Bio Bekijk alles van Theo Brand Word fan

Theo Brand

Theo Brand Eindredacteur De Linker Wang

12 juli 2011 Reageer (59) 1893 x bekeken Media RSS

PVV heeft gelijk: Te veel engelstalige muziek op Radio 2

Maar maximaal 35 procent Engelstalige muziek op Radio 2 lijkt me een beter uitgangspunt

PVV-kamerlid Martin Bosma wil Radio 2 verplichten minimaal 35 procent Nederlandstalige muziek te draaien. Een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, CDA, SP, SGP en PVV) steunde begin deze maand een motie van Bosma.

Minister Van Bijsterveldt zegt hooguit een verzoek te willen indienen bij Radio 2. Vanuit de oppositie kwamen kritische geluiden. PvdA-kamerlid Sharon Dijksma noemde het 'bizarre bemoeizucht'. Progressieve politici konden makkelijk scoren door zich af te zetten tegen het 'rood-wit-blauw conservatisme'. Maar een echte discussie bleef helaas uit.

Persoonlijk vind ik minimaal 35 procent Nederlandstalige muziek te veel van het goede. Maar dat Radio 2 eenzijdig is in haar muziekkeuze (daartoe gedwongen door het gewenste marktaandeel en commerciële luistercijfers) en daarom te veel Engelstalige muziek draait, staat buiten kijf. Graag hoor ik meer Franse, Duitse, Italiaanse, Griekse, Turkse, Arabische, Afrikaanse en Friese muziek op Radio 2. En niet te vergeten: wereldmuziek. Waarom toch die fixatie op de Angelsaksische wereld?

Natuurlijk komt er gewoon veel goede popmuziek uit Engeland en de Verenigde Staten. Daarom is het logisch dat 3FM volledig vrij moet zijn in zijn muziekkeuze. Als echte popzender komt 3FM er niet onderuit veel Engelstalige muziek te draaien. Maar Radio 2 is geen popzender. Juist hier zou een internationale en multiculturele muziekmix kunnen klinken waar de maatschappelijke ontwikkelingen van regionalisering én mondialisering meer tot uitdrukking komen. Meer muziek dus uit Drenthe (Daniël Lohues) en Italië (Andrea Bocelli), uit Limburg (Rowwen Hèze) en Duitsland (Wolfgang Niedecken). Zo groeien we ook in cultureel opzicht sterker toe naar een Europese Unie, terwijl we oog hebben voor onze eigen regionale streektalen.

Maximaal 35 procent Engelstalige muziek op Radio 2 dus. Dat lijkt me een beter uitgangspunt. En de overige 65 procent kan bestaan uit liedjes die afkomstig zijn alle gaten en hoeken van Nederland, Europa en de rest van onze planeet. Ik vind het onzin om te spreken over ‘bizarre bemoeizucht’, zoals PvdA-er Sharon Dijksma doet. Juist de sociaal-democratie is een traditie van bemoeien en bijsturen. En dat is prima, als je dat maar de goeie kant op doet: over de dijken en wars van commercie. De publieke radiozenders zijn van ons allemaal, dus daar mogen we op hoofdlijnen samen ook best wat van vinden.

En, o ja. Voor Martin Bosma van de PVV wil ik tenslotte nog een verzoeknummer aanvragen op Radio 2. Het nummer 'Zwart Wit' van Frank Boeijen:  'Denk niet wit, denk niet zwart. Denk niet zwart-wit. Maar in de kleur van je hart…' . Prachtig toch? En in zijn Moerstaal!

Dit artikel verscheen eerder op de website van Theo Brand

Laatste Reacties (59) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • john van hal, za 20 augustus 2011 13:35 Reageer op john

    john

    Ik vind het een hele idiote discussie. Niet vanwege het voorstel maar vanwege alle ophef er over.
    Jarenlang hebben we alle muziek zomaar klakkeloos aangenomen van het buitenland. Veel nummers zijn ook gewoon heel erg goed en draai ik ook graag.

    Maar stimuleren van muziek van eigen bodem wil niet zeggen dat je je ogen moet sluiten voor muziek uit het buitenland oftewel engelse muziek.
    Het kan geen kwaad muziek van eigen bodem een kans te geven. En stel dat je muziek van eigen bodem hebt die engels zingt? dat kan ook lijkt me.
    Ze hebben niet gezegt toch dat het perse in het nederlands moet zijn?

    Ik ken zat Nederlandse bands die echt heel goed zijn. Intwine. K choiche. Ziggy Recado. Acda en de Munnik/ blof enz....
    Ik vind het niet meer dan oke om ook meer Nederlandsgetinte muziek te horen
    Het hoort er bij om in een tijd waar grenzen vervagen nog iets van eigen bodem te hebben wat je bind.

  • lex teunissen, za 16 juli 2011 11:00 Reageer op lex

    lex

    Exemplarisch, hoe het ook kan is Fipradio. Deze Franse zender zend kwaliteitmuziek uit, zonder irritante D.J.'s of dito commercials.

  • Mijn Mening, vr 15 juli 2011 18:21 Reageer op Mijn

    Mijn

    In een nieuwe motie stelt de PVV dat voortaan minimaal 35% van de bladzijden op het nederlandse internet ook in het nederlands geschreven moet zijn.

    "Het is toch van de zotte dat onze Nederlandse internetservers voornamelijk buitenlandse bladzijden serveren".

    Een nederlandstalig internet helpt bij integratie aldus de PVV woordvoerder.

    *proest*

    PS: bij deze ook het verzoek aan de redactie van Joop om 'WTF' op de hoofdbladzijde te vervangen door 'PVD' (potverdorrie)

  • Sonja van Geloven, vr 15 juli 2011 14:33 Reageer op Sonja

    Sonja

    Maar "Franse, Duitse, Italiaanse, Griekse, Turkse, Arabische, Afrikaanse en Friese" popmuziek zijn allemaal clonen van van Britse en Amerikaanse popmuziek. En de Nederlandse natuurlijk ook. En is grotendeels slechter van kwaliteit.

    Op deze manier kun je ook bepleiten dat restaurants meer Hollandse kost moeten gaan serveren. "Want dat is goed voor de integratie". En waarom dat niet gebeurt? Logisch, omdat het niet te vreten is. En politici veel in restaurants eten.

  • Thom Holterman, vr 15 juli 2011 09:17 Reageer op Thom

    Thom

    CULTUURPOLITIE

    In plaats van over een voorstel dat tot verdere bureaucratisering zal leiden door het instellen van een cultuurpolitie die liedjes gaat tellen, kunnen we beter discussiëren over het afwentelen van het hele bestel. Zie daarvoor bijvoorbeeld mijn bijdrage op:

    http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/07/14/anarchisme-een-discussie/

  • Matt Delahaij, vr 15 juli 2011 00:32 Reageer op Matt

    Matt

    Dat de PVV dit vindt, is begrijpelijk. Hun motto is immers "Neerlands Bodem Van Vreemde Smetten Vrij". Voor links en zeker voor de SP is dit een verkeerde discussie. Hang naar eigen traditionele cultuur is binnen links een typisch stalinistisch fenomeen dat ook binnen de traditionele (veel overeenkomsten met stalinisme) sociaal democratie te zien is. Het is de nadruk op de verkeerde plek leggen. Wij moeten niet trots zijn op onze cultuur, we moeten trots zijn op mensen die hun nek uitsteken voor een andere samenleving. Radio 2 is een typische seventies zender aan het worden. Toen luisterden we naar Internationale nieuwe scene, Vuile Monk en ijn vieze gasten, Bots en de Veulpoepers, maar thuis draaiden we CCR, Bob Dylan, Crosby Stills Nash and Young en andere fenemonen van het woodstock tijdperk. Dat was de Nederlandse cultuur voor de progressieve babyboomers die nu in de auto naar radio 2 luisteren. Links moet stoppen met vierkante milimetergezeik en zijn energie gaan stoppen in klassenstrijd. Dat bverbindt mensen en geeft perspectief. Dan zakt de PVV ook van zelf direct weg

  • rosa luxemburg, do 14 juli 2011 15:20 Reageer op rosa

    rosa

    Het is nogal bemoeizuchtig van de PVV om meer nederlandstalig liederen te laten draaien. Dan weet je precies van welke muziek de pvv-ers willen horen. Maar Nederlandstalig is ook Boudewijn de Groot, FRank Boeijen, Hans de Booij, maar niet alleen de marco bosato en Fran Baeur, Anita Meijer en dat soort zangers.

  • Gerwin van Eersel, wo 13 juli 2011 13:45 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Zoals ze op sommige Amerikaanse radiozender Imagine van Lennon hebben ge-edit en "and religion too" uitzenden in plaats van "and no religion too", zal de volgende actie van Bosma worden om Nederlandstalige teksten te kuizen. Het zal wel "Denk heel wit, denk heel plat. Denk niet zwart-bruin." of zoiets.

  • Frank Stootman, wo 13 juli 2011 08:40 Reageer op Frank

    Frank

    Wereldmuziek hoort op radio6. Dit is 1 van de 2 multiculti-zenders (naast FunX) van de PO. Op zich niet raar dat er daarnaast ook 1 zender meer Nederlands/(Europees) gericht is.

  • Piet de Geus, wo 13 juli 2011 02:17 Reageer op Piet

    Piet

    "Meer muziek dus uit Drenthe (Daniël Lohues) en Italië (Andrea Bocelli), uit Limburg (Rowwen Hèze) en Duitsland (Wolfgang Niedecken). Zo groeien we ook in cultureel opzicht sterker toe naar een Europese Unie"

    Me dunkt dat we met die voorbeelden alleen maar meer een hekel aan elkaar krijgen.

  • Ernst Anepool, wo 13 juli 2011 08:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    Je kent Skik niet bedoel je te zeggen, wel opvallend dat je werkelijk overtuigd bent dat als je kinderen een brede maatschappelijke ontwikkeling gaaft dat ze dan tot haat machines opgroeien, terwijl het juist narrowmindedness is die je uitgerekend zelf vertoond is die altijd maar weer problemen veroorzaakt.

    Het is net als met WIjn, je moet eerst *leren* dat iets vreemds op het eerste gezicht zelfs wrang zuur of bitters toch heel lekker kan zijn, daar heeft je omgeving kennelijk iets laten liggen.

    En dat is ook precies het enge (smal(nl) narrow(en) eng(de)) aan waar de VVD met hun speerpuntgroep PVV heen wil, een hele enge narrowminded society, wat dat betreft had de VVD die naam Mielke voor een van hun betaalde beeldvormers wel heel treffend gekozen.

    Al hadden ze zelf niet goed door hoe door en dubbelzinnig die keuze was, maar dat krijg je met denkpolitie aan de macht, die verleert het zelf ook.

    Wat dat betreft is het wel een hele gezonde zaak dat het nu in ieder geval out in the open is hoe rechts de media bestuurt om politie gewin te halen uit massa beinvloeding, met het openbaren van de werkwijze van de Tories/GOP en hoe ze via Murdoch langzaam bezig waren de publieke opinie in zijn geheel te onderwerpen en vandaaruit te gaan sturen.

    Zeker als je ziet hoe ze karaktermoord op Brown hebben gepleegd door gewoon te doen alsof ze Brown waren en allerlei bedrijven smeergeld aanboden om maar te kunnen schrijven dat Brown zo corrupt zou zijn...

    Terwijl als er 1 partij bol staat van corruptie is het wel de conservatieve in Engeland met Murdoch als Censor, zodat de corruptie nauwelijks nog openbaar gemaakt kan worden...

    Wat dat betreft mogen we blij zijn dat de NRC niet net als de Volkskrant overgenomen is door rechts, maar onafhankelij is gebleven...

  • Piet de Geus, wo 13 juli 2011 10:52 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Piet

    Piet

    "Je kent Skik niet bedoel je te zeggen"

    Het vereist toch niet zo verschrikkelijk veel intelligentie om te begrijpen dat ik het tegendeel zeg.

  • Asjer Lev, wo 13 juli 2011 10:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op Asjer

    Asjer

    [Piet de Geus: "Meer muziek dus uit Drenthe (Daniël Lohues) en Italië (Andrea Bocelli), uit Limburg (Rowwen Hèze) en Duitsland (Wolfgang Niedecken). Zo groeien we ook in cultureel opzicht sterker toe naar een Europese Unie"

    Me dunkt dat we met die voorbeelden alleen maar meer een hekel aan elkaar krijgen.]


    Geheel mee eens. Ik zou er aan toe willen voegen dat er zeker geen revival van Demis Roussos op radio 2 moet gaan plaatsvinden. Het nummer 'Forever And Ever' zou tot een onmiddelijke default van de gehele europese unie leiden.

  • dr. Bob, wo 13 juli 2011 00:08 Reageer op dr.

    dr.

    "En niet te vergeten wereldmuziek" ! En dat zegt heer Linker Wang dan nadat ie een hele rits landen heeft opgenoemd.
    Duidelijk geval van de klok horen luiden.
    Het hele begrip "world music" op de Nederlandse radio is al om misselijk van te worden. Negen van de tien keer gaat het dan om muziek uit West (niet Oost) Afrika, dat een wazig en vooral integer figuur met een zachte hese stem op Radio 1 dan steevast aanduidt als "World music".
    Leuk voor de rest van de wereld.
    Maar afgezien daarvan : bijna alles is draaglijker dan Nederlandstalige muziek. (behalve drs P. dan en Robert Long)(en okee, Jules de Korte)

  • Isis Maät, di 12 juli 2011 22:32 Reageer op Isis

    Isis

    Vooral 's morgens heb ik weinig te zoeken op Radio 2. Een hoog Volendamterreurgehalte van de Tros. 's Avonds daarentegen van maandag t/m donderdag Theater van het sentiment. Leuk programma.

  • YggY ..., di 12 juli 2011 22:57 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Eens.

    Ook ik ben een groot fan van het Theater v.h. Sentiment.

    Vooral de jaren 60 en 70

  • Isis Maät, di 12 juli 2011 23:09 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    Vanzelfsprekend.
    ;-)

  • Piet Knollema, di 12 juli 2011 22:00 Reageer op Piet

    Piet

    "PVV heeft gelijk: Te veel engelstalige muziek op Radio 2"
    Volgens mij is er volgens de PVV te weinig Nederlandstalige muziek op de radio. Afgezien van de vraag of muziek "talig" kan zijn.

  • Rob Geurtsen, di 12 juli 2011 21:09 Reageer op Rob

    Rob

    Waarom staat er op JOOP eeen stuk van een columnist die zich over cultuur buigt en zich serieus verwondert op de vraag:

    --Waarom toch die fixatie op de Angelsaksische wereld?--

    Ach ja.

    Overigens Wolfgang Nidecken is solo en met BAP zeker niet representatief voor duitse popmuziek... De stijl is rock muziek en dan nog redelijk klein idioom-deel daarvan. Zijn teksten meer generatie dan natie gebonden. En qua taal meer Kölsch dan Goethe-Duits.

  • de heer Meijerink, di 12 juli 2011 19:38 Reageer op de heer

    de heer

    Wat een geneuzel. Als je continue de eigen persoonlijke top10 wilt horen zet je dat op een iPod o.i.d. en luister je dat af via een 'oortje'.

  • YggY ..., di 12 juli 2011 19:28 Reageer op YggY

    YggY

    PVV heeft gelijk: Te veel engelstalige muziek op Radio 2
    ============

    Artikel 1. De PVV heeft nooit gelijk.

    Artikel 2. Mocht in het onwaarschijnlijke geval dat de PVV iets roept de indruk kunnen ontstaan dat de PVV wel gelijk heeft dan treedt automatisch artikel 1 in werking.

  • 'Klaas Jeltsma, di 12 juli 2011 20:09 in reactie op YggY ... Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Jij zou een perpetuum mobile, uitgevonden door de PVV, nog kapot trappen :)

  • Zeer Voornaam, di 12 juli 2011 20:24 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Zeer

    Wilders verkoopt xenofobie alsof het een perpetuum mobile is, en z'n volgelingen... hebben er wel eens ooit van gehoord en denken dat ze er een nodig hebben.

  • Zjen Zen, di 12 juli 2011 20:29 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Zjen

    Zjen

    Hm, en jij dacht serieus dat de pvv ook maar iets nieuws ZOU kunnen uitvinden...MUhahaahha.

    Think again....roflmao.

  • sjaak de intellectueel, di 12 juli 2011 21:59 in reactie op YggY ... Reageer op sjaak

    sjaak

    ---Artikel 1. De PVV heeft nooit gelijk.----

    En omdat 90% van het partij programma van de pvv is gejat van de sp, heeft de SP 90% van de gevallen nooit gelijk. Tenminste volgens uw redenatie.

  • , zo 17 juli 2011 13:36 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op

    Oh.
    NU weet je het ineens wel??

  • Andy P, zo 17 juli 2011 08:34 in reactie op YggY ... Reageer op Andy

    Andy

    Zo kennen we de linkse politiek weer Yggy. De ware aard komt naar boven. Ons gelijk is het gelijk en een ander partij is bijvoorbaat fout, wat ze ook zeggen.

    Gelukkig dat de mens steeds meer voor zichzelf kan denken waardoor dit soort politiek snel zal uitsterven.

  • Censuur Joop, di 12 juli 2011 19:23 Reageer op Censuur

    Censuur

    Eigenlijk wil ik meer van minder op de radio. En dan maakt het mij niet uit of het op 1,2,3,4,5,6, of 7 is.

  • Zeer Voornaam, di 12 juli 2011 19:17 Reageer op Zeer

    Zo zou er in kerken ook 35% islam moeten worden gepredict, of gaat dit dan weer te ver?

  • Zeer Voornaam, di 12 juli 2011 19:15 Reageer op Zeer

    "De publieke radiozenders zijn van ons allemaal, dus daar mogen we op hoofdlijnen samen ook best wat van vinden."

    Euh... Ooit van omroep verenigingen gehoord?

  • Marc 's Mening in de Marge, di 12 juli 2011 19:13 Reageer op Marc

    Marc

    Waarom wil iedereen bepalen wat er op radio 2 komt, terwijl je via internet elke muziek die je wilt horen kunt beluisteren? Radio twee is een ouwe lullen zender, en niets anders.

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 juli 2011 18:32 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En Guus Meeuwis dan?

  • , di 12 juli 2011 19:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Wie is Guus Meeuwis??
    Zo'n betaalde figuur oftewel muts?

    Zo mij betaald wordt zing ik mijn lied??

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 juli 2011 20:14 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ach toch, mevrouw bestempelt de entartete musik.

  • , wo 13 juli 2011 10:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Waar 't op slaat zal me worst wezen.
    Je zal het zelf misschien niet eens weten.

  • , wo 13 juli 2011 10:29 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Wordt entartete Musik betaald??
    Meeuwis, dat is toch het troetelknaapje van de vvd?
    Uit nodigen op feesten en partijen?

  • Opinius Media, di 12 juli 2011 20:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    das top poezie in top arrangement én compositie in een
    "kedeng kedeng kedeng kedeng kedeng kedeng
    kedeng kedeng
    oehoehhhh"
    http://www.youtube.com/watch?v=CoQPTMJBFMc
    en rampestampe gelijk een schapenkudde over de hei in fiësta.
    http://www.youtube.com/watch?v=TYjqnlc7MRw

    kan mij het het verschil,.lol op elke radio zit een knop

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 juli 2011 22:26 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik respecteer het feit dat ook u het recht hebt om uw mening te uiten.

  • Frits Guevara, di 12 juli 2011 18:31 Reageer op Frits

    Frits

    De publieke omroep was toch bedoeld om grote groepen van onze maatschapij een EIGEN stem te geven in de media?
    Als een overheid voor een ieder gaat dicteren hoeveel procent Nederlandstalig product er wordt gedraaid, dan is die vrijheid dus iets wat met een vingerknip kan worden opgeheven. Wat de smaak geeft naar méér (méér dictatoriale nationalistische neigingen).
    Ik vind dat André Hazes, Zanger Rinus, en zovoorts, helemaal niet eens muziek maken met een fanatieke nationalistische opzet, dus ik zie ook niet in waarom de Nederlandse overheid dit moet misbruiken voor opgelegde nationalistische programma's. Dit is muziek die geheel in, door, en voor de vrije markt is ontstaan. En een gedwongen winkelnering van de overheid hierin zorgt ongewenst en onterecht voor een fanatieke nationalistische associatie met dit soort muziek. Het wordt hiermee in de toekomst als een soort Goebbels propaganda beschouwd, terwijl Nederlandstalige artiesten gewoon iets zingen over mensen hun persoonlijke leven zoals over wie ze dromen, en wie de ware is, en allerlei andere private burgerzaken. Overheid heeft zich hier niet mee te bemoeien. Het is al erg genoeg dat je van die afgedankte pijpleidingen ergens gedumpt ziet en dat wordt dan moderne kunst genoemd. Overheid en kunst, dat is als een tang op een varken. Met de nadruk op tang, en de nadruk op varken.

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 juli 2011 19:03 in reactie op Frits Guevara Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat dacht je van de Zangeres zonder Naam?

    Mexico (1969, 1986),
    Mandolinen in Nicosia (1972)
    't Was aan de Costa del Sol (1975)

    Over heulen met het buitenland gesproken 11!!!1!!!1
    Dat had toch ook over Zeeland, Urk of Appelscha kunnen gaan?

  • Zjen Zen, di 12 juli 2011 19:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    LOL..Aert! Je laat me echt lachen..dat is lang geleden!

    Thanks man!

  • Aert Willem d'Holbach, di 12 juli 2011 20:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Graag gedaan :-)

  • j. van der linden, di 12 juli 2011 18:18 Reageer op j.

    j.

    Waar gáát dit topic in godesnaam over: er wordt toch voor 95% "Muzak"
    ipv Muziek gedraaid op de "Hilversummen en anderen"????? De bulk kan regelrecht de AH in: het klassiek ter begeleiding van Slowfood, Radio 2 en 3 voor de snelle hap! Dat het komkommertijd is: allright, maar dat zou toch voor Joop geen reden moeten zijn zich te verdiepen in de muziekkeuze van onze nationale Lispeltuut??

  • Azazel semjasa, di 12 juli 2011 17:43 Reageer op Azazel

    Azazel

    Het is gewoon een gift aan Henk en Ingrid gewoon een meezing zender waar ze dag en nacht kunnen luisteren naar meezing gebral van onder andere Jannes, Frans Duits, Rob Zorn en weet ik wie nog meer uit de top 2000 van de piratenzender. Ik ben benieuwd of er ook Nederlandse groepen er worden gedraaid die toevallig in het Engels zingen en al naam en faam hebben in het buitenland zoals deze http://www.youtube.com/watch?v=Dys1_TuUmI4
    of zouden Henk en Ingrid meer voor dit soort muziek voelen en het keihard meebleren http://www.youtube.com/watch?v=AQObrNHVy_s

  • R. Rokvok, di 12 juli 2011 17:43 Reageer op R.

    R.

    "Natuurlijk komt er gewoon veel goede popmuziek uit Engeland en de Verenigde Staten. Daarom is het logisch dat 3FM volledig vrij moet zijn in zijn muziekkeuze. Als echte popzender komt 3FM er niet onderuit veel Engelstalige muziek te draaien. "

    Dan zou het een exacte kopie van zijn de commerciële zenders.... en dat is het ook. Onder druk van de politiek en platenpluggers is het een lauwe eenheidsworst geworden.
    Commercie, miemanddalletjes en makkelijk behapbare muziek zijn van alle tijden maar dat je op 3FM buiten de late avonduren niks anders meer aan treft dan dat is erg teleurstellend. Doe er iets aan anders kun je 3FM net zo goed privatiseren want nu is het een met publiek geld betaalde doorgeefluik van de grote platen- en concertlabels.

  • Stijn Geel, wo 13 juli 2011 10:35 in reactie op R. Rokvok Reageer op Stijn

    Stijn

    Helemaal mee eens. 3FM is op een gegeven moment de strijd met 538 aangegaan en is er vervolgens steeds meer op gaan lijken. 3FM kan veel beter het voorbeeld van Studio Brussel volgen: goede muziek, informatief en zonder overheersende 'lollige' DJ's.

  • Jan van Rongen, di 12 juli 2011 17:20 Reageer op Jan

    Jan

    De Nederlandse burgers kunnen lid worden van een omroepvereniging, en via die weg kunnen zij mee "bepalen" wat er wordt uitgezonden. Dat stemrecht heeft maar beperkte invloed, dat geef ik toe, maar mijn stem voor de 2e Kamer heeft dat ook. In ieder geval zou dat model nog steeds uitstekend kunnen functioneren als de overheid zich alleen met de spelregels bezig houdt en niet met de inhoud.

    Daarom is een karakterisering als "bizarre bemoeizucht" helemaal zo slecht nog niet. Laat die verenigingen het maar regelen. Ik trek de volgende analogie: NOC*NSF is een koepelorganisatie, met net als de publieke omroepen, via een staatsfinanciering een monopolie-positie. Stel nu dat het parlement zou zeggen: maar 35% moet gaan naar echt Nederlandse sporten als Kaatsen, Schaatsen en Korfbal?

    Het voorstel hier: meer andere talen, meer wereldmuziek, minder Engels, is net zo'n belachelijke bemoeizucht. In wezen ook heel naïef, zo te lezen wil je Radio 2 ombouwen tot één groot VPRO-programma. Je stelt gewoon links hobbyisme tegenover rechts hobbyisme.

  • Ton evertsen, di 12 juli 2011 17:14 Reageer op Ton

    Ton

    ik meen dat in frankrijk zowel op radio als tv maar ook mbt bioscopen er quota zijn

  • Jager Verzamelaar, di 12 juli 2011 16:52 Reageer op Jager

    Jager

    ik zal de eerste zijn te beamen dat er uit andere landen veel goeds komt buiten de VS en de VK die al jaren achterlopen bij de latijns-euroazitische wereld

    maar u kletst uit u nek

  • J J, di 12 juli 2011 16:43 Reageer op J

    J

    Bij het concept van Radio 2 behoort de populaire muziek uit "de jeugd van pa en ma" we komen/zitten nu in een tijdperk dat ook dat overwegend Engelstalig is, niets mis mee.
    Het is van de zotte om, nu de niche liefhebbers ruimschoots op internet terecht kunnen, opeens geforceerd muziek op radio 2 te willen uitzenden die in decennia niet meer populair is in Nederland.

    3FM is voor de populaire muziek van nu, niet voor die van 20-40 jaar geleden (het 'pop'-genre). Alleen omdat de "oudere jongeren" er zijn blijven hangen betekent dat niet dat je dat zomaar moet faciliteren, door de muziek van Radio 2 op 3FM te programmeren, want dan ontneem je de jeugd van nu hun zender.

    Zoals Koelewijn al zong.. je wordt ouder pappa... 3 FM is niet meer primair voor jouw generatie. Pop is inmiddels oude muziek die thuis hoort op radio 2, de koning ervan is dood en begraven.

  • Mostafa Mouktafi, di 12 juli 2011 16:22 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    En hoe denkt Wilders de economie te redden? minder voedselbanken?
    Wat als je honger hebt ga je geen muziek luisteren, de buik wordt een orkester en de darmen beginnen te dansen en je hoort ze ook!
    De ganzenlever-vreters in Den Haag leven in een andere wereld, sociaal of niet, ze zijn allemaal het zelfde geworden, zij denken alleen aan één ding: hun baan en makkelijk geld verdienen als zogenaamde volksvertegenwoordigers.

  • Erik Does, di 12 juli 2011 16:16 Reageer op Erik

    Erik

    Goed stukje. En slim, want het zou inderdaad geweldig zijn geweest als de oppositie met het tegenvoorstel was gekomen om "meer Franse, Duitse, Italiaanse, Griekse, Turkse, Arabische, Afrikaanse en Friese muziek" te draaien. Dan had je die Bosma wel mooi te pakken gehad denk ik. Gemiste kans weer.

  • Tulay M, di 12 juli 2011 15:47 Reageer op Tulay

    Tulay

    Ik heb aanspraak op 400.000/16.500.000 van de zendtijd voor Tarkan ! Kiss Kiss !

  • kees van eck, di 12 juli 2011 15:33 Reageer op kees

    kees

    Radio 2 wil ook gewoon een zo groot mogelijk marktaandeel. Vreemd dat partijen die normaal altijd wars zijn van overheidsbemoeiienis aan deze nonsens 'onze belastingcenten' besteden!

  • Gerwin van Eersel, wo 13 juli 2011 13:49 in reactie op kees van eck Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Met het sterven van het Liberalisme in de VVD is Bruin 1 de meest bemoeizuchtige coalitie geworden die we ooit hebben gehad.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 12 juli 2011 15:23 Reageer op Fred

    Fred

    Goede prioriteitenstelling ook, muziek op radio 2.

    Zijn de pensioen kwesties al opgelost? Is het onderwijs in Nederland al de beste ter wereld? Houden we de zorg nog betaalbaar voor iedereen?

  • Erwin Soup, di 12 juli 2011 16:57 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Erwin

    Erwin

    Pensioengerechtigde leeftijd (65jr) binnen enkele uren verdwenen;
    Geen extra leraren;
    Geen extra verplegers aan het bed;
    etc..etc

    Nee, met de prioriteiten van de PVV zit het wel goed. Alles opzij voor Geert Wilders' plucheplakkerij.

  • Hujan Basahbetae, di 12 juli 2011 17:02 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Hujan

    Hujan

    Spijker-kop. Dat voorstel verdient niet de aandacht en de ettelijke malen dat er nu al op wordt gereageerd op onder andere Joop helemaal niet.

    To-taal niet ter zake doend en 'there are much bigger fish to fry' voor geëngageerd Nederland.

  • Michiel Online, di 12 juli 2011 15:22 Reageer op Michiel

    Michiel

    Dat klinkt al beter.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven