za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Mercita Coronel Word fan Abonnement
02 februari 2012 Reageer (46) 1119 x bekeken Leven
Als Latina heb ik niets met Máxima
Nederland is gewoon gevallen voor een dame die op haar bewoners leek: blond, lang, hoogopgeleid en uit een welvarend milieu
‘Ik ben Latijns, dat blijf ik. […]. Ik hou van dansen en zingen’, zei Máxima in een NOS-interview. Zo idolaat Nederlanders zijn van Máxima vooral dankzij haar Latijns-Amerikaanse wortels, zo weinig heb ik als Nederlandse met Zuid-Amerikaanse roots met deze framing: ik herken weinig Latina in haar.
Dat heeft met twee zaken te maken: met etniciteit en milieu. De meest in het oog springende verschillen wanneer Máxima en ik naast elkaar zouden staan, zijn de lengte en de kleur. Ik ben een indiaan, dus klein. Ik heb daarnaast een bruine huid en zwart haar zoals de meeste inheemse Zuid-Amerikaanse vrouwen. Laat het hier duidelijk zijn: slechts in bepaalde delen van Zuid-Amerika wonen blonde Latina’s.
Máxima is verder opgegroeid in een gegoede buurt en klasse en met een vader die een ‘belangrijke’ baan had in een militaire dictatuur (heb ik ook niets mee). Ik ben opgegroeid in een achterbuurt, zonder vader en een moeder die voor drie kinderen moest zorgen. Máxima volgde haar middelbare opleiding op een Britse aristocratische tradities geënte school in Buenos Aires. Ik zat inmiddels in Schoonhoven op de mavo, op advies van de hoofdmeester, terwijl ik vwo had gescoord op de cito-toets (gelukkig is dat snel recht gezet). En ga zo maar door. Was er ooit een gerede kans geweest dat ík en niet Máxima Willem-Alexander tegen het lijf was gelopen in de feestweek van Sevilla?
De positieve reactie van vele Nederlanders op de Zuid-Amerikaanse achtergrond van Máxima irriteerde mij enigszins. De massale toeëigening van de Argentijnse tango als bijna nationale cultuurgoed was opvallend in een tijd van polarisatie en islamofobie. Carel Kraayenhof heeft daar een gouden plaat aan overgehouden, zonder dat de gemiddelde Nederlander amper wist dat niet hij maar het toch echt Astor Piazolla was die het ‘traan-nummer’ heeft gecomponeerd en een van de grondleggers is van de tangomuziek. Het meest irritante vond ik de mensen die Máxima als rolmodel voor de migranten, de eerste generatie gastarbeiders in het bijzonder, voorhield. Ze sprak zo snel en zo goed Nederlands en ze paste zich zo goed aan! Ik denk dat de meeste Mohammeds ook wel in een paleis met bedienden en leuke privéleraren zich hadden wil leren aanpassen aan een nieuw land.
Toen (in 2003) ging Máxima zich inzetten voor de integratie van de allochtone vrouw: de commissie PaVEM. Sympathiek, maar haar eigen ervaring kan moeilijk als maatgevend voor de gemiddelde allochtone vrouw gezien worden. Bovendien bleek algauw dat allochtone vrouwen zich slechts onder bepaalde voorwaarden mochten ontwikkelen. De commissie telde namelijk ook allochtone vrouwelijke leden, maar een aantal van hen trok zich terug omdat eigen initiatief als allochtone vrouw helemaal niet op prijs gesteld zou worden. Ze mochten bovendien niet met de pers praten, alleen een man, in casu Paul Rosenmöller, mocht het woord namens hen voeren. Kortom, ze voelden zich als ‘excuus allochtoon’ gebruikt.
Wat er precies met het advies van PaVEM is gebeurd? We weten het niet. Wel, eerlijk is eerlijk, subsidieerde het Oranjefonds (een kado van tien miljoen van het Nederlandse volk aan het koninklijk echtpaar zodat ze zichzelf tof kunnen voelen) projecten waarin vrijwilligers allochtone vrouwen Nederlandse les geven. Waarom niet ook eigen geld ingezet om goede privéleraren aan te trekken - in plaats van bijvoorbeeld het bouwen van een droomhuis in Mozambique - om bijzondere vrouwen net zo’n kans te geven als Máxima zelf heeft gekregen om effectief het Nederlands te leren? Máxima heeft een keer haar nek uit gestoken. Door te stellen dat ‘de’ Nederlander niet bestaat. Even dreigde een deel van Nederland af te haken. Maar haar charme kwam deze nationaal gevoelde krenking te boven. Máxima moest zich voortaan maar beperken tot uitspraken over haar gezin, het Oranjefonds en vooral veel ‘Zuid-Amerikaans’ lachen, dansen en zingen. Een beetje als de route van de ‘excuus allochtoon’.
Klinkt dit cynisch? Mogelijk. Ik noem het kritisch. Ik plaats vooral mijn vraagtekens achter de makkelijke acceptatie van Máxima als Zuid-Amerikaanse/ allochtone vrouw in de boezem van de Nederlandse natie. De grote zwijm waarin Nederland is gevallen bij de mooie, spontane en intelligente Máxima is invoelbaar. Toch wringt het. Ik vraag mij af als Willem-Alexander met een ‘echte’ donkere Latina of Latifa was gekomen, hoe gemakkelijk dan het acceptatieproces was verlopen. Máxima is niet de gemiddelde Latina, laat staan de gemiddelde allochtone vrouw. Nederland is gewoon gevallen voor een dame die op haar bewoners leek: blond, lang, hoogopgeleid en uit een welvarend milieu. En aardig, dat lijkt mij wel.
Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Charlotte Amsterdam, di 20 maart 2012 19:55 Reageer op Charlotte
Prinses Angela van Liechtenstein is een donkere Latina. Samen met Prins Maximilian van Liechtenstein hebben ze een bruin zoontje met kroes haar, Prins Alfons van Liechtenstein.
-
Adrie Kooijman, zo 05 februari 2012 21:16 Reageer op Adrie
Niks 'vallen' voor Maxima. Nou ja... een heleboel mensen wel geef ik toe.
Ik zie Maxima als een geslaagd opportunistisch type met de ambitie om rijk en beroemd te worden. Van redelijk hoge komaf, heeft ze zich door sociale netwerken (niet de internetversie, maar de real-life versie) opgewerkt tot in ons koningshuis: missie geslaagd. -
Ellen Stapraden, zo 05 februari 2012 01:23 Reageer op Ellen
Maxima is van nature ook donker, maar is zwaar geblondeerd.
Nee, ik val beslist niet voor haar, blijf het een toneelspeelster vinden. Met een aardig snoetje, dat wel. Maar wat waren de motieven om met WA in zee te gaan, wie is ZIJ ZELF ?
Bovendien uit een crimineel milieu (vader en moeder beiden nog steeds aanhanger van het Videla-regiem, zonder enig excuus), waar ze niet duidelijk afstand van heeft genomen.
Het is zoals de geschiedenis leert: de Oranjes en aanhang hebben het moreel nooit zo nauw genomen. -
Mark Sinops, vr 03 februari 2012 22:51 Reageer op Mark
Maar dankzij Maxima zit er een voor juristen interessante asiel zaak aan te komen.
-
Bas Grootel, vr 03 februari 2012 18:46 Reageer op Bas
Piazolla: inderdaad prachtige muziek. De rest. Waarom wordt je nu juist op die éne verliefd. Terwijl er miljoenen zijn die dat ook hadden kunnen zijn.
-
niek jansen, vr 10 februari 2012 04:35 in reactie op Bas Grootel Reageer op niek
Bas, de ontmoeting tussen WA en Maxima was gearrangeerd door Prins Bernhard, ook zo'n moreel hoogstaande Oranje telg.
-
Ben Joosten, vr 03 februari 2012 16:40 Reageer op Ben
"Laat het hier duidelijk zijn: slechts in bepaalde delen van Zuid-Amerika wonen blonde Latina’s."
Tja, ik zou zeggen: nou en?
Het unieke van Zuid Amerika is dat het een echte smeltkroes is, waar alle mensentypen uit de hele wereld wonen en deels met elkaar vermengd raken. Dat zal gewoon verder gaan, en noch het conservatisme van de blanke, blonde Argentijnse bovenlaag, noch de in slogans verpakte jaloezie à la Mercita Coronel zal daar iets aan kunnen doen.
Overigens, Piazolla was in de jaren 80 in Nederlandse culturele kringen een grotere held dan in Argentinië, waar ze destijds van die hele tango nuevo niets moesten hebben. -
Henk De Bree, vr 03 februari 2012 16:10 Reageer op Henk
DE Latina bestaat misschien niet???? :)
-
Marta de Wit, vr 03 februari 2012 11:49 Reageer op Marta
Ik lees vooral veel jaloezie, en weinig inhoudelijks. Blijkbaar mogen we Maxima niet accepteren.
-
Piet de Geus, vr 03 februari 2012 11:33 Reageer op Piet
Het is volstrekt duidelijk dat Mercita Coronel veel beter is geïntegreerd dan Máxima. Nou ja, ze heeft in ieder geval het eindeloos klagen en mekkeren een stuk beter onder de knie. Chapeau!
-
johan n., za 04 februari 2012 13:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op johan
Ik heb het vermoeden dat La Maxima ook weinig te mekkeren en te klagen heeft, als het gaat om acceptatie en (financiële) waardering.
Maar ik kan me vergissen.
Ze zal het ongetwijfeld erg moeilijk hebben met de publiciteit rond haar persoontje.
Want ze is uit pure liefde getrouwd.............nergens anders om. -
Hein van Leeuwen, vr 03 februari 2012 10:57 Reageer op Hein
Vermoeiende bijdrage, eerlijk gezegd....
-
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 11:15 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Nieuw!:
Nee, een hele goede bijdrage
Jullie snappen er niet zo veel van omdat jullie niet echt een begrip hebben van de geschiedenis van Latijns-Amerika .
Beste mevrouw Coronel heeft waarschijnlijk dat wat overschat .
In Nederland hebben we een relatief natuurlijke overgang van arm tot rijk . Er is voor elk bedrag wel iemand die dat maandelijks ontvangt .
In latijns amerika heb je arm - dat is de grote meerderheid en dan heb je heleboel niks en dan heb je de middenklasse en die zijn vrij rijk en dan de elite en die is stinkend rijk - die hoeven niks te doen die hebben butlers en zwembadschoonmakers privejets en weet ik veel wat .
De middenklasse zit daar een stukje onder maar niet veel - maar dat verschilt per land .
Maar de elite dat zijn exorbitante zelfverrijkers .
Maxima komt uit die hoek - schorem
En dient derhalve niet gezien te worden als een latina maar als een neokoloniale parasiet . -
Hank Nozemans, vr 03 februari 2012 22:21 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hank
Lekker stigmatiserend brallen en mensen beoordelen op hun komaf.
Neokoloniaal is ook een beetje een domme term, gezien de Spanjaarden het 400 jaar geleden al koloniseerden. en het sinds begin 1800 al onafhankelijk is. Als je zo gaat brullen, dan kun je alle Amerikanen ook allemaal neokolonialen noemen. Allez, waarom de centraal aziaten ook niet neokolonialen noemen. Een hoop hebben immers mongools bloed.
Bovendien slaat u de plank wat betreft de Argentijnse middenklasse volledig mis. Mijn vriendin is Argentijns, dus ik kom er al jaren. De middenklasse verdient helemaal niet zo veel, het is gewoon op de centjes letten. Het zijn gewoon hardwerkende mensen. Een heleboel hebben europese wortels, maar ze voelen zich Argentijns en Zuid Amerikaans. -
Nieuw!: Veldman, za 04 februari 2012 13:23 in reactie op Hank Nozemans Reageer op Nieuw!:
ja argentinie is wat europeser dan de meeste landen
neemt niet weg dat maxima van parasietaire elite is
en jazeker ik noem de amerikanen wel degelijk neokolonialisten.
vraag uw vriendin trouwens eens wat er gebeurt is met haar land in 2001 en de oorzaken daarvan . Juist argentinie had inderdaad zoiets al een middenklasse, de meesten zijn verarmd door jarenlang neoliberaal beleid onder die meneer met zijn bakkebaarden (ben zijn naam even kwijt) de Kirchners konden puin ruimen en nog steeds leven er teveel mensen in armoe .
PS . en mate is beter dan koffie -
Klaas Slager, vr 03 februari 2012 09:41 Reageer op Klaas
Mij lijkt dat we een goede hebben aan Maxima, dat ze niet van Indiaanse afkomst is kan ze niet helpen.
Ook heeft ze niet haar ouders uitgezocht.
Het verhaal lijkt me Wilders achtig, immigranten blijven immigranten.
Dat het gedrag van westerlingen in zowel Z als N Amerika niet de schoonheidsprijs verdient is overigens zeer waar, maar dat begon al in de 16e eeuw. -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 09:47 in reactie op Klaas Slager Reageer op Nieuw!:
nee hoor - nu nog steeds
-
Klaas Slager, vr 03 februari 2012 09:53 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Klaas
'Verdient' is tegenwoordige tijd.
Het vak begrijpend lezen is kennelijk niet effectief genoeg. -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 10:09 in reactie op Klaas Slager Reageer op Nieuw!:
sorry nog niet helemaal wakker
-
kees boer, do 02 februari 2012 23:02 Reageer op kees
zucht!
-
Pieter Pan, do 02 februari 2012 23:35 in reactie op kees boer Reageer op Pieter
geeft lucht
aan een hart
vol smart? -
Pieter Pan, do 02 februari 2012 22:55 Reageer op Pieter
Ik begrijp je Mercita, maar het is de moeite niet waard om daar een artikel aan te wijden.
Je kunt goed schrijven. Gebruik je talent voor een ander soort verhalen. Ik vond je artikel over Israel een mooi stuk, ongeacht de mening die ik zelf had.
Dag Mercita. Ik hoop snel weer iets van je te mogen lezen. -
Han van der Horst, do 02 februari 2012 21:03 Reageer op Han
Maxima heeft een Baskische achternaam en haar moeder heet van zichzelf Cerruti. Dat is Italiaans. Dit betekent dat zij een typische porteña is, een meisje van Buenos Aires, net als haar meeste stadgenoten met Iberische en Italiaanse wortels. Haar voorouders zullen wel tussen 1880 en 1900 met de boot naar Argentinië gekomen zijn want de toenmalige presidenten bevorderden sterk de immigratie en de meeste liefhebbers kwamen uit Zuid-Europa. Nu ik toch een eind weg zit te tikken, het zullen wel zuid-Italianen zijn, die Cerruti's, want daar kwam het merendeel van de Italiaanse immigranten naar de nieuwe wereld vandaan. Daarom heeft Sao Paulo in Brazilië nog steeds zo'n sterke Napolitaanse imprint. Zij hebben er bijvoorbeeld de allerlekkerste pizza's van de hele wereld.
Maxima's vader diende de plattelandsaristocratie van Argentinië, maar hij hoorde er niet bij en dat laten ze hem - lees ik - tot op de huidige dag voelen.
Nog iets: Argentijnen worden in de rest van Latijns Amerika voor arrogant versleten en zelfs aangeduid als los yanquís del sur.
Ik proef daar wat van in het stuk van Mercita.
Hier is nog iemand die ik persoonlijk ook wel graag als kroonprinses had gezien: Andrea Jaramillo.
Maar ze is al koningin. Van het carnaval in Barranquilla, Colombia
http://www.youtube.com/watch?v=aHsJ6hB_viI -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 13:01 in reactie op Han van der Horst Reageer op Nieuw!:
waarom wil je die arme mevrouw het bed van alexander toewensen?
wat heeft ze jou ooit misdaan? -
Han van der Horst, vr 03 februari 2012 16:06 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Han
Tja
http://www.youtube.com/watch?v=3CNAQfcTKuo&feature=related -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 21:37 in reactie op Han van der Horst Reageer op Nieuw!:
ok legitiem argument
:( -
Bas Grootel, do 02 februari 2012 21:00 Reageer op Bas
Om het je nog maar eenste vertelen. Maxima is van ons. En wie ji ook bent. Je snapt er niets van.
-
Jan de Boer, vr 03 februari 2012 07:19 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan
"Maxima is van ons."
??? Dus ook van Mercita Coronel!
"En wie ji ook bent."
Mercita Coronel is van ons!
"Je snapt er niets van."
Idem dito dus.
Tenzij je écht vindt dat Mercita Coronel niet bij ons hoort.
:-( -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 08:15 in reactie op Bas Grootel Reageer op Nieuw!:
En wie zijn jullie dan precies?
-
Anja Lodewijks, vr 03 februari 2012 08:39 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Anja
-
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 09:57 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Nieuw!:
Ow Randstedelijke randdebielen
Nou zo mogen Minima Zeurigetsie houden hoor.
Ik heb niks met die elitaire uitzuiger.
Die Latijns-Amerikaanse elite zijn parasieten van het ergste soort .
Die hebben de bevolking van dat continent eeuwenlang uitgezogen .
Waarom denk je dat ze blond is ?
Dat is wat men niet begrijpt aan dit artikel.
Scroll eens naar 14:00 - hier iemand van de Venezolaanse Elite die het O ZO SLECHT heeft nu Chavez daar de armen rechten geeft :
http://video.google.com/videoplay?docid=-3739500579629840148 -
Anja Lodewijks, vr 03 februari 2012 11:39 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Anja
"Nou zo mogen Minima Zeurigetsie houden hoor."
Absoluut, helemaal voor noppes. http://bier.blog.nl/files/2009/12/cadeau.gif
"Waarom denk je dat ze blond is ?"
http://www.lavendula.nl/merk/herbatint/herbatintcolours.jpg
Democratie bestaat niet, de doorgeslagen elite en indoctrinatie wel. -
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 12:59 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Nieuw!:
westerse blanke elite die eeuwenlang de gemengde (gekleurde) bevolking uitbuit.
Alex maakt er bij mij geen goede sier mee ; in tegendeel
maar schijnt dat Bea nogal een vinger in de pap had waar Alex zijn kleine pielemoos in mocht steken en volgens Bea is kennelijk een fascistsendochter prima als partner voor de door domheid en lelijkheid geteisterde Alexander .
Alexander is al lang blij die hoeft maar naar zijn broer te kijken en denken " alles beter dan Mabel" -
Hank Nozemans, za 04 februari 2012 12:58 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hank
Ja joh, gooi gewoon heel Zuid Amerika op heen hoop, maakt allemaal niet uit. Nog even een racistische insinuatie op haar blond zijn erachteraan, wat een gotspe.
Een groot deel van de bevolking in Argentinie komt uit hele arme delen van Italie, Spanje en Zuid Frankrijk en zijn naar Argentinie vertrokken om een beter leven te vinden.
Nu weet ik niet wat de europese roots zijn van zorreguieta, maar de meesten Basken zijn begin 19e eeuw naar Argentinie vertrokken omdat ze in hun land van herkomst geen plek meer hadden om hun boederij op te zetten. (alleen eerstgeborene zoon erft de famillie boerderij) Er zijn daarom een hoop Basken naar Argentinie vertrokken en hebben daar succesvolle (landbouw)bedrijven opgezet.
Dat is niet anders gegaan dan in de VS, maar daar hoor je niemand over. -
Nieuw!: Veldman, za 04 februari 2012 13:30 in reactie op Hank Nozemans Reageer op Nieuw!:
De genocide op de inheemse bevolking van de VS en Canada daar hoor je te weinig mensen over maar die zijn er wel degelijk.
Verschrikkelijke praktijken zijn niet eens zo lang geleden zoals gedwongen sterilisatie en bijvoorbeeld in canada gruwelijke moord en marteling van kinderen : http://video.google.com/videoplay?docid=-6637396204037343133
En wat blond betreft . Latijns-Amerikaanse elite is nooit van inheemse achtergrond. Waar dan ook de elite heeft altijd een lichtere huid .
Hoe dan ook als jou vriendin Argentijnse is is deze docu een must-see voor jou : http://www.youtube.com/watch?v=rH6_i8zuffs
Geeft je gelijk ook inzicht wat er nu in Europa gebeurt -
Hank Nozemans, za 04 februari 2012 15:20 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hank
En wat blond betreft . Latijns-Amerikaanse elite is nooit van inheemse achtergrond. Waar dan ook de elite heeft altijd een lichtere huid .
In tegenstelling tot de rest van Zuid Amerika, was Argentinie heel dun bevolkt toen de spanjaarden in de 16e! eeuw arriveerden. Het huidige percentage inheemse bevolking bedraagt slechts 1% Dus de kans is heel groot dat de elite een europees uiterlijk heeft. Slaat dus nergens op die opmerking. Evenmin als dat gezever over uitbuiting van de inheemse bevolking, bijna het hele land is van Europese komaf. U denkt het land te kennen van wat youtube filmpjes, maar dat doe je dus niet.
Argentinie, heeft een corrupt en falend politiek systeem, maar dat heeft niks met kolonialisering te maken, maar met domme keuzes van de bevolking tijdens verkiezingen. -
Nieuw!: Veldman, za 04 februari 2012 13:41 in reactie op Hank Nozemans Reageer op Nieuw!:
Wel leuk dat je eens reageert Alexander , wellicht dat je toch nog een goed koning zult blijken ;P
-
Bas Grootel, do 02 februari 2012 20:54 Reageer op Bas
Oh. Ben je jaloers dat ene Maxima uit jouw bevolkingsgroep zomaar een princses is geworden.
-
Jan de Boer, vr 03 februari 2012 07:27 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan
"Oh. Ben je jaloers dat ene Maxima uit jouw bevolkingsgroep zomaar een princses is geworden."
Uhhh..., Bas...., Mercita Coronel beweert nu juist dat Maxima *niet* uit haar bevolkingsgroep komt.
Mercita Coronel eindigde tenminste nog aardig met "En aardig, dat lijkt mij wel." Dat kun je van de meeste autochtonen die het over allochtonen hebben helaas niet zeggen. -
Popeye Kamper, zo 05 februari 2012 19:04 in reactie op Bas Grootel Reageer op Popeye
"Oh. Ben je jaloers dat ene Maxima uit jouw bevolkingsgroep zomaar een princses is geworden."
Hoezo jaloers? Soort zoekt soort, Maxima de zuipschuit van Argentié, Alexander de zuipschuit van Leiden. 'N benoemde prins en 'n omhooggevallen geval, dat zich Prinses mag noemen. -
Jan L., do 02 februari 2012 20:49 Reageer op Jan
Dit is niet cynisch, niet kritisch, maar een bijna pathetische poging iets te benoemen om over te kunnen zeuren. Je neemt het Maxima bijna kwalijk dat ze blond en hoger opgeleid is.
-
Peter Middle, do 02 februari 2012 19:47 Reageer op Peter
Ik zou het eerder denigrerend noemen in plaats van cynisch.
Opgegroeid zijn in een goede buurt maakt haar niet meer noch minder, opgroeien in een arme buurt en het hebben van zwart haar maakt u niet meer, noch minder.
Het hebben van blond haar maakt haar niet minder zuid-amerikaans., het hebben van zwart haar maakt u niet meer zuid-amerikaans.
Als u net zo charmant bent of zou zijn, zou de Nederlandse bevolking u net zo goed accepteren.
Met alle respect, maar u doet precies wat u anderen verwijt. -
kees van eck, do 02 februari 2012 19:29 Reageer op kees
Je kan maxima niet kwalijk nemen dat ze blond, lang en aantrekkelijk is... hoogopgeleide latifa's uit het hogere sociaal-economische segment zijn er ws. ook veel minder, dus statistisch gezien klopt maxima's voorkomen... als voorbeeldfunctie had het natuurlijk veel beter geweest als alex een hollandse schone had weten te veroveren, zwart, wit of bruin, maar die markt was kennelijk ontoereikend.
-
Nieuw!: Veldman, vr 03 februari 2012 14:02 in reactie op kees van eck Reageer op Nieuw!:
aantrekkelijk?
huh?
ik vind haar erg lelijk -
Piet de Geus, za 04 februari 2012 02:42 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet
"aantrekkelijk?"
Ik zie het ook niet zo in dat duffe paffertje. Dat ze aan Prins Pils is blijven hangen schijnt ook een vooropgezet plan te zijn gewest om haar aan de man te brengen. In Argentinië maakte ze in ieder geval geen schijn van kans met haar figuur. -
johan n., za 04 februari 2012 13:28 in reactie op kees van eck Reageer op johan
Blond, lang en aantrekkelijk.................geblondeerd, in feite niet zo lang en denk je dat gezicht even in met haar eigen donkerbruine haren...........
Maar OKEE, als we dan toch zo'n dametje moeten velen in ons midden is ze niet ze slechtst denkbare.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
Als je deel van het probleem bent...
Maurice de Hond De verkiezingen beginnen hun schaduw vooruit te werpen. En het beeld ziet er voor coalities niet goed uit.
1259 x bekeken Korte Scan
Reageer (28) Politiek Twitter -
Femke
Korneel Jeuken Cartoon
1234 x bekeken Korte Scan
Reageer (1) Kijknou Twitter -
Klaar met de hufterigheid
Chris Klomp Een kort verhaal over een heldhaftige man die besloot om in te grijpen
1229 x bekeken Korte Scan
Reageer (13) Leven Twitter -
Tofik Dibi
Jean Gouders Cartoon
1187 x bekeken Korte Scan
Reageer (9) Kijknou Twitter -
Duitsland wil 'groeizones' in Europa
Uitperser Merkel komt met antwoord op groeikweker Hollande
1186 x bekeken Korte Scan
Reageer (81) Wereld Twitter -
Risico en het ESM
Ad Broere Het gebakkelei over het maatschappelijk kapitaal is niet zo belangrijk als men het doet voorkomen. Het kan gewoon worden aangevuld als er verliezen worden geleden
1120 x bekeken Korte Scan
Reageer (127) Economie Twitter -
Ibrahim Wijbenga in reportage Al Jazeera over 'loverboys'
CDA-raadslid en Joop-opiniemaker bestrijdt 'smet op de Marokkaanse gemeenschap in Nederland'
1111 x bekeken Korte Scan
Reageer (21) Leven Twitter -
Australië is vol
René Krewinkel Cartoon
1110 x bekeken Korte Scan
Reageer (18) Kijknou Twitter -
Kunduz-coalitie heeft een hekel aan ouderen
Han van der Horst Politici die je ooit voor verantwoordelijk hield, beginnen de basis te leggen voor een generatieconflict
1109 x bekeken Korte Scan
Reageer (82) Politiek Twitter -
Mag het ietsje meer zijn?
Adriaan Soeterbroek Cartoon
1053 x bekeken Korte Scan
Reageer (3) Kijknou Twitter

