winning van het aardgas..........waar de rest van het land zo een aardig stukje welvaart aan over houdt.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 14:55 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Xenofobie is te genezen hoor.

  • , wo 27 april 2011 08:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Niet zolang dit kabinet er zit.

  • Eline W, di 26 april 2011 17:00 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Eline

    Eline

    Nee, gewoon in gedeeltes verkopen. Het geheel is waarschijnlijk te duur.

  • N N, di 26 april 2011 11:14 Reageer op N

    N

    LOL

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven