Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan

Han van der Horst

Han van der Horst Historicus

06 februari 2012 Reageer (77) 1073 x bekeken Economie RSS

Nederland raakt in verval

We moeten de de talen en culturen van onze handelspartners goed blijven kennen. Niet alleen omdat ze trekpaarden zijn van de wereldeconomie maar bijvoorbeeld ook omdat we er soldaten heen sturen om te vechten

Wie er oog voor heeft, ziet overal signalen: Nederland raakt in verval. Het feit dat wij bij sneeuw geen treinen kunnen laten rijden is daar natuurlijk een spectaculair voorbeeld van en datzelfde geldt voor het fiasco met de OV-chipkaart. Een beetje ontwikkeld land moet in staat geacht worden een dergelijk product zonder problemen te ontwikkelen. Als er dan iets krakkemikkigs uit komt zegt dat niet alleen iets over de producent maar ook over de samenleving. We raken achterop. Het gevoel voor kwaliteit raakt zoek.

Regelmatig lees je berichten die aan die stelling voedsel geven. Het gaat vaak om kleine zaken maar bij elkaar telt het lekker op. Zo heeft de Universiteit van Utrecht besloten om de studierichting Portugees te sluiten wegens gebrek aan belangstellende studenten. Wie dat als hoofdvak wil studeren, kan beter rechtstreeks naar Portugal gaan, meende een woordvoerder van het Yale aan de Kromme Rijn.

Dat zo weinig studenten brood zien in een hoofdvakstudie Portugees, zegt om te beginnen iets over de Nederlandse samenleving. Portugal maakt op het ogenblik zware tijden door maar de meeste andere landen waar het de officiële taal is, zijn booming, Brazilië en Angola voorop. Een aantal maanden geleden heeft staatssecretaris Bleker zich nog uitgebreid in Sao Paulo laten fêteren. Uit een persbericht dat het Ministerie van Economische Zaken uitbracht citeer ik het volgende:

"De Nederlandse invoer van goederen uit Brazilië had in 2010 een waarde van bijna 4,4 miljard euro. De belangrijkste producten zijn diervoerders, olie en olieproducten, vlees en vleesproducten, en pulp en papier. In 2010 bedroeg de Nederlandse export naar Brazilië 1,8 miljard euro. Afgelopen jaar zijn voornamelijk de volgende producten naar Brazilië uitgevoerd: olie en olieproducten, machines (niet elektrisch), medische en farmaceutische producten en chemische elementen. Nederland is een grote investeerder in Brazilië, afwisselend nummer 1 of 2. Nederlandse bedrijven hebben vooral geïnvesteerd in mijnbouw-, aardolie- en aardgassector, transport, chemie, voedings- en genotmiddelenindustrie, detailhandel en financiële dienstverlening. Er zijn ongeveer 250 Nederlandse bedrijven actief in Brazilië. Braziliaanse bedrijven hebben tot nu toe beperkt geïnvesteerd in Nederland, maar dat begint te veranderen. Chemiereus Braskem en oliemaatschappij Petrobras hebben een vestiging in Rotterdam en grote voedselbedrijven als Cutrale, Copersucar, AMaggi en BrasilFoods zitten inmiddels ook in Nederland."

Angola is een zeer belangrijke olieproducent. Het is zich – met name door Braziliaanse investeringen – uit een zeer diep dal omhoog aan het werken. Ook van Mozambique is duidelijk dat het toekomst heeft.

Een land dat zich op een verstandige manier positioneert in een veranderende wereld zorgt dat het genoeg kennis in huis heeft over de talen en de culturen van de groeipolen in de wereld. Anders raakt het achter op het gebied van marktkennis. Dan weten we te weinig om, zoals dat tegenwoordig heet, pro-actief op te treden en kansen te zien voordat een ander ze voor onze neus heeft weggekaapt.

Een verstandige overheid die echt hart heeft voor het lot van onze kindskinderen, verliest zich dan ook niet in bezuinigingen, maar stelt vast dat er in verband met onze internationale positie in het hoger onderwijs bepaalde strategische keuzes gemaakt moeten worden. Dan stelt de universiteit van Utrecht in staat om de hoofdvakstudie Portugees te blijven aanbieden, ook al komen er (nog) te weinig studenten. Bijvoorbeeld, want er zijn nog veel meer gebieden waarvan we de talen en culturen zelf goed moeten kennen. Niet alleen omdat ze trekpaarden zijn van de wereldeconomie, maar ook omdat we er soldaten heen sturen om te vechten.

Maar dat gebeurt niet. Kennis kun je kopen, zeggen de regenten. Met Engels kom je ook ver. En anders huur je een tolk in het land zelf. Kun je blindelings op vertrouwen, natuurlijk hoor.

Nederland raakt in verval.

Laatste Reacties (77) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, vr 17 februari 2012 09:47 Reageer op Joop

    Joop

    Vastgoedfraude heeft ook politiek besmet:.

    http://fd.nl/economie-politiek/753716-1202/vastgoedfraude-heeft-ook-politiek-besmet

  • Jelle Pietersen, di 07 februari 2012 08:26 Reageer op Jelle

    Jelle

    Volgens mij raakt Nederland niet in verval, maar worden we bijgehaald door de rest. Het was volgens mij Jan Luiten van Zanden die heeft aangetoond dat de republiek in de zeventiende eeuw zo'n hoog niveau bereikte dat 'we' pas in het midden van de negentiende eeuw zijn bijgehaald door andere landen. Zeg maar de wet van de remmende voorsprong in actie. Misschien is er nu wel hetzelfde aan de hand ...

    Verval associeer ik trouwens meer met falende overheidsinstanties, wijdverbreide corruptie, kapotte en niet meer te repareren infrastructuur, algehele en langdurige economische terugval, wachtrijen bij bakkers en supermarkten, lege schappen, enzovoort, enzovoort. Ik zou het niet zo snel ophangen aan de spoorwegen die niet winterklaar zijn of één universiteit die stopt met een studierichting.

  • Han van der Horst, di 07 februari 2012 09:50 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Han

    Han

    Je geeft een goede schets van het verval in de achttiende eeuw. Dat was ook een tijd van stagnatie en een zelfvoldane, maar allesbehalve geniale elite in de politiek en de economie. Dat is nu ook heel zichtbaar.

    Het beeld van lange rijen voor supermarkten past meer bij een oorlogseconomie.

  • Kees Swanenberg, di 07 februari 2012 12:56 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Kees

    Kees

    [Het was volgens mij Jan Luiten van Zanden die heeft aangetoond dat de republiek in de zeventiende eeuw zo'n hoog niveau bereikte dat 'we' pas in het midden van de negentiende eeuw zijn bijgehaald door andere landen.]

    (en in aanvulling op het antwoord van Han)

    Onze Gouden Eeuw duurde grofweg van 1570 tot 1672 - het Rampjaar. Zo'n honderd jaar waren 'we' op zowel economisch, militair als cultureel gebied de leidende grootmacht in de wereld. Daarna trad het verval gestaag in en ging het bergafwaarts met de Republiek en, tot ver in de 19e eeuw, met haar opvolger Nederland.

    Dat had verschillende redenen, maar een hele belangrijke was dat de onvoorstelbaar rijke nazaten van al die koopmannen, handelaren en regenten (de elite) het allemaal wel best vonden. Zij rustten op de lauweren verdient door hun voorvaderen en leunden comfortabel achterover.

    Het is dus niet zo dat Nederland zo ver vooruit liep dat we pas in het midden van de 19e eeuw door de rest werden ingehaald. Er was door de economische elite al zo'n 150 jaar lang domweg nauwelijks ergens meer in geïnvesteerd. Rentenieren was over het algemeen het credo. Nederland stond zo'n anderhalve eeuw lang gewoon stil!

    Door deze lethargische, zelfgenoegzame, behoudende en visieloze instelling kwam de Industriële Revolutie hier ontstellend laat op gang. Bijna honderd jaar na Groot-Brittanië! Zelfs de Belgen waren al vijftig jaar eerder aan de stoommachine gegaan.

    Wel eens gehoord van Jan Salie? Of de 'Geest van Jan Salie'?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Salie

  • niek jansen, do 09 februari 2012 11:10 in reactie op Kees Swanenberg Reageer op niek

    niek

    'Zo'n honderd jaar waren 'wij' economisch, militair en cultureel' een grootmacht' zegt Kees, maar laat dat woord 'cultureel' maar weg. Vergeleken met culturen van meer dan 4000 jaar in China, Korea, Iran, Egypte en andere arabische landen waren wij een land van grijpgrage , misdadige, uitbuitende, onderdrukkende, onscrupuleuze 'nouveau riches' , die pas 4 eeuwen geleden begonnen met de oprichting van de eerste super-kapitalistische multinationals VOC en WIC.
    Interessant is het boek van Ewald van Vught :'Zwartboek overzee.
    Wat iedere Nederlander weten moet'.
    Met al dat geroofde geld kon natuurlijk een stimulans gegeven worden aan bepaalde culturele aspecten in de samenleving en konden bijv.onze schilders goed betaald worden. Van Gogh kwam daarvoor dan weer wat te laat.

  • Mark Sinops, di 07 februari 2012 08:22 Reageer op Mark

    Mark

    Sinds de volksverhuizing is het alleen maar achteruit gegaan.

  • Michiel Online, ma 06 februari 2012 23:07 Reageer op Michiel

    Michiel

    Dat klopt, Nederland raakt inderdaad in verval.

  • Frits Demeyer, ma 06 februari 2012 21:56 Reageer op Frits

    Frits

    "Wie er oog voor heeft, ziet overal signalen: Nederland raakt in verval." Er zijn problemen, maar ik weet nog wel een potje om die 4,4 miljard op te vangen: Ontwikkelingshulp!

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 21:04 Reageer op Bas

    Bas

    Han: Wat een enorme misser.

  • Han van der Horst, di 07 februari 2012 00:20 in reactie op Bas Grootel Reageer op Han

    Han

    Fluit maar in het donker, jongen

  • Piet Monster, ma 06 februari 2012 18:50 Reageer op Piet

    Piet

    Nederland is helemaal niet in verval, maar wel blijft het project moderniteit een wankele onderneming die voortdurende concentratie, ambitie en scherpzinnigheid vereist. Een voorbeeld daarvan is het zich richten op landen als idd, de BRIC landen. We zijn er nog niet zo op voorbereid dat we ons voor onze ontwikkeling weer naar buiten moeten richten, ipv dat de ontwikkelingen, omdat we nu eenmaal in het hart van het westen wonen, vanzelf voorbijkomen.
    Europa is al sinds het einde van WOII zijn macht kwijt, die lag in de VS en Rusland. Nu we onze centrale plek tussen die twee kwijt zijn en er andere grootmachten bijkomen, is het minder vanzelfsprekend dat de handel de hollandse kusten aandoet en zal de huidige welvaart dus ook steeds minder vanzelfsprekend worden. De enige manier is een federaal verenigd Europa.

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:22 in reactie op Piet Monster Reageer op Jan

    Jan

    Europa is belangrijker dan je denkt.

  • drs Zen, di 07 februari 2012 14:58 in reactie op Jan B Reageer op drs

    drs

    Ja, 'we' eten met zijn allen goed van Europa. En dat al honderden jaren. Eerst kaas, boter en zoute haring, nu Wasserbomben en ander oorlogstuig enzovoorts enzovoorts.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 00:21 in reactie op Piet Monster Reageer op Centurio

    Centurio

    "Nu we onze centrale plek tussen die twee kwijt zijn en er andere grootmachten bijkomen"

    Feitelijk is er maar één grootmacht: de VS.

    "..is het minder vanzelfsprekend dat de handel de hollandse kusten aandoet en zal de huidige welvaart dus ook steeds minder vanzelfsprekend worden."

    Waar baseer je dat op? De handel hoeft onze kusten niet aan te doen, als het hier maar verlaat. Dat doen we best prima, o.a. als groenteboer van de wereld.

    "De enige manier is een federaal verenigd Europa."

    Dat is waar, maar overschat de BRIC landen niet. Zo goed toeven is het daar niet.

  • Jan B, di 07 februari 2012 14:50 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Feitelijk is er maar één grootmacht: de VS.

    De VS zijn een grootmacht op hun retour. Het niet onderkennen van de opkomst van China en de expansieve aspiraties van dat land is een van de grootste vergissingen die de kruideniers in het westen maken.

  • drs Zen, di 07 februari 2012 15:04 in reactie op Centurio Veritas Reageer op drs

    drs

    'Feitelijk is er maar één grootmacht: de VS.'
    In de tijd van de kooiboois, ja. Nu hebben 'ze' te weinig geld om hun militaire spullen mee naar huis te nemen, als ze uitrukken. U kijkt te veel naar Amerikaanse vechtseries op televisie.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 21:41 in reactie op drs Zen Reageer op Centurio

    Centurio

    "U kijkt te veel naar Amerikaanse vechtseries op televisie."

    Welnee. Ik kijk meer naar feiten. Zou jij ook eens moeten doen. Door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie zijn de VS alleen overgebleven als absolute grootmacht. Om dat te bepalen kijk je dus niet alleen naar defensiebudget (overigens is het budget van de VS ca. 50% van het wereldwijde budget). Er wordt ook gekeken naar de financiele invloed. Aangezien de wereldhandel alleen al in dollars gaat, zegt dat feitelijk ook al genoeg. Ik kan nog wel even doorgaan maar je weet google wel te vinden, neem ik aan.

  • Piet Monster, di 07 februari 2012 18:17 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Piet

    Piet

    je hoeft maar naar goederenstromen en groei van havens in bepaalde gebieden te kijken. De Europese havens groeien al jaren veel minder hard dan de Aziatische.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 21:50 in reactie op Piet Monster Reageer op Centurio

    Centurio

    In Europa wonen ca. 500 miljoen mensen. In veel Aziatische landen gezamelijk een veelvoud van dat. Dat daar havens meer groeien is dus niet zo vreemd. Wist dat je Nederlandse bedrijven zoals Boskalis die havens aanleggen?

  • Henk Verwoerd, ma 06 februari 2012 18:39 Reageer op Henk

    Henk

    Ik heb u door.

    U zegt steeds op een iets andere manier ´vroeger was alles beter´.

  • Klaas Slager, ma 06 februari 2012 17:36 Reageer op Klaas

    Klaas

    Vanmorgen werd eindelijk eens duidelijk waarom onze treinenloop verstoord wordt bij sneeuw en ijs.

    Als een trein één van de zeer vele wissels passeert krijgt hij een schok, en valt er regelmatig een brok ijs tussen de wissels.
    Wisselverwarming doet zo'n brok ijs niet smelten, in de reportage kwam er een spoorwegman met een gasfles en een brander er aan te pas.
    Hoe dat opgelost zou kunnen worden, ik zou het niet weten.

    Wat ik nog minder weet is waarom treinmensen en media dit niet uitleggen.

    Van verval lijkt me geen sprake te zijn, behalve in de communicatie.

  • Han van der Horst, ma 06 februari 2012 17:54 in reactie op Klaas Slager Reageer op Han

    Han

    Het bijzondere is dat dit kennelijk de eerste keer is met dat vallende ijs. Als de boel in de afgelopen jaren spaak liep, hadden ze het dáár nooit over.

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:15 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jan

    Jan

    Die problemen met dat vallend ijs komen doordat er 's winters geen bladeren op de rails liggen. Een goede smoes mag namelijk nooit te doorzichtig zijn.

  • Herman , ma 06 februari 2012 18:33 in reactie op Klaas Slager Reageer op Herman

    Herman

    Hoe dat opgelost zou kunnen worden, ik zou het niet weten.

    Misschien zouden er een paar NS ing's met een olietanker mee kunnen varen naar Alaska.
    Gaat erg leerzaam worden.

  • Piet Monster, ma 06 februari 2012 19:10 in reactie op Herman Reageer op Piet

    Piet

    " Hoe dat opgelost zou kunnen worden, ik zou het niet weten"

    We zijn potverdorie naar de maan gevlogen en we zouden geen wissel ijsvrij kunnen houden? Een beetje hitte op een wissel loslaten moet toch niet zo een groot probleem zijn?

  • Wim Verver, di 07 februari 2012 13:43 in reactie op Klaas Slager Reageer op Wim

    Wim

    Er zijn dure kwalitatieve wissels en minder goede wissels voor minder geld

  • Joe Speedboot, di 07 februari 2012 14:35 in reactie op Wim Verver Reageer op Joe

    Joe

    Een waarheid als een koe! Probleem is echter dat de NS vreselijk slecht is in inkopen. Ik heb weleens wat klusjes voor ze gedaan en ze hebben daar werkelijk een patent op het maken van verkeerde keuzes. De spuuglelijke en door kinderziektes geteisterde Fyra is daarvan het meest recente bewijs.

  • Pepijn Nostrinite, ma 06 februari 2012 17:20 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    'Nederland raakt in verval'

    Dan lopen we mooi in de pas met de Europese gedachte. Niet Nederland doet ertoe maar Europa. We zijn goed bezig!

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 17:43 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Bas

    Bas

    Pepijn. Nederland raakt niet in verval. Denk je nou echt dat bedrijven zich iets aantrekken van politiek. Welnee. Die gaan hun eigen gang. De Saps, de Pechtolds, de Cohens, etc. Die mogen nog net over de Elfstedentocht discussieren. Maar een aanrader. Het boek dat Fentenner van Vlissingen kort voor zijn dood schreef. Ik ben de titel even kwijt. Maar die gaan echt niet bij een universiteit langs. Ze hebben zo hun eigen methoden. En die zijn zeer succesvol gebleken. Het probleem met Han is dat hij alles vanuit een universitaire blik bekijkt. En enige ondernemerszin heb ik nog weinig van universiteiten gezien.

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:19 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Maar die gaan echt niet bij een universiteit langs. Ze hebben zo hun eigen methoden. En die zijn zeer succesvol gebleken.

    Daarom mekkeren ze ook zo dat er bijvoorbeeld niet genoeg betastudenten van de universiteiten komen.

  • mevr. Peper, di 07 februari 2012 06:36 in reactie op Bas Grootel Reageer op mevr.

    mevr.

    Wat bedrijven echter niet doen is voldoende investeren in innovatie en opleidingen.
    Op het onderwijs wordt aan alle kanten beknibbeld, de échte brains moeten al geïmporteerd worden
    Nederlandse brains verdwijnen , als ze verstandig zijn en dat zijn ze, naar Amerika, waar ze meer kansen krijgen en meer geld voor onderzoek...
    Allemaal het gevolg van de zesjescultuur. Het hoeft niet meer tiptop in orde te zijn, als maar voldoende is is het goed genoeg.
    Dan blijf je gewoon achter bij andere landen, landen in ontwikkeling maar men eager is en zoveel mogelijk
    WIL leren.

  • drs Zen, ma 06 februari 2012 18:16 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op drs

    drs

    Nederland raakt in verval, Europa raakt in verval, de planeet raakt in verval en het universum raakt in verval. Het einde der tijden komt er aan. Laat dat nu al lang gezegd worden zo lang als er mensen bestaan.

    De bedoeling is dat we een Redder gaan zoeken. En toen?
    http://www.youtube.com/watch?v=X3HbkXGns38&feature=related

  • Raymond Bhagwandin, ma 06 februari 2012 16:45 Reageer op Raymond

    Raymond

    Dat Nederland in verval raakt lijkt me zonneklaar, soms roep ik wel eens links heeft Nederland op de kaart gezet, rechts veegt het eraf, in ieder geval zie ik dat de mentaliteit van den Hollander drastisch is veranderd, een spaarzaam volk, gemoedelijk en weinig agressief, geïnteresseerd in het wel en wee van de wereld, geëngageerd, sprak vreemde talen, dat beeld overheerste, waarschijnlijk ook afhankelijk van het milieu. Ik heb ze in alle klassen, rangen en standen meegemaakt, veel in arbeiderswijken in mijn jongere jaren gewoond, er was toch eenheid, links bemoeide zich met de arbeiders, heeft voor betere arbeidsomstandigheden gevochten, arbeiders deden niet moeilijk als links weer eens ludiek uit de hoek kwam, en deden soms mee, b.v. tegen de gevestigde orde. Ergens in de 80 er jaren is het klad erin gekomen, ik denk dat het moeilijk is te duiden waar dat aan lag, rechts kreeg meer (regerings)macht, economische invloed, mensen individualiseerden, de komst van buitenlanders, de invloeden veranderen waar mensen mee opgroeiden, kortom veel factoren waar ik uit eigen waarneming weinig over kan zeggen, hoewel ik het bewust heb meegemaakt, ik heb toch het sterke gevoel dat rechts beleid dit land weinig goeds brengt met als dieptepunt Rutte, Verhagen en Wilders, snijden in eigen vlees, een verstand van nul, een mooi voorbeeld, Schulz Verhagen gaat Zwitsers inhuren om te komen kijken hoe de zwaar onderbezette spoorwerkers zich drie slagen in de rondte moeten werken om wissels berijdbaar te houden, hoe dat weer komt kan de vvd, haar partij haarfijn uitleggen.

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 17:53 in reactie op Raymond Bhagwandin Reageer op Bas

    Bas

    Als ik jou zo hoor heb je geen notie van wat Nederland dagelijks exporteerd en importeerd. Je bent in de arbeiderswijk blijven hangen. Je hebt geen benul. Hoe denk jij dat je dagelijks verse groenten kunt kopen. Of een tv. Of een ipod. Of een bankstel uit Finland. Dat is allemaal of hier gemaakt of ingevlogen of met schepen gebracht. En zelfs als het hier gemaakt is dan zijn er vrachtwagens nodig. Dag................!

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:26 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Als ik jou zo hoor heb je geen notie van wat Nederland dagelijks exporteerd en importeerd.

    Nederland exporteert vooral gelul. Een beetje product moet worden ingevoerd. Ik weet niet of je het doorhebt maar er is vandaag weer een industrietak definitief ten onder gegaan in Nederland (personenauto's). En ga aub niet af op die zwaar geflatteerde exportcijfers waar ook de doorvoer via Rotterdam in meegenomen is.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 00:04 in reactie op Jan B Reageer op Centurio

    Centurio

    "Nederland exporteert vooral gelul"
    --------

    Met jou als hofleverancier.

  • Jan B, di 07 februari 2012 11:47 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Dans maar verder op je vulkaan.

  • Piet de Geus, di 07 februari 2012 01:17 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Nederland exporteert vooral gelul."

    Dat is heel mooi, want dan is onze economie kennelijk al voor een groot deel groen en duurzaam. Niks meer aan doen, zou ik zeggen.

  • Jan B, di 07 februari 2012 11:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Duurzaam gelul is anders een contradictie.

  • Piet de Geus, di 07 februari 2012 13:28 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Duurzaam gelul is anders een contradictie."

    Welnee: de bron is immers onuitputtelijk en er gaat amper energie mee verloren. Het enige wat wordt verplaatst is lucht en die is 100% opnieuw te gebruiken.

  • Jan B, di 07 februari 2012 14:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Nja, als je het zo ziet. Wat blijft is natuurlijk de vraag naar de zingeving van het een en ander.

  • Joe Speedboot, di 07 februari 2012 10:26 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    'Nederland exporteert vooral gelul.'

    Dat ben ik wel met je eens. Ik was gisteren bij een grote autofabriek in Duitsland en dacht weer eens 'dat soort ingewikkelde ontwerp- en maakprocessen kunnen we in NL nauwelijks meer aan'. Duitsland is sowieso steeds meer een verademing t.o.v. NL aan het worden, zeker als het gaat om elementair fatsoen.

  • Jan B, di 07 februari 2012 11:52 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Precies (en tragisch): Nederland kan het gewoon niet meer aan. Nederland is overgenomen door praatjesmakers zoals Centurio Veritas hierboven. Een OV-kaart invoeren wordt een onmogelijke opgave, over een vliegtuig of autoindustrie kan Nederland alleen nog maar dromen. Nederland loopt over van fiscale adviedbureau's, management consultants en ander inproductieve "ondernemingen". Het komt er onderhand op neer dat de ene consultant de andere bijstaat en omgekeerd. Miljarden gaan er op die manier om in een "industrie" die alleen gebakken lucht en stroef gelul produceerd.

  • Joe Speedboot, di 07 februari 2012 14:19 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Het tragische is dat al die managers hier juist niet slagen in het meest elementaire wat ze zou moeten doen: 'zorgen dat mensen op een goede manier met elkaar samenwerken'. In die autofabriek werken 55.000 mensen samen om iedere 20 seconden een auto - bestaande uit ca 8000 onderdelen - af te leveren, en dat 24/7, 365 dagen p/j. Zo'n prestatie is alleen mogelijk als je perfect met elkaar weet samen te werken, iets wat die Nederlandse egootjes helaas steeds meer verleerd zijn.

  • Jan B, di 07 februari 2012 14:58 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Klopt. De Volvo-vestiging in Gent heeft bijvoorbeeld dermate veel profijt van een in eigen beheer ontwikkeld systeem voor de interne logistiek dat het tot de bedrijfsgeheimen wordt gerekend. Men kent bijvoorbeeld geen overproductie, voor iedere auto die men produceert is er al een klant. Een klant die bij de dealer een nieuwe Volvo bestelt die uit Gent moet komen bestelt namelijk een auto die op dat moment nog gemaakt moet worden. Desondanks kan die klant zijn nieuwe Volvo in no-time bij de dealer afhalen.

  • Joe Speedboot, di 07 februari 2012 18:21 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Dat zijn idd fascinerende logistieke processen waar de NS nog een puntje aan kan zuigen ;)

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 21:31 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Centurio

    Centurio

    "Zo'n prestatie is alleen mogelijk als je perfect met elkaar weet samen te werken, iets wat die Nederlandse egootjes helaas steeds meer verleerd zijn."

    Door zo'n opmerking wordt het wel pijnlijk duidelijk dat je geen enkel inzicht hebt in de Nederlandse economie en het bedrijfsleven. Je verwijt al je medelanders last te hebben van een ego - zonder enige beargumentatie overigens - terwijl het enige wat jij en Jan doen is ongefundeerd azijnzeiken. Met die kennisname ben ik erg benieuwd wat jullie constructieve bijdrage is geweest in de maatschappij die jullie verfoeien.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 17:46 in reactie op Jan B Reageer op Centurio

    Centurio

    "Precies (en tragisch): Nederland kan het gewoon niet meer aan (...) Een OV-kaart invoeren wordt een onmogelijke opgave, over een vliegtuig of autoindustrie kan Nederland alleen nog maar dromen."

    Nederland is wat klein voor een auto-, vliegtuig- én scheepvaartindustrie. We kunnen in Nederland inderdaad niet alles maar helaas voor jou, in bepaalde dingen zijn wij toch echt heel erg goed. Dat de feitelijke productie niet altijd hier plaatsvindt, doet daar niets aan af. Damen bouwt bijv. sommige schepen als een bouwpakket in het buitenland maar het gehele project wordt gecoördineerd vanuit Nederland, incl. engineering, inkoop, enz. Als je een rondje langs Nederlandse bedrijven maakt, zou je versteld staan maar je kunt als klein land niet overal voorop lopen. Wereldwijd zijn Nederlandse bedrijven aan het werk, van het winnen van land, tot bouwen van tunnels tot het aanleggen van havens. Maar jij kan alleen zeuren over dat we geen massale productiehallen hebben. Nee, inderdaad. Loop je achter ofzo.

    Weet je wat belangrijk is? Dat je grondstoffen of voedsel kan produceren. Nederland is de nr. 1 groenteboer van de wereld. Dat dan weer wel.


    "Nederland is overgenomen door praatjesmakers zoals Centurio Veritas hierboven."

    Met dit soort opmerkingen toon je aan te vinden dat je meer recht van spreken hebt dan een ander. Een eigenschap waar je zelf altijd moord en brand over schreeuwt en dus niet serieus te nemen.

  • Jan B, wo 08 februari 2012 01:42 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Nederland is wat klein voor een auto-, vliegtuig- én scheepvaartindustrie.

    Die hadden we gewoon. Alle 3! En nee, ik loop niet achter. Eerder voor, in die zin dat ik voorzie dat uiteindelijk Nederland een onbeduidend landje van pennenlikkers, loopjongens, praatjesmakers en kantoorklerken gaat worden dat niet meer in staat is meerwaarde te genereren. Je watertomaten mag je houden trouwens.

  • Jan B, wo 08 februari 2012 01:50 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Een van de nieuwste scheepjes van Damen:

    The mv ‘Stade’ was delivered to her German managers at the end of July. The delivery took place in Shanghai, after successful trials held by Damen Shipyards Group and their partners Damen Shipyards Yichang. The first charter brings the vessel almost on a round-the-world-trip with loading in China and discharging on a river port in Brazil.

    Made in China, inclusief de eerste lading. En hier moeten we rijk van worden?

  • Raymond Bhagwandin, ma 06 februari 2012 23:11 in reactie op Bas Grootel Reageer op Raymond

    Raymond

    Los van dat je je kan afvragen of steeds meer consumeren een doel op zich kan zijn, maar zeker zonder groente kunnen we niet werken, worden we ziek, zwak en misselijk, maar wat import en export daarmee te maken heeft snap ik niet, ging gewoon door onder linksere kabinetten, sterker nog, werk, werk , werk was het motto van paars onder Kok, nou we hebben het geweten, de werknemers waren niet aan te slepen, je werd binnen gehaald met een gratis lease auto, ballonvluchten, geen zee ging te hoog om werknemers in de watten te leggen, ze kwamen van heinde en verre om te kijken welk wonder zich hier voltrok, zelfs president Clinton wou dat met eigen ogen zien, nou reken maar dat de import en export op volle toeren liep, dus waar hebben we het over.

  • Centurio Veritas, ma 06 februari 2012 22:39 in reactie op Raymond Bhagwandin Reageer op Centurio

    Centurio

    Ik sluit mij aan bij Bas hierboven, maar één zin wil ik wel even eruit lichten:

    "..soms roep ik wel eens links heeft Nederland op de kaart gezet, rechts veegt het eraf"

    Als iets Nederland op de kaart heeft gezet dan is het wel de VOC. Alles wat politiek zo incorrect als de neten is - wanneer je het links vraagt - heeft Nederland op de kaart gezet. Maar als het je uitkomt, dan heeft links alsnog Nederland op de kaart gezet. Ik vind dat zo grappig.. :-)

    Even voor jou informatie. Links noch rechts heeft Nederland op de kaart gezet. Dacht je nou echt dat de politiek bepaalt hoe het hier waait? Welnee. Dat doet het bedrijfsleven en onze uitstekende Nederlandse mentaliteit. Dat mag jij wel niets vinden (immers, "weg met ons" is het Linkse devies) maar in de landen om ons vinden ze dat zeer zeker wel. Ik hecht daar wat meer waarde aan dan jouw onderbuikgevoel.

  • Raymond Bhagwandin, di 07 februari 2012 07:20 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Raymond

    Raymond

    Als je het daarover wilt hebben vergeet je de jongens van de WIC, je weet wel die jongens van de slavenhandel, maar daar had ik het niet over, als ik het over links of rechts heb denk ik meer aan de modernere tijd, daarbij vraag ik me af of het gewone volk zoveel opschoot met de VOC, je moest geld hebben om in te leggen en zodoende van de winsten te profiteren, een sociëteit van rijke heren, de voorloper van de moderne beurs, daar plukken we nog de vruchten van, op het moment dat de belegger even niets ziet in het product dat jouw bedrijf maakt, ook al zijn de vooruitzichten niet slecht kan je zomaar ineens op straat staan. Als je vooruitgang of achteruitgang van een volk wilt beperken tot economische voor of tegenspoed heb ik het voorbeeld van paars gegeven, je zal toch moeten toegeven dat het een heel ander beeld geeft, Clinton die hier komt kijken naar een verbazing wekkend economisch fenomeen of een Balkenende in the Oval office die de hele natie verontwaardigt nadat hij ons inprentte dat zijn infantiele zuur tot zoet zou leiden, voor Rutte zie ik ze de deur ook al niet plat lopen, in tegendeel, diplomaten hebben geen beste rapporten over de gang van zaken, uiteindelijk zal dat ook afstralen op de economie, dus zelfs op economisch gebied houd ik staande dat rechts ons van de kaart veegt, als je daar op wilt ingaan zal ik je laten zien wat onderbuik is.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 12:53 in reactie op Raymond Bhagwandin Reageer op Centurio

    Centurio

    als je daar op wilt ingaan zal ik je laten zien wat onderbuik is.
    -----------

    Zoals al eerder gezegd, ben ik niet geinteresseerd in jouw onderbuik. Je komt met Paars, maar dat is niet bepaald een links kabinet geweest, met PvdA, VVD en D66.

    Daarbij ga je er ook aan voorbij dat NL de laatste jaren gewoon weer een rijker land is geworden. De cijfertjes staan gewoon op google. Zoek ze zelf maar op...

  • Raymond Bhagwandin, di 07 februari 2012 20:42 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Raymond

    Raymond

    Ik ben niet geinteresseerd in de VOC, dat had ik al aangegeven, jouw onderbuik, of misschien eerder borstklopperij, voor jou mag paars niet links zijn, voor mij is alles links in vergelijking met wat we nu hebben, bovendien kwam met Els Borst en Hans Dijkstal een ongekende vrijzinnigheid tot stand, ga er maar eens tegenaan staan met de sgp in je nek, daarbij krijgen we nog eens 15 miljard bezuinigingen voor onze kiezen, we worden rijker?, misschien denk je te simpel.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 22:01 in reactie op Raymond Bhagwandin Reageer op Centurio

    Centurio

    "..voor mij is alles links in vergelijking met wat we nu hebben"

    Beste man, dat zal best maar dat is totaal irrelevant. Wat voor jou is, is geen maatstaf namelijk. Een paars kabinet, is links noch rechts. Omdat het linkser is dan het huidige kabinet, maakt het dat nog niet links.

    Ik ben ook niet geinteresseerd in de VOC. Ik vond het slechts een komisch voorbeeld om jouw stelling onderuit te halen dat links Nederland op de kaart heeft gezet.

    Weet je wat Nederland op de kaart heeft gezet? Onze handelsgeest, inventiviteit, expertise, harde werken, en bovenal: afspraak = afspraak. Ik werk in de internationale maritieme industrie. En deze argumenten hoor ik vandaag de dag nog steeds waarom men graag met Nederlandse bedrijven zaken doet.

  • Raymond Bhagwandin, wo 08 februari 2012 00:51 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Raymond

    Raymond

    >
    Nee jouw niet onderbouwde mening maakt het tot een niet links kabinet, waarom dat voor mij wel zo was heb ik al aangegeven, dat het voor jou verder niet belangrijk is doet daar verder niets aan af.

    Gaan we vals spelen om te scoren?, niet echt recht door zee, zegt denk ik meer over jou, voorlopig heb je nog niets onderuit kunnen halen, zeker niet als je volgens mij aan kokervisie lijdt, dat ze her en der een baggerschuit nodig hebben wil nog niet zeggen dat het goed met het land gaat, dat probeer ik over te brengen, en rechts heeft er een handje van die ellende over ons heen te strooien, ik kijk niet alleen naar mezelf, ik heb het redelijk goed, maar ook naar hen die het minder hebben getroffen, misschien is dat het verschil tussen jou en mij, met borstklopperij ga je het niet redden.

  • Jan B, di 07 februari 2012 11:55 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Als iets Nederland op de kaart heeft gezet dan is het wel de VOC.

    Ja, die heeft (met name in zijn nadagen) Nederland als een decadent zelfgenoegzaam en stagnerend land op de kaart gezet. Nederland is toen ook volledig door het ijs gezakt. Geen voorbeeld om na te streven.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 12:47 in reactie op Jan B Reageer op Centurio

    Centurio

    Dat is inherent voor iets wat in zijn nadagen zit. Dat neemt niet weg dat je voorbij gaat aan het feit dat ik een legitiem punt maak.

  • Jan B, di 07 februari 2012 15:07 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Buiten Nederland kent niemand de VOC nog. En met die supermacht-status van Nederland viel het ook wel mee, de glorietijd van de VOC heeft slechts een paar decennia geduurd (daarna kwam het potverteren en hield Nederland als vooruitstrevende natie langzaam op te bestaan). Bovendien heb ik, afkomstig van beneden de rivieren, ook nauwelijks enige voeling met die hele VOC. Zuid-Nederland dat waren de generaliteitslanden, van de VOC heeft men hier nooit wat gemerkt. Het hele VOC-gebeuren roept dan ook werkelijk geen sprankje vereenzelviging bij mij op.

  • Alex Mulder, ma 06 februari 2012 16:02 Reageer op Alex

    Alex

    Wat dacht je van een inburgeringscursus voor Managers ?
    Zonder dat diploma mag je dan geen 2e lijn manager (of hoger) worden.
    Thema's ? Democratie, Solidariteit, Mensenrechten, Ethiek, begrijpelijk Nederlands en spelling (daar zakken de meesten wel op).

  • milow rambaldy, ma 06 februari 2012 14:56 Reageer op milow

    milow

    arrogantie maakt blind en uiteindelijk leidt tot verval!

  • Jac Schmidt, ma 06 februari 2012 14:32 Reageer op Jac

    Jac

    Niet alleen Nederland raakt in verval maar de hele EU.
    Ik denk dat dat komt omdat we zonodig de Chinese en en Afrikaanse "welvaartsstaat" hier willen invoeren.
    Maar dat is de weg naar een beter wereld niet, we moeten juist onze verworvenheden tot voorbeeld stellen aan landen als Brazilie.
    Producten invoeren is prima als ze maar niet door loonslavernij gemaakt zijn.

  • Sjakie Chocola, ma 06 februari 2012 14:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Welke producten worden tegenwoordig niet door loonslaven gemaakt? Sowieso alles uit China en daar komt bijna alles al vandaan..

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:20 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Jan

    Jan

    Maar dat is de weg naar een beter wereld niet, we moeten juist onze verworvenheden tot voorbeeld stellen aan landen als Brazilie.

    Precies. Afrika is niet de norm.

  • Sjakie Chocola, ma 06 februari 2012 14:28 Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Wat een opportunistisch stuk, zeg. Dat de treinen niet rijden in de sneeuw is echt niet nieuw, dat is al jaren. Hoe lang horen we die nonsens over bladeren op het spoor wel niet? Ook de schuld van de regering of Wilders?
    En het klopt je hebt bijna niets aan Portugees, een vriendin van mij heeft Portugees gestudeerd. Het enige wat ze er aan over gehouden heeft is een dikke studieschuld, er was gewoon niet genoeg vraag naar.

  • Ine Sessink, ma 06 februari 2012 14:50 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Ine

    Ine

    De problemen met het spoor kun je wel wijten aan rechts, die zo nodig alles wilde privatiseren en daarom Prorail afsplitste van de NS. Na die splitsing zijn de problemen pas goed uit de hand gelopen.
    Al die privatiseringen hebben ons totaal geen goeds gebracht. Kijk maar naar de zorg, waarvan de kosten gigantisch stijgen en daarmee ook de zorgpremies.

  • Jim Peeters, ma 06 februari 2012 17:28 in reactie op Ine Sessink Reageer op Jim

    Jim

    Hogere zorgkosten aan de privatisering koppelen? Zoiets noemt men populistische borrelpraat:)

    Verder waren er bij de NS ook veel problemen voor de privatisering. Alleen zijn die allemaal vergeten

  • Piet Monster, ma 06 februari 2012 18:35 in reactie op Ine Sessink Reageer op Piet

    Piet

    Daarentegen betaalt U stukken minder voor uw telefoonnota en komen energiebedrijven en zorgaanbieders veel minder makkelijk weg met monopolistische arrogantie. Het is niet alleen hosanna, maar zeker ook niet slecht. Nu kan ik van mijn energieleverancier, onder dreiging van overstappen naar een andere aanbieder, eisen dat hij me korting geeft. Had U het staatsbedrijf 20 jaar geleden horen lachen aan de andere kant van de lijn als ik dat had voorgesteld?

    Vergeet niet dat U toen de spoorwegen nog staatsbedrijf waren vooral blij moest zijn dat u mee mocht met de trein. De reiziger was vooral een hinderlijke variabele in de dienstregeling. Het beste was maar dat er zo min mogelijk mensen met de trein meegingen, dan werd ie niet vies en reed hij op tijd. Het " als het je niet bevalt ga je toch lopen" toontje verdwijnt in ieder geval langzaam, met hier en daar nog wat oprispingen zoals de ns directie dit weekend liet horen. Maar dat het een beetje klantvriendelijker is geworden sinds de privatisering, dat is al een hele winst.
    Het is ook niet meer te vergelijken, staatsbedrijf of niet meer, in 1995 waren de reizigersstromen veel kleiner, maar toen reden er ook echt geen 4 ic 's per uur op het hoofdnet.
    Ik ben als dagelijkse reiziger kritisch op NS, maar er is net zo goed al heel veel verbeterd.
    p.s NS kan over dit weekend wel leuk stellen dat het de infra was die het liet afweten, maar de eerste verstoring op het IC net was een defecte trein tussen Utrecht en Schiphol

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 15:03 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Bas

    Bas

    Ik vind dat niet vreemd. Bedrijven zitten niet te wachten op taalkundigen. Het gaat juist om een scala aan zakelijke kennis in combinatie met inzicht in de cultuur. En niet alleen dat. Maar ook de mogelijkheden en onmogelijkheden van zaken doen met een bepaald land.

  • mevr. Peper, di 07 februari 2012 06:37 in reactie op Bas Grootel Reageer op mevr.

    mevr.

    Toch is het handig wanneer je je, wanneer je met Brazilië handel wilt drijven in die taal kunt uitdrukken.
    Het helpt.

  • Centurio Veritas, di 07 februari 2012 17:51 in reactie op mevr. Peper Reageer op Centurio

    Centurio

    Welnee. Brazilianen spreken prima Engels. Als je handel met Brazilie wil drijven moet je tijd, zin en geld hebben om om te gaan met de ultrabureaucratie daar.

    Dus moet je iets hebben of kunnen wat ze daar écht écht niet hebben. Anders maken ze jou het leven zuur. Dan maakt 'Braziliaans' (Portugees) spreken echt geen verschil...

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:17 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Jan

    Jan

    Dat de treinen niet rijden in de sneeuw is echt niet nieuw, dat is al jaren.

    Precies. Het proces is ook al jaren gaande. Alleen worden de gevolgen nu steeds duidelijker merkbaar.

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 14:23 Reageer op Bas

    Bas

    De vraag is of dit een zaak voor universiteiten is of voor bedrijven. Misschien hebben ze het nog steeds. Maar vroeger had Philips een talencentrum. Daar kregen medewerkers gerichte taallessen. Afhankelijk van het land waar zaken mee werden gedaan. Het lijkt me volstrekt logisch dat ondernemingen die ergens een markt zien hun mensen hiervoor op (laten) leiden.

  • Jan B, ma 06 februari 2012 22:21 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Maar vroeger had Philips een talencentrum. Daar kregen medewerkers gerichte taallessen.

    Philips heeft hier in Nederland bijna niets meer.

  • André Rodenburg, ma 06 februari 2012 14:16 Reageer op André

    André

    Versuimd Braziel... waar hebben we dat eerder meegemaakt?
    En dat terwijl Portugese bedrijven zich om fiscale redenen wel een Nederlandse postbys katen aanmeten.

  • Marc Schouten, ma 06 februari 2012 16:55 in reactie op André Rodenburg Reageer op Marc

    Marc

    Ja, de Dutch Sandwich is populair

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven