Bio Bekijk alles van Çilay Özdemir Word fan

Çilay Özdemir

Çilay Özdemir Publicist

22 december 2011 Reageer (32) 1110 x bekeken Leven RSS

Wie lekker en goedkoop wil eten, gaat naar de Turkse super

De Turkse supermarkt is ook nog eens daardoor milieuvriendelijker omdat er minder (onnodig) verpakte producten zijn

Gelukkig bestaan Turkse supermarkten nog. Maar dat zal niet lang meer duren, vermoed ik. De moordende concurrentie van de grote supermarktketens Jumbo, AH en Aldi zullen ze op den duur niet meer het hoofd kunnen bieden. Jumbo opent volgens hun eigen televisiereclame dagelijks twee nieuwe vestigingen in Nederland, daar kan geen enkele Turkse kleine ondernemer tegenop.

Het voelt als een feest voor mij als ik mijn boodschappen bij de Turkse super heb gehaald. Let wel, ik heb er geen in de buurt, dus ik moet mijn best doen om er te komen. En als dat lukt, dan ben ik blij als een vis in water. Niet alleen kan ik daar de producten vinden die ik van kinds af aan ken maar de Turkse super heeft ook nog betaalbare verse groente en fruit.

De verse onbewerkte groente en fruit is er bijna een kwart goedkoper dan bij de Nederlandse supermarkten. Daarnaast smaken ze ook vaker lekkerder, ik vermoed omdat ze gewoon van de kas(sen) naar de supermarkt komen. Of direkt van het land naar de schappen in de supermarkt. Ze worden niet nog eens naar een bewerkingsbedrijf gestuurd waar ze in bakjes worden gestopt die met een plastic vacuum worden dichtgeplakt. De Turkse supermarkt is ook nog eens daardoor milieuvriendelijker omdat er minder (onnodig) verpakte producten zijn.

Een voorbeeld: Bij de AH wordt peterselie verkocht in een vacuumdichte verpakking waarin enkele takken met peterseliebladeren zitten voor de prijs van 1,98. Bij de Turkse supermarkt koop je een heel grote bos peterselie onverpakt voor 0,85 cent. Bovendien smaakt en geurt die van de AH niet meer. Net zoals hun munt.

Nog een voorbeeld: Ik hou van gewone yoghurt, lekker zuur en fris. Bij de AH of Jumbo of Plus moet ik tussen alle toetjes lang zoeken naar een gewone (zure) frisse yoghurt. En als ik er een vind naar mijn smaak, kost ie ook nog eens minimaal 1,50 voor 500 gram. Bij de Turkse supermarkt bestaat het grootste assortiment yoghurt alleen maar uit gewone yoghurt in verpakkingen van 2 kg, 1 kg of 500 gram. Daarnaat brengt de Turkse supermarkt voor de zeer smakelijke natuurlijke yoghurt de helft van de prijs in rekening van de Nederlandse supermarkten.

Op 19 december jl. schreef de Trouw-columniste Asha ten Broeke dat zwaarlijvige mensen in Nederland ongezond eten omdat groente en fruit relatief duur is bij de gewone supermarkten. Daarnaast overtreft het aanbod bewerkte voedsel in de gewone supermarkten het onbewerkte voedsel meerdere malen. Volgens mij klopt dat wel: je kunt geen gewoon vlees meer kopen bij de supermarkt, er is altijd wel iets mee gedaan (gemarineerd, gerookt, of in een ovenschaal gelegd met boter). En gewone yoghurt is dus bijna niet te vinden.

Wie gezond en goedkoop wil eten, kan nu nog terecht bij de Turkse supermarkt. Overigens, de Turkse brood mag er ook zijn...yammie yammie zegt mijn zoon als hij weer 's een simit (dunne bagel met sesamzaad) krijgt. Maar hoe lang nog?

Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Cilay Ozdemir

Laatste Reacties (32) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • dr. Bob, za 24 december 2011 16:55 Reageer op dr.

    dr.

    Bij mij in de straat zat jarenlang een kleine buurtsuper. Die man moest om duistere redenen opeens weg. Nu zit er een Turkse buurtsuper. De eigenaar rijdt in de allergrootste verchroomde Hummer die er bestaat en achterop staat "der Pate" met erbij het logo van de Godfather film. Beetje vreemd ? Welnee.
    Bij ons op het volkstuincomplex is een groot deel overgenomen door Turkse families, en die hebben geen bloemenperkjes of gazonnetjes.
    Bij mij achter zitten Turkse families dagenlang paprika's uit te hollen en bladeren van druivenranken te verzamelen. Wat daar opgespoten is weet niemand en wat er in de grond is gegaan aan mest weet ook niemand. En waar al die producten naartoe gaan weet ook niemand.
    Of toch wel ?
    Ik zal wel paranoïde zijn ( en volgens velen natuurlijk xenofoob), maar ik heb toch zo m'n bedenkingen.

  • Joop Schouten, za 24 december 2011 01:14 Reageer op Joop

    Joop

    Over assimileren gesproken ...
    : )))

    Liefde gaat door de maag.

    Ik googelde wat.

    http://www.nederland2.nl/programmas/660-liefde-gaat-door-de-maag/uitzending/4598?missed=true

  • Mary de France, za 24 december 2011 00:46 Reageer op Mary

    Mary

    Kaki's 0,50 per stuk, bij AH 1,50... en die schil je gewoon, en bij AH zijn ze ook los. Dus wiens vieze vingers!

  • Donald Duck, vr 23 december 2011 22:51 Reageer op Donald

    Donald

    "Wie lekker en goedkoop wil eten, gaat naar de Turkse super"

    Helemaal mee eens. Maar wisten jullie ook dat Turkije een van s'werelds beste keukens heeft?

  • Kees van Gennep, vr 23 december 2011 11:58 Reageer op Kees

    Kees

    Brrrrrrr wie wil er nu groenten of andere producten waar jan en alleman net zijn vieze vingers aan heeft gezeten of in heeft zitten knijpen. Gadverdamme.

  • , za 24 december 2011 08:42 in reactie op Kees van Gennep Reageer op

    Ik.
    Want ik ben gewend mijn groente te wassen, niet zozeer vanwege mogelijke vieze vingers, maar om resten gif en/of conserveringsmiddelen grondig weg te spoelen.
    Om gezondheidsredenen zou ik je aanraden hetzelfde te doen.

  • Joop Schouten, vr 23 december 2011 10:11 Reageer op Joop

    Joop

    De 'Nederlandse' supermarktketens hebben een 'Akzo-Unilever aanbod' van gemanipuleerd voedsel en chemische sausjes.
    Zo lang de Turkse Super een gezond en lekker alternatief heeft, en hun aanbod handhaven, hebben ze niets te vrezen naar mijn idee.

  • Pepijn Nostrinite, vr 23 december 2011 09:42 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Helemaal waar.

  • Piet de Geus, vr 23 december 2011 00:51 Reageer op Piet

    Piet

    Turkse supermarkten die rechtstreeks bij de boer of kweker kopen? Dan heb je de rijen busjes bij de centrale markthallen in Amsterdam nog nooit gezien.

    En dat het fruit lekkerder ruikt kan wel kloppen: Turkse supermarkten kopen fruit op dat rijp is en meteen opgegeten moet worden. Dat durven Nederlandse supermarkten niet aan, dus dat fruit moet je laten liggen tot je vergeten bent wanneer je daar ook alweer zin in had.

    Uiteraard is dat rijpe fruit goedkoper, want de groothandel moet er vanaf: wie maakt me los? De Turkse supermarkt.

    En ja, bij de Turk hebben ze lekkere Griekse yoghurt.

  • Piet Monster, vr 23 december 2011 17:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    mevr Ozdemir gelooft waarschijnlijk ook de Bertoli pasta saus met de hand , al feestend door echte Italiaanse omaatjes gemaakt wordt. Misschien heeft ze plusreclame niet gezien, de lamsoortjes komen daar ook echt direct bij de boer vandaan.
    Dat overrijpe, dat valt hier in de straat met 2 van zulke winkels erg mee, dat is meer iets van de shabby shops een jaar of tien geleden, ook de Turkse winkel ontwikkelt zich.Tegenwoordig moet je vooral op de markt opletten.
    De Turk is trouwens alleen met verse dingen goedkoop, als je verpakte producten nodig hebt die je ook in de supermarkt vindt, zijn ze bij de supermarkt de helft goedkoper.

  • Piet de Geus, za 24 december 2011 02:28 in reactie op Piet Monster Reageer op Piet

    Piet

    "Dat overrijpe, dat valt hier in de straat met 2 van zulke winkels erg mee, dat is meer iets van de shabby shops een jaar of tien geleden, ook de Turkse winkel ontwikkelt zich.Tegenwoordig moet je vooral op de markt opletten."

    Ho ho, op de markt moet je inderdaad opletten bij wie je koopt. Er is een groot verschil tussen de marktkoopman die het eind van de dag los moet en de marktkoopman die de paar fatsoenlijke appels die hij heeft opgepoetst op zijn kraam legt en jouw zak vult uit de vele rotte kisten die achter de kraam staan.

    Maar ik had het in verband met Turkse supermarkten niet over overrijp fruit, maar over gewoon rijp fruit. Lekker geurig fruit dat je meteen op kunt eten. Ik heb er een bloedhekel aan als je fruit koopt en je moet het nog een week laten rijpen voordat je het kunt eten, als het al fatsoenlijk rijp wordt. Die twijfel heb je bij de Turk nooit: het is al rijp en je kunt het meteen opeten. Dat vind ik een groot voordeel.

    Dat heeft niets te maken met de manier waarop sommige marktkooplui je belazeren. Ik heb lang in de buurt van de Genco-supermarkt in de Van Woustraat gewoond en meneer Genco (een van de twee broers die ieder een gelijknamige keten zijn begonnen) was mijn buurman. Hij heeft me uitgelegd hoe het werkt: Turken en Marokkanen zijn kennelijk net zoals ik en kopen fruit omdat ze nu zin in fruit hebben. Daarom durven zij het aan om rijp fruit in te kopen. Voordeel is dat ze natuurlijk geen fruit kopen dat nooit behoorlijk rijp zal worden en dat ze ook nog een goede prijs kunnen bedingen omdat de groothandel er vanaf moet en Nederlandse winkels het niet meer aan durven.

    Af en toe was dat echt dolkomisch. Dan kwamen er halverwege de middag een paar busjes vol lekker rijpe watermeloenen van de markthallen en kon je de winkel niet eens meer zien achter de enorme stapels dozen. Die meloenen gingen weg voor een prijs waarvoor je bij AH nog geen plakje koopt en het leek wel of niemand de winkel voorbij liep zonder watermeloen te kopen: overal zag je mensen met enorme watermeloenen lopen en eind van de middag waren ze helemaal los.

    Dat heeft niets te maken met shabby shops maar alles met slim zakendoen.

    "De Turk is trouwens alleen met verse dingen goedkoop, als je verpakte producten nodig hebt die je ook in de supermarkt vindt, zijn ze bij de supermarkt de helft goedkoper."

    Ik ken geen Turkse supermarkten die dezelfde producten verkopen als de grote supermarkten. Bij die van mij koop je naast emmers met heerlijke Turks/Griekse yoghurt bijvoorbeeld ook even lekkere biologische yoghurt van een boer in de omgeving voor minder geld dan als die chemische troep in de grote supermarkt.

    Best leuk overigens om te zien hoe de klandizie steeds veelzijdiger wordt. Toen ik begin jaren 80 voor het eerst bij een Turkse supermarkt kwam (het waren toen nog voornamelijk aangeklede slagers) kwamen er alleen nog (eerste generatie) Turken. En vaak ook nog Turken die uit hetzelfde dorp in Turkije kwamen. Die winkels fungeerden als een soort dorpspomp op afstand. En er kwamen ook alleen maar mannen, want de mannen kochten het vlees.

  • Piet Monster, za 24 december 2011 15:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    " Er is een groot verschil tussen de marktkoopman die het eind van de dag los moet en de marktkoopman die de paar fatsoenlijke appels die hij heeft opgepoetst op zijn kraam legt en jouw zak vult uit de vele rotte kisten die achter de kraam staan"

    Ik heb de kunst van de kritische consumentenhouding gewoon afgekeken van de allochtone vrouwen die naast me in de kraam staan. Zelf uitzoeken en pakken wat je koopt, vragen of het echt zo duur is, een beetje innememd zijn en net niet te snel beslissen zodat de marktkoopman je wellicht nog en beter aanbod doet of zelf een redelijke prijs voorstellen.

    "Ik ken geen Turkse supermarkten die dezelfde producten verkopen als de grote supermarkten" . De mijne heeft wel dingen als hollandse koek, tandpasta, kattenvoer. Handig als ik dat eens vergeten ben, maar dan betaal je wel het dubbele. De Turkse winkelier waar ik vroeger kwam ging 20 jr geleden gewoon zelf naar de aldi en verkocht de houdbare melk e.d. met de helft opslag, waar ik hem geen ongelijk in geef.
    In Maastricht was er helemaal een fantastische Marokkaanse winkel. Die zat in een steeds duurder wordende buurt en had naast de kisten mandarijnen e.d. ook zelf salades en wist zijn wat duurdere producten heel mooi te etaleren. Schot in de roos en alle dure delicatessen dametjes moesten er gezien worden, om met een aardappel in de keel te etaleren hoe veel kennis ze wel niet bezaten over dat fijnzinnige exotische voedsel. En zijn spullen waren ook waanzinnig lekker, t zal me niet verbazen als ie er miljonair mee is geworden, de klanten stonden tot op de stoep te wachten. Het is hem van harte gegund, ik mag dat soort slim klein ondernemerschap wel , net als de watermeloenenactie.

  • Kevin Amsterdam, do 22 december 2011 23:30 Reageer op Kevin

    Kevin

    Alles draait om het type stedenbouw dat we plegen. Gelukkig is functiemening met een revival bezig, en zetten we, zeker sinds de crisis, projecten en nieuwe wijken kleinschaliger op, met meer respect voor wat er al staat.

    De autostad, zoals we die hebben gemaakt vanaf de 2e wereldoorlog, met als hoogtepunt de modernistische benadering van de jaren 60 tot en met 90, maakt het onmogelijk om kleinschalige buurtwinkeltjes te starten. Winkelen doe je in het winkelcentrum, zo was de gedachte, en waar huizen staan word geleefd, spelen de kinderen, en moet het rustig blijven. Geen winkels dus. Daarnaast wordt er in de opbouw van die wijken ruimschoots rekening geohuden met de auto, dus is men prima in staat naar het winkelcentrum te rijden. Een buurtwinkel om de hoek is nergens voor nodig, aldus stedenbouwers en politici in die tijd. En een hoop denken nu trouwens nog steeds zo.

    Laten we de komende decennia hopen hooggeconcentreerde steden met een functiemening zoals we die in de 19e eeuwse wijken vinden. Niets gezellig dan dat, niets wat je meer doet verassen (op winkelgebied) dan dat. Lang leve de turkse supermarkt. En Turkse bakker. En koffiehuis. En al die specialistische winkels die niet kunnen floreren in wijken met een lage dichtheid van mensen.

  • Frans Akkermans, do 22 december 2011 22:41 Reageer op Frans

    Frans

    Op 19 december jl. schreef de Trouw-columniste Asha ten Broeke dat zwaarlijvige mensen in Nederland ongezond eten omdat groente en fruit relatief duur is bij de gewone supermarkten.""

    Dat is onzin. De prijs van (verse) groenten en fruit is geen oorzaak van zwaarlijvigheid. Subsidiëring zal dat probleem niet verhelpen.

  • Eline W, za 24 december 2011 11:17 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Eline

    Eline

    Bron?

  • Jim Peeters, do 22 december 2011 21:54 Reageer op Jim

    Jim

    wat een onzin artikel

    Sinds wanneer hebben ze bij de AH of de Jumbo geen bakken met verse groenten meer?

    Verder moet mevrouw eerst es de geschiedenis van NL gaan bestuderen voordat ze iets schrijft, want iedere Nederlander weet dat 25 jaar geleden de gewone buurtsuper nog bestond die logischerwijs is weggeconcurreerd is door de huidige ketens (erg goede ontwikkeling trouwens: groter aanbod tegen lagere prijs).

  • Zeer Voornaam, zo 25 december 2011 16:35 in reactie op Jim Peeters Reageer op Zeer

    Groter aanbod hoeft niet een beter aanbod te zijn.
    Eten zijn geen belminuten.

  • Ton evertsen, do 22 december 2011 21:37 Reageer op Ton

    Ton

    het lijkt me de dat de turkse buurtsuper draait op de turken in de buurt, die zullen echt niet zomaar een jumbo in lopen.

    En anders moeten ze doen wat de overgebleven slagers en groenteboeren in nederland hebben gedaan, je specialiseren en gewoon veel betere kwaliteit leveren.

    Nu ben ik hier wel eens bij de turk geweest, groot deel van de producten kon ik de labels niet lezen en halal vlees koop ik uit principe niet, qua groente en fruit had hij een aardig assortiment, in tegenstelling tot de supermarkt niet perfect uitziend (maar smakeloos) maar uiteindelijk ga ik toch liever naar mijn groenteboer toe, niet goedkoop maar hij weet precies wat zijn klanten willen

  • Piet Monster, do 22 december 2011 23:07 in reactie op Ton evertsen Reageer op Piet

    Piet

    De turk hier op de hoek wordt bezocht door de hollanders, de turken, de marokkanen, de surinamers, de antillianen, de afrikanen en volgens mij ook door de rest van de mensen die er wonen. Halal kip is niets mis mee hoor, vaak vind ik zijn vlees meer smaak hebben. Maar goed, laat ik niet verder bijdragen aan de reclamefolder die het artikel in wezen is. Alvast een smakelijk kerstdiner gewenst!

  • Timo van Esch, do 22 december 2011 21:23 Reageer op Timo

    Timo

    ah, ook wakker geworden?
    maakte de afgelopen 10 jaar niet uit in welke stad ik ging wonen, het eerste wat ik deed was hen opzoeken. Lekker brood, koriander, munt en geitenkaas. En ik was tevreden.

  • Flop Cohen, do 22 december 2011 20:02 Reageer op Flop

    Flop

    Jammer voor het verhaal, maar in Utrecht halen de Turkse winkeltjes in Lombok de groente bij de groothandel in Nieuwegein. Het is vaak de b-keus die de restaurants laten liggen.

  • Aert Willem d'Holbach, do 22 december 2011 20:52 in reactie op Flop Cohen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Precies en als het daar op is, gaan ze om het hoekie naar de Sligro.

  • El Che, do 22 december 2011 21:44 in reactie op Flop Cohen Reageer op El

    El

    Hier in de stad zijn er groente groothandelsbedrijven van en voor Turkse winkels. Zij leveren ook aan Nederlandse bedrijven.
    Ik ben daar diverse malen geweest en ik zag daar geen b-keus, maar alleen kwalitatief, goed en fris uitziende groente.

  • Michiel Online, do 22 december 2011 18:54 Reageer op Michiel

    Michiel

    Verse yoghurt voor zo'n lage prijs!

    Beste reageerder, het wordt ons wel erg makkelijk gemaakt.

  • Mostafa Mouktafi, do 22 december 2011 18:40 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik doe het al jaren, de Turken zijn ook heel vriendelijke mensen.
    Eerlijk mensen zijn ze.

  • El Che, do 22 december 2011 21:37 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op El

    El

    Niet verpakte zwarte olijven, lekkere amandelen, enz. Ik kan nergens anders zo'n lekkere kopen en zeker niet tegen die prijs. Ik zou willen dat er bij mij in de buurt zo'n winkeltje is.

  • Mostafa Mouktafi, do 22 december 2011 23:09 in reactie op El Che Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zij zijn altijd vriendelijk, wat wil je ? want zij kiezen expres voor mensen die geen Nederlands spreken, want zij denken: '' Als je de taal goed begrijpt, is het gedaan met je hier in dit land, beter hard werken en ze niet begrijpen!'' In de Marokkanse gemeenschap word ook zo geroddeld! Zij haten de kraten, nou hier kan ik me voorstellen.
    Kwam een vriendelijke Nederlander bij de kassa van dat winkeltje en zei tegen de vriendelijke Turkse man: ''Wilders ?'' kent u die? want die is niet leuk!''
    Meneer die net uit Turkije kwam, want hij trouwde pas met de dochter van de baas van die winlkel en moest die kant op:'' Oeat? 'Wilders ? die verkopen wij niet.'' Wat is dat? goenten? vlees? soort kip? olie?''
    De Nederlander die een witte tas vol met iets om hoog telde:'' Laat maar, anders word een te lange dag voor me, het is goed zo meneer, wat moet ik hier voor betalen?''
    De Turk: ''10,99 Euro'' Een tas vol met rode uien schijnt het later, toen de Nederlander naar mijn buurt liep, maar hij ging vriendelijk en lachend uit het winkel.

  • Piet Monster, do 22 december 2011 18:21 Reageer op Piet

    Piet

    De Turkse winkel hier op de hoek heft het milieuvoordeel op door me met graagte van 9 witte tasjes te voorzien omdat hij het volgens mij onbeleefd vindt om dingen bij elkaar te doen. Na jaren van " nee doe maar bij elkaar" , en hoewel hij weet dat ik 25 m verder woon, de tasjes blijven komen.

    De Turkse winkel blijft zolang die aan de vraag van de consumenten weet te doen. Je maakt zelf al duidelijk dat de supermarkt niet op anderen dan de exact gemiddelde burger is ingericht, dus zal die markt er voorlopig wel blijven. Gelukkig, want ze zijn fantastisch

  • Hank Nozemans, do 22 december 2011 18:40 in reactie op Piet Monster Reageer op Hank

    Hank

    Haha, ik had laatst hetzelfde bij de libanees. De goede man accepteerde niet dat ik geen tasje wilde voor mijn twee blikjes frisdrank.
    Maar ik haal al mijn groente bij de groentewinkel en mijn brood bij de bakker. Dat is in frankrijk niet duurder maar wel beter.

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 19:15 in reactie op Piet Monster Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Wat te denken van open zijn op rare tijden .
    Daar kan de Jumbo niet tegenop

  • Piet Monster, do 22 december 2011 23:00 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet

    Piet

    die tijd is hier in de stad wel voorbij, supermarkten zijn 7 dagen per week open, van 8 tot 10.

  • , za 24 december 2011 08:45 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Wij hadden vroeger nog een *Tante Emma-laden* een piepklein kruideniertje in het dorp verderop, waar je altijd nog even (achterom) iets kon halen als je het was vergeten of plotseling nodig had.
    Al was het laat op de avond..........


    Helaas is ook die weggeconcurreerd ................

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven