Bio Bekijk alles van Theo Brand Word fan

Theo Brand

Theo Brand Eindredacteur De Linker Wang

09 november 2011 Reageer (43) 1061 x bekeken Politiek RSS

Waar kiest D66 eigenlijk voor?

In het geseculariseerde Nederland van deze eeuw lijkt D66 de politieke middenpositie van het CDA over te gaan nemen

D66 doet het goed in de peilingen. En als ik Joop-opiniemaker Kisten Verdel mag geloven, zijn de D66-congresgangers een stuk jonger dan die van de PvdA. 'De PvdA moet kiezen', zegt ze. Maar waar de sociaal-democraten nou precies tussen moeten kiezen, blijft in haar betoog volstrekt in de lucht hangen. En waar kiest D66 eigenlijk voor? De trendy partij kiest voor het politieke midden en daarmee de macht als het ultieme doel.

Met kwesties als abortus, euthanasie en weigerambtenaren is het duidelijk. Je weet waar D66 voor staat. Maar hoe we in ons land de publieke sector overeind kunnen houden, hoe we de groeiende kloof tussen rijk en arm aanpakken en de vrije markteconomie in duurzame en sociale banen kunnen leiden? Over deze kwesties vind ik dat D66 sinds haar oprichting verschillende kanten opwaait en alles behalve klare wijn schenkt.

Genuanceerd zijn en pragmatisch denken, zo heet het dan. Natuurlijk is het goed om niet gevangen te blijven in oude linkse reflexen. Zo kan flexibilisering van de arbeidsmarkt kansen bieden aan mensen die nu nog outsider zijn. Het Rijnlandmodel en de vakbeweging kunnen best een opfrisbeurt gebruiken door elementen uit het Scandinavische model over te nemen. Maar let wel op. Voordat je het weet belanden we in een situatie waarin werknemers minder invloed uitoefenen en waarin het kapitaal zich steeds minder aantrekt van de factor arbeid: de mensen die tegen een geringe vergoeding de handen uit de mouwen steken.

Wie de politieke geschiedenis kent, weet dat D66 even makkelijk met CDA en VVD kan gaan regeren als met de PvdA. En waren de paarse kabinetten waar D66 zo mee in zijn nopjes was, niet de regeringen bij uitstek die het economisch neoliberalisme in een stroomversnelling brachten? Binnen de PvdA kijkt men op deze periode inmiddels al wat kritischer terug, maar of dat binnen D66 ooit het geval zal zijn?

Op 15 november overhandigt het ‘Platform Duurzame en Sociale Economie’ met tal van deskundigen in perscentrum Nieuwspoort een plan aan de partijleiders van PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie. Maar waar is Alexander Pechtold bij de overhandiging van dit fundamentele plan? Stelt hij die dag andere prioriteiten? Of hebben de initiatiefnemers zo weinig vertrouwen in een consistente visie van D66 dat ze hem niet hebben uitgenodigd?

In het geseculariseerde Nederland van deze eeuw lijkt D66 de politieke middenpositie van het CDA over te gaan nemen. D66 ruikt de macht en buigt "niet te ver naar links en ook niet te ver naar rechts", zoals CDA-leider Dries van Agt dat ooit uitdrukte (inmiddels buigt het CDA trouwens wel ongegeneerd naar rechts). In diezelfde tijd maakte D66-er Hans Gruijters het grapje dat je je vingers moet natellen als je een christen-democraat een hand hebt gegeven. Je zou weleens een vinger kunnen missen na zo’n hartelijke begroeting.

Wanneer D66 groter wordt dan de PvdA dan vrees ik dat deze politieke grap als een boemerang kan gaan werken en D66 de ultieme politieke Januskop wordt. Maar misschien hoeft het zover niet te komen en positioneert D66 zich samen met GroenLinks én de PvdA nu eindelijk eens wat sterker als 'het redelijk alternatief' voor het niets ontziende neoliberalisme, waarbij de SP als mogelijke coalitiepartner niet bij voorbaat in de ban gedaan hoeft te worden.  

Laatste Reacties (43) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Marq Pas, ma 14 november 2011 15:09 Reageer op Marq

    Marq

    "De trendy partij kiest voor het politieke midden en daarmee de macht als het ultieme doel.
    ---
    Hoe durven ze, terwijl de andere partijen natuurlijkhet veiligstellen van hun vast inkomen als ultiem doel hebben.
    Halve anarchisten zijn het, meneer, en trendy bovendien.

    En dat allemaal omdat er niet vuistenzwaaiend vanaf een barricade of golfkarretje tegen het plebs gebrald wordt?

  • , zo 13 november 2011 09:59 Reageer op

    *Buigt niet naar links en buigt niet naar rechts*............
    Maar zakt gewoon door de knieën??(Wim Kan).

  • arnold schaap, zo 13 november 2011 06:15 Reageer op arnold

    arnold

    Ach, D66. Het enige goede idee dat ze ooit opperden is een gekozen burgemeester.
    D66 mag er dan momenteel( in de peilingen) goed voorstaan maar dat is van korte duur omdat ze het meest pro E.U. van allemaal zijn.
    Dat zal zich tegen hun gaan keren: de 2000 miljard noodzakelijk geacht voor het E.U. noodfonds, als die er al gaan komen dankzij voormalige 3e wereld- landen als China en Brazilie, zal gretig worden opgepeuzeld door falende en/of corrupte E.U. landen. En voor niets gaat alleen de zon op zo zullen boven -vernoemde landen redeneren/besluiten.Zo dom als bv Nederland en Duitsland zullen ze niet blijken te zijn.

    Enfin, de 2000 miljard op en dan zal er geen noodfonds meer nodig zijn? Wie dat gelooft krijgt een koe. "Er staat een huis in brand, we moeten blussen" is een uitspraak die we al heel vaak van politici mochten vernemen. Tot nu toe heeft het geen bal geholpen en zo zal het ook blijven.
    De E.U. in zijn huidige vorm is ten dode opgeschreven, feitelijk had het nooit een echte kans. Nu is het een kwestie van het beperken van de schade maar ik vrees dat dat de politiek zal blijven volharden in het kunstmatig in leven houden van het luchtkasteel geheten E.U., dat tegen elke prijs.
    Aldus zullen de SP en PVV riant profiteren en de absolute dienst gaan uitmaken in Nederland. Mark my words!

  • Tom Meijer, do 10 november 2011 14:19 Reageer op Tom

    Tom

    "Natuurlijk is het goed om niet gevangen te blijven in oude linkse reflexen"
    ???
    "Natuurlijk is het goed om niet gevangen te blijven in oude rechtse reflexen"
    !!!

  • Lok Rup, do 10 november 2011 07:44 Reageer op Lok

    Lok

    Voor mij heeft tot voor kort D'66 een duidelijke positie in het politieke speelveld ingenomen.
    In de euforie van de individualiserings- en emancipatieronden van de afgelopen decennia stlede D'66 ons de "ideale" burger/kiezer voor.
    De persoon die (door opleiding o.a.) in staat was, maar bovenal bereid was aan het maatschappelijk gebeuren deel te nemen met een inzet die het directe eigen belang en de korte termijninvalshoek zou ovestijgen.

    Instrumenten die politieke participatie van deze werkelijk mondige burger (N.B. vreemd dit woord lijkt tegenwoordig geheel van de politieke agenda te zijn verdwenen; sinds de kunstmatig opgeblazen fictie van de "mondige massa") zouden kunnen bevorderen/realiseren waren o.a. de gekozen burgemeester en het referendum.

    Als de bittere (tegenvallende) praktijk deze D'66 kroonjuwelen niet al in glans had doen verflauwen dan wel de opkomst van het rechts-populisme met haar overheersende emomarktpolitiek en haar hang naar "leiding door een sterke man".

    D'66 heeft die kroonjuwelen dan ook wijselijk in haar schatkist ogesloten. De tijd was er niet rijp voor.
    Zal er -als ik de oerinstincten van sapiens goed inschat- ook nooit rijp voor zijn.
    Niet voor "de massa" in elk geval, mogelijk wel voor een mondige elite.
    Maar die kan nooit voor voldoende politiek draagvlak zorgen.

    Dat neemt niet weg dat Pechtolds standvastig democratisch en beschaafd verzet tegen GW in de TK m.i. nog steeds alle lof verdient.
    Maar uit de reacties vanuit "de massa" is alleen maar duidelijk geworden dat op dit vlak elke rationele aanpak faalt, moet falen omdat de progressieve partijen er een te rooskleurig mensbeeld op na houden dat tot falen gedoemd is, omdat ze "de massa" daarin niet mee krijgen.

    "De massa" gaat alleen maar om als hun beurs direct in gevaar komt.
    Zowel de opkomst van de SP (ook wel als behoudend links getypeerd) als dat van de rechtsradikalle PVV spreekt in dit opzicht boekdelen.
    En D'66 heeft geen ander mondiaal economisch ontwikkelingsmodel voor ogen dan het vrije marktkmodel, ten onrechte geheel vereenzelvigd met kapitalisme.

    Op het punt van sociale bijsturing o.m. van de globalisering ontbreken -althans in mijn perceptie- duidelijke ijkpunten.
    Inzet is op aanbodinstrumenten als onderwijs en innovatie gericht, niet op "anders globaliseren" (herverdelingsinstrumenten).
    Zo'n aanpak zal toch echt uit de "linkse" hoek moeten komen.
    De SP dient hier de handsschoen op te pakken.
    Zo niet dan verliest zij al gauw ook haar politieke geloofwaardigheid.

    Conclusie: D'66 is op grond van een te optimisch eigen mensbeeld (de mondige burger) en als reactie van buiten op de (tegen diens wil aan "de massa" ) "opgedrongen" emancipatie in een moeilijke positie op het politieke speelveld komen te staan.
    Ze is door "de massa" olv GW in een elitaire verdedigingspositie gedrongen.

    Als enige oplossing zie ik daarom een politieke hergroeping in het midden waarin D'66, GL, een deel van de PvdA en het CDA gezamenlijk zowel een economisch-institutionele hervormingsagenda voeren, echter met met een duidelijk en gezamenlijk sociaal leitmotief dat hen EN onderscheidt van het traditionele socialisme met al haar aan het hoogindustriele tijdperk ontleende arrangementen enerzijds EN van "de emo-massa" met haar overheersende rancuneuze "haat- en verdeelpolitiek" en haar inherente antidemocratische sentimenten anderzijds.

    Ik gok er op dat dit midden op (INTER)NATIONAAL terrein minder op burgerparticipatie en meer op technocratie zal moeten koersen.
    De mondiale schaalvergroting, de onwikkeling van de informatie- en communicatietechnologie en de knap ingewikkelde economische processen (reeel en monetair) maken de directie participatiepolitiek -via onderwijs, emancipatie, individualsering tot toekomstige luchtfietserij.

  • Reinaert de Vos, za 12 november 2011 10:29 in reactie op Lok Rup Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Die hergroepering in het midden gaat er niet komen en zou ook onwenselijk zijn. We doen wel alsof de wereld in snel tempo verandert maar de kernproblemen blijven hoe dan ook dezelfde en gaan over de verdeling van welvaart en wie dit gaat bepalen. Zolang virtuele geldstromen landen kunnen maken en breken is het duidelijk dat we alleen maar kwetsbaarder zijn geworden. Niet alleen in Griekenland protesteren mensen tegen het feit dat alle hulpgeld verdwijnt in de zakken van de banken, ook hier. Ook hier financieren we de riskante avonturen van banken terwijl we wel 18 miljard bezuinigen op de voorzieningen van gewone burgers.

    Aan die fundamentele ongelijkheid zal een slap liberaal beleid met een sociaal maskertje niets aan veranderen. Dat vereist op dit moment, en ik ben allesbehalve een SP-er, keihard SP-beleid. Eerst gerechtigheid en dan ontslagrecht veranderen. Eerst grote ondernemingen in Nederland gewoon vennootschapsbelasting laten betalen, dat scheelt om en nabij de 16 miljard (!!!) euro.
    Wij klagen wel over Grieken die geen belasting heffen maar wij kunnen er stilzwijgend dus ook wat van. We moeten af van de verhalen dat we dat moeten doen omdat ze anders Nederland verlaten. Ze doen toch wat ze willen. Ga dan maar.
    Zolang D66 daar weifelachtig in blijft zal de partij er een zijn van kosmopolitische opportunisten die alle opties open houden maar gelukkig zelf wel de middelen hebben om het 'nare' neoliberalisme buiten de deur te houden. Inderdaad, het nieuwe CDA. Maar goed, mondiale economie is dan ook de nieuwe religie, inclusief alle bangmakerij die bij een goedgeoliede godsdienst hoort.

  • Piet de Geus, do 10 november 2011 02:13 Reageer op Piet

    Piet

    Dat een Linker Wanger iets tegen geseculariseerd Nederland heeft, dat snap ik. Maar het getuigt van een enorme luiheid om je op allerlei gebieden af te vragen waar ze voor staan, als je niet eens de moeite neemt om dat even op de site van de partij op te zoeken. Of heeft eindredacteur Theo Brand voorheen bij de Privé gewerkt: je moet een verhaal niet kapot checken en als je overal een vraagteken achter plaatst, dan kunnen ze je juridisch niets maken.

    Maar ik begrijp dat het eigenlijke probleem is dat Pechtold niet op komt draven bij een persconferentie van het ‘Platform Duurzame en Sociale Economie’ om zich als zoveelste in de rij een boekje te laten overhandigen. Waarom hij daar niet is mogen we alweer niet weten, want Theo is ook nu weer te lui om het uit te zoeken. Of misschien is hij bang dat de uitkomst hem verhindert om alweer lekker fact free te suggereren: "Stelt hij die dag andere prioriteiten? Of hebben de initiatiefnemers zo weinig vertrouwen in een consistente visie van D66 dat ze hem niet hebben uitgenodigd?"

    Mooi toch? Stelt hij andere prioriteiten, dan zit hij fout. Is hij niet gevraagd dan zit hij ook fout. In een klap zowel een tik op de ene wang als op de andere van Pechtold. Dat is bijna zo bevredigend als simpelweg "Alexander Sucks!" op de muur kalken en je hoeft er niet eens voor uit je stoel te komen.

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 10:50 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Nou, nou. Wat een verering voor jouw Grote Leider het Middenmootse Hijgertje. Over hém mag geen kwaad woord gezegd worden, hè? Dan steiger je huizenhoog. Goed zo!

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 11:36 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Eh... op de site van D66? Hebben die een site? Een leesbare? D66 is toch nog van voor de computer? Of anders van die computers die een dag nodig hadden om uit te rekenen dat 1 + 1 gewoon 1 blijft?

    D66 blijft steken in zichzelf. Te lui om een vinger uit te steken, het blaat maar geeft verrekte weinig wol. D66 kan niet tippen aan de VVD maar zelfs ook niet aan Groen Links. In de buurt van de SP komt ze bij lange na niet. En het ageren tegen de PVV? Dat is om te verbergen dat er weinig vlees aan hun botten zit en voornamelijk bestaat uit oneetbaar zeen.

    Mensen die dat niet zien, zijn zelf ook politiek vastgeroest. Ik ken er hier wel een paar die zich aan hun stigmatiserende dogma's vast blijven klampen en zich liberaal noemen maar eigenlijk alleen omdat het klinkt alsof je dan vrij bent en vooruitstrevend.

    D66 en aanhang is eigenlijk bedroevend conservatief en het toont hun angst voor groei en verandering. De angst voor de sterkere ander. De afgekeerde linkerwang om klappen te vermijden maar tegelijkertijd de rechterwang met twee handen bedekken om de klappen niet op te hoeven vangen.

    Wees maar trots op je partij, Piet. Ik ben ook trots op mijn partij, waar jij bij tij en ontij je minachtend schrijven op loslaat omdat je verblind bent door je socialistenhaat.

  • Ginger Ted, wo 09 november 2011 23:46 Reageer op Ginger

    Ginger

    Altijd al een zeer verstandige partij met een liberaal hart. Zeker in deze tijd dat veel andere, eerder nog enigszins gewone partijen, in navolging van de populistische PVV en SP, slechts wegens het onterechte succes van deze, meegaan in het populair, oftewel populistisch demagogisch bedrijven van foute politiek. Er blijven steeds minder over die de populistische verleiding kunnen weerstaan.

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 11:16 in reactie op Ginger Ted Reageer op Censuur

    Censuur

    En D66 is niet populistisch? Als ik me goed herinner heeft de Grote van Mierlo het populisme uitgevonden in 1966. Alhoewel jij dat vast wel charisma zal noemen.

    Maar ach, populisme is tegenwoordig een ander woord voor charisma, dus ga je gang.

  • Joop Schouten, wo 09 november 2011 20:28 Reageer op Joop

    Joop

    '....hoe we de groeiende kloof tussen rijk en arm aanpakken
    ... en de vrije markteconomie in duurzame en sociale banen kunnen leiden?
    'Over deze kwesties vind ik dat D66 sinds haar oprichting verschillende kanten opwaait...'
    Ze waaien met de gure neoliberale VVD-wind mee.
    ....
    Klein D66-Wolfje likt hongerig aan VVD-Teef's bek, kwijlend mama's maaginhoud opeisend.
    Voedzame braakselbrokken, gemaakt door Unilever.

  • Freedom Waves, wo 09 november 2011 20:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Freedom

    Freedom

    exact. hug.

  • Piet de Geus, do 10 november 2011 02:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Klein D66-Wolfje likt hongerig aan VVD-Teef's bek, kwijlend mama's maaginhoud opeisend. Voedzame braakselbrokken, gemaakt door Unilever."

    Volgende keer moet je eens proberen om je dichtwerk in vrije regelval op te tikken. Leuke tekeningetjes erbij van kwaadaardige wolven en dan publiceren als kinderboek. Je kunt in Noord-Korea vast wel een goedkope drukker vinden die gespecialiseerd is in dat soort werk.

  • Joop Schouten, do 10 november 2011 10:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Deed het Pijn Piet ?

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 11:04 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar beste Piet, wat is dat nou?
    Deed Joop je nou zomaar plotseling au?

    Dat is naar, maar beste man vergeet niet
    dat wat je hier geeft altijd weer terugziet

    Je kunt je platgetrapte tenen
    niet aan een ander uit lenen.
    de pijn die moet je zélf voelen
    en niet voor een ander bedoelen.

    Uiteindelijk krijg je altijd weer
    een klapsigaar door je eigen sneer.

    Zo, dit is beter, nietwaar beste Piet?
    Dat Joop potdorie dat nou toch niet ziet. ;)

    Vergeet je niet je schoentje te zetten?
    Sint heeft vast nog wel iets om je tenen te pletten.

  • Marc Kaptijn, do 10 november 2011 13:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marc

    Marc

    "Ze waaien met de gure neoliberale VVD-wind mee."

    Ik las hier een artikel die elke D66-er wellicht op andere gedachten zou brengen:

    http://apps.facebook.com/theguardian/commentisfree/2011/nov/07/one-per-cent-wealth-destroyers?fb_ref=U-XXLRwo12J8hq4hmvI05Zod-CFCONX01FRS-337tnXXX&fb_source=home_multiline&fb_action_types=news.reads

    Vooral deze passage vond ik toch vrij treffend:
    "...it seems to me that if you have psychopathic tendencies and are born to a poor family, you're likely to go to prison. If you have psychopathic tendencies and are born to a rich family, you're likely to go to business school."

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 11:12 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Censuur

    Censuur

    D66 wordt al sinds 1966 niet meer op andere ideeën gebracht. D66 vaart het liefst op stilstaand water. In een catamaran. Met een reddingsvest. Maar dat ligt voor de hand.

  • Herman Bakker, wo 09 november 2011 19:55 Reageer op Herman

    Herman

    D66 kiest voor populistisch geklets.
    Ik zou niet weten waar dit clubje voor staat.

  • , do 10 november 2011 14:54 in reactie op Herman Bakker Reageer op

    Je zegt het zelf.
    D66 staat voor populistisch gezwets.

  • Diana Kramer, wo 09 november 2011 19:21 Reageer op Diana

    Diana

    D66 is al jaren een partij met een gematigd liberale grondslag op het gebied van economische politiek. Daarmee wordt itt tot de VVD redelijk pragmatisch mee omgegaan. De markt waar het kan de overheid waar het moet. Als Theo Brand de moeite zou nemen om het programma te lezen dan kan hij het terugvinden dat D66 uitgaat van een vrie markt en bijstuurt waar dat tot onwenselijk resultaat leidt. Wie dat niet begrijpt is wel heel simpel. Verder is de focus op onderwijs ook een belangrijk punt daarin LIever mensen die door onderwijs meer zelf kunnen dan mensen in kunstbanen aan het werk houden.

    De vergelijking met het CDA gaat enigszins op als het om de middenpositie op sociaal economische vraagstukken gaat. Pragmatisch en sociaal. En bovenal realistisch.

  • Freedom Waves, wo 09 november 2011 20:35 in reactie op Diana Kramer Reageer op Freedom

    Freedom

    Ik lees wat je schrijft en denk; blabla bla en bla.
    Het betekent niks.

    wat bedoel je nu eigenlijk?

  • Piet de Geus, do 10 november 2011 11:05 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Ik lees wat je schrijft en denk; blabla bla en bla."

    Terecht verwijt. Het is nogal hautain van Diana om zomaar woorden van meer dan twee lettergrepen te gebruiken. Beetje rekening houden met het publiek mag best.

  • Theo Joubert, wo 09 november 2011 21:06 in reactie op Diana Kramer Reageer op Theo

    Theo

    [D66 is al jaren een partij met een gematigd liberale grondslag op het gebied van economische politiek.]

    Dat zal best maar ik zie weinig economische kennis.

    Is er al een tegenbegroting?
    Is er al een visie op de financiële crisis?

    Er is bij de oppositie veel kritiek op het economisch beleid maar ik zie nergens een alternatieve visie.

  • Jac Schmidt, wo 09 november 2011 21:07 in reactie op Diana Kramer Reageer op Jac

    Jac

    "D66 gaat uit van een vrije markt en bijstuurt waar dit tot onwenselijke resultaten leidt".
    Ja,ja, van dat bijsturen is tot dusver nog niets terecht gekomen.
    Voor bijsturen is in de huidige EU toch alle aanleiding gezien de huidige sociale en monitaire perikelen.
    Helaas, D66 zweert bij de EU met al haar sociale schaduw kanten, van enige kritiek op de EU is er in die partij geen sprake.
    Bij de PvdA wordt tenminste nog gediscuteerd over de koers van de EU. Voor D66 is is het neo-liberalisme de vrije markt heilig en daarvoor neemt zij de sociale schaduw kanten graag voor lief.

  • Hanz Christian, do 10 november 2011 09:28 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Hanz

    Hanz

    Het woord discuteren ken ik nog uit de DDR. Daar was 'de arbeider' heilig, al was er verrotte weinig respect voor diens individuele privacy en persoonlijke groei.

    Men kan in D66 neo-liberalen gaan zoeken terwijl die toch echt bij de VVD zitten. Dat D66 niet Europa-kritisch is lijkt me een Bolkestein-kreet. De fractie in het Europese parlement is al tijden op volle stoom.

    Ik vind de vrees voor nog niet verrichte koersveranderingen van een kleine middenpartij wel charmant, maar niet gerechtvaardigd. Hoe groter zij immers groeit, hoe minder water zij bij de wijn hoeft te doen. Die wetmatigheid geldt in het Nederlandse bestel ook voor andere partijen. (Behalve bij de SP wier ambitie het is de beste oppositiepartij te zijn).

  • Freedom Waves, wo 09 november 2011 18:11 Reageer op Freedom

    Freedom

    Inderdaad, dat LIJKT maar zo. Dat heb je goed begrepen. Je weet dus dat je stoeit met een illusie.

    Hoe verderfelijk de CDA ook politiek uitwerkt, een neolipdub clubje zoals D66 kan niets vervangen of toevoegen aan idealen voor de mensheid.
    Niente de Nada.

    Het grote gebrek is een politiek die vanuit filosofie werkt en daar concrete actie uit voort laat vloeien.

    Ga gewoon effe de Occupy beweging helpen..dat schiet meer op.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 09 november 2011 18:32 in reactie op Freedom Waves Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De enige die iets kan toevoegen aan de idealen van de mensheid is de mens zelf.

    Het zou van pure armoede getuigen als de mensheid zijn idealen moest zoeken bij een politieke partij. Althans, zo denken liberalen. Dat SP-achtige mensen zelf geen idealen kunnen bedenken, dat kan ik me dan weer wel voorstellen. Die zoeken de toevoeging bij de overheid.

    Overigens is de enige politieke stroming die gebaseerd is op een filosofie het liberalisme. Ik kan u die stroming van harte aanbevelen.

  • Opinius Media, wo 09 november 2011 22:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    citaat: "De enige die iets kan toevoegen aan de idealen van de mensheid is de mens zelf.Het zou van pure armoede getuigen als de mensheid zijn idealen moest zoeken bij een politieke partij."

    ik begrijp Uw fanatisme naar de Uwe (vvd) dan ook nergens waar het Uw daagse bezigheid blijkt om die politieke partij hier herhaaldelijk ten toon te spreiden heer Aert.
    wellicht zit U daarmee vastgeroest gelijk die bewustzijnarmoede .
    zie boven binnen het bericht uwer hand zelf al??

    ,leest/hoort U u zelve nog wel?
    regelmatig vraag ik mij dit ernstig af,ook in de rekensommen en dergelijk ander pedant geetaleer hiero op die opiniesite ,en uit welke hoek dat komt.
    .
    kom nou eens met iets nieuws man
    verrras mij

  • Evert van Vliet, wo 09 november 2011 18:33 in reactie op Freedom Waves Reageer op Evert

    Evert

    " een neolipdub clubje zoals D66 kan niets vervangen of toevoegen aan idealen voor de mensheid."

    Inderdaad maar ik zou het eerder realiteitszin willen noemen dan idealen, een ideaal voor en van een groepering is hetgeen we al sinds mensenheugenis als 'realiteit' voorgeschoteld krijgen.

    Ook wel bekend als monetaire dictatuur...politiek heeft bij uitstek niets te zoeken in de zetels der wetgeving.

  • Jim Davis, wo 09 november 2011 19:10 in reactie op Freedom Waves Reageer op Jim

    Jim

    "Ga gewoon effe de Occupy beweging helpen..dat schiet meer op."

    Ik hoop dat u dit ironisch bedoelt. De Occupy 'beweging' weet nauwelijks wat ze niet niet wil, laat staan wat ze wel wil.

  • Piet de Geus, do 10 november 2011 01:55 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Ga gewoon effe de Occupy beweging helpen"

    Ik vermoed zomaar dat D66 niets opheeft met die warhoofden. Die passen veel meer in jouw straatje. Maar waarom roep je eigenlijk de hele dag mensen op om occupy te helpen, zonder zelf het goede voorbeeld te geven? Ze hebben wifi op het Beursplein, dus je kunt hier gewoon vanuit je tentje blijven reageren.

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 10:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Oei, ben je op je teentjes getrapt? Gevoelig, nietwaar?

  • , zo 13 november 2011 11:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Occupy en D66 hebben erg veel gemeen.
    Bij beide bewegingen is het volkomen onduidelijk waar ze precies voor staan.
    Alleen is een van beide clubjes zo arrogant om net te doen alsof ze het wél weten.

  • Joaquim Campesino, wo 09 november 2011 17:31 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    "waarbij de SP als mogelijke coalitiepartner niet bij voorbaat in de ban gedaan hoeft te worden."

    De SP is juist de PvdA aan het vervangen als gematigde linkse partij.

  • , wo 09 november 2011 17:49 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op

    Hulde.
    Waar de PvdA aan alle kanten faalt, komt de SP dichter naar het redelijk midden...................

  • Evert van Vliet, wo 09 november 2011 18:28 in reactie op Reageer op Evert

    Evert

    Is de beste plek voor het gezonde verstand van nederland...en nu maar hopen dat het eindelijk een grens-vervagende uitwerking heeft, kunnen we tenminste aan zinnige samenwerking toe komen.
    Iets waar het CDA zich op vergaloppeerd heeft door met het grootste ongemak van rechts naar links en weer terug om te donderen.

    Of is dat wishful thinking?

  • , wo 09 november 2011 19:22 in reactie op Evert van Vliet Reageer op

    Wishful thinking?
    Ik wish met je mee.
    Okee?

  • Evert van Vliet, do 10 november 2011 10:24 in reactie op Reageer op Evert

    Evert

    Kewl!

  • Piet de Geus, do 10 november 2011 02:21 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Hulde"

    Vraag me niet waarom, maar het werkt toch zo ontzettend op mijn lachstuipen als mensen "hulde" roepen als ze bedoelen dat ze het ermee eens zijn. Het is bijna zo grappig als mensen die denken gewichtig te doen door te pas en vooral te onpas "waarvan akte" te zeggen. Wacht eens even... dat zijn exact dezelfde gekkies!

  • , do 10 november 2011 14:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Mallerd.

  • Censuur Joop, zo 13 november 2011 10:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Jij krijgt nogal vaak lachstuipen, hè? Je moet wel spierpijn hebben, want zo'n stuip tikt aan, hoor. Het is maar te hopen dat je vandaag of morgen niet in één van je lachstuipen blijft. Want dan zullen we je missen als Grote Gemene Deler der Mopperaars.

  • Freedom Waves, wo 09 november 2011 18:14 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Freedom

    Freedom

    ja, maar dat iemand die D66 promoot dat niet ziet of adresseert, spreekt boekdelen.
    Blinde vlek?
    Zou zo maar kunnen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven