Bio Bekijk alles van Marco Florijn Word fan

Marco Florijn

Marco Florijn PvdA-wethouder in Leeuwarden

12 juni 2010 Reageer (36) 2143 x bekeken Politiek RSS

Verblind door peilingen

Nederland heeft gekozen voor een sterke PVV en verdient dus ook de PVV in de regering. Ik houd mijn hart vast.

Het was een forse verkiezingscampagne met een verrassende uitslag. De peilingen volgend werd ik voortdurend op een ander been gezet. Achteraf bleek, dat de komst van de PVV veel groter was dan gedacht.

Aan politieke richtingen zijn politieke standpunten gekoppeld. De PVV associeer ik vooral met het integratievraagstuk. Een vraagstuk dat voor velen speelt, maar waar niet altijd goede oplossingsrichtingen gekozen worden. Soms te zwaar aangezet: etnische registratie of te veel om de hete brij heen draaiend: alleen maar praten.

Debatteerden politieke kopstukken begin 2010 nog vooral over de economische crisis en integratie. De campagne daarna ging vooral over leiderschap, economisch herstel en de doorrekeningen van verkiezingsprogramma’s. Alsof het rekenbureau een onafhankelijke grootheid is, buitelden zo’n 2000 incrowd politici en opiniemakers over haar uitspraken. Het integratievraagstuk was minder prominent aanwezig.

Eerlijk gezegd viel het me niet eens meer op. In de peilingen sukkelde de PVV wat in, de VVD gooide het op fors bezuinigen en de PvdA op samenbindend sterker de crisis uit komen. Als een veenbrandje bleef het individualisme en angst voor zij die anders zijn bestaan. De PVV gebruikte tussen neus en lippen door in debatten de woorden Moslim en Marokkanen. Wilders kon hiermee, zonder te debatteren, appelleren aan zijn reputatie. Dat werkt.

Juist het etnisch registeren van personen (pagina 11 PVV-verkiezingsprogrogramma, vlak boven heropvoedingskampen), zou een mooi punt geweest zijn om een goed tegengeluid te laten horen. Ik neem aan dat de gemiddelde Nederlander ongerust is over meer criminaliteit bij bepaalde bevolkingsgroepen, maar bijvoorbeeld etnisch registreren niet erg aantrekkelijk vindt. We zijn nu wat naar rechts doorgeslagen. Het is aan de traditionele partijen om diverse onderwerpen, zoals integratie, blijvend op de agenda te houden en met concrete voorstellen te komen in de politieke én publieke arena.

De VVD zal ook concreet moeten zijn in het integratievraagstuk. Waar staat de sociaal-liberaal Rutte? We zullen het zien de komende maanden. Nederland heeft gekozen voor een sterke PVV en verdient dus ook de PVV in de regering. Ik houd mijn hart vast en zal ook lokaal het gesprek blijven voeren.

Laatste Reacties (36) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Pablo Moleman, ma 21 juni 2010 19:29 Reageer op Pablo

    Pablo

    `` Nederland heeft gekozen voor een sterke PVV en verdient dus ook de PVV in de regering.``

    Met een dergelijke redenering kom je vrees ik nooit tot een werkbare coalitie. Het CDA heeft juist een dramatisch verlies geleden en zou op deze manier redenerend dus juist uit elke coalitie moeten worden weggehouden. Maar dan kun je een regering met PVV gelijk al vergeten. VInd ik overigens in het geheel niet erg.

  • T. van Schaick, di 15 juni 2010 10:26 Reageer op T.

    T.

    Kan iemand mij vertellen waar de ongelooflijke haat van Wilders tegen links vandaan komt? Of hoe hij het voor elkaar heeft gekregen dat links de schuld krijgt van al hetgeen er, in zijn ogen, mis is gegaan in in Nederland ondanks dat het merendeel van de kabinetten vanaf de jaren '60 door het CDA/VVD werden gedomineerd? Of waarom hij zover gaat dat hij in het PVV programma stelt dat 4 mei herdacht moet blijven worden voor de slachtoffers van het (nationaal) socialisme ipv het nationaalsocialisme of nationaal-socialisme...?

  • Zeer Voornaam, wo 16 juni 2010 23:37 in reactie op T. van Schaick Reageer op Zeer

    Omdat dat succes geeft en dat is alles wat hij wil. Doet er niet toe hoe.

  • Adriana van Osta, zo 13 juni 2010 09:33 Reageer op Adriana

    Adriana

    De PVV in de regering zou geen serieuze optie mogen zijn. Nu pas zien we hoe uiterst rechts CDA en VVD zijn geworden.
    Vier jaar geleden werd gedaan alsof het land in de zee zou zinken als de SP zou meeregeren. Dat de SP nu in al dit rechts geweld en schijngevecht tussen de PvdA en VVD nog 15 zetels heeft weten te halen zegt iets over de kracht en consistentie van de SP. En gelukkig ook dat er nog vele linkse verstandige mensen zijn in dit land.
    Aan de ene kant denk ik ook, laat maar komen die PVV-VVD en CDA regering, ze draaien zichzelf de nek wel om. Maar ten koste van wie en wat, en hoe lang duurt het. Ik ben er geenszins gerust op en zwaar teleurgesteld in de slappe campagnes van alle linkse partijen die Wilders gewoon zijn gang hebben laten gaan.

  • Dr Oetlul, zo 13 juni 2010 12:47 in reactie op Adriana van Osta Reageer op Dr

    Dr

    Uiterst rechts?
    Je mag blij zijn dat we in een land als Nederland een zeer gematigd rechts hebben.
    De meest rechtse partij staat hier nog links van de democraten in de VS. Hier zal geen rechts persoon in de politiek het in z'n hoofd halen de doodstraf in te voeren terwijl in de VS ook democraten over het algemeen voor de doodstraf zijn in sommige gevallen.
    Nee, echt rechts bestaat godzijdank niet in NL. Houden zo;-)

  • G Lijst, zo 13 juni 2010 08:11 Reageer op G

    G

    Jarenlang zijn alle problemen met buitenlanders en de bijbehorende integratieproblemen en criminaliteitscijfers door links onder het tapijt geveegd. Elke hardwerkende burger, die bedreigd, beroofd en verkracht wordt, of midden op straat uitgescholden voor hoer, omdat ze niet ingaan op de tssss tsss advances van mocroboys, werd als die ook maar het woord PVV durfde te noemen, weggezet als racist.

    Dit toont aan de links stoïcijns en vol van haar eigen gelijk haar eigen agenda doorvoert, en alle voeling met de burger is verloren.

    Nu is men plotseling selectief verbaasd dat de PVV zoveel stemmen heeft gehaald, en kan men het nog steeds niet geloven dat, wat zij vinden wat voor het klootjesvolk de beste manier is om de wereld te bekijken, niet breed meer wordt gedragen. De linkse kijk op Nederland heeft aan terrein ingeboet, en in plaats van de "het zijn allemaal racisten" mantra er weer bij te halen, zou het links sieren als ze ook eens de medaille van de andere kant zouden bekijken, en kijken hoe het kan dat die miljoenen mensen hun stem op de PVV en VVD hebben uitgebracht, om te leren, te anticiperen en te groeien naar de wens van de bevolking, die zij zeggen te vertegenwoordigen.

    Dat men dit niet deed en doet, is de reden dat de verkiezingen zijn verloren.

  • Piet Pelle, za 12 juni 2010 23:47 Reageer op Piet

    Piet

    Het verbaast me eerlijk gezegd dat het kennelijk pas na de verkiezingen iemand opvalt wat er in het partij programma van de pvv staat.
    het etnisch registeren van personen
    Als we Umberto Tan niet gehad hadden, dan hadden we kennelijk onwetendheid ten onder gegaan.
    Hoe is het toch mogelijk dat dit niet stevig is gebruikt in de debatten van Cohen vs Wilders. Want daar is weldegelijk gepoogd over integratie te debatteren. Had niemand van het Cohen Campagne team het pvv partijprogramma gelezen?
    Of is het de angst om net als Rosemuller destijds (met Fortuyn) de vergelijking met de jodenvervolging te maken of wellicht in de schoenen geschoven krijgen? Dit in een haantjesachtige campagne sfeer die van one-liners en half motivaties aan elkaar hangt?

  • , zo 13 juni 2010 09:24 in reactie op Piet Pelle Reageer op

    Dat verbaast me niet, hoor.
    En al ware het bekend geweest, dan nog was en is de aanhang van wilders niet bereid de essentie van dit punt tot zich te laten doordringen.
    We hebben het niet geweten...........
    Omdat we het niet wilden weten.

  • R Fijnzo, ma 14 juni 2010 10:17 in reactie op Piet Pelle Reageer op R

    R

    In Rotterdam is het registreren al lang een feit. Dit wordt mede gedragen door de PVDA.

  • Zjen Zen, ma 14 juni 2010 10:36 in reactie op R Fijnzo Reageer op Zjen

    Zjen

    Je hebt niets opgestoken van de discussie rondom Umberto Tan hier op Joop..nl ?
    Ik heb je toch daar zien reageren.
    Je weet dus dat het niet ligt zoals jij hier doet voorkomen.
    Wil je het niet waar hebben?
    Gewoon stoer volhouden dat je gelijk hebt?

  • Piet Pelle, ma 14 juni 2010 21:57 in reactie op R Fijnzo Reageer op Piet

    Piet

    Volgens mij is etnische registratie ook al een feit, via het medisch patiënten dossier.

  • uitgeschreven uitgeschreven, za 12 juni 2010 19:20 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Overal, met name in de media maar ook uit de kelen van politici oor ik "dat je met zo'n stemmenwinst gewoon niet om de PVV heen kunt".

    De SP behaalde bij de vorige verkiezingen een nog grotere overwinning. Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom toen niet datzelfde werd gezegd, althans zeer zeker niet met zoveel felheid en overtuiging???

  • De Realist, za 12 juni 2010 19:34 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op De

    De

    Toen werd exact hetzelfde gezegd, maar toen wilde de PvdA toch liever met het CDA.

  • Eric Jan Taapken, za 12 juni 2010 21:10 in reactie op De Realist Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Waarom geen peilingen meer nu, net na de gehouden verkiezingen en dan weer als de regering gevormd is en dan weer drie maanden er na en ga zo het hele jaar door, de hype van de dag ernaast, prachtig toch?!

  • Co Wiersma, za 12 juni 2010 21:49 in reactie op De Realist Reageer op Co

    Co

    Volgens de SP wou het CDA hen niet

  • Censuur Joop, za 12 juni 2010 22:22 in reactie op De Realist Reageer op Censuur

    Censuur

    Het CDA heeft de SP uitgesloten. Dat had Balkenende al vóór de formaties begonnen gezegd. Bos heeft nog anders geprobeerd maar Balkenende heeft als een god potentaat zijn zin doorgezetm het CU uitgenodigd en daardoor heeft dat kleine CUtje mee kunnen regeren.

    En nu ineens kan men niet zonder de PVV want het is de grootste winnaar, de kiezer heeft gesproken. Misschien mag ik er even aan herinneren dat de SP toen nog meer zetels had gewonnen dan de PVV nu! En stukken minder extreem in zijn partijpunten was en is!

    Maar nu kunnen ze eventueel wel zonodig met dat PVV regeren. Terwijl door rechts Nederland (dus de VVD en het huidige CDA) altijd smalend wordt gedaan over dat de SP en de PVV uitwisselbaar zijn.

    Hypocriete rotzooi.

  • Joop Schouten, zo 13 juni 2010 07:36 in reactie op Censuur Joop Reageer op Joop

    Joop

    En zo is het. En niet anders.

  • YggY ..., zo 13 juni 2010 10:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    Daar sluit ik me volmondig bij aan, Joop.

  • Eric Jan Taapken, zo 13 juni 2010 09:55 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Dat komt omdat nog steeds links anders benaderd wordt, U hebt nu door, blij dat iemand het eens zegt want dit zijn wel de feiten, waarom zit Roemer niet in een premierdebat samen met Wilders,Cohen, Balkenende en Rutte, hoe groot was hij toen, en dat er drie rechtse partijen tegen Cohen debateerde is geen probleem maar bijvoorbeeld een regering met PvdA,GL en D66 is te links, maar een VVD,CDA,PVV, en SGP is niet te rechts, zie je het onderscheid, toevaliig, nou ik dacht het niet!

  • Liset van Dijk, za 12 juni 2010 16:15 Reageer op Liset

    Liset

    Ook ik verbaas me steeds meer over de kennelijk breed gedeelde opvatting dat de PVV het verdient te regeren. Het gaat inderdaad om de meeste stemmen en niet om de grootste winst. De SP is zoals hierboven vermeld ook in de oppositie verdwenen in 2006 na een nog net iets grotere winst (van 9 naar 25 tegenover van 9 naar 24). Daarnaast heeft een Paars-Plus kabinet meer zetels en geen gedoogsteun nodig. En tot slot: 1,5 miljoen stemmers op de PVV betekent nog altijd dat er heel veel meer mensen NIET op de PVV hebben gestemd. Is hun stem dan zo veel minder waard?

  • Henrik Holm, za 12 juni 2010 19:13 in reactie op Liset van Dijk Reageer op Henrik

    Henrik

    Als VVD al vanaf het begin zegt dat het onmogelijk zal worden om met PVV te regeren zal dat alleen koren op de molen van PVV geven. Als ze ze laten meeregeren laten ze het volk zien wat voor een club het eigenlijk is. Mogelijk (en wat mij betreft hopelijk) gaat de PVV net als LPF ten onder door interne conflicten.

  • Irma Noord, za 12 juni 2010 15:42 Reageer op Irma

    Irma

    Nederland gaf meer stemmen aan VVD en PvdA. Het gaat niet om wie er de meeste stemmen heeft gewonnen, maar domweg om wie er de meeste stemmen heeft.

    Nederlandse democratiewetten lijken totaal anders.

    Een centrum-rechts kabinet met Gristenfundi gedoogsteun is ABSOLUUT niet representatief voor de verkiezingsuitslag.

    Als elk volk de regering krijgt die het verdient, geef ze die dan ook: VVD - PvdA - PVV/CDA/Sp......

  • G Lijst, zo 13 juni 2010 08:26 in reactie op Irma Noord Reageer op G

    G

    OK, wacht even , das een rare manier van tellen.

    Nederland heeft massaal voor de VVD, en de PVV gestemd.Leg daar de stemmen van de PVDA naast, en die verdwijnen in de marge. Hoe groot is de plaat marmer voor je harsens als je steeds maar blijft roepen dat de PVDA eigenlijk aan de macht had moeten zijn.

    Links heeft zo lang de macht gehad, en dat heeft niets dan problemen gebracht, en nu een ander het stokje over gaat nemen, gaan ze als slechte verliezers lopen piepen.

  • Ruud Wiemer, zo 13 juni 2010 16:26 in reactie op G Lijst Reageer op Ruud

    Ruud

    Hoezo links heeft zolang de macht gehad?

    Dit slaat toch nergens op want de PvdA heeft van de afgelopen 8 jaar er 3 jaar geregeerd

  • , za 12 juni 2010 15:26 Reageer op

    Ik niet.
    Laat maar komen.
    Over vier maanden weer verkiezingen.

  • Horkie Bongers, za 12 juni 2010 15:25 Reageer op Horkie

    Horkie

    "Juist het etnisch registeren van personen (pagina 11 PVV-verkiezingsprogrogramma, vlak boven heropvoedingskampen), zou een mooi punt geweest zijn om een goed tegengeluid te laten horen."

    Zo een tegengeluid hebben we echter van de PvdA jarenlang nooit gehoord. En zelfs in de campagne vonden ze het niet wijs een dergelijk tegengeluid te laten horen.

    Jaren geleden stonden de kranten vol met anti-islamvoorlichting, en beschuldigde Hirsi Ali politici van "appeasement" gedrag als het om de religie ging. De "appeasement" lijkt eerder van toepassing op het gedrag van CDA-VVD-PvdA tegenover de LPF/PVV.

  • G Lijst, za 12 juni 2010 15:12 Reageer op G

    G

    En dat van een PvdA-wethouder, in elk geval wel realistisch, dus daarvoor hulde.

    Verder een stukje zelfreflectie misschien op zijn plaats, heel Nederland ondervindt dagelijks de mores van de massa-immigratie, en toch heeft de PvdA bij de verkiezingen dit geen een keer genoemd.

  • Mo Ighalla, za 12 juni 2010 16:06 in reactie op G Lijst Reageer op Mo

    Mo

    "heel Nederland ondervindt dagelijks de mores van de massa-immigratie"

    ,...

    overdrijven is ook een vak !

  • Censuur Joop, za 12 juni 2010 22:24 in reactie op G Lijst Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "heel Nederland ondervindt dagelijks de mores van de massa-immigratie"

    Hou mij er buiten, vriend!

  • G Lijst, zo 13 juni 2010 08:12 in reactie op Censuur Joop Reageer op G

    G

    Woont niet in een achterstandswijk zeker?

  • Zeer Voornaam, zo 13 juni 2010 08:50 in reactie op G Lijst Reageer op Zeer

    " Verder een stukje zelfreflectie misschien op zijn plaats, heel Nederland ondervindt dagelijks de mores van de massa-immigratie, en toch heeft de PvdA bij de verkiezingen dit geen een keer genoemd. "

    Ga eens met een indiaan praten opschepper.

  • Zeer Voornaam, zo 13 juni 2010 08:51 in reactie op G Lijst Reageer op Zeer

    " Nederland heeft gekozen voor een sterke PVV "

    De grootste partij is de partij van de thuisblijvers. Wanneer wordt er daar eens naar geluisterd?

  • Ineke Ellens, zo 13 juni 2010 09:07 in reactie op G Lijst Reageer op Ineke

    Ineke

    Er is geen massa-immigratie, lees de cijfers er eens op na voor dat u meegaat in de retoriek van Wilders.

  • YggY ..., za 12 juni 2010 15:12 Reageer op YggY

    YggY

    Nederland heeft gekozen voor een sterke PVV en daarom verdient Nederland een regering met de PVV? Waarom eigenlijk. De SP haalde drie jaar geleden hetzelfde trucje uit en toen heb ik niemand gehoord dat Nederland een regering met de SP verdiende.

    Waarom verdien ik als Nederlander eigenlijk een regering met de PVV, de PVV was en is nog steeds een extreem-rechtse maar vooral racistische beweging en ik zou niet weten waaraan ik het verdiend heb om door zo'n verderfelijke club geregeerd te worden. Ik zou zeggen be careful what you wish for.

    Ik ben schoon, Nederlander zonder strafblad en ik heb nimmer voor de rechter gestaan omdat ik opruiend van karakter ben, omdat ik racistisch ben en waarom zo vraag ik u dus zou ik een persoon en een beweging verdienen die dat niet kan zeggen.

    De PVV is een racistische beweging die we in Nederland niet zouden moeten willen.

  • Joop Schouten, za 12 juni 2010 21:06 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Mee eens Ygg.

    Helemaal mee eens.

  • Censuur Joop, za 12 juni 2010 22:23 in reactie op Joop Schouten Reageer op Censuur

    Censuur

    Daar sluit ik me volmondig bij aan, Joop.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven