Bio Bekijk alles van Francisco van Jole Word fan

Francisco van Jole

Francisco van Jole eindredacteur Joop

19 februari 2010 Reageer (30) 629 x bekeken Groen RSS

[Videocolumn] Weer dreigt er een oorlog over olie

Argentinië en Groot-Brittannië in de clinch over eilanden

Ruim een kwart eeuw na de Falkland-oorlog loopt het conflict opnieuw op

Een aflevering van de wekelijkse video-column op Blikvoer.tv, de jongerendebatsite van de VARA.

 

Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jonathan Leguat, zo 21 februari 2010 21:47 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    De kans dat er oorlog komt tussen the UK en Argentinië is op de kop af 0,0%.
    Dit stuk moet dan ook onder de kop fabeltjes en hysterie geschaard worden

  • Roelf Turksema, za 20 februari 2010 07:56 Reageer op Roelf

    Roelf

    En daar gaan we weer: http://www.fogl.com/other/contactUs.asp
    Olie? Volgens de laatste gegevens van de doorgaans betrouwbare Amerikaanse seismologische dienst een kans van minder dan 5% om een aanzienlijk olie veld in de Falkland regio te vinden, toch zijn er verschillende floaters aan het boren, de Guardian Ocean bv.: http://www.rigzone.com/data/rig_detail.asp?rig_id=578
    Het is een oude roestbak, ik heb er zelf nog op gewerkt, niks geen moderne technologie.
    De CEO van Falkland oil and gas is gelijk ook vice voorzitter van de PR club van de Falkland eilanden, of net andersom, whatever, het is maar een klein klubje en ze proberen wederom de schijn te wekken dat er olie zit om aandelen te kunnen slijten, handel zeg maar.
    Een ex-collega heeft 9 maand voor ze gewerkt op basis van shares in production, helaas, de beloften waren goed, geen olie dus geen geld.
    Hij was gewaarschuwd maar ook nogal hebberig, jammer dan.
    The fourth fleet moet ook een basis in noodgevallen, dat kan mooi op de Falklands toch? Vanuit Argentinië nog wat macho grootspraak , gooi de media nog in het verhaal en we hebben weer redenen zat om ons nog beter te bewapenen toch? Weet je nog, constante dreiging, olie,politiek en macht, dat waren de ingrediënten.

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 20:15 Reageer op Dennis

    Dennis

    Als dit tot een militairconflict leidt dan is de kans niet denkbeeldig dat wederom dat een Argentijnse regering een impopulaire Britse premier in het zadel houdt. De Falklandoorlog heeft Thatcher opeens heel populair gemaakt waardoor ze met gemak de verkiezingen won terwijl ze heel impopulair was voorafgaand aan deze clash.
    Door die verkiezingsoverwinning kon ze doorgaan met de invoering van haar door Milton Friedman ingegeven onzalige en voor velen rampzalige neoliberale economische beleid die tot overmaat van ramp hier te lande navolging heeft gevonden maar dat ter zijde.

    Het zou dus zomaar kunnen dat de hele Britse natie als een man achter Gordon Brown gaat staan als er oorlog komt waarna deze meteen verkiezingen uitschrijft.
    Brown kan dit "wapen" in de politieke strijd inzetten maar door inspanningen van Britse militairen elders zal dit nu toch niet makkelijk gaan.

  • Jager Verzamelaar, vr 19 februari 2010 20:56 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Jager

    Jager

    Ik acht de Argentijnse regering momenteel niet zo laag dat er een tweede Falklandoorlog zal komen.
    Dit is gewoon getreiter van de Argentijnen. En dat verdienen de britten wat mij betreft ook.
    De eilanden zijn namelijk zelf helemaal geen onderwerp van de ruzie maar het gebied buiten de eilanden waar de britten naar olie boren. Volgens een afspraak hadden de britten daar niet zomaar mogen boren.

    Dus vergeet het romantische idee van een tweede Falklandoorlog maar.

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 21:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dennis

    Dennis

    Ik zie oorlog niet als iets romantisch en natuurlijk hoop en verwacht ik niet dat ze weer gaan vechten om die paar troosteloze eilanden en vooral niet om er politieke munt uit te slaan maar er gebeuren zulke rare dingen de laatste jaren dat ik dit onzalige scenario niet op voorhand uitsluit.

  • Joop Schouten, vr 19 februari 2010 21:54 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Joop

    Joop

    ...Ik hoop dat 'ze' niet zo dom zijn Dennis.

    Geldgebrek polariseert de hele wereld, lijkt het wel.
    Dit zal dus ongetijfeld, in essentie, alleen om de olie gaan.
    Want dat levert het broodnodige geld op.

    'We' sturen Maxima als onderhandelaarster en peace keep(st)er.

  • Jager Verzamelaar, vr 19 februari 2010 22:00 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Jager

    Jager

    Nogmaals, het gaat niet om de eilanden!
    Het is een ruzie over olie boringen buiten de wateren van de eilanden.
    Bovendien is er geen gestoord dictatoriaal regime in Argentinië maar een relatief verstandige democratisch gekozen regering.

    Wat romantiek betreft doelde ik op Thatcher die duidelijk genoot van de oorlog indertijd. Je kon haar letterlijk zien soppen.

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 22:27 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dennis

    Dennis

    Easy buddy, ik ben net als jij redelijk op de hoogte.
    Je reageert een beetje prematuur.

  • Joop Schouten, vr 19 februari 2010 20:58 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Dennis,
    Denk je dat vandaag de dag de bevolking in GB, of in welk westers land dan ook, nog steeds zo dom zullen zijn?

    Het zou ook zo kunnen zijn dat (doordat de mensen van vandaag meer weten) ze een beter idee hebben kunnen vormen over de consequenties. Oorlog.

    Oorlog heeft effect op iedereen, direct en indirect. Altijd.
    Of denk je dat 'hersenloze-onderbuik-emoties' alsnog de overhand kunnen krijgen?

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 21:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Dennis

    Dennis

    Ik denk dat hersenloze onderbuik emoties vooral opspelen bij het verdedigen van het als eigen beschouwde grondgebied.
    Ik weet dat er nu andere zaken spelen dan toen waarbij de Argentijnen de eilanden innamen omdat men aanspraak maakte en nu nog maakt op dit gebied dat bij dat land zou horen.
    Gezien de geografische ligging lijkt me dat ook waarschijnlijk en zeker gezien de afstand tot Londen.
    Britten zien deze eilanden als overzees grondgebied en als dat bezet wordt dan gaan die gevoelens opspelen. Dat is nu niet het geval dus zal het ook zo'n vaart niet lopen. In tegenstelling tot toen met de politiek geisoleerde militatire junta in Argentinie heerst er nu een hele andere politieke situatie met democratisch gekozen regeringen die er normaal gesproken diplomatiek uit zullen komen.

  • Arie Bombarie, vr 19 februari 2010 21:44 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Arie

    Arie

    Ik ben het helemaal eens met je analyse Dennis. Er is alleen één verschil: Margaret Thatcher was in 1982 aan de vooravond van de Falklandoorlog vele malen impopulairder dan Gordon Brown.

    Ze was niet alleen impopulair bij het electoraat maar ook binnen haar eigen conservatieve partij. Zonder de Falklandoorlog was het voor haar bij regeringstermijn gebleven en had Groot Brittannië tegenwoordig er heel anders uitgezien. Over toeval in de geschiedenis gesproken...

    Gordon Brown mag dan weliswaar niet erg geliefd zijn, maar hij heeft in David Cameron zo' n zwakke Tory opponent dat ik de kans niet onwaarschijnlijk acht dat hij toch de verkiezingen wint.

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 22:25 in reactie op Arie Bombarie Reageer op Dennis

    Dennis

    Laten we dat laatste, voor wat het waard is, maar in ieder geval hopen want die tories lijken me net als Thatcher een ramp voor dat land.

  • Arie Bombarie, vr 19 februari 2010 22:48 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Arie

    Arie

    Je doet David Cameron er onrecht mee als je hem op één lijn stelt met Margaret Thatcher.

    Margaret Thatcher was ook binnen haar eigen partij een extremist.
    David Cameron is meer een progressieve One Nation Tory, zoals oud Premier Edward Heath dat ook was. Het is niet verwonderlijk dat de laatste een van Thatcher's scherpste critici was.

  • Dennis Mollis, vr 19 februari 2010 23:19 in reactie op Arie Bombarie Reageer op Dennis

    Dennis

    Je hebt gelijk Cameron heeft een aanzienlijk beter imago dan Thatcher ooit heeft gehad. Het feit dat iemand als Rory Steward voor die partij heeft gekozen juist vanwege zijn contacten met David Cameron spreekt natuurlijk in diens voordeel.

  • Jager Verzamelaar, vr 19 februari 2010 23:07 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Jager

    Jager

    Engelsen kunnen kiezen tussen Bastards en Bloody Wankers meer keus is er niet :-(

    Wij hebben tenminste als Nederlanders wat meer keuze. We hebben kankerlijers, teringlijers, tyfuslijers etc.

    Toch mooi die democratie :-)

  • Dennis Mollis, za 20 februari 2010 00:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dennis

    Dennis

    Nee wij hebben Rita Verdonk nog in huis en dat kunnen niet veel landen ons na zeggen.

  • Hans Laros, vr 19 februari 2010 20:07 Reageer op Hans

    Hans

    Het leven draait om GOD, goud, olie en drugs.

  • Frederik van Leeuwen, vr 19 februari 2010 20:26 in reactie op Hans Laros Reageer op Frederik

    Frederik

    .. en wulpse vrouwen :-)

  • Jager Verzamelaar, vr 19 februari 2010 23:25 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Jager

    Jager

    Kijk, dat is nu een legitiem argument voor een oorlog ;D
    Troje viel om een vrouw!

    Als Bush gezegd had: "ik wil irak aanvallen omdat daar meer lekkere wijven zitten dan die lelijke bimbo's in mijn eigen land" dan had de wereld dat nog kunnen begrijpen.

    ;D

  • Frederik van Leeuwen, vr 19 februari 2010 19:37 Reageer op Frederik

    Frederik

    Het is niet ondenkbaar dat voor de oorlog van 1982 al bekend was dat er een grote kans op olie in het gebied was.

  • Joop Schouten, vr 19 februari 2010 18:35 Reageer op Joop

    Joop

    Dit bewijst mijn stelling dat het 'de bedrijven en regeringen samen' oorlog wensen.
    En het stemvee wordt met drogredenen en leugens naar het front gedirigeerd.

    De hebzucht en moreel verval van onze zogemaamde leiders woekert maar door.

  • Joop Schouten, vr 19 februari 2010 18:42 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    correcties:

    Dit bewijst mijn stelling dat het 'de bedrijven en regeringen samen' zijn die oorlog wensen.
    En het stem/slachtvee wordt met drogredenen en leugens naar het front gedirigeerd.

  • Arie Bombarie, vr 19 februari 2010 19:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Arie

    Arie

    Natuurlijk Joop, als je zo'n simplistische visie op het wereldgebeuren wilt hebben, ga je gang.

  • Joop Schouten, vr 19 februari 2010 19:57 in reactie op Arie Bombarie Reageer op Joop

    Joop

    Leuke vonsten en visies moeten op een bierviltje passen...

    Ik weet ook wel dat deze onderwerpen complexer in elkaar zitten.
    Ik probeerde de essentie er uit te halen.
    Met nadruk op proberen.

    Mischien kun je het verfijnen of veranderen zonder te veel woorden te gebruiken?

  • Arie Bombarie, vr 19 februari 2010 18:23 Reageer op Arie

    Arie

    Francisco van Jole slaat zoals zo vaak de plank weer eens mis.

    De Falkland oorlog van 1982 ging helemaal niet over olie maar had alles te maken met nationaal prestige. Daar komt bij dat een invasie van de Falkland Eilanden/Malvinas voor de Argentijnse junta een goede bliksem afleider was om de aandacht af te leiden van binnenlandse problemen.

    En het Verenigd Koninkrijk van Margaret Thatcher kon vervolgens uit prestige overwegingen deze invasie niet zomaar over haar kant laten gaan.

    Kortom: De Falkland oorlog was een ouderwetse 19e eeuwse oorlog.

    Jazeker, Francisco?. Olie is belangrijk maar het speelt niet bij iedere oorlog een rol.

  • Hans Dekkers, vr 19 februari 2010 18:28 in reactie op Arie Bombarie Reageer op Hans

    Hans

    Wel goed luisteren hoor. Van Jole zegt dat het dreigende conflict over olie gaat, niet dat de oorlog uit 1982 over oorlog ging.

  • Arie Bombarie, vr 19 februari 2010 19:03 in reactie op Hans Dekkers Reageer op Arie

    Arie

    Ik heb goed geluisterd Hans. Van Jole impliceert wel degelijk dat de oorlog in 1982 ook om olie ging.
    "... En nu dus weer. "Niet vanwege die schapen die daar wonen, niet vanwege die 3000 mensen. Maar omdat er olie in de oceaan zit bij de eilanden. En zo zie je dat er alweer oorlog wordt gevoerd om olie..."

  • B Man, vr 19 februari 2010 18:48 in reactie op Arie Bombarie Reageer op B

    B

    Hij formuleert het een beetje verwarrend maar volgens mij zegt Van Jole helemaal niet dat de Falkland oorlog over olie ging. Hij beweert dat de meeste oorlogen de laatste decennia over olie gingen en dat dat nu weer dreigt te gebeuren. Volgens mij gingen van de oorlogen die het Westen heeft gevoerd alleen die tegen Irak voornamelijk om olie.

    Het gaat vooral om internationale machtspolitiek. Als Amerika niet zou optreden tegen dwarse regimes in Azië en het Midden-Oosten zullen landen als China, India en Rusland dat overnemen en dan kan er in heel Azie een wapenwedloop onstaan die de VS op termijn financieel misschien niet meer zullen kunnen bijbenen.

  • Jager Verzamelaar, vr 19 februari 2010 18:09 Reageer op Jager

    Jager

    Geen bloed voor olie.

  • Gaatje Nixaan, vr 19 februari 2010 18:02 Reageer op Gaatje

    Gaatje

    Haha Francisco van Jole heeft altijd leuke columns! :-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven