Bio Bekijk alles van Harry van Bommel Word fan

Harry van Bommel

Harry van Bommel Tweedekamerlid SP

31 december 2010 Reageer (52) 1085 x bekeken Wereld RSS

VS tolereert perverse orgaanhandel gevangenen

Levenslang veroordeelde zussen komen uit het gevang wanneer zus Gladys haar nier afstaat aan Jamie. Waarom? De nierdialyse van Jamie kost de staat teveel geld

Amerika is een gek land. Dat vond ik al bij mijn eerste bezoek 25 jaar geleden en dat vind ik nog steeds. Televisiereclame voor ziekenhuizen (bij ons de goedkoopste hulp), concurrentie onder kerken (wij zijn de grootste) advocaten die ‘absoluut de goedkoopste echtscheiding’ aanbieden en voor wie het zelf niet heeft ‘moedermelk in overvloed voor een zacht prijs’. Aan die rariteiten wordt nu een bijzondere mogelijkheid tot strafvermindering toegevoegd. Jamie en Gladys Scott kunnen zich bevrijden van hun levenslange gevangenisstraf als Gladys een nier afstaat aan haar zieke zus.

Gouverneur Barbour, van de staat Mississippi, wil ze die vrijheid geven omdat de nierdialyse van Jamie de staat veel geld kost en de zussen geen gevaar meer vormen. Ik vind dat een immorele en verwerpelijke ruil. Ofwel de twee komen in aanmerking voor strafvermindering en kunnen worden vrijgelaten ofwel ze moeten nog langer zitten. Daar zou die nierdonatie niet aan toe of af moeten doen. Mocht deze ruil doorgaan dan zullen er snel veel meer organen worden aangeboden door gevangenen. Je kunt hierbij moeilijk zeggen dat ze dit uit vrije wil doen. Op niet doneren staat immers een langere gevangenisstraf. Mogelijk is er een relatie tussen dit idee en de ambitie van de gouverneur om in 2012 een gooi te doen naar het presidentschap. Die ambitie gaat hier dus over de rug (of de nieren) van mensen die al 16 jaar gevangen zitten.

Betalen voor bloed- of orgaandonatie is pervers. Het maakt de mens tot koopwaar en leidt tot zaken als commercieel draagmoederschap dat bij ons gelukkig verboden is. Je hoeft geen christenfundamentalist te zijn om te zien dat met de deal die Barbour wil toestaan het hek van de dam is. Binnen de kortste keren worden straks organen verkocht aan de hoogste bieder net zoals er nu in arme landen wordt gehandeld in kinderen voor prostitutie of adoptie in het Westen. Orgaanroof van gevangenen komt al langer voor en wordt door de EU en Nederland in alle gevallen veroordeeld. We moeten dan ook niet toestaan dat orgaanhandel wordt bevorderd door dit soort deals. Natuurlijk, wij gaan er niet over, want het is in de VS. Maar het past wel om te zeggen dat dit een heel gevaarlijke ontwikkeling is.

Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Liberaal Weblog, di 08 februari 2011 16:20 Reageer op Liberaal

    Liberaal

    Strafkorting bij het afstaan van organen? Hmm...

    Hoewel dat toch zeker extreem klinkt en in mijn ogen echt niet kan, aangezien ze die gevangenisstraf niet voor niets zullen hebben gekregen, wil ik hier even zeggen dat in tegenstelling tot wat iedereen beweert, orgaanhandel weldegelijk zijn positieve kanten heeft. Helaas ziet de heer Van Bommel de positieve kanten hiervan niet in.

    http://liberaalweblog.blogspot.com/2011/02/donortekort-legaliseer-orgaanhandel.html

  • A de Leeuw, wo 05 januari 2011 17:00 Reageer op A

    A

    Ik ben geen Amerikaan. En volgens mij de meesten hier niet. Wat Amerikanen normaal vinden is hun zaak. Net als dat wat wij hier normaal vinden onze zaak is.

  • Sjaak Leijten, di 04 januari 2011 13:39 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Het is precies het zelfde als `n zwaar gestrafte gevangene, soldaat te laten worden, om zijn vrijheid terug te krijgen.

  • hans mandemakers, ma 03 januari 2011 14:16 Reageer op hans

    hans

    Weer een duidelijk voorbeeld van het middeleeuwse, racistische, kapitalistische , koloniale en verderfelijke land dat de VS natuurlijk zijn....Geen wonder dat ze nooit een zwarte president zullen kiezen, hoog tijd dat wij in Europa ons van deze walgelijke figuren losmaken en samen met china en rusland op weg gaan naar een blinkende socialistische toekomst.

  • Ton evertsen, za 01 januari 2011 23:47 Reageer op Ton

    Ton

    ik vind het wel wat hebben je neemt een leven je red een leven

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 12:46 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[je neemt een leven je red een leven ]---

    Soort sharia, bedoel je?

  • hans mandemakers, ma 03 januari 2011 14:23 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op hans

    hans

    Het verschijnsel van levens redden door ze ook te nemen kent de sharia niet, levens nemen teneinde zondaars sneller in contact te brengen met hun schepper wel.... en in dit geval wordt er geen leven genomen , maar een nier, hetgeen een significant verschil is. Fijn 2011 trouwens.

  • Rouane Rabbit, di 04 januari 2011 16:41 in reactie op hans mandemakers Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Het verschijnsel van levens redden door ze ook te nemen kent de sharia niet]---

    Als ze 3000 jaar geleden niertransplantaties hadden gekund hadden God het zeker in Deuteronomium gezet.De sharia is grotendeels gebaseerd op de Mozaïsche wetboeken. En die zijn, zoals we allemaal weten, geschreven door God himself.

    Naast de sharia heb je talloze fatwa waarvan de jurisdictie per land, per provincie of zelfs per moskee kan verschillen.
    Fatwa's hebben een juridische positie binnen de sharia, maar hoe het precies is nogal ingewikkeld. Sharia kan worden uitgebreid met fatwa's.
    Het staat hier min of meer uitgelegd:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiqh
    http://en.wikipedia.org/wiki/Qiyas

    Een Islamitisch rechtsgeleerde kan een fatwa uitspreken over het verplicht doneren van een nier onder bepaalde omstandigheden.
    Er zijn zelfs fatwa's over spijkerbroeken of gebruik van microfoons in Moskeeën,ik denk ook over niertransplantaties.

    Een verzamelsite van fatwa's is fatwaonline: http://www.fatwa-online.com/

    Er is echter geen enkele garantie dat deze compleet is, want er zijn tienduizenden mensen gemachtigd om fatwa's uit te spreken, tot diep in het oerwoud van Indonesië.

  • Truus Beek, wo 05 januari 2011 11:47 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Truus

    Truus

    Volgens mij zijn moslims in Nederland zeer terughoudend in het doneren van organen.

  • Rouane Rabbit, wo 05 januari 2011 23:54 in reactie op Truus Beek Reageer op Rouane

    Rouane

    Je bedoelt, je merkt dat aan je water?

  • Truus Beek, wo 05 januari 2011 11:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Truus

    Truus

    Tja als wij over het rechtssyteem van elk land wat willen zeggen dan kunnen we nog wel even.

    Wij laten bv een vermeende terrorist, die elders een grote straf heeft gekregen maar waar de afspraak is gemaakt dat hij de straf in Nederland mag uitzitten, gelijk bij aankomst los. Ook een beetje vreemd in ogen van buitenstaanders


    Als dit zo kan zie ik het probleem niet. Een Win Win situatie

  • Rouane Rabbit, wo 05 januari 2011 23:54 in reactie op Truus Beek Reageer op Rouane

    Rouane

    Nou prima dan toch, de sharia kan altijd een enthousiaste aanhanger erbij gebruiken.

  • harry harrysen, wo 05 januari 2011 23:28 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op harry

    harry

    ---[tot diep in het oerwoud van Indonesië.]---

    och nee he, OERWOUD, houd toch op met die zendelingen taal. Waarom heet een bos in de Derde Wereld een oerwoud (heel diep, heel donker, mensen met botjes in neus etc) maar een bos in Noorwegen, VS of Rusland heet gewoon een bos, terwijl dit toch in de pure betekenis van het woord ook echt oerwouden zijn???

  • Rouane Rabbit, wo 05 januari 2011 23:57 in reactie op harry harrysen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[houd toch op met die zendelingen taal]---

    Slecht geslapen of wordt je sikkeneurig van de waarheid?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Indonesi%C3%AB#Landschap

    In de eilandengroep groeit circa 140 miljoen hectare regenwoud, na Brazilië het grootste ter wereld.

  • Pieter Pan, zo 02 januari 2011 14:22 in reactie op Ton evertsen Reageer op Pieter

    Pieter

    Alleen hebben deze vrouwen geen leven genomen. Ze hebben twee mannen beroofd zonder dat daarbij slachtoffers zijn gevallen.
    De vergelijking gaat dus niet op.

    Al vind ik het basisidee wel goed. Als je een strafbaar feit pleegt en de maatschappij schade berokkent, zou het goed zijn als je straf dan voor een deel zou bestaan uit het herstellen van de aangerichte schade.

  • Florian Lichti, za 01 januari 2011 18:57 Reageer op Florian

    Florian

    Ik vraag me af aan de hand van welke criteria een rechter tot het besluit komt iemand levenslang te geven voor medeplichtigheid aan een overval???

    Het verschilt in Amerika ongetwijfeld per staat maar dit lijkt me toch een volstrekt bizarre straf!
    Het lijkt me duidelijk dat de dames straf verdienen maar dit gaat toch totaal nergens over: willekeur en racisme zou ik zeggen....

    En nu gaan ze vrijuit na een niertransplantatie???
    Nadat ze eerder levenslang kregen???

    Bananenrepubliek!!!

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 13:22 in reactie op Florian Lichti Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Het lijkt me duidelijk dat de dames straf verdienen maar dit gaat toch totaal nergens over: willekeur en racisme zou ik zeggen....]----

    Racisme, komt veel voor, bijvoorbeeld, Italiaanse achternamen doen het slecht, en zwarten met een slecht gebit ook.
    Daarbij komt klasse-justitie. In de USA kom je zonder goede advocaat nergens.

    De jury moet overtuigd worden van een bepaald standpunt, en dat kan alleen als je als verdachte de juiste vooroordelen aanspreekt (blauwe ogen, bescheiden karakter, overtuigd Christelijk geloof, spijt betuigen en onschuldig uiterlijk) en als je een goede advocaat hebt, die de juiste vragen stelt op het juiste moment zodat al die preoccupaties op de juiste manier worden aangesproken.

    Een goed toneelstuk is het halve werk.

  • Pieter Pan, za 01 januari 2011 13:28 Reageer op Pieter

    Pieter

    Een heel raar verhaal. De twee vrouwen zitten sinds 1994 vast en hebben levenslang gekregen voor een beroving waarbij 11 dollar werd buitgemaakt. De slachtoffers werden op hun hoofd geslagen met een vuurwapen maar raakten geen van beiden gewond.

    Het initiatief lag overigens bij de vrouwen zelf. Het beeld wat nu geschapen wordt is dat de gouverneur dit aanbod heeft gedaan en dit is niet zo. Wel zijn er tal van etische vragen opgeworpen vanuit verschillende hoeken...

    http://www.parool.nl/parool/nl/287/OPMERKELIJK/article/detail/1644940/2010/12/30/Zussen-alleen-vrij-na-donatie-nier.dhtml

  • Victor Viool, za 01 januari 2011 11:20 Reageer op Victor

    Victor

    Heel kwalijk dat zoiets in de US anno 2010 gebeurd,
    en goed hier in de media zo tegen geageerd wordt
    Maar is het niet nog veel kwalijker dat er in 1999 in de EU-kandidaat Albanië , door het lievelingetje van de Europese elite, het UCK,
    een paar honderd Serviërs van hun organen zijn beroofd.
    Merkwaardig toch hoe weinig aandacht deze zaak de afgelopen 11 jaar kreeg van onze mensenrechtridders.

  • Jac Schmidt, za 01 januari 2011 12:33 in reactie op Victor Viool Reageer op Jac

    Jac

    Heb geen illusies, dat zal ook hier gaan gebeuren als het al niet in het geniep plaatsvindt.
    We leven immers in een geglobaliseerde wereld die zucht onder de dictatuur van het kapitaal en de markt.
    De overheid maakt zichzelf overbodig, de dollar en de euro regelen straks alles voor ons.

  • harry harrysen, wo 05 januari 2011 23:37 in reactie op Victor Viool Reageer op harry

    harry

    "Merkwaardig toch hoe weinig aandacht deze zaak de afgelopen 11 jaar kreeg van onze mensenrechtridders."

    Nou dat is dus niet zo merkwaardig aangezien dit een Servisch propaganda verhaaltje is. Serviers en sprookjes gaat heel goed samen. En tja, Albanie is EU-kandidaat. Net als Servie trouwens, een land dat gelukkig wel volledig gereed is voor Europa...euhhhhh...wanneer wordt Ratko Mladic eens gepakt????

  • Zingende Zaag, za 01 januari 2011 06:21 Reageer op Zingende

    Zingende

    Een non artikekel over een onderwerp dat hier al lang verboden is en waarin de wel zinnige elementen van de vs belachelijk worden gemaakt. Want wat is er tegen reclame door ziekenhuizen? Een veel gevaarlijker ontwikkeling dan de door de heer van Bommel gesignaleerde, zijn prietpratende politici ter linker en ter rechter zijde van het spectrum.

  • Dehnus Nörder, vr 31 december 2010 20:46 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Dat is de eerste stap, de volgende is een orgaan afstaan aan een slachtoffer, daarna verplicht afstaan aan een slachtoffer en daarna verplicht afstaan aan iedereen (Net als in China).

  • Anja Lodewijks, vr 31 december 2010 16:36 Reageer op Anja

    Anja

    Goed stuk van Harry.
    Het gevaar van orgaanhandel is ook dat organen van de ene mens meer waard zijn dan die van anderen. En het allergrootste gevaar is dat de orgaan meer waard is dan de mens die het met zich meedraagt.
    En dan gaat het allang niet meer alleen om nieren.

  • hans detorenkraai, vr 31 december 2010 15:56 Reageer op hans

    hans

    Ogenschijnlijk een pervers idee. Maar laten we het eens anders bekijken stel de dader (b.v. van een verkrachting) moet als straf een nier afstaan aan het slachtoffer in dit geval dus een nier patiënt is. Of zoals we onlangs meemaken een ellenlange strafzaak tegen wel heel zware criminelen in een pedofilie zaak. Als een van de slachtoffertjes geholpen zou kunnen worden met een nier van de daders heeft alles natuurlijk een andere lading. Het is mijnerzijds een overpeinzing en geen mening, dus a.u.b ga nu niet meteen volledig uit uw bol qua reactie. En een ieder natuurlijk een mooi 2011 gewenst.

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 12:48 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Maar laten we het eens anders bekijken stel de dader (b.v. van een verkrachting) moet als straf een nier afstaan aan het slachtoffer in dit geval dus een nier patiënt is.]---

    Jij ook al een aanhanger van de sharia, maar dan alleen als het slachtoffer nierpatiënt is?

  • hans detorenkraai, ma 03 januari 2011 14:23 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op hans

    hans

    Geachte Rouane Rabbit, Ik stel in mijn kattebelletje dat het een overpijnzing is en geen mening maar als u het zo stelt moet ik zeggen dat u volgens mij een denkfout maakt. Het islamitisch recht is geen recht in westerse zin. Er is geen sprake van wetboeken die bedoeld zijn om conflicten te voorkomen en, in het uiterste geval, te beslechten. Sharia is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God. Hoewel het eindoordeel over het menselijk handelen door de Koran bij God gelegd wordt, omvat de sharia ook sancties om het juiste handelen af te dwingen wanneer daar een maatschappelijk belang mee is gediend Met straf en beloning wordt in dit verband in de eerste plaats bestraffing en beloning in spirituele zin bedoeld. Plichtverzaking tegenover God blijft in de meeste gevallen een zaak tussen de gelovige en God. Moslims gaan ervan uit dat men voor zijn doen en laten op de Dag des oordeels rekenschap voor God aflegt en door God beloond ofwel bestraft wordt. Slechts in enkele gevallen is een strafmaat vastgesteld. Dat is voornamelijk zo wanneer er ook maatschappelijke belangen in het geding zijn, zoals bij alcoholgebruik.
    Strafrecht heeft in de islam grotendeels privaatrechtelijk karakter. Op moord staat bijvoorbeeld de doodstraf als maximale strafmaat, maar de nabestaanden van een slachtoffer bepalen of deze straf inderdaad wordt geëist of dat met zoengeld genoegen wordt genomen. De hoogte van zo'n bedrag komt vervolgens door onderhandeling tussen de partijen tot stand. Dus daar kunt u uit opmaken dat ik als atheïst weinig heil zoek in uw veronderstelling.

  • Co Stuifbergen, ma 03 januari 2011 19:25 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Co

    Co

    hans de torenkraai,

    U maakt de interessante opmerking dat strafrecht bedoeld is om conflicten te voorkomen en, in het uiterste geval, te beslechten.

    Ik denk dat dit soms ook voor de sharia geldt.
    Het voorbeeld van een doodstraf die kan worden afgekocht door de familie van het slachtoffer schadevergoeding te betalen, is een voorbeeld van het beslechten van een conflict.

    Ik denk overigens dat het afstaan van een orgaan door een gevangene een vreemde manier is om iets terug te doen voor de maatschappij, en ik ben er geen voorstander van dat een gevangene hierdoor een gevangenisstraf afkoopt.

    Net zo goed als dat iemand niet zijn/haar nier op e-bay mag verkopen.

  • hans detorenkraai, ma 03 januari 2011 23:10 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op hans

    hans

    Natuurlijk heeft u daar gelijk in ik heb in mijn kattebelletje ook aangegeven dat: Het is mijnerzijds een overpeinzing en geen mening, dus a.u.b ga nu niet meteen volledig uit uw bol qua reactie. Maar de geachte Rouane Rabbit reageerde, en daar reageer ik weer op en dan u dus dat soort vrijblijvende gedachte wisselingen komt ons allemaal weer op knap wat schrijfwerk te staan. Wat ik trouwens met heel veel plezier doe. Verzamel heel veel moois van linker en rechterzijde van het politieke spectrum en daar leer ik veel van.

  • Pieter Pan, vr 31 december 2010 15:45 Reageer op Pieter

    Pieter

    Succes is een keuze !!

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 13:33 in reactie op Pieter Pan Reageer op Rouane

    Rouane

    Een mier is een dier

    (dat rijmt tenminste nog)

  • Pieter Pan, zo 02 januari 2011 14:24 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Pieter

    Pieter

    Je bent met een slecht humeur opgestaan en nu ben je op de verkeerde mensen aan het schieten.
    Dat doe je wel vaker. Jammer.

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 15:04 in reactie op Pieter Pan Reageer op Rouane

    Rouane

    Integendeel, ik heb een uitstekend humeur. Ik hou niet van lege/holle uiitspraken zoals "succes is een keuze"

  • Pieter Pan, zo 02 januari 2011 16:46 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Pieter

    Pieter

    Je hebt geen idee van de context waarin de uitspraak wordt gedaan of je weet wel wat ik bedoel en je negeert dat nadrukkelijk.

    Jammer.

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 17:17 in reactie op Pieter Pan Reageer op Rouane

    Rouane

    Het zinnetje staat er volslagen contextloos, en is derhalve hol.

    Kijk dan zelf even, hoe het staat. Je reageert op niets en niemand.

  • Pieter Pan, zo 02 januari 2011 23:53 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Pieter

    Pieter

    Een goede verstaander begrijpt hem wel. Hij ligt in het verlengde van eerder gevoerde discussies. Ik kom niet op Joop om hol en inhoudsloos te reageren, al heb ik niet altijd gelijk en vlieg ik wel eens uit de bocht.
    Omdat iets voor jou geen betekenis heeft wil niet automatisch zeggen dat het voor een ander dan ook betekenisloos is.

    In ieder geval wens ik jou een goed 2011 toe.

  • YggY ..., vr 31 december 2010 15:30 Reageer op YggY

    YggY

    Levenslang veroordeelde zussen komen uit het gevang wanneer zus Gladys haar nier afstaat aan Jamie.
    =========================

    Naast de perversiteit van deze maatregel is er nog een ander pervers detail. Ik heb mij laten vertellen dat de beide zussen symbool staan voor het feit dat zwarte mensen voor vergrijpen veel zwaarder worden gestraft dan blanken. Het vergrijp van deze zussen staat namelijk in geen enkele verhouding tot de straf die ze uit moeten zitten.

    Want apartheid bestaat nog steeds.

  • , vr 31 december 2010 17:20 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ik heb ook begrepen dat het voornamelijk om hun huidskleur gaat.
    Tja, Yggy, met dit soort weerzinwekkend nieuws rommelen wij het nieuwe jaar weer in..............

    De beste wensen, joh, en de rest weet je al...

  • YggY ..., vr 31 december 2010 18:29 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    De beste wensen, joh, en de rest weet je al...
    ==============

    Ja dat weet ik en je hoort nog van me.

  • , vr 31 december 2010 15:17 Reageer op

    Harry vindt Amerika maar een ''gek land'. Wat een diepzinnige visie! Anderen vinden Nederland maar een gek land, of Botswana, of Israel, of, ach waarom niet, Palestina. Het is treurig en triest wat daar in Mississippi gebeurt, maar ik zie niet in wat er gekker aan is dan bepaalde zaken die hier te lande plaatsvinden. Krijgen we nu ook artikelen over die andere gekke landen? Of allleen over de VS? Je zou er bijna iets van denken.

  • K. B., zo 02 januari 2011 11:42 in reactie op Reageer op K.

    K.

    "Harry vindt Amerika maar een ''gek land'. Wat een diepzinnige visie! Anderen vinden Nederland maar een gek land, of Botswana, of Israel, of, ach waarom niet, Palestina."

    Ja, en Harry vindt Amerika maar een gek land. Wat begrijp je daar niet aan?

  • vanessa s., vr 31 december 2010 15:04 Reageer op vanessa

    vanessa

    In Nederland gaat er erg veel geld van de ziektekostenverzekeraars naar Eurotransplant en de Nederlandse Transplantatie Stichting. Dat heeft maar een reden: om veel organen te krijgen, om de kosten van dialyse te verminderen. Waarde van een gedoneerde nier: rond 15 jaar dialyse, zeg maar 15 maal 100.000 euro, minus een ton operatiekosten. Niets anders dus dan wat die Amerikanen doen, alleen verpakt in een keurig medisch en politiek correct jasje.

  • Reinaert de Vos, vr 31 december 2010 14:31 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Te ziek voor woorden. En dan vinden ze Iran een middeleeuwse samenleving.

  • Jeroen van Arkel, vr 31 december 2010 19:09 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Ja, je hebt gelijk. Niet levenslang opsluiten en niet hieraan voldoen. Keuze of gewoon de ene kapot laten gaan en de ander over langere tijd. Of misschien nog beter, op zijn Iraans, stenigen direct van het gezeik af. En omdat het vrouwen betreft kun je alle interne organen nog gebruiken aangezien die tot hun schouders ingegraven dienen te worden.

    Kijk of je het ermee eens bent of niet, ze staan op de dodenlijst en komen er in Amerika toch niet uit. Nu komen ze beide vrij, wat wil je nog meer.

    In arme landen verkopen mensen hun organen ook, verwerpelijk? Misschien maar als je niets te vreten hebt voor je kinderen en jezelf, dan vraag ik me af of ik misschien ook niet in zo'n situatie hetzelfde had gedaan.

  • Sonja van Geloven, za 01 januari 2011 12:15 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op Sonja

    Sonja

    "In arme landen verkopen mensen hun organen ook, verwerpelijk? Misschien maar als je niets te vreten hebt voor je kinderen en jezelf, dan vraag ik me af of ik misschien ook niet in zo'n situatie hetzelfde had gedaan."

    Blaming the victim. Suggereren dat de slachtoffers van armoede iets verwerpelijks zouden doen. Maar zij zijn niet 'verwerpelijk', het is hun armoede die verwerpelijk is, en daarnaast de mensen die aan hun situatie verdienen.

    Daarnaast suggereer je dat wanneer een crimineel zich simpelweg, hoewel indirect, kan vrijkopen, dat dat een goede zaak is.

  • Grolschje ., vr 31 december 2010 14:15 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Hoezo geeft dat zusje haar nier sowieso niet gewoon aan Jamie?

    Ik ben voor een vergoeding voor het afstaan van een nier e.d.
    Wat nou als je geen vrienden/familie hebt met een geschikte nier? Zijn er genoeg mensen te vinden die zomaar voor niets een nier afstaan aan een onbekend persoon?

    Je kan leven met één nier. Dus waarom zou je er niet één mogen verkopen? De gene die er één afstaat is blij, en de gene die er één krijgt is blij.

  • Zjen Zen, vr 31 december 2010 14:32 in reactie op Grolschje . Reageer op Zjen

    Zjen

    Alles van waarde is weerloos.

  • Grolschje ., vr 31 december 2010 14:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Bij goede registratie wordt de kans op dwang/diefstal etc misschien wel kleiner.

  • Sonja van Geloven, za 01 januari 2011 12:18 in reactie op Grolschje . Reageer op Sonja

    Sonja

    "Je kan leven met één nier. Dus waarom zou je er niet één mogen verkopen? De gene die er één afstaat is blij, en de gene die er één krijgt is blij."

    Met één been en één arm kun je ook leven. En volgens mij met één long ook.

  • Grolschje ., za 01 januari 2011 15:18 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Leven zonder dat er ook maar één merkbaar verschil is. Zo goed :)?

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 21:34 in reactie op Grolschje . Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Leven zonder dat er ook maar één merkbaar verschil is. Zo goed :)? ]---

    Met een nier is je leven een stuk minder dan met twee nieren.
    Er zijn mensen genoeg op de wereld die dit aan levende lijve ondervinden.

  • Zjen Zen, vr 31 december 2010 13:28 Reageer op Zjen

    Zjen

    tollereert....

    tollereer
    staat niet in de database. Controleer de rechterkolom onder `Spelling` en onder `Definities`, u vindt daar wellicht koppelingen naar websites waar we het wel hebben gevonden.

    Wél in de database:

    1. tolereer

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven