za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Emile Roemer Word fan Abonnement
02 december 2011 Reageer (86) 1213 x bekeken Politiek
Weg met dat taboe op werken met je handen
Bedrijven leiden steeds vaker hun eigen vakmensen op. Het wordt hoog tijd dat de school dat weer gaat doen. Daar heeft iedereen belang bij, betogen Emile Roemer en Jasper van Dijk
"Vakmanschap wordt niet meer door het onderwijs geleverd, dus zijn we zelf maar een opleiding begonnen." Hij zei het bijna nonchalant, Bert van der Sluijs van scheepswerf IHC Merwede, in het tv-programma Een Vandaag. Als we nu niets doen, is er in 2014 een tekort van 60 duizend technisch opgeleide jongeren. Technische vmbo-opleidingen sterven uit, evenals de vakdocenten die hiervoor nodig zijn. Jongeren die nog wel voor een technische opleiding kiezen, zijn na hun opleiding vaak onvoldoende geschoold.
Scholen moeten de ruimte krijgen om jongens en meiden een vak te leren. Met opleidingen waar je geen vage competenties leert maar wel leert werken met je handen. Waar praktisch ingestelde jongeren niet jarenlang in de boeken hoeven te zitten, maar na een vakopleiding meteen aan de slag kunnen.
Twee weken geleden ontving de Kamer van vakbonden, werkgevers en midden- en kleinbedrijf het Manifest Toekomst voor Techniek. Deze oproep mag de politiek niet laten liggen. We moeten nu maatregelen nemen om het dreigende tekort aan technici, lassers, metselaars en stukadoors op te lossen. Regering en oppositie moeten samen met scholen en bedrijven de werkhandschoen oppakken.
Het onderwijs gaat sinds lange tijd gebukt onder het idee dat leerlingen vooral theoretische en algemene vaardigheden moeten aanleren en later wel toekomen aan hun vakkennis. Onder het mom van 'competentiegericht onderwijs' worden jongeren in enorme scholen aan hun lot overgelaten. Er is echter een groep jongeren voor wie de school niet kort genoeg kan duren, die naar buiten wil en de handen uit de mouwen wil steken. We kunnen het ons niet veroorloven om deze groep jongeren nog langer te negeren.
Tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting hebben we een voorstel gedaan voor de instelling van een nieuwe ambachtsschool waar jongeren wel een vak kunnen leren. Samen met vakmensen die nu nog elke dag staan te lassen, stucen of metselen, en samen met de bedrijven die zo om vakmensen verlegen zitten. Bedrijven moeten niet uit wanhoop zelf opleidingen opzetten, maar samen met vakdocenten vakgericht onderwijs op school en praktijkstages in de bedrijven organiseren.
Deze nieuwe ambachtsschool voorkomt dat bedrijven in de toekomst vakmensen uit het buitenland moeten halen terwijl jongeren in Nederland niet aan de bak kunnen komen. Maar de politiek moet dan wel het lef hebben om flink te schrappen in het oerwoud aan regels en voorschriften die ze op het onderwijs heeft losgelaten. Weg met de leertrajecten, basisberoepsgerichte leerwegen, beroepsgerichte kwalificatiestructuren en andere onbegrijpelijke nonsens. Weg ook met het taboe op werken met je handen.
We hebben jarenlang jongeren van het onderwijs vervreemd. Nu lijkt er eindelijk een politieke meerderheid te zijn voor aanpassing van de scholen aan de behoeften van onze kinderen. Ook VVD, CDA en PVV hebben in het verleden een pleidooi gehouden voor goed vakonderwijs, maar het huidige kabinet heeft hier nauwelijks werk van gemaakt - minister Van Bijsterveldt heeft alleen de typering 'competentiegericht onderwijs' in het mbo veranderd in de naam 'beroepsgerichte kwalificatiestructuur'. Dat schiet dus niet op.
De SP stelt voor te stoppen met de onnodig ingewikkelde inrichting van het huidige beroepsonderwijs, met talloze sectoren, niveaus en leerwegen. Geen ouder die dit nog snapt, om maar te zwijgen over de leerlingen. De grote kloof tussen vmbo en mbo leidt in de praktijk te vaak tot uitval.
Roc's met tienduizenden leerlingen bieden geen veilige plek voor gedegen vakonderwijs. Veel jongeren hebben structuur nodig en verbondenheid. Dat kan op kleinschalige ambachtsscholen waar je een vak leert. Noem het een meester-gezel constructie. Vaklieden uit het ambacht krijgen alle ruimte om in kleine groepen met deze jongeren aan de slag te gaan. Aan het eind van de opleiding hebben ze een vakdiploma waar het bedrijfsleven ook daadwerkelijk iets aan heeft.
Veel ondernemers hebben vakmensen nodig, veel jongeren willen een vak leren. Die twee moeten we met elkaar verbinden. Dat kan als we even stoppen met politiek gesteggel over het onderwijs en samen met scholen en bedrijven even doorpakken. Want elke vakman weet: een hamer is niet links of rechts.
Dit artikel verscheen vrijdag 2 december in de Volkskrant
Laatste Reacties (86) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Reinaert de Vos, ma 05 december 2011 12:41 Reageer op Reinaert
Helemaal mee eens. Vroeger waren er trouwens ook gewoon grote bedrijfsvakscholen. Tot in de jaren negentig had bijvoorbeeld Philips zijn eigen vakopleidingen die zeer hoog werden gewaardeerd.
-
mohammed dareisalaam, zo 04 december 2011 14:00 Reageer op mohammed
Het is wel zo dat veel handwerk goedkoper wordt gedaan in China of andere landen. Je kan dan wel zeggen dat dat niet goed is of leuk is, maar het is wel zo. En bedrijven die geen gebruik maken hiervan prijzen zichzelf uit de markt, en gaan failliet. Daar heeft niemand wat aan.
Nu hebben ze wel het nadeel in China dat de transportkosten hoog zijn, en de aanlevertijden langer, en veel handwerkproducten zijn niet transportabel. Je kunt, bijvoorbeeld, je huis niet in China laten schilderen.
Deze nadelen geven de marges aan waarbinnen handwerk kan worden verricht. Echter, dit er is veel minder aanbod van handarbeid te doen dan dat er traditioneel handarbeiders zijn. De hoeveelheid handarbeid is behoorlijk geslonken.
Dus er zit niets anders op dan dat die mensen die geleerd hebben van handarbeid te bestaan worden omgeschoold bij langdurige werkeloosheid, want een uitkering voor het leven is onacceptabel.
We kunnen dan wel trots zijn op Piet die kan toveren met een draaibank, maar bij langdurige werkeloosheid en geen vooruitzicht zal hij toch parkeerwachter of portier in een tehuis voor verstandelijk gehandicapten moeten worden, en daarmee ook tevreden moeten zijn.
Hoewel, dat laatste, is vooral zijn eigen probleem.
De maatschappij heeft geen plicht om voor mensen die gezond zijn te zorgen. Mensen die gezond zijn dienen voor zichzelf te zorgen, en actief op zoek te gaan naar een manier om dat te doen. Ook al betekent dat dat je heel iets anders doet dan je 25 jaar hebt gedaan, en waarin je heel goed was. -
Reinaert de Vos, ma 05 december 2011 12:46 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Reinaert
Ik denk dat je een volkomen verkeerde inschatting maakt van de arbeidsmarkt. Men zit keihard te springen om timmerlieden, loodgieters, lassers, fitters etc. Ze worden nu uit de hele wereld ingevlogen maar dat vult de vacatures niet en zij leveren aanpassinsproblemen op. Die nieuwe ambachtsscholen zijn hard nodig. In de grensstreek worden de kinderen naar de Belgische ambachtsscholen gestuurd, daar zijn ze nog.
-
Noud Aerts, di 06 december 2011 09:32 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Noud
Reinaert de Vos,
het werkelijke probleem in NL is, dat de NL-er niet wil betalen voor ambachtelijk handwerk.
Dan huurt de NL-er liever een Pool in die maar €10,- per uur kost ipv een NL-er, die er €35,- tot €50,- kost.
De Nl-ers zelf vernietigen de arbeidsmarkt, omdat ze hun eigen mensen te duur vinden om handwerk te doen. Dus je hebt een invasie van goedkope arbeidskrachten en de Nl-se handwerker, komt steeds meeer in de zeer lage lonen schaal te zitten.
Maw, we zijn ons eigen volk aan het verarmen tbv ons zelf, ons eigen ik.
De import van en de lage waardering voor ambachtswerk, zal ook zijn gelag gaan krijgen.
We schreeuwen van de daken, dat we een open economie zijn en dat wij het moeten hebben van het buitenland.
Nu ik weet zelf wel, dat als het bij mij niet goed gaat in de zaak of prive, dat 1 van de eerste dingen die ik doe is diensten door anderen cancelen, omdat als het noodzakelijk is, ik het ook wel zelf zou kunnen doen.
Loonkosten zijn in dit land, de zwaarste kostenpost, voor bijna elk bedrijf en/of private instelling.
We hebben nu de afgelopen 30, 40 jaar gezien, dat in NL vooral geinvesteerd heeft in alfa afgestudeerde en genegeerd heeft, de beta en vakscholen.
Een psycholoog of socioloog of communicatie expert, brengt geen fysiek product op de markt, waar ik van denk, dat het buitenland dadelijk wel naar gaat vragen.
Welke producten leveren wij nog aan het buitenland, waardoor wij erkent worden als NL? Drugs, prostitutie en mensen handel? -
Archie Bunker, zo 04 december 2011 10:26 Reageer op Archie
Op het gebied van arbeidsomstandigheden is veel veranderd.
Vroeger speelde kwaliteit een grote rol. De bekwaamheden van de uitvoerende had direct invloed op het resultaat.
Tegenwoordig wordt de kwaliteit al veel eerder in het produktieproces, geautomatiseerd/machinaal bepaald.
De metselaar is een stapelaar geworden. De bakker verwarmt de voorgebakken broodjes en de programmeur, programmeert niet meer maar knoopt bibliotheken en objecten aan elkaar.
Voor grotere constructieprojecten ligt het accent al lang niet meer op kwaliteit, die ligt staat al grotendeel vast. Veilgheid en milieu zijn nu belangrijkste KPI's.
De schilder wordt niet meer beoordeeld op hoe hij zijn kwast hanteert, maar meer op zijn kennis van en omgang met gevaarlijke stoffen. -
mohammed dareisalaam, zo 04 december 2011 13:37 in reactie op Archie Bunker Reageer op mohammed
"programmeert niet meer maar knoopt bibliotheken en objecten aan elkaar"
Wie schrijft dan die bibliotheken en objecten?
Ze groeien niet aan de bomen. -
Archie Bunker, zo 04 december 2011 15:41 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Archie
Dat klopt, die groeien niet aan de bomen.
Dit zijn specialisten, waarmee ik niks wil zeggen over hun kwaliteiten.
De behoefte aan klassiek vakmanschap wordt echter steeds kleiner. Er zijn weining programmeurs meer die alle lagen van processor/register tot beeldscherm overzien. Dat is logisch want de ICT-wereld heeft in de afgelopen decennia een gigantische ontwikkeling doorgemaakt. -
mohammed dareisalaam, zo 04 december 2011 16:43 in reactie op Archie Bunker Reageer op mohammed
"Er zijn weining programmeurs meer die alle lagen van processor/register tot beeldscherm overzien."
Die zijn er niet, er is een scheiding tussen hogere en lagere programmeertalen. Op professioneel niveau worden die lagen niet vermengd. -
Archie Bunker, zo 04 december 2011 20:45 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Archie
Die zijn er niet...
Nee, nu niet meer maar dat was vroeger anders. -
mohammed dareisalaam, ma 05 december 2011 01:09 in reactie op Archie Bunker Reageer op mohammed
Dat was vroeger, tegenwoordig is het beter. Mensen vergeten wel eens wat software tegenwoordig kan, en wat het vroeger kon. Er zijn factoren duizend in functie-punten. Net zoals de hardware veel meer kan, kan software ook veel meer.
Software wordt niet sneller, niet veel, maar wel veel beter. -
Archie Bunker, ma 05 december 2011 07:41 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Archie
Ik zeg ook niet dat het vroeger beter was. Het was wel anders.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je voorzichtig moet zijn met wat Roemer voorstelt. -
hans detorenkraai, za 03 december 2011 23:12 Reageer op hans
Juiste opmerking hier heb ik niets aan toe te voegen!!
-
Pepijn Nostrinite, za 03 december 2011 13:12 Reageer op Pepijn
Hij heeft volkomen gelijk. Nou ja...op dit punt.
-
Evert van Vliet, za 03 december 2011 11:26 Reageer op Evert
Het is overigens niet alleen de vakman (zowel binnen als buiten het onderwijs) die zwaar wordt ondergewaardeerd maar ook de werknemer die zich door de jaren heen heeft bewezen zonder ergerlijk hoge opleiding.
Niet dat dat een nationaal gegeven is (dezelfde trend zie je overal).
Het managen via intimidatie is schering en inslag, anders staat de verse lading arrogante managers rap in z'n/haar hemd.
Gisteren kwam m'n vrouw thuis met de mededeling dat ze na 33 jaar trouwe dienst was ontslagen omdat ze het lef had iets over dit soort praktijken van haar directe manager te zeggen.
De managers die op de meute los worden gelaten zien zichzelf als alles-weters die desnoods de werkelijkheid rap naar de eigen handen zetten.
Goed beschouwd nagenoeg allemaal opgeleukte werklozen die neerkijken op mensen die met hart voor de zaak zich jàren hebben ingespannen om vrij vaak met kunst en vliegwerk de boel draaiende te houden.
Dat is mijns inziens net zo goed subliem vakmanschap.
Het is niets dan harteloosheid dat de schijnheilige klokken slaat.
Iedereen staat stijf van de stress het volgende slachtoffer te worden dus op enige steun hoef je niet eens te rekenen...sterker nog er wordt onderwezen dat de 'winnaars' met de 'juiste' opleidingen alle recht hebben om de dreiging van de 'oude' garde met know how af te serveren als niet beantwoordend aan de gestelde eisen 'van'..ja van wat eigenlijk?...arrogantie!
Met de feestdagen voor de deur...schoonmoeder op sterven....na 33 jaar; You're fired!
Het zal je 'vak' maar zijn dat managen....onmenselijk!
Willen we dat als absolute meerderheid eigenlijk wel?
Vast wel....
Poen, poen, poen en nog meer poen en iedereen doet net alsof de doorlopende bloedneus het hoogste vakmanschap is dat er te behalen valt.
Je zal d'r maar 'recht' op hebben. -
Hilde Schuemie, za 03 december 2011 13:09 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hilde
Ben het zo ontzettend met je eens!
-
Isis Maät, za 03 december 2011 15:20 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Isis
Helemaal mee eens!
Weg met de managerslaag met hun te grote egootjes in bedrijven, in de zorg, onderwijs etc. etc.
Managers waar je als werknemer volledig aan overgeleverd bent.
Managers die geen enkele voeling hebben met de werkvloer en alsmaar nieuwe dingen verzinnen om hun eigen baantje veilig te stellen, verdeel- en heerspolitiek bedrijven en op deze manier een verziekte werksfeer creëren. -
Anja Lodewijks, za 03 december 2011 23:03 in reactie op Isis Maät Reageer op Anja
‘’Managers die geen enkele voeling hebben met de werkvloer".
Dat is een groot probleem, als je dat niet beheerst zal dat aangeleerd moeten worden. Er zijn nog nooit zoveel managers geweest als in deze tijd en nog nooit zoveel onderling onbegrip.
Managers werken vanuit hun verstand en nemen niet zomaar een weerwoord van een willekeurig iemand aan. Zij nemen pas van iemand iets aan als diegene hen aanspreekt op hun niveau, dus dat zal niet snel iemand van de werkvloer zijn die vanuit zijn emoties en gevoel spreekt. Daar fietsen ze makkelijk overheen.
Managers zijn over het algemeen zakelijke en daardoor afstandelijke mensen die die afstand bewaren omdat zij een bepaalde ruimte om zich heen nodig hebben en in die ruimte dulden ze geen mensenbemoeienis die zich aan hen opdringt.
Zij houden van snelheid en verwachten die snelheid ook van de werkvloer, niet beseffende dat mensen op de werkvloer niet denken, niet reageren en niet kunnen werken op dezelfde manier als zij. Er zijn wel managers met meer gevoel, maar wanneer die samen moeten werken met managers die egocentrisch zijn ingesteld, zullen die het dikwijls moeilijk hebben en veel moeten schipperen.
Managers houden van grote lijnen en niet van te gedetailleerd,werken graag met modellen en grafieken en hebben weinig begrip voor de gevoelens en persoonlijke zaken van hun medemens. Het zit er niet in, het is hun wereld niet en het zal ze moeten worden uitgelegd anders snappen ze er helemaal geen jota van.
Ondertussen stapelen de frustraties en de ingehouden emoties op de werkvloer zich op en soms worden die losgelaten. De manager die geen “begrip tonen” heeft aangeleerd zal dan niet de schuld bij zichzelf zoeken maar zakelijk afstand nemen en maatregelen treffen die niet ten koste gaan van hem- of haarzelf.
Ook politici en bankiers zijn niets anders dan managers. Zolang mensen geen inzicht hebben in elkaars verschillend zijn en dat respecteren en die ander niet de ruimte gunnen om anders te mogen zijn, zullen mensen door dat onbegrip blijven botsen, elkaar gedwongen uit de weg gaan of je kunt zelfs gepiepeld worden. De negatieve invloed binnen een bedrijf is groot en kan gemakkelijk uitbreiden.
Er bestaan kant en klare modellen en presentaties voor managers om ze wegwijs te maken in het op de juiste wijze omgaan met de werkvloer. (anders dan de Tsjakka methode http://www.youtube.com/watch?v=weZe6ezNHtg ) -
mohammed dareisalaam, zo 04 december 2011 13:45 in reactie op Evert van Vliet Reageer op mohammed
"Gisteren kwam m'n vrouw thuis met de mededeling dat ze na 33 jaar trouwe dienst was ontslagen omdat ze het lef had iets over dit soort praktijken van haar directe manager te zeggen."
Ik weet niets van dit specifieke geval, maar normaal als iemand 33 jaar in een bedrijf werkt, dan kan hij of zij op steun rekenen in geval van een conflict, tenzij het standpunt overduidelijk geen steun verdient.
Ik denk dus dat het verhaal een beetje te kort is verteld.
En dat je dan aan de hand van dit onvolledige verhaal een conclusie koppelt voor gehele "meutes" managers, dat komt op mij over als de gebruikelijk jaloezie die ik bij SP-ers vaker proef.
Misschien moet je ook nog even zeggen dat ze neo-liberaal zijn. Dat had ik gemist in je reactie. -
M. Bos, za 03 december 2011 10:28 Reageer op M.
IHC-Merwede,is dat niet het bedrijf dat anderhalf jaar geleden (maart 2010) drie van haar vijf werven heeft moeten sluiten ? Daar zullen ongetwijfeld (ervaren?) vakkrachten bij zijn ontslagen,waar zijn die terechtgekomen dan ?
-
Gerard Lauwman, za 03 december 2011 10:03 Reageer op Gerard
Als voormalig uitbater van een fietsenwinkeltje in NL, een "eenmanszaak" was dat, weet ik wel waarom handenarbeid zo afgewaardeerd is geworden. Ik had dat winkeltje van 1996 tot 2003 en deed voornamelijk reparaties, en door mijn vakmanschap (ja ja !) repareerde ik me een slag in de rondte.
Wij hadden als gezin niet van dat winkeltje kunnen leven terwijl we gewoon één oude Citroen BX hadden en klein huisje zonder luxe (genoeg dus om je leven naar tevredenheid te kunnen leiden, maar dat is een ander topic). Dat heeft volgens mij te maken met het gegeven dat handenarbeid te laag wordt of werd gewaardeerd ten opzichte van luchtverkopen zoals advieswerk, communicatie etc. wat de standaard werd voor economische status, met andere woorden, de maatschappij was in dietijd mijns inziens zo ingericht dat een uurtarief van een gemiddelde fietsenmaker geen salaris om van te leven opleverde. Om wel voldoende inkomen te vergaren had ik mee moeten gaan met de weggooimaatschappij om iedereen elk jaar een nieuwe fiets door de strot te duwen (lucht verkopen dus) in plaats van hun oude rijwiel op ambachtelijke wijze te repareren.
In de ogen van de maatschappelijke consensus die er toen heerste in die periode hoogconjunctuur, het bingo spelen op de beurs, jezelf als luchtverkoper aanprijzen was het uitvoeren van eerzame handenarbeid echt achterlijk. Naar mijn mening heerste er echt een sfeer van dat je wel gek was als je niet meeging in de internethype etc. en was je toch echt verkeerd bezig als je niet onnodig veel geld naar binnen roeide.
Ik had regelmatig zogenaamd moeilijk opvoedbare jongens als stagiaire, via een praktijkschool (ik ben vergeten welke dat precies was) en die jongens deden het goed hoor, het was gezellig en ze vonden het leuk om met gereedschap om te gaan. Maar tegelijkertijd beseften ze ook dat dit niet bepaald cool was, want zoals gezegd was de sfeer nu eenmaal in de maatschappij zo dat handenarbeid niet tot de verbeelding sprak, en daar waren die jongeren wél gevoelig voor ondanks dat die steeksleutel hun lekker in de hand lag.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat een intelligent en ontwikkeld persoon ervaring moet hebben met het hanteren van gereedschap want "sleutelen" vergt een flinke dosis logica om bepaalde problemen die je tegenkomt op te lossen.
Sleutelen is in mijn ogen een perfecte oefening in logisch denken en is onmisbaar voor de algemene ontwikkelng. -
Evert van Vliet, za 03 december 2011 10:32 in reactie op Gerard Lauwman Reageer op Evert
"Wij hadden als gezin niet van dat winkeltje kunnen leven terwijl we gewoon één oude Citroen BX hadden en klein huisje zonder luxe (genoeg dus om je leven naar tevredenheid te kunnen leiden, maar dat is een ander topic)."
Dat is juist hèt topic.
Alles dat dat ontstijgt is totaal off topic. -
Jan B, za 03 december 2011 19:20 in reactie op Gerard Lauwman Reageer op Jan
Sleutelen is in mijn ogen een perfecte oefening in logisch denken en is onmisbaar voor de algemene ontwikkelng.
Daar sla je de spijker op zijn kop. -
Censuur Joop, vr 02 december 2011 22:44 Reageer op Censuur
Vroeger had je bedrijfs(vak)scholen. Bedrijven staken geld en energie in jongeren om hen het vak te leren in de hoop dat het naar beide kanten werkte.
Toen moesten de scholen het doen. En dat werd een fiasco. Opleiding en vraag van het bedrijfsleven sloot heel vaak niet op elkaar aan. We kregen een gebrek aan echt goede een ervaren vakmensen die met hun handen konden werken.
Dan is er nu eindelijk weer een enkel bedrijf dat mensen wil opleiden en er vaklui van willen maken en dan is het weer niet goed.
Verwacht van deze rechts politiek niet teveel, maar verwacht ook niet teveel van school én ouders!
Trouwens, het zal allemaal wel meevallen. Flexwerken en drie baantjes wordt de gedwongen norm, dus bedrijven kijken wel uit om in grote getale mensen op te leiden.
Ik vraag me altijd af waarom een huisschilder, een loodgieter of een timmerman wiskunde en maatschappijleer nodig heeft. Laat hem/haar doen waar hij/zij goed in is. -
Piet de Geus, za 03 december 2011 03:04 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet
"Ik vraag me altijd af waarom een huisschilder, een loodgieter of een timmerman wiskunde en maatschappijleer nodig heeft. Laat hem/haar doen waar hij/zij goed in is."
Omdat een beetje algemene ontwikkeling nooit weg is? Die huisschilder, loodgieter en timmerman hebben tenslotte ook stemrecht. Dan is het toch wel handig dat ze behalve als schilder-, loodgiet- en timmermachine ook een beetje maatschappelijk kunnen functioneren als mens. Het aloude verheffingsideaal.
Dat neemt overigens niet weg dat dat geen afbreuk mag doen aan het niveau van de vakopleiding, zoals nu het geval is. Misschien moeten mensen op dat opleidingsniveau ook maar eens leren om een beetje geduld uit te oefenen: zo erg is het nou ook weer niet om pas een jaartje later te gaan werken.
Het verbaast mij altijd dat hoe lager het opleidingsniveau, des te korter de opleiding duurt. Je zou toch zeggen dat mensen die wat langzamer en moeizamer leren (wat niet per definitie hetzelfde is als dom zijn) juist wat extra tijd gegund moet worden voordat ze de maatschappij ingeschopt worden. Ook al gunnen ze zichzelf door kortzichtigheid die tijd niet. -
Eline W, za 03 december 2011 07:20 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline
Zal daarom een zeer langdurige maar niet intensieve vakopleiding geen goed idee zijn? Rond het MBO af met basisvaardigheden (en algemene kennis), en ga daarna minstens 10 jaar in de leer bij een bedrijf, waar deze mensen langzaam tot volwaardig werknemer uit kunnen groeien, het bedrijfsleven kan dit makkelijk faciliteren, zeker omdat ze na een aantal jaar al een volwaardige werknemer hebben, uiteraard moeten ze deze dan in de loop van de tijd dan ook als zodanig gaan betalen. Kost waarschijnlijkok niet zoveel.
-
Frank Hemmes, za 03 december 2011 12:24 in reactie op Eline W Reageer op Frank
Mooi idee. Ik vrees dat het mis gaat op het punt waar bedrijven (10 jaar) in werknemers moeten investeren. Het is immers veel makkelijker om al die laaggeschoolde arbeiders met tijdelijke prutscontracten te laten werken, om ze vervolgens in te ruilen voor een nieuw exemplaar?
'Ervaring' lijkt momenteel wat minder gewaardeerd te worden dan of je wel of niet bereid bent tegen minimumloon en zonder pensioenopbouw te werken. -
Eline W, za 03 december 2011 14:21 in reactie op Frank Hemmes Reageer op Eline
10 is ook een beetje veel, 5 of 6 is misschien realistischer.
-
Joop Schouten, za 03 december 2011 09:20 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop
Hier ben ik het volledig mee eens Piet.
-
Gerard Lauwman, za 03 december 2011 10:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Gerard
"Omdat een beetje algemene ontwikkeling nooit weg is? Die huisschilder, loodgieter en timmerman hebben tenslotte ook stemrecht. Dan is het toch wel handig dat ze behalve als schilder-, loodgiet- en timmermachine ook een beetje maatschappelijk kunnen functioneren als mens. Het aloude verheffingsideaal.
Dat neemt overigens niet weg dat dat geen afbreuk mag doen aan het niveau van de vakopleiding, zoals nu het geval is. Misschien moeten mensen op dat opleidingsniveau ook maar eens leren om een beetje geduld uit te oefenen: zo erg is het nou ook weer niet om pas een jaartje later te gaan werken.
Het verbaast mij altijd dat hoe lager het opleidingsniveau, des te korter de opleiding duurt. Je zou toch zeggen dat mensen die wat langzamer en moeizamer leren (wat niet per definitie hetzelfde is als dom zijn) juist wat extra tijd gegund moet worden voordat ze de maatschappij ingeschopt worden. Ook al gunnen ze zichzelf door kortzichtigheid die tijd niet."
¡¡Hear hear!! -
Evert van Vliet, za 03 december 2011 10:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op Evert
Algemene ontwikkeling en verplicht gestelde onzin hebben niets met elkaar te maken.
Dat is nou juist de dooddoener waar ik mij m'n hele leven al aan erger, het belang van het verplichte onderwijs wordt aangehaald zonder daar inhoudelijk ook maar iets zinnigs over te vermelden.
Complexe non-relevante zaken en uitgechristallahseerde geschied'kunde' op iedereen loslaten slaat echt nergens op.
Die algemene 'ontwikkeling' betreft een politieke spoeling. -
Piet de Geus, za 03 december 2011 13:36 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Piet
"Dat is nou juist de dooddoener waar ik mij m'n hele leven al aan erger"
Dat je weinig ophebt met onderwijs of algemene ontwikkeling, verbaast niet echt. Je herhaalt die mantra tot vervelens toe. Wat probeer je daarmee eigenlijk goed te praten? -
Evert van Vliet, za 03 december 2011 13:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Evert
Inderdaad Piet ik ben vele malen liever van boven wijs.
-
Pepijn Nostrinite, za 03 december 2011 14:37 in reactie op Piet de Geus Reageer op Pepijn
Nou wiskunde kan nog handig zijn. Een huis dat recht staat brengt meer op.
-
Eline W, za 03 december 2011 17:22 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Eline
8 jaar geleden ofzo heb ik samen met mijn vader de inhoud van ons huis betekent omdat de gemeente deze veel te hoog had ingeschat, volgens mij is het bezwaarschrift toen zelfs geaccepteerd. Zo zie je maar weer, zonder basale wiskundige wordt je zelfs opgelicht door de gemeente.
-
Censuur Joop, za 03 december 2011 18:41 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Censuur
Een timmerman voert uit wat de architect heeft ontworpen. Dus die timmerman heeft geen wiskunde nodig, hij hoeft alleen maar heel goed te kunnen rekenen in millimeters en meters.
-
Jan B, za 03 december 2011 15:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan
Volledig mee eens.
-
Wendy B, vr 02 december 2011 18:17 Reageer op Wendy
Daar gaan we weer: Het is juist de bedoeling dat bedrijven weer, net als vroeger, hun vakmensen zelf gaan opleiden.
Het technisch onderwijs was toen een algemene basisopleiding, het vak leren deed je in het bedrijf. De ellende is juist begonnen toen de ROC's in de loop van de jaren '90 al die vakopleidingen inlijfden en zo dus indirect het bedrijfsleven gesubsidieerd werd. Daar komt ook die absurde leeftijdsdiscriminatie vandaan, omdat de overheid uitsluitend jongeren wil opleiden.
Dat jongeren geen vak meer willen leren komt door de dramatisch lage lonen (vergeleken met bijv. de VS en Canada). Zo lang een InHolland HBOer als 'manager' 3x zoveel verdient als een ervaren vakspecialist willen jongeren natuurlijk allemaal 'manager' worden.
Deze werf is dus gewoon goed en ouderwets bezig, nu alleen nog leren dat iemand van 30 ook nog best een vak kan en wil leren. -
Evert van Vliet, vr 02 december 2011 18:30 in reactie op Wendy B Reageer op Evert
Natuurlijk kun je alleen ervaring in de praktijk opdoen, maar dat neemt niet weg dat er eerst iets aan de basisvaardigheden en inzicht èn motiverende passie gedaan dient te worden.
Als je nog verder terug in de tijd gaat kom je als vanouds weer gewoon bij de vakman en de knecht uit.
Maar daar was geen tijd meer voor....veel te duur! -
Evert van Vliet, vr 02 december 2011 17:50 Reageer op Evert
Kleinschalig is de vakman/vrouw sowieso de enige waar men in tijden van nood op terug kan vallen.
Scheelt ook een berg in de geleverde kwaliteit, maar ja...schaars hè?
Arrogantie komt voor de val, alleen een 'beetje' jammer dat de realisten onder ons ook aan die verplicht gestelde erfenis deel moeten nemen.
Een boom + een zaag = een deur + een heleboel planken.
Maar ja, schaars hè?
Met de hartelijke dank aan alle ergerlijk hoog opgeleide 'specialisten' en zelfbenoemde 'leiders' die u voorgingen. RIP. -
Gerald Thus, vr 02 december 2011 17:25 Reageer op Gerald
We krijgen een tekort aan rouwrandnagels.
-
Evert van Vliet, vr 02 december 2011 18:13 in reactie op Gerald Thus Reageer op Evert
Nog even en de amrikaanse droom kwaliteit overstijgt die der lager gelegen landerijen.
Tip; koop aandelen duct-tape.
http://www.youtube.com/watch?v=w4D6cHLRLUk -
Joop Schouten, vr 02 december 2011 16:57 Reageer op Joop
Om effectief met je handen te kunnen werken heb je (naast een goede fijne motoriek) ook inzicht nodig. Ook dit vereist intelligentie.
Als ik een automonteur bezig zie moet ik denken aan een chirurg.
Ik denk dat de complexiteit van een moderne auto vergelijkbaar is met dat van het menselijk lichaam... -
Nieuw!: Veldman, vr 02 december 2011 17:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Nieuw!:
overdrijven is ook een vak maar je hebt een punt
alleen het betaald minder dat is gewoon het probleem
alhoewel.
ik ken mensen die er behoorlijk rijk door zijn geworden dat soort kennis ; waar de studiebollen werkeloos thuis moeten zitten .
Alleen Roemer moet nu de afbraak van het universitair onderwijs nu even niet gaan goedpraten door te stellen dat men dan maar de handjes moet laten wapperen. -
Jan B, vr 02 december 2011 17:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Ik kom nog zelden in garages. Reparaties aan mijn auto's doe meestal ik zelf. De reden hangt samen met zowel jouw reactie alsook met de algehele teneur van het stuk van Roemer: de huidige generatie monteurs heeft gewoon van m'n auto af te blijven, die moet immers veilig en betrouwbaar zijn. Een aantal jaren geleden speelde er al soortgelijke probleem maar toen kon je vaak nog een oudere monteur aanklampen die nog het nodige vakmanschap (en inzicht) had. Maar die zijn inmiddels grotendeels met pensioen. Wat rest is personeel dat je liever niet met een steeksleutel in de buurt van je wagen ziet. Dat hele VMBO moet op de schop.
-
Nieuw!: Veldman, vr 02 december 2011 18:06 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:
Ik ben geen automobilist maar zitten die dingen tegenwoordig niet zo vol met chips dat je er zelf niet veel meer aan kan doen of valt dat mee?
-
Jan B, vr 02 december 2011 19:52 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan
Mijn "nieuwe" auto wel, maar dat beperkt zich grotendeels tot de aansturing van het brandstofsysteem (waar gelukkig nog nooit iets aan ies geweest). Olie verversen en vervangen van remschijven, stuurstangen etc gaat echter nog gewoon op de ouderwetse manier en doe ik dan ook zelf. Mijn oude auto is van 1971 en heeft gelukkig GEEN ENKELE chip aan boord. Het enige dat ik daar ooit in een garage aan heb laten doen was het uitlijnen van de wielen door een wat oudere monteur en het uitbalanceren van de cardanas (als ik het vervangen van een waterpomp onderweg tijdens een vakantie even niet meereken).
-
Joop Schouten, vr 02 december 2011 20:35 in reactie op Jan B Reageer op Joop
Heb je een McLaren ?
http://tinyurl.com/83uyt45
Die zou ik ook liever zelf onderhouden (...).
: ) -
Jan B, vr 02 december 2011 23:30 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Nee ik hou het iets meer bescheiden. De McLaren is me ook een beetje te krap qua binnenruimte. Ik heb zoiets:
http://lindstyling.deviantart.com/art/Volvo-164-118181952 -
Joop Schouten, vr 02 december 2011 23:59 in reactie op Jan B Reageer op Joop
: ) Taaie auto. Een van mijn vrienden rijd ook oude Volvo's. Al 20 jaar sinds hij zijn Triumph Dolomite. (Ook zo'n sterke 'dikhuid'.)
-
Jan B, za 03 december 2011 00:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Taaie auto
Klopt. Is ook een van de dingen die me zo aanspreekt. Dit soort wagens was al duurzaam toen dat woord nog uitgevonden moest worden. Ik heb hem destijds na aankoop wel helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd omdat het fenomeen roest op het punt stond een groot offensief te beginnen (dat kan na 25 jaar ook bij een Volvo). -
Joop Schouten, za 03 december 2011 00:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop
'... sinds hij zijn Triumph Dolomite inruilde.
-
Tim Tim, vr 02 december 2011 21:57 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tim
" Als ik een automonteur bezig zie moet ik denken aan een chirurg." - maar de chirurg doet het met een draaiende motor is het grapje toch?
-
Joop Schouten, vr 02 december 2011 22:47 in reactie op Tim Tim Reageer op Joop
'...maar de chirurg doet het met een draaiende motor is het grapje toch?'
?
Die ken ik niet, ik snap je niet en ik kan er geen gehakt van maken. Hoe gaat die grap precies Tim? -
Tim Tim, za 03 december 2011 09:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tim
Een monteur vraagt aan een hartchirurg waarom hij zoveel moet verdienen, een monteur is eigenlijk ook een soort chirurg maar dan voor auto's. Het antwoord van de chirurg is dat de monteur inderdaad net zoveel zou moeten verdienen, maar dan wel als hij de auto kan repareren terwijl de motor draait.
-
Joop Schouten, zo 04 december 2011 13:59 in reactie op Tim Tim Reageer op Joop
: )))
Tnx Tim. Goeie bak. -
Mw. Oeverloos, di 06 december 2011 09:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mw.
Met dat verschil dat een chirurg de draaiende motor repareert!
-
Pieter Verschuren, vr 02 december 2011 16:44 Reageer op Pieter
Zo is dat. Timmer, zaag en schilder ons maar weer terug naar het naar het stenen tijdperk. Laat die kenniseconomie toch zitten. Al die kennis is toch nergens voor nodig. En waar heb je nou een professor voor nodig, of wetenschap? Onzin, allemaal met de handen werken, daar worden we gelukkig van. En als andere landen ons voorbijstreven, sturen we onze arbeiders gewoon naar die landen om te timmeren, zagen en schilderen. We worden de nieuwe Polen. Roemer, dit is allemaal goedkoop geleuter voor de massa die niet verder wil denken dat haar neus lang is. Demagogie, niets meer en niets minder. Zo en nu ga ik weer aan het schilderen.
-
YggY ..., vr 02 december 2011 17:13 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op YggY
Het zou misschien wel handig wezen om voordat u commentaar geeft eerst het stuk te lezen.
Het gaat namelijk niet om inwisselen van kenniseconomie op whatever, het gaat om eerlijk vakmanschap naast de kenniseconomie. -
Evert van Vliet, vr 02 december 2011 18:01 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Evert
Wetenschap, grondstoffen, kennis, creativiteit..het komt allemaal via de gehele mensheid tot leven, daar in gaan lopen shoppen is vragen om problemen.
Iets dat we ook wel als politiek kennen overigens. -
Herman AS, vr 02 december 2011 16:28 Reageer op Herman
Ik heb ook al een naam voor die scholen: de LTS (dat stond vroeger voor Lagere Technische School, weet u nog wel !). En met die vroegere LTS was helemaal niks mis.
Leerlingen die na de LTS verder willen met vakgericht studeren kunnen dan naar de MTS of zelfs naar de HTS. -
YggY ..., vr 02 december 2011 17:36 in reactie op Herman AS Reageer op YggY
In mijn tijd, ja opa leest voor uit eigen werk, was de LTS nog de Ambachtsschool.
-
Anja Lodewijks, vr 02 december 2011 18:04 in reactie op YggY ... Reageer op Anja
"In mijn tijd, ja opa leest voor uit eigen werk, was de LTS nog de Ambachtsschool.""
En het ziekenhuis nog een gasthuis?
En de kleuters gingen naar de bewaarschool? En daarna naar de 1ste klas van de lagere school?
De bioindustrie bestond nog niet, men kende boerderijdieren in het weiland en de stal?
Wat leefden ze eenvoudig toen
In simp’le huizen tussen groen
Met boerenbloemen en een heg
Maar blijkbaar leefden ze verkeerd -
YggY ..., vr 02 december 2011 18:32 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY
Mock me not, my dear.
Het dorp is gemoderniseerd en nou zijn ze op de goeie weg
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz en wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zien
Hoe of het bankstel staat bij Mien en d'r dressoir met plastic rozen -
Winston V., za 03 december 2011 19:38 in reactie op YggY ... Reageer op Winston
Dit is in mijn ogen het allermooiste Nederlandstalig lied dat ik ooit heb mogen horen... Pas veel later hoorde ik dat het komt van een Frans chanson... Dat origineel is ook erg mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=rpZ4lKfDd2c&feature=related -
Piet de Geus, za 03 december 2011 03:15 in reactie op Herman AS Reageer op Piet
"Ik heb ook al een naam voor die scholen: de LTS (dat stond vroeger voor Lagere Technische School, weet u nog wel !). En met die vroegere LTS was helemaal niks mis."
Dat helemaal niks mis is een beetje overdreven. Vaktechnisch is met het opheffen van de LTS inderdaad het kind met het badwater weggegooid. Maar dat je op dat niveau ook wat algemene ontwikkeling moet opdoen is helemaal niet zo verkeerd gezien, ook al is de uitwerking van dat idee nog zo belabberd.
"Leerlingen die na de LTS verder willen met vakgericht studeren kunnen dan naar de MTS of zelfs naar de HTS."
Het probleem was dat dat vervolgtraject er vaak niet in zat: hoe eerder centjes verdienen om een brommer of auto te kopen, des te beter. Dat je zonder het besef dat je jezelf moet blijven ontwikkelen al tussen de 40 en 50 arbeidsongeschikt was als je op lichamelijk zware arbeid bleef aangewezen, daar kwam men pas achter als het te laat was. -
Hugo Freutel, vr 02 december 2011 16:02 Reageer op Hugo
Roemer heeft gelijk. Spot on iedereen die met zijn handen werkt: ambachtslieden, technici, kappers, kunstenaars, musisci, ontwerpers, sportinstructeurs, wegenbouwers, timmerlui, theater makers, medici, verplegers, politie, leger etc.
Want er is meer in de wereld dan vergaderen. -
Anja Lodewijks, vr 02 december 2011 15:54 Reageer op Anja
Er gaat niets boven echt vakmanschap.
-
, vr 02 december 2011 16:03 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op
Zoost moar net.;)
-
Joe Speedboot, vr 02 december 2011 15:50 Reageer op Joe
Ik ben het zowaar eens een keer voor 100% met Roemer eens.
-
Eline W, vr 02 december 2011 15:46 Reageer op Eline
Goed pleidooi, maar wat ik me dan gelijk weer afvraag is of het de bedoeling is het geld hiervoor weg te halen bij het hoger onderwijs, in mijn pessimisme ga ik er namelijk vanuit dat dat het idee is. En dan is het opeens geen goed idee meer.
De hoe gaan we dit betalen vraag is heel belangrijk, onze economie is gebaseerd op kennis en niet op vakmanschap. Met goed opgeleide timmermannen is international weinig te beginnen. -
, vr 02 december 2011 16:02 in reactie op Eline W Reageer op
Een maatschappij met louter hoger opgeleiden , daar worden we ook niet wijzer van, hoor.
Nog nooit een professor of atoomgeleerde meegemaakt die mijn waterleiding kon repareren of het platte dak van de verbindingsgang weer waterdicht maken.
En oude balken vervangen indien nodig konden ze ook al niet.
Daar heb ik kundige en handige handwerkers voor nodig, en ik wil er best fiks voor betalen ook nog. -
Jan B, vr 02 december 2011 17:55 in reactie op Reageer op Jan
Nog nooit een professor of atoomgeleerde meegemaakt die mijn waterleiding kon repareren of het platte dak van de verbindingsgang weer waterdicht maken.
Martin Veltman (nobelprijs natuurkunde 1999) is van huis uit loodgieter. -
, vr 02 december 2011 18:29 in reactie op Jan B Reageer op
Die woont, helaas, niet in de buurt.
Maar ik gun mijn eigen loodgieter zijn klus. -
Eline W, za 03 december 2011 07:15 in reactie op Reageer op Eline
Dat soort zaken zijn zeker belangrijk, maar het uitvoeren van deze taken is vaak in direct belang van de maatschappij. Kunnen bedrijven (die er toch zijn en toch dit werk doen) dit dan niet voor hun rekening nemen? Het punt is dat het weinig zin heeft bakken met geld te steken in het opleiden van mensen als met financiering vanuit het bedrijfsleven hetzelfde kan worden bereikt.
Nadat deze mensen voldoende basiskennis hebben uiteraard. En als er met.hetzelfde geld veer meer bereikt kan worden ben ik daar uiteraard niet tegen. Vakmanschap is zeer belangrijk, maar niet het belangrijkste probleem in het onderwijs. -
Eline W, za 03 december 2011 07:34 in reactie op Reageer op Eline
Ik denk dat je meer kans hebt op een natuurkunde met technisch inzicht dan een geestenswerenschapper, maar dat ter zijde.
Het is grotendeels een kwestie van prioriteiten stellen. Dat ik computers kan bouwen wil ook niet zeggen dat ik daar mijn geld mee moet verdienen. -
Frank Hemmes, vr 02 december 2011 16:26 in reactie op Eline W Reageer op Frank
Dat is een beetje een ongenuanceerde vergelijking. 'Hoger onderwijs' is wel een heel breed begrip. Hoeveel hebben we op internationaal niveau aan psychologen, vrije-tijds managers en communicatiewetenschappers.
Het is een illusie te geloven dat iedereen die in het hoger onderwijs heeft gezeten iets geweldig belangrijks gaat doen, of meteen met het buitenland gaat concurreren. Genoeg mensen worden leraar, ambtenaar bij de gemeente of ICT-er bij een bank. Zijn deze mensen dan nuttiger of belangrijker dan een loodgieter, timmerman of fietsenmaker? Ik denk van niet, en vermoed dat het voor dit land positief is als we zowel de mensen die met het hoofd, en de mensen die met de handen werken een zo goed mogelijke opleiding genoten hebben.
Wat mij betreft mag 'kennis economie' dan ook wel uitgebreid worden naar 'kennis van zaken economie'. Zodat we ons wat meer bewust worden dat de bijdrage van mensen zonder WO of HBO diploma geenszins minderwaardig is. -
Eline W, za 03 december 2011 07:09 in reactie op Frank Hemmes Reageer op Eline
Eens.
-
Zeer Voornaam, vr 02 december 2011 16:40 in reactie op Eline W Reageer op Zeer
"onze economie is gebaseerd op kennis"
Opschepper.
Noem eens iets dan. Iets nobelprijs achtigs, of iets iphone achtigs. Iets.
Iets wat op een oplossing tegen marktwerking biedt. Iets...
Onze "kennis" is vooral "onderbuik" en; andere die wel iets kunnen vertellen wat ze moeten doen, steeds meer zonder enge kennis van zaken. -
Tim Tim, vr 02 december 2011 22:02 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Tim
Wat voor voorbeelden zoekt u precies? Philips, ASML, Shell, de bedrijven die wereldwijd de absolute top zijn voor water management. Of bijvoorbeeld de Biochemie/Lifescience bedrijven in Leiden en Utrecht die tot de top behoren.
Wellicht dat we inderdaad geen iPhone ontwikkelen, maar we doen het wat kennis betreft prima. Het is alleen jammer dat die bedrijven momenteel steeds meer kennis immigranten moeten zoeken door gebrek aan mensen die technische studie hebben gedaan. Allemaal lekker vrije en zweverige kunst/dans/muziek opleidingen volgen, wat overigens hun goed recht is en er ook zeker daar mensen in moeten afstuderen. De verhoudingen zijn echter wel behoorlijk scheef. -
Jan B, za 03 december 2011 19:38 in reactie op Tim Tim Reageer op Jan
de bedrijven die wereldwijd de absolute top zijn voor water management
Neem me niet kwalijk maar voor "watermanagement" heb ik persoonlijk genoeg aan een urinoir of een ouderwetse WC-pot. Buitenshuis voldoet een boom ook prima. Het is de opkomst van dit soort kreten (watermanagement) die weinig illusies heel laten daar waar het het niveau van de werkelijke competenties van dit land betreft. In de jaren 60 en 70 kreeg je aan de TH's al opleidingen "Technische Bedrijfskunde". Een gotspe voor een TH, en velen ervoeren dat zo met mij. Maar dat was niet genoeg voor het legioen van praatjesmakers dat in toenemende mate ook de academie begon binnen te dringen. Technische Bedrijfskunde werd "Techologie Management" en vervolgens "Technology Management". Dat laatste omdat er geen woord Nederlands meer gesproken mag worden aan de universiteiten (het lijkt Spanje onder Franco wel met zijn repressie van het Baskisch en het Catalaans). Hoe dan ook, het blijven lege hulzen dit soort opleidingen en daar begint de schoen steeds meer te wringen daar waar het de concurrentiepositie van Nederland betreft. Ik zie een academisch geschoold archeoloog die een echt vak heeft geleerd en zelfstandig na heeft leren denken ipv van one-liners te citeren dan ook nog altijd liever dan de bla-bla figuren met hun dubieuze masters en dito inschatting van hun eigen "competences". -
Eline W, za 03 december 2011 07:23 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Eline
De oplossing voor marktwerking? Uhm, een gezond stel hersenen...
Dat onze politici dat niet hebben is niet mijn fout, dat is een fout van de samenleving. Misschien is iedereen voldoende kennis van de maatschappij bezorgen wel een goed idee. -
Mark Sinops, vr 02 december 2011 15:44 Reageer op Mark
Als je dan toch gedwongen tot je 16de op school zit, dan kun je maar beter iets leren waar je wat aan hebt.
-
Kees Hendriks, vr 02 december 2011 15:37 Reageer op Kees
Dat mensen niet meer kiezen voor het werken met de handen is een gevolg van ongelimiteerde arbeidsverdringing. Heb je een vak geleerd, dan worden goedkopere vaklui vanuit de Europese periferie binnengehaald en als je daardoor in je vak geen brood meer kan verdienen, wordt je er van beschuldigd om te beroerd te zijn om te werken voor een rudimentaire beloning.
-
Huub Philippens, vr 02 december 2011 15:26 Reageer op Huub
Opnieuw een pleidooi dat hout snijdt.
Het is de hoogste tijd dat die modieuze opleidingen en dat compententiegericht onderwijs gestopt worden.
Maar niet alleen op de vmbo's en mbo's. Maar ook op alle lerarenopleidingen waar studenten gillend weglopen vanwege die irritante tijdverslindende competenties en wie niet weglopen met grote tegenzin hun tijd verdoen aan zinloze opdrachten om aan hun 'competenties' te werken.
Overigens niet verwonderlijk dat een lerares op een roc mij zei dat ze cgo daar "Compleet Gestoord Onderwijs" noemen.
De minister moet nu toch eens doortastend optreden.
Dat kan ze als ze daarin nauw samenwerkt met de nieuwe Onderwijscooperatie. -
Evert van Vliet, vr 02 december 2011 17:57 in reactie op Huub Philippens Reageer op Evert
" compententiegericht onderwijs "
Zo'n 50% van het onderwijs kan zo de kliko in.(wedden dat zo'n 50% van de leerkrachten het daar absoluut niet mee eens is).
Hersenspoelen in het jagen op winst en het belang van de natie staat haaks op enige zinnige benadering van het geheel.
Ik heb het er helemaal mee gehad maar je kunt nergens je pasje inleveren zonder dat de rechten die je allang had van je afgepakt worden.
Het hele bestaan is constant onderweg naar de vuilnisbelt, crimineel! -
Gerard Strikker, vr 02 december 2011 15:19 Reageer op Gerard
Roemer en van Dijk slaan de spijker op zijn kop!
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8148 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7689 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6118 x bekeken Korte Scan
Reageer (198) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5671 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5241 x bekeken Korte Scan
Reageer (447) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5147 x bekeken Korte Scan
Reageer (250) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4822 x bekeken Korte Scan
Reageer (165) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3424 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3132 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2980 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

