ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Francisco van Jole Word fan Abonnement
28 juni 2010 Reageer (78) 2236 x bekeken Leven
Wie redt de jeugd van Urk?
Zuipmeisjes worden in de armen gedreven van de veroorzakers
‘Alcoholmisbruik meisjes Urk groeiend probleem’, meldt vandaag het ANP. Dat is het persbureau verteld door de stichting Waypoint. Het ANP verzwijgt het maar Waypoint is een zwaar christelijke hulporganisatie.
Het zou best waar kunnen zijn van die zuipmeisjes want Urk (18.000 inwoners) is een probleemgemeente. En het drankprobleem wordt steeds erger: ‘Nu al meer drankrijders dan in heel 2009,’ kopte de website OpUrk.nl vorige week. In vergelijking met andere gemeenten worden er in Urk tien keer zoveel bestuurders met drank op aangehouden.
Het probleem dateert niet van vandaag of gisteren. In 2003 wijdde bijvoorbeeld Zembla al een uitzending aan de enorme maatschappelijke problemen onder de jeugd.
Waar worden die problemen door veroorzaakt? Op zoek naar wat meer informatie over het alcoholmisbruik onder de Urker meisjes belandde ik op de site van de stichting Waypoint die onderdeel is van de christelijke hulporganisatie ‘Tot heil des volks’.


Dit zijn plaatjes die op de site van de christelijke hulpverleners staan. En ja, deze plaatjes stammen uit 2010, ook al ademen ze de sfeer uit van 1951. Lees die teksten. Ze draaien om het instandhouden van ongezonde taboe's. Zijn dit de mensen die de tieners moeten helpen?
Er is veel jeugd op Urk want de gemeente heeft het hoogste vruchtbaarheidscijfer van Nederland (twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde). Die kinderen groeien op in een verstikkende christelijk-fundamentalistische omgeving zonder uitzicht op ontsnapping. Ze mogen geen homo zijn, ze mogen niet met seks bezig zijn, ze mogen helemaal niks. Ja, straks branden in de hel dat mogen ze. Zie daar het toekomstperspectief van de gemiddelde tiener in Urk.
Die beklemming is een recept voor drugsgebruik. Maar als de kinderen van ellende aan de drank en drugs gaan worden ze vervolgens als slachtoffer regelrecht in de armen gedreven van de veroorzakers. Want de christelijke verslaafdenzorg werkt onder het mom van hulp hard mee aan het instandhouden van de verstikking. Het is het scenario van een klassieke horror-film, de redder zit in het complot. En het ANP verspreidt kritiekloos de verklaring van de redders: het probleem wordt veroorzaakt door het verval van normen en waarden.
Wie gaat de jeugd van Urk redden?
Laatste Reacties (78) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
vanessa s., vr 02 juli 2010 14:15 Reageer op vanessa
Te hard rijden, bezopen achter het stuur, flink aan de coke, drinken tot je neervalt en dan ook nog tijd om kinderen bij de vleet te maken. Het lijkt me eigenlijk wel een geil dorp. Laat onze economen die geboortecijfers maar niet horen, want dan wordt dit model in heel Nederland geintroduceerd.
-
uitgeschreven uitgeschreven, zo 04 juli 2010 19:12 in reactie op vanessa s. Reageer op uitgeschreven
Je hebt helemaal gelijk Vanessa. Was het niet Cruijff die met een spreuk kwam "ieder nadeel heb zijn voordeel" of iets in die geest? En ach, geiligheid en God zijn altijd partners geweest. In het Westvlaamse Brugge spreekt men de g als een h uit en andersom, waardoor daar meneer pastoor op zondag preekt van "De Geilige Hod".
-
Rick Deckardt, do 01 juli 2010 10:43 Reageer op Rick
Het probleem blijft zo bestaan, ik zie hier niet zo snel een oplossing komen. De gemeenschap is (wegens kerk) heel hecht, van vragen stellen kom je in de hel en o-wee-je-gebeente als je jouw koters niet zo opvoed zoals je ouders hebben gedaan. Want dan, hel, verdoemenis, etc.
Zit YfC (youth for christ) hier ook niet met een dikke vinger in de Urkse pap?
On the other hand...
Met al die drank e/o drugsrijders worden daar ook een recordaantal Darwin awards uitgedeeld. Allicht lost het probleem zichzelf op, heeft wel wat generaties nodig.
Opzich is Urk een case-study voor inteelt en religie waard, vanuit evolutionair-biologisch-sociologisch oogpunt. Misschien vloeit hier een mooie oplossing uit voort. -
Gesus , do 01 juli 2010 09:37 Reageer op Gesus
sex is lekker zeker als je dronken bent en hoe meer zielen hoe meer orgasme's ,ziekelijke seksueel gefrustreerde gelovigen ,Urk : Uw Ruk Kerk.
-
Jan B, do 01 juli 2010 14:58 in reactie op Gesus Reageer op Jan
Voor dit soort reacties is er Geenstijl en als je ook daar geweigerd wordt is er nog Youtube voor de echt hopeloos onaangepasten.
-
Gesus , do 01 juli 2010 15:44 in reactie op Jan B Reageer op Gesus
dank u meneer B dank u ik zal mijn onaangepaste gedrag meteen veranderen na deze zeer terechte vingerwijzing van U heeft U nog meer goede raad nu U toch bezig bent?
-
Jan B, do 01 juli 2010 18:56 in reactie op Gesus Reageer op Jan
Voorlopig niet.
-
Gesus , vr 02 juli 2010 06:25 in reactie op Jan B Reageer op Gesus
Heb ik toch nog een vraagje heeft U wel eens van vrijheid van meningsuiting gehoord??
Wie bent U om mij te vertellen dat ik naar geenstijl moet gaan?
kunt U hier ook antwoord op geven of roept U zo maar wat?
met vriendelijke groet gesus -
ns reiziger, di 29 juni 2010 17:26 Reageer op ns
Verrassend. Het laatste wat ik had verwacht op joop.nl is een verhaal over het verval van normen en waarden in Urk. Volgende week een verhaal over wietgebruik in Haren?
-
Erik ., di 29 juni 2010 07:01 Reageer op Erik
De christenhaters kunnen weer los. in dit draadje.
Maar zo te lezen is er nog niemand een zaterdagavond in Urk geweest en op zondag in een kerkdienst.
Anders had je kunnen weten dat er maar een smaldeel op beide plekken zijn te vinden.
De reacties geven exact aan waar het heen gaat momenteel. Nl. de intolerante toleranten. -
YggY ..., di 29 juni 2010 08:59 in reactie op Erik . Reageer op YggY
Maar zo te lezen is er nog niemand een zaterdagavond in Urk geweest en op zondag in een kerkdienst.
============
Ik kijk wel uit, ik wil nog niet dood.
En Urk is een plaats waar ik nog niet dood wil liggen. -
GJ Huisman, di 29 juni 2010 09:52 in reactie op YggY ... Reageer op GJ
Prima, ieders goed recht. Ik kom d'r ook niet voor mijn plezier. Maar als je de situatie niet goed kent staat het nogal dom om schuimbekkend te fulmineren tegen de "grefo's" zoals red cat doet of, zoals Van Jole, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing verbanden te leggen.
-
YggY ..., di 29 juni 2010 12:26 in reactie op GJ Huisman Reageer op YggY
te fulmineren tegen de "grefo's" zoals red cat doet
=============
Ze doet dat met verve, ze doet het prima en ze doet het terecht maar laat ik mij eens wagen aan een kleine voorspelling, het onderzoek naar kindermisbruik in de katholieke kerk gaat een vervolg krijgen door een onderzoek naar dat zelfde misbruik op gereformeerde scholen.
En nog veel later zal blijken dat een seksuele onderdrukking bij de grefo's leidt tot seksuele lusten van volwassen grefo's bij makkelijk te onderdrukken kinderen. -
GJ Huisman, di 29 juni 2010 13:02 in reactie op YggY ... Reageer op GJ
Hmmm, 'met verve', 'prima' en 'terecht' lijken mij een kwestie van smaak, daar denk ik iets anders over dan u. Uw voorspelling is gewaagd, verwacht u dit ook bij orthodoxe moslims waar de seksuele moraal nog beklemmender is dan bij de "grefo's"?
-
Zeer Voornaam, di 29 juni 2010 21:28 in reactie op GJ Huisman Reageer op Zeer
" In mijn puberteit begon het met seksblaadjes en plaatjes. Van plaatjes ging het naar bewegende beelden en van bewegende beelden ging het naar fysieke seks met vrouwen. "
De website beweerd dat deze jongen zwaar hulp nodig heeft , immers hij heeft "fysieke seks met vrouwen" .
Er staat trouwens geen naam bij de quote, er is waarschijnlijk geen jongen te vinden in Nederland die wil toegeven dat hij fysieke seks met vrouwen heeft.
Nee..... lijkt mij een heel normaal dorp.
Maar gelukkig weet u nog meer niet normale dorpen dus dan is het allemaal okay, toch? -
GJ Huisman, wo 30 juni 2010 08:23 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op GJ
Ik kan je schrijfsel niet echt plaatsen aangezien ik er geen enkele inhoudelijke reactie op iets wat ik heb geschreven in kan ontdekken. Ik zeg nergens dat de situatie in/op Urk niet ernstig is, of dat Urk een 'normaal' dorp is.
Ik geef alleen aan dat problemen m.b.t. drugs- en drankgebruik in kleine gemeentes niet, zoals Van Jole beweert, exclusief met een verstikkende orthodox-gereformeerde cultuur te maken hebben, aangezien er genoeg voorbeelden zijn van niet-gereformeerde dorpen en gemeentes waar dezelfde problematiek speelt: Volendam, kop van Noord-Holland, Friesland etc. -
Gracchus Babeuf, wo 30 juni 2010 22:18 in reactie op YggY ... Reageer op Gracchus
Ik ben het met je eens, zo ook met Frans S. Maar, helaas mijn 'parabel' is geweigerd.
-
Frans S, di 29 juni 2010 02:53 Reageer op Frans
@Francisco van Jole
"Zoals bij iedere fanatieke (geloofs)overtuiging werd er heel wat menselijk leed aangericht"
Dat klopt als een bus religie is zoiets als verbintenis maar het andere is eerder van toepassing namelijk religie is oorlog kijk eens naar alles wat met oorlog te maken heeft en hoe vaak het met geloof van doen heeft dan weet je genoeg.
Dat homo's geterroriseerd worden in urk door gelovigen speelt al jaren er zijn zelfs agenten die je daarom nog eens extra in elkaar rammen.
Lekkere plek dat urk als je homo bent maar niet heus!
Geloof diende in veel gevallen om mensen onder de duim te houden en ze hun mond dicht te laten houden naar de machthebbers die zo hun nare praktijken in stand konden houden.
Tegenwoordig zijn gelovigen een stuk toleranter geworden maar de zorgen blijven omdat het extreme geloven weer de kop opsteekt.
In nijmegen heb je ook een bepaalde plaats waar ook extreem gelovigen bij elkaar komen en daar heb ik eens gevraagd of het normaal is om geloof op te dringen of het er zelfs in te slaan het antwoord van de oudere mensen die daar de leiding hebben en nu over de planeet zwerven was ja waarop ik zij dat ik de boel goed in de gaten ga houden en van geweld zeker melding ga maken als het voorkomt.
De mensen die er nu zitten zijn nog te jong om zo ver te zinken het probleem is de oudere man en vrouw waarvan het thee of koffiehuis is.
"Uiteindelijk heeft de 'import' (mensen die uit de stad naar het dorp verhuisden) er een heilzaam effect op gehad"
Dat klopt ook want er ontstaat een steeds groter deel die geen zin in geweld tegen homo's meer heeft omdat ze meer zijn gewend. Behalve in Friesland daar worden mensen uit de stad als bedreiging gezien en worden ze eruit getrapt een zorgelijke ontwikkeling. -
Femke de Wind, ma 28 juni 2010 23:50 Reageer op Femke
"Ze mogen geen homo zijn"
Bij Man bijt Hond is werd in een aantal afleveringen de bemanning op een Urker visserschip gevolgd.
In een aflevering werd duidelijk dat de schipper homo was.
De vraag kwam of dat voor hem geen problemen opleverde op Urk.
Hij zei daarop;
"Op Urk wordt maar op een manier gediscrimineerd. We maken enkel onderscheid tussen zij die werken, en zij die niet werken" -
Mostafa Mouktafi, ma 28 juni 2010 19:18 Reageer op Mostafa
Hier moet je toch een voorbeeld nemen van de geslaagde jeugd, de Nederlandse meisjes van Marokkaanse afkomst, zij doen het goed op school, sociaal en genieten van leuk gedrag en eigenschappen.
Die Urkse meisjes moeten een paar weken gaan logeren bij een Marokkaanse gezin dat alleen uit meisjes bestaat, zij krijgen zeker geen spijt.
Onze halve 'gemeenschap is gezond en daar ben ik trots op! -
Jasper Schmidt, ma 28 juni 2010 20:02 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Jasper
Hier moet je toch een voorbeeld nemen van de geslaagde jeugd, autochtone meisjes, zij doen het goed op school, sociaal en genieten van leuk gedrag en eigenschappen.
Die Urkse meisjes moeten een paar weken gaan logeren bij een autochtoon gezin dat alleen uit meisjes bestaat, zij krijgen zeker geen spijt.
Onze autochtone 'gemeenschap is gezond en daar ben ik trots op!
Of is het nu racisme? -
Mostafa Mouktafi, ma 28 juni 2010 20:35 in reactie op Jasper Schmidt Reageer op Mostafa
Lekker glasje bij het voetbal?
Zo ja! neem nog eentje! -
Kingfisher XL, ma 28 juni 2010 19:05 Reageer op Kingfisher
Nou, ik vind de plaatjes ook nogal meevallen, heb wel eens erger gezien. "Van bewegende beelden ging ik naar fysieke seks met vrouwen" , ervaar ik bijvoorbeeld als nogal deprimerend, zo van : "die boerenjongen uit Urk kijkt naar porno en wordt na enig wachten beloond met een leuke juffrouw van vlees en bloed !". Dat van die bewegende beelden kan ik me nog wel herinneren maar van enige fysieke beloning met echte meisjes ? Forget it, no bloddy way. Ik denk dan ; "wat een fokking mazzelaar die boerenjongen uit Urk ! Dan heb ik destijds zeker niet lang genoeg naar die bewegende beelden gekeken !
-
, ma 28 juni 2010 18:23 Reageer op
Dat 'Waypoint' levert volgens mij ook een achterhoedegevecht: de Urkse jeugd van hun verderfelijk zondig gedrag afhelpen en ze toch nog binnen de oude kerk houden. Die van binnenuit aardig aan het afkalven is, die trend is niet meer te stoppen. Beseffen ze bij dergelijke organisaties zelf ook al. Bij dat walgelijke 'Different' waar homo's in gewetensnood en psychische ellende nog meer het moeras worden ingedreven waaruit ze proberen te ontsnappen, zitten van die extreme reborn christians als de ''ex-homo's' Hans Frinsel en Richard Oostrum. Die slaan altijd enorm door, en meneer Frinsel fulmineert tegenwoordig tegen zijn eigen geloofsgenoten en kerkgenootschap omdat die steeds meer homo´s welkom heten binnen hun groep en dat nog wel zonder afkeuring en walging!
Het is overigens een heel legitiem onderwerp, de criminaliteit, verloedering onder de jeugd en psychiatrische problemen onder de gereformeerde groep. Daar is wel degelijk een link te leggen met de bijzonder onderdrukkende sfeer, normen en waarden. In Urk is dat wel heel extreem, maar daar is de gemeenschap ook nog eens zeer gesloten. De politie heeft het Urkerbos weleens uitgekamd op illegale praktijken, en was zelf verbaasd over wat ze daar aantrof. Als we uitwassen onder extreme moslims wel per se willen benoemen en aanpakken, mogen we de lang genegeerde troep onder de gereformeerden ook weleens benoemen en aanpakken. -
Gracchus Babeuf, do 01 juli 2010 09:11 in reactie op Reageer op Gracchus
Een Ander Geluid
Met hun kin over de rand van de wolk keek het duo naar de aarde. De sneeuwwitte duif, liefdevol Arendsoog genoemd, cirkelde om hen heen en las je bericht voor aan de vader en de zoon.
Ze schudden meewarig hun hoofd. 'Toen het er nog twee waren, had ik mijn handen er al aan vol,' zei de oudste. Hij plukte aan zijn baard: 'Maar nu zijn het er 3.000.000.000.' 'Zes miljard en ieder jaar een paar miljoen erbij,' verbeterde de zoon. 'Ze nemen het 'gaat heen en vermenigvuldigt u wel heel erg letterlijk," grinnikte hij.
De tijd streek voorbij. 'Ik word niet vrolijk van dit bericht. Wat dacht je ervan als we ingrepen. Iets positiefs, dacht ik. De uitvinding van de evolutietheorie en de peniciline waren enorme successen,' zei de jongste van het stel. 'Niet doen,' koerde de duif. 'Voordat je het weet gaat er iemand er in onze naam mee aan de haal. Dan is het leed helemaal niet te overzien.'
En gelijk had-ie, vonden zowel vader als zoon. 'Weet je wat,' vervolgde de jongste. 'Als het om rampen gaat, kan de mensheid die als geen ander zelf organiseren. Die vooruitgang lukt ze ook. We gaven ze immers wetenschap.' Arendsoog koerde: 'Geef die Van Jole, Yggy, Red Cat, Tomaat... gewoon de kans. Komt het allemaal goed. En die M. de Lange is een eind op de goeie weg met zijn kritiek op Waypoint. Ik zie het wel zitten.'
En aldus geschiedde. -
Fatima Bloodhooft, ma 28 juni 2010 18:13 Reageer op Fatima
"Wie redt de jeugd van Urk?"
Ikke niet, ik kijk wel uit. Voordat ik het weet krijg ik een moeder en jeugdzorg op m'n dak die m'n kind onterecht in een instelling laten plaatsen omdat ze in de armen van een veroorzaker zou zijn gelopen.
Daar heb ik geen kaas van gegeten hoor, en de veroorzaker vast ook niet. Misschien helpt een ontgistingskuur? Of een streng dieet van hop met water? Hebben ze geen alcoholpleisters daar in Urk?
Dan maar bidden tot je een ons weegt en vastbinden aan de tafelpoot.
O, en voor homo's is er een hele goede remedie om van die lasterlijke en smerige homogevoelens af te komen. Gewoon je hart er uit laten snijden. Of eventueel - maar dat kost wel wat hoor, da's lang sparen - een hersenlobotomie waarbij ze het gehele gevoelsgedeelte weg halen, inclusief hypofyse. Heb je er nooit meer last van. -
YggY ..., di 29 juni 2010 12:45 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op YggY
O, en voor homo's is er een hele goede remedie om van die lasterlijke en smerige homogevoelens af te komen.
=================
Je laten bekeren tot het christendom schijnt ook heel goed te helpen.
Je bent bekeerd en hoppa, je bent in één keer geen homo meer. -
Hjalmar Hoort, ma 28 juni 2010 15:44 Reageer op Hjalmar
Gut. Echt waar? Religie die koste wat kost de eigen denkbeelden er doorheen wil drukken? Had ik nooit verwacht.....
Maar even serieus: alle religies doen dit toch? What else is new? -
Rouane Rabbit, ma 28 juni 2010 16:04 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rouane
---[alle religies doen dit toch?]----
Mensen doen de religie doordrukken, de religie doet niks zonder mensen.
Met andere woorden, je kunt een religie ook op tolerante manier beleven. -
Hjalmar Hoort, ma 28 juni 2010 16:51 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar
De kans dat religieuzen zichzelf tolerant opstellen is kleiner dan de kans dat een seculier persoon zichzelf tolerant opstelt. Derhalve acht ik het onderscheid dat je maakt hoopvol, maar niet geheel terecht.
-
Co Wiersma, ma 28 juni 2010 17:45 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Co
dat geloof ik niet zo direct
althans , in mijn omgeving merk ik daar weinig van
is er ooit onderzoek gedaan naar tolerantie en religie ? -
Fatima Bloodhooft, ma 28 juni 2010 19:06 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Fatima
Heb je een bewijs voor je stelling? Of is het weer tijd voor je dagelijkse bazeluurtje.
-
Rouane Rabbit, ma 28 juni 2010 19:53 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rouane
Ik maak religies in alle toonaarden mee, van dwingend to laissez faire. Ik ga dit verder niet uitdiepen. Als er mensen zijn die alleen dwingende religies kennen, die moeten even verder kijken dan hun neus lang is.
-
Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 19:04 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar
Begin hier, het zijn wel vijf delen.
http://www.youtube.com/watch#!v=55GtlOyJnis&feature=related
Op zijn mildst propageert elke religie een 'totale' oplossing, waarbij alle aspecten van privaat en publiek leven ter goedkeuring worden gebracht aan 'hogere' supervisie. De constante oplettenheid van die hogere macht, die alles ziet wat je doet, alle beslissingen volgt, alle acties weegt in de schaal, werkt een constante angst in het hoofd van mensen, vaak gebaseerd op een beeld van verdoemenis als je de religieuze regels van ethiek niet volgt: dit is in basis al het grootste falen: wel volgens onze regels spelen, anders zul je branden in de hel. Ethiek door angst: het lijkt me het beste voorbeeld van de menselijke aard van alle vormen van geloof. Alle religies met meer dan 3 volgelingen hebben een minder dan leuk beeld van wat er met je gebeurd als je niet volgens de regels van de religie leeft, in essentie zijn het dus zonder uitzondering totalitaire instituten. -
Rob Geurtsen, ma 28 juni 2010 16:33 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rob
iedereen doet dit.
De hulpverleners van vandaag zijn de mensen die de hulpvrager/zorgvrager verteld dat hij het vooral zelf moet doen... wat raar toch, meestal vragen mensen om hulp omdat ze het niet meer weten en merken niet te kunnen.
Ervan uitgaan dat de wij als gever van aandacht en zorg moeten leren af te stemmen op het leervermogen en de overtuigingen van de zorg- en hulpontvangers is iets wat nog geleerd moet worden. -
S. Prozac, ma 28 juni 2010 15:40 Reageer op S.
Goed artikel. Dit soort problemen worden nooit in de normale media aan de kaart gebracht.
-
Piet Paaltjes, ma 28 juni 2010 15:58 in reactie op S. Prozac Reageer op Piet
Even gezocht op het Nederlands Dagblad en inderdaad. Dergelijke artikelen komen daar niet voor.
Wel http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/26/den-bok-de-zonde-blijft-niet-onbestraft
. -
Eric Jan Taapken, ma 28 juni 2010 15:39 Reageer op Eric Jan
De Kerk?
-
Paula Pop, ma 28 juni 2010 15:32 Reageer op Paula
Zo, jij bent fel op grefo's Red cat. Slechte ervaring ermee? Ik vind het klinken als Wilders die het over Moslims heeft. Niet doen Red, het siert je niet.
-
, ma 28 juni 2010 14:48 Reageer op
Ach heden.
Daar gaan we weer.
De buitensporige agressiviteit van Urker boys heeft natuurlijk geen bal te maken met de weerzinwekkende leefregels van de grefoos.
Dat vinden ze allemaal prima.
Totdat ze op het internet ontdekken dat mensen zonder dat gewauwel over geloof ook prima en zeer gelukkig zijn.
Veel gelukkiger dan mensen die door allerlei volstrekt bezopen leefregeltjes beperkt worden in hun vrijheid.
Tja.
En dan krijg je problemen.
Dat ligt niet aan Urk.
Dat zit hem in het weerzinwekkende, benauwde, gezever van de grefo-beweging/ -
Paula Pop, ma 28 juni 2010 14:09 Reageer op Paula
Dr Phil zegt altijd: kinderen kopieren het gedrag van de ouder van hetzelfde geslacht. Zouden die moeders dan ook zo zuipen?
Zonder gekheid: ik vind het verontrustend. Blijkbaar zijn de ouders niet meer in staat hun kinderen te corrigeren. Of dat typisch Urks is?? Mijn achterburen corrigeren hun 4 kinderen tussen de 1 en 8 jaar bijna nooit. Ze krijsen, vechten en gillen de hele dag. (en dat in een yuppenwijk) Ben benieuwd tot welk soort akelige pubers zij opgroeien! -
Joop Pooj, ma 28 juni 2010 14:37 in reactie op Paula Pop Reageer op Joop
misschien verhuizen naar een oud-geld wijk?
-
Ch1po Lata, ma 28 juni 2010 14:07 Reageer op Ch1po
Ik denk dat 'dhr'van Jole, net als ieder fatsoenlijk weldenkend en welvoelend mens, een gezonde afkeer van homofobie heeft, zoals die afdruipt van dat eerste plaatje.
Heil des Volks zal er echt niet op uit zijn, overigens evenmin als het Leger des Heils, om jongeren die met zichzelf in de knoop zitten wegens hun aanleg, te helpen gewoon uit de last te komen en hun gevoelens te respecteren, dat mag immers niet van hullie god.
En dit soort uitspraken:
"Ze hebben de vrijheid om uit Urk weg te gaan " is wel heel erg gratuite. -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 17:47 in reactie op Ch1po Lata Reageer op M.
Wat een onzin, in ons korps wordt volgende maand een homohuwelijk gesloten. Je kletst wel lekker, maar je weet niet wat je zegt.
-
Rouane Rabbit, ma 28 juni 2010 19:55 in reactie op M. de Lange Reageer op Rouane
---[in ons korps wordt volgende maand een homohuwelijk gesloten]--
"Als ze maar niet praktiseren", zou Rouvoet zeggen. -
Ch1po Lata, ma 28 juni 2010 22:44 in reactie op M. de Lange Reageer op Ch1po
"Ons korps" is dan wel inenen een stuk toleranter geworden. Wat tijd werd. Als het al waar is.
En ja, ik klets lekker, maar ben in ieder geval geen god aanhanger die haar geloof bij iedereen door de strot probeert te duwen, maar hooguit een mening uit, juist of onjuist. Maar dan wel een die ik zelf bedacht heb. -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 23:53 in reactie op Ch1po Lata Reageer op M.
Nou, niet ´ineens´ hoor. Daar is veel overleg en debat voor nodig geweest. Ik was aanvankelijk geen voorstander, maar de debatten die wie hierover -intern- hebben gevoerd hebben me nieuwe invalshoeken en inzichten verschaft. Het voert wat ver om dat hier nu te herhalen, maar overtuigend was het wel.
-
Helga Walop, ma 28 juni 2010 14:05 Reageer op Helga
Goed stuk Francisco. Ik vind die advertenties ook zorgwekkend. Zelf ben ik geboren in de Alblasserwaard, eveneens Biblebelt, en ik zeg uit ervaring dat het niet makkelijk is om daar op te groeien als je homo of bi bent. Wil je weten hoe het is om op te groeien in de Alblasserwaard lees dan mijn tweede roman Vluchtplaats.
-
Francisco van Jole, ma 28 juni 2010 15:18 in reactie op Helga Walop Reageer op Francisco
Helga, ik ben opgegroeid in Nieuw-Beijerland, een dorp waar de kerkgangers stiekem televisie op zolder keken, waar de was die door niet-gelovigen op zondag buiten werd gehangen van de lijn werd gestolen. Waar gereformeerde kinderen iedere dag stonden te wachten om katholieken in elkaar te slaan. Om maar een paar simpele dingen te noemen.
Zoals bij iedere fanatieke (geloofs)overtuiging werd er heel wat menselijk leed aangericht. Uiteindelijk heeft de 'import' (mensen die uit de stad naar het dorp verhuisden) er een heilzaam effect op gehad. -
Rouane Rabbit, ma 28 juni 2010 19:57 in reactie op Helga Walop Reageer op Rouane
---[lees dan mijn tweede roman]---
Dit kan ik appreciëren, beste Helma. Verwijzen naar je eigen boek, als dat relevantie heeft in de discussies, ik zou willen dat meer auteurs dat doen. -
Christiaan Lustig, ma 28 juni 2010 14:03 Reageer op Christiaan
Een Joop onwaardig artikel dat de karikatuur die vaak van seculiere linkse lieden wordt gemaakt, eer aan doet.
-
Henk Jansen, ma 28 juni 2010 15:01 in reactie op Christiaan Lustig Reageer op Henk
Amen!
-
Jan B, ma 28 juni 2010 19:59 in reactie op Christiaan Lustig Reageer op Jan
Idiote reactie. Enig idee hoeveel nederlandse literatuur tot stand is gekomen ter verwerking van, of afrekening met, een jeugd in een streng christelijke omgeving. Wolkers, Siebelink, 't Hart, een deelnemer aan deze thread etc. Maar niet iedereen kan schrijven of heeft de tijd en het geduld daarvoor. En niet iedereen wil er later nog wel eens over schrijven, er zijn ook mensen die nu op dit moment(bewust of onbewust) ontsnapping willen en zoeken. Een greep naar de fles of een handvol oppeppende pillen vormen dan soms een (schijnbaar) makelijke weg.
-
Martijn Smulders, ma 28 juni 2010 13:59 Reageer op Martijn
@M. de Lange
Ik ben Francisco niet, maar ik heb wel een vermoeden wat zijn gedachte over het Leger des Heils is... Zorg aan hulpbehoevende is uiteraard prima en een goed streven, zolang de evangelisatie drang maar achterwege blijft. Een niet op een religie gebaseerd goed doel is per definitie transparanter. -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 14:39 in reactie op Martijn Smulders Reageer op M.
Die drang is nimmer achterwege, dat drijft ons in alles wat we doen.
Echter, we geven daaraan geen vorm door mensen proberen aan te spreken op hun geloofsbeleving. De mensen van het Leger des Heils geloven dat door het werk wat ze verrichten, zonder aanzien des persoon, mensen aanraken met de liefde van Jezus. Echter, zoals het ook in het evangelie staat, de knop van de deur zit aan de binnenkant.
Leuren met de Bijbel heeft dus geen zin zolang men niet openstaat voor de Heer. Ergo: we praten er graag over, maar alleen als men erom vraagt. Zo niet, dan even goede vrienden. -
Martijn Smulders, ma 28 juni 2010 15:29 in reactie op M. de Lange Reageer op Martijn
Het gaat hier om een club die haar missie duidelijk koppelt aan het Christelijke geloof en er daar vervolgens redenaties op nahoudt die de huidige beschaving al lang te boven is gekomen (ondanks het Christelijke geloof).
Er staat "Ik liep helemaal vast in mijn homofiele gevoelens..." (hetgeen in Urk uiteraard nog erg hoog op de taboe-lijst staat) en vervolgens "..de juiste plaats in mijn leven geven". Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen wat daarmee gesuggereerd wordt. -
Rouane Rabbit, ma 28 juni 2010 20:02 in reactie op Martijn Smulders Reageer op Rouane
---[maar ik heb wel een vermoeden wat zijn gedachte over het Leger des Heils is...]---
Een subsidieslurper zou Wilders het noemen.
Hoeveel was het ook al weer, 250 miljoen over 2009?
Plus natuurlijk de AWBZ gelden die vanuit de hulpbehoevenden worden geïncasseerd.
Ik denk bij elkaar wel over de 300 miljoen die het Leger des Heils ontvangt. Per jaar, wel te verstaan. -
GJ Huisman, ma 28 juni 2010 13:44 Reageer op GJ
Dit verhaal zal er bij veel lezers wel ingaan als zoete koek.
"Die kinderen groeien op in een verstikkende christelijk-fundamentalistische omgeving zonder uitzicht op ontsnapping. Ze mogen geen homo zijn, ze mogen niet met seks bezig zijn, ze mogen helemaal niks. Ja, straks branden in de hel dat mogen ze. Zie daar het toekomstperspectief van de gemiddelde tiener in Urk."
De manier waarop Van Jole zijn vermoedens onder woorden brengt getuigt duidelijk van persoonlijke voor- en afkeuren. Jammer. Feit is dat de jeugd in veel Nederlandse gemeenten behoorlijk is losgeslagen. Vissersdorpen lijken daarbij het voortouw te nemen.
Dat is niet alleen aan het orthodox-christelijke geloof toe te schrijven, ook een vissersdorp als Volendam kampt met deze problemen. -
Piet de Geus, ma 28 juni 2010 14:11 in reactie op GJ Huisman Reageer op Piet
"De manier waarop Van Jole zijn vermoedens onder woorden brengt getuigt duidelijk van persoonlijke voor- en afkeuren. Jammer."
Als ik naar de adresbalk van mijn browser kijk zie ik dat dit artikel staat onder http://www.joop.nl/opinies/
Je vindt het dus jammer dat iemand onder opinies zijn persoonlijke voorkeuren laat blijken. Wat had je dan verwacht? Objectieve opinies? -
Timo het Ruimteaapje, di 29 juni 2010 18:47 in reactie op GJ Huisman Reageer op Timo
En Volendam is dan weer traditioneel een zéér katholiek dorp.
-
Rob Geurtsen, ma 28 juni 2010 13:42 Reageer op Rob
Het is jammer dat de meeste media allerlei bronnen citeren, regeringen, bedrijven, onderzoekers, etc. maar zelden een alinea besteden aan de context, samenstelling, financiering en herkomst van de bedenkers van de geciteerde opmerkingen.
Overigens de reactie van dhr. Jole lijkt op die van dhr. Marcouch en anderen die doen alsof homo's gered moeten worden en daar dwaze voorstellen voor doen. Moet de jeugd van Urk gered worden?
Ze hebben de vrijheid om uit Urk weg te gaan en gezien het geboorteoverschot in urk, kan het haast niet anders dan dat de meeste jongeren relatief vlot Urk verlaten.
De vrijheid tegemoet? -
Ferry van Maanen, ma 28 juni 2010 13:29 Reageer op Ferry
Dat moet toch zeker wel de "heer" zijn ?!
-
M. de Lange, ma 28 juni 2010 13:29 Reageer op M.
`die beklemming is een recept voor drugsgebruik´
Ha, mag ik even lachen...
In het o zo liberale Amsterdam wordt verhoudingsgewijs nog veel meer drugs gebruikt. En wat er zo verkeerd is aan die plaatjes is me ook een raadsel.
Overigens is het Leger des Heils ook een christelijke organisatie, meneer van Jole, heeft u daartegen ook bezwaar? -
Francisco van Jole, ma 28 juni 2010 13:55 in reactie op M. de Lange Reageer op Francisco
Of er in Amsterdam meer drugs worden gebruikt dan in Urk weet niemand want er zijn geen cijfers over bekend. Een rapport over drugsgebruik werd door de gemeenteraad van Urk tegengehouden. Wel blijkt uit onderzoek van de GGD in Flevoland dat bingedrinking - 'comazuipen' onder jongeren in Urk het hoogste is: 40 procent. Dat zou ook een verklaring zijn voor het hoge cocaine-gebruik: ze proberen daarmee weer nuchter te worden.
De teksten roepen op tot het onderdrukken van uiterst normale gevoelens. En dat soort onderdrukking leidt tot verwoeste levens en maatschappelijke problemen. Dat is er verkeerd aan.
Het stuk gaat overigens over Urk en Waypoint, niet over Amsterdam en het Leger des Heils. Problemen worden over het algemeen niet beter opgelost door naar anderen te wijzen. -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 14:35 in reactie op Francisco van Jole Reageer op M.
Conform de definitie valt ook THC onder drugs, en we hebben geen wiskundige nodig om vast te stellen dat er in de hoofdstad beduidend meer coffeeshops bestaan dan op Urk. Op Urk krijgt men de opiaten toegeleverd via zogeheten ´thuisdealers´, en voor hen is harddrugs een meer lucratieve handel dan softdrugs. Vandaar het hoge percentage coke-gebruik, dat heeft niets met ontnuchteren van doen. Dit alles zou kunnen pleiten tegen het algeheel verbod op legale verkoop van drugs op Urk.
Tot zover wil ik met u meegaan. Echter, tegen de rest van uw verhaal verzet ik me met klem. De teksten bij de plaatjes roepen in het geheel niet op tot onderdrukking. Ze schetsen een beeld van jongeren die kampen met problemen in de seksuele sfeer. Dat is dus per casus verschillend, nergens staat geschreven dat het verlangen naar seks verkeerd of verwerpelijk is. Liever had ik u kritiek zien geven op het feit dat waypoint de hulpverlenening niet los koppelt van de evangelisatie dan wel het christelijk karakter van de club. Hiermee stoot je niet gelovigen of twijfelaars van je af, en dat is nooit goed. -
Karel van Dijk, ma 28 juni 2010 15:24 in reactie op M. de Lange Reageer op Karel
Het is een beetje om de hete brei heen draaien wat u doet, foei. De problemen die zich in beklemmende (vaak zeer christelijke) gemeentes voordoen komen voort uit het gegeven dat normale menselijke gevoelens niet besproken worden. Of het nu Urk, Volendam of Lutjebroek is. Het blijven beklemmende gebiedjes waar je niet mag zeggen dat je homo of bi bent. Ook heerst er vaak een algemeen dogma dat psychische problemen niet besproken mogen worden. Doordat hard-drugs de laatste 10 jaar gemeengoed zijn geworden onder jongeren is in deze landelijke gebieden een problematiek onstaan waar ouders niet kundig meer zijn. Puur omdat ze de symptomen niet herkennen en het niet bespreekbaar is. Deze harddrugs heeft bijvoorbeeld (in samenspel met enorme hoeveelheden alcohol) geleid tot verscheidende zelfmoorden onder jongeren in Lutjebroek. De GGD en andere instanties blijken ook niet in staat om hulpverlening te kunnen bieden. Het blijken vaak gewone burgers te zijn die midden in de maatschappij de problematiek te lijf gaan. Denk aan moedige moeders. Nabij Lutjebroek onstaat bijvoorbeeld opvang, geregeld door gewone burgers die de beklemming van hun dorp omzeilen en het zat zijn dat de gedrogeerde jeugd zolang ongeholpen rondloopt. Het gaat hier niet om stad of dorp, christelijk of niet. Het gaat om de jongeren die in zulke beklemmende/bekrompen dorpen/stadjes moeten opgroeien.
-
M. de Lange, ma 28 juni 2010 15:42 in reactie op Karel van Dijk Reageer op M.
U noch de heer van Jole kunnen de causaliteit tussen geloof en de aangewezen problematiek bewijzen. Uw meningen stoelen op suggesties, niet op feiten.
-
Karel van Dijk, di 29 juni 2010 09:04 in reactie op M. de Lange Reageer op Karel
Tsja daarvoor zijn in deze situatie zeer veel variabelen, om dat goed te falsificeren. Maar het is voor hetzelft als zeggen dat er geen causaliteit is tussen oorlog en geloof...
-
Co Stuifbergen, ma 28 juni 2010 19:59 in reactie op Karel van Dijk Reageer op Co
Jasper,
dat burgers zelf opvang regelen, komt dat doordat de sfeer in het dorp te beklemmend is, of doordat de professionele hulpverlening geen goede hulpt biedt? -
Karel van Dijk, di 29 juni 2010 09:21 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Karel
Wederom een zeer moeilijk te beantwoorden vraag. Jongeren noemen de GGZ onderling gekscherend de Geschifte Gekken Zorg, niet echt een basis om serieus problemen mee te overleggen, denk ik. De beklemming of het niet bespreekbaar zijn van reeële problemen is natuurlijk één van de vele factoren die aan de basis liggen en kunnen natuurlijk nooit alleenstaand tot ernstige consequenties leiden als: geheugen- orgaan beschadiging door alcoholmisbruik of in het ergste geval zelfdoding.
-
, ma 28 juni 2010 15:00 in reactie op M. de Lange Reageer op
Ach, OH-toch niet zo.
Jullie menen het alleenrecht te hebben op fatsoen...........
Doeidoei.
In Urk is de jeugd, dank zij of omdat, dat krankjoreme gezanik van hun grefo- ouders volkomen losgeslagen.
Wordt het niet eens tijd dat jullie dat gezever over geloven enzo, een beetje aanpassen aan de realiteit?? -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 15:10 in reactie op Reageer op M.
Ja hoor, je hebt volkomen gelijk....
-
Fatima Bloodhooft, ma 28 juni 2010 18:13 in reactie op M. de Lange Reageer op Fatima
Ik ben blij dat je dat eindelijk inziet.
Hallelujah, we hebben het licht gezien! -
M. de Lange, ma 28 juni 2010 20:07 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op M.
Ghe, als je wist wat ´ halleluja´ impliceert zou je het -denk ik- niet gebruiken.
-
Fatima Bloodhooft, do 01 juli 2010 13:30 in reactie op M. de Lange Reageer op Fatima
Praise the Lord. Loof den Heer! Geloofd zij den Heere!
Ik ken mijn bijbelzaken, de Lange. Of denk jij dat jij de enige bent die met de bijbel is grootgebracht?
Ik ben - Tomaat-zij-dank - sterk genoeg geweest mij onder het geloof, de dogma's en de indoctrinaties, uit te worstelen. Of eigenlijk, ik heb het verstandelijk niet in me te geloven in wat dan ook. Dus was en is het hele geloof niet aan mij besteedt.
Maar dat neemt niet weg dat de worsteling met de geïndoctrineerde emotionele gevoelens en emoties me aangepraat vanaf de kansel en de bijbel, hard was.
Kortom, voordat ik van het schuldgevoel af was dat ik de heer met mijn ongeloof loochende, heeft tijd en moeite gekost. En dan kwam ik nota bene nog uit een nest waar geen hel en verdoemenis gepreekt werd, maar liefde en vergeving. Kan je voorstellen hoe zwaar die ultra-gereformeerde kinderen en afvallige volwassen het hebben.
Dus mijn halleluja was voor jou bedoeld, de Lange. Dat jij eindelijk het licht had gezien betreffende de uitspraak van Red Cat en jij haar daarin gelijk gaf.
Volgende keer alsjeblieft een iets mindere dooddoener als repliek. -
Zeer Voornaam, ma 28 juni 2010 21:05 in reactie op M. de Lange Reageer op Zeer
Kinderen wijsmaken dat ze van de homo ziekte kunnen genezen door vaak te bidden is misdadig gemeen. Of ze daardoor meer gaan snuiven zal mij een worst wezen. Ik geloof best dat het werkt, er zijn secteleiders genoeg die hele groepen zelfmoord lieten plegen. Er zijn zelf onschuldigen die belenen als je er maar lang genoeg opin hakt. Medemensen onderdrukken, en vooral minderjarige onderdrukken, zou net als sex met minderjarige verboden is, ook moeten worden verboden. Maar ja, onder gelovige is het geen sex hebben met minderjarige al moeilijk te realiseren, laat staan het niet meer indoctrineren.
-
M. de Lange, ma 28 juni 2010 23:57 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op M.
Kinderen en/of volwassenen wijsmaken dat ze in de ogen van God ´verkeerd´ of ´fout´ zijn is inderdaad niet goed te praten. Het uitgangspunt moet zijn dat een hulpvrager zelf aangeeft niet zo te willen leven, als zijn verlangens hem voorschrijven. Een probleem is pas een probleem wanneer de mens het zelf als een probleem ervaart. Althans, in dit geval wel.
-
Fatima Bloodhooft, ma 28 juni 2010 19:07 in reactie op M. de Lange Reageer op Fatima
Citaat: "Overigens is het Leger des Heils ook een christelijke organisatie, meneer van Jole, heeft u daartegen ook bezwaar?"
Ik wel. Heb jij daar bezwaar tegen?
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
5331 x bekeken Korte Scan
Reageer (267) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4771 x bekeken Korte Scan
Reageer (209) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4123 x bekeken Korte Scan
Reageer (51) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3610 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3561 x bekeken Korte Scan
Reageer (220) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3270 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3179 x bekeken Korte Scan
Reageer (36) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3106 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2899 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Wie help je door in een brievenbus te pissen?
Theo Brand Nu de PVV een meldpunt heeft geopend is het toch relevant om ons nationale geheugen weer wat op te frissen. Als een zeepblokje in ons nationale urinoir zeg maar
2833 x bekeken Korte Scan
Reageer (76) Politiek Twitter
