Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

24 februari 2010 Reageer (52) 5260 x bekeken Politiek Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

Wilders vs. Wilders

Cartoon van Adriaan over de Geert Wilders van toen en de Geert Wilders van nu

Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Peer JaWel, di 02 maart 2010 18:31 Reageer op Peer

    Peer

    De hand had volgens mij iets hoger gemoeten.....

  • daniel teeboom, do 25 februari 2010 13:45 Reageer op daniel

    daniel

    "idd, en dan ook nog eens met Godwins te strooien alsof het een aard heeft. Zwak hoor Felix"

    Ohja, verrek. Zeg moeten we nou echt serieus geloven dat Geert Wilders helemaal in z'n eentje het Derde Rijk vertegenwoordigd en dat 13 miljard moslims met 56 Islamitische staten zielige weerloze joden zijn?

    Snapt Adriaan Soeterbroek überhaupt wel wat een minderheid is?

  • Hans S, do 25 februari 2010 15:48 in reactie op daniel teeboom Reageer op Hans

    Hans

    ...makkelijk hoor, dat geblaat over Godwinnetjes... Maar eigenlijk wilde ik t volgende vragen: hebt u enig onderwijs genoten, of heeft Geert u ervan kunnen overtuigen dat er 2x zoveel moslims op aarde rondlopen dan dat er uberhaupt mensen zijn...?

  • Mees ., wo 24 februari 2010 21:34 Reageer op Mees

    Mees

    Denk dat er vele overlopers zullen komen uit de achterban van het CDA en de VVD....die willen namelijk niets te maken hebben met de PVV.

  • Mees ., wo 24 februari 2010 21:32 Reageer op Mees

    Mees

    CDA,VVD....die aan de wieg stonden van de kredietcrisis,het mede hebben veroorzaakt....straks in een nieuw zeer rechts kabinet met Wilders die ooit onderdeel uitmaakte van de VVD.
    Zij hebben alle tijd dat zij regeerden het beleid van Bush gesteund.
    Deze mensen hebben nooit verantwoording afgelegd voor het ontstaan van die kredietcrisis,nooit,ze hebben alleen met de vinger gewezen naar anderen.
    Deze mensen gaan straks dit land opnieuw besturen maar nu erger dan daarvoor.....Nederland is met hen over en uit!
    De neoconservatieven aan de macht.
    Een stem op Het CDA ,VVD is een stem op de PVV.

  • Gerwin van Eersel, wo 24 februari 2010 21:56 in reactie op Mees . Reageer op Gerwin

    Gerwin

    De kredietcrisis werd ontworpen door Blythe Masters van JP Morgan, niet door CDA of VVD. Zij ontwerpt nu CO2 emissierechten derivaten.

  • R Fijnzo, wo 24 februari 2010 18:18 Reageer op R

    R

    Wederom een briljante plaat!

  • Justin G., wo 24 februari 2010 15:59 Reageer op Justin

    Justin

    Of uit weerzin tegen de theeslurpende PvdA of de automobilist pestende grachtengordelpartij Groenlinks natuurlijk.

  • Justin G., wo 24 februari 2010 16:06 in reactie op Justin G. Reageer op Justin

    Justin

    Was een reactie op willemarin ter horst, wo 24 februari 2010 15:12 , helemaal onderaan.

  • R Veldman, di 02 maart 2010 18:56 in reactie op Justin G. Reageer op R

    R

    Je bent nog vergeten te zeggen "die maoistische dictators van de SP"

  • daniel teeboom, wo 24 februari 2010 15:53 Reageer op daniel

    daniel

    Hét bewijs dat Wilders geen racist is. Hij zei toen, en hij zegt nu, dat ie niks heeft tegen moslims.

    Dus blijkbaar meent ie dat.

    Hij heeft alleen door de jaren heen begrepen dat de Islam geen status aparte mag hebben en als ideologie het recht heeft om bekritiseerd te worden.

  • Paul van Rossum, ma 01 maart 2010 16:04 in reactie op daniel teeboom Reageer op Paul

    Paul

    Voor mij gaat het om drie zaken:
    1. Hij hitst mensen op met onzinnige kreten als "kopvoddentaks" en zijn gezwam over de Koran als zijnde iets totaal anders dan ons Oude Testament (waar in wezen gelijksoortige wreedheden in gepredikt worden).
    2. Hij leidt mensen totaal af van de dingen die echt belangrijk zijn zoals de economische crisis terwijl hij niet de kennis en opleiding heeft om daar een zinnig beleid op te voeren.
    3. Hij duldt geen enkele vorm van inspraak of tegenspraak, wil alleenheerser in zijn "beweging" zijn waar je dus ook geen lid van kunt worden. Zo'n dictatoriale manier van optreden past niet in een beschaafde maatschappij en houdt bovendien geweldige risico's in. Hij kan net als ieder ander ook plots een long embolie, een hartstilstand of iets anders krijgen, en als je dan geen echte partijraad met mensen die samen het bestuur van zo'n partij vormen hebt dan krijg je een soortgelijke zinloze chaos als destijds toen Pim Fortuijn vermoord werd. Dictators moet je niet willen, niet op landelijk niveau maar ook niet binnen een partij. Het feit dat mensen erop stemmen legitimeert niets, tenslotte had Adolf Hitler ook ruim 42% van alle stemmen bij de laatste vrije verkiezingen in Duitsland en niemand zal het in zijn hoofd halen om hem een democraat te noemen, ook niet in die tijd dus voor zijn ergste schanddaden.

  • red cat, wo 24 februari 2010 15:44 Reageer op red

    red

    We kunnen het allemaal niet scherp genoeg verwoorden:
    Een stem op de VVD, of op het CDA, is een stem op Wilders.
    Wanneer je daar geen bezwaar tegen hebt, ga je gang.

  • Justin G., wo 24 februari 2010 16:02 in reactie op red cat Reageer op Justin

    Justin

    Leg eens uit, ik kan uw rare visie niet volgen.

  • De VVD, wo 24 februari 2010 13:51 Reageer op De

    De

    Ik denk dat Adriaan heimeliijk verliefd is op Wilders.

  • red cat, wo 24 februari 2010 15:10 in reactie op De VVD Reageer op red

    red

    Onzin.JIJ misschien??

  • Zjen LinksMensch, wo 24 februari 2010 15:35 in reactie op De VVD Reageer op Zjen

    Zjen

    hahahahaaa..zou zo maar kunnen hahahaha. De blondine heeft nog altijd de voorkeur van mannen toch?

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 24 februari 2010 15:56 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op To

    To

    Adrem, Zjen! ;D

  • Zjen LinksMensch, wo 24 februari 2010 16:00 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op Zjen

    Zjen

    bedankt Nelma.
    hhahaha..

  • Felix van Vugt, wo 24 februari 2010 13:07 Reageer op Felix

    Felix

    De PVV heeft onlangs zijn coming out gehad als een stel bruinhemden met het voorstel om met hiv besmette homoseksuelen te tatoeeren boven hun geslachtsdeel: http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/02/11/brandmerk-hiv-besmette-mannen-pvv-kandidaat-uit-de-bocht/

    Kortom: de cartoon is dus gewoon erg treffend.

  • daniel teeboom, wo 24 februari 2010 15:57 in reactie op Felix van Vugt Reageer op daniel

    daniel

    "De PVV heeft onlangs zijn coming out gehad als een stel bruinhemden met het voorstel om met hiv besmette homoseksuelen te tatoeeren boven hun geslachtsdeel:"

    De PVV? Of een minderjarige homosexuele jongen die 3 jaar geleden tijdens een interview wat onverstandige dingen zei? Je moet wel heel erg desperate zijn om politieke partijen af te rekenen op opvattingen van minderjarigen.

  • Justin G., wo 24 februari 2010 16:08 in reactie op daniel teeboom Reageer op Justin

    Justin

    idd, en dan ook nog eens met Godwins te strooien alsof het een aard heeft. Zwak hoor Felix.

  • R Veldman, wo 24 februari 2010 20:07 in reactie op Justin G. Reageer op R

    R

    Godwinzeggertjes zijn de Godwins van nu!

  • Rouane Rabbit, wo 24 februari 2010 23:19 in reactie op R Veldman Reageer op Rouane

    Rouane

    Het is Wilders die met de Godwins is begonnen door de Koran met Mein Kampf te vergelijken. sindsdien zijn Godwins legitiem in de PVV-discussies.

  • R Veldman, do 25 februari 2010 00:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op R

    R

    Zo is het maar net
    Alleen binnenkort formuleer ik de Wet van Veldman
    die stelt dat Godwinzeggertjes discussies wensen dood te slaan wanneer deze legitiem gevoerd worden over WO2 gerelateerde issues.

    Na x aantal post duikt altijd het godwinzeggertje op dat zich op die manier uit de discussie tracht te wringen

    Hoeft niet persé de Wet van Veldman te heten hoor
    mag wat mij betreft ook de Wet van Goosen heten ;-)

  • Zingende Zaag, wo 24 februari 2010 12:44 Reageer op Zingende

    Zingende

    Smakeloos, krenkend, tendentieus en stigmatiserend voor heel veel kiezers.
    Ook mis ik steeds de hand in eigen boezem.

  • Ollie B, wo 24 februari 2010 13:41 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Ollie

    Ollie

    Fantastische cartoon, eenvoudig, zeer smaak- en humorvol. Als potentiele kiezers dit als krenkend en/of stigmatiserend ervaren, dan zijn ze echt zo dom en sjagrijnig als vaak wordt beweerd. Deze tekening geeft duidelijk de metamorfose aan die Geert Wilders de afgelopen tien jaar heeft ondergaan. Jammer dat gevoel voor humor niet te koop is. Steek inderdaad de hand eens in eigen boezem, vals zingende zaag, hoewel daar waarschijnlijk niet veel zit waar de rest van Nederland iets aan heeft.

  • R Veldman, do 25 februari 2010 16:32 in reactie op Ollie B Reageer op R

    R

    Wildersstemmers hebben nu eenmaal lange tenen.

  • R Veldman, do 25 februari 2010 14:33 in reactie op Zingende Zaag Reageer op R

    R

    Wilders is ook smakeloos en krenkend.

  • Gerwin van Eersel, wo 24 februari 2010 12:40 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Wat is er nou zo smakeloos aan een verwijzing met een armband?
    Misplaatst is die verwijzing al helemaal niet, gewoon goed te onderbouwen.

  • Jonathan Leguat, wo 24 februari 2010 12:20 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Smakeloze verwijzing naar het nazisme.
    Pijnlijk voor alle slachtoffers en hun nabestaanden.

  • Joop Schouten, wo 24 februari 2010 13:59 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Joop

    Joop

    Of een waarschuwing...

  • Zjen LinksMensch, wo 24 februari 2010 15:36 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Zjen

    Zjen

    O, was het dat?
    Ik dacht aan het Rode Kruis.

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 24 februari 2010 15:57 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op To

    To

    Huh? Zie jij iets wat ik niet zie?

  • Jan Stroomer, wo 24 februari 2010 19:44 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Jan

    Jan

    En ik dacht dat het verwees naar schaatsers die ook wel eens een foute weg inslaan...

  • Sasha Berkman, do 25 februari 2010 14:49 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Sasha

    Sasha

    ik zie het meer als een waarschuwing. Als je in de woorden van wilders het woord moslim vervangt vdoor jood zie je wel waarom. Iedereen die de overeenkomsten tussen het taalgebruik van Wilders en Hitler niet wil zien is mijns insziens een hypocriet.

  • Jesse Joris, wo 24 februari 2010 12:14 Reageer op Jesse

    Jesse

    De houding van Wilders en 2010 band om zijn arm vind ik een smakeloze en totaal misplaatste verwijzing

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 24 februari 2010 12:22 in reactie op Jesse Joris Reageer op Een

    Een

    Gelukkig is dhr W. altijd erg smaakvol en stijlvol in zijn taalgebruik...

  • Jesse Joris, wo 24 februari 2010 12:37 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Jesse

    Jesse

    Nee, natuurlijk niet. Komt alleen maar vuiligheid uit zijn mond. Ben alleen van mening dat dit geen sterke cartoon is, door de in mijn ogen onjuiste associatie die het oproept.

    Overigens vrijheid blijheid, lekker tekenen en zeggen wat je wilt, ben ik absoluut voor!

  • Gerwin van Eersel, wo 24 februari 2010 14:32 in reactie op Jesse Joris Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Wat is er eigenlijk mis aan die verwijzing, Jesse Jonathan of Zaag?

  • Justin G., wo 24 februari 2010 16:05 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Justin

    Justin

    Wat er mis mee is? Elke vergelijking van Wilders met een Nazi is niets minder dan een Godwin, een op niets gebaseerde vergelijking die gemaakt wordt bij een gebrek aan logische argumenten waarmee je jezelf in een debat diskwalificeert, en is daarom nietszeggend, smakeloos en dom.

  • Gerwin van Eersel, wo 24 februari 2010 19:54 in reactie op Justin G. Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Nou Justin, dan moet ie nog maar weer eens uitgelegd worden. (Is hier al eerder gebeurd)

    Je kunt de PVV in deze vergelijking niet Nazi's noemen. De NSDAP bestaat niet meer, je kunt er dus geen lid meer van worden. Waar het dus in deze vergelijking om gaat is of je de PVV net als de NSDAP rascistisch en/of fascistisch kunt noemen.

    Welnu, de PVV discrimineert op religieuze gronden, niet op raciale. en kan daarom niet racistisch genoemd worden, hier moet een nieuw woord voor komen. Je kunt je bovendien nog afvragen wat erger is, naar mijn mening ligt dit zodanig in elkaars verlengde dat een vergelijking niet mank gaat.

    Fascistisch is toch echt wat anders, dat is de PVV. Zie hieronder 10 onderdelen van de definitie van wikipedia, en hoe ze daar op scoren. 9 1/2 van de 10. Een mooi cijfer, zou Mussolini trots op zijn geweest.

    1. Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.
    Dat lijkt me bij de PVV onbetwistbaar het geval, hoeven we het niet over te hebben.

    2 Het fascisme minacht contemporaine conservatieve instellingen.
    De PVV heeft het in dit kader regelmatig over het tuig van den haag en soortgelijke kwalificaties. En dan gaat het zeker ook over traditioneel rechts conservatief establishment. Zie verder ook de uitspraak van Wilders dat hij de rechtbank niet respecteerd.

    3 Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, in zoverre dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.
    Oproepen om knieen kapot te schieten van criminelen zijn al uit de koker van de PVV gekomen. Een pleidooi om mensen met HIV te brandmerken valt wat mij betreft hier ook onder (zie elders in dit draadje).

    4 Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
    Die autoritaire structuur is bij de PVV geregeld door in de partij geen leden toe te laten. Hierdoor heeft niemand van de PVV-aanhang de mogelijk invloed uit te oefenen op het autoritair vastgestelde programma. Dat er sprake is van charisma blijkt wel uit de groei van de aanhang de laatste jaren.

    5 Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur.
    Hoe zich dat vertaalt als de PVV deel uitmaakt van het landsbestuur weten we nog niet. Maar de PVV zelf wordt in elk geval dictatoriaal geleid. Er is bewust voor gekozen een structuur neer te zetten waarin het niet mogelijk is dat aanhangers van de PVV correctief optreden als de partij in hun ogen een verkeerde koers vaart.

    6. Het fascisme streeft naar de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
    Zie hier standpunten van PVV over bescherming privacy, het willen verbieden van bepaalde culturele organisaties, standpunten over subsidies van bepaalde culturele organisaties et.c.

    7. Het fascisme is extreem nationalistisch.
    Zie standpunt PVV over EU,

    8 Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
    Zie het handelen van PVV rond grondwet EU.

    9 Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse.
    Hoeven we het niet over te hebben, is overduidelijk het geval bij de PVV.

    10 Het fascisme streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.
    Dit is wat de PVV tracht te bereiken door de "Islamisering van NL" te stoppen/terug te draaien.

    Kortom fascistisch genoeg om met NSDAP te vergelijken. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat je alle recht hebt om aanhanger te zijn. Je kunt je alleen niet beledigd voelen door een vergelijking die onderbouwbaar hout snijdt.

  • De VVD, do 25 februari 2010 00:35 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op De

    De

    De SP scoort hier ook een nette 8,5

  • Gerwin van Eersel, zo 28 februari 2010 01:28 in reactie op De VVD Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Tsja dat klopt natuurlijk. Het ging hier alleen over de PVV.

  • Danny J, wo 03 maart 2010 00:39 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Danny

    Danny

    Wilders is geen racist nee. Gaat het over religie?.. Hij spreekt zich er wel over uit, maar binnen de Nederlandse grenzen is dat het toch ook niet. Als ik hem moet duiden, dan zou ik hem een "culturalist" noemen.

    Volgens Wilders is er in Nederland sprake van en Joods/Christelijke cultuur. Dat is dus al een versmelting van twee culturen. Nu men de Islamitische cultuur in Nederland gestalt wilt geven blijkt het echter mis te gaan. Hetgeen mij doet concluderen dat niet elke cultuur even compatibel is met de andere. Het bewijs hiervoor is zichtbaar in de tweedeling van de samenleving.

    Culturen en hun compatibiliteit... Daar draait het uiteindelijk om.
    Richard Lamm heeft een treffende speech gehouden welke goed aangeeft welke aspecten kunnen worden aangewend om een natie ten gronde te richten. Stof tot nadenken...

    http://www.snopes.com/politics/soapbox/lamm.asp

    Om maar te stellen dat het leven geen Disney sprookje is waarin de wereld als 1 groot knuffelparadijs wordt voorgesteld. Dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden. Als de Islam en de Westerse samenleving compatibel waren geweest, dan hadden de twee allang door elkaar geleefd. Ruim voor onze generatie uit.
    Als men een beleid van totalitaire multiculturaliteit gaat voeren en je stuit op weerstand, moet je wijsheid tonen en niet gaan typeren met fascisme enzovoort.

  • Rob van Koot, do 25 februari 2010 17:53 in reactie op Jesse Joris Reageer op Rob

    Rob

    Je hebt gelijk hoor het is gewoon een slappe cartoon. Je kunt Wilders veel scherper op de korrel nemen. Maar je moet hier oppassen neutraal over Wilders te praten, dan ben je al snel verdacht.

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 24 februari 2010 18:33 in reactie op Jesse Joris Reageer op To

    To

    Ja, je hebt gelijk. Die band had beter zwart kunnen zijn. Als teken van rouw omdat het kabinet Balkenende is gevallen. En dat is erg treurig, toch?

    *shrug*

  • Justin G., wo 24 februari 2010 12:01 Reageer op Justin

    Justin

    Maar weer een cartoon over Wilders, Adriaan? Hij is dus blijkbaar ook buiten de peilingen heel populair.

  • Rob van Koot, wo 24 februari 2010 12:20 in reactie op Justin G. Reageer op Rob

    Rob

    En ik vind ze ook niet sterk. Ze missen scherpte. Er gebeurt zoveel nu en dan is dit het beste waarmee hij kan komen. Wilders is prima maar daar zit toch veel meer in? Met dat cordon sanitaire bijvoorbeeld....

  • Ollie B, wo 24 februari 2010 13:59 in reactie op Rob van Koot Reageer op Ollie

    Ollie

    Welk cordon sanitair?

  • red cat, wo 24 februari 2010 15:12 in reactie op Rob van Koot Reageer op red

    red

    CDA en VVD hebben al gemeld dat ze niet écht tegen samenwerking met wilders zijn.
    Alleen de kiezer kan nu nog uitdrukking geven aan zijn/haar weerzin tegen de pvv.

  • Sasha Berkman, do 25 februari 2010 14:55 in reactie op Rob van Koot Reageer op Sasha

    Sasha

    ja welk cordon sanitair? Dat is ook weer zo'n Wilderiaanse leugen. Er is geen cordon sanitair en dat is er ook nooit geweest.

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven