ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Jan Zoet Word fan Abonnement
31 augustus 2010 Reageer (65) 1681 x bekeken Politiek
VVD vervreemdt van achterban
De VVD ziet over het hoofd dat het merendeel van de kiezers grootgebruiker is van de culturele voorzieningen in Nederland
In de NRC van 27 augustus schrijft hoogleraar culturele economie Arjo Klamer over de kwetsbaarheid van het subsidiebestel voor cultuur. De kern van zijn betoog komt er op neer dat de zinnige argumenten van de pleitbezorgers voor subsidies voor kunst en cultuur niet meer bestand lijken te zijn tegen de ‘opstand van de gewone man’. Tijdens het debat afgelopen zondag in Paradiso over hetzelfde onderwerp bleek dat de gewone man vooral werd vertegenwoordigd door de VVD.
Vertegenwoordigers van de grootste politieke partijen (alleen de PVV gaf geen gehoor aan de uitnodiging om mee te praten over de zin van investeren in kunst en cultuur) bepleitten alle in meer of mindere mate dat investeren in cultuur belangrijk is. Zij werden daarin bevestigd door gastsprekers van buiten de culturele sector die ieder voor zich harde feiten en zinnige argumenten inbrachten die pleitten voor het in stand houden of zelfs versterken cultuursubsidies.
Zo toonde Bastiaan Vinkenburg van Bureau Berenschot aan dat de gesubsidieerde kunst en cultuursector goed is voor 5 miljard omzet (voor alle cijfers kijk hier) en dat er 7 miljoen actieve kunstbeoefenaars zijn in ons land. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan bepleitte om juist in tijden van crisis te investeren in kennis en creativiteit. Planoloog Zef Hemel citeerde onderzoek waaruit blijkt dat cultuur de belangrijkste factor is waarmee metropolen zich onderscheiden voor bedrijven, bewoners en toeristen en dat met name de Randstad dat móet doen om te kunnen concurreren met Londen, Parijs en het Ruhrgebied. De directeur van het Nederlands Bureau van Toerisme gaf harde cijfers over het belang en rendement van cultuur voor een kapitaalkrachtig en groeiend segment toeristen (31% van de toeristen bezoekt een museum).
De enige die niet leek te luisteren naar de harde vooral economische feiten was VVD-cultuurwoordvoerder Mark Harbers die volhield dat een bezuiniging van 200 miljoen op de kunsten noodzakelijk was, ook al stond dit bedrag en percentage (20% van het rijksbudget) niet in verhouding tot de bezuinigingsopgave van 18 miljard (8% van de rijksuitgaven) die de VVD in het verkiezingsprogramma stelde.
Waarom zou dat toch zijn? Arjo Klamer gaf het al aan: de opstand van de kleine man. Plotseling blijkt de VVD, van oudsher een partij die de waarde en het effect van overheidsinvesteringen in kunst inzag en verdedigde, pleitbezorger voor een buitenproportionele korting op kunstsubsidies omdat de ooit zo eigenzinnige liberalen de gunst van de verongelijkte, ontevreden kiezer niet wil verliezen. Wat de VVD echter over het hoofd ziet is dat het merendeel van de kiezers grootgebruiker is van de culturele voorzieningen in Nederland. ‘Ik betaal me blauw. Daar wil ik op straat iets van terugzien’ was een VVD slogan tijdens de laatste verkiezingen. Een bezoeker van de Rotterdamse Schouwburg, een trouw VVD lid en dito cultuurconsument en –ondersteuner, parafraseerde deze slogan onlangs als volgt: ‘Ik betaal me scheel. Daar wil ik iets van terugzien in het theater en het museum.’ En zo is het.
Er zijn heel erg veel Nederlanders (er gaan jaarlijks 15 miljoen mensen naar een voorstelling, dat is meer dan naar voetbalwedstrijden) die juist in of bij een stad zijn gaan wonen omdat er cultuur is, die vooral belasting betalen en er, afgezien van files, weinig van terug zien. Juist die mensen voelen zich erkend en herkend als burger van dit land als er popconcerten, voorstellingen, tentoonstellingen zijn van wereldniveau die voor hen en minder draagkrachtigen toegankelijk zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de waarde van kunst voor identiteit en integratie, voor de creatieve- en kenniseconomie, en vooral over het vermogen van kunst om te troosten en ons te raken daar waar woorden tekort schieten.
Laatste Reacties (65) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Rob van Koot, do 02 september 2010 16:31 Reageer op Rob
Hmm wishful writing. Ik geloof dat de gemiddelde VVD'er het wel eens is met het bezuinigen op cultuur. Een incidenteel geval maakt nog geen vervreemding. EN 7 mioljoen actieve kunstbeoefenaars moeten we ook niet te zwaar wegen. We kunnen niet zeggen dat alle Nederlanders sporten omdat ze traplopen.
-
Erik van Erne, wo 01 september 2010 07:55 Reageer op Erik
Mooi hoor. Na gedonder binnen het CDA, nu ook binnen de VVD.
De oude politiek stort in elkaar. Weg met die PVC pogingen. Tijd voor nieuwe verkiezingen lijkt mij. -
hans detorenkraai, wo 01 september 2010 07:26 Reageer op hans
De VVDer als die al bestaat heeft over geld genoeg voor zijn cultuur. Denk dat het warme bed waar de z.g. kunstenaars door links in liggen wat kouder gaat worden en er minder kunst gemaakt zal worden waar geen hond naar komt kijken.
-
Piet de Geus, wo 01 september 2010 08:27 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Piet
"er minder kunst gemaakt zal worden waar geen hond naar komt kijken"
Je denkt al net zo primitief als Stalin indertijd. Die constateerde dat er in de USSR jaarlijks honderden films gemaakt werden waarvan er slechts enkele tientallen succesvol waren. In zijn onmetelijke wijsheid besloot hij dat voortaan alleen nog die succesvolle films gemaakt moesten worden.
Je lijkt wel een piramidebouwer die besluit net zolang te bezuinigen tot alleen nog de top van de piramide wordt gebouwd. En achteraf natuurlijk stomverbaasd dat er alleen een half fundament ligt. -
Robbert van Heuven, wo 01 september 2010 21:08 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Robbert
En als Hans nu even de kleine moeite zou willen nemen om op het linkje naar de cijfers van Berenschot te klikken, zou hij er snel achterkomen dat hij onzin debiteert. Eerst goed (!) lezen, dan pas reageren.
-
Dubbel Fris, di 31 augustus 2010 23:58 Reageer op Dubbel
'En dan hebben we het nog niet eens gehad over de waarde van kunst voor identiteit en integratie?'
Zoals dat schilderij gemaakt door een kunstenares waarop een biggetje stond afgebeeld en moest worden verwijderd vanwege het aanstootgevende karakter?
Inderdaad, woorden schieten te kort? -
Aert Willem d'Holbach, di 31 augustus 2010 17:53 Reageer op Aert Willem
Ik heb er, als VVD-er, geen moeite mee om 100% van de kostprijs van een theaterkaartje zelf op te hoesten. "De gebruiker betaalt" is ook een belangrijk motto van de VVD.
-
Kikker Landje, di 31 augustus 2010 20:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kikker
Tja, behalve als het de VVD over de HRA gaat...
-
Alex Alexander, di 31 augustus 2010 21:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Alex
Klopt.
Alhoewel het ook wel overdreven gesteld is, de partij die in sport wil investeren bijvoorbeeld is de VVD, sport hoort ook bij de cultuur.
Ook pakt de schrijver van dit artikel doodleuk even een getal van aantal Nederlanders dat concerten/voorstellingen en dergelijke bezoekt per jaar. Daarbij vergeet hij even dat veel van die voorstellingen ook géén subsidie ontvangen. -
Rouane Rabbit, di 31 augustus 2010 23:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rouane
---[100% van de kostprijs van een theaterkaartje]---
en 100% van een kaartje voor het Concertgebouworkest?
Dat is inclusief onderhoud aan het gebouw, lonen aan medewerkers, inhuren gast-dirigenten, gast-muzikanten....
Als er geen cent subsidie zou gaan naar het Concertgebouworkest zou een kaartje misschien wel 500 Euro kosten, dat zou niemand betalen, dan zou de keuze worden
- reduceren tot niveau fanfare
- opheffen.
Is dit het Nederland dat jij voorstaat Aert?
En geldt dat ook voor musea? De verbouwing van het Rijksmuseum, de subsidie ervoor afschaffen, 366 miljoen terughalen uit kaartverkoop?
Philips heeft 45 miljoen gesponsord.
Of alleen de rente uit kaartverkoop terughalen?
Ik denk dat toeristen in een wijde boog rondom het Rijksmuseum gaan lopen.
Toch is dat wat de PVV voorstaat.
Jij ook, Aert, of geldt je opmerking alleen theater, en waarom alleen theater, welk idee zit erachter.
Volgens mij, Aert, heb je in je poging om rechts te brallen niet zo goed nagedacht. -
Aert Willem d'Holbach, do 02 september 2010 08:49 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Aert Willem
Nee, u doet zoals gewoonlijk geen moeite om te lezen en legt daar bovendien uw vooringenomen mening overheen. Ik zeg: "ik heb geen moeite...etc." Dat u daar meteen een collectivistisch en extreem gedachtenpatroon op loslaat laat ik voor uw risico. Het zegt in ieder geval iets over uw eigen manier van denken. Dus, leg mij nu maar geen woorden in de mond en beperk u tot het feitelijk gezegde.
-
Henk Jansen, di 31 augustus 2010 15:30 Reageer op Henk
Het bekende "Adje-theater" in Tilburg is anders een goed voorbeeld hoe menig stad met het budget voor "cultuur" omgaat. Het is landelijk in het nieuws geweest en iedereen weet dat er miljoenen in een lege put zijn "geïnvesteerd".
Het zal mij niet verbazen dat dit in meer gemeentes zo aan toe gaat. Daarnaast zie ik maar al te vaak dat deze cultuur-subsidie vooral besteed wordt aan projecten voor de allochtone Nederlander om ze beter te laten integreren.
Er kan dus flink bezuinigd worden op dit potje. -
Zeer Voornaam, di 31 augustus 2010 21:42 in reactie op Henk Jansen Reageer op Zeer
Ja bouwbedrijven weten altijd heel goed met geld om te gaan.
De gemeentes blijven dan met een bouwput.
Niet alleen in Tilburg en niet alleen bij cultuur objecten.
Een beetje zo van: Wat gaat dat kosten? 10 euro. En dan als er voor 10 euro een gat is gegraven: Het wordt iets duurder... Hoezo? Nou, gewoon...
Verkeerde offertes afgeven zou gewoon strafbaar moeten worden.
Eerst zo laag mogelijk inschatten om de opdracht binnen te krijgen, en dan toch gewoon de hoofdprijs vragen. Als Wilders kogels in die knieeen zou willen schieten dan maakte hij bij mij nog een kans. -
Grolschje ., di 31 augustus 2010 14:42 Reageer op Grolschje
Waarom moeten we 50 euro neerknallen voor een concert van U2, Green Day, Muse? Maar mag dat voor een avondje schouwburg max. 15 eur zijn?
-
Raymon Rodenburg, di 31 augustus 2010 21:17 in reactie op Grolschje . Reageer op Raymon
Voor de mensen die hier roepen dat ze de volle mep betalen voor een U2 concert, is niet waar. Een gedeelte van het organiseren van zo een evenement wordt betaald door bedrijven die reclame willen maken.
gesubsidieerde kunstprojecten leven ook niet alleen van de staat, maar is steeds vaker een combi van sponsoring, subsidie en kaartverkoop.
De doelen van een popconcert en kunstproject zijn niet hetzelfde. Steeds meer is de inzet van een kunstproject om maatschappelijk bij te dragen. Het zij integratie, bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid, educatie, mensen elkaar laten leren kennen zodat ze zich veiliger voelen op straat, Stad of dorp cultureel pimpen voor een beter aanzien, etc. Waarbij een popconcert meestal enkel amusement is.
Het klinkt misschien voor de anti-theedrinkers wat vreemd, maar het werkt. Ga eens cultuur initiatieven bekijken en wat het doet. -
Raaf raaf, di 31 augustus 2010 14:32 Reageer op Raaf
Aangezien ik elk jaar nogal wat Festivals afloop zou ik ook subsisie willen krijgen.
Lowlands wordt steeds duurder.
Laten we zeggen fifty/fifty ? -
Sernin Kabel, di 31 augustus 2010 14:08 Reageer op Sernin
het merendeel van de VVD achterban kan best zelf voor een dosis cultuur betalen. neem nou de nederlandse opera, zwaar gesubsidieerd en je ziet er alleen maar rijke stinkerds.
een deel van de VVD aanhang zal vanwege zijn gedachtengoed ook graag zelf betalen, lijkt me. -
karuna waaijer, di 31 augustus 2010 13:42 Reageer op karuna
Zeventig procent van de communicatie is non verbaal.
Het is daarmee veel belangrijker dan je denkt.
Kunst in al zijn varianten speelt in op die non verbale communicatie.
Oók als het om cabaret (verbaal) gaat.
Het geeft via een andere weg toegang tot de manier van denken.
Nogal dom dus dat te verkwanselen.
Maar goed, ik begrijp de VVD überhaupt niet meer.
Ik kan het nergens anders kwijt want de VVD is nergens onderwerp, dus zet ik het maar even hier.
De VVD is mijn respect helemaal kwijt.
De VVD gedraagt zich als een belegger in clusterbommen. 'Ik verdien er ?100 aan en geef dan ?1 aan de slachtoffers. Dan geef ik nog meer dan wat er uitgegeven wordt aan ontwikkelingsgeld, dus kijk mij eens even goed zijn'.
Ik weet het, het klinkt nogal grof en ik heb er moeite mee, maar waar haal ik een andere mening vandaan? Niet uit het gedrag van de VVD en zijn aanhangers.
Op zijn allervriendelijkst gezegd gedragen ze zich als pragmatici die vinden dat er geld moet komen, wat zij dan moeten verdienen en daar geven ze dan nog iets van weg, als het consequenties heeft wat toch wel een beetje 'lullig' is.
Zie het klimaat.
Ik leg wegen aan om auto te rijden wat mij dan ?100 oplevert en dan geef ik ?1 voor de gevolgen van de klimaatsverandering. Dan ben ik hartstikke goed bezig, is dan ook hier het idee.
Iets anders dan geld lijkt helemaal niet meer mee te spelen.
Ik had eerder nog wel het gevoel dat iets anders ook nog meespeelde, liberalisme als ideologie, maar ik kan niet anders dan daarop terug te komen.
Zó muisstil als het is in de VVD over de samenwerking met de PVV. Het is gewoon beangstigend.
Iets is wel nog steeds héél herkenbaar.
De ongelofelijke overschatting van eigen controle.
Ach, die klimaatverandering, daar vinden we wel wat op.
Ach, die Wilders, die gebruiken wij gewoon even voor onze doeleinden.
Beleggers in clusterbommen zijn het, als het maar geld oplevert.
Morele ideeën? Een linkse hobby! Het gaat om de knikkers en IK WIL er CONTROLE over. Zo presenteer de VVD zich.
Dus ja, ach, kunst en cultuur, daar gaat heus nog wel een euro naartoe.
Is dit een moralistische mening?
Absoluut!!
Maar ik ga er dan ook vanuit dat het nastreven en proberen na te leven van morele waarden in het eigen belang is van IEDEREEN. -
Teun de Beuker, di 31 augustus 2010 13:05 Reageer op Teun
Wat een flauwekul verhaal.
Als ik kunst wil dan betaal ik ervoor zeg ik als liberaal!
Al die linkse subsidie terreur daar moet een eind aan komen.
Hoe botter de hakbijl in alle kunst en cultuur subsidie des te beter! -
Piet de Geus, di 31 augustus 2010 13:57 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Piet
"Als ik kunst wil dan betaal ik ervoor"
Vraag me niet wat het is, maar iets zegt me dat jij helemaal geen kunst wilt. -
YggY ..., di 31 augustus 2010 14:01 in reactie op Teun de Beuker Reageer op YggY
U heeft vast een poster van het Zigeunermeisje aan de muur hangen.
Of het jongetje met een traan in een onvervalste Oisterwijk-lijst. -
, di 31 augustus 2010 14:26 in reactie op YggY ... Reageer op
PokPokPok.
ECHT Oisterwijks eiken....LOL, Ygg. -
Mario Frieswijk, di 31 augustus 2010 12:45 Reageer op Mario
Ik vind het bovenstaande artikel een forse versimpeling.
Om te beginnen worden veel (zo niet de meeste) cultuursubsidies door lagere overheden gegeven. Bezuinigen op het nationale budget, is dus nooit de doodsteek voor cultuur.
Ten tweede is het voor mij geen uitgemaakte zaak dat subsidies de beste manier zijn voor het beoogde doel. Er zijn andere middelen (mn fiscale) die effectiever én minder arbitrair zijn dan subsidies.
Ten derde is voor een groot deel van de Nederlanders de gesubsidieerde cultuur financieel onbereikbaar. Een koppeling tussen subsidie en toegangsprijs, wat in andere landen gewoon is (bv musea in GB) kennen we niet. De minder vermogende Nederlanders betalen dus wel voor cultuur, maar hebben toch geen toegang. -
Kees Gelijkhebber, di 31 augustus 2010 12:57 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Kees
Zeer goed betoog. Hoeveel mensen zullen er op de VVD hebben gestemd om behoud van de cultuursubsidies.
-
Nico ., di 31 augustus 2010 14:05 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Nico
Het zullen er niet veel geweest zijn denk ik.
-
Rouane Rabbit, di 31 augustus 2010 14:23 in reactie op Nico . Reageer op Rouane
---[Het zullen er niet veel geweest zijn denk ik. ]----
Ik ga zelf regelmatig naar de Stopera, van driekwart van de mensen kun je zeggen dat ze eerder VVD stemmen dan SP.
Noem het een linkse hobby, maar ik noem opera eerder een rechtse hobby.
In VVD-kring beseft men nog niet volledig wat er aan de gang is in Den Haag, maar ze zullen het binnenkort snappen. Maar dan is het te laat, vrees ik, en dan zal Nederland weer op een terrein bekendheid verliezen.
------------
Zo'n man als Jaap van Zweden, zonder subsidie had nooit iemand van hem gehoord, nu dirigeert hij de meest beroemde orkesten ter wereld.
Wat denk je dat dit voor het zakenleven betekent. Als proleten het voor het zeggen krijgen, dan sterft de economie een snelle dood.
Laat dat even aan de PVV-ers meegedeeld zijn. -
Teun de Beuker, di 31 augustus 2010 14:44 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Teun
Ik moet je gelijk geven, ik zie de stratenmaker, putjesschepper of vuilnisman inderdaad niet zo snel naar de opera gaan.
Laat staan het gros van de (niet nederlands pratende) allochtonen.
Maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat om die walgelijke
subsidies die links regerend nederland altijd als Sinterklaas uitdeeld.
De VVD staat voor "Free Enterprise. Vrijheid van ondernemen, vrij vertaald. Dat betekend o.a. je eigen broek ophouden en als dat niet lukt ga je zelf maar de boer op om bij het bedrijfsleven geld los te peuteren.
Kunst en kultuur is niet het monopolie van de overheid! -
YggY ..., di 31 augustus 2010 14:56 in reactie op Teun de Beuker Reageer op YggY
Laat staan het gros van de (niet nederlands pratende) allochtonen.
=========
Gosh, maar 144 personen.
Ik dacht aan de commentaren hier te lezen dat het er veel meer waren. -
Timo het Ruimteaapje, di 31 augustus 2010 15:44 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Timo
Teun schrijft:
"Maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat om die walgelijke
subsidies die links regerend nederland altijd als Sinterklaas uitdeeld."
Waarom toch altijd weer dat fabeltje verspreiden dat het "links" is die subsidieert? Alsof er tijdens de vele kabinetten waarin de PvdA niet vertegenwoordigd was (en dat waren er de afgelopen dertig jaar heel veel) geen subsidies werden gegeven. Wat is sowieso "links" in dit opzicht? -
Rouane Rabbit, di 31 augustus 2010 15:51 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Rouane
---[Maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat om die walgelijke
subsidies die links regerend nederland altijd als Sinterklaas uitdeeld.]---
Je bedoelt dat subsidie aan het Concertgebouworkest of de De Nederlandse Opera wel kan, maar dat walgelijke subsidies niet kunnen. Nu ben ik wel benieuwd wat jij walgelijk noemt.
En wat we besparen als we die afschaffen.
Ik hoor het graag. -
G.B. Piranesi, di 31 augustus 2010 16:12 in reactie op Teun de Beuker Reageer op G.B.
. . niet zo snel naar de opera gaan. Laat staan het gros van de (niet nederlands pratende) allochtonen
- - - - - - -
De bekendste opera's worden in het Italiaans of Duits gezongen. -
Jan B, di 31 augustus 2010 17:18 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Jan
Ik stel voor dat alle subsidies aan het bedrijfsleven per direct worden afgeschaft. Daar gaan namelijk miljarden in om. Als een bedrijf echt niet voor zichzelf kan zorgen dan heeft het geen bestaansrecht. Zo tevreden?
-
, wo 01 september 2010 08:07 in reactie op Jan B Reageer op
Inclusief alle steun aan voetbalclubs.
Graag. -
Joop Pooj, di 31 augustus 2010 12:27 Reageer op Joop
Misschien willen die VVD-ers ook wel maatregelen nemen die indruisen tegen het dircte eigenbelang (hypotheekrenteaftrek discussie bevestigt dat niet). En met dik 100 euro subsidie per operabezoeker per operavoorstelling valt daar wat voor te zeggen. Volgens mij is niemand tegen redelijk doelmatige subsidies voor kunst, maar wel tegen het middels subsidies in stand houden van allerlei schouwburgen en musea in middelgrote of zelfs kleine gemeentes. Ik zou wel eens staatjes van bezoekers per dag en bezoekers per medewerker van alle musea en schouwburgen en toneelgezelschappen willen zien en dat afgezet tegen subisidies die er ontvangen worden.
Grappig, Plasterk kwam ooit in Zomergasten met een fragment van Yes Minister om te argumenteren dat juist opera en wellicht toneel minder subsidie zouden moeten krijgen omdat vooral de beter opgeleide en beter verdienende garen spinnen bij dergelijke subsidies. Nu het links incl Plasterk even niet uitkomt, is dat geluid verstomd. -
YggY ..., di 31 augustus 2010 12:17 Reageer op YggY
Het kan niet echt lang meer duren voordat de PVV-simplisten zich hier gaan melden om te verkondigen dat cultuur van huis uit een linkse hobby is en die moeten dus afgeschaft worden.
Want een PVV-stemmer-volger houdt niet van mooie dingen. -
Contra Sinister, di 31 augustus 2010 12:49 in reactie op YggY ... Reageer op Contra
gaap
-
Contra Sinister, di 31 augustus 2010 13:03 in reactie op YggY ... Reageer op Contra
Als ik het artikel goed lees wordt er op een rijksbudget van 1.000.000.000 euro's zo'n 20% bezuinigd. Dan blijft er dus 800.000.000 euro's over. Vanwaar dat men hier roept dat de VVD e.e.a. wil afschaffen? ik vind 800.000.000 euro's nogal wat. Verder ben ik het eens - als sporadisch concertgebouwbezoeker zondagmatinee - dat het liberale en D66 publiek aldaar oervertegenwoordigt is. Al verhoogt men de abonnements- of toegansprijzen met nog 50%, dan nog zit het vol en staan ze met de voeten buiten.
-
Joop Schouten, di 31 augustus 2010 12:16 Reageer op Joop
'VVD-Boekhouders', zoals Mark Harbers, kijken waarschijnlijk slechts naar de eindcijfers, hebben dus blijkbaar angst voor 'de gewone man' (lees: stemmen), missen het overzicht van onze culturele economie als geheel en zien het belang van kunst niet in.
Dit bij elkaar lijkt me een groot gebrek aan inleving- en (dus) beoordelingsvermogen.
En hij is hoogleraar?
Ik ben benieuwd wat jij aan de wand heeft hangen.
Waarschijnlijk alleen maar statistieken en een VVD-vlag.
En op z'n muisgrijze bureau een cactus. -
Fatima Bloodhooft, di 31 augustus 2010 12:14 Reageer op Fatima
Ach, Cultuur is voor de rijken. Voor de anderen slechts een Linkse Hobby.
-
Harry de Zomer, di 31 augustus 2010 12:14 Reageer op Harry
Zucht. Gaan we weer. Ik doe alvast een voorzet: Kulturkammer.
-
Zjen Zen, di 31 augustus 2010 11:51 Reageer op Zjen
Door de linkse hobby zijnde cultuur te annexeren van de PVV wil de VVD die stemmers winnen.
Opportunisme ten top.
En dat gaat ten koste van onze beschaving.
Kunst en cultuur is een kenmerk van beschaving.
Als je dat afbreekt breek je ook de beschaving af.
Ik wil dat niet.
Ik wil een land met kunst, cultuur en beschaving. -
Amarinde Bovendorp, di 31 augustus 2010 11:47 Reageer op Amarinde
Met moeite gelezen dit stuk, hier en daar te abstract en warrig.
De strekking kan ik volgen en klopt ook wel.
Zo ik het zie zit het struikelblok meer bij de bezuinigingsdrift nu er een VVD regering aan zit te komen.
Meer een kwestie van ongehoord en zonder naar de lange termijn effecten te kijken maatregelen nemen die het totaal bedrag van de bezuinigingen laat halen.
De VVD heeft een prestige job aangenomen en moet slagen.
Wat het gaat kosten is een item voor morgen, alles is te herstellen.
Er zijn al een aantal VVD bezuinigingen die het CDA blokkeert en ergens zal dan dat bedrag vandaan moeten komen.
Dan is kunst en cultuur van ondergeschikt belang omdat men ervan uitgaat dat deze branche onvoldoende draagvlak en inbreng in de economische groei heeft.
Niets is minder waar maar dat zal de toekomst ons leren. -
Aert Willem d'Holbach, di 31 augustus 2010 17:56 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Aert Willem
Over warrig schrijven gesproken: wat bedoelt u nu hier precies mee?
-
Ton evertsen, di 31 augustus 2010 11:44 Reageer op Ton
ik heb enige wantrouwen tegen deze cijfers, 15 miljoen mensen ?
maar goed dan nog er is een groot verschil tussen voor of tegen cultuur zijn en voor of tegen subsidiëren te zijn -
Mw. Oeverloos, di 31 augustus 2010 11:41 Reageer op Mw.
"dat er 7 miljoen actieve kunstbeoefenaars zijn in ons land."
Dat is inclusief de kleuterschoolkleurboekvullers, Bob Rossers en de iedereenkanschilderenvanravensburgerkliederaars, mag ik aannemen? -
, di 31 augustus 2010 11:59 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op
Er zijn ook mensen die piano spelen, kinderen op blokfluitles, kminderen op saxofoonles,kinderen op accordeonles, kinderen in een koortje, toneelverenigingen, koren, orkestjes etcetc.
Ik denk dat je een heel end komt als je doe ook meerekent.
Dat kun je geen kunst/cultuur noemen misschien.
Ik noem dat wel zo. -
Mw. Oeverloos, di 31 augustus 2010 12:19 in reactie op Reageer op Mw.
Ook mijn kinderen mochten vroeger graag tussen de schuifdeuren hun kunsten aan opa en oma laten zien, maar dat noem ik toch echt vrijetijdsbesteding. Met kunst of cultuur heeft dat, een enkeling daargelaten, net zoveel te maken als een ommetje met de hond lopen met sport.
-
YggY ..., di 31 augustus 2010 12:29 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op YggY
Ik denk dat de papa en mama van de kleine Mozart hem wel eens achter die verdomde piano of spinet hebben getrokken met de opmerking, hou eens een keer op met dat gepiemel.
De papa en mama van Rembrandt zullen vast wel eens vertwijfeld met de handen in de lucht hebben gestaan als de kleine Rembrandt weer eens helemaal onder de verf zat.
Dus voordat alle papa's en mama's hun kinderen nou achter hun fröbelwerkjes wegrukken, ik zou er nog even mee wachten. -
Mw. Oeverloos, di 31 augustus 2010 12:44 in reactie op YggY ... Reageer op Mw.
De allerbeste kunstenaars hadden vaak een belabberd, armoedig leven, misschien is dat juist wel een stimulans die nodig is om een goede kunstenaar te worden.
Zo bezien is het juist heilzaam voor de kunst de subsidies totaal af te schaffen. -
Zjen Zen, di 31 augustus 2010 13:06 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Zjen
Ja, die ken ik wel; je moet lijden om grote Kunst te kunnen voortbrengen. Grijns.
Hoe calvinistisch. -
, di 31 augustus 2010 12:38 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op
Nee, hoor.
Het brengt ze bij dat toneelspelen leuk, maar ook niet makkelijk is.
Dat is het startpunt waarna ze zoetjesaan gaan leren kunst te waarderen.
Waardering van kunst komt niemand aanwaaien, wordt je er in je jeugd niet mee geconfronteerd heb je er later ook geen plezier van.
Dat heet culturele opvoeding, of muziekles, of schilderles, of toneelles, als je wilt. -
Rob Geurtsen, di 31 augustus 2010 12:04 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rob
Inderdaad mevrouw Oeverloos, die mensen kopen dus allemaal kunstgerelateerde materialen en boeken, etc.wat dus de economische waarde van de kunstensector aangeeft.
Kunst en Kunst zijn niet altijd dezelfde dingen. uw arrogantie om Kunst en Kunst niet onder één noemer te kunnen zien, is bedroeend en leidt tot het soort domheid van bezuinigen op één van de belangrijkste middelen om jong en oud met emoties in alle vormen te laten kennismaken. -
Mw. Oeverloos, di 31 augustus 2010 12:38 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Mw.
Dus omdat die mensen anders voor hun kinderen geen pot vingerverf meer kopen mag de subsidie op kunst niet verdwijnen?
-
Rob Geurtsen, di 31 augustus 2010 15:27 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rob
Met Zoet,
ben ik het eens dat er een groot economisch rendement (ROI) kan zijn op subsidie van kunsten (in de breedte). Als dat betekent vingerverf kopen, dan hoort dat er ook bij. -
x x, di 31 augustus 2010 12:56 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op x
Inderdaad mevrouw Oeverloos, die mensen kopen dus allemaal kunstgerelateerde materialen en boeken, etc.wat dus de economische waarde van de kunstensector aangeeft.
=========================================================
In dat geval doen er denk ik wel 15 miljoen mensen aan sport.
Want wie heeft er niet eens hardgelopen, gezwommen of tegen een bal aangetrapt... -
, di 31 augustus 2010 14:28 in reactie op x x Reageer op
Nou, en de sport wordt immers ook op megawijze gesubsidieerd???
-
Piet de Geus, di 31 augustus 2010 12:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet
"één van de belangrijkste middelen om jong en oud met emoties in alle vormen te laten kennismaken"
Je bedoelt de tranen met tuiten? -
x x, di 31 augustus 2010 13:00 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op x
Er zijn heel erg veel Nederlanders (er gaan jaarlijks 15 miljoen mensen naar een voorstelling, dat is meer dan naar voetbalwedstrijden)
=====================================================
Graag even specificeren... 15 miljoen naar betaalde voorstellingen?
Is dat inclusief popconcerten? Of voorstellingen op de school etc etc
Dat is meer dan naar voetbalwedstrijden...
Alleen betaald voetbal? Of incusief zaterdag en zondagamateurs? Of kijken naar de trainingen? Of incl op zaterdag naar je zoontje kijken?
Zo word de statistiek al snel een leugen. -
Rob Geurtsen, di 31 augustus 2010 15:26 in reactie op x x Reageer op Rob
Ik heb neer nooit niet geschreven over 15 miljoen nederlanders die naar voetbal gaan. etc.
-
Piet de Geus, di 31 augustus 2010 13:08 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet
Goed om het belang van kunst en cultuur op verschillende niveaus te benadrukken. Rinnooy Kan toont wederom dat hij weet wat het echte ondernemersbelang is: "juist in tijden van crisis te investeren in kennis en creativiteit".
Het is bezopen om over 7 miljoen actieve kunstbeoefenaars te spreken, maar het is wel deze "breedtekunst" (naar analogie van de breedtesport) die de basis legt. En uiteraard moet er dan ook een circuit zijn waarlangs mensen uit de basis omhoog kunnen klimmen: die op zich weinig bezochte musea in de provincie hebben (naast commerciële galerieën) wel degelijk een functie als springplank. Hetzelfde geldt voor het circuit van poppodia. -
Rob Geurtsen, di 31 augustus 2010 12:06 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rob
Het sterke aan het betoog van Zoete is dat hij glashard opportunistisch economische argumenten aandraagt en daarbij voorbijgaat aan de kernwaarde van kunst in beschaving: namelijk de educatie en het entertainen van mensen.
-
Frederik de 8e, di 31 augustus 2010 12:53 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Frederik
hier ga je heel tactisch voorbij aan de vraag die je gesteld werd.
-
Rob Geurtsen, di 31 augustus 2010 15:39 in reactie op Frederik de 8e Reageer op Rob
Al eerder geschreven en het is een kwestie van argumenten van Zoet herhalen.
Ja, als mensen vingerverf kopen doordat ze naar het tropenmuseum de tentoonstelling over kleu gaan zien, of verkleedkleren en clownsneuzen nadat papa en mama een voorstelling bij het nationaal Toneel hebben bezocht, dan is dat een ROI van de subsidie aan het NT.
Het ROI is heel wat anders dan de discussie of iets KUNST is of niet... Zoet heeft een economische bijdrage gedaan en ik suggereerde in mijn eerste reactie al dat doordat hij "glashard opportunistisch economische argumenten aandraagt" Kunst liefhebbers tegen de borst stuit. Maar als baasje van de Schouwburg vindt ik het ens terke move.
Voor economische leken is het misschien raar dat bezetting van het openbaar vervoer en parkeerplaatsen 's avonds verbeterd door subsidie aan de Kunst, en dat het ook bijdraagt aan CO2-uitstoot.
Op die manier denken over onze uitgaven en bezuinigingen is iets wat we nog moeten leren buiten de studeerkamers.
Zoet's bijdrage is daarom verfrissend. -
Piet de Geus, di 31 augustus 2010 12:57 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Piet
Het schijnt dat zelfs Janneke Brinkman is meegerekend en ieder 'wie wil er in mijn kijkdoos kijken'-kind. En laten we ook al die typjes niet vergeten die lekker bezig zijn met klei of creatief met kurk.
-
Hans van der Helm, di 31 augustus 2010 11:34 Reageer op Hans
Met interesse het stuk gelezen en het is de waarheid.
Als wij (nu wat minder door omstandigheden) naar een ballet voorstelling gingen of zo af en toe naar een concert zag je en sprak je veel VVD sympathisanten en minder mijn partijgenoten (PvdA).
Als het inderdaad onbetaalbaar wordt om nog zulke of andere voorstellingen of evenementen bij te wonen zal onze cultuur verschralen.
Maar ja de VVD wil zeker een "cultuurbarbaar" worden.
Hoe diep kan je niet zakken ?????
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
5614 x bekeken Korte Scan
Reageer (281) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4802 x bekeken Korte Scan
Reageer (212) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4172 x bekeken Korte Scan
Reageer (51) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3616 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3563 x bekeken Korte Scan
Reageer (220) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3270 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3240 x bekeken Korte Scan
Reageer (36) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3106 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2901 x bekeken Korte Scan
Reageer (187) Politiek Twitter -
Wie help je door in een brievenbus te pissen?
Theo Brand Nu de PVV een meldpunt heeft geopend is het toch relevant om ons nationale geheugen weer wat op te frissen. Als een zeepblokje in ons nationale urinoir zeg maar
2839 x bekeken Korte Scan
Reageer (76) Politiek Twitter

