ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Francisco van Jole Word fan Abonnement
22 januari 2010 Reageer (67) 2106 x bekeken Leven
Videocolumn: De Dikke Mensen-heffing van de KLM
Is het een goed idee dikke passagiers meer te laten betalen voor een ticket?
Blikvoer is de video-debatsite van de VARA voor jongeren. Elke week maak ik daar een korte videocolumn voor onder de titel 'Beperkt Houdbaar'.
Laatste Reacties (67) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Zingende Zaag, di 26 januari 2010 20:40 Reageer op Zingende
Als ik bij de AH 2 glutenvrije broden koop omdat ik allergisch ben, reken ik er in het vervolg 1 af
-
Sir Charles, di 26 januari 2010 13:52 Reageer op Sir
Diverse luchtvaartmaatschappijen bieden op hun intercontinentale vluchten tegenwoordig een soort van tussenklasse aan, geen economy geen business, KLM sinds kort ook. Waar de stoelen en beenruimte wat ruimer bemeten zijn dan in de economy-klasse evenals de service die wat meer persoonlijker is, de kosten zijn zo'n 150 tot 200 euro duurder.
Zelf boek ik ook weleens die klasse, niet vanwege mijn lengte of omvang maar uit pure verwennerij na een periode van werken heerlijk op vakantie die al begint wanneer ik de voordeur achter me dicht trek.
De business-klasse is me eerlijk gezegd veel te duur. :) -
Koen Oerdoe, di 26 januari 2010 09:32 Reageer op Koen
Terecht dat de KLM meer gaat vragen voor het vervoeren van erg dikke mensen. Of het dik zijn eigen schuld is of niet, dat maakt niet uit. Waar het om gaat is dat er naast de te dikke persoon iemand zit die prima in de stoel past, ook een ticket heeft gekocht en een dramatisch slechte reis kan hebben. Als frequent luchtreiziger KAN dit gewoon niet. Dik zijn is een handicap in dit geval. Maar nog niet eens een erge handicap. Dikke mensen kunnen gewoon vliegen, maar moeten 2 tickets betalen. Ik zie echt het probleem niet.
-
Willemijn Derks, ma 25 januari 2010 10:39 Reageer op Willemijn
Ik vind dat er grotere stoelen moeten komen voor dikke mensen , die dan ook meer mogen kosten . Net als stoelen met extra beenruimte . Ik denk dat we gewoon wat meer zitcomfort moeten vragen . De luchtvaartmaatschappijen zijn al jaren bezig alles zo goedkoop mogelijk te doen en zoveel mogelijk passagiers in een toestel te proppen .
Ik ben het zat , ik ben best bereid om iets meer te betalen , maar wel in economy class . Ik ben zelf te dik geweest voor een stoel en dat is zeer oncomfortabel kan ik je wel vertellen. Maar op 2 stoelen zitten is geen oplossing en blijft oncomfortabel . Dus minder stoelen in een deel van het toestel lijkt me de beste oplossing , of gewoon doorlopende banken die flexibel ingedeeld kunnen worden met een glijdend systeem voor de gordels en leuningen . Obesitas is een toenemend probleem , dus we zullen er mee moeten leren omgaan . -
Fatima Bloodhooft, ma 25 januari 2010 12:37 in reactie op Willemijn Derks Reageer op Fatima
Perfect geredeneerd! Uitstekend beredeneerd en een waarheid als een koe. En vele malen beter dan al die dooddoeners van die alleen-aan-zichzelf-denkers.
We moeten niet bij de dikke(re) mens beginnen maar bij het geld en de hebberigheid en het gebrek aan service en klantvriendelijkheid van grote bedrijven zoals KLM/Air France.
Als de stoeltjes moeten voldoen aan de eis van een ultradun presidentsmodel, (we weten allemaal vast wel dat Franse vrouwen zwaar aan ondergewicht lijden, ten opzichte van haar mede- Europeanen) dan kunnen er vast nog veel meer stoelen bij op een vierkante meter. En kunnen de Nederlanders, Grieken, Duitsers, Engelsen, Belgen, Oostenrijkers et cetera, dubbel betalen voor twee stoeltjes à la kleuterformaat. Tel uit je winst! -
Paula Pop, ma 25 januari 2010 16:20 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Paula
Ik snap je bezwaren Nelma. Maar bedenk wel dat er voor mensen met overgewicht in de publieke sector al veel is aangepast. Zo hebben wij de bedden in ons zkh vernieuwd en deze zijn 10cm breder geworden. Dat heeft tot gevolg dat de lakens niet meer goed passen, dus moeten er anderen komen. Tevens passen de bedden niet goed door de deuren, waardoor er veel beschadigingen plaatsvinden. Allemaal veel kosten.
Ik vind dat een vliegmaatschappij zelf mag bepalen of er enorme onkosten worden gemaakt of dat ze extra heffingen voor overgewicht invoeren.
Naar mijn idee zijn er dus aanpassingen genoeg en is nu de beurt aan de mensen met overgewicht. Ook zij kunnen iets doen om de stoelen passend te maken, namelijk afvallen. -
lieke Meester, ma 25 januari 2010 01:31 Reageer op lieke
Straks moeten we misschien voor een stoma gaan bij betalen , immers die moet verschoont worden en dat geeft meer afval en het zakje kan knappen en dat geeft rommel, het stinkt . Nederland op z'n smalst . welke gek heeft het bedacht?
-
Charles Groenhuijsen, za 23 januari 2010 17:11 Reageer op Charles
Ja, maar hoe los je dan het probleem op dat ik gewoon voor een stoel betaal maar soms naast een hele dikke dikkerd bijna de helft van mijn betaalde stoel kwijt raak. (Ooit meegemaakt? Ik wel...)
Als een gehandicapte alleen in Business kan zitten betaalt hij/zij daar ook gewoon voor.
As dikzijn een ziekte is moet dat medische vaststellen en je kosten bij de verzekering claimen net als een rolstoel of rollator.
Iemand die heel lang is moet soms ook gedwongen Busines zitten of in een hotel op zijn eentje een tweepersoonsbed hebben.
Waarom ben ik de dupe vam andermans 'dikke' pech? -
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 17:42 in reactie op Charles Groenhuijsen Reageer op Fatima
Hoe je dat op moet lossen?
Gewoon op z'n schoot gaan zitten.
Allemaal slachtoffers hier. Heel zielig. -
Harry Moentezool, zo 24 januari 2010 14:47 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Harry
En je kunt natuurlijk ook nog slachtoffer van het slachtoffer-argument worden.
Zo gemakkelijk dat argument...
Bah! -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 15:59 in reactie op Harry Moentezool Reageer op Fatima
Zeg dat wel, ik ben het helemaal met u eens. Bah!
-
Nelma Franke fka Mark Mark, za 23 januari 2010 12:28 Reageer op Nelma Franke fka
"Het gaat dus gewoon om geld"...zucht...
Deuren worden aangepast op de mens (niet op de Nederlander of de masai - for that matter) die over het algemeen steeds langer wordt. Hierdoor worden plafonds ook steeds hoger. Dit is een rechtstreeks gevolg van betere voeding waardoor een verglijking met dikheid al meteen mank gaat. -
Paula Pop, za 23 januari 2010 12:08 Reageer op Paula
Prima regeling. Voor een piepklein kind van boven de 1 jaar moet je extra betalen, voor extra bagage moet je betalen, dus ook voor extra vetruimte moet betaald worden.
Ook mooi meegenomen dat magere mensjes niet meer een hele stoel hoeven te betalen terwijl ze maar een halve bezetten als ze naast iemand met overgewicht zitten.
Trouwens: je hoeft niet te vliegen, toch? Luxe probleem dus. -
Piet de Geus, za 23 januari 2010 01:25 Reageer op Piet
Lijkt me juist een prima regeling, al hanteert de KLM wel erg ruime normen: al lang voordat iemand zo dik is dat de armleuning niet meer omlaag kan puilt iemand er over- en onderdoor op jouw stoel. Snap eerlijk gezegd niet dat mensen het accepteren dat een ander de helft van hun stoel bezet houden, zoals ik in diverse reacties lees. Dan ben je niet erg assertief: laat het cabinepersoneel het probleem van de dikke buurman oplossen zonder dat jij daar last van hebt. Nog even afgezien van het veiligheidsaspect.
En wat de WHO ook zegt, dat verhaal van die ziekte geloof ik niet zo. De klachten die je het meest hoort zijn de zogenaamd moeilijke voeten en knieën en die lijken me niet de oorzaak. Bovendien is het onmogelijk om een voedselreserve aan te leggen zonder meer voedsel tot je te nemen dan je verbrandt, dus dat hele discriminatieverhaal gaat niet op.
Dat Van Jole bij gebrek aan argumenten overgaat op deuren die wereldwijd aan de lengte van de Nederlander zijn aangepast is zeker bedoeld als humor om te lachen. Overigens: voorheen kreeg je als je lang was een plaatsje met meer beenruimte, bijvoorbeeld bij de nooduitgang. Tegenwoordig laten ze je voor die extra beenruimte betalen. En dat was geen reden om te mekkeren over discriminatie, terwijl je aan die lengte echt niks kunt doen. -
Just Lurking, za 23 januari 2010 12:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Just
Ik vlieg dan wel niet jaarlijks met een charter naar Benidorm, maar heb in mijn leven voldoende vluchten meegemaakt, waarin ik eerder last heb gehad van krijsende baby's, naar transpiratie stinkende tieners, overactieve kinderen, amechtige en kuchende oude heren, en van dames met een penetrant goedkoop parfum dan van een buurman of-vrouw met overgewicht. Een persoon die zo dik is als u zo plastisch omschrijft, is eerder uitzondering dan regel, lijkt me, en daarom voel ik persoonlijk een weerzin tegen een dergelijke regulering.
-
Piet de Geus, za 23 januari 2010 12:36 in reactie op Just Lurking Reageer op Piet
Een persoon die zo dik is dat de armleuning niet omlaag kan (met hoeveel kracht mag die leuning overigens omlaag geperst worden?), mag dan eerder uitzondering dan regel zijn: dit is exact de extreme categorie waarvoor de KLM die heffing invoert.
En ja, er zijn nog wel meer medepassagiers waar je last van hebt (zeker in een charter naar Benidorm) maar het verschil is dat zij geen deel van de voor jou gereserveerde stoel in beslag nemen. Dat ze met hun zweetlucht, hun goedkope parfummetjes en hun onopgevoede kroost of hun krijsende zuigelingen wel uiterst storend jouw persoonlijke ruimte binnen komen gedenderd is een ander verhaal. -
Sir Charles, za 23 januari 2010 12:58 in reactie op Just Lurking Reageer op Sir
Een krijsende baby/kind is het meest irritant, geen pretje op een (lange) vlucht.
-
Peter Volta, za 23 januari 2010 14:33 in reactie op Just Lurking Reageer op Peter
Dat hangt erg van de bestemming af. Probeer het eens richting de VS , en wel in het bijzonder de meer zuidelijke bestemmingen als Houston en Atlanta. Na een tijdje wen je aan het beeld, maar ernaast zitten is niet minder dan een nachtmerrie, vooral omdat het voor de langeren onder ons (en daar behoor ik toe) toch allemaal al veel te krap is. Voor extra beenruimte moet je tegenwoordig ook betalen, dus de vetzakken zelf laten betalen om anderen geen overlast te laten ondervinden lijkt me een prima maatregel.
-
Sir Charles, za 23 januari 2010 12:44 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sir
Assertief of niet, noem het liever verdraagzaamheid, vredelievendheid naar de medemens en om het af te schuiven naar het cabinepersoneel is nou ook niet bepaald assertief oftewel niet zelfbewust of zelfverzekerd.....
-
Just Lurking, za 23 januari 2010 13:14 in reactie op Sir Charles Reageer op Just
[...] Assertief of niet, noem het liever verdraagzaamheid, vredelievendheid [...]
Dat is precies wat ik probeer te betogen, Sir Charles, ik heb de term al eerder gebruikt, maar ik vind sommige reacties cru. De overlast die ik zelf door de jaren heen heb ondervonden, heb ik berustend over mee heen laten komen. Wat is nu een paar uur in een vliegtuig op een heel mensenleven? Die vergeet je toch zeker zodra je het vliegtuig verlaat? ;-) -
Sir Charles, za 23 januari 2010 13:54 in reactie op Just Lurking Reageer op Sir
Zodra ik voet zet op b.v Thaise bodem is alles vergeten, het vooruitzicht mijn familie en vrienden te zien, het heerlijke eten, het mooie weer, de prachtige boeddhistische pralen etc.
-
Piet de Geus, za 23 januari 2010 13:26 in reactie op Sir Charles Reageer op Piet
Toch zul je bij het cabinepersoneel moeten aankloppen: zij zijn de enigen die iemand een andere stoel (of desnoods stoelen) kunnen geven. Of die jou een upgrade naar de business class kunnen geven. Of die de persoon die niet op de stoel naast jou past desnoods om kunnen boeken naar een andere vlucht.
Het alternatief (zelf oplossen) is niet echt aanlokkelijk. Om te beginnen weet de persoon die zich naast jou wil proppen donders goed dat hij of zij niet in die stoel past en zal dan ook niet erg gevoelig zijn voor argumenten. Het levert al snel een hoop gedonder op en het is natuurlijk niet de bedoeling om door het gangpad te gaan rollebollen.
Het is echt het beste (en de meest vreedzame oplossing) om die persoon te vragen om even te blijven staan en het cabinepersoneel erbij te halen en gedecideerd uit te leggen dat je echt niet bereid bent een deel van je zitplaats af te staan. Zij hebben dagelijks met dergelijke situaties te maken en zijn zoals gezegd als enigen in staat om het op te lossen. -
Sir Charles, za 23 januari 2010 12:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sir
Hoef er geen gebruik van te maken doch ben het overigens wel met je eens dat het ook een vorm van discriminatie is dat voor bepaalde stoelen waar lange mensen bij voorkeur makkelijker willen zitten er extra voor betaald moet worden.
-
Reinder VLC, zo 24 januari 2010 11:42 in reactie op Sir Charles Reageer op Reinder
Dat valt mee hoor, ben zelf vrij lang (1.92) en heb nog maar één keer betaalt voor een XL stoel en dat was mijn eigen keuze bij het boeken. Dat is overigens een percentage van minder dan 10%. Zelfs bij Ryanair kreeg ik een gratis Priority upgrade (daar hebben ze free seating).
-
Reinder VLC, zo 24 januari 2010 11:55 in reactie op Reinder VLC Reageer op Reinder
Even ter aanvulling, ik ben overigens niet van mening dat hier van discriminatie sprake is. Iedereen kan een XL seat kopen. Alleen als langmens krijg je hem vaak wel gratis. Dat vind ik dan ook nog een heel ander verhaal dan de tweede stoel voor dikkere mensen, je kunt je moeilijk een paar centimeter korter diëten.
Overigens, de nuance is dat je het geld voor de tweede stoel terugkrijgt als het vliegtuig niet vol is en daarnaast krijg je al 25% korting bij aanschaf. -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 13:40 in reactie op Reinder VLC Reageer op Fatima
Oei, was u toch bijna in uw eigen verdediging getrapt.
Is dat nou moeilijk? Meten met twee maten? -
John Galt, vr 22 januari 2010 19:28 Reageer op John
wat gaat er nu gebeuren?
1. de mensen die dik zijn vliegen met een andere luchtvaartmaatschappij, en klm verliest klanten.
2. dikke mensen die de extra heffing niets uitmaakt betalen het.
Geweldig he, die concurrentie! Capitalism for the win! -
Rob van Kan, vr 22 januari 2010 19:18 Reageer op Rob
De ruimte in vliegtuigen is bedroevend klein, dat kan ik u als 1.90m lange, regelmatige luchtreiziger verzekeren. En dat heet allemaal een 'kostenplaatje' te zijn. Er moeten zo veel mogelijk stoelen in een vliegtuig.
Ik zou het niet accepteren dat de minieme ruimte die ik duur betaal (uit noodzaak vanwege onze locatie vliegen wij altijd met Alitalia, een te dure 'flag carrier' dus) half wordt opgesoupeerd door een dikke medemens, net zo min als een ander het zou accepteren dat hij of zij gedurende de reis mijn knieën in de rug voelt steken.
De oplossing ligt echter niet bij het vragen van meer geld aan dikke (of lange) mensen, maar aan het vervoeren van minder mensen in betere omstandigheden. En nee, dat doen we dan niet voor meer geld. Hou eindelijk eens op met de maaltijden en de drank, dat is nergens voor nodig. Dat krijg ik ook niet in de trein van Cosenza naar Rome en die reis duurt een uurtje of vijf.
Onderscheid je van budgetboeren als EasyJet met kwaliteit en ruimte. Niet met een vaccum verpakt plakkie cake en vieze koffie. -
Just Lurking, za 23 januari 2010 12:09 in reactie op Rob van Kan Reageer op Just
[...] Onderscheid je van budgetboeren als EasyJet met kwaliteit en ruimte. Niet met een vaccum verpakt plakkie cake en vieze koffie. [...]
Uitstekende suggestie! :) -
Jager Verzamelaar, vr 22 januari 2010 18:05 Reageer op Jager
ben ik nu de enige die het niet zo serieus neemt wanneer een maatregel op een april in werking moet gaan treden?
-
Just Lurking, za 23 januari 2010 17:57 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Just
Wat ik me afvraag, hoe gaat de KLM vaststellen of iemand één dan wel twee stoelen moet betalen bij een online reservering? Zal er naar het gewicht gevraagd gaan worden?
Begin te geloven dat je weleens gelijk zou kunnen hebben, @R. -
Vaclav Klaus, vr 22 januari 2010 17:49 Reageer op Vaclav
De gedachte dat als je 2 stoeltjes inneemt er voor 2 betaalt lijkt mij een logische. En in 9 van de 10 of meer van deze gevallen is het een psychisch probleem dat mensen te dik zijn. Zij kunnen psychisch niet zonder eten.
Lengte is een heel slechte vergelijking - en gehandicapten - dat is ongepast. Natuurlijk zijn daarvoor aanpassingen nodig.
Als je niet meer in het vliegtuigstoeltje past, dan ben je tijd dat je actie had moeten ondernemen al voorbij. -
Fatima Bloodhooft, vr 22 januari 2010 19:17 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Fatima
Kort door de bocht van u, en ik ga mijn eigen voorbeeld weer eens van stal halen, want met mij zijn er meer mensen in mijn positie. Omdat ik ervaringsdeskundige ben, heb recht van spreken en verdediging en hoeven ik en mijn soortgenoten zich niet in een hoek te laten duwen. Wij duwen dan terug!
Dus als ik straks en een stukje verderop voor mezelf spreek dan spreek ik ook voor al die andere mensen die lijden aan het kort door de bocht denken van mensen die denken zoals u. En dikke mensen zijn dan ook regelmatig onterecht de dupe zijn van meningen en uitlatingen van mensen die dat doen zoals u.
De hetze tegen overgewicht (wat dat dan ook in andermans ogen zou moge zijn) is een maatschappelijke tweedeling en discriminatie bij uitstek, maar onder het 'Mom van Gezondheid' mag dat ineens en dan mag ook ineens zomaar iedere magere speklappenvreter een krenkende mening hebben onder het "Mom van Vrijheid van Meningsuiting".
Dan geldt artikel 1 van onze grondwet niet meer.
'Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'
En hier komt dan mijn mening en stokpaardje: Ik ben in de ogen van veel mensen te dik en dat door een nare ziekte. Ik heb geen vetzucht, geen ongezonde bloedwaarden, ik lubber en blubber niet, ik ben gewoon dikker dan gemiddeld.
Iedereen die denkt dat 'alle' dikke(re) mensen vreten en snacken en snoepen mag van mij eeuwigdurende diarree krijgen. Iedereen die vindt dat iemand die naar de huidige anorexianormen te dik is, mag van mij afvallen tot 'ie een ons weegt.
En voor de rest ga ik gewoon door met mijn leven en werk, vlieg ik niet, god zij dank heb ik vliegangst, dus de KLM zal gelukkig geen rooie duit aan mij verdienen!, heeft mijn man ruim voldoende om van te houden, zien mijn kinderen en vrienden mij als de mens en vrouw die ik ben, en denkt geen arts in de eerste instantie dat ik overgewicht heb totdat ik op een weegschaal ga staan. Tja... wie maakt er dan verder nog een probleem van...? Sprietje Rosenmuller? Tegenvallende cijfers KLM? De mollige minister van gezondheid?
En wat is te dik? 10 kilo te zwaar? 40 kilo te zwaar? 150 kilo te zwaar? Zeg het maar. Als uw armleuninkje nog maar wel omhoog kan, hoor.
De meest correcte en diplomatieke dunne mens maar ook de veroordelende en grievende dunne mens gaat er over het algemeen van uit dat hij/zij niet dik kan worden. Zij/hij kan ook niet invalide worden, of dement of kanker krijgen. Nee, dat soort ongeregeldheden overkomt gelukkig altijd een ander.
Iedereen die dus een ongenuanceerde en ongefundeerde mening over dikke mensen heeft, laat zien dat kortzichtigheid en domheid in denken en doen, eigenlijk vele malen erger en verwerpelijker is. En ongetwijfeld op termijn ongezonder.
En ga allemaal nou maar weer lekker zeuren dat ik het niet op mezelf moet betrekken, dat de overgrote meerderheid van de dikke mens het aan zich zelf te wijten heeft, enzovoort, blablabla. Prima!
Ik heb weer even duidelijk gemaakt dat enig onderscheid altijd op z'n plaats is als het om mensen en hun "afwijkingen" gaat. En dat heb ik bij deze gezegd!
U mag nu weer verder gaan met kortzichtig denken. -
, za 23 januari 2010 09:12 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op
Dat mag allemaal waar zijn, en de wijze waarop men zich soms uit over dikke mensen is niet altijd even fraai, maar diezelfde dikke mensen moesten zich ook maar eens afvragen wat ze een ander aandoen wanneer ze in trein, tram, bus, metro of vliegtuig naast iemand neerploffen en daarmee hun buurman/vrouw letterlijk "in het nauw drijven".
Ik kan U verzekeren, en dat zeg ik als ervaringsdeskundige, dat het een absolute ramp is wanneer je 8 uur naast zo'n dikkerd in het vlietuig zit.Zeker wanneer je er uitmoet om je even te verstappen of omdat je dringend naar het toilet moet en de dikke buurman/vrouw in kwestie doet er een losse 5 minuten over voordat hij/ zij is losgewurmd uit zijn stoel.
Daarbij komt dat de -meestal ook forse- armen van je corpulente buur aan alle kanten over de stoelleuningen puilen, je zit dat niet alleen letterlijk in het nauw, maar kunt je armen ook niet kwijt.
Zelfs lezen wordt een penibele kwestie.
Nee, de vanzelfsprekendheid waarmee corpulente mensen menen de ruimte van een ander in te perken is ook bepaald niet erg acceptabel. -
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 14:40 in reactie op Reageer op Fatima
Citaat: "Nee, de vanzelfsprekendheid waarmee corpulente mensen menen de ruimte van een ander in te perken is ook bepaald niet erg acceptabel."
Hoe vaak heeft u dat nu echt meegemaakt. En dan eerlijk zijn. Want ik verwacht dat uw deskundigheidservaring op een enkel keertje berust en dan nog met moeite.
Dus overdrijf niet zo, en accepteer dat niet iedereen anorexia heeft. Laat een ieder in zijn of haar waarde waarde en oordeel niet voor je weet waar je over oordeelt.
Of denk je dat ik het leuk vind om een soortgelijk mens als jij naast me op een stoel te hebben. Die doet of je besmettelijk bent, die tegen je aan zit te hoesten, die probeert het kleine beetje ruimte dat een "corpulent" iemand heeft nog eens extra in te pikken door expres extra schuin te gaan zitten, om een statement te maken. Dat soort mensen ga ik liever uit de weg, die zijn mij niet waard om naast zich te hebben.
Kijk, ik ben gelukkig niet zo dik als waar u het meent over te moeten hebben. Dat zijn er maar enkelen, dus daarom denk ik dat het met uw ervaring wel meevalt, of u moet zich er speciaal naast proppen om weer eens flink wat te zeuren te hebben, dat sluit ik niet uit.
Maar feit is dat men tegenwoordig wel erg gefixeerd is op "dun" zijn. Het zou me niet verbazen als de richtlijnen, verboden en verplichtingen straks een exact gewicht aan gaan geven en daar mag je niet over heen anders val je overal buiten. Het zou me niets verbazen als we binnen een generatie een hele generatie anorexiapatiënten erbij hebben!
Niets is zo erg als het altijd maar weer over te dik, te zwaar, te vet, te dit of te dat te hebben. Vooral onzekere mensen en jongeren zijn daar erg gevoelig voor en worden nog onzekerder. Het is namelijk nooit goed wat men doet. Altijd mankeert er wel iets aan mensen. De ene groep na de andere wordt aangepakt, tot er niets meer over is om aan te pakken en die aanpakkers en zich verheven voelenden eindelijk eens aan hun eigen balk in dat dichtgeknepen oog gaan beginnen.
* Dus hé, u, jij, gelijkdenkenden, voedingscentrum, overheid, Rosenmuller en al die andere enge magere, schriele, uitgemergelde mensen, ga nog even lekker door. Dan krijgen we over een tijdje vanzelf Postbus 51 tips om meer te eten om weer dikker te worden. *
Veel mensen - en vooral en juist de mensen die dik(ker) zijn zonder er wat aan te kunnen doen, en die zijn er meer dan men denkt! - proberen uit alle macht om niet tot last te zijn. Die komen amper hun huis uit, dus daar kunt u dan ook nauwelijks last van hebben. Veel mensen die door ziekte overgewicht hebben, vermijden het juist om naast mensen te gaan zitten, die weten dat ze schuin aan worden gekeken en bij voorbaat al worden verketterd.
Veel van die mensen die lijden geestelijk enorm onder mensen die denken zoals u! Ik ben gelukkig strijdbaar en ik laat me door niemand iets zeggen, maar de overgrote meerderheid kruipt liever weg dan op te vallen.
Straks is het weer voorjaar en zomer, een afschuwelijke periode voor uw dikke(re) medemens. Geen lekker dikke winterjas om alles te verhullen, maar dunne stofjes en katoentjes waarin elk prutseltje vet te zien is. Daar heeft u geen last van...
of juist wel?
Dus uit naam van al die mensen: Hartelijk dank voor uw begrip, uw medemenselijkheid en uw solidariteit. -
, zo 24 januari 2010 16:36 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op
Beste Nelma:
Je hebt het vaak niet voor het kiezen, sterker nog, je hebt het helemaal niet voor het kiezen.
Je wordt in een vliegtuig naast willlekeurig wie gepropt,( idd de stoelen zijn angstaanjagend smal en beperkt) en ik heb dat dus inmiddels twee keer,op een lange trip, meegemaakt.
8 uur lang, en op de tweede reis 6 uur lang, naast een , laten we zeggen, gevuld , iemand, waarbij ik de grootst mogelijke problemen had om UIT de rij te komen om naar het toilet te gaan.
Ik heb NIETS tegen supermollige mensen, maar leg mij nu eens uit waarom ik mijn reisplezier moet laten vergallen door mensen die zich er - kennelijk- totaal niet van bewust zijn en zich er - kennelijk- totaal niets van aantrekken dat anderen - LETTERLIJK - in het nauw zitten omdat U zo corpulent bent?? -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 17:24 in reactie op Reageer op Fatima
Dag Hanneke, zie die vraag zelf maar te beantwoorden. Ik ben Google niet.
Maar weet je wat? Ik zal aardig zijn en een voorzetje geven voor de alleen aan zichzelf denkers, dik of dun.
Compartimenten/aparte stoelen! Ja, aparte gedeelten of aparte stoelen voor dikke mensen, allergische mensen, korte mensen, lange mensen, horendollen (die dat geworden zijn van het krijsen en blerren van vervelende kinderen en baby's) en voor dunne mensen.
De te dikke mensen betalen 10 tot 15 % meer voor een iets bredere stoel, de te lange voor wat meer beenruimte, de te korte voor een stoel waarbij beide voeten op de grond kunnen staan, de allergische voor een een stank- en geurvrij plaatsje, de horendolle voor een rustig plekje, en de te dunne waar er makkelijk twee van in een stoel gaan, betaalt 10 tot 15% minder.
Als je dus smalle stoelen, en die zijn er als ik het hier zo lees veel meer dan brede stoelen, tegen elkaar afzet, dan kunnen er zelfs nog meer stoelen in een vliegtuig gepropt worden, zodat de winst nog groter wordt.
Zo, dat was het weer voor vandaag, ik ga nou heerlijk aan de patat met heel veel lekkere vette mayonaise. Voor u allen heb ik nog een half geschaafd worteltje met een mini-doperwt een uiteraard een korreltje zout. Eet smakelijk! -
, zo 24 januari 2010 18:37 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op
Nelma nou toch!
Hoe kom je erbij dat ik een worteltjes en dieettiepje ben??
Integendeel!!
Ik eet en drink waar ik zin in heb.(ondanks het feit dat ik diabetespatient I ben.
(mijn hele leven lang dus al).
Ik ben noodgedwongen normaal als het gaat om gewicht.
En ik heb geen idee waarom anderen menen een onevenredig deel van beschikbare ruimte te mogen innemen omdat ze dik zijn,.
Kun JIJ me dat wel verklaren??
Verder wens ik je alle succes en vreugde die je kunt vergaren. -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 21:17 in reactie op Reageer op Fatima
Jij dieet niet en bent niet dik maar hebt suikerziekte. Ik ben veel minder dik en veel minder ongezond en veel minder tot overlast dan men altijd van dikke mensen denkt, ik eet al mijn halve leven vegetarisch en gezond en heb geen diabetes. Mijn dochter wel. Helaas.
Hoe komen u en uw gelijkdenkenden erbij dat dikke mensen altijd ongezond zijn en in de weg zitten? Hoe komt men daar eigenlijk bij? Hoe durft men iedereen over een kam te scheren ten eigen gerieve en ter verheffing van het megalomane superioriteitsgevoel? Hoe durft men een bevolkingsgroep te stigmatiseren en - laat ik het te pas en onpas gebruikte Fortuynwoord hier eens tevoorschijn halen - te demoniseren. Nog even en men wil de Noordzee met afwijkende mensen dempen.
Maar na mongooltjes die geaborteerd worden als ongewenst, en die verdoemde rokers, is het nu mensen met overgewicht, morgen de pantoffelheld, overmorgen de wegkijker en volgende week oma die alleen nog maar goed is voor Soylent Green.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green
Iemand moet nou eenmaal de gebeten hond zijn nu we geen militaire vijanden meer hebben en het voor de leeuwen gooien uit de mode is. Dus dan maar heel politiek correct de nieuwe vijand zonder zwaard en geweer bestrijden, door een medemens niet meer over zichzelf te laten beslissen, maar die de oren en het hoofd moet laten hangen naar wat het volk, geruggensteund door regering en andere onverlaten, vindt.
Men ziet wat men wil zien en het liefst datgene wat hun gelijk bevestigd. Zo zie ik allemaal zielige, uitgemergelde zielepieten lopen die last hebben van een laterale prefrontale cortexvervetting.
Ja, wie kaatst....
Maar dit was nou echt het laatste hierover voor vandaag. Een enorme berg negerzoenen staat op me te wachten. Mmm, lekker... morgen weer vijf kilo erbij. -
Jan Wijn, za 23 januari 2010 10:01 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Jan
Ik vind dat zo'n vettemaatregel van de KLM schandalig en het maakt dikke mensen ook nog belachelijk. Maar een ding is zeker: van water drinken word je niet dik, zij die dat vaak beweren willen niet beseffen wat voor voedsel ze dagelijks naar binnen schrokken. Net zoals iedereen die het echt wil kan stoppen met roken, kunnen dikke mensen die echt het willen,van hun overgewicht afkomen.
-
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 14:47 in reactie op Jan Wijn Reageer op Fatima
Jan, je weet helemaal niet waar je het over hebt! Denk nou echt niet dat jouw simpele opmerking de enige waarheid is, want daar ben je niet genoeg van op de hoogte!!
Dus hou even op met dat beter weten en je ver boven dikker mensen verheven te voelen. Je dondert anders vanzelf een keer hard naar beneden, hoor! -
Nelma Franke fka Mark Mark, za 23 januari 2010 11:31 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Nelma Franke fka
Als ik een ticket koop voor een vlucht betaal ik voor een stoel, niet voor 3/4 stoel. Met andere woorden: u moet van uw probleem (of dat van uw "soortgenoten") niet mijn probleem maken. Hoe de KLM dit verder met u (of uw "soortgenoten") regelt, moeten ze zelf weten.
-
Just Lurking, za 23 januari 2010 12:07 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Just
Buiten het feit dat Nelma nooit vliegt, en van háár probleem (maar volgens mij is het voor haar helemaal geen probleem) dus niet úw probleem maakt, vind ik dat u zichwel wat cru uitdrukt.
Misschien zou het een goede zaak zijn als iedereen, dik, volslank, slank en dun, een beetje inschikken... of wat inschikkelijker worden zonder dit soort maatregelen. ;) -
Just Lurking, za 23 januari 2010 12:25 in reactie op Just Lurking Reageer op Just
Sorry voor de onjuist gebruikte meervoudsvormen. :( Was vast van plan e.e.a. iets anders te formuleren
-
Nelma Franke fka Mark Mark, za 23 januari 2010 12:48 in reactie op Just Lurking Reageer op Nelma Franke fka
Er staat duidelijk in mijn post: "uw probleem (of dat van uw "soortgenoten")". Het slaat dus niet per definitie op Nelma.
Overigens, de aanhalingstekens bij "soortgenoten" gebruik ik omdat ik iemand quote - voordat u daar over begint.
Aangezien ik bij de meeste vliegtuigstoelen al moet inschikken, ben ik absoluut niet bereid om nog meer in te schikken voor mijn buurvrouw of man. Dat mag u cru vinden. Het klinkt mij vrij logisch in de oren. -
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 14:44 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Fatima
Citaat: "Het slaat dus niet per definitie op Nelma. "
Nou dat slaat het dus wel, even eerlijk blijven Mark. Je reageert direct op mij en naar mij!
Dus praat je er niet onderuit, dat past niet bij je. -
Nelma Franke fka Mark Mark, za 23 januari 2010 18:42 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Nelma Franke fka
Goed lezen Nelma: er staat u en uw "soortgenoten". Aangezien u zelf vliegangst heeft: uw "soortgenoten".
-
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 19:44 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Fatima
Tuurlijk Mark. U en uw soortgenoten. Ik zou uw eigen schrijfsels maar eens beter lezen.
Maar bien, ik ben de kwaaiste niet. U kunt uw gelijk krijgen als u dat zo graag wilt. Bij deze.
Dag Mark, tot het volgende treffen. -
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 24 januari 2010 02:20 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Nelma Franke fka
Ok Nelma, tot het volgende treffen. Laten we hopen dat dat niet in het vliegtuig is.
-
Fatima Bloodhooft, za 23 januari 2010 14:42 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Fatima
Zo Mark, weer een reden gevonden om te proberen me klein te krijgen? Gefeliciteerd met uw doorzettingsvermogen, knaap!
-
Reinder VLC, za 23 januari 2010 23:18 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Reinder
Nou mevrouw Franke, volgens mijn verkondigt Mark alleen maar zijn mening. En zoals ik het lees quote hij uw eigen schrijfsels op een correcte manier. Dat dat dan een beetje cru mag zijn, dat kan, maar doet verder niet ter zake.
Verder vind ik dat u een beetje voorbij gaat aan de last die u of uw 'soortgenoten' met zich meebrengen. In dit geval in vliegtuigen. Ik vlieg ongeveer 10 keer per jaar naar deze en gene bestemming en ik ben dan ook ervaringdeskundige in dezen. Het is echt een hel om enkele uren tegen iemand aangeplakt te zitten die ook nog eens half op jouw stoel zit (waar je tenslotte wel helemaal voor betaalt hebt) Het gaat dan ook niet om discriminatie, maar om een klant geven waar hij recht op heeft, een volledige stoel.
Laten we het vergelijken met een restaurant. Als ik een steak bestel, dan klopt het natuurlijk niet als ik een halve krijg. Aan de andere kant, als een veelvraat niet genoeg heeft aan één steak, bestelt hij/zij er twee. Ergo, dat kan ook met vliegtuigstoelen. -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 01:23 in reactie op Reinder VLC Reageer op Fatima
Nou, nou heer Reinder VLC, ervaringsdeskundige bij uitstek... Fijn dat u zoveel vliegt en niets van mijn schrijven hebt begrepen of wilt begrijpen. Was dat erg moeilijk?
Ach, van mij zult u geen last hebben, ik vlieg niet. Ik heb vliegangst maar had ik dat niet dan had ik toch niet gevlogen, ik wens het milieu niet nog eens extra te belasten. Komt dat even mooi uit?
Hoeveel bomen heeft u trouwens al geplant om uw onbelaste, accijns- en BTWvrije kerosinevervuiling te compenseren? Want ik heb als niet vlieger wel erg veel last van uw uitlaatgassen en een verziekt milieu en dan heb ik het maar niet over de herrie en overlast als u zo nodig weer eens over mijn hoofd moet vliegen! Wordt mij dat ook vergoed door u? Of zeur ik dan? O ja, ik wel, en u niet?
Maar wat ben ik blij dat u ook op uw achterste benen gaat staan om uw duit in het zakje te doen. Bent u nou opgelucht?
Ben ik even blij dat ik niet naast u hoef te zitten, waar dan ook! -
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 24 januari 2010 09:35 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Nelma Franke fka
Uiteraard geldt t bovenstaande ook op andere plaatsen dan in een vliegtuig. Waarom zou ik door u moeten worden beperkt in bijv de bus? De bioscoop? Het theater?
-
Just Lurking, zo 24 januari 2010 10:41 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Just
Als ik je bericht goed begrijp, @Mark, moeten mensen die niet voldoen aan zoiets relatiefs als een normaal postuur zich maar aanpassen aan degenen die daar wél aan voldoen. Ik geloof niet dat de maatschappij zo in elkaar zit, noch dat ze die kant van zo'n eenheidssaucijsje op moet. ;)
Hoe dan ook, ik reis binnenkort naar San plus de naam van deze blogger, een vlucht van ruim elf uur. Als dit draadje dan nog actief is (vermoedelijk niet), zal ik mijn ervaringen vertellen. ;) -
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 24 januari 2010 12:01 in reactie op Just Lurking Reageer op Nelma Franke fka
Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Ik heb t bijv niet over mensen die kleiner of dunner zijn dan iemand met een "normaal postuur". Volgens mij hoef ik dit u niet uit te leggen.
Als u het geen probleem vindt om 11 uur naast iemand te zitten die een deel van uw stoel inneemt, vind ik dat heel schappelijk van u. Ik weiger het echter en dat lijkt me mijn recht. -
Just Lurking, zo 24 januari 2010 13:17 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Just
[...] Volgens mij hoef ik dit u niet uit te leggen. [...]
Inderdaad, ik had er niet voor niets een knipoog smiley bij gezet. :) -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 13:32 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Fatima
U hoeft niet bang te zijn dat ik met mijn volvette voluptueuze en compacte corpulente 357,8 kilo boven op uw schamele sobere 43,2 kilo kom zitten, hoor. U kunt gerust zijn. U bent het mij niet waard dat ik naast u ga zitten of dat ik u naast mij wil velen. Dus van mij en mijn "soortgenoten" heeft u niets te vrezen.
Mijn "soortgenoten" en ik zijn mensen die anderen groot, klein, dik, dun, patat of wortel hun eigenwaarde laat. Andersoortige mensen al dan niet soortgenoten wens ik niet in mijn persoonlijk leven, ook al zouden ze nog zo soortgelijk zijn. En dat geldt voor dik en dun.
Ik ga voor mijn gelijksoortige soortgenoten door dik en dun. Ik kijk namelijk niet op een pondje meer of minder. Of een stoeltje meer of minder.
Tja, verschil moet er zijn, nietwaar? Dat maakt het leven tot zo'n gezellige, boeiende maar ook zo'n enorm gewichtige uitdaging.
Kom, ik heb nog een enorme lekkere vette slagroomtaart staan, laat ik daar mijn tijd eens aan besteden. Voor u heb ik nog een kopje dunne en ranzige karnemelk. Dus mocht u trek hebben... Proost! -
Reinder VLC, zo 24 januari 2010 11:36 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Reinder
Behalve de vluchten die ik maak rij ik ook nog duizenden kilometers per jaar in een auto die 1 op 7 rijdt (diesel!). Maar we hadden het over stoelen in vliegtuigen, niet mijn carbon footprint.
U vat dit wel erg persoonlijk op en u hebt op geen enkele wijze een inhoudelijke reactie op mijn schrijven gegeven. U begint over het milieu en u bent aan het jij-bakken dat u liever niet naast mij zit (insgelijks, bij deze). Zou ik u vriendelijk mogen vragen om een inhoudelijk antwoord op mijn reactie te schrijven? Dit draagt weinig bij aan de discussie. -
Fatima Bloodhooft, zo 24 januari 2010 13:00 in reactie op Reinder VLC Reageer op Fatima
Ik heb in deze discussie alles gezegd wat ik wilde zeggen. Dat u alleen datgene leest wat u kunt gebruiken om uw punt te maken, dat is niet mijn probleem. Als u denkt dat ik deze hele discussie ten gerieve van u nog eens over ga doen, dan heeft u wel een erg hoge dunk van uzelf.
Vlieg en rijdt u lekker door. Eenzaam in uw dunnemensenstoeltje.
Tot het volgende treffen. -
Reinder VLC, zo 24 januari 2010 16:19 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Reinder
U gaat nergens in op wat er feitelijk aan de hand is, het enige wat u doet is een pleidooi houden dat dikkerds met een zelfde respect behandeld moeten worden als mensen van normaal postuur.
U gaat er nergens op in dat het niet klopt dat iemand die ergens het volle pond voor betaalt maar een onsje krijgt. Dat is waar ik (en nog een paar met mij) op reageren. En zoals iemand anders al schreef, maar 10% van de obesitas gevallen is toe te schrijven aan een ziekte. Waarvoor Charles Groenhuijzen dan weer een goede oplossing aandraagt. Maar ja, dat doet u ook af met 'slachtoffer, zielig'.
Over het algemeen is uw bijdrage aan deze discussie van een verbazingwekkend niet-inhoudelijke kwaliteit. Zelfs op mijn vriendelijke vraag om inhoudelijk te reageren wordt met een dooddoener gereageerd. -
Fatima Bloodhooft, ma 25 januari 2010 00:40 in reactie op Reinder VLC Reageer op Fatima
Als u wilt dat ik alles twee keer herhaal zodat u uw vooroordeel nogmaals bevestigd kunt zien, zou ik u willen adviseren mijn bijdragen twee keer te lezen. Dat scheelt mij een hoop typewerk en het voorkomt dat ik in herhalingen ga vallen. U bent namelijk de enige niet waar ik me tegen moet verweren. Maar wel de op een na laatste die een duit in het zakje wilde doen. Dus trek maar een nummertje.
Dat mag u dan wel een dooddoener noemen, ik noem het gewoon naar de bekende weg vragen om uw punt te kunnen maken.
Is dit niet voldoende dan zou ik het morgen nog eens proberen. Of volgende week. Dan bent u vast een keer als eerste aan de beurt om een hoogstpersoonlijk antwoord van mij te krijgen. Da's toch een mooi aanbod, vindt u niet?
Ik ga weer over tot mijn orde van de dag en wat u doet moet u weten. -
Dieh Raaw, vr 22 januari 2010 17:47 Reageer op Dieh
Vliegen is geen basisvoorziening waarop je persé zo'n gelijkheidsbeginsel hoeft los te laten. Het is daarom op zich niet zo'n raar idee om de extra kosten die zijn verbonden aan het vervoer van zeer zware mensen in rekening te brengen. Het is ook bepaald geen feest als je naast iemand moet zitten die veel te zwaar is. Zo'n plaats naast een zeer zwaar iemand voldoet dan eigenlijk niet meer aan minimale eisen van comfort. Dat is wel een probleem. Luchtvaartmaatschappijen krijgen daar ook klachten over.
Een dubbele stoel is echter wel weer veel van het goede. Kunnen ze in vliegtuigen niet wat XL-stoelen plaatsen met een beperkte toeslag? -
Sir Charles, vr 22 januari 2010 17:40 Reageer op Sir
Uit gelijkheidsbeginsel ben ik er niet voor doch stilletjes zou ik het wel toejuichen want kan me er toch wel wat bij voorstellen.....
Vlieg regelmatig naar Thailand en dan zijn die 11 á 12 uren een lange lastige zit om iemands armen en benen half op me te hebben, het achterwerk zo dik dat de armleuning omhoog moet en mijn schouder gebruikt wordt als hoofdkussen, bovendien was het ook lastig om mezelf los te wrikken om b.v even de benen te strekken of om naar het toilet te kunnen. Daarbij snurkte de persoon in kwestie ook nog en over het hevig transpireren wil ik al helemaal niet meer aan denken. Hoop zo'n vlucht niet meer mee te maken.
(Voor de goede orde, het is absoluut niet mijn intentie denigrerend te doen tegen over de dikke medemens).
Krom daarentegen is ook dat een Thaise dame van 48 kilogram met nauwelijks 3 kg overbagage extra moet bijbetalen terwijl een persoon van 140 kg echter dan wel met het toegestane gewicht van de ruimbagage (meestal 20kg) niet moeilijk wordt gedaan, bovendien had ik ook betaald voor een héle stoel niet voor een halve als het dan toch om geld gaat..... :) -
Kingfisher XL, vr 22 januari 2010 17:29 Reageer op Kingfisher
Écht weer KLM. Iets kost geld of zou wel eens geld kunnen gaan kosten en dan verzinnen we een kul reden om de maatregel te rechtvaardigen. Of het nu nog zo is weet ik niet, maar de KLM stond jarenlang nummer 1 m.b.t. de minste beenruimte van alle luchtvaartboeren op Aarde. Misschien hebben ze ook wel de smalste stoelen ever.
Aan de andere kant; ik heb wel eens 12 uur lang, van Sydney naar Karachi naast een héle dikke Pakistaanse meneer in driedelig pak gezeten. Da's geen pretje, een hoop dingen worden voor de naastzittende een stuk lastiger dan het normaal gesproken toch al is, maar het veiligheids aspect zou niet bij me zijn opgekomen.
Roken mag om veiligheidredenen ook niet (meer) in't vliegtuig, (en heeft niets te maken met Amerikaanse "litigation" advocaten) maar da's logisch als je kijkt naar de talloze neerstortingen die daardoor veroorzaakt werden.
In het laatste (?) boekje van Kees v. Kooten "tijdloos ouderwets" staat trouwens een leuk verhaalte over het reizen naast een forse man. Die is niet alleen heel groot maar ook hondsbrutaal. (blijkt een ex CDA kamerlid te zijn). -
Mostafa Mouktafi, vr 22 januari 2010 17:25 Reageer op Mostafa
Passen die dikke mensen wel in die bodyscannners?
Ja! Mostafa!
Ok, wel rekening gehouden met mensen scannen, maar geen comfortabele stoel voor dikke mensen? -
Mary de France, vr 22 januari 2010 16:32 Reageer op Mary
Daar ben ik helemaal mee eens. Stel je voor je bent lang én dik... hoe zou dat moeten;-)
-
Just Lurking, vr 22 januari 2010 16:22 Reageer op Just
Met mijn 1,60 m vorm ik een van de uitzonderingen op de regel waar het gaat om de lengte van de Nederlanders, maar dat terzijde... ;-)
Ofschoon ik niet voetstoots aanneem dat dikke mensen hun omvang altijd kunnen wijten aan een ziekte, ben ik het met je eens, Francisco. Dit is een akelig discriminerende maatregel, en bijzonder vernederend voor de corpulente medemens. Ik ben er dan ook mordicus tegen.
In een van de laastste afleveringen van Man Bijt Hond - een programma dat ik normaliter heel leuk vind - werden mensen over deze maatregel op Schiphol geïnterviewd. Het was tenenkrommend erg! Een wat mollige (bepaald geen dikke) stewardess van de KLM werd denigrerend aangesproken op deze maatregel - alsof zij er wat aan kan doen - en haar werd gevraagd of zij nu ook twee stoeltjes moest innemen. Een andere hele dikke meneer liep zonder iets terug te zeggen snel door, maar de interviewer gaf niet op... Ik vind zoiets echt heel erg. Het was louter bedoeld om de lachers op de hand te krijgen. Bah!
Het zou een goede zaak zijn als dikke mensen zich bewust worden van hun omvang en wat het met hun lichaam doet. Maar uiteraard niet op deze keiharde manier.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
6539 x bekeken Korte Scan
Reageer (324) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4898 x bekeken Korte Scan
Reageer (214) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4380 x bekeken Korte Scan
Reageer (52) Politiek Twitter -
PVV neemt Geenstijl-verzinsel over in Kamervragen
Site grijpt tragische dood cabaretière aan voor potje etno-bashing
4014 x bekeken Korte Scan
Reageer (74) Media Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3630 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3606 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3371 x bekeken Korte Scan
Reageer (39) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3273 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3109 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2918 x bekeken Korte Scan
Reageer (190) Politiek Twitter

