za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Theo Brand Word fan Abonnement
12 april 2011 Reageer (26) 1069 x bekeken Leven
De afkeer van Tristan van der V.
Net zoals de slachtoffers die hij maakte, was hij één van ons
Hoe gezond is het hebben of koesteren van een ‘afkeer’? En hoe gezond is het hebben van een afkeer tegen bepaalde groepen mensen? Dagblad NRC meldt dat Tristan van der V. – de massamoordenaar uit Alphen aan den Rijn – “een afkeer had van buitenlanders”. Dat liet een buurman aan een reporter van de krant weten. Tristan had de buurman van zijn afkeer verteld in de lift van het flatgebouw.
Dat bij de afkeer van buitenlanders een specifieke politieke voorkeur hoort, vind ik minder interessant. Want die voorkeur ligt wel erg voor de hand. Voordat je het weet ben je 1,5 miljoen - voornamelijk autochtone en brave – Nederlanders aan het stigmatiseren. Terwijl juist dat stigmatiseren – ook van moslims en allochtonen – het grote probleem is. Bovendien was de afkeer die de dader koesterde onmiskenbaar groter dan alleen een afkeer van buitenlanders.
Hoe kunnen we leven zonder afkeer? Hoe kunnen we maatschappelijke problemen op waarde schatten, zonodig benoemen en vervolgens samen iets opbouwen? Hoe kunnen we door een winkelcentrum lopen, samenleven en politiek bedrijven vanuit het positieve in plaats vanuit het negatieve? Hoe kan geluk en hoop het winnen van angst en dood?
Tristan was hoogst persoonlijk verantwoordelijk voor zijn monsterlijke daad. ‘Een rotte appel’, zegt de schuttersbond. We zijn geneigd ons radicaal van hem af te keren, maar hij maakte wel deel uit van onze maatschappij. Net zoals de slachtoffers die hij maakte, was hij één van ons. Hoe kunnen we (verder) leven zonder haat en afkeer? Hoe kan de kwaliteit van onze maatschappij, waarin mensen van vlees en bloed met elkaar samenleven en samenwerken, beter worden? Hoe kunnen we elkaar echt zien staan en elkaar het licht in de ogen gunnen?
Praktische vragen zijn er natuurlijk ook. Want hoe kon Tristan in zijn psychologische hoedanigheid over zo’n volautomatisch moordwapen beschikken? Wie kende deze jongeman nu echt? En hoe ‘clean’ is de wereld van en rond de schutterssport in met name de grote steden? Waarom mogen sportschutters thuis wapens bezitten, terwijl je ook prima kunt afspreken dat je deze wapens gezamenlijk beheert in het clubhuis van de schietvereniging, waarbij de politie ook veel makkelijker en sneller controles kan uitvoeren. Moeten de regels niet strenger?
Ik wens de nabestaanden van de slachtoffers veel sterkte toe. En de mensen die gewond zijn geraakt. En ook de nabestaanden van Tristan. Zij moeten allemaal verder. Ik hoop dat alle direct betrokken mensen het leven – ondanks alles – kunnen blijven omarmen. Hoe zwaar dat ook moge zijn.
Laatste Reacties (26) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Kees Maf, wo 13 april 2011 15:34 Reageer op Kees
Overigens sluit ik buitenlanders, moslims noch PVV-stemmers op voorhand uit. Ik beoordeel mensen graag aan de hand van hun daden. Mijns inziens zouden meer mensen dat moeten doen.
-
Kees Maf, wo 13 april 2011 15:19 Reageer op Kees
Ik ben rechts stemmer (heb zelfs PVV overwogen) en ben niet van plan om binnenkort moordend rond te gaan trekken in een publieke gelegenheid. Vermoedelijk zijn ook de meeste PVV-stemmers dit niet van plan.
Kunnen we nu dan ophouden met het aanwijzen van politieke voorkeur als oorzaak van deze schanddaad? Dank u. -
bert haan, di 12 april 2011 19:01 Reageer op bert
Bij dit voorval zou er bij de politiek toch een lampje moeten gaan branden.
Er is bij een enkeling een enorme wrok op de huidige maatschappij.
Het beleid van thee drinken pappen en nathouden is voor een enkeling niet meer te tolereren .
De aankomende bezuinigingen doen daar nog eens een schepje bovenop.
Er lopen nog wel meer tikkende tijdbommen rond in nederland , eentje is er afgegaan. -
Monique Willems, di 12 april 2011 21:52 in reactie op bert haan Reageer op Monique
ik hoop het niet, maar misschien heb je gelijk. ik kan nederland "haten" en "liefhebben". maar dat wat ik haat aan nederland is niet perse nederlands, en ik kan het nog enigszins plaatsen in historisch perpectief. (al moet ik zeggen dat de koopmansgeest, de st.klaas die in afrika slaafjes ophaalde met abn-steun, en naar amerika ging, wel in een diep diep gat kan begraven. pragmaten zijn nederlanders, niet tolerant en marketeers zijn me te slimme neurologen en zakkenvullers.)
deze man beschikte over een pistool.
die kun je ook van (voorheen) yougoslaven kopen, of in belgie, maar dat doen de niet -witte boord criminelen. deze man was psychisch ziek. en niet hoog opgeleid, en wij zijn niet voorbereid op deze ziektes. 41% komt in zijn volwassen leven met de ggz in aanraking. de bezemwagen, het paard achter de wagen spannen. sommige trauma's zijn niet te voorkomen, maar stress-reductie en filosofie moeten m.i. basisvakken zijn aan de middelbare school. levert kortere opnames op, voorkomt ze, mensen gaan bij beginsymptonen naar de dokter of passen leefregels/trainingsvaardigheden toe.
Hoeveel borderliners beschadigen zichzelf en anderen, terwijl er een goede VERS-training is, of hartcoherentietraining?
Ik heb in een ver verleden iets raars met een mes en mezelf gedaan, vlak bij mijn hart. Of ben met een "vergeef" je je opa tekeer gegaan bij een toenmalige vriendin. Heb de cel van binnen gezien. Waarna ik werd opgenomen. Jaren terug, en daarna mijn studie afgerond, gewerkt op directieniveau en rot stresshormonen en zwangerschappen hebben mij nu wel geleerd dat ik stabiel kan blijven. Ik heb vaker met het bijltje gehakt, ben gaan shoppen in de psychiatrie, en met mij lukt het moeders om te functioneren.
Maar wat gebeurt er? In bedrijven raken mensen burn out, overspannen, depressief, gaan naar de integrale psychiatrie om mindfulnesstrainingen te doen. Aandachtgericht leven, tijd nemen om je zintuigen te laten werken, niet op routine leven en een duizend dingen doekje worden. Leefstijl training in dalfsen van achmea, wetenschappelijk bewezen effectief, harmonie in belastbaarheid en belasting aangaan en keuzes maken is de basis.
Maar mijn kinderen moet nu superefficient naar school. De eerste stap naar de burn out. Volcontinurooster. Je moet het niet leuk hebben, maar hebben geleerd. Geen eten met je gezin-relatie hebben maar hup, schiet op, we komen te laat, eten naar binnen werken. Of nog erger, obesitas in de dop, niet ontbijten, koolhydraatrepen mee. Studeren? Niet bijklussen voor je vorming en sociale relaties aangaan. De overheid trekt zich terug bij sociale vangnetten, individualiseren neemt daardoor toe, ik moet mijn eigen X redden, dan maar ten koste van een ander...
Manjana, manjana, we kunnen wat van de mediterrranen en arubanen leren.
En ik ben overtuigd van de mogelijkheden van mensen en goed wil, je moet echter wel de goede maatregelen nemen, ik betwijfel het inzicht en begripsvermogen van de huidige regering en haar PVV die niks heeft met wetenschappelijk onderzoek, maar op haar gevoel vertrouwd en handelt. -
sjaak de intellectueel, di 12 april 2011 22:48 in reactie op Monique Willems Reageer op sjaak
Hou is op met die lange/onoverzichtelijke/onduidelijk en nietszeggende teksten. Er zijn ook nog andere mensen die willen reageren hoor, maar zonder u te beledigen u neemt zoveel ruimte in met uw tekst.
-
Monique Willems, wo 13 april 2011 10:04 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Monique
ik laat het aan de huisregels van joop over of ze een twitter-limiet gaan stellen om mensen als u tegemoet te komen.
en ruimte krijgt u van joop.nl
vooralsnog krijg ik vaak inhoudelijke reacties, soms bijval, soms waardering voor hoe ik het schrijf.
dus niets-zeggend is voor uw rekening. misschien bent u wel zo'n soort onwetende indiaan die voor het eerst een zeilschip ziet, en dan ziet hij het niet. -
Michiel Online, di 12 april 2011 23:05 in reactie op Monique Willems Reageer op Michiel
"deze man was psychisch ziek"
Hij was een mens. -
Monique Willems, wo 13 april 2011 10:08 in reactie op Michiel Online Reageer op Monique
helemaal mee eens. en zeer waarschijnlijk niet in staat om zijn pijn te draaien naar een wat betere situatie.
ik begrijp uw opmerking niet: hij was een mens.
iedereen is meer dan een kwaal, buurjongen, zoon, scholier, ex-student, muziekliefhebber, denker, voeler, maker.
Juist de insteek van sec kijken naar de kwaal irriteert me mateloos. -
Michiel Online, di 12 april 2011 23:04 in reactie op bert haan Reageer op Michiel
"Er lopen nog wel meer tikkende tijdbommen rond in nederland , eentje is er afgegaan."
Ik roep het al langer. Voorbeeldfunctie. -
Jonas De Ridder, di 12 april 2011 23:11 in reactie op bert haan Reageer op Jonas
Het is de vraag of het een enkeling betreft. Er plegen ieder jaar honderden jongeren zelfmoord. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Het is daarom twijfelachtig of het werkelijk een wrok is tegen de maatschappij(politiek) of dat er persoonlijke reden waren om zelfmoord te plegen. En omdat er verder geen politiek statement is dat zijn daad verklaart denk ik het laatste.
Dat deze jongen in het bezit was van wapens heeft er wel toe geleid dat hij heel veel anderen heeft meegesleurd. Zijn daad wil daarmee nog niet zeggen dat hij mensen haatte. De kans is groot dat hij alleen zichzelf haatte. -
stan van houcke, di 12 april 2011 18:36 Reageer op stan
freud wees erop dat religie mensen beschermde tegen bepaalde neuroses, als we die zien als een structureel ineffectieve manier om om te gaan met problemen. 'Devout believers are safeguarded in a high degree against the risk of certain neurotic illnesses.' Hij was van het volgende overtuigd: 'You cannot exaggerate the intensity of man's inner resolution and craving for authority. The extraordinary increase in the neuroses since the power of religion has waned may give you some indication of it.'
Wat betekent dit in de praktijk? Niet dat religie terug gebracht moet worden, want dat kan domweg niet, de noodzakelijke naieviteit daarvoor zijn we kwijt. Het enige dat we kunnen doen is dit geweld zien als een logische consequentie van de materialistische cultuur die ontstaan is en waar de politiek een dagelijkse uitdrukking van is. Geweld kent zijn eigen logica zoals Cormac McCarthy in 'Blood Meridian' en 'No Country for Old Men' laat zien. We leven in een massacultuur die voor het eerst in de nieuwe wereld tot wasdom kwam, en waarin de sheriff zei:
‘This country was hard on people. But they never seemed to hold it to account. In a way that seems peculiar. That they didn’t. You think about what all has happened to just this one family. I don’t know what I’m doin here still knockin around. mall them young people. We don’t know where half of em is even buried at. You got to ask what was the good in all that. So I go back to that. How come people dont feel like this country has got a lot to answer for? They don’t. You can say that the country is just the country, it don’t actively do nothing, but that don’t mean much. I seen an man shoot his pickup truck with a shotgun one time. He must of thought it done something. This country will kill you in a heartbeat and still people love it. You understand what I’m sayin?’ Pagina 271. No Country For Old Men.
Geweld tegenover het buitenland beschouwen wij als doodnormaal. En op dit moment krijgen we de rekening thuis gepresenteerd van deze houding. Niet klagen nu. -
Reinaert de Vos, di 12 april 2011 15:51 Reageer op Reinaert
Er is een principieel verschil tussen haat en afkeer. Alles wordt hier op een hoop gegooid om de boodschap een bijna evangelisch tintje mee te geven. Afkeer is erg nuttig en goed. Het tekent onze opvattingen over goed en kwaad. Het zou vrij verontrustend zijn wanneer we geen afkeer van de daad zouden hebben. Bovendien kan ik me voorstellen dat de nabestaanden een aan haat grenzende afkeer kunnen hebben, op dit moment, van de dader zelf. Ook dat is begrijpelijk. Het wordt pas een probleem als afkeer blijvende haat wordt. Maar daar lijkt me toch geen sprake van hier? Dat lijkt me eerder het geval bij Robert M. die in de volksmond al 'het monster van Riga' heet. Daar begint de ontmenselijking pas echt.
-
Piet de Geus, di 12 april 2011 15:49 Reageer op Piet
"Bovendien was de afkeer die de dader koesterde onmiskenbaar groter dan alleen een afkeer van buitenlanders."
Exact. Hij had een afkeer van alles en iedereen. Met een heel duidelijke motivatie: om de loser in de spiegel niet meer te zien, maakte hij alles en iedereen daarvoor verantwoordelijk.
"Hoe kunnen we maatschappelijke problemen op waarde schatten, zonodig benoemen en vervolgens samen iets opbouwen?"
Om te beginnen door er iedere keer weer met gestrekt been in te gaan als populisten de maatschappelijke onvrede uit electoraal gewin aanwakkeren. Want het zijn de populistische partijen die de Tristans van deze wereld net zo lang bevestigen in hun rancune en afkeer tot zo'n wandelend tijdbommetje ontploft. -
, di 12 april 2011 15:29 Reageer op
Mensen uitsluiten, dat is echt de weg die we moeten gaan, vind jij dus. Jij bent wel een van mij, al heb je rare denkbeelden, al hou je er een radicale ideologie op na, al scheld je hier mensen uit. Zo hoort dat in een democratie, waar je mensen niet uitsluit op grond van hun politieke overtuiging of zelfs waandenkbeelden.
-
, di 12 april 2011 15:49 in reactie op Reageer op
Dit was dus voor onze Jagert Verzamelaar bedoeld, maar dat ging dus weer eens fout.
-
Jager Verzamelaar, di 12 april 2011 18:20 in reactie op Reageer op Jager
mensen uitsluiten is hip tegenwoordig
dat doen alle partijen inclusief de SP
deze week zijn er nog mensen die religieus wilden eten uitgesloten
Mensen die anderen kwaad doen sluiten we op
behalve als het met de (nep) meerderheid der stemmen is .
De PVV is een minderheid van extreem rechtse idioten die ons land in gijzeling hebben
en hun voetvolk doet gewoon wat ik al tijden verwacht -
Monique Willems, di 12 april 2011 14:52 Reageer op Monique
Grunberg praatte gisteren in de volkskrant weer voor zijn beurt. Deze man was psychotisch, waardoor hij de werkelijkheid als een uit de hand gelopen PMS interpreteerde en erop reageerde. Wellicht aan zg niet-accute psychose.
Zoals gezegd, bij stress komen hormonen vrij die bij deze ziekte funest kunnen zijn. Het zg gaspedaal is defect. Het centraal zenuwstelsel met pathe en sympathe en de rem moeten de hormonen "normaal" gedrag opleveren, met normale interpretatie van jezelf en de omgeving. Hier ging de sympathe door het lint. Andersom zou het de introverte pathe zijn en worden mensen depressief. Hartcoherentie-training, compassietrainingen, mindfullnes en kennis van maslovs behoefte hierarchie kan helpen. zo ook medicijnen, maar weer geen prozac als je schizofreen bent, of st.janskruid.Een leefstijltraining en investeren in maslov. Bij een sportclub gaan, contacten, zodat je refelctie krijgt en endorfine.
Als de psychiatrie dat nou in haar output formuleerde (tezamen met -geen recidive-). nu kan de ggz rustig iemand terugsturen naar een toxische omgeving, nadat íe tot rust is gekomen tijdens een opname; handvatten voor gezond/goed leven heeft ie niet. Uberhaupt wordt de toxische omgeving of iemands bagage van kennis en kunde niet betrokken in het beleid, het bespreken ervan.
En als de overheid preventieprogramma's gaf ipv erop te bezuinigen. Dan konden pubers worden voorgelicht over hun hersenen, wat wanneer bij hormoon schommelingen mis kan gaan, door bijv. blowen en stress. Dan wist men wat over symptonen. "Hemelfietsen, spiritueel worden" en kon je je zelf diagnostiseren of je omgeveving. Het centrum integrale psychiatrie in groningen (afd.ggz, lentis/welnis) investeert in alle facetten van leven, ook zingeving. Door het wegvallen religies, ermee samengaande netwerken, toenemende individualisering krijg je doorgeschoten zieke mensen. En ziekteinzicht is moeilijk. Coherent doorleven en ziek zijn kan een hele poos. Het is triest voor iedereen.
En die belachtelijke schietwapens, kunnen op zijn minst in het systeem van vergunning verlenen psychische stabiliteits-checks, piketpalen krijgen. Er zijn ook agenten die door het lint gaan en schieten met hun spul. -
Manuela Bastet, di 12 april 2011 21:52 in reactie op Monique Willems Reageer op Manuela
ik ben ervan overtuigd dat de geestelijke gezondheidszorg op dit moment eerder ziekmakend is dan helend. maar niemand kijkt ernaar. we doen allemaal of het goed funktioneert. stop er maar wat pillen in en stuur ze weer naar huis. pillen geven is goedkoper dan intensief behandelen. maar wat als iemand zijn medicijnen niet inneemt, om maar een voorbeeld te noemen. (ik weet niet of deze man ook medicatie had, maar in ieder geval is hij in behandeling geweest bij de GGZ)
de discussie moet niet gaan over de PVV. wel over schietverenigingen en wapenbezit. en ook over de GGZ. -
Jager Verzamelaar, di 12 april 2011 14:36 Reageer op Jager
Een PVV-stemmer is niet een van mij
Ik ben een andere ons -
x x, di 12 april 2011 15:29 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op x
Een PVV-stemmer is niet een van mij
Ik ben een andere ons
----------------------------------
Een buitenlander is niet een van mij
Ik ben een andere ons.
Grappig als ik bij jouw uitspraken het woordje PVV vervang door het woordje 'buitenlander' dan wordt het in eens eng en racistisch. Wist je dat? -
Jager Verzamelaar, di 12 april 2011 18:11 in reactie op x x Reageer op Jager
klopt als een bus
-
Jager Verzamelaar, di 12 april 2011 18:13 in reactie op x x Reageer op Jager
maar sinds dit lang geregeerd wordt door de pvv en haar slaafjes is de polarisering gewoon een feit
derhalve is de pvv of haar stemmers niet van ons
het is hun tegen ons waarvan 'hun' de mensen zijn die volgens rutte hun vingers aflikken
Ik ben jaren op zoek geweest naar de discussie
de maat is vol
hun poepen op ons
dan zijn hun niet ons
dan zijn het gewoon hun
en deze massamoordenaar is een van hun -
Ben Joosten, di 12 april 2011 21:06 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Ben
Dit is nu precies wat een tijdje geleden door iemand hier op Joop Bush-denken werd genoemd.
Wie niet met ons is is tegen ons. Wij en zij.
Ga vooral zo door met net zo worden als degene die je veracht. Vooral doen, dan bouwen we een fraaie nieuwe wereld... een waar ik niet wil zijn.
Alvast bedankt. -
Jager Verzamelaar, wo 13 april 2011 17:50 in reactie op Ben Joosten Reageer op Jager
Ik begon niet uit de sluiten!
Rechts likt de vingers af
daarmee zeggen wij tegen jullie
(en we genieten er van)
Dat is geen Bush-denken
Dat is het gevolg van Rutte/Wilders-denken -
Truus Beek, wo 13 april 2011 16:33 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Truus
Uit een onderzoek blijkt dat de Nedrlanders in het algemeen in jaren niet zo tevereden zijn geweest Rutte doet goed!
-
Jan de Boer, di 12 april 2011 20:21 in reactie op x x Reageer op Jan
Het verschil is dat elke PVV-stemmer een gevaar vormt voor de samenleving (nl. doordat hij Wilders met zijn/haar stem aan meer macht helpt)
terwijl slechts een miniem deel van de buitenlanders in Nederland een gevaar vormt voor de samenleving.
Bij die buitenlanders wil ik wel horen, bij die PVV-ers niet.
Of is dat óók al verdacht voor de nieuw politieke correcten?
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
Sap wint, GroenLinks verliest
Partij wil regeren maar kiezers niet zo: GroenLinks nadert in peiling zetelaantal Partij voor de Dieren ... Sap bij Tros Kamerbreed: Als Dibi wint, weet ik niet of ik terug de Kamer in wil
2715 x bekeken Korte Scan
Reageer (77) Politiek Twitter -
Rutte blijft Duitsland trouw op G8
Video - Rutte kiest voor lijn Merkel, tegen Obama en Hollande ... Top van acht grootste economieën waarschuwt Europa: Nadruk moet op groei, niet op bezuinigingen liggen
2408 x bekeken Korte Scan
Reageer (110) Politiek Twitter -
&... Sexiest vrouw ter wereld voelt zich niet sexy
PVV wil heffing voor mensen die slecht zijn in wiskunde ... Nederlanders geven weer minder uit ... Nederland kampioen afluisteren ... BTW op kunst omlaag ... Hersenen krimpen door stress ... Uitvinder remote overleden
2256 x bekeken Korte Scan
Reageer (32) Kijknou Twitter -
Griekse linkse leider Tsipras: Stop dit neo-liberale experiment
Syriza-leider Alexis Tsipras: Dit is geen oorlog tussen naties, maar tussen gewone hardwerkende mensen en het grootkapitaal
2027 x bekeken Korte Scan
Reageer (93) Wereld Twitter -
Dertig procent eraf voor politici
Han van der Horst Wouter Koolmees vertelde het allemaal wel leuk bij Buitenhof, wie er allemaal meer moesten werken. Hij vergat daarbij de politici
1932 x bekeken Korte Scan
Reageer (103) Politiek Twitter -
De geschiedenis van Europa in 3 minuten en 24 seconden
Alle veroveringen en heroveringen die Europa maakten tot wat ze vandaag is
1903 x bekeken Korte Scan
Reageer (23) Kijknou Twitter -
Joan Franka níet naar finale van het Eurovisie Songfestival
[VIDEO] Update: Joan Franka haalt top tien niet ... Optreden volgens commentaren 'niet helemaal zuiver' ... Bekijk haar optreden hier
1749 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Leven Twitter -
Zinloos politiegeweld tegen toerist in Amsterdam
Amerikaanse taferelen ... Tien agenten duiken bovenop toerist die de verkeerde kant op fietst
1728 x bekeken Korte Scan
Reageer (75) Kijknou Twitter -
Anderhalf hoeraatje voor het ESM
Han van der Horst Het getuigt van een gruwelijke nationale zelfoverschatting om te denken dat Nederland de enige verstandige deelhebber aan het ESM is
1723 x bekeken Korte Scan
Reageer (119) Economie Twitter -
De Dinsdaglach
'Ik wou dus die penalty nemen, maar ineens schiet er kramp in mijn nek'
1642 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter

