Bio Bekijk alles van Anja Meulenbelt Word fan

Anja Meulenbelt

Anja Meulenbelt Schrijfster, SP-senator

22 februari 2010 Reageer (103) 3131 x bekeken Politiek RSS

Lachen met Wilders

Hahaha. Ik was nog van plan om een stukje te schrijven naar aanleiding van al die juichende reacties van de Wildersaanhangers, die zo blij zijn met de val van het kabinet omdat de Grote Leider nu de kans krijgt om te gaan regeren.

Want hoe erg ik het ook vind, er is één reden waarom ik het nog wel eens mee wil maken, Wilders in de regering, en dat is de voorspelbaarheid dat hij zijn achterban diep gaat teleurstellen. Wat de aanhangers van Lou de Palingboer destijds ook niet van hun stuk bracht, want die bleven nog geloven in zijn onsterfelijkheid toen hij al dood was, maar toch.

Dit wilde ik zeggen: er zijn twee mogelijkheden als Wilders onverhoopt werkelijk in een rechtse regering komt: de ene is dat hij trouw aan zijn stijl tot op heden van alles blijft roepen wat op geen enkele manier is waar te maken: omdat het praktisch niet uitvoerbaar is, omdat het tegen de Grondwet in gaat, omdat je er zelfs met een rechtse regering de meerderheid van de kamer voor moet hebben. Zoals daar zijn de kopvoddentaks, zet ze er allemaal uit als ze zich misdragen, schiet ze door hun knieën, geen moslim het land meer in en ander gebral. Net als Verdonk, die ook van die frisse ideeën had, zoals criminele Antillianen het land uit en verbieden dat mensen op straat een andere taal spreken dan Nederlands. Ook toen zij minister was heeft zij namelijk niets waargemaakt van al die populistische ideeën waar ze de mensen mee paaide. En ook bij Wilders zou dat moeten blijken: als populistisch volksmenner doet hij het geweldig, maar met spierballentaal redt je het niet als minister.

Of, een andere mogelijkheid, hij draait bij en verandert van stijl. Want als minister, hoe je het ook wendt of keert, moet je samenwerken met je collega’s, moet je beleid maken dat haalbaar is, moet je luisteren naar het parlement en moet je dus water bij de wijn doen. En dan blijft er van de redenen waarom hij zijn achterban heeft verzameld weinig meer over, want dan is hij in de kortste keren gewoon een niet zo vreselijk begaafde rechtsige politicus waarvan we er velen hebben. Gewoon zo’n beetje VVD, waar hij vandaan komt, met wat linksige dingetjes voor het volk.

Maar ik ben met het stukje dat ik wilde schrijven al weer ingehaald door de actualiteit. Meneer wil zo graag op het pluche, dat hij nu al vast begint met de wijn flink te verwateren. Want wat hoor ik net op de radio? Dat dat gedoe over de islamisering en het tegenhouden van migranten wat hem betreft wel ter discussie mag staan. Het enige waar hij niet van af wil is de AOW op 65, dat is niet onderhandelbaar, de rest wel.

 

Hahahaha!!!

 

Dit stuk staat ook op anjameulenbelt.nl

Laatste Reacties (103) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bor de Wolf, vr 26 februari 2010 08:23 Reageer op Bor

    Bor

    Hahahaha!!!

    Lachen met Wilders, lachen om Anja......

  • j. jan willem van waning, di 23 februari 2010 21:41 Reageer op j. jan willem

    j. jan willem

    Blijkens recent onderzoek is de PVV niet 'extreem rechts' maar 'nieuw radicaal rechts' omdat zij niet anti-Semitisch is.
    Maar wat ben je als 'beweging' als je anti-Semitisme hebt ingeruild tegen anti-Islamitisme?

    Het nuttige van de huidige politieke situatie is dat de dubbele loyaliteit van Geert Widers cs eindelijk onder de loep wordt genomen.

    Geert Wilders' anti-islamitisme is gebaseerd op politiek zionisme en populistische xenofobie, daar valt niets om te lachen.

    http://www.vkblog.nl/bericht/193769/Geert_Wilders%27_anti-islamitisme_gebaseerd_op_politiek_zionisme_en_populistische_xenofobie

  • Opinius Media, di 23 februari 2010 21:55 in reactie op j. jan willem van waning Reageer op Opinius

    Opinius

    ik geef U nog een aanvulling,..die ene kant heeft geld ,en de andere kant leeft massaal onderdrukt en arm in ontwikkelingslanden,met een handvol extremisten onder hen

    kies maar

  • G Grote, di 23 februari 2010 11:48 Reageer op G

    G

    Laten we dit stukje serieus nemen. Anja Meulenbelt heeft dankzij haar goede relaties met Hamas veel ervaring met "sterke leiders", "schiet ze door hun knieën" en uitsluiten van de halve bevolking(Fatah en seculiere palestijnen). Vervang moslims door israelieten en Anja en Wilders, NL door Gaza en Anja en Wilders zijn het helemaal met elkaar eens.

  • , di 23 februari 2010 13:43 in reactie op G Grote Reageer op

    Ik kom er niet helemaal achter wat je precies bedoelt met je stukje.

  • Fatima Bloodhooft, di 23 februari 2010 17:41 in reactie op G Grote Reageer op Fatima

    Fatima

    Hoe kunnen we jouw reactie serieus nemen als er niet begrepen wordt wat jij er mee wilt zeggen?

  • Irma Noord, di 23 februari 2010 09:52 Reageer op Irma

    Irma

    Hoe kun je nou op een partij stemmen die nu al aangeeft ieder standpunt in te willen leveren behalve de verhoging van de AOW-leeftijd?

    De keuze is niet zo moeilijk als het lijkt.

    Een stem op het CDA helpt de PVV in het kabinet.
    Een stem op de PvdA wil zeggen meer verrechtsing, dat zagen we 4 jaar lang.
    Een stem op D66 is einde van de studie financiering en alle macht aan Europa.
    Een stem op de VVD is meer bonuscultuur en nog lagere belastingen voor grootgeldbezitters.

    De enige manier om de verrechtsing te stoppen is een stem op de SP. De enige partij die altijd waarschuwde, nooit draaide en waarbij je weet wat je aan ze hebt.

  • Jonathan Leguat, di 23 februari 2010 14:29 in reactie op Irma Noord Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ik heb een zwak voor de SP.
    Heb er ook wel eens ooit gestemd en is samen met Groen Links veruit de populairste partij onder mijn vrienden.
    Echter ik kan niet stemmen op een partij die een Anja Meulenbelt of Harry van Bommel in haar geledingen heeft.

    Ik heb ook een korte tijd niet meer op GL gestemd toen ik erachter kwam wie en wat Mohammed Rabbae was met zijn homo-haat.
    Toen hij op het congres gewipt werd ben ik meteen weer naar de boezem teruggevlogen.

    Kijk ik twijfel momenteel tussen Groen Links en Dierenpartij.
    Het zal hoogstwaarschijnlijk Groen Links worden
    Maar zou er plotsklaps een nieuwe Rabbae opstaan (wat ik niet zie gebeuren, zeker niet onder de seculiere Femke) dan was ik binnen 1 seconde overgevlogen naar de Dierenpartij)

    Het gaat zowel om de inhoud als om de poppetjes

  • , do 25 februari 2010 10:38 in reactie op Irma Noord Reageer op

    Akkoord.
    De SP houdt aan zijn principes vast, daarom stem ik er ook op, sterker, ik ben lid van de SP.
    Maar je vergat één ding:
    Niet alleen een stem op het CDA is een stem op Wilders, de VVD staat ook open voor onderhandelingen met Wilders.
    Onthoudt dat.

  • Averechts oprecht, do 25 februari 2010 17:41 in reactie op Irma Noord Reageer op Averechts

    Averechts

    "Hoe kun je nou op een partij stemmen die nu al aangeeft ieder standpunt in te willen leveren behalve de verhoging van de AOW-leeftijd?"

    Een standpunt onderhandelbaar maken is anders dan hem in leveren.

    De keuze is niet zo moeilijk als het lijkt.

    "Een stem op het CDA helpt de PVV in het kabinet.
    Een stem op de PvdA wil zeggen meer verrechtsing, dat zagen we 4 jaar lang.
    Een stem op D66 is einde van de studie financiering en alle macht aan Europa.
    Een stem op de VVD is meer bonuscultuur en nog lagere belastingen voor grootgeldbezitters."
    Een stem op de SP betekend je dat je zuur verdiende geld aan anderen wordt weggeven en dat de veiligheid verder achteruit gaat.

    "De enige manier om de verrechtsing te stoppen is een stem op de SP. De enige partij die altijd waarschuwde, nooit draaide en waarbij je weet wat je aan ze hebt. "

    Er is geen manier om de verrechtsing te stoppen dit blijkt uit alle signalen uit de samenleving, en ook uit uw conclusie dat alleen de SP dit nog kan stoppen, als dat zo is en de dramatische peilingen blijven zoals ze zijn dan kan de SP dit helemaal niet stoppen, links zal even in de wachtkamer moeten totdat de samenleving rechts weer zat is.

  • De VVD, di 23 februari 2010 07:36 Reageer op De

    De

    Maar wat als het nu goed gaat met Wilders in een regering?

  • , vr 26 februari 2010 08:46 in reactie op De VVD Reageer op

    En ghij gheleuft da???

  • Peter Polz, di 23 februari 2010 07:32 Reageer op Peter

    Peter

    In 1983 publiceerde de SP het rapport Gastarbeid en kapitaal, en begon als eeen van de eersten het debat over de problemen van de immigratie. Ze werd hiervoor ook bestempeld als racistisch. Een citaat:

    "Bij ons onderzoek zijn wij al vrij snel tot de konklusie gekomen dat de problemen vooral groot worden bij die mensen die van het platteland komen, de islamitiese godsdienst belijden en zich waarschijnlijk daardoor moeilijk kunnen aanpassen aan de werk- en leefgewoonten van ons land. Wij vinden die mensen hoofdzakelijk bij de uit Turkije en Marokko afkomstige gastarbeiders en hun gezinnen. De achterstand in ontwikkeling ten opzichte van ons land en de konsekwente opvattingen die zij over hun (islamitiese) geloof hebben, maken dat zij hoegenaamd kansloos in onze maatschappij staan."

    Vervang konklusie door conclusie en konsekwent door consequent, en het kan zo in het PVV program. Ben benieuwd of mw Meulenbelt haar partijgeschiedenis kent.

  • Peter Volta, di 23 februari 2010 14:33 in reactie op Peter Polz Reageer op Peter

    Peter

    Van de SP website:

    "De SP wil het vrije verkeer van werknemers in de EU beperken. Een ongecontroleerde instroom bedreigt de werkgelegenheid van velen, leidt tot verstoring van de arbeidsmarkt en is een bedreiging voor het loon en de arbeidsvoorwaarden, vooral in sectoren als transport, de bouw en de vleesverwerkende industrie."

    Hee, wacht even, maar als het over de ongecontroleerde instroom van niet-westerse ongeschoolden gaat is dat ineens geen probleem ?

    Wie het nog begrijpt mag het zeggen. Dus geen Poolse stukadoors die zich drie slagen in de rondte werken, alles netjes opruimen als ze klaar zijn, sneller werken dan hun nederlandse collega's en de helft goedkoper zijn. Maar dus wel kansloze import uit andere gebieden ?

  • Zjen Zen, di 23 februari 2010 14:49 in reactie op Peter Volta Reageer op Zjen

    Zjen

    De SP is heel sterk in de analyse maken.
    Dat was altijd al zo en daar verdienen ze waardering voor.
    De oplossingen zijn totaal anders dan die van Wilders.

  • Peter Volta, di 23 februari 2010 14:59 in reactie op Zjen Zen Reageer op Peter

    Peter

    Kun je mij dan misschien uitleggen waarom Oosteuropeanen die nota bene onder het vrij verkeer van personen vallen binnen de EU , niet ongecontroleerd binnen mogen, terwijl we van de SP niet zo xenofoob moeten doen over kansloze huwelijkspartners uit Turkije,Marokko of andere meer exotische gebieden ? Omdat die straks toch geen concurrenten zijn voor nederlandse bouwvakkers omdat ze vrijwel allemaal op een uitkering zullen moeten terugvallen ?

  • Zjen Zen, di 23 februari 2010 15:12 in reactie op Peter Volta Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik geloof niet dat je wil dat ik je dat uitleg.
    Als ik dat al zou kunnen.
    Je overtuiging staat zo vast als een huis en daar ga ik me niet aan kapot praten.

  • Peter Volta, di 23 februari 2010 15:24 in reactie op Zjen Zen Reageer op Peter

    Peter

    Met goede argumenten is dat best mogelijk, maar kennelijk verkies jij het over dit onderwerp een inhoudelijke dialoog uit de weg te gaan. Een zwaktebod.

  • Ben jansen, wo 24 februari 2010 13:07 in reactie op Peter Volta Reageer op Ben

    Ben

    Ik noem het iemand confronteren met standpunten die hij verfoeit.

  • Jonathan Leguat, ma 22 februari 2010 21:16 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Wat een onvolwassen stuk.
    Mevrouw Meulenbelt beseft werkelijk niet wat voor schade zij aanricht bij haar eigen partij.

    Er moet iets drastisch gebeuren bij de SP willen ze de aankomende electorale afstraffing voorkomen.
    Een ijzersterke SP is broodnodig
    Maar dan wel liever zonder mevrouw Meulenbelt.

    En dan afsluiten met
    "hahahahahahaha"

  • Peer JaWel, ma 22 februari 2010 21:03 Reageer op Peer

    Peer

    Begint hij in de wijn te wateren??

  • Just Lurking, ma 22 februari 2010 21:20 in reactie op Peer JaWel Reageer op Just

    Just

    Hè, getver! :)))

  • Biff Everwood, ma 22 februari 2010 16:33 Reageer op Biff

    Biff

    de SP is toch net zo goed tegen de verhoging van de aow-leeftijd? Als jullie samen sterk staan en Wilders bindt in wat betreft de islam, dan kunnen jullie mooi samen. Wilders heeft sociaal economisch namelijk nogal een conservatief linkse agenda. Ziet ook niet graag Roemenen en Polen de arbeidsmarkt verstoren. Net zoals jullie.

    hahaha

  • , ma 22 februari 2010 16:50 in reactie op Biff Everwood Reageer op

    Schiet toch op, zeg.
    De SP en de PVV, dat zit een wereldbol tussen.

  • GJ Huisman, ma 22 februari 2010 17:21 in reactie op Reageer op GJ

    GJ

    In tegenstelling tot wat mw. Meulenbelts op hooghartige toon beweert zie ik Wilders niet snel verliezen. Hij heeft het talent om steeds weg te komen met bizarre uitspraken, afwezigheid bij debatten en slecht uitgewerkte voorstellen. Zo legde hij -knap- een link tussen zijn kopvoddentaks en het Franse burqaverbod: 'iedereen roept dat het belachelijk is maar in Frankrijk wordt mijn voorstel gewoon ingevoerd'.

    Zo zal hij ook wel een draai kunnen geven aan de knieschijven-uitspraak. Daarnaast willen andere partijen ook een hardere lijn op veel gebieden, het CDA bijvoorbeeld met strengere straffen voor criminele allochtonen en de VVD wil dat bruiloftsmigratie aan banden wordt gelegd. Bij realisatie van dit soort punten zal Wilders, hetzij in de regering of in de oppositie, het direct als persoonlijke overwinning claimen en denk ik dat hij daarbij geloofwaardig overkomt.

  • Ben jansen, di 23 februari 2010 11:01 in reactie op Reageer op Ben

    Ben

    Valt wel mee hoor de SP wil ook de grenzen dicht.
    Oke voor oostblokkers maar dat zullen wel andere mensen zijn in de SP gedachte.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:09 in reactie op Biff Everwood Reageer op Fatima

    Fatima

    Jullie? Wie is jullie? Kan het wat specifieker want ik voel me niet aangesproken, en te lezen aan jouw opmerking zou ik dat wel moeten zijn.

  • Biff Everwood, di 23 februari 2010 12:12 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Biff

    Biff

    sorry, met 'jullie' bedoelde ik de SP. En even terugkrabbelend: natuurlijk zit er een wereld van verschil tussen SP en PVV, maar ik zie toch ook opvallend veel overeenkomsten op sociaal econmisch vlak. Daar zouden de SP en PVV elkaar best kunnen vinden.

  • Fatima Bloodhooft, di 23 februari 2010 17:51 in reactie op Biff Everwood Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaa: "maar ik zie toch ook opvallend veel overeenkomsten op sociaal econmisch vlak."

    Als dat het enige is waarbij de SP en de PVV elkaar kunnen vinden, dan ben ik bang dat de PVV geen schijn van kans maakt bij de SP. Nee, dat weet ik wel zeker.

    Ach, en zoveel overeenkomst is er op dat gebied niet. Hooguit dat ze beiden de AOW niet naar 67 willen hebben.

    Maar ten aanzien van de onrendabele mens, die aan de onderkant van onze samenleving woont, die moet eten van de voedselbank, die niet aan het werk komt ook al wil die nog zo graag, die daarom uitgekakt en weggeschoven wordt omdat 'hij te lui is om te werken' en daarom maar een a-sociale stakker is, die mens die moeite heeft het hoofd boven water te houden - op dat gebied is het verschil niet alleen levensgroot maar ook onoverkomelijk.

  • B Man, ma 22 februari 2010 14:11 Reageer op B

    B

    Ik denk dat je Wilders uiteindelijk vooral moet zien als een soort gefrustreerde ex-werknemer. Een begaafde politicus die zich na een half leven hard werken miskend is gaan voelen en toen, op een goedgekozen moment, voor zichzelf is begonnen. Het is niet voor niets dat zijn harde voorstellen tegen allochtonen zonder uitzondering onuitvoerbaar zijn, want hij meent het niet daadwerkelijk. Wel is hij echt enigszins nationalistisch ingesteld. Zijn werkelijke doel is met de PVV de VVD te vermorzelen en de nieuwe liberale partij van Nederland te worden.

    Ik verzin ook maar wat. Als je naar aanleiding van een radiofragment even snel een stukje wil schrijven kun je beter op joop.nl gaan reageren dan artikelen insturen.

  • Johannes Bron, ma 22 februari 2010 17:40 in reactie op B Man Reageer op Johannes

    Johannes

    Zo heb ik het nooit bekeken maar goed punt. Ik denk dat hij echter een echte rechtse partij wil zijn en geen liberale partij, hoewel hij deze wel kapot wil maken. Want laten we reëel zijn, Wilders is nog meer totalitair dan de SP. Het is gewoon ronduit vreemd dat er in Nederland eigenlijk maar 1,5 partij is die zich echt inzet voor individuele vrijheid: D'66 en GroenLinks. Beide partijen zijn doorgaans ook behoorlijk fatsoenlijk, ook al vrij uniek in de back-stabbing politiek van Nederland (hoewel ik de SP ook wel fatsoenlijk vind). Gelukkig gaat bijna niemand als puntje bij paaltje komt echt stemmen op Wilders.

  • Jager Verzamelaar, ma 22 februari 2010 14:05 Reageer op Jager

    Jager

    Nou wilders heeft zijn doel al bereikt en is dus overbodig.
    http://www.nu.nl/politiek/2190351/cda-wil-allochtone-crimineel-harder-aanpakken.html

  • Zingende Zaag, ma 22 februari 2010 14:26 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Zingende

    Zingende

    Overbodig? U bedoelt dit was de aanzet tot een eerste stap, met de kennis van nu, en de bedoelingen van ooit. Er komt nog veel meer, wat ik u brom.

    En zo lang de heer Verhagen prominent actief blijft in het CDA, hoeft geen enkele andere partij ook maar een poging te doen het CDA extra in diskrediet te brengen.

  • Jager Verzamelaar, ma 22 februari 2010 14:44 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Jager

    Jager

    Zijn extreem rechtse idoterij wordt kennnelijk klakkeloos CDA beleid.
    Hij heeft zijn doel nu al bereikt
    ons land is niet leuk meer en wordt kennelijk nog ellendiger als het aan het CDA ligt.

    Tijd om mijn uitburgeringsproces weer in te gaan want ik heb er helemaal geen zin meer in mee te doen met deze maatschappij die beheerst gaat worden door uitsluiting, repressie en staatsgeweld.

  • Zingende Zaag, ma 22 februari 2010 17:30 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Zingende

    Zingende

    Ik gun het u niet, maar zo voelde voor velen met mij het afgelopen jaar inderdaad. Het gevoel zal mogelijk nog verdiepen, en op geleide van het aantal onderwerpen treedt er bovendien een multiplier effect op. Het wordt op de rand van ondragelijk. Verzwarende factor in mijn geval was nog dat het kabinet het laatste jaar bij voortduring en vooral met dubbele tong sprak, als in een jongensboek uit verlogen jaren. Het was een loodzware tijd.

  • Jager Verzamelaar, ma 22 februari 2010 21:53 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Jager

    Jager

    Het is heel simpel.
    Ik heb het gevoel dat de maatschappij mij uitegburgerd heeft terwijl ik gewoon dezelfde dingen doe als voorheen.
    Zo ben ik tegenwoordig ook vaak crimineel terwijl ik geen ander gedrag vertoon als voorheen. Zoals roken op bepaalde plaatsen. En dat is maar een voorbeeldje. Nu wil de PVV en ook het CDA zowat alles strafbaar stellen.
    Daarbij gaan ze ook nog eens keihard tegen de normen en waarden in waarmee ik ben opgevoed van gelijkheid, antiracistisch, respect voor de medemens, begrip voor de verschillen etc.

  • Zingende Zaag, ma 22 februari 2010 13:55 Reageer op Zingende

    Zingende

    Beloftes en opgewekte verwachtingen bepalen teleurstelling

    Mevrouw Meulenbelt verheugt zich op een regering met de PVV vanwege : ..?de voorspelbaarheid dat hij zijn achterban diep gaat teleurstellen.? Dat is toch op zijn minst een curieuze opstelling van een aanhangster van een kabinet dat net het bijltje erbij neer gegooid heeft . En nog het mooiste is, dat in dit echec partijen als GL, D66, VVD, SP en PVV niet voor komen.

    Het mag voor de individuele bewindslieden een persoonlijk drama zijn, maar voor de NL-samenleving is het echec nog veel groter. Midden in de grootste economische crisis die NL ooit meemaakte stapt een kabinet op dat eigenlijk niet aan regeren toegekomen is. Toegegeven, er zijn milde lichtpuntjes zoals het relatief kleine aantal banken dat is omgevallen, maar die lichtpuntjes werden verworven met een enorme financiële inspanning. Daar hebben we nog tientallen jaren 'plezier' van.

    Voor potentiële teleurstellingen kijk je eerst naar gedane beloftes. Als er nu één kabinet is, dat kiezers in de volledige breedte van het spectrum diep teleurgesteld heeft, dan is het wel dit kabinet met het door mevrouw Meulenbelt relatief gekoesterde PVDA smaldeel.

    Want was het niet zo dat: de heer Bos in de Tweede Kamer zou blijven, we een volksraadpleging zouden krijgen rond de EU, de JSF zou worden afbesteld, de deelname aan de missie in Uruzgan zou worden beëindigd, het onderwijs en de gezondheidszorg in recordtijd zouden worden gereorganiseerd, de segregatie zou worden aangepakt en veel, veel meer? Hoe lang wilt u de lijst hebben? Als het gaat om teleurstellingen dan staat die kabinet met stip op de eerste plaats.

    Transparanter dan de uitspraak van de PVV over de AOW kan de politiek niet worden. De PVV stemmer weet ruimschoots voor de Tweede Kamer verkiezingen waar hij aan toe is. Bovendien biedt de timing de mogelijkheid van reflectie op landelijke onderwerpen, die mogelijk bij lokale verkiezingen in Den Haag en Almere doorwerken. Hoezo teleurstelling? Daar kan elke andere partij een puntje aanzuigen.

    Toegegeven de toon van het debat is lang niet altijd de mijne. Maar waar ik wel bezwaar tegen maak, is de blindheid voor de flaters die niet in het plaatje passen: wie steunde Hamas openlijk? Wie bracht recent een Hitler groet? Wie joeg zowel de heren Obama, als Biden in de gordijnen? Wie verkwanselde de inbreng van de Tweede Kamer op het verlengingsbesluit over Uruzgan?

    Speciaal voor mevrouw Meulenbelt nog wat dichter bij huis: wie grossierde in IP-bans toen een interne politieke discussie uit de gewenste klauw liep? Hoe ging het in Overijssel toe bij de verkiezing van Eerste Kamer leden?

    Maar bovenal, wie maakten er zo'n enorme puinzooi van?

    Ik gun mevrouw Meulenbelt van harte haar gulle lach, maar vind die potentieel slecht getimed: immers, wie het laatst, lacht lacht het best. .

  • - Puszkin, ma 22 februari 2010 13:55 Reageer op -

    -

    Wat ik vreesde, gebeurde er !!
    Joop werd geannexeerd door Elsevier ? Telegraaf ? Wilders klanten !!
    En binnen de kortste keren kan Francisco opnieuw beginnen.

  • Ben jansen, ma 22 februari 2010 13:28 Reageer op Ben

    Ben

    Ach weer een opinischrijfstertje die aandacht probeert te krijgen over de rug van Wilders.
    Van deze geschreven stukjes kom je er tegenwoordig wel 100 in de week tegen,en allemaal hetzelfde .
    Ik als PVV stemmer zeg alleen maar meeregeren? nu nog even niet.
    Laat de gevestigde politiek nog maar 4 jaar doorgaan dan kunnen zij de bezuinigingsmaatregelen aankondigen.
    Want nu is de PVDA gewoon weggerend voor hun verantwoording.
    100 dagen luisteren uitstellen onderzoekers op pad sturen en nu de druk om knopen door te hakken zich aankondigt rent men weg.
    Het enigste wat men achterlaat is de verpakkingstax.
    PS
    En een PVV stemmer weet ook wel dat men concessies moet doen maar dat wil niet zeggen dat je je hele verkiezingsprogramma moet inruilen zoals de PVDA heeft gedaan.
    Maar leuk dat er van die betweters (zoals anja )zijn die wel even zullen vertellen wat de PVV stemmer is en zal doen.

  • Rouane Rabbit, ma 22 februari 2010 13:54 in reactie op Ben jansen Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Ik als PVV stemmer zeg alleen maar meeregeren? nu nog even niet.
    Laat de gevestigde politiek nog maar 4 jaar doorgaan dan kunnen zij de bezuinigingsmaatregelen aankondigen. Want nu is de PVDA gewoon weggerend voor hun verantwoording.]-

    Jij vindt dat het nu tijd is voor de PVV om weg te rennen?

  • Ben jansen, ma 22 februari 2010 14:59 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ben

    Ben

    Nee hoor maar je verstand gebruiken om de mogelijkheid te scheppen misschien wel een 2 of 1 partijen regering te vormen in de toekomst.
    Uitstel kon wel eens veel beter uitpakken als nu al mee willen doen.

  • Max 58, ma 22 februari 2010 17:17 in reactie op Ben jansen Reageer op Max

    Max

    Klopt: dat is toch ook altijd de wens geweest van PVV-achtige partijen: een één-partij-stelsel, met " een Leider"?

  • Ben jansen, ma 22 februari 2010 21:56 in reactie op Max 58 Reageer op Ben

    Ben

    Moeite met lezen wat er staat?

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:34 in reactie op Ben jansen Reageer op Fatima

    Fatima

    Verstand? Of gebrek aan lef?

  • Paars //, ma 22 februari 2010 13:27 Reageer op Paars

    Paars

    Hoewel ik het denk ik op alle punten oneens ben met Wilders vind ik de denigrerende toon waarop dit stuk geschreven is compleet ongepast, al helemaal door iemand van de SP - een partij die zijn portie onuitvoerbare ideeën ook wel heeft gehad.

    Iemand die in de peiling op ~25 zetels staat verdiend het in een democratie toch om met respect behandeld te worden omwille van het feit dat zoveel Nederlanders het blijkbaar met hem eens zijn.

    Het is ook typerend voor de Nederlandse politiek dat dit de manier is waarop de problemen worden "opgelost". Lekker vitten op elkaar, kabinetje laten vallen, nog een kabinetje laten vallen, beetje schelden in de media, beledigen in de Tweede Kamer... Van een senator mag toch wel iets meer verwacht worden dan mee te gaan in deze treurige trend. Jammer.

  • Rouane Rabbit, ma 22 februari 2010 13:38 in reactie op Paars // Reageer op Rouane

    Rouane

    Wilders verdient net zoveel respect als hij die vrouw geeft die hij kopvoddentax wil laten betalen omdat er toch ook hondenbelasting wordt geheven.

    Nulkommanulkommanulnul

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 13:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Sasha

    Sasha

    Die zit!

  • Zjen Zen, ma 22 februari 2010 14:09 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Juist Rouane.

    Je kunt geen respect verwachten als je dat niet zelf ook geeft.

  • Ben jansen, ma 22 februari 2010 23:50 in reactie op Zjen Zen Reageer op Ben

    Ben

    Veroordeelt u nu een hoop marokkanen?

  • Ton evertsen, ma 22 februari 2010 14:14 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ton

    Ton

    hmm je weet toch dat die kopvoddentax een hoax is

    enige reden om het roepen is om mensen die erover vallen op te wijzen dat dit soort zaken in de islamitische wereld ook voorkomt/kwam

  • Rouane Rabbit, di 23 februari 2010 01:14 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    Het was gewoon een grove belediging, nog extra versterkt door het in een zin met de hondenbelasting noemen.

    -[dat dit soort zaken in de islamitische wereld ook voorkomt]-

    Als Geert Wilders zichzelf graag verlaagt naar het niveau van landen die hij achterlijk noemt, dan is dat ook weer duidelijk.

  • ---Merhamet ---, ma 22 februari 2010 16:20 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op ---Merhamet

    ---Merhamet

    Check in the box-stift.

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 13:41 in reactie op Paars // Reageer op Sasha

    Sasha

    "een partij die zijn portie onuitvoerbare ideeën ook wel heeft gehad."

    Noem er eens 1? En heeft u respect voor een draaikont als Wilders die van de ene dag op de andere dag bereid is zijn naar haat verlangende achterban teleur te stellen om maar op het pluche te komen?

  • Joop Schouten, ma 22 februari 2010 18:43 in reactie op Paars // Reageer op Joop

    Joop

    ...'de SP - een partij die zijn portie onuitvoerbare ideeën ook wel heeft gehad'. ?
    Whuhhh....?
    Welke dan?

    Volgens mij zijn ze allemaal uitvoerbaar. Er was alleen geen meerderheid voor.

    Tegenstanders hebben jouw en mijn belastinggeld aan andere zaken besteed. Dat vond de meerderheid verstandiger.

    Ik niet uiteraard.

    Kopvoddentaxs is ook uitvoerbaar.
    Maar de inhoud en insteek van dit idee staat echter diametraal op die van de SP.

    Zoals je begrijpt.

  • William P, ma 22 februari 2010 13:25 Reageer op William

    William

    Heerlijk dat afgeven op anderen zonder naar zichzelf te kijken. Ga vooral zo door SP, dan komen jullie er wel. *steeds meer redenen krijgt om nooit meer te gaan stemmen*

  • Ton evertsen, ma 22 februari 2010 13:19 Reageer op Ton

    Ton

    zwak stuk, het is makkelijk (te) om wilders in een karikatuur te veranderen, dat is als tegenstander wel leuk, de realiteit is natuurlijk dat 90% van wat wilders roept over wordt genomen door de rest.

    Ik vraag me ook af of een aantal van de standpunten die hier genoemd wordt wel zo ongewenst of onhaalbaar is. Dubbele nationaliteit mag wat mij betreft zo verboden worden (er zijn genoeg landen die het niet toestaan) het uitzetten van criminelen heb ik ook geen probleem mee.

    De grap is dat die kopvoddentax nu gebruikt wordt, dom voorbeeld ten eerste is het opvallend dat slechts autochtone politici het doen, is ook geen aangifte gedaan, bovendien zie je nu "progressieve"partijen een stokoud vrouwonderdrukkend principe verdedigen

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 14:00 in reactie op Ton evertsen Reageer op Sasha

    Sasha

    u bewering dat een hoofddoekje vrouwonderdrukkend is is ordinaire borrelpraat. Typisch PVV gewauwel.

  • Gerwin van Eersel, di 23 februari 2010 12:19 in reactie op Ton evertsen Reageer op Gerwin

    Gerwin

    ...in een karikatuur te veranderen? Wat is dan de verandering die nodig is om van Wilders een karikatuur te maken? Geen toch?

  • zorba de griek, ma 22 februari 2010 13:18 Reageer op zorba

    zorba

    Uw argumenten hebben een baard waar geen einde aankomt, u partij staat op meer dan 50% verlies in de peilingen, u toont zich een slecht verliezer.

    Een serieuze discussie over de gevolgen van de val van Het Kabinet wordt op een andere plaats gevoerd, namelijk in reactie op de stukken van Maurice de Hond.

    Als u wilt weten waarom u straks na de verkiezingen de allerlaatste bent die iets te lachen heeft, dan moet u daar maar eens gaan bladeren in de reactie. Of loop eens bij Halsema langs, die snapt wel wat er aan de hand is.

    Succes met het nieuwe Kabinet Kant.

  • zorba de griek, ma 22 februari 2010 13:42 in reactie op zorba de griek Reageer op zorba

    zorba

    ---- Hahahaha!!! ------

    De enige reden die ik kan bedenken waarom er voor de SP-achterban iets te lachen valt, is dat er sinds Wilders vanmorgen heeft duidelijk welk prijskaartje er voor hem hangt aan regeringsdeelname, er ineens weer een hele serieuze kans is dat de verhoging van de AOW-leeftijd als nog van tafel gaat.

    Een lichtpuntje in hele donkere tijden voor de SP.

  • Joop Schouten, ma 22 februari 2010 14:03 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    Ik doe m'n zaklamp direct weer uit Paul.

  • Rouane Rabbit, ma 22 februari 2010 13:44 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik vind het wel grappig, ik kan dat stukje goed los zien van hoe Wilders afgelopen weekend in de peilingen stond. Stel je voor dat dat mijn maatstaf zou zijn bij het bepalen of ik om iets kon lachen.

    Het is gewoon een feit, Wilders heeft zich zo sterk geprofileerd, daar is geen weg terug.
    Of hij blijft de moslim-basher, of hij huichelt een andere persoonlijkheid, het maakt niet uit. Of hij naar links swingt of naar rechts, ook dat maakt niet uit, tegen linkse hobby's of tegen rechtse hobby's.

    Iedere keuze gaat hem kiezers kosten.

    Het zal nooit een serieuze politicus worden. Hij heeft te veel genoten van de pers-aandacht dat hij er steeds een schepje bovenop wilde doen.

    Hij is gebruikt, en binnenkort wordt hij gedumpt door zijn financier.

    Misschien dat er een mooie speelfilm over hem kan gemaakt worden: Fitna revised

  • Zjen Zen, ma 22 februari 2010 14:20 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    --Hij is gebruikt, en binnenkort wordt hij gedumpt door zijn financier.--

    De financier ziet dat dit met Wilders niet werkt.
    Zonder die financier is Wilders een vergeten vergeelde pagina in de annalen.

  • zorba de griek, ma 22 februari 2010 17:15 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    Dat wordt weer een herhaling van zetten. Dus laat maar, je zal wel gelijk hebben.

  • Rouane Rabbit, di 23 februari 2010 01:21 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    toch leuk dat je even (kort) commentaar geeft

  • Zjen Zen, di 23 februari 2010 10:14 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Vooral dat ' kort' is een verademing.

  • YggY ..., ma 22 februari 2010 13:14 Reageer op YggY

    YggY

    Daarom ben ik ook zo benieuwd wat er gebeurt met de verkiezingen want er is maar 1 manier om de PVV te bestrijden, je neemt hem gewoon op in de regering en binnen no time dondert het rood-wit-blauwe zwaar gehavende vogeltje ter aarde.

    Aan de andere kant zou het wel zo leuk zijn dat alle partijen in stemmen even groot worden want dan zal het CDA echt moeten onderhandelen en dient zij zich te onthouden van de bestaande dictatoriale maniertjes. Het zou wel prettig zijn als in ieder geval alle partijen ter linkerzijde en daar reken ik de PvdA ook nog maar even bij, bij voorbaat een regeringscoalitie met het CDA van Balkenende uitsluit.

    Misschien wordt politiek ooit nog wel leuk.

  • Piet de Geus, ma 22 februari 2010 13:07 Reageer op Piet

    Piet

    Op de een of andere manier gun ik de PVV-aanhang de sociaal-economische politiek van Wilders wel een tijdje. Alleen de binnenlandse politiek met schieten op de eigen bevolking zou ik liever reserveren voor Hamas-aanhangers.

  • LEO CUYPERS, ma 22 februari 2010 12:52 Reageer op LEO

    LEO

    De Venlose wcborstel begint zijn droompotje leeg te borstelen

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 12:48 Reageer op Peter

    Peter

    Ik heb hierbij nog wel een humoristische kanttekening: een groot deel van de PVV achterban bestaat uit gedeserteerde SP-stemmers. Dat vermaledijde populisme, daar lusten ze bij de SP wel pap van.

    Een wijs man sprak ooit: hoe kleiner de verschillen tussen groepen mensen, hoe meer de leden van die groepen de neiging hebben die verschillen te benadrukken.
    PVV en SP: loten aan dezelfde stam van ontevreden, gefrustreerde en verongelijkte types.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 13:30 in reactie op Peter Volta Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaat: "PVV en SP: loten aan dezelfde stam van ontevreden, gefrustreerde en verongelijkte types"

    Ik moet helaas concluderen dat u net zo klink als dat u de PVV- en SP-stemmers verwijt. Ik ben benieuwd wat u stemt.

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 14:05 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Peter

    Peter

    Ik twijfel tussen Groen Links en D66. Als er een Groen Rechtse partij was zou ik daar zonder twijfel op stemmen, omdat ik op economisch gebied de ideeen van GL niet onderschrijf. U vindt begrijp ik SP stemmers geen rancuneuze, verongelijkte types ? Een keer naar Agnes Kant luisteren en u weet dat u de vleesgeworden verongelijktheid voor ogen heeft (wij eisen.....net zoals bij de PVV, alleen zijn de eisen een beetje verschillend). Zoals ook bij de PvdA het geval is, lijdt SP onder het verschijnsel dat de kiezer veel conservatiever is dan de partijleiding. Het probleem is alleen dat die partijleiding dat zelf niet wil erkennen.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 14:40 in reactie op Peter Volta Reageer op Fatima

    Fatima

    Dank voor uw antwoord, Peter. Dan heb ik nog één vraag: Heeft u het partijprogram gelezen van zowel de SP als de PVV? En zo ja, wat is uw conclusie? Zo nee, dan zou ik dat eerst maar eens doen voordat u op de man en niet op de inhoud gaat spelen.

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 15:25 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Peter

    Peter

    Overeenkomsten: uitgesproken anti-elitair ( aversie tegen de 'hoge heren die alles bedisselen" ), uitgesproken populistisch. Bijv PVV tegen 'miljardensubsidies', SP wil een soort socialistische economie afdwingen. Beide willen criminaliteit hard aanpakken, maar de SP kan dat alleen door met overheidsgeld te smijten dat er niet is, terwijl de PVV op een andere manier onzinnig bezig is, namelijk door beperking van de immigratie. Het zijn beide volslagen onwerkbare en onpraktische programma's die vooral aansluiten bij het gedachtengoed van wat in het spraakgebruik 'de man in de straat'heet. Het is echt niet zo vreemd dat de SP veel kiezers aan de PVV verliest, ze vissen in dezelfde vijver. Maar dat te constateren is kennelijk vloeken in de kerk.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:43 in reactie op Peter Volta Reageer op Fatima

    Fatima

    Goed, prima, weer een antwoord uit eigen zak dat mij niet kan overtuigen. Maar heb je nou het partijprogramma van de SP gelezen of niet???

  • , ma 22 februari 2010 16:52 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op

    Klasse, Nelma.

  • , ma 22 februari 2010 14:18 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op

    Een ding moge vast staan:
    De SP zal nooit of te nimmer een coalitie aangaan met de PVV.
    Wanneer ze dat doen hebben ze namelijk geen aanhang meer.
    Punt.

  • Joop Schouten, ma 22 februari 2010 13:44 in reactie op Peter Volta Reageer op Joop

    Joop

    Populisme is niets anders dan een methode om ingewikkelde vraagstukken vereenvoudigd over te brengen.
    De 'verpakking' zegt helemaal niets over de inhoud.

    Kijk eerst naar de inhoudelijke standpunten van de PVV en SP als je wilt.
    Misschien wordt je kijk op het geheel iets genuanceerder.

    po - pu` lis - me («Frans) het -woord politieke stroming waarin de rol van de gewone man bij de machtsuitoefening sterk wordt benadrukt en waarin gestreefd wordt naar een sterke en directe band tussen leider(s) en het volk, die niet wordt belemmerd door inmenging van overheidsbureaucratie en partij...
    gevonden op http://www.woorden.org/woord/populism

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 13:59 in reactie op Peter Volta Reageer op Sasha

    Sasha

    U kletst uit uw nek en u beledigt fatsoenlijke Sp'ers door ze te vergelijken naar de van haat en respectloosheid doordrongen achterban van Geert Wilders.

  • Zjen Zen, ma 22 februari 2010 14:12 in reactie op Sasha Berkman Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat is het grootste verschil tussen de SP en de PVV van Wilders;
    de PVV van Wilders is doortrokken van racisme en wraaklust en minachting.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 14:42 in reactie op Sasha Berkman Reageer op Fatima

    Fatima

    Dat komt omdat Peter Volta denkt te weten dat hij het weet, maar feitelijk niet meer weet dan zijn eigen gelijk.

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 16:16 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Peter

    Peter

    Ik heb van uw hand nog geen enkel zinnig argument mogen vernemen, kunt u dan eens -mede namens die andere schrijvers hier die zich beperken tot het labellen van Wilders als abject- met wat concrete argument komen waarom SP stemmers zo heel anders zijn ? Heeft u de verkiezingspolls dan niet gezien waar zonneklaar uit blijkt dat de SP verliest, en wel aan de PVV ? Moet u niet eens uw oor te luisteren leggen in de volksbuurten waar men ooit PvdA stemde, zich vervolgens teleurgesteld tot de SP wendde en nu in arren moede tot de PVV ? Die mensen in dat oude Televizier filmpje uit 1972, die brand stichtten in die Turkenpensions, dat waren toch inwoners van de Afrikaanderwijk ? In de tijd dat Wilders nog niet bestond , vast allemaal PvdA gestemd en werkzaam in de haven. Precies de huidige doelgroep van de SP, want in Kralingen wordt echt op iets anders gestemd. En die fans van Marijnissen uit Oss, de gestaalde kaders ? Die stemmen ook vast geen D66. De feiten onder ogen willen zien is ook een kunst.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:16 in reactie op Peter Volta Reageer op Fatima

    Fatima

    Waarom zou ik met zinnige argumenten komen? Ik heb genoeg aan uw onzinnige argumenten.

    En waarom zou ik overal in herhalingen moeten vallen? Uiteindelijk is dit draadje al het zoveelste val-van-het-kabinet-draadje na weken van uitsluitend wilders-draadjes. O wacht even, dit is zelfs een combinatie van die twee feiten. Dan heb ik verder helemaal niks meer toe te voegen.

    Maar ik ben blij dat ik op je teentjes heb gestaan, Peter. Daar doet een mens het voor, nietwaar?

    Ik heb geen behoefte in herhalingen te vallen, u waarschijnlijk wel.

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 16:43 in reactie op Sasha Berkman Reageer op Peter

    Peter

    Als u een tijdje terug de NRC bijlage had gelezen met interviews van een aantal PVV stemmers had u erachter kunnen komen dat dat meerendaals vrij normale mensen waren, geen moslimhaters, geen allochtonenhaters, gewoon mensen die klem zitten en zich grotelijks in de steek gelaten voelen door de traditionele partijen, die hun problemen maar niet willen zien.

  • Zjen Zen, ma 22 februari 2010 17:35 in reactie op Peter Volta Reageer op Zjen

    Zjen

    Racisme vind je in alle lagen van de bevolking, overal.

  • Johannes Bron, ma 22 februari 2010 17:46 in reactie op Peter Volta Reageer op Johannes

    Johannes

    Helemaal mee eens. En de problemen van ons land zijn reusachtig: we hebben een staatsschuld van hier tot Tokio terwijl we eigenlijk groot moeten investeren in woningbouw, infrastructuur, scholing, het democratiseren van openbaar bestuur, het terugdringen van criminaliteit, opwaarderen van de gezondheidszorg en natuurlijk het creëren van een structureel gezond milieu waarin de mensheid kan overleven.
    Helaas heeft de PVV werkelijk nog nooit een oplossing genoemd. Ikzelf zie daarom meer in het versterken van de bestaande politieke partijen. Een alternatieve partij is ook prima, maar dan graag wel iemand die de zaken positief benaderd en niet denkt dat alles beter wordt als we maar vooral de Marokkaanse Nederlander voldoende schofferen of dwingen Volendamse klederdracht te dragen en haring rauw te eten.

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 19:05 in reactie op Peter Volta Reageer op Sasha

    Sasha

    U kunt kletsen wat u wilt, maar Wilders is voornamelijk een one issue iets. Deze keer geen joden, maar moslims.

  • Peter Volta, ma 22 februari 2010 21:12 in reactie op Sasha Berkman Reageer op Peter

    Peter

    U heeft duidelijk die bijlage niet gelezen. Dat geeft verder niet, maar etaleer uw onkunde dan niet zo prominent. En die verwisseling van joden en moslims wordt zo onderhand een beetje sleets, vooral omdat niemand hier , en ik zeker niet het daarover had (noch over de ene, noch over de andere groep). Een beetje on-topic blijven graag.

  • Dennis Mollis, ma 22 februari 2010 16:10 in reactie op Peter Volta Reageer op Dennis

    Dennis

    Als het zo is wat je zegt dan hebben die overstappers om de verkeerde redenen SP gestemd dus dan is het juist goed als ze nu voor een andere partij kiezen dan blijven de mensen die bewust kiezen over.

  • Hjalmar Hoort, ma 22 februari 2010 12:43 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    En u komt hier nu pas achter? De 'blonde' zal natuurlijk een keiharde flop worden, en wellicht slechts een kleine verschuiving zijn in de opmaak van rechts.

    Tevens: Terry Pratchett schreef ooit dat mensen die zaken met 3 uitroeptekens kracht willen bijzetten per definitie geschift zijn.
    Volgens mij is de angst voor Wilders een slechte leermeester voor u.

    Kijk bijvoorbeeld naar de SP zelf, mevrouw Meulenbelt, en dit komt natuurlijk van uw eigen site nota bene:

    Het ontstaan van een eigen socialisme

    De SP heet in haar eerste jaren een "maoïstische" partij. Dat wil zeggen dat naast de traditionele marxistische kritiek op het kapitalisme ook de politieke opvattingen van de Chinese staatsman als leidraad gelden. Hij had er toch maar mooi voor gezorgd dat een op de vier wereldburgers géén honger meer had en geen bazen meer boven zich hoefde te dulden - terwijl elders in de wereld onderdrukking en uitbuiting aan de orde van de dag zijn. Mooie zinnen over fraaie idealen maar de SP'ers hadden ze slechts van horen zeggen. Naarmate er meer bekend wordt over China blijkt dat ook daar de werkelijkheid sterk afwijkt van het beeld. Dan is de "Chinese liefde" snel voorbij. De jonge SP neemt afstand van buitenlandse leermeesters en probeert haar eigen socialisme vorm te geven. Overal wordt een helpende hand geboden: aan buurtbewoners, huurders, consumenten, werknemers. Met enkele eigen medische centra met dokters in loondienst laten we zien hoe wij met gezondheidszorg willen omgaan. Zo wordt de SP een bijzondere partij: sterk en succesvol aan de basis, maar dan nog zonder een landelijke uitstraling en betekenis. Alles gebeurt lokaal. De partij is weliswaar geregistreerd als landelijke politieke partij maar functioneert in de praktijk als een "federatie van plaatselijke afdelingen".


    Toen de SP voor het eerst ontstond waren het ook 'extremistische' aanhangers van Mao, en vijanden van het kapitalisme. Ook daar is nuance in gekomen. Wilders zal niet anders zijn. ontspan een beetje. Net zoals degelijke christenen bang waren voor u in de jaren 70, zo bent u nu bang voor wilders en de zijnen. Intussen is er alleen hysterie omtrent wilders.

    Hoe de tijden toch veranderen wegens gebrek aan historisch besef: PvdA en SP zijn nu dezelfde ingedutte partijen als de christenen ooit waren toen u opkwam als nieuwe partij.

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 13:33 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaat: "Terry Pratchett schreef ooit dat mensen die zaken met 3 uitroeptekens kracht willen bijzetten per definitie geschift zijn. "

    Terry Pratchett? Is dat niet een geschifte die een schijfwereld bedacht omdat hij denkt dat de wereld nog plat is???

  • Hjalmar Hoort, ma 22 februari 2010 15:15 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ja die geschifte vent die tevens ook een van de meest succesvolle auteurs is van de 20ste en 21ste eeuw....

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:10 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Fatima

    Fatima

    't Is maar wat je lezen wilt. En welke diepgang het mag hebben.

  • Joop Schouten, ma 22 februari 2010 16:58 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Joop

    Joop

    Oeps !!!

  • Fatima Bloodhooft, ma 22 februari 2010 21:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fatima

    Fatima

    ;D !!!

  • Peter Polz, ma 22 februari 2010 12:42 Reageer op Peter

    Peter

    het zelfde stuk kan in spiegelbeeld geschreven worden over regeringsdeelname door de SP.

  • Sasha Berkman, ma 22 februari 2010 13:43 in reactie op Peter Polz Reageer op Sasha

    Sasha

    U kletst uit uw nek.....

  • Muhahabarak ., di 23 februari 2010 11:03 in reactie op Sasha Berkman Reageer op Muhahabarak

    Muhahabarak

    Want? U komt zelden met argumenten mevrouw Berkman, wat een zwaktebod

  • Mees ., ma 22 februari 2010 12:40 Reageer op Mees

    Mees

    Wilders....de grootste draaier ever in de politieke geschiedenis!

  • Sjaak Trekhaak, ma 22 februari 2010 12:32 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Ik zou mij als PVV stemmer nu inderdaad achter mijn oren gaan krabben. Het zou hilarisch zijn als blijkt dat zijn ferme taal alleen bedoeld is geweest ter eer en meerdere glorie van GW. Ik zou bijna medelijden gaan voelen met de PVV stemmers die zich voor deze wagen hebben laten spannen.

    Bijna.

  • , di 23 februari 2010 13:44 in reactie op Sjaak Trekhaak Reageer op

    Kijk eens op NUJIJ.
    Ik heb daar vanmorgen ongeveer 10 fanatieke wilderianen zien afhaken.

  • Piet Paaltjes, ma 22 februari 2010 12:27 Reageer op Piet

    Piet

    Waarom toch dat afgeven op anderen?
    Kom eens met een positief stukje. Bijvoorbeeld met en bijdrage waarin wordt voorgesteld hoe we verder moeten.
    Nee, afgeven op anderen is veel gemakkelijker.

  • Nihilist #1375, ma 22 februari 2010 12:19 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Wilders.... Wilders....

    De naam komt me licht bekend voor, in welke partij zat hij ook al weer? VVD toch? Het is goed dat Joop.nl ook eens de wat meer onbekende parlementariers wat aandacht geeft. Ik was al bijna vergeten dat die man bestond.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven