za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Jelmer Staal Word fan Abonnement
28 mei 2010 Reageer (67) 1578 x bekeken Politiek
VVD: 'Handig met Geld'
Hoe je 11 miljard bezuinigt op de sociale zekerheid zonder dat de sociale zekerheid er iets van merkt – dat gaat me de pet te boven.
Nou, ik moet het de VVD mee geven. Die lui zijn handig met geld. De VVD is kampioen bezuinigen. Dat waren ze altijd al, maar nu gaat er pas echt gesneden worden. Zelden hadden onze rechtse vrienden een programma waarbij zo veel bezuinigd wordt.
Alleen al van de sociale zekerheid gaat 11 miljard af. 11 miljard, dat is toch maar mooi 11.000 miljoen. Dat zijn nog eens bedragen waar je mee thuis kunt komen. En het meest mooie is dat het niemand geld kost!
Natuurlijk, dat nare EO programma probeerde de kiezer iets anders wijs te maken. Een bijstandsmoeder gaat er enige honderden euro’s per jaar op achteruit, een gezin met een gehandicapt kind enige duizenden euro’s. Maar dat is niet waar, stelde Mark Rutte meteen. Tendentieuze berekeningen!
Daar heb ik bewondering voor. Zelf doe ik ook wat in de politiek, en daar heb ik geleerd dat bezuinigen betekent dat je ergens minder geld aan uit geeft. En dat er dus ook minder kan gebeuren. Hoe je 11 miljard bezuinigt op de sociale zekerheid zonder dat de sociale zekerheid er iets van merkt – dat gaat me de pet te boven. Die lui van de VVD zijn echt handig met geld.
Er is maar een beroepsgroep die ook zo handig met geld is: de bankiers. Natuurlijk, dat kost een keer een kleine crisis. Oeps. Maar voor de rest: gratis geld! Je lijkt wel gek als je niet leent. Vooral bij de DSB waren ze goed met geld. Nu ik er over na denk snap ik wel wat mannen als Gerrit Zalm en Frank de Grave daar in het bestuur deden. Die voelden zich daar begrepen.
Het lijkt me een uitstekend idee dat er weer een VVD’er minister van Financiën wordt. DSB ervaring is een pré. Die goochelen zo de begroting weer op orde, zonder dat iemand er wat van merkt. En ze leefden nog lang en gelukkig.
Laatste Reacties (67) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
uitgeschreven uitgeschreven, ma 31 mei 2010 22:22 Reageer op uitgeschreven
Ach, als de VVD echt iets wilde doen aan het snel terugbrengen van het begrotingstekort dan kan ik er nog wel een paar bedenken. Allereerst verwijder het hele defensiebudget omdat ons land op geen enkele wijze nog door een conventioneel leger wordt bedreigd. Daarmee is niet alleen de JSF overbodig geworden maar kunnen we het huidige straaljagerpark ook nog doorverkopen aan armlastige maar oorlogszuchtige landjes. Om van alle andere bepantserd gerei maar te zwijgen. Nummer twee: vervang het hele Koninklijk Huisverhaal door een niet-politieke lintenknippende en staatsbezoeken organiserende president die wegens het ontbreken van grote verantwoordelijkheden het best met een halve Balkenende norm qua inkomen kan doen. Nummer drie: stop onmiddellijk met alle miljarden kostende en nooit meer terug te verdienen projecten als de Olympische Spelen van 2028 en Wereldkampioenschap Voetbal in joost-mag-weten-wanneer. Vier: leer mensen na te denken over het gegeven dat van je leven genieten ook een zaak van grote waarde is, van grotere waarde dan het steeds maar weer verder willen opkrikken van je koopkracht zonder dat je daardoor nog over voldoende tijd voor ontspanning beschikt om nog met al dat speelgoed dat je zo verwerft te kunnen genieten (om van de liefdevolle opvoeding en begeleiding van je eigen kinderen maar te zwijgen).
Ik kan me een heel mooie wereld voorstellen met heel veen bezuinigingen die geen mens van goede wil kwaad zouden doen. De VVD jammer genoeg niet, die wil alleen maar alsmaar meer van hetzelfde vooral voor hen die al zoveel hebben. -
Janssen zelf, ma 31 mei 2010 20:08 Reageer op Janssen
"Ik noemde de leenreclames slechts als voorbeeld om aan te tonen, dat de VVD niet de enige partij is, die weet dat geld eerst moet worden verdiend, voordat je het uit kunt geven. En als je dit dan zo goed weet, is het ongerijmd om reclame te maken om precies het tegenovergestelde te doen."
Ik kan er moeilijk een touw aan vast knopen wat je hier vertelt. Ik haal er een onduidelijke koppeling uit, tussen de VVD en het uitzenden van leenreclames.
"Verbieden van leenreclames mag dan misschien niet de oplossing zijn, maar het was ook niet de oorzaak van de kredietcrisis. Nee, die werd veroorzaakt door mensen, die 'handig' zijn met geld. Reuzehandig, zelfs, want de mensen die belazerd zijn, mogen er voor opdraaien. Dubbel genaaid houdt beter. "
1001 redenen waarom dat we een krediet crisis hebben.
Van de Amerikaanse regering die vond dat iedere Amerikaan een huis moest kunnen kopen, tot Goldman Sachs vs Lehman Brothers en het falen van het toezicht.
Maar om nou net te doen dat die miljoenen "doodnormale" Nederlanders alleen slachtoffer zijn, gaat me wel erg ver hoor. Van die types die hun eigenwaarde halen uit het feit da ze mooiere, duurderde badkamertegels hebben dan de buren, en daarvoor maar een extra lening voor afsluiten. Dat natuurlijk bovenop die hypotheek, gebasseerd op 6 keer het jaarsalaris, waarvan het contract is getekend zonder die 15 pagina's kleine letters door te lezen. Ondertussen weten ze je wel precies te vertellen wat de meest gunstige rentestanden zijn, hoeveel HRA ze per jaar hebben, hoeveel de prijs gaat stijgen, etc...
En als het dan mis gaat, moet de rest van Nederland maar ff bijspringen... -
uitgeschreven uitgeschreven, ma 31 mei 2010 22:44 in reactie op Janssen zelf Reageer op uitgeschreven
Ik vermoed dat je je hier toch wat vergist. Het feit dat mensen lenen is niet direct het probleem, het kan zelfs leiden tot een sneller stijgende welvaart. Het probleem komt pas als mensen lenen zonder een reëel perspectief te hebben om het geleende op de overeengekomen termijnen terug te betalen. En dat is wat er in de VS misging: men leende geld voor de aankoop van huizen zonder enigerlei zekerheid dat de kopers aan hun verplichtingen zouden kunnen voldoen. Niet doordat ze onverwachts pech hadden en hun baan verloren, maar gewoon omdat ze ook ten tijde van de koop al niet in staat waren de juiste aflossingen te doen.
-
daniel teeboom, ma 31 mei 2010 10:15 Reageer op daniel
Kijk het gaat zo:
Als je heel begaan bent met mensen dan zorg je ervoor dat er veel uitkeringen zijn en dat die uitkeringen hoog zijn. Helaas neemt dan de motivatie om te werken af, voor zowel de werkenden als de ontvangers van de uitkeringen. Met als gevolg dat de belastingen steeds maar omhoog moeten om al die uitkeringen te kunnen betalen, waardoor de motivatie om te werken nog meer afneemt en de hele samenleving een process van verelendung door gaat. Maar dat is niet erg, je bent immers zo ontzettend begaan met mensen.
Als je daarentegen een gemene griezelige VVD'er bent wil je zo min mogelijk uitkeringen en die uitkeringen die je hebt wil je zo laag mogelijk houden. Dat wil je, niet alleen omdat je graag het bloed van kinderen drinkt, maar ook omdat je mensen op de manier prikkelt om te werken. Een uitkering kan dan geen permanente situatie worden. Hierdoor zullen er meer mensen gaan werken waardoor zowel de kosten dalen als dat de inkomsten toenemen en de belastingen omlaag kunnen wat de motivatie om te werken nog meer zal doen toenemen waardoor die mensen die echt hulp nodig hebben ook echt kunnen worden geholpen.
Maarja, alleen als je een babyvretende VVD'er bent natuurlijk. Ik stem wel eens op de VVD, ik vermorzel dan ook regelmatig kleine schattige pluizige beestjes met gigantische puntige hamers. -
sam tosha, ma 31 mei 2010 21:08 in reactie op daniel teeboom Reageer op sam
Uitkering voor een alleenstaande op dit moment: 850 euro. Gaat u het daarvan doen?
Een anekdote ter illustratie van de op zijn zachts uitgedrukt naïeve VVD kijk op inkomens: er was ooit een SP kamerlid die er een probleem van maakte dat zijn partij zijn salaris afroomde te behoeven van de SP pot tot een bedrag van 2000 euro. Waarop een VVD kamerlid reageerde: "Wat een belachelijk communistisch gedoe. Wie kan er nou in godsnaam rond komen van 2000 euro per maand." -
daniel teeboom, ma 31 mei 2010 09:58 Reageer op daniel
Maar het is juist wel de bedoeling dat je er wat van merkt. Dat prikkelt om te gaan werken.
De crisis is niet veroorzaakt door banken. Het is veroorzaakt door een overheid die banken de opdracht gaf leningen te verschaffen aan mensen die zulke leningen niet kunnen betalen. Na de bankencrisis hebben we nu een landencrisis. De banken wisten op een gegeven moment niet meer welke producten ze aan elkaar verkochten, maar overheden weten maar al te goed waar ze mee bezig zijn. -
Maria de Raadt, zo 30 mei 2010 17:47 Reageer op Maria
Top-column! Dit is precies het geluid dat links mist. Toch te gek voor worden dat de banken de wereld in een crisis hebben gestort - bekijk die Amerikaanse hoorzittingen eens en ze zeggen het zelf - en dat nu de partij van dergelijke bankiers weer de grootste is.
Zalm die even doodleuk verklaart dat hij de 30 miljard die wij aan zijn ABN Amro gegeven hebben niet gaat retourneren. Dat is meer dan de hele ontwikkelingshulp, kunst en al die andere favoriete VVD-bash onderwerpen bij elkaar kosten. -
Robert Follon, zo 30 mei 2010 14:21 Reageer op Robert
Logos, ethos, pathos Jelmer...
Man man man man... Als je met enig gebrek aan retorische vaardigheden (hullie hebben de crisis gemaakt) en zwakke onderbouwing (VVD = DSB = VVD) al raadslid in een middelgrote stad kunt worden, zie ik het heel somber in voor de politiek. -
Joop Schouten, zo 30 mei 2010 18:17 in reactie op Robert Follon Reageer op Joop
Leg dat eens uit.
Ik volg je niet. -
Jan L., zo 30 mei 2010 19:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Hou eens op je van de domme te houden Joop. Het staat er volstrekt duidelijk wat de mening van Robert is. Irritante manier van reageren, zeg gewoon of je het er mee eens bent of niet.
-
Joop Schouten, zo 30 mei 2010 22:54 in reactie op Jan L. Reageer op Joop
Herken je de soort vraagstelling Jan?
-
Jan L., ma 31 mei 2010 09:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Ja, die heb ik vaker gezien bij reageerders die niet in staat is zélf de discussie op gang te helpen. Dus houd je niet van de domme en zeg gewoon wat je ervan vindt.
-
Joop Schouten, zo 30 mei 2010 22:55 in reactie op Robert Follon Reageer op Joop
Ik heb nog steeds geen antwoord.
-
Robert Follon, ma 31 mei 2010 10:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Robert
Nou Joop,
Bij deze. Ongeacht ik linksch danwel rechtsch zou zijn, is het mijn mening dat de bijdrage van Jelmer van een stuitende simpelheid is. Joop.nl zou juist het 'contragewicht' worden tegen de hink-stap-sprong logica zoals gehanteerd wordt door o.a. geenstijl.nl.
Jelmer komt echter weg met: (A) de VVD bezuinigt 11 miljard op de sociale zekerheid, dat mag de VVD niet doen. (B) De banken worden bevolkt door VVD-ers, banken zijn slecht, (C) dus moeten VVD-ers ook slecht zijn. A wordt niet gestaafd, B is onbewezen en C is volkomen uit de lucht gegrepen (De Grave is zelfs in botsing gekomen over het beleid bij DSB). Inhoudelijk is dit een even flinterdun verhaaltje zoals vaak op geenstijl.nl wordt gepost.
Ik meen dat je als politicus in staat moet worden geacht verder te denken en analyseren dan dergelijke 'preken voor eigen parochie', ongeacht Jelmer nu PvdA, PVV of GL zou vertegenwoordigen. Ik erger me aan het feit dat op een site waar mensen 'geacht worden verder te denken' de kwaliteit niet veel hoger ligt dan bij de media waartegen joop.nl zich meent van te onderscheiden. -
Joop Schouten, ma 31 mei 2010 11:07 in reactie op Robert Follon Reageer op Joop
Bedankt.
-
Rouane Rabbit, ma 31 mei 2010 18:46 in reactie op Robert Follon Reageer op Rouane
---[Joop.nl zou juist het 'contragewicht' worden tegen de hink-stap-sprong logica zoals gehanteerd wordt door o.a. geenstijl.nl.]---
Jij bent bekend met het fenomeen, dat had ik al gelijk ingeschat.
---[Ik erger me aan het feit dat op een site waar mensen 'geacht worden verder te denken' de kwaliteit niet veel hoger ligt dan bij de media waartegen joop.nl zich meent van te onderscheiden.]---
Fijn dan dat we jou hebben om dit niveau omhoog te trekken.
Wat betreft het onderwerp. Bankiers zijn mensen, meestal van rechts-conservatief signatuur. Maar er zijn uitzonderingen.
Zalm was bankier bij de DSB, wist van alle ins en outs en is eigenlijk in mijn opinie wel medeplichtig aan de grootschalige zwendel die bij die bank plaatsvond. De Grave wist inderdaad niet hoe snel hij er moest wegkomen toen hij merkte wat er speelde. -
Jan L., di 01 juni 2010 09:50 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jan
[...]Jij bent bekend met het fenomeen, dat had ik al gelijk ingeschat.[...]
Jij blijkbaar ook, anders kan je die inschatting niet maken. Kortmo, zwaktebod, heeft de discussie ook niet nodig.
[...]Fijn dan dat we jou hebben om dit niveau omhoog te trekken.
Wat betreft het onderwerp. Bankiers zijn mensen, meestal van rechts-conservatief signatuur. Maar er zijn uitzonderingen.[...]
Bankiers zijn meestal van rechts-conservatief signatuur? Heb je daar ENIGE inhoudelijke onderbouwing voor, of is het echt enkel de onderbuik die hier praat?
Onthutsend dat gemiddeld Nederland niet het onderschied kan maken tussen de 5% beleidsmakers die de crisis hebben veroorzaakt en de 95% 'gewoon personeel' die hier verder niet of nauwelijks iets mee te maken heeft.
Zalm was bankier bij de DSB, wist van alle ins en outs en is eigenlijk in mijn opinie wel medeplichtig aan de grootschalige zwendel die bij die bank plaatsvond. De Grave wist inderdaad niet hoe snel hij er moest wegkomen toen hij merkte wat er speelde. -
Kees de Werker, zo 30 mei 2010 14:07 Reageer op Kees
Zet de lui die verantwoordelijk zijn voor de crisis eens bij elkaar en check hoeveel er VVD of van gelijksoortige buitenlandse partijen zijn. 90 procent? Wil je ze dat geintje nog een keer laten uithalen?
-
Florian Lichti, zo 30 mei 2010 13:15 Reageer op Florian
Jelmer: leg mij eens uit waarom de overheid al jaren STRUCTUREEL teveel geld uitgeeft en waarom niemand binnen de PvdA hierover spreekt?
Als elke Nederlander op deze manier zijn huishoudbudget zou beheren zouden we ALLEMAAL failliet zijn!
Maar nee.....u wauwelt verder over de VVD.....word eens wakker! -
Zjen Zen, zo 30 mei 2010 18:08 in reactie op Florian Lichti Reageer op Zjen
Als onderzoeker sociologie verwacht ik een meer gebalanceerde opinie van je Florian.
Je geeft de wetenschap een slechte naam.
Zou je niet beter je tong afbijten of je vingers afkappen? -
Jan L., zo 30 mei 2010 19:34 in reactie op Zjen Zen Reageer op Jan
Hij stipt anders wel een valide punt aan. De overheid, niet alleen in Den Haag maar ook in het land, heeft al vele jaren haar huishoudboekje dermate slecht onder controle dat de begrotingstekorten opgevangen moeten worden met lastenverzwaring. Als je het dan hebt over een gebalanceerd verhaal hoort dit zéker in de discussie thuis.
Maar goed, bovenstaande column is een platgereden opsomming van platitudes waarbij eigenlijk nog net niet opgeschreven is maar wel gesuggereerd wordt dat de VVD de hoofdschuldige is van de crisis. Meer dan dat staat er niet. Flauwekul uiteraard, maar het bekt wel lekker bij de achterban.
En even feitelijk, Frank de Grave was binnen no-time weg bij de DSB omdat hij de koers van het bedrijf niet steunde. Vergeet onze olijke krabbelaar uit het hoge Noorden er even bij te vertellen. En een beetje flauw sowieso, want we gaan het toch ook niet elke keer over Wim Kok hebben die als ware salonsocialist het credo 'links lullen rechts vullen' nieuw elan heeft gegeven als commissaris bij de ING? -
Wilbert Boeijen, zo 30 mei 2010 20:12 in reactie op Jan L. Reageer op Wilbert
Wat mij betreft zouden we het best nog over Wim Kok mogen hebben, hoor. Dat "rechts" vullen van hem met die commissariaten, waar u het over heeft, kwam namelijk pas nádat hij openlijk zijn (linkse) ideologische veren had afgeschud, 15 jaar geleden alweer.
Mij lijkt dat we het dan dus eens zijn, dat het probleem dus van "rechts" komt. Tja, en goh, wat hebben we zoal aan rechtse partijen in Nederland? -
Jan L., ma 31 mei 2010 09:55 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Jan
Dat is dan toch gek, 15 jaar geleden je linkse ideologische veren afdoen en vervolgens namens de PvdA toch nog de kabinetten Kok I en Kok II als minister-president leiden. Vreemd dat de PvdA hem dan naar voren schuift, als zíjn ideologie niet die van de PvdA zou zijn.
Maar ach, zo zijn er wel meer voorbeelden aan te halen hoor. Onze GL-vriend Rösenmuller die voor één dagje werk in de week 70.000 euro uit de zakken van de PAVEM klopte. Of PvdA'er Willem Vermeend die bij AFAB, verstrekken van veel te dure koopsompolissen zoals de DSB, als commissaris 'even' niet had opgelet de jaren ervoor. -
uitgeschreven uitgeschreven, ma 31 mei 2010 22:40 in reactie op Florian Lichti Reageer op uitgeschreven
Je zou eens een studie moeten maken van elk kabinet apart en dan moeten kijken welke kabinetten de staatsschuld het meest lieten oplopen. Ik heb dat gedaan en heb daarbij geconstateerd dat de grootste schuldenmakers de kabinetten met CDA en VVD waren, niet in de laatste plaats omdat ze elkaar niet in toom konden houden als het over defensie uitgaven ging.
De PvdA daarentegen kwam vaak aan de macht nadat een vorig kabinet waarin ze niet zaten de schulden torenhoog had laten oplopen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat dat dan tegen de wil van hun respectievelijke partners was. Zo was Zalm (VVD) een kampioen in het terugdringen van de staatsschuld maar wel in twee PvdA-VVD coalities. Dezelfde VVD die samen met het CDA absoluut niet in staat was om dergelijke bezuinigingen door te voeren.
Toch wordt in de propaganda net gedaan alsof rechts zo'n goede en zorgzame bewaker van het budget is en links maar uitgeeft. Dat is een wereldwijd verschijnsel, ook in de VS als je de democraten even gemakshalve voor links mag uitmaken wat in onze optiek zeker niet het geval is. Maar blijf dichter bij huis: kijk naar Griekenland: rechts heeft de kluit op een ongelofelijke manier belazerd en pas toen de socialisten aan de macht kwamen is aan de bel getrokken en worden nu de meest draconische maatregelen genomen die nodig zijn om het land weer financieel op poten te zetten. Maar het fabeltje, of beter gezegd de flagrante leugen dat links potverteerders zijn en rechts de gewetensvolle verstandige huishouders, dat zal vrees ik altijd wel in hun propaganda aanwezig blijven. Het is tenslotte altijd onverantwoord potverteren als je de minstverdienenden in de samenleving ook een beetje meer bij de welvaart wilt betrekken. Dan maar liever een extra miljonairsbeurs in Amsterdam georganiseerd, dat is fiscaal veel zinvoller. -
ron de boer, zo 30 mei 2010 11:49 Reageer op ron
Het is duidelijk de schrijver, zoals bij veel PvdA' ers, de mogelijkheid niet bestaat dat mensen uit een uitkeringsituatie gaan.
Het is moeilijk die mentale knop om te zetten. -
Jo As, zo 30 mei 2010 01:49 Reageer op Jo
tjongetjonge wat zijn socialisten een verbitterd soort mensen. heeft balkenende toch nog gelijk dat die maagzuurremmers er niet uit mogen.
-
Simon Broerse, zo 30 mei 2010 11:13 in reactie op Jo As Reageer op Simon
Je ziet het verkeerd, Jo. Maagzuur krijg je van zwaar tafelen en daar hebben onder het toekomstige kabinet nog maar heel weinig mensen last van. Gratis blijven alleen die dingen, waar de rijken behoefte aan hebben, heb je dat nu nog niet door ?
-
Rob Heusdens, za 29 mei 2010 19:42 Reageer op Rob
Het VVD is uiteraard een vorm van creatief boekhouden. Overal op bezuinigen, en niemand gaat er op achteruit.
-
Bernard A. Tikker, za 29 mei 2010 14:32 Reageer op Bernard A.
De link 'bankiers' -> DSB -> VVD is makkelijk gelegd. Lijkt een beetje op 'de crisis kwam van rechts'. Jammer alleen dat dhr. Staal zoveel woorden nodig heeft om dit uit te leggen. Niet heel erg overtuigend ook.
-
hans detorenkraai, zo 30 mei 2010 13:06 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op hans
de link sociale voorzieningen en de extreem hoge kosten en de PVDA is ook zo gemaakt denk nou eens na we zitten toch allemaal in de zelfde shit en schuldig zijn we allemaal in meer of mindere mate aan het potverteren.
-
Muxje Nestilo, za 29 mei 2010 12:16 Reageer op Muxje
Gavi, het is inderdaad een compliment voor de VVD. Want ze zijn inderdaad wat handiger met geld dan de andere partijen, en snappen tenminste dat je geld eerst moet verdienen voordat je het uit kan geven. Eerst maar eens even door de crisis heen komen, dan kunnen we weer leuke dingen voor de mensen doen. Verstandig economisch beleid dus, wat door het CPB beaamd wordt.
Overigens denk ik dat de effecten van die bezuinigingen inderdaad wel degelijk merkbaar zullen zijn. En ik juich dat toe. Een beetje nivellering is goed, iets met sterkste schouders en zo, maar in Nederland zijn we er te ver mee doorgeslagen. Prima dat dat straks iets wordt teruggedraaid. -
Wilbert Boeijen, za 29 mei 2010 14:32 in reactie op Muxje Nestilo Reageer op Wilbert
Als de VVD dan zo goed snapt dat je geld eerst moet verdienen, voordat je het uit kan geven, waarom lopen zij dan niet voorop om - ik noem maar iets - leenreclames te verbieden? Veel mensen komen namelijk in de problemen door het lenen van geld en als die niet snappen, dat je geld eerst moet verdienen, voordat je het uit kunt geven, kun je het lenen van geld niet aan hun eigen verantwoordelijkheid overlaten.
-
Zjen Zen, za 29 mei 2010 14:40 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Zjen
De SP heeft dit aangekaart en aan banden gelegd.
-
Wilbert Boeijen, za 29 mei 2010 16:11 in reactie op Zjen Zen Reageer op Wilbert
Ja, dat weet ik. Daarom zei ik het ook.
-
Janssen zelf, za 29 mei 2010 18:59 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Janssen
"Veel mensen komen namelijk in de problemen door het lenen van geld en als die niet snappen, dat je geld eerst moet verdienen, voordat je het uit kunt geven, kun je het lenen van geld niet aan hun eigen verantwoordelijkheid overlaten. "
Ik denk dat een kleine groep van de leners het inderdaad niet snapt, maar het overgrote deel wil het volgens mij niet snappen. Die koopt en leent er liever op los. Totdat ze in de problemen komen en de samenleving maar moet bijspringen om ze uit de brand te helpen.
Over het verbieden van die reclames...
DSB is failliet, en daarmee is ook 80% van de leenreclames verdwenen. Sommige problemen lossen zich vanzelf op. Daar hebben we geen verbod van de overheid voor nodig.
Sowieso raar dat de overheid zulke zaken op deze manier zou moeten reguleren. Wat is het volgende? Verbod van de fastfood ketens en de oud hollandse snackbar, omdat dit obesitas bevorderend is? Met een vettax gaan we natuurlijk al een beetje die richting uit. Omdat mensen niet de eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen over hun eigen gezondheid?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij konden mensen die verantwoordelijkheid 20/30 jaar geleden wel aan... -
Rob Heusdens, za 29 mei 2010 19:48 in reactie op Janssen zelf Reageer op Rob
"Ik kan me vergissen, maar volgens mij konden mensen die verantwoordelijkheid 20/30 jaar geleden wel aan..."
Neem van mij aan dat de gemiddelde mens veel dommer is dan menigeen bereid is toe te geven, en dat het hele pleidooi voor eigen individuele verantwoordelijkheid, dus stoelt op een geweldige misvatting.
We moeten terug naar collectieve verantwoordelijkheid.
Iedereen is zelf verantwoordelijk dat ie geen natte voeten krijgt, dat klopt, maar je kunt beter dijken bouwen dan iedereen een terpje laten bouwen. -
Wilbert Boeijen, za 29 mei 2010 19:54 in reactie op Janssen zelf Reageer op Wilbert
U dwaalt af.
Mijn punt was, dat de VVD niet als enige partij weet dat geld eerst moet worden verdiend, voordat het uitgegeven kan worden. Wat je vervolgens met die wetenschap doet, is een ander verhaal.
Voor u is het kennelijk geen probleem om leningen te verstrekken aan mensen, die het zich niet kunnen permitteren. -
Janssen zelf, zo 30 mei 2010 13:01 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Janssen
"U dwaalt af."
Klopt
"Mijn punt was, dat de VVD niet als enige partij weet dat geld eerst moet worden verdiend, voordat het uitgegeven kan worden. "
Gelukkig. Ik krijg namelijk af en toe de indruk dat de VVD wel de enige is.
"Voor u is het kennelijk geen probleem om leningen te verstrekken aan mensen, die het zich niet kunnen permitteren. "
Omdat ik reclames verbieden niet als oplossing voor dit probleem zie, vind ik het ook geen probleem dat mensen leningen aangaan die ze niet kunnen terugbetalen. Juist...
Om dit probleem af te vangen hebben we iets als BKR noteringen. Misschien moet je dit strakker aandraaien, en ook gebruiken voor bijvoorbeeld het afsluiten van abonnementen van mobiele telefoons.
Het verbieden van reclames is niet de oplossing. -
Wilbert Boeijen, zo 30 mei 2010 15:26 in reactie op Janssen zelf Reageer op Wilbert
Ik noemde de leenreclames slechts als voorbeeld om aan te tonen, dat de VVD niet de enige partij is, die weet dat geld eerst moet worden verdiend, voordat je het uit kunt geven. En als je dit dan zo goed weet, is het ongerijmd om reclame te maken om precies het tegenovergestelde te doen.
Verbieden van leenreclames mag dan misschien niet de oplossing zijn, maar het was ook niet de oorzaak van de kredietcrisis. Nee, die werd veroorzaakt door mensen, die 'handig' zijn met geld. Reuzehandig, zelfs, want de mensen die belazerd zijn, mogen er voor opdraaien. Dubbel genaaid houdt beter. -
sam tosha, ma 31 mei 2010 21:31 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op sam
De VVD ziet haar kans schoon nog meer geld bij de grote groep weinig hebbende vandaan te halen en dat geld linea recta door te sluizen naar zij die het meer dan genoeg hebben. De neo-cons in de VS zitten met een keiharde naar de plannen van de VVD te kijken. Zo bont hadden zij het zichzelf niet eens durven dromen.
-
R Fijnzo, za 29 mei 2010 10:25 Reageer op R
Ik denk dat Nederland in is voor een partij met visie! De boel bij mekaar houden door kwistig te blijven strooien met uitkeringen, subsidies en ambtenarenbaantjes is een doodlopend end.
-
, za 29 mei 2010 09:54 Reageer op
Ook ik ga op inkomen achteruit als ik op het VVD stem. Toch ga ik dit doen, want onder het linkse motto geld maakt niet gelukkig kies ik dan toch liever voor werk en persoonlijke ontwikkeling.
-
Sjouke Boonstra, za 29 mei 2010 10:02 in reactie op Reageer op Sjouke
Dus je gaat werken zonder daarvoor betaald te krijgen en daarom stem je op de VVD? Da's knap.
-
Zjen Zen, za 29 mei 2010 10:04 in reactie op Reageer op Zjen
De belofte, verkiezingsbelofte, van de VVD voor werk en persoonlijke ontwikkeling is gemaakt voor 2040.
De komende 4 jaar helpt de VVD de economie in een recessie door draconische en desastreuze bezuinigingen.
Er is geen enkele reden om te verwachten dat U over 4 jaar nog een baan heeft en U zult uw inkomen zien dalen naar een niveau waarvan U niet wist dat U ervan kon leven.
Maar troost U, oefening maakt de meester en ook U kunt Uzelf dan voor de kop slaan dat U erin getrapt bent. -
YggY ..., za 29 mei 2010 10:09 in reactie op Reageer op YggY
Al langer vraag ik me af hoe zomaar een profiel van een VVD-stemmer eruit ziet en u heeft mij de inzichten verschaft waar ik al bang voor was.
Ik stem VVD want da ga ik minder verdienen, briljant. -
Hans van der Helm, za 29 mei 2010 10:19 in reactie op Reageer op Hans
Ook ik ga op inkomen achteruit als ik op het VVD stem. Toch ga ik dit doen, want onder het linkse motto geld maakt niet gelukkig kies ik dan toch liever voor werk en persoonlijke ontwikkeling.
schrijft U.
Die ontwikkeling zult U hard nodig hebben maar ik hoop dat U daar de financiële middelen dan nog voor heeft.
Ik ga al jaren achteruit in mijn pensioen maar dat zal U een worst zijn neem ik aan.
Ik ben van de linkse solidariteit en U van de rechtse schreeuwers die ik mijn hele leven ben tegen gekomen maar niets van hun beweringen kunnen onderbouwen.
Ik wens U in ieder geval, na Uw ontwikkeling" veel wijsheid toe.
Ik zal het wel niet meemaken want dan ben ik al naar de eeuwige jachtvelden. Ik ben in 2040 104 jaar oud ;-)) -
Joop Schouten, za 29 mei 2010 14:32 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Joop
Gewoon blijven ademen Hans. Wie weet lukt het alsnog.
'We' zullen je wijsheid dan nog goed kunnen gebruiken.
Maar misschien wordt je wel 'uitgenodigd' om aan een verouderingsexperiment mee te doen door een commercieel ziekenhuis. Pardon, 'Medisch Centum'.
Via een loterij.
; ) -
, za 29 mei 2010 08:47 Reageer op
De VVD vergat ook even te vermelden dat die banen er pas rond 2040 zullen zijn.
Uit de brand ben je, als bijstandstrekker, de volgende dertig jaar op een houtje bijten totdat het - misschien - weer beter gaat. -
Nelma Franke fka Mark Mark, za 29 mei 2010 08:00 Reageer op Nelma Franke fka
Die zitten bij een ander topic:
http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/laatste_peiling_nova_vvd_blijft_stijgen/
"de VVD blijft stijgen". Gniffel
Maar jij mag geloven wat je wilt hoor. -
Nelma Franke fka Mark Mark, za 29 mei 2010 10:00 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Nelma Franke fka
Reactie op Gavi Mensch
-
, za 29 mei 2010 11:54 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op
Markje:
De uitglijer van Rutte was nog niet meegerekend...........gnuif......... -
Bas Haanstra, za 29 mei 2010 04:13 Reageer op Bas
Fantastisch stuk, lol!
-
Averechts oprecht, za 29 mei 2010 01:42 Reageer op Averechts
Omdat het u de pet te boven gaat net als Cohen en de rest van de PVDA,
zal de VVD deze verkiezingen glansrijk winnen, Nederland heeft namelijk vooral intelligentie nodig i.p.v. onrealistisch idealisme, en het gros van de Nederlanders begrijpt dat, vandaar dat ondanks de tendentieuze uitzending van netwerk de VVD opnieuw stijgt in de peilingen. -
Hans van der Helm, za 29 mei 2010 10:52 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Hans
een recht en een averecht wil zeggen dat averechts dus met de linker hand om de rechter pen wordt geslagen.
Ik zou mijn pseudoniem dus maar veranderen ;-))
Maar even terzake, U gaat er dus van uit dat iemand die links is niet tot de intellectuelen behoort, dan is Uw hoogmoed wel vreemd want iemand met een beetje intellect en solidariteit (dat heb je wel nodig) stemt met zijn hart en niet met zijn geldbuidel.
In mijn lange levenstijd heb ik met mijn gezin over de wereld gewoond (dus geen baan van 9 tot 5) 22 maal verhuisd van hot naar her en tussen de armoede gewoond en ook zelf armoede gekend.
De oorlog meegemaakt en daardoor 2 jaar school verloren maar op eigen kracht mijzelf ontwikkeld.
Die tijd gun ik U van harte en wellicht zal U dan heel anders denken over de rechtse draai die er aan zit te komen.
Ik blijf kiezen voor mijn wereld beeld die ik op 23 jarige leeftijd had en voor het eerst mocht gaan stemmen (1957) had er op die leeftijd al 19 maanden Nieuw Guinea (1953-54) op zitten en was ingezet bij de watersnood in februari 1953.
Hetgeen U schrijft doet mij denken aan blaaskakerij, probeer een beetje wijs te worden en te onderbouwen waarom U bij de VVD terecht bent gekomen want als U hun eerste beginselprogramma leest heeft U er niets te zoeken maar beginselprogramma's die zult U wel nooit gelezen hebben.
Fijne dag toegewenst.
Ik ga door met mijn "ere" baan mantelzorger voor mijn echtgenote wat ik al vele jaren met liefde vervul. -
Joop Schouten, za 29 mei 2010 01:13 Reageer op Joop
Whaaa, ha, ha, ha.
Me Too.
Onverbeterlijk scherp stuk. Eenvoudiger zou ik het niet kunnen uitleggen.
Bedankt Jelmer!
TOP -
karuna waaijer, za 29 mei 2010 00:17 Reageer op karuna
Toveren kunnen ze bij de VVD.
-
Gerard Flach, vr 28 mei 2010 23:47 Reageer op Gerard
Voorstel VVD: de sociale zekerheid kan omlaag als er meer banen zijn.
Simpele en elegante oplossing, toch?
Als we het toch over banken hebben: was het niet onze Wouter die 30 miljard (MIJARD!) overmaakte en daarmee iedere Nederlander E2.000 armer maakte? Waar komt dat geld vandaan? -
Gavi Mensch, za 29 mei 2010 00:52 in reactie op Gerard Flach Reageer op Gavi
De banen van de vvd zijn er zo'n 'kleine'400.000 hoor!!! Maar wel pas in 2040, dan is alles weer ok, Ikmag met aow hopelijk (88 ben ik dan) van de vvd, want ze gaan voor oudere werknemers wel banen zoeken maar of ik die vind?want vvd werkgevers willen zeker weten geen oudere als werknemer, in de zorg al helemaal niet, die bestaat dan niet meer ...... Zorg, Watis dat?
-
Gavi Mensch, za 29 mei 2010 00:55 in reactie op Gerard Flach Reageer op Gavi
Grappig 210 visits en 4 commentaren, veel vvd'ers die nog iets te smullen zochten bij Joop? En die even niets te zeggen hebben? oF het stukje als een compliment hebben opgevat?
Lekker artikeltje meneer Staal! -
Irma Noord, za 29 mei 2010 01:50 in reactie op Gavi Mensch Reageer op Irma
De gedachte alleen al dat die VVDagobertjes handenwrijvend zitten te lachen over hoe het klootjsvolk er zelf voor kiest om volgend jaar niet uitgeknepen maar uitgewrongen te worden.
Bijstandsmoeder die voor gehandicapt kind zorgt: -520 euro
Ondernemer met 180.000 euro jaarloon, + 1.800 -
Rob Heusdens, za 29 mei 2010 19:44 in reactie op Gerard Flach Reageer op Rob
"Als we het toch over banken hebben: was het niet onze Wouter die 30 miljard (MIJARD!) overmaakte en daarmee iedere Nederlander E2.000 armer maakte? Waar komt dat geld vandaan?"
Uit jouw achterzak (en de mijne). -
Rouane Rabbit, ma 31 mei 2010 18:48 in reactie op Gerard Flach Reageer op Rouane
---[Voorstel VVD: de sociale zekerheid kan omlaag als er meer banen zijn.
Simpele en elegante oplossing, toch?]---
De VVD heeft 400.000 banen beloofd voor 2040. Dit zijn 12.000 banen per jaar. We hebben een werkeloosheid van 460.000. Dus in 2015 hebben we als het plan VVD wordt uitgevoerd een werkeloosheid van ongeveer 410.000
Wat zijn we blij met de VVD -
sam tosha, ma 31 mei 2010 21:22 in reactie op Gerard Flach Reageer op sam
Sure het is de schuld van Bos dat banken er een Casino spelletje op na houden en vervolgens hun hand op houden met in de andere hand een dreigement de boel op de fles te laten gaan.
Bos stond voor geen andere keus erger te doen voorkomen en voor enige vorm van controle te zorgen. Laatste was wishful thinking, de criminelen van ING gaven zichzelf nog geen jaar erop keihard 40% meer bonussen omdat ze zo hard gewerkt (waar hoor ik deze kreet meer) hadden en Herr Zalm verkondigt vorige week doodleuk dat de ABN AMRO de bail out niet gaat terug kunnen betalen.
Dit is niets meer en niets minder dan financieel terrorisme. Het terrorisme wat de VVD omarmd en beloond. De aandacht afleidend aan lui uitkeringsvolk en kwaadwillende bontkraagjes. Die ofwel geprikkeld ofwel kei en kei hard aangepakt zouden moeten worden. -
Rob Geurtsen, vr 28 mei 2010 22:56 Reageer op Rob
Mooie humor. Mijn helden van vandaag Samsom en Staal.
Klinkt trouwens mooi als naam voor een duo.
. -
Piet de Geus, za 29 mei 2010 01:21 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet
Klinkt meer als een boek van Jan de Hartog: beetje achterhaald door de tijd.
-
uitgeschreven uitgeschreven, ma 31 mei 2010 22:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op uitgeschreven
Helaas is het boek "Het Ziekenhuis" van Jan de Hartog dat de wantoestanden in Amerikaanse ziekenhuizen beschrijft nog net zo actueel als toen het beschreven werd. Was het maar anders! Maar wie weet, zullen de eindeffecten van Obama's Health Bill er uiteindelijk een einde aan maken. De tijd zal het leren.
-
Censuur Joop, zo 30 mei 2010 18:28 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Censuur
Klinkt erg bijdetijds.
Een beetje als Superman en Spiderman. ;)
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8139 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7679 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6109 x bekeken Korte Scan
Reageer (197) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5664 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5227 x bekeken Korte Scan
Reageer (444) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5147 x bekeken Korte Scan
Reageer (250) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4761 x bekeken Korte Scan
Reageer (160) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3424 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3132 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2979 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

