za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Merijn Oudenampsen Word fan Abonnement
13 oktober 2011 Reageer (73) 3540 x bekeken Leven
Waarom naar het Beursplein?
Vijf redenen om naar Occupy Amsterdam te gaan
Alhoewel je op Facebook vriendschappen en voornemens altijd met een grote korrel zout moet nemen, hebben inmiddels bijna 3000 mensen zich gemeld om deze zaterdag het Beursplein in Amsterdam te bezetten. Dat is niet niks. Natuurlijk heeft het ook geholpen dat Jelle Brandt Corstius op De Wereld Draait Door mocht vertellen waarom ook hij naar het beursplein gaat. Klaarblijkelijk om een openlucht bioscoop op te zetten, en bij het vallen van de avond de documentaire the Inside Job te vertonen. Klinkt als een sympathieke actie.
Sindsdien is het zelfs een beetje een hype aan het worden in de media, die zure reacties ontlokt bij rechtse weblogs als GeenStijl en DeJaap. Maar goed, het hele idee van Occupy Wall Street, is dus dat het van iedereen is. Dus laten we niet al teveel stil staan bij het BN’er gebeuren, of het digitale gekissebis, maar ons richten op de vraag: waarom naar het Beursplein?
Een oproep van een groep die zich de Naamloze Vennootschap noemt, circuleert sinds kort op het internet. In de oproep worden zo’n dertig redenen gegeven waarom we verontwaardigd genoeg zouden moeten zijn om deze zaterdag naar het beursplein te gaan. De oproep, in al zijn verontwaardiging, lijkt te zijn geïnspireerd op het boekje van die Franse oud-verzetsstrijder, u weet wel, Indignez-Vous van Stéphane Hessel (in het NL: Maak u Boos!). Het is dat boekje waar ook de Spaanse Indignados, de pleinbezetters in Madrid en Barcelona, zich naar hebben vernoemd. Nu lijkt het ook hier school te maken.
De boodschap komt grofweg neer op het welbekende gezegde: If you’re not being angry, you’re not paying attention. Laat ik van die dertig genoemde redenen om verontwaardigd te zijn, er eens vijf wat uitwerken:
De kosten van de reddingsoperatie van de banken worden verhaald op de bevolking
Tientallen miljarden is er besteed aan de redding van de banken. Het meeste in de vorm van leningen, maar zoals Maarten Schinkel onlangs nog in de NRC vermeldde, is het zeker dat we een groot deel daarvan niet meer terugzien. Schinkel had het over 20 miljard euro, en laat dat nou net het bedrag zijn dat in de huidige bezuinigingen, wordt verhaald op de bevolking. De schrijvers van het pamflet zijn boos over het feit dat gehandicapten moeten gaan boeten voor het falen van bankiers. Dat is inderdaad nogal cru.
De pensioenfondsen worden slecht beheerd, werknemers moeten voor het risico gaan betalen
De pensioenfondsen hebben vele miljarden minder in kas dan ze zouden moeten hebben, vanwege falende politici, vakbonden en de financiële sector. ZEMBLA kwam in februari dit jaar met een uitzending over het verdwenen pensioengeld. Daarin werd verhaald over honderden miljarden, die verdwenen zijn door risicovolle beleggingen, gebrek aan controle en gewoonweg mismanagement. Zelfs al betwisten velen de hoogte van die schatting, het is duidelijk dat er iets niet goed functioneert. Met het nieuwe pensioenplan, worden de risico’s voornamelijk bij de werknemers neergelegd. Ik heb nog geen pensioen om van te spreken, maar ik zou pissig zijn.
Er is niets fundamenteel veranderd
De financiële crisis kan elk moment opnieuw toeslaan. Er is geen project gaande om de financiële sector aan banden te leggen en herhaling te voorkomen. Oké de ING is opgesplitst, en er zijn wat kleine aanpassingen gemaakt. Maar de grote vragen over hoe de financiële sector functioneert, een bedrijfstak die in Nederland een soort waterhoofd is in vergelijking met de reële economie, worden door geen enkele partij gesteld. Ook de internationale architectuur van de financiële wereld is geen onderwerp van debat. Niets stopt de banken en de grote Nederlandse pensioenfondsen van het maken van risicovolle beleggingen.
De crisis wordt gebruikt als voorwendsel om een radicale bezuinigingsagenda door te drijven, waarbij voornamelijk de onderkant van de samenleving het moet ontgelden
Terwijl volgens het CBS een toplaag van 10% van de Nederlandse bevolking 60% van het vermogen bezit, moet voornamelijk de onderkant van de samenleving voor de crisis gaan betalen. Voor de kapitaalkrachtigen is er veel mogelijk: de hypotheeksubsidie kost zo’n tien miljard per jaar waarvan volgens het CBS de helft naar de rijkste 20% van de bevolking gaat, er is een extra korting op de overdrachtsbelasting van 1.3 miljard, en voor bedrijven is er nog een korting op de winstbelasting. Tegelijkertijd wordt er heftig gekort op kwetsbare groepen, gehandicapten, huurders, mensen in de sociale werkvoorzieningen, op cultuur, onderwijs, natuur, zorg, rechtsbijstand, ja eigenlijk op alles behalve op asfalt.
Er is geen oppositie.
Regering en oppositie steken elkaar naar de kroon met het maken van nieuwe en steeds verdergaande bezuinigingsvoorstellen. Het waarom van die bezuinigingen is geen onderwerp van discussie, net als de financiële crisis geen onderwerp van discussie is. De oppositiepartijen lijken te denken dat het hun rol is om mee te regeren, in plaats van oppositie te voeren. Politiek en media maken zich wel druk over de poppetjes, de vorm en natuurlijk de toon van het debat. Zo kan het zijn dat het hele land wordt bezig gehouden met twee politici die ‘doe eens normaal’ tegen elkaar zeggen, terwijl werkelijk belangrijke zaken niet eens besproken worden. En als het dan besproken wordt, dan liefst op demagogische toon. Dan doen we allemaal net alsof we de ‘luie Grieken’ aan het redden zijn, in plaats van de banken, wiens Griekse leningen too big to fail zijn. Voor die banken wordt nu dat hele land kapot gemaakt, zonder dat enig oppositielid of journalist zich er druk over maakt.
Goed. Dat lijkt me al genoeg om verontwaardigd over te zijn. Komt allen naar het Beursplein!
Laatste Reacties (73) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Matthijs Rietveld, vr 14 oktober 2011 14:41 Reageer op Matthijs
Ik mis erg veel in de boodschap die hier wordt besproken. Op sommige punten verdrinken we in detail, volgens mij hoeft in de algemene discussie zoiets als de hypotheekrenteaftrek niet centraal te staan. De Occupy beweging streeft volgens mij voor het veranderen naar een nieuwe eerlijkere wereld die hopelijk wat meer op gezamelijke kracht en gebaseerd zal zijn. Als speerpunten zie ik nu:
- De economische crisis:
* De Amerikaanse economie (waarvan wij afhankelijk zijn en aan meedoen) wordt niet meer bestuurd door de Amerikaanse overheid. De "vrije"markt- en bankierslobby heeft de overheid in zijn zak.
* de Amerikaanse staatsschuld heeft geen dak meer.
* Onze economie is afhankelijk van olie en houdt niet tot nauwelijks rekening met de lege put.
- Oorlog
* Iraq, Afghanistan, Pakistan, Iran zijn en worden geen succesverhalen.
* Defensie werkt(e) aan smerige operaties, alleen al het feit dat ons leger zij aan zij staat met een Amerikaans huurleger vecht (Blackwater (Xe))
- Zonder commentaar deed de CIA vluchten met anonieme verdachten door Europa en het Midden-Oosten.
- Milieu
* Het probleem (zeker door deze regering) wordt genegeerd. En al mag ik de wetenschappers geloven zit we nu in een stroomversnelling.
* Overal ter wereld gaan grote multinationals en overheden nog steeds over lijken.
(Shell in Nigeria, Braziliaanse regering in het Amazonegebied, BP in de Mexicaanse Golf, Dow, the list is endless)
Deze problemen worden verzwegen. Het lijkt wel alsof zelfs onze media dingen verzwijgt. " Zo kan het zijn dat het hele land wordt bezig gehouden met twee politici die ‘doe eens normaal’ tegen elkaar zeggen, terwijl werkelijk belangrijke zaken niet eens besproken worden."
Verder ben ik woedend:
* Dat ik mijn vingerafdrukken aan een overheid moet geven, wiens sites zo lek als een mandje zijn.
* We vluchtelingen voor jaren opsluiten in gevangenissen.
* Haat en angst de boodschap is van ons kabinet.
* Onze regering zonder pardon toestemt met het uitleveren van bankgegevens aan de VS.
* Dat onze regering geen spier vertrekt m.b.t de berichten vanuit Wikileaks. En vervolgens de donaties worden verhindert, (twitter)accounts worden vrijgegeven. -
Jelle Pietersen, vr 14 oktober 2011 08:45 Reageer op Jelle
Tja, je kan boos worden, maar eigenlijk hadden onze verre, verre voorouders boos moeten worden toen een brutale aap ineens zei dat dat stukje gemeentegrond (van het dorp en alle inwoners) even buiten de stadsmuren van hem was en daarmee basta. En als je de koeien er wilde laten grazen dan moest je hem een kleine vergoeding betalen. Uiteraard werd deze brutale actie ondersteund door het nodige wapengekletter en hiermee werden de eigendomsverhoudingen wereldwijd op z'n kop gezet.
Oh ja, en de uitvinding van rente was natuurlijk ook iets om rekening mee te houden. Het fenomeen dat geld op zich geld waard. Stel je voor dat de totale geldvoorraad 100 munten is en je leent die 100 munten tegen 3% procent rente. Dan moet je op een gegeven ogenblik in totaal 103 munten terugbetalen. Maar de totale geldvoorraad is slechts 100. Hoe, oh hoe, kom je nu aan die drie extra munten? En dit is de basis waar ons huidige financiële systeem op gebaseerd is. -
Evert van Vliet, vr 14 oktober 2011 10:52 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Evert
Dat is veel te veel realiteitszin voor de gemiddelde mens.
Je 'vergeet' overigens het 'recht' om tot erven over te gaan.
Juist daardoor hobbelt het hele zooitje achter de monetaire dictatuur aan...je zal dat 'recht' namelijk maar verliezen en naties blijken op klinkklare nonsens 'gebaseerd' te zijn.
Dan ben je al helemaal geen koning te rijk meer...vraag maar aan Geert. -
Arie Roos, vr 14 oktober 2011 13:55 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Arie
[Tja, je kan boos worden, maar eigenlijk hadden onze verre, verre voorouders boos moeten worden toen een brutale aap ineens zei dat dat stukje gemeentegrond (van het dorp en alle inwoners) even buiten de stadsmuren van hem was en daarmee basta. En als je de koeien er wilde laten grazen dan moest je hem een kleine vergoeding betalen. Uiteraard werd deze brutale actie ondersteund door het nodige wapengekletter en hiermee werden de eigendomsverhoudingen wereldwijd op z'n kop gezet. ]
Ja, maar ja ... aan de andere kant heb je natuurlijk iemand, die een heel seizoen lang bezig is geweest met het zaaien en verzorgen van een paar akkers graan. Die persoon vind het heel prettig dat er eigendom is, want dat betekent dat hij straks ook kan eten, en dat zijn oogst niet wordt weggekaapt door jouw brutale aap.
[Oh ja, en de uitvinding van rente was natuurlijk ook iets om rekening mee te houden. Het fenomeen dat geld op zich geld waard. Stel je voor dat de totale geldvoorraad 100 munten is en je leent die 100 munten tegen 3% procent rente. Dan moet je op een gegeven ogenblik in totaal 103 munten terugbetalen. Maar de totale geldvoorraad is slechts 100. Hoe, oh hoe, kom je nu aan die drie extra munten? En dit is de basis waar ons huidige financiële systeem op gebaseerd is.]
Nee, want de totale geldhoeveelheid wordt niet in zijn geheel uitgeleend, en al helemaal niet aan 1 persoon. Er zijn dus geen 100, maar, laten we zeggen, 1000 munten. Het is niet zo moeilijk om aan die 3 extra munten te komen; je kan die 100 munten bijvoorbeeld gebruiken om een paar kalfjes te kopen. Die kalfjes worden koeien, en tegen de tijd dat je 103 munten moet betalen, slacht je die koeien en verkoop je het vlees. Als het een beetje meezit, dan heb je, na de terugbetaling, zelfs nog munten over. -
Anja Lodewijks, vr 14 oktober 2011 07:02 Reageer op Anja
Social scientist Manuel Castells about the feeling of the "indignants" movement in Spain: this is not a crisis, it is a trick. The bankers created the crisis with the support of governments, and now they want to us the the crisis to make us pay for it and then take out all the rights and safety nets that we had before. Castells says the crisis is real, but it is indeed being used to improve the power and profits of the financial sector - the leading elite in our society. The conditions have been created for an assault on our social rights.
http://www.youtube.com/watch?v=EPppBG51slU&feature=player_embedded#!
De hele aflevering van Tegenlicht:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/Metamorfose-van-een-crisis.html -
Marjolein Stuijfbergen, vr 14 oktober 2011 16:21 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Marjolein
"' De hele aflevering van Tegenlicht ""
Poeh, heftige documentaire; werd er een beetje naar van, heb het ook niet afgekeken, maar wat ik gezien is wel wel veelzeggend!!
Thanks!! -
Adrie Kooijman, do 13 oktober 2011 23:53 Reageer op Adrie
Natuurlijk zijn we boos. Het zijn die snuiters die elk jaar topsalarissen en -bonussen incasseren onder het motto dat ze zo geweldig goed zijn.
Nu blijkt dat ze niet zo goed zijn als ze zelf dachten en komen ze huilend melden dat ze gered moeten worden.
Het meest cynische is dat 'wij' (de bozen) er zo diep inzitten (ook mijn pensioen blijkt niet zo veilig als de financieel expert mij jaren voorspiegelde...) dat het er alle schijn van heeft dat onze beste optie is te blijven hozen om het schip (soort van) drijvend te houden.
Misschien is het beter om een reddingsvestje in een oude sok te stoppen en het schip maar gewoon te laten zinken? -
Jim Peeters, do 13 oktober 2011 21:12 Reageer op Jim
Ik vermoed dat ze in Griekenland, Spanje en de VS al die Nederlandse demonstranten op het beursplein alleen maar gaan uitlachen.
Wonen in het land met een van de beste verzorgingsstaten ter wereld en het beste pensioenstelsel ter wereld.
idd....pffff....wat hebben die veel recht om te klagen... -
gerrie de vries, za 15 oktober 2011 09:42 in reactie op Jim Peeters Reageer op gerrie
Spanje kan je schrappen.
-
gerrie de vries, do 13 oktober 2011 18:33 Reageer op gerrie
Vergeet de burger zelf niet , nemen een hypotheek, kopen een huis wonen daar twee jaar in zijn alweer uitgekeken, hop kijken naar een ander huis groter duurder. Eerste huis nog niet verkocht en maar weer een hypotheek. Mensen zijn zelf niet goed bij hun hoofd. Die bank staat niet bij jou aan de deur te rommelen om leningen af te nemen. Doen we allemaal zelf. Die banken zijn geld geil maar vlak ons zelf ook niet uit.
-
W.J. v/d Straat, do 13 oktober 2011 19:44 in reactie op gerrie de vries Reageer op W.J.
Onzin !
Als ik mijn auto laat repareren, vertrouw ik op de monteur. Heb ik lekkage, vertrouw ik op de loodgieter. Wie mijn diensten afneemt, kan op mij vertrouwen. En in al deze gevallen kan men verhaal halen, niemand weet alles, dus worden specialismen betaald.
Waarom zou de financiële sector daar niet aan hoeven te voldoen ? De eerste kledingzaak die mij de deur uit laat lopen met een broek die 5 maten te groot is, moet ik nog meemaken. -
gerrie de vries, vr 14 oktober 2011 13:28 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op gerrie
Onzin, je gaat zelf met je volle verstand een tweede hypotheek aanvragen terwijl je weet dat je huis nog niet verkocht is. Die bank stuurt jou niet weg is een commerciële instelling.
Je verantwoording begint bij je zelf. Dat is ook met een junk, de dealer staat niet aan de deur te rammelen. Mensen zijn zwak. -
, vr 14 oktober 2011 15:09 in reactie op gerrie de vries Reageer op
Behalve dan wanneer de situatie je door een medewerker van die bank erg rooskleurig wordt geschilderd.
Niet iedereen is voorzien van een stel hersens dat iets snapt van de graaipraktijken van bankiers. -
gerrie de vries, za 15 oktober 2011 11:10 in reactie op Reageer op gerrie
Wat is rooskleurig, je hebt een hypotheek van 300.000 euro betaalt pas twee jaar af en na twee jaar kom je voor de volgende 400.000 euro, dan wet je toch dat je 700.000 euro schuld hebt en dat terug betaalt moet worden. Is gewoon dom, hebzucht. Verkoop is het een en koop dan het ander. En als het niet verkocht wordt wacht je maar.
-
Dennis Mollis, do 13 oktober 2011 21:09 in reactie op gerrie de vries Reageer op Dennis
“Vergeet de burger zelf niet , nemen een hypotheek, kopen een huis wonen daar twee jaar in zijn alweer uitgekeken, hop kijken naar een ander huis groter duurder“
Ik weet waar je op doelt met deze opmerking want ik kan me zo voorstellen dat iemand na twee jaar vanwege positieverbetering of salarisverhoging wil verhuizen en weet niet waarom deze dan niet naar een grotere woning zou mogen uitkijken. -
Dennis Mollis, do 13 oktober 2011 21:46 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Dennis
Ik weet niet
-
Johannes Zeilstra, do 13 oktober 2011 17:59 Reageer op Johannes
Prima, allemaal, zolang het maar niet gekaapt wordt door de vakbonden, FNV&CNV die meegeholpen hebben het graaparadijs te laten ontstaan.
Ook geen politieke pogingen om dit te kapen, want zeker de politiek is wel een heel onbetrouwbare groepering gebleken sinds haar bestaan.
Dus alstublieft geen FNV petjes, SP ballonnetjes, VVD sjaaltjes, of kekke D66 speeltjes zaterdag,geen PvdA rozen, en GL komkommers, en ook geen gelovigen asltublieft die dat aan een politiek ideaal willen koppelen.
Blijf weg, occupy gaat veel verder dan jullie gekibbel op de vierkante centimeter. -
Kapitan Laipose, do 13 oktober 2011 19:02 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Kapitan
Mensen kunnen vanuit hun politieke overtuiging, religie etc mee doen met "occupy". Dat is ieders individuele keuze.
-
Johannes Zeilstra, do 13 oktober 2011 20:25 in reactie op Kapitan Laipose Reageer op Johannes
Beweer ik wat anders dan, maar maak het niet jouw demonstratie en jouw overtuiging, voor dat we het weten gaan we ons weer druk maken om een half % meer, of over het feit dat iemand doe eens normaal man heeft gezegd.
Ga nu eens weg met die debilisering, dit is een beweging die globaal is, en die iedereen raakt, niet alleen het kleinzielige gezwam op het binnenhof, of bij de vakbonden. -
Evert van Vliet, vr 14 oktober 2011 11:12 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Evert
Inderdaad, voor je het weet wapperen de nationale vlaggen in het tentenkampement.
En naties blijven de voorwaarde om je ergens (al dan niet collectief) eigenaar dan wel erfgenaam van te kunnen noemen.
Dictatuur. -
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 17:35 Reageer op Freedom
Ik heb een betere link voor de Money Makers docu..( trouwens een geweldige weekend film Joop.nl)
http://www.youtube.com/watch?v=swkq2E8mswI
The Secret of Oz - Winner, Best Docu of 2010 v.1.09.11 -
Andreas Firewolf, do 13 oktober 2011 17:33 Reageer op Andreas
In de jaren '70 was er sprake van nivellering. De armen werden rijker en konden meer geld uitgeven. De rijken werden armer en konden minder geld verdienen met hun geld. Daarna werd het weer als vroeger: De rijken nemen steeds meer en de armen houden steeds minder over.
.
Stel: Iemand heeft 100 miljoen euro en ontvangt jaarlijks 3 miljoen aan rendement. Zolang diens uitgaven beneden de 3 miljoen blijven, wordt hij steeds rijker. Hij leeft op kosten van anderen. Welke anderen? De armen.
.
Een uitgebreid artikel 'Rente is slavernij voor de armen!' kun je vinden op
http://www.groenepolitiek.info/index.php?page=economie_rente
.
De essentie:
Gebruik belasting als een pomp om het geld weg te pompen bij de rijken, om er armen mee aan het werk te zetten en zo de gemeenschap te verrijken. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Ook de rijken.
.
Het alternatief: Lage belasting voor de rijken en vervolgens geld lenen van de rijken (staatsschuld) en daar rente over betalen. Dat is niet erg zinvol.
.
Voor de rijken de volgende vragen.
Stel dat de samenleving instort, wie gaat daar het meeste van achteruit? De dakloze of de rijke?
Wie profiteert het meest van een ordelijke en veilige samenleving, de arme of de rijke?
En wie kost de staat het meest: een rijke of een bijstandmoeder? De bijsandmoeder krijgt een beetje geld om te leven en de kinderen te voeden. Voor de rijke en zijn familie staat de politie DAG EN NACHT paraat om ontvoering te voorkomen. De kosten daarvan zijn erg hoog. -
Jim Peeters, do 13 oktober 2011 20:33 in reactie op Andreas Firewolf Reageer op Jim
ahum....die "rijken" (wat hebben zij misdaan zeg?) betalen 41% belasting over alles wat ze verdienen, waardoor bijstandsmoeders niet hoeven te bedelen en hun kinderen gratis naar school en ziekenhuis kunnen gaan.
-
Dehnus Nörder, do 13 oktober 2011 15:59 Reageer op Dehnus
Als het Occupy Groningen word en ik kan vrij van mijn baas krijgen, wil ik wel eventjes die 7 uur in mijn auto zitten om mee te doen. ;). Maar dat vrij krijg ik niet, dus ja...er moet wel brood op de plank komen. Zo gauw Occupy Aalborg komt doe ik mee :).
-
Johannes Zeilstra, do 13 oktober 2011 18:54 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Johannes
Ach vriendelijke vriend, weet u over niet al te lange tijd heeft u tijd genoeg, dan heeft uw werkgever namelijk een economisch meer verantwoorde kracht gevonden.
Wees dan welkom in occupy Groningen, als er nog plaats is. -
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 15:04 Reageer op Joop
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/13/fitch-verlaagt-kredietwaardigheid-britse-banken/
-
Michiel Online, do 13 oktober 2011 14:38 Reageer op Michiel
-
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 14:06 Reageer op Joop
Aanvulling:
Keren door de kredietcrisis straks toch de kansen voor links?
Lees:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Thomas-von-der-Dunk/article/detail/2966113/2011/10/13/Von-der-Dunk-Keren-door-de-crisis-de-kansen-voor-links.dhtml -
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 15:00 in reactie op Joop Schouten Reageer op Freedom
Dat maakt gewoon helemaal niks uit Joop.
Het geld blijft weg gezogen worden en schulden moeten betaald worden dus de burger wordt verder uitgekleed. Publieke instituties blijven geprivatiseerd worden.
De politiek doet er niet toe..behalve als er een aantal regeringsleiders gezamenlijk actie ondernemen en de geldmachine ZELF gaan beheren ipv de paar grote bankiers en centrale banken.
Zie jij dat gebeuren?
Ik niet.Ze weten nauwelijks wat er speelt.
Mensen zullen zelf in actie moeten komen.
Weigeren nog mee te doen in dit perverse roofsysteem en daarmee de politiek dwingen in actie te komen. -
Michiel Online, do 13 oktober 2011 15:29 in reactie op Freedom Waves Reageer op Michiel
"Ik niet.Ze weten nauwelijks wat er speelt."
ze willen het niet zien. ze weten het wel. -
Alex Mulder, do 13 oktober 2011 13:21 Reageer op Alex
Helemaal mee eens !
Laat je motiveren :
"Bezet Beursplein 5 en over Occupy en 99%" - http://sp.nl/9n1jkj
Lees ook nog eens over die (minder dan) 1% :
'Superrijken en de Corruptie in “hoge plaatsen”.' - http://sp.nl/9n1gjg
Tot zaterdag 12:00 uur. -
Julian Haverkamp, do 13 oktober 2011 15:10 in reactie op Alex Mulder Reageer op Julian
ik ben benieuwd hoeveel van die "99%" de moeite neemt om te komen.
-
Irma Noord, do 13 oktober 2011 17:06 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Irma
Helaas ik niet, ik kan me de reiskosten namelijk niet meer veroorloven. WA-jong-uitkering, alleenstaande moeder, 3 studerende pubers.... tel maar uit.
-
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 17:30 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Freedom
Je gaat er voorbij dat jij 1 van die 99% bent , slimpie.
-
Peter Draman, do 13 oktober 2011 12:33 Reageer op Peter
Voor de deur van kapitalisme gaan lopen klagen heeft weinig nut vrees ik.
Ten eerste zijn de mensen waar het echt om gaat daar niet aanwezig, ten tweede wordt je gewoon weg gewerkt door de politie als het niet uitkomt.
Veel meer impact zou het hebben als mensen goederen en diensten gingen uitwisselen zonder daarbij geld als ruilmiddel te gebruiken, daarmee raak je de financiële instituten veel harder. -
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 12:56 in reactie op Peter Draman Reageer op Evert
Alleen een 'beetje' jammer dat de fiscus gewoon in duiten komt afromen.
Behalve dat, hoe ga je je lapje planeet dan afrekenen?
Probleempje is dat overal beslag op is gelegd en dat je eerst dient te betalen om ook maar ergens recht op te krijgen....een recht dat je natuurlijk allang had.
Aan wie er betaald dient te worden is al een paar eeuwen bekend. -
Peter Draman, do 13 oktober 2011 17:06 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Peter
Van een kale kip valt niks te plukken.
-
Evert van Vliet, vr 14 oktober 2011 10:47 in reactie op Peter Draman Reageer op Evert
Kale kippen worden dan ook als de wiedeweerga van de percelen af geflikkerd.
En wel door de huurlingen die uit 'eigen' gelederen worden opgetrommeld.
Voor je het weet staar je in een loop gehanteerd door een familielid.
Poen maakt veel meer kapot dan je lief zou kunnen zijn. -
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 13:02 in reactie op Peter Draman Reageer op Freedom
Haal je geld weg van elke bank, los je schulden niet meer af en ga in kleinere omgeving samen een faire economie opzetten.
Het begint bij 1 mens en de eerste stap. -
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 13:58 in reactie op Freedom Waves Reageer op Evert
En jij bent in de veronderstelling dat dat internationaal door de politieke beugels gaat?
Als dat zo was hadden we allang ongeacht de opgeworpen lijnen globaal aan een eerlijke ecologisch verantwoorde economie kunnen werken.
D'r staan nogal wat omgekochte hersenspoelingen in de weg.
Ik vind overigens dat 'we' met z'n allen ons dienen te realiseren dat eco- en econo-logica hand in hand gaan.
Zodra je daar globaal een beweging toe op poten kunt zetten valt er kleinschalige realiteitszin af te dwingen, zo niet dan ben je plein-verleggend bezig.
Probleem is wat dat betreft dat er aan realiteitszin anonimiteit verbonden dient te zijn, en bovendien is 'de realist' over het algemeen genomen niet zo strijdlustig als de patridioten die collectief anoniem achter het 'recht' van de financieel rapste bullies aanhobbelen.
http://kidshealth.org/kid/feeling/emotion/bullies.html -
Piet de Geus, do 13 oktober 2011 21:10 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet
"los je schulden niet meer af en ga in kleinere omgeving samen een faire economie opzetten"
Een faire economie gebaseerd op het wegduiken voor de financiële ravage die je hebt aangericht? Je mag toch hopen dat dat niet de vorm van "eerlijk" is die het langst duurt. -
Evert van Vliet, vr 14 oktober 2011 11:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Evert
Hoe verzin je heet?
Iedereen wordt met een schuld geboren....klinkklare onzin. -
Julian Haverkamp, do 13 oktober 2011 12:11 Reageer op Julian
Weet je trouwens wie in 1940-1945 ook Amsterdam bezette?
-
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 12:19 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Evert
Waren dat niet dezelfde sociale onlusten die daaraan ten grondslag lagen dan?
-
Frank Schutte, do 13 oktober 2011 15:05 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Frank
Beste Julian Haverkamp,
De Anne Frank Stichting heeft gisteren een nieuwe website over die tijd in Amsterdam op het net gezet, zeer leerzaam voor kinderen en volwassen.
http://www.annefrank.org/amsterdam -
Julian Haverkamp, do 13 oktober 2011 16:54 in reactie op Frank Schutte Reageer op Julian
Prima, zet je dat ook even neer wanneer er hier weer vergelijkingen gemaakt worden tussen de regering en de 2e wereldoorlog?
-
Evert van Vliet, za 15 oktober 2011 12:49 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Evert
Ja en 'vergeet' het (bloed)rode lijntje der duiten niet aan te halen.
-
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 12:05 Reageer op Joop
Het zou mooi zijn als door deze acties wereldwijd o.a. het neoliberale IMF-OESO economische systeem wordt ontmanteld en verboden.
Daarnaast hoop ik dat die paar procent mensen die 80% van alle geld, land, industrie en goederen in bezit hebben worden onteigend.
Maar ja .... -
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 12:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op Freedom
Het is nog veel belangrijker om inzicht en kennis te hebben over hoe bankiers en centrale banken de wereld bezitten.
Er is maar echte reden en de democratie terug te geven aan de mensen; ontneem centrale banken, de FED ed..hun macht over geld.
http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936&hl=nl
The Money Makers. het is een lange zit maar dan weet je ook wat! -
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 13:34 in reactie op Freedom Waves Reageer op Joop
Bedankt voor je link Zjen : )))
Ik zal er vanavond voor gaan zitten...
x -
Freedom Waves, do 13 oktober 2011 15:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Freedom
Er zit een website achter waar je alles ook kunt lezen.
Friedman ondersteunt hen..sic! -
Berthold Hohenlowe, do 13 oktober 2011 15:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold
Dat zou iets zijn meneer Schouten, de hoofdprijs in de loterij winnen zonder er ooit een lot voor te hebben gekocht.
-
Henk De Vries, do 13 oktober 2011 12:05 Reageer op Henk
Eens met bijna alle punten. Toch is het een goed idee om de uitgaven aan de onderkant te verminderen.
Die rijken, betalen ondanks dat er veel voor ze mogelijk is, nog steeds het leeuwendeel van alle belastingen.
Een aanzienlijk deel wordt gepompt in het onderhouden van alles en iedereen die in dit land 'kwetsbaar' heet. Niet alleen in uitkeringen, ook in 'bemoeizorg', hulpverleners, extraatjes, straatcoaches, toeslagen, vrijstelling van belasting, schuldsaneringstrajecten, enzovoort.
Geld dat daarna gewoon weg is. Het is geen investering. Het verandert een alcoholistische bijstandstrekker niet in een ondernemer, vakman, of wetenschapper.
Sterker nog, het straalt het signaal uit dat de staat wel voor je zorgt, ook als je buitenproportioneel veel van biertjes houdt. Geen prikkel om te proberen uit de problemen te blijven.
Dat mag wel wat minder. Terug naar de basis. -
Jan B, do 13 oktober 2011 12:20 in reactie op Henk De Vries Reageer op Jan
Niet ieder bijstandstrekker is een alcoholicus. Ophouden met die rechtse karikaturen. Brinkman was/is een alcoholicus, net zoals menig ander figuur in kabinet en Tweede Kamer maar een bijstandstrekker heeft simpelweg het geld niet om zich dag in dag uit vol te gieten en ook nog genoeg over te houden om gezond van te leven. Bovendien: aandacht voor kwetsbaren is een teken van beschaving, iets waarin de mens zich onderscheidt van nagenoeg alle diersoorten. Wat u verstaat onder "terug naar de basis" is dus feite "terug de bomen in".
-
Henk De Vries, do 13 oktober 2011 21:13 in reactie op Jan B Reageer op Henk
Ik bedoel dat niet als waarde-oordeel. In plaats van verslaving zou je ook 'schulden' 'grote afstand tot de arbeidsmarkt' 'psychiatrische problematiek'' 'sociaal zwak', 'licht delinquent' of iets anders kunnen lezen.
Waar het om gaat is dat, door allerlei problematiek een grote groep aan de onderkant op dit moment niet in staat is een steentje bij te dragen aan de maatschappij.
De basis, die moet er zijn. Bijstand, nachtopvang, crisisopname. Maar die groep wordt alleen maar groter als we er zoveel geld in blijven pompen. -
Jan B, vr 14 oktober 2011 12:27 in reactie op Henk De Vries Reageer op Jan
Maar die groep wordt alleen maar groter als we er zoveel geld in blijven pompen.
Ik denk niet dat die redenering in zijn algemeenheid opgaat. De meeste mensen met een uitkering (of dat nu WAO, Bijstand, WW of wat dan ook is) zouden best aan het werk willen. Werk draagt bij aan het gevoel voor eigenwaarde en het idee dat men op een dag iets wezenlijks gedaan heeft geeft een zekere voldoening. Slechts weinigen kiezen er echt voor om aan de kant te blijven staan. -
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 12:20 in reactie op Henk De Vries Reageer op Evert
"Die rijken, betalen ondanks dat er veel voor ze mogelijk is, nog steeds het leeuwendeel van alle belastingen. "
Hoe verzin je het? -
Groot Gelijk, do 13 oktober 2011 17:31 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Groot
Omdat iemand met een inkomen van 1 miljoen / 50% = 500.000 euro per jaar betaald aan belasting. Al haal je er 200.000 af, dan betaald die miljonair nog steeds het twintigvoudige van wat u (ik ga even van een modaal salaris uit) betaald.
-
Evert van Vliet, vr 14 oktober 2011 10:43 in reactie op Groot Gelijk Reageer op Evert
Volgens mij zijn er veel meer jij-bakken dan U-bakens en worden die bakens rap verzet om de belastingen te ontwijken...let wel niet ontduiken want dat is illegaal.
-
Eline W, vr 14 oktober 2011 20:26 in reactie op Groot Gelijk Reageer op Eline
Ooit van een progressief belastingstelsel gehoord?
-
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 12:51 in reactie op Henk De Vries Reageer op Joop
Als minder gefortuneerden onvoldoende overhouden om in het dagelijks levensonderhoud te kunnen voorzien zou een solidariteitsprincipe moeten gelden. Mijn stelling is dat veel 'rijken' meer dan genoeg geld netto overhouden en die een paar procentjes meer belasting met gemak kunnen betalen omdat ze zelf lijfelijk er geen negatieve gevolgen van overhouden. Het stoort me bijzonder dat ze voorbij gaan aan de ellende van anderen.
-
Joop Schouten, do 13 oktober 2011 13:03 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop
'aan' overhouden.
-
Anonimus Hekkers, do 13 oktober 2011 14:18 in reactie op Henk De Vries Reageer op Anonimus
Ik ben met je eens dat het een goed idee is om de uitgaven aan de onderkant te verminderen. Een verpleegster een fatsoenlijk salaris betalen of rondzwervende mensen met een psychose preventief onder toezicht stellen is echter niet 'geld dat daarna gewoon weg is'.
Als alle vakmensen, ondernemers en wetenscappers van Nederland wat meer zouden verdienen ipv kleine clubjes financiele boys blijft er genoeg prikkel om te werken ipv thuis op de bank te hangen. En kan iedereen wat meer belasting afdragen in plaats van een paar "rijken".
Mensen zouden de meest gewaardeerde hulpbron moeten zijn. Lappen grond, zakken geld of ander bezit van enkele rijken zou minder zwaar moeten wegen dan de inzet en ideeën van normale mensen. Volgens mij gaat de Occupy beweging daarover. -
Henk De Vries, do 13 oktober 2011 21:05 in reactie op Anonimus Hekkers Reageer op Henk
Ik ben met je eens dat het een goed idee is om de uitgaven aan de onderkant te verminderen. Een verpleegster een fatsoenlijk salaris betalen of rondzwervende mensen met een psychose preventief onder toezicht stellen is echter niet 'geld dat daarna gewoon weg is'. .
Dat ben ik dan ook met u eens. -
marietje jansen, do 13 oktober 2011 12:03 Reageer op marietje
Goed stuk zeg!
-
Julian Haverkamp, do 13 oktober 2011 11:47 Reageer op Julian
Eens kijken of er bij die 25 andere redenen wel 1 goede zit om af te reizen. Trouwens gehandicapten mag niet meer. Dat zijn mensen met een beperking...
-
Jan B, do 13 oktober 2011 12:21 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Jan
U bedoelt "eens kijken of er bij die 25 andere redenen wel een reden zit die ik begrijp"?
-
Semolina Pilchard, do 13 oktober 2011 11:09 Reageer op Semolina
Aha, JB Cortius, de man die in DWDD verkondigde dat Theo van Gogh het land met diens stukjes kapot heeft gemaakt. Stukjes maken geen land kapot, mensen die zichzelf te serieus nemen, maken een land kapot. Zoals JBC.
-
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 11:22 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Evert
Naties bestaan niet eens, dát serieus nemen zorgt ervoor dat je zowel door de bank als je 'eigen' verstandelijke vermogens volop genomen kunt worden.
-
Marjolein Stuijfbergen, do 13 oktober 2011 11:34 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Marjolein
" Stukjes maken geen land kapot, mensen die zichzelf te serieus nemen, maken een land kapot. Zoals JBC"'
U dient Jelle Brandt Cortius wel heel veel macht toe!!
Als u het niet eens bent met de demonstratie vraagt dat om een meer inhoudelijke reactie dan een weinig zeggende persoonlijk uitveeg richting iemand die op tv een oproep doet om naar de demonstratie te komen. -
Semolina Pilchard, do 13 oktober 2011 17:48 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Semolina
Je kunt het ook omdraaien: JBC dicht Theo van Gogh nogal wat vermogens toe. Het geeft een inkijk in 's mans gedachtengang: Theo schreef negatief over de islam, zodoende is hij vermoord, de moord heeft Nederland in tweeën gespleten. Blaming the victim.
-
Marjolein Stuijfbergen, vr 14 oktober 2011 16:27 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Marjolein
Ik zag gisteren bij de DWDD profétische woorden van Theo van Gogh!!
Dat zouden ze van mij vaker op tv mogen laten zien!!
http://player.omroep.nl/?aflID=13209087 44 minuut 45... -
Evert van Vliet, do 13 oktober 2011 11:05 Reageer op Evert
"Er is niets fundamenteel veranderd...............Er is geen oppositie."
Waar met het grootste gemak overheen wordt gestapt is het simpele feit dat er al sinds mensenheugenis niets is veranderd, de scepterzwaaiers met het 'juiste' DNA maken nog immer de dienst uit.
Wat er wel is veranderd is dat we ons allemaal een beetje koning kunnen wanen door mee te 'werken' aan het uitmelken van alles dat zich buiten de denkbeeldige lijnen bevindt.
Dus waarom zou je oppositie voeren?
Het is overduidelijk dat de sociale onrust een globaal gegeven is maar dat menigeen de goden en het onrecht der duiten nog wel wil laten varen maar de andere (indoctri)naties die daar op vermeld staan niet.
En laat de (inter)nationale indoctrinatie nou net garant staan voor het claimen van allerhande (eigendoms)rechten en erfplichtige onzin.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8128 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7671 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6092 x bekeken Korte Scan
Reageer (197) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5661 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5215 x bekeken Korte Scan
Reageer (444) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5146 x bekeken Korte Scan
Reageer (250) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4732 x bekeken Korte Scan
Reageer (160) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3424 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3132 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2978 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

