Bio Bekijk alles van Maina van der Zwan Word fan

Maina van der Zwan

Maina van der Zwan Landelijk coördinator IS

25 oktober 2010 Reageer (80) 2150 x bekeken Politiek RSS

Waar is links?

JOOP-debat op De Gids FM: Frankrijk staakt massaal tegen de pensioensplannen van Sarkozy – waarom gebeurt dat hier niet?

De pensioensleeftijd verhogen? Dat gaat zomaar niet! Althans, in Frankrijk. Daar demonstreren miljoenen mensen, worden vliegvelden geblokkeerd, kampt het hele land door stakingen met brandstoftekorten en komt de jeugd in opstand. Hier in de Hollandse polder dreigt de voorzitter van de grootste vakbond het kabinet ‘hinderlijk te gaan volgen’ en staart de rest van links verlamd in de koplampen van De Jager.

Vorige week is het meest rechtse kabinet uit de parlementaire geschiedenis aan de macht gekomen, met een agenda van harde bezuinigingen en gedoogd door een partij die specialiseert in de kweek en export van islamofobie.

Met Rutte I krijgen we dan ook het slechtste van twee werelden. Ten eerste beleid dat zal leiden tot sociale kaalslag en een grotere kloof tussen arm en rijk. Het CPB berekende dat de hogere inkomensgroepen er op vooruit zullen gaan en het de midden- en lagere inkomens zijn die zullen inleveren. Als dit beleid wordt doorgevoerd zullen in de komende jaren duizenden mensen op straat belanden, tienduizenden van goede zorg verstoken raken en honderdduizenden in financiële problemen raken – of ze nu Ali, Ingrid, Henk of Fatima heten.

Ten tweede wordt een belangrijk deel van Wilders’ agenda overgenomen, beleid dat Nederland ‘Nederlandser’ moet maken. Voor sommigen klinkt dat misschien nog onschuldig, maar de achterliggende logica is er een van de maatschappij stap voor zuiveren van ‘niet-Nederlandse elementen'. We zijn al in het stadium van regeringsbeleid dat migranten harder straft en moslims moedwillig pest, maar als het aan de PVV ligt worden allochtonen uiteindelijk uit meer dan alleen voetbalclubs geweerd.

Genoeg aanleiding voor verontwaardiging zou je denken, voor een links dat een lijn in het zand trekt en gezamenlijk zegt ‘tot hier en terug’. Een links dat net zoals in Frankrijk vecht voor behoud van sociale verworvenheden en de dreigende tweedeling actief bestrijdt. Niet dus. Gevestigd links is al maanden stil, pijnlijk stil. Maar helemaal verwonderlijk is dat niet. Hoe kun je bezuinigingen aanvechten als je ze eigenlijk liever zelf had uitgevoerd? Hoe bestrijd je het gedachtegoed van Wilders als je deze deels omarmd? Zonder haar ideologische veren staat links weerloos in de rechtse kou.

De PvdA is in de kabinetten Kok en Balkenende IV sociaal-economisch steeds meer naar de VVD opgeschoven. Bos wordt terecht gezien als iemand die liever banken redt dan burgers. En PvdA-burgemeesters voeren een repressief beleid waar rechts haar vingers bij aflikt. Met GroenLinks is het niet veel beter gesteld. Femke Halsema riep onlangs links op om in deze tijd vooral... de islam te bekritiseren. Het is de tactiek van wolven bestrijden door met ze mee te huilen. Het regeerakkoord werd bekritiseerd als een gemiste kans om neoliberale hervormingen door te voeren, die tot doel hebben mensen makkelijker te kunnen ontslaan en langer door te laten werken. De SP is als enige partij tegen de megabezuinigingen, maar neemt vooralsnog geen initiatief om de straat op te gaan en haar achterban te mobiliseren. SP-leider Roemer heeft als antwoord op rechts de afgelopen maanden vooral gehamerd op een parlementaire ‘samenwerking op centrum-links’ – waartoe in zijn ogen ook Verhagens CDA behoort.

De vakbeweging heeft zichzelf vooral ontwapend in de aanloop naar dit rechtse offensief. Toen minister Donner zijn AOW-plannen lanceerde was een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen en meer dan een miljoen mensen waren bereid daar actie voor te voeren. In plaats van dit potentieel te mobiliseren, het maatschappelijk debat naar haar hand te zetten en het kabinet een gevoelige nederlaag toe te dienen op een fundamenteel sociaal vraagstuk, koos de vakbondsleiding voor doorpolderen en een halfslachtig mobilisatietraject, met het bekende resultaat.

Dit is de zorgelijke staat waar links Nederland zich in bevindt aan de vooravond van ongekend zware bezuinigingen en een verdere verscherping van de economische crisis. De instituten die traditioneel gezien werden als de organisaties die voor de belangen van haar achterban op horen te komen, schieten daarin tekort of geloven er zelf niet meer in. Zo blijft de potentiële kracht van sociale bewegingen, zoals we die nu in Frankrijk zien, onaangeroerd. Terwijl juist daar de kracht ligt om af te dwingen dat sociale verworvenheden behouden blijven en de rekening van de crisis bij de sterkste schouders terecht komt.

Als een mobilisatie voor protest vanuit de vakbonden en linkse partijen uitblijft, dan zal het bezuinigingsoffensief tot een diepere verbittering bij gewone mensen leiden, en staat Wilders klaar hier van te profiteren. Hij bewaart slim zijn afstand tot het establishment en zal er op blijven hameren hoe hij wél voor de hardwerkende Nederlander opkomt door de mythische 'kosten van massamigratie’ te beteugelen. Zijn antwoord op de crisis is geen verzet naar boven, maar trappen naar beneden, naar de groep die relatief de al zwaarste klappen van de crisis te verduren kreeg, de ‘niet-westerse allochtonen’.

De houding van gevestigd links en haar ideologische armoede zijn overduidelijk een rem op potentieel protest. Maar gelukkig is dat niet het hele verhaal. Begin dit jaar vond onder schoonmakers de langste sectorbrede staking sinds de jaren dertig plaats, en ze wonnen. In de afgelopen maand was er een hele verzameling kleine initiatieven van bezorgde burgers tegen de onderhandelingen met Wilders. Eind september demonstreerden Nederlandse vakbondsleden in Brussel en Den Haag tegen de bezuinigingen. Een spontaan protest van kunstenaars bracht twee weken geleden meer dan tweeduizend demonstranten naar Den Haag. De beginnetjes zijn er. Nu is het zaak om ze uit te bouwen en samen te brengen. Want als dit geen tijd is om een protestbeweging op te bouwen, wanneer dan wel?

Willen we kans maken om dit rechtse offensief te stoppen dan hebben we een veelvoud aan verzet nodig en zullen we ook onze krachten moeten bundelen. Dat is het doel van het nieuwe platform Rekening Retour (www.rekeningretour.nu). We willen lokaal activisten bij elkaar brengen, sociale strijd ondersteunen en landelijke protest organiseren om onze boodschap gezamenlijk kracht bij zetten. Het startschot is afgelopen zaterdag in Den Haag gegeven. Aanstaande zaterdag wordt er in Amsterdam geprotesteerd (http://www.platformtegenvreemdelingenhaat.nl/) tegen racisme en uitsluiting. Het is zeker nog geen Frankrijk, maar wat niet is kan nog komen, ook qua betrokkenheid van vakbeweging en partijen. Want net zoals bij een economische crisis is ook l’esprit de résistance gelukkig niet aan grenzen gebonden.


Joop-debat in het VARA-radioprogramma De Gids FM: Maina van der Zwan gaat onder leiding van Felix Meurders live in debat met Jeroen de Glas, voorzitter van FNV Jong. Donderdag 28 oktober, 11:45 u, Radio 1. Luister - en kijk mee - via De Gids FM


Laatste Reacties (80) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Willem de Vroomen, wo 03 november 2010 12:16 Reageer op Willem

    Willem

    Socialistisch Manifest
    “Aleen het socialisme biedt een toekomst”
    Inleiding
    In dit manifest wordt een aanzet gegeven voor een nieuwe socialistische beweging. Bedoeld voor mensen die bezorgd zijn over de maatschappij in Nederland en de wereld. Die de wereld willen verbeteren, maar niet aan ‘politiek’ willen doen en niet ‘de politiek in willen’. Zich niet aangetrokken voelen tot zich socialistisch noemende partijen die zich beperken tot parlementair werk, verkiezingen en bestuur. En een instrument zijn voor politici die een bestuurlijke loopbaan nastreven. Het manifest is voor mensen die niets verwachten van zich communistisch, socialistisch en revolutionair noemende organisaties van wie de grote woorden enkel tot uitdrukking komen op krantenpapier. Het manifest richt zich tot hen die hun bezorgdheid willen omzetten in actieve strijd voor een fundamentele verandering. En die zich realiseren dat voor dat actieve werk een organisatie nodig is. Het benadrukt, op basis van de klassieke marxistische maatschappijtheorie, het belang van het concreet en praktisch werken onder de mensen. Ook wordt het belang van politieke en ideologische scholing en discussie aangegeven, in relatie met praktisch werk onder en samen met de mensen. Tenslotte wordt het belang van parlementair werk en verkiezingen tot de juiste proporties terug gebracht. De tekst is bedoeld als discussiemateriaal. Na uitgebreide discussie kan het (in gewijzigde vorm) de basis vormen voor een nieuwe socialistische beweging. Een moderne socialistische beweging die voortbouwt op de ervaring uit het rijke socialistische verleden.
    Organisatie voor het socialisme
    Voor het streven naar socialisme is een socialistische organisatie onontbeerlijk. En het is voor een socialistische organisatie van belang dat de actieve leden een heldere visie hebben op theorie en praktijk van het politieke werk waarmee zij bezig zijn. Die visie is geen star gegeven, maar steeds in ontwikkeling. Met name waar het gaat om toepassing van theorie in praktijk. En om verbeteringen in de theorie onder invloed van praktische ervaringen. Discussie en scholing is daarom van levensbelang voor socialisten. Discussie en scholing - het kan niet vaak genoeg gezegd worden: in relatie met werken in de praktijk! - over onder meer de volgende zaken: 'werken onder de mensen', 'politieke en ideologische discussie', 'scholing in dialectiek en materialisme' en 'socialisten en het parlement'.
    Werken onder de mensen
    Voor het bereiken van het socialisme is meer nodig dan het behalen van 51 procent van de stemmen bij verkiezingen. Nodig is dat de mensen die het socialisme nodig en mogelijk achten zich organiseren in een politieke organisatie. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het is soms moeilijk te ontdekken wat mensen willen en meestal nog moeilijker om ze te organiseren. Mensen hebben vaak oppervlakkige, slordige en onsamenhangende opvattingen. En ook op concreet dagelijks niveau niet altijd dezelfde belangen. Het is de taak van socialisten die opvattingen op een hoger politiek niveau te brengen.
    En eventueel om te zetten in actie om de mensen te organiseren op gemeenschappelijke belangen. Hoe dat allemaal precies te doen, daar zijn geen algemene regels voor te geven. De uitwerking vindt plaats in de praktijk van alledag. Maar zeker is dat het werk van socialisten moet aansluiten bij de belangen en verlangens van grote groepen van de bevolking. En gericht moet zijn op organisatie van al die mensen. Organisatie is immers onmisbaar in acties voor concrete dagelijkse belangen en voor veranderingen in socialistische richting. Om die belangen en verlangens te leren kennen en mogelijkheden van organisatie te realiseren is het nodig naar de mensen toe te gaan en hun vertrouwen te winnen. Dat 'naar de mensen toe gaan' moet zo letterlijk mogelijk genomen worden: aanbellen aan huisdeuren, mensen ontmoeten bij ingangen van bedrijf, kantoor, ziekenhuis, school of universiteit, gesprekken voeren in winkelstraten of op markten. Dat is wat bedoeld wordt met werken 'onder de mensen'.
    Marx
    In de theorie van Marx is er geen sprake van een simpele tweedeling tussen arbeiders en kapitalisten. De verdeling van de maatschappij in klassen was in de tijd van Marx ook ingewikkeld, maar de strijd tussen de twee belangrijkste klassen was toen en is ook nu van groot belang. Als dat allemaal helder is, wil dat nog niet zeggen dat verhalen uit vroegere tijden volstaan. Rekening houden met verandering en met dat wat blijvend is, dat is waar het om gaat. Bezig zijn met de opbouw van 'een revolutionaire partij van de arbeidersklasse' is grootspraak die nergens op gebaseerd is en nergens ook maar de schijn van realiteit heeft.
    Productie
    De tegenstellingen komen natuurlijk tot uiting op allerlei andere terreinen van het maatschappelijk leven: volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs, openbaar vervoer. Vandaar dat socialisten actief moeten zijn in en bij scholen, universiteiten, ziekenhuizen, stations, bussen en treinen. De tegenstelling tussen de klassen wordt echter het meest duidelijk op het terrein van de economie en de productie. Als daar ‘arbeiders' in actie komen wordt vaak heel helder wat de aard van onze maatschappij is en waar de belangrijkste tegenstellingen te vinden zijn. En waar de aard van onze maatschappij en van de tegenstellingen helder wordt, daar moeten socialisten aanwezig zijn. Aanwezig zijn, niet met opvattingen uit de negentiende eeuw over ‘de partij als voorhoede van de arbeidersklasse’. En ook niet met overspannen nostalgische verwachtingen over ‘de machtige arm die heel het raderwerk stil zal zetten'. Aanwezig zijn, gezicht laten zien, vragen en luisteren, ook in rustige tijden. En ook hier zo letterlijk mogelijk genomen: mensen ontmoeten bij de ingang van bedrijven en bedrijfsterreinen, op bouwplaatsen en stations, bij de personeelsingang van ziekenhuizen. Vooral ook aan het begin van de werkdag. En waar nodig en mogelijk organisatie en mensen als ondersteuning aanbieden en inzetten in minder rustige tijden. Soms met, vaak ook zonder de vakbond, nooit uitsluitend als verlengstuk van de bonden.
    Politieke en ideologische discussie
    Politieke ideologie, politieke en ideologische discussies zijn geen doel op zich, maar ze geven houvast bij het zicht op langere termijn. Bovendien beschermt discussie tegen star en dogmatisch worden. Het is van groot belang je voortdurend af te vragen: waar naar toe en met gebruik van welke middelen?
    Die discussies betreffen natuurlijk vaak zaken waarover op korte termijn besluiten genomen moeten worden. Maar discussie moet ook gaan over de lange termijn en in breder verband, door en met actieve leden.
    Socialisme
    Allereerst is het voor socialisten van belang voortdurend de vraag te stellen: socialisme, wat bedoelen we daarmee? Zonder met een blauwdruk voor een socialistische maatschappij te komen en zonder spitsvondige discussies over de precieze inrichting van die maatschappij. Het gaat er veel meer om te doorgronden waardoor de kapitalistische ordening van de maatschappij, met het individueel eigenbelang als leidend principe in de economie en met de daarmee samenhangende ondernemingsgewijze productie, de markt, de concurrentie en de winst, door de ontwikkeling achterhaald is en plaats moet maken voor een nieuwe maatschappelijke ordening. Die nieuwe ordening geven wij de naam ‘socialisme'. Socialisme is dan een maatschappij waarin in ieder geval de belangrijke productiemiddelen ingezet worden in het belang van de gehele gemeenschap, met vergaande democratische controle. Socialisme betekent dus een wezenlijke verandering in vooral de economische machts- en eigendomsverhoudingen. Het kan in een menswaardige samenleving niet zo zijn dat de macht over grote bedrijven en instellingen berust bij een kleine groep van machthebbers. Zonder enige vorm van eigendom en beslissingsrecht voor de grote meerderheid van de mensen. Het valt helaas niet uit te sluiten dat de economische en financiële machthebbers er in slagen de huidige economische crisis op hun manier en in hun voordeel op te lossen. Van harte en grondig ondersteund door de Amerikaanse regering, de Europese Unie en de overheden van de overige economisch machtige landen. Het lot van de miljoenen slachtoffers - over wie maar weinig gesproken en geschreven wordt - die hun baan, huis, spaargeld, pensioen of misschien wel alle vier (dreigen te) verliezen roept eens te meer de noodzaak op van het formuleren van en vorm geven aan een socialistisch alternatief. En die noodzaak wordt ook opgeroepen door de nog steeds schrikbarende armoede en honger in landen in Azië, Afrika en Latijns Amerika.
    Vrijheid en mensenrechten
    Mensen hechten veel waarde aan hun ontwikkeling, persoonlijke belangen en individuele vrijheid. Socialisme kan dan ook niet bestaan zonder individuele vrijheid, slechts beperkt door de overweging dat vrijheid voor de één nooit ten koste mag gaan van vrijheid voor anderen. Socialisme is onbestaanbaar zonder vergaande garanties voor en bescherming van mensenrechten. En zonder effectieve bescherming tegen willekeur en corruptie is socialisme geen socialisme.
    Geen dogma's
    Niet dogmatisch vasthouden aan ooit en ergens gegeven antwoorden, maar telkens opnieuw stellen van vragen, dat is waar het in politieke en ideologische discussie om gaat. En de gevonden antwoorden in de praktijk toetsen aan de maatschappelijke werkelijkheid. Socialisme is nog steeds een realistisch alternatief voor de kapitalistische chaos. Socialisme is niet ouderwets en uit de tijd, maar kan mensen een houvast bieden in hun streven naar een goede toekomst voor zichzelf en hun kinderen. En in een socialistische organisatie is discussie en scholing over hoe het socialisme te bereiken een dringende noodzaak.
    Scholing in dialectiek en materialisme
    Om een vak goed te leren moet er geschoold worden. Voor een in de praktijk werkende socialist is permanente scholing onmisbaar. Scholing in heel veel praktische zaken: de stand van zaken in volkshuisvesting of gezondheidszorg, de oorlog in Irak of Afghanistan, de kapitalistische economie, enzovoorts. Maar aan die scholing in heel veel praktische zaken liggen een visie op de werkelijkheid en een methode van werken ten grondslag. Samengevat in de termen materialisme en dialectiek.
    Materialisme en dialectiek
    Het materialisme zegt dat de materiële werkelijkheid de belangrijkste en feitelijk de enige werkelijkheid is. Dat ideeën en voorstellingen daarvan zijn afgeleid en tegelijk weer invloed hebben op verdere materiële ontwikkeling. De dialectiek is geen 'leer' maar een methode van onderzoek en een leidraad bij het praktisch handelen. Een hulpmiddel bij het maken van concrete analyses. Het legt de nadruk op ‘de concrete samenhang der dingen', op verandering en veranderlijkheid. Maar ook op gelijkblijvendheid ondanks alle veranderingen. Scholing in dialectiek en materialisme moet niet het karakter hebben van een catechismusles of bijbellezing: als een bezweringsformule herhalen van wat grote voorgangers hebben gezegd en opgeschreven. Het gaat om het toepassen van het dialectisch materialisme op de maatschappelijke werkelijkheid van de 21ste eeuw. Gericht op de in de huidige omstandigheden mogelijke verandering van die werkelijkheid. Dialectiek en materialisme geven vertrouwen in de mogelijkheden van mensen een verstandiger en rechtvaardiger maatschappelijk stelsel tot stand te brengen. Het zijn wapens tegen cynisme, nihilisme en moedeloosheid, geven vertrouwen in het menselijk denken en handelen, beschermen tegen occulte en spirituele onzin, kwakzalverij en politieke volksverlakkerij. Dialectiek en materialisme bieden inzicht in verleden en heden en zicht op een mogelijke toekomstige ontwikkeling. Zonder die toekomst te kunnen voorspellen. Scholing in dialectiek en materialisme is van groot belang voor een socialistische organisatie. Het biedt actieve leden een gemeenschappelijke basis en is een voorwaarde voor eendrachtige samenwerking
    Socialisten en het parlement
    Socialisten staan op het standpunt dat een systeem van volksvertegenwoordiging de meest democratische bestuursvorm is. Die democratie is immers gebaseerd op het principe van één stem per persoon. Een stem op vrije en onafhankelijke volksvertegenwoordigers. Democratischer is eigenlijk ondenkbaar. Dus ook in een socialistische maatschappij zal de een dergelijke democratie als bestuursvorm moeten bestaan. Die democratie zal zich wel over alle aspecten van het maatschappelijk leven moeten uitstrekken. Dus ook en niet in de laatste plaats over de economie. Want in het kapitalisme onttrekt nu juist de economie zich aan democratisch bestuur en democratische controle. Macht is in het kapitalisme vooral economische macht. En juist die macht onttrekt zich aan bestuur en controle door de volksvertegenwoordiging. Dat betekent dat socialisme niet uitsluitend langs de weg van de huidige parlementaire democratie bereikt kan worden. Voor het bereiken van socialisme is méér nodig dan 51 procent van de stemmen. Nodig is dat alle mensen die overtuigd zijn van noodzaak en mogelijkheid van socialisme zich organiseren in een politieke beweging. In die beweging vormen mensen dan een macht die de democratische controle ook over de economie kan realiseren.
    En een macht die kan garanderen dat door de meerderheid van de volksvertegenwoordiging genomen besluiten ook worden uitgevoerd. Een en ander betekent niet dat parlementaire verkiezingen en parlementaire vertegenwoordiging onder het kapitalisme altijd als onbelangrijk beschouwd moeten worden. Een verkiezingsuitslag is mogelijk een graadmeter voor de steun die een socialistische organisatie zich onder de mensen heeft weten te verwerven. In de volksvertegenwoordiging onder het kapitalisme kan socialistische invloed soms aangewend worden om verslechteringen te voorkomen. Bovendien kunnen socialisten via die volksvertegenwoordiging een enkele keer hun socialistische visie naar buiten uitdragen. Tegelijk is het voor socialisten gevaarlijk zich veel of zelfs uitsluitend op die parlementen en die verkiezingen te richten. Zeker in de tegenwoordige tijd, waarin de macht van het parlement om veranderingen te realiseren steeds minder wordt. En minder mensen de moeite nemen serieus aan verkiezingen mee te doen. Een tijd waarin kiezersaanhang onder invloed van de media vluchtiger is dan ooit. En waarin de aandacht van die media vooral uitgaat naar rellen en personen en minder naar politieke inhoud. En socialistische opvattingen en denkbeelden minder dan ooit een kans krijgen via de media gehoord te worden. De aanwezigheid in het landelijke parlement en in de lokale parlementen kan voor socialisten belangrijk zijn. Maar wel moet benadrukt worden dat het daarbij gaat om een zeer beperkte doelstelling: het werk in de volksvertegenwoordiging als mogelijk bruikbaar middel tot verdere ontwikkeling van het streven naar socialisme. De combinatie van parlementair en buitenparlementair werk heeft als voorwaarde dat het parlementaire werk volledig ingebed is in het werk van de organisatie. En in dienst staat van het werk voor het socialisme. Dit alles om het omgekeerde te voorkomen: de organisatie in dienst van het parlementaire werk, het parlementaire werk als doel in plaats van als middel.
    Samenhang
    De dialectische methode is gebaseerd op 'de samenhang der dingen'. Socialisten bekijken zaken niet los van elkaar, geïsoleerd, maar in samenhang . Dat geldt natuurlijk ook voor de hier genoemde onderwerpen. Ook die moeten in samenhang met elkaar besproken en in praktijk gebracht worden. In scholingen en in politieke en ideologische discussies komt aan de orde wat de betekenis en de waarde is van de ervaringen in het politieke werk onder de mensen en op andere plaatsen.
    Uitnodiging
    Lezers van dit manifest worden uitgenodigd het zorgvuldig en kritisch te lezen. En te reageren met aanvullingen en verbeteringen. Tevens wordt hen gevraagd het te laten lezen door andere geïnteresseerden. En ook hen te vragen te reageren. Van belang hierbij is dat het niet gaat om discussie met en in bestaande organisaties en partijen, het verloop van die discussie is voorspelbaar. En er is weinig behoefte aan mensen die alleen maar willen discussiëren zonder dat te willen combineren met praktisch werk onder de mensen zoals het in dit manifest is omschreven. Het gaat om discussie en gesprekken met individuele socialisten die zich (opnieuw) willen organiseren. Degenen die zich zelf en hun opvattingen in dit manifest herkennen.

  • besser wessie, wo 10 november 2010 15:16 in reactie op Willem de Vroomen Reageer op besser

    besser

    Socialistisch Manifest
    “Aleen het socialisme biedt een toekomst”
    ==============================================================
    Denkend aan Socialistische Manifesten zie ik Stalin, Mao, Pol Pot en eindeloze rijen van doden, verminkten, gedeporteerden en vooral zwarte armoede en hongersnoden.

  • Harm de Vos, zo 31 oktober 2010 00:22 Reageer op Harm

    Harm

    Kijk en Luister naar Emile Roemer, en je weet het!

  • Janneke Prins, do 28 oktober 2010 08:44 Reageer op Janneke

    Janneke

    Ik was in de afgelopen weken meerdere malen op het hoofdkantoor van mijn werk - in Zuid-Frankrijk. Daar werd niet gestaakt, maar er vond wel discussie plaats. Natuurlijk baalden ze er stevig van dat er soms dagen geen benzine was (ook aanleiding voor discussie over klimaatsverandering), maar mijn collega's zijn zich wel bewust van de poging van Sarkozy om hun rechten af te pakken. Ik denk dat 60-75% van mijn collega's de stakingen steunt.

    Terug in NL: discussies in mijn familie en vriendengroep: "De Fransen moeten niet zeuren, want ze gaan 5 jaar eerder dan wij met pensioen". Natuurlijk zijn we daar jaloers op. Maar is dat reden om de pensioenleeftijd maar te laten verhogen (zogenaamd eerlijk is eerlijk)?

    Nee, ik denk dat je verder moet kijken dan alleen deze leeftijdsverhoging. Als Sarkozy hierin slaagt: what's next? Zwangerschapsverlof inkorten? Huursubsidies omlaag? zorgverzekering omhoog? Minimumloon omlaag? Waar eindigt dan de kaalslag? Daarom is het - zeker ook voor ons in NL - belangrijk dat de Fransen de plannen van Sarkozy tegenhouden.

  • Florian Lichti, wo 27 oktober 2010 19:26 Reageer op Florian

    Florian

    Links zit achter een 107cm LCD breedbeeld televisie naar Marcel van Dam (geschat vermogen 7 miljoen euro) te kijken die in P&W verschijnt.

    Links Nederland is (net als rechts Nederland trouwens) volgevreten en klaagt alleen nog achter de televisie.

    Het onderscheid tussen rijk en arm is nog zichtbaar in de vakantiebestemming en hoeveelheid LCD televisies in 1 woning.
    Samengevat: totale desinteresse.

  • Rouane Rabbit, vr 29 oktober 2010 02:14 in reactie op Florian Lichti Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[geschat vermogen 7 miljoen euro]---

    Lijkt mij jaloezie, wat ik bij jou lees. Het interesseert mij geen bal hoeveel geld Marcel van Dam heeft.

    Overigens vind ik 7 miljoen niet bijzonder veel voor iemand die een 40 jaren lange carrière als programmamaker op tv en in de politiek heeft.

  • Christina de Vries, vr 29 oktober 2010 17:35 in reactie op Florian Lichti Reageer op Christina

    Christina

    Wat een flut argument!

    Natuurlijk zijn er linkse mensen met 107cm LCD TV, ik ken ze ook met een 123cm, nou en!
    Ik heb een 61cm (geen breedbeeld) ouderwetse beeldbuis, en dat ding functioneert nog prima, ik kijk er overigens zelden naar.
    Waar sta ik nu op se socialistische ladder?

    Het gaat niet om je bezit maar om je gedachtegoed.

  • Rob van Koot, wo 27 oktober 2010 19:07 Reageer op Rob

    Rob

    Nederland is een nuchter land en we voelen de pijn even hard maar begrijpen dat we geen keus hebben. Zover zijn de Fransen nog lang niet. Die zitten net als de Grieken nog in de ontkenningsfase. Ik ben trots dat wij op dit punt intelligenter zijn dan de Fransen. Hun acties moeten ze uiteindelijk zelf betalen. Maar ook dat snappen ze niet. Wat een land....

  • Sjakie Ouwendijk, zo 31 oktober 2010 14:01 in reactie op Rob van Koot Reageer op Sjakie

    Sjakie

    laat ze zelf maar lekker bezuinigen!!!

  • Aeode M., wo 27 oktober 2010 13:02 Reageer op Aeode

    Aeode

    WAAR IS LINKS!? Kom in ieder geval naar het protest zaterdag!

  • Peter Volta, di 26 oktober 2010 21:00 Reageer op Peter

    Peter

    Vandaag een aardig stukje in de krant over dat "massale" karakter: onafhankelijke bureau's kwamen met schattingen die nog aanzienlijk lager waren dan die van de overheid zelf. Met dat "massale" viel het kennelijk nogal mee. Ik kan me dat soort agitprop nog wel herinneren van de inmiddels verdwenen communistische krant De Waarheid (nou ja). Daar waren manifestaties ook altijd "massaal", en dan zag je in werkelijkheid een paar oudere dames in grijze windjacks in de regen staan.

  • Gerrit Spiering, di 26 oktober 2010 14:52 Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Wellicht kunnen we wat inspiratie op doen van de wat onconventionele maar hartstochtelijke Slavoj Zizek: what the left is missing is a kind of a more global idea of how to restructure the entire economy""
    zie het interview op "democracynow.org: http://www.democracynow.org/blog/2010/10/18/part_iislavoj_zizek_far_right_and_anti_immigrant_politicians_on_the_rise_in_europe

  • Sonja van Geloven, do 28 oktober 2010 21:35 in reactie op Gerrit Spiering Reageer op Sonja

    Sonja

    Gerrit, je stipt middels Zizek (is wel toe aan een Nobelprijs wat mij betreft) terecht het falen van links aan. Daar wil wil ik nog aan toevoegen dat socialisten in ons parlementaire systeem gezapig en dociel meedraaien. Ik zei altijd: de SP is de beste oppositie die Balkenende zich kan wensen, omdat ze aan de ene kant zichzelf, op jacht naar stemmen, aan iedereen verkopen waar er iets te halen valt, en aan de andere kant houdt het instituut SP de schijn van oppositie en dus democratie op. En dat is goed nieuws voor een rechtse regering, want dat houdt de ontevreden massa in toom en in nevelen gehuld over wie hun vijanden werkelijk zijn. Perfect dus.

  • Jager Verzamelaar, di 26 oktober 2010 14:42 Reageer op Jager

    Jager

    Verder is het geen kwestie van links of rechts; demonstraties zijn zelden nog massaal in dit land. Of eigelijk bijna niet.

    En wat de vakbewegingen betreft.

    Die laten hun leden al jaren in de steek. Dat zijn dezelfde carrieresnobs als de politiek bevolken . Vraag maar aan Wim Kok .

  • Joris Driepinter, di 26 oktober 2010 14:09 Reageer op Joris

    Joris

    Links zit thuis zijn pensioenpolis te ontcijferen, dat op te tellen bij de overwaarde van het koophuis, op het werk te twitteren of bij de RvC vergadering van een financiele instelling.
    Daarna door naar een etentje met gelijkgestemden, wat vooraf gaat aan een bijeenkomst over de oorzaken van de verharde samenleving en de teloorgang van het socialisme.
    Als dat is afgelopen kijkt links thuis naar de herhaling van P&W, spreekt er schande van en gaat doodmoe slapen.

  • *** *, di 26 oktober 2010 13:58 Reageer op ***

    ***

    Waarom gebeurt dat hier niet?
    Omdat NLs (krakerstuig en vergelijkbare figuren uitgezonderd) gewoon willen werken.
    Omdat NLs een pensioenleeftijd hebben van 66 en Fransen pas van 60.
    Wij snappen stiekem wel dat het toch wel nodig is die verhoging. 'T is kut, maar 't niet anders.

  • Constant Degoutant, di 26 oktober 2010 14:11 in reactie op *** * Reageer op Constant

    Constant

    De leeftijd waarop je in Frankrijk met pre- pensioen kunt gaan is 60 en die zou naar 62 gaan. De pensioenleeftijd is nu 65 en zou naar 67 gaan. Dat men 2 jaar meer moet werken, da's geen probleem. De aanleiding zijn de pensioenen, maar het gaat uiteindelijk om de algehele politiek.

    Even Googlen levert meer resultaten, van NL-ers die in Frankrijk wonen:

    "Je krijgt in Frankrijk nu pensioen (incl AOW) op je 65ste en je krijgt dan 70% (mits 41,5 dienstjare...n, anders evenredig minder).

    Daarnaast is er de mogelijkheid het pensioen eerder te laten ingaan als pre-pensioen vanaf 60, maar dan wordt de pensioenuitkering evenredig minder. Je krijgt in dat geval ongeveer 50% van je gemiddelde salaris over de laatste 25 jaar. Ook dat op basis van 41,5 dienstjaren, bij minder dienstjaren wordt de uitkering weer evenredig minder.

    In het nieuwe voorstel worden de leeftijden 62 voor pre-pensioen en 67 voor pensioen."

  • Jager Verzamelaar, di 26 oktober 2010 14:40 in reactie op *** * Reageer op Jager

    Jager

    Dat is onzin die 60 jaar geldt alleen voor mensen die 40 jaar gewerekt hebben.

    Voor de rest geldt net als hier het 65e jaar. Gek genoeg willen onze media dat er nooit even netjes bijvertellen.

    Toch een quote uit het NRC:

    "Sarkozy en zijn minister van Arbeid Éric Woerth willen de verplichte arbeidsduur geleidelijk verder verhogen. In 2018 moet je 41,5 jaar hebben gewerkt voor een volledig pensioen. Als je korter hebt gewerkt, krijg je pas op je 67ste volledig uitbetaald."

    http://www.nrc.nl/economie/article2622445.ece/Frankrijk_demonstreert_opnieuw_tegen_later_pensioen

  • Mw. Oeverloos, di 26 oktober 2010 12:54 Reageer op Mw.

    Mw.

    Het "Ontwaakt, Verworpenen der Aarde" zal dra weder door den straten schallen!"
    Maar eerst nog even met de hond naar de haptonoom.

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 13:00 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Socialisme anno 2010.

  • ron de boer, di 26 oktober 2010 12:33 Reageer op ron

    ron

    "Met GroenLinks is het niet veel beter gesteld. Femke Halsema riep onlangs links op om in deze tijd vooral... de islam te bekritiseren. "


    Godsdienstkritiek is een oude linkse traditie.

  • Ewald Elitairius, di 26 oktober 2010 12:18 Reageer op Ewald

    Ewald

    De fransen zijn gewend (nog meer dan in Nederland) om naar de mond te worden gepraat. Zeker met een met de SP vergelijkbare communistische partij/vakbond. Een beleid zoals Zarkozy nu voert is men niet gewend. Kennelijk heeft men niet door hoe ernstig de situatie is. Dat het loket "gratis" inmiddels gesloten is valt dan zwaar tegen. De Nederlandse situatie is daarbij vergeleken heilig.

  • Andres Iniesta, di 26 oktober 2010 12:10 Reageer op Andres

    Andres

    Maakt u zich gezorgen, mr. van de Zwan. Over een paar maanden staat ook Amsterdam in de fik. Trust me.

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 12:34 in reactie op Andres Iniesta Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Leg eens uit, ik ben razend benieuwd!

  • Constant Degoutant, di 26 oktober 2010 14:15 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Constant

    Constant

    Ik denk dat het na 1 januari duidelijk gaat worden, als de bezuinigingsmaatregelen ingevoerd worden. Als er niets gebeurd dan kunnen we apathie officieel tot onderdeel van de Nederlandse volksaard rekenen.

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 15:05 in reactie op Constant Degoutant Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    En als Amsterdam in de fik gaat zal Eberhard in zijn handen staan te klappen van alle assertiviteit die zijn bugers ten toon spreiden.

    Nee dank u. Liever geen geweld.

  • Rob Heusdens, zo 31 oktober 2010 18:22 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rob

    Rob

    "En als Amsterdam in de fik gaat zal Eberhard in zijn handen staan te klappen van alle assertiviteit die zijn bugers ten toon spreiden.

    Nee dank u. Liever geen geweld."

    Er moet ook niet geweldadig maar wel massaal worden gedemonstreerd.

  • Huub Geluk, di 26 oktober 2010 11:58 Reageer op Huub

    Huub

    Het protesteren tegen de verhoging van de pensioenleeftijd is toch echt een rechtse hobbie. Immers, het gaat uit van behoeftebevrediging op de korte termijn. Dat is typisch dom en dus rechts. Dat een deel van de mensen die links stemmen tegen een verhoging van de pensioenleeftijd is, is dan ook een blijk van matig functioneren van het denkorgaan.

    Links gaat niet demonstreren tegen het domme regeringsbeleid, omdat ze het geheim niet aan de rechterkant wil verklappen. Als de dommeriken gevallen zijn, komt het onder leiding van het verstand vanzelf weer goed.

  • Irma Noord, di 26 oktober 2010 11:52 Reageer op Irma

    Irma

    Allereerst spelen deze zaken in Frankrijk natuurlijk al een stuk langer, bovendien gaan de Fransen sowieso makkelijker de straat op. Hier zit men liever stiekum de frustratie er uit te tikken op weblogs.

    Verder is zogenaamd links Nederland veel drukker met elkaar te bevechten dan met rechts te bevechten. De PvdA, D66 en GL weigeren iedere uitgestoken hand van de SP, terwijl ze het allen eens zouden moeten zijn over de asociale bezuinigingen op gehandicapten en de zorg. Vakbonden verkopen het 65-blijft-65-standpunt zonder veel protest. Ze sluiten in naam van iedereen afspraken met de regering over CAO-s etc.
    Alle clubs tegen discriminatie, Wilders, internetvrijheid, Milieuorganisaties, noem maar op, hebben teveel verschillen en willen zich daarom niet samen pakken. De IS verwijten de SP dat ze niet ver genoeg gaan. De PvdA verwijt de SP dat ze veel te ver gaan. De SP wordt overal vergeleken met de PVV.

    Samenwerking op links..... een droom.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 oktober 2010 11:36 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het lijkt me niet handig om tegen plannen te gaan demonstreren terwijl er nog geen plannen zijn.

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 12:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Dat is een beetje de definitie van Trotskistisch denken he Aert: de permanente revolutie, ofwel het onder dwang opleggen van het socialisme. Als we maar blijven protesteren, dan komt het vast goed.

  • Jac Schmidt, di 26 oktober 2010 11:26 Reageer op Jac

    Jac

    Een ding wordt vaak over het hoofd gezien, namelijk dat iedere fransman veertig jaar premie moet betalen voor hij met pensioen mag.
    In Nederland is dat anders, artsen,advocaten en andere hoogopgeleiden hier studeren meestal tot hun dertigste en gaan meestal toch met hun zestigste of vijfenzestigste met pensioen.

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 11:39 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    "In Nederland is dat anders, artsen,advocaten en andere hoogopgeleiden hier studeren meestal tot hun dertigste en gaan meestal toch met hun zestigste of vijfenzestigste met pensioen."

    Toch zijn dit degenen die ruimschoots hun pensioenpremie betaald hebben en ook nog eens meebetalen aan de premie van een ander.

    Veertig jaar betalen zegt helemaal niets, als die premie inkomensafhankelijk is. Neem nu het andere uiterste: huisvrouwen gaan na nul jaar werken en nul jaar premie betalen met pensioen en krijgen toch AOW. Als er nou ergens een gat is waar de premie in verdwijnt...

  • Jac Schmidt, di 26 oktober 2010 11:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jac

    Jac

    Dus vrouwen die het huishouden doen en een gezin in goede banen trachten te leiden werken niet!!!
    Het mag dan zo zijn dat hoogopgeleiden meer premie betalen dan lageropgeleiden, maar hogeropgeleiden ontvangen dan later ook een veel hoger pensioen en leven vaak langer.

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 11:55 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    "Dus vrouwen die het huishouden doen en een gezin in goede banen trachten te leiden werken niet!!!"

    Dat heb je heel goed gezien. Als ik mijn eigen ramen was werk ik niet. Als ik de hele dag op een ladder sta om andermans ramen te wassen dan werk ik wel. Als ik na wc-bezoek mijn billen afveeg werk ik niet. Als ik de hele dag de billen van vreemden was dan werk ik wel. Zo moeilijk is dat toch niet?

    "Het mag dan zo zijn dat hoogopgeleiden meer premie betalen dan lageropgeleiden, maar hogeropgeleiden ontvangen dan later ook een veel hoger pensioen"

    Dan zou ik de regels van de AOW er nog maar eens goed op nalezen.

  • jan pietersen, di 26 oktober 2010 11:49 in reactie op Jac Schmidt Reageer op jan

    jan

    Wat nog erger is dat ik jaarlijks 4000 euro netto aan AWBZ premie betaal en als ik er zelf een beroep op zou doen het loket gesloten wordt en er wordt gezegd dat ik het zelf moet betalen.

  • Jac Schmidt, di 26 oktober 2010 11:20 Reageer op Jac

    Jac

    Waar is links? Deze vraag is gemakkelijk te beantwoorden, namelijk als je over je rechterschouder achterom kijkt zie je links heel in de verte.

  • L C, di 26 oktober 2010 10:13 Reageer op L

    L

    De Fransen zijn hypocriet en moeten hun mond houden. Het land heeft geen cent gespaard voor pensioenen en alles wordt uit de lopende rekening betaalt. Dat president Sarkozy de pre-pensioen leeftijd van 60 naar 62 en volledig pensioen van 65 naar 67 wil verhogen is niet meer dan logisch. En nog is het een druppel op een gloeiende plaat.

    Mensen die daartegen protesteren zijn dus in feite voor de 'see no evil, hear no evil' aanpak waarbij dus het Franse pensioentekort in 2050 meer dan 100 miljard euro per jaar is. En dan hebben we het niet eens over de aanloop naar 2050, met 40 jaar aan oplopende begrotingstekorten en stijgende zorgkosten.

  • Black Francis, di 26 oktober 2010 09:26 Reageer op Black

    Black

    "Bos wordt terecht gezien als iemand die liever banken redt dan burgers. "
    Wat een onzin, Bos heeft behalve het financiele systeem ook het spaargeld van veel mensen gered.
    Bos heeft ook het "verzekerde deel" van spaargeld verhoogt. Mensen die hun geld in Ijsland hadden geparkeerd, hadden opeens de dubbele hoeveelheid claimrecht. Dat is betaald door voornamelijk Nederlandse banken. Helaas ook door de saaie veilige bank waar mijn spaargeld (da's geld wat je over hebt, als je meer werkt dan uitgeeft) staat, grapje kost mij dus geld.

    Verering van de franse traditie om te staken vind ik helemaal grote onzin. Ze mogen dan mondig zijn, zin, behalve lekker rellen heeft het niet. Machtspelletjes van de vakbonden hooguit....

  • ron de boer, di 26 oktober 2010 12:36 in reactie op Black Francis Reageer op ron

    ron

    "Bos wordt terecht gezien als iemand die liever banken redt dan burgers. "


    Ik dacht rechts een patent op stupiditeit had.....

  • ron de boer, di 26 oktober 2010 12:44 in reactie op Black Francis Reageer op ron

    ron

    Ik denk dat Karl Marx zich in zijn graf omdraait als hij verneemt hoe de Internaionale Socialisten de Islam omarmd hebben.

  • , di 26 oktober 2010 12:57 in reactie op ron de boer Reageer op

    Hebben ze dat dan? Vertel...........

  • Derek Groen, di 26 oktober 2010 08:58 Reageer op Derek

    Derek

    Protesteren tegen verhoging van de pensioenen en AOW is niet links, het is nepsocialisme. Het is het sponsoren van de ouderen van nu over de rug van de zwakkeren in de toekomst.

    Ik vind het huidige kabinet helemaal niks maar wat ik vooral mis is een gedisciplineerd en financieel duurzaam links geluid, zodat we ook in 2020 en daarna de middelen hebben om een sociale samenleving te handhaven. Vooralsnog is het: hoe linkser, hoe groter het gat in de portemonnee (en de begroting).

  • Zeer Voornaam, di 26 oktober 2010 00:52 Reageer op Zeer

    " Aanstaande zaterdag wordt er in Amsterdam geprotesteerd "

    Weet je eigenlijk wel wat een retourtje Amsterdam kost?
    Salon socialisme heet dat. Lekker protesteren, maar dan niet te vroeg, niet te ver weg en daarna lekker naar de kroeg.

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 01:31 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Piet

    Piet

    "Weet je eigenlijk wel wat een retourtje Amsterdam kost?"

    Die zijn er in diverse prijsklassen. Daarnaast schijnt het er ook van af te hangen waar je in wilt stappen.

    Zo druk zal het overigens niet worden: het is typisch zo'n demonstratie waartoe door tig splinterpartijtjes en aan verwante clubjes wordt opgeroepen. Doorgaans komen die clubjes met twee man: genoeg om het spandoek op te houden. Is het een wat grotere club dan komt er ook nog iemand om de partijvlag mee te sjouwen. En met heel veel geluk komt er nog een vierde om het clubblad te verkopen of folders uit te delen.

    Ik heb zo'n vermoeden dat andere (tegen)demonstraties zaterdag heel wat meer volk zullen trekken dan deze bijeenkomst van loze afkortingen.

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 26 oktober 2010 11:36 in reactie op Piet de Geus Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Je vergeet bijne de overal en altij aanwezige protestextremisten van de internationale socialisten.

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 11:56 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op Piet

    Piet

    Waarom zou ik die vergeten? Die vallen toch onder de splinterpartijtjes.

  • Peter Volta, di 26 oktober 2010 11:17 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Peter

    Peter

    Haha, ja, je moet eens die beschrijvingen lezen ja. Lekker een dagje naar Parijs, maar wel op tijd de vaandels oprollen en dan aan de borrel :)). En alles op kosten van de staat. Dat ben je zelf natuurlijk, maar daar komen ze later nog wel achter.

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 00:50 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Omdat Trotsky tot het verleden behoort?

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 01:20 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Piet

    Piet

    Tot het verleden behoren is wel een erg zwakke beschrijving. Trotski is al zo'n driekwart eeuw uit de geschiedenis weggeretoucheerd.

  • hans detorenkraai, di 26 oktober 2010 00:48 Reageer op hans

    hans

    Het links in Nederland is niet echt links te noemen Je kunt beter ze links van het midden betitelen. Frankrijk heeft veel langer dan Nederland een klassiek communistische partij gekend. In Nederland is dat teruggebracht tot Groen Links en daar is niet zo veel echt links aan. Dan hebben we de SP die heeft het te druk met de heer Wilders dan blijft er over de PVDA, en die zitten volledig in het midden. Staat schouder aan schouder met de CDA om de kiezer uit het midden te behagen. D66 is liberaal en als je daar de wilders paragraaf uit haalt zijn ze beslist niet links. Dus uw oproep zal niet gehoord worden. Wil ook nog wel even opmerken dat de punten die u belangrijk voor links vindt, het dag en nacht bezig zijn met de heer Wilders ook niet echt opschiet. En qua AOW heeft iedereen wel een beetje door dat we met zijn allen veel langer blijven leven. De invulling vind ik persoonlijk niet zo gelukkig zou er graag veel meer stappen in willen bouwen. Maar dat heeft voor de rest niets met de noodzaak ervan te maken. Dus het verbaast me eigenlijk niets die rust bij links, temeer dat er helemaal geen hard rechts beleid is. Buiten de hoofddoekjes paragraaf van de heer Wilders is hij degene die nog de meeste linkse elementen heeft ingebracht. En het bezuinigen op linkse subsidie speeltjes doet het nu eenmaal goed bij een behoorlijk grote groep, ook in de meer links liberale hoek. Dus u zal een roepende in de woestijn zijn.

  • Johannes Zeilstra, di 26 oktober 2010 00:45 Reageer op Johannes

    Johannes

    Buiten de SP om bestaat links niet meer in de landelijke politiek.
    De pers is volledig in handen van de eens linkse partijen en rechts.
    De meeste mensen zitten gevangen in hun maandlijkse lasten , en O O Cherso is cultuur, en als Feyenoord met 10-0 verliest is dat landelijk nieuws.
    Het is naief om te veronderstellen dat er protest gaat komen via de straat. Altijd is het een kleine elite die veranderingen afdwingt.
    En over de noodzaak om door te werken tot 67....
    Is het niet verstandiger om eerst 400.000 werkelozen aan een baan te helpen ?
    Ik kan u geen hoop geven, alleen als er geen enkele zekerheid meer is, als alles afgebroken is, en als meer dan 50 % onder de armoede grens leeft heeft links een kans.
    Tot die tijd , welnu grin and bare it

  • Hjalmar Hoort, di 26 oktober 2010 09:47 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    je bedoelt dat al het gehuil om de vertrapte arbeider overbodig is? Dat ze zich nog lang niet vertrapt voelen? Dus het is slachtofferisme om te spreken over de grillen van de 'neoliberalen' en de onderdrukking van den arbeider?

    Eens in de 100/150 jaar een socialistische reset van de maatschappij, waarna ze weer drie generaties overbodig zijn. Sociakapitalistische yin en yang zeg maar?

  • Harm de Vos, zo 31 oktober 2010 00:25 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Harm

    Harm

    Weet je niet beter, of ben je echt zo.........!

  • , ma 25 oktober 2010 23:21 Reageer op

    Ik denk toch vooral dat de burgers van dit landje niet de straat opgaan omdat ze ofwel rechts zijn, of gevestigd links, en de kleine minderheid die extreem links is zoals de Internationale Socialisten, waar dit een propaganda-pamflet van is ( mocht u dat nog niet weten), krijgt nu eenmaal bar weinig handjes op elkaar. De IS ziet overal de revolutie gloren, van Athene tot Parijs, maar de werkelijkheid is anders.

  • Jan-Peter Scheffer, di 26 oktober 2010 06:28 in reactie op Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Wat ons te wachten staat, weet gij duidelijk veel beter dan al die verdachte linkschen die onze leuke, rechtse agenda al járen aan het verzieken zijn. Maar nu is het ónze kans, en wíj, noem ons legioen, zijn nu aan de beurt om langs de lanen te marcheren naar een bloedrode menschenondergang. Ach, ik mis de liederen.

  • Mostafa Mouktafi, ma 25 oktober 2010 22:42 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Hier ergens om de hoek! Geachte Van der Zwan.

  • Eline W, ma 25 oktober 2010 22:16 Reageer op Eline

    Eline

    Ik en het er mee eens dat er op veel gebieden groot maatschappelijk protest moet komen. Maar niet als het om de AOW-leeftijd gaat. En dat heeft één hele simpele reden.

    In de periode van 1956 tot 1961 had een man van 65,5 jaar oud gemiddeld nog 13,81 jaar te leven, en een vrouw 15,01. In de periode 2001-2006 zijn deze is dit gestegen naar 15,54 en 19,14 jaar. Bij mannen is dat een stijging van 1,73 jaar maar bij vrouwen hebben we het over 4,14 jaar. (bron: CBS)

    Deze stijging van levensverwachting maakt het absoluut aanvaardbaar om de AOW-leeftijd te verhogen. Natuurlijk moet erbij vermeld worden dat mensen niet altijd in goede gezondheid oud worden en dat er voor mensen die niet kunnen werken goede voorzieningen moet komen. Maar het is absoluut redelijk om mensen die kunnen werken langer door te laten werken.

    Verder denk ik dat het protest niet op gang komt omdat dit kabinet het heel slim heeft aangepakt, er zijn heel veel kleine maatregelen waarvan de gevolgen voor de mensen nu niet direct duidelijk zijn. Als je de gevolgen niet kan overzien dan ga je minder snel protesteren.

    De oppositie wacht gewoon tot het debat over de regeringsverklaring, het is veel slimmer om dit spelletje politiek te spelen dan maatschappelijk. Al denk ik dat dat laatste zodra er concrete wetten liggen ook wel gaat gebeuren.

  • Grolschje ., ma 25 oktober 2010 22:38 in reactie op Eline W Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Volgens mijn gegevens had een Nederlander in 1960 na z'n 65ste nog 8 jaar te leven. In 2008 nog 15 jaar.
    'http://www.google.com/publicdata?ds=wb-wdi&met=sp_dyn_le00_in&idim=country:NLD&dl=nl&hl=nl&q=levensverwachting+nederland'

    Daarbij komt dat we ook veel langer gezond blijven. Iemand van 70/75 kan tegenwoordig vaak nog makkelijk wereldreizen en dergelijke maken.

    Een verhoging van de pensioenleeftijd is helemaal niet onredelijk. Waarschijnlijk zal deze over 20/30 jaar weer een keer verhoogd worden ivm een verdere gestegen levensverwachting.

  • Eline W, ma 25 oktober 2010 23:39 in reactie op Grolschje . Reageer op Eline

    Eline

    Ligt waarschijnlijk aan de manier van berekenen, de CBS cijfers gaan over de levensverwachting van een 65,5 jarige, ervanuitgaande dat de persoon deze leeftijd al heeft bereikt.

  • Peter Volta, ma 25 oktober 2010 21:59 Reageer op Peter

    Peter

    En wat hebben die pensioenplannen trouwens met racisme te maken ? Laat de Fransen lekker doorgaan met hun eigen glazen in te gooien (ook letterlijk , onder het motto "plunderen tegen de pensioenplannen") , het enige is, dat wellicht daardoor straks de EU uit elkaar klapt en dan kunnen we allemaal wel inpakken.

  • Frank Schutte, ma 25 oktober 2010 21:44 Reageer op Frank

    Frank

    Beste Maina van der Zwan,
    Angst, ja angst, dat ik een kruisje achter mijn naam krijgen bij me werkgever, want ik zal mijn baan maar gaan kwijt raken bij de volgende reorganisatie.
    Wie weet wordt het lopen met een spandoek mij wel aangerekend, en hoe moet ik dat mooie koophuis dan nog gaan afbetalen en misschien moeten mij vrouw en ik wel gaan verhuizen, want we kunnen het nu met de HRA het allemaal zo gemakkelijk blijven afbetalen.
    Kijk maar eens hoe moeilijk andermans kinderen aan een geschikte woonruimte op dit ogenblik kunnen komen, dat kunnen andermans kinderen toch ook niet van ons gaan verlangen?
    Want uiteindelijk wil dit kabinet ons toch niet gaan pakken met hun bezuinigingen, want de AOW verhoging raakt mij nauwelijks
    Stel nu eens dat ik er uitvlieg bij mij baas, en dan zeker net zoals de kinderen van mijn collega een tijdelijk contract gaan krijgen bij een volgende werkgever, en dan van werkgever naar werkgever moeten gaan overstappen voor een veel lager salaris, nee niets voor mij, dat houd ik niet lang vol.
    Nee, in Nederland heb ik het wel voor elkaar, ik bemoei me alleen nog maar met gelijk gestemde, krijg ik me bonus/winstdeling nog wel op het einde van het jaar, en kunnen wij net als de buren wel naar Vietnam op vakantie deze zomer, en de rest kan het met hulp van de vakbond? het toch allemaal zelf wel uitvechten/uitzoeken.
    Waarom zal ik gaan opkomen voor andermans (klein)kinderen, want we zitten er zelf zo lekker warmpjes bij, zo met ze tweetjes bij de open haard. Proost!

    P.S
    Trouwens tot aankomende zaterdag op de Dam in Amsterdam, daar ga ik natuurlijk wel naar toe, want voor vrije meninguiting van G.Wilders daar ben ik natuurlijk wel voor, en daar kunnen jullie mij allemaal met een gigantisch spandoek zien.
    Misschien zien de kinderen van Nederland ons dan wel op de televisie?

  • Sjiek Ismigdat, ma 25 oktober 2010 21:43 Reageer op Sjiek

    Sjiek

    Het aaneenplakken van gemeenplaatsen werkt in elk geval niet meer om links te mobiliseren.

  • Des Duivels, ma 25 oktober 2010 21:08 Reageer op Des

    Des

    Waar is links..? Rechts van u mevrouw!

  • Jesse Frederik, ma 25 oktober 2010 20:53 Reageer op Jesse

    Jesse

    Te druk met het uiten van hun filosofische problemen met een zekere blonde politicus uit Venlo, in plaats van zich druk te maken over de echte problemen die er zijn in dit land.

  • Arne Appelmelk, ma 25 oktober 2010 20:41 Reageer op Arne

    Arne

    Omdat we geen Grieken zijn. In Frankrijk staken vooral degenen die het in vergelijking met de rest van de beroepsbevolking al het beste hebben. Ze zijn bang die privileges in te leveren die andere werkenden in Frankrijk nooit gehad hebben.

  • Gerwin van Eersel, ma 25 oktober 2010 20:10 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    "Waar is links?
    Frankrijk staakt massaal tegen de pensioenplannen van Sarkozy – waarom gebeurt dat hier niet?"

    Verkeerde combinatie van vragen. Iedereen met enig verstand begrijpt dat er iets met de pensioenleeftijd moet gebeuren.

    De vraag waar massale linkse protesten blijven moet gaan over protest tegen het hebben van een fascistisch kabinet, het nieuw leven inblazen van kernenergie, de publicaties van wikileaks over martelingen in Irak en dergelijke issues.

  • Joop Schouten, ma 25 oktober 2010 20:03 Reageer op Joop

    Joop

    Gevestigd Links heult Rechts.

    De SP is al in actie:
    http://www.armoedewerktniet.nl/

  • Piet de Geus, ma 25 oktober 2010 21:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Goede actie van de SP. Als je eenmaal weet dat armoede niet werkt, dan ben je al halverwege de oplossing...

  • Joop Schouten, ma 25 oktober 2010 22:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    Allemaal aardbeien plukken voor een hongerloontje?

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 00:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Behalve aardbeien plukken kun je ook nog asperges steken, appels plukken, bollen pellen. Wat is er mis met dat werk? Doorgaans is het tegen stukloon ook nog, dus of het voor een hongerloontje moet hangt helemaal van je eigen inzet en motivatie af.

  • bert jansen, di 26 oktober 2010 09:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op bert

    bert

    U heeft waarschijnlijk nog nooit in stukloon gewerkt.
    Laat het me even uitleggen hoe dat werkt.
    Men gaat wijzen naar hen die veel verdienen en nemen die als voorbeeld.
    Verdienen zij teveel naar de mening van de opdrachtgever,zal hij de prijs per stuk naar beneden schroeven.
    Des te meer men verdient,des te meer men zal korten.
    Werkgevers hebben namelijk een rare gedachte.
    Zij willen beslissen hoeveel een ander mag verdienen.

  • Piet de Geus, di 26 oktober 2010 09:56 in reactie op bert jansen Reageer op Piet

    Piet

    "U heeft waarschijnlijk nog nooit in stukloon gewerkt."

    Waar baseer je die veronderstelling op?

  • Zeer Voornaam, di 26 oktober 2010 01:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zeer

    Met al die bezuinigingen op onderwijs zal het toch echt geen kennis economie worden.
    Komt nog eens bij dat er wel beurzen zijn voor buitenlandse slimmerikken zolang ze maar niet blijven om met hun kennis hier iets te gaan doen.

    Maar aardbeien zal het niet worden, eerder billen wassen van de vergrijzing voor een stuiver.

  • Ben Verdrietig, ma 25 oktober 2010 20:03 Reageer op Ben

    Ben

    Mensen staken hier niet omdat mensen van onder de 40 jaar bang zijn dat als de pensioenleeftijd nu niet verhoogt wordt zij zelf nooit meer een redelijk pensioen zullen krijgen.

  • Theo Joubert, ma 25 oktober 2010 20:02 Reageer op Theo

    Theo

    Uit angst voor een tweedeling in de samenleving heeft men al een tweedeling gecreëerd: tussen de mensen die bang zijn voor een tweedeling en mensen die denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen.

  • lambert maassen, ma 25 oktober 2010 20:02 Reageer op lambert

    lambert

    Waarom dat hier niet gebeurd? Omdat het overgrote meerendeel van de linkse achterban al > 55 + is.

    Voor iedereen jonger zal er sowieso niets meer overblijven van een gespaard pensioen.

  • Human Joystick, ma 25 oktober 2010 19:51 Reageer op Human

    Human

    Ach, als het om werkelijk belangrijke zaken gaat is de Nederlander nog wel bereid om luid en duidelijk protest aan te tekenen hoor.
    Kijk maar naar Rotterdam als de plaatselijke SV met 10-0 achter de kiezen moet terugkeren vanuit de provincie.

  • GJ Huisman, ma 25 oktober 2010 19:41 Reageer op GJ

    GJ

    In Frankrijk, zo heb ik begrepen, spaart niemand voor z'n eigen pensioen. Er is daar alleen een overslagstelsel a la onze AOW, alleen dan zo ruim dat je geen aanvullend pensioen hoeft te sparen.

    Zo'n systeem is natuurlijk, nog meer dan onze AOW, zeer kwetsbaar bij een veranderende bevolkingssamenstelling (lees vergrijzing en ontgroening). Iemand die een beetje kan rekenen snapt dat dit niet houdbaar is als er geen maatregelen genomen worden.

  • Peter Volta, ma 25 oktober 2010 19:32 Reageer op Peter

    Peter

    Even voor de duidelijkheid: het is pensioeNleeftijd en pensioeNplannen.

    Nogal helder waarom mensen hier niet staken: er zijn hier nauwelijks nog ambtenaren die met 58 afzwaaien, laat staan met 50. Hier werkt een relatief veel groter deel in de marktsector. Men is hier van de noodzaak doordrongen dat het huidige stelsel onhoudbaar is. In Frankrijk denken ze nog steeds dat "de staat" de ander is, en dat die het maar moet betalen. Weten zij veel dat het straks buigen of barsten is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven