Bio Bekijk alles van Joop Debat Word fan

Joop Debat

Joop Debat live bij De Gids FM op Radio 1

29 juni 2011 Reageer (21) 1205 x bekeken Media RSS

Van sociale media word je asociaal

Vluchten we in technologie om aan elkaar te ontsnappen?

Sander Duivestein is trendwatcher bij ViNT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie) en meent dat sociale media te vaak de aandacht opeisen die we eigenlijk aan anderen zouden moeten besteden. Lees zijn betoog hieronder. Hij gaat er over in debat met social media expert Erwin Blom van The Crowds, een bureau gespecialiseerd in het toepassen van de sociale technologie.

Luister en kijk live naar het Joop-Debat bij De Gids FM op Radio 1, donderdag 30 juni om 11:45 uur.

Recent heb ik het boek “Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other” van Sherry Turkle aangeschaft. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen. Wat een openbaring was het. Of eigenlijk meer een confrontatie met mijzelf en de wereld om mij heen.

In het boek vertelt Turkle hoe technologie ons verandert. “We are shaped by our tools. And now, the computer, a machine, on the border of becoming a mind, was changing and shaping us.” Deze verandering ziet zij niet alleen als een positieve ontwikkeling. Sterker nog, zij beweert dat hoewel sociale media ons verbinden, ze  ons eigenlijk alleen maar meer op onszelf doet terugvallen. Technologie maakt het namelijk veel makkelijker om geen persoonlijk contact te hebben. Waarom bellen, als je ook een sms kunt sturen? “We fear the risks and disappointments of relationships with our fellow humans. We expect more from technology and less from each other.”

Liever online dan offline…
Het is natuurlijk een schril contrast. De hele dag zijn we druk bezig om ons te verbinden met wie dan ook waar dan ook. We versturen een tweet, we veranderen onze status op Facebook, we posten een video op YouTube, we gebruiken LinkedIn om een zakelijke connectie te leggen, maar als we elkaar in levende lijve ontmoeten, en er even een stilte tijdens het gesprek valt, dan grijpen we al snel weer naar onze smartphone. Even snel een verbinding leggen met de digitale wereld, deze is namelijk veel interessanter dan de fysieke wereld om ons heen!

“We’re using inanimate objects to convince ourselves that even when we’re alone, we feel together. And then when we’re with each other, we put ourselves in situations where we feel alone—constantly on our mobile devices. It’s what I call a perfect storm of confusion about what’s important in our human connections.”

En het zijn niet alleen de mensen om mij heen. Ik doe het zelf ook. Het is ook zo verleidelijk. Zodra mijn fysieke omgeving niet interessant is, grijp ik alweer naar het apparaat. Maar wat doet er nu echt toe? De digitale of de fysieke wereld? Het boek Alone Together heeft mij doen inzien dat ik veel te veel waarde toeken aan de digitale wereld. Tijd om naar buiten te gaan. Om mij onder de mensen van vlees en bloed te mengen.

Vandaag ben ik offline.

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching

 

Laatste Reacties (21) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Evert van Vliet, do 30 juni 2011 12:16 Reageer op Evert

    Evert

    "een bureau gespecialiseerd in het toepassen van de sociale technologie"

    Marketing, niets anders, en dan doel ik niet eens op dat bureautje met z'n specialisten maar op het brand-merken van technologie ware het sociaal.

    Ook snail mail is uiteindelijk geasocialiseerd door spam en rekeningen.

    Wat dat betreft is deze (Joop) elektronische gleuf een verademing.

    Ongeacht het sociale gehalte van de toetsenbord-meppers elders staat in ieder geval vast dat men daar 'slechts' 'sociaal' kan zitten doen op kosten van 'derden'.
    Maar ja, da's normaal zolang er iets aan te 'verdienen' valt.

    Het is nou ook weer niet zo dat er volop sociaal met elkaar werd omgesprongen toen er alleen nog maar voorgeprogrammeerde tv op ons los werd gelaten.
    De gemiddelde mens is een kei in het negeren....beetje naar rechts, iets omhoog, naar links..naar links...SCHIET!

  • Hjalmar Hoort, do 30 juni 2011 12:55 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Kom je nog even langs bij "de storm die niet kwam"? Zit naarstig op een antwoord te wachten.

  • Evert van Vliet, do 30 juni 2011 13:33 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Evert

    Evert

    Heb zojuist een luchtige opmerking achtergelaten.

    Van sociale duiten wordt je namelijk ook asociaal, dus afschaffen e/o op z'n 'best' negeren die hap.

    Toch wel frappant hoe alles dat eventueel sociaal zou kunnen zijn wordt opgekocht op het moment van doorslaggevende balansjes.
    Zo wordt het eigen vermogen op ieder vlak een collectief schuldvraagje.

  • rene adriaans, do 30 juni 2011 11:20 Reageer op rene

    rene

    Het is maar hoe je het bekijkt. Een waarschuwing kan geen kwaad maar je moet niet generaliseren. Ik vergelijk het met hasj en wiet: teveel van het goede is verkeerd maar matig gebruik kan het leven veraangenamen. In de 19e eeuw dacht men soms dat wanneer je met de trein reisde dat dan je hersenen tegen je schedel gedrukt werden waardoor je een beschadiging kon oplopen, dat soort flauwekul. Er zullen altijd mensen zijn die in een sociaal isolement en verslaafd raken door een overdosis smartphone maar dan geldt ook voor ander geneugten. We moeten leren om te gaan met technologie en deze niet gaan zien als vijand. Dat deed de UNA-bomber al en we weten hoe dat afliep. Het zou goed zijn wanneer op scholen aandacht werd geschonken aan hoe om te gaan met de virtuele wereld als dat niet al lang gebeurt.

  • Michiel Online, do 30 juni 2011 11:02 Reageer op Michiel

    Michiel

    Wat Sonja zegt:
    "Vreemd toch, dat in dit soort discussies niemand zich een keer afvraagt of er niet gewoon heel veel asociale mensen zijn."

    Dat is echt waar. En dat komt omdat we een land zijn dat alleen maar uit is op winst en zelfbehagen en ik weet niet wat. Daar zijn we 32 uur in de week mee bezig en dat maakt wel een asociaal mens.

    Die trendwatcher is gewoon een domoor die denkt dat het leven draait om een trend. Een vies populistisch trekje om het zo neer te zetten.

  • Hjalmar Hoort, do 30 juni 2011 10:50 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Joop.nl is weer eens 7 jaar te laat. Dit is al uiteengezet in de zogenaamde "Greater internet f-wad theory"

    Zie de link voor de genialiteit.

    http://www.penny-arcade.com/comic/2004/3/19/

    Dan nog ben ik van mening dat oorzaak en gevolg omgedraaid worden. Social media maakt niet asociaal, asociale mensen LIJKEN gewoon net even wat asocialer via die media.

  • Joris Driepinter, do 30 juni 2011 10:35 Reageer op Joris

    Joris

    Zoveel nieuwe mannieren om zo weinig persoonlijks met anderen te delen.

  • , do 30 juni 2011 08:35 Reageer op

    Misschien moet je het omdraaien.
    Ik merk in mijn omgeving dat juist diegenen die héél sociaal zijn, die een uitgebreide kennnissenkring hebben en veel sociale contacten, niet meedoen aan sociale media als Facebook, Hyves, Twitter of ander digitaal gedoe.
    Ze hebben er domweg geen tijd voor.
    Of ze nemen er de tijd niet voor.

  • Joop Schouten, do 30 juni 2011 09:45 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Goeie Cat : )
    ...
    Mijn vrouw vindt dat ik te veel aan het Jopen ben. Na een dag hard werken heeft ze liever dat ik naast haar kom zitten om tv te kijken.
    Omdat ik uitleg dat sommige programma's die zij kijkt voor mij oninteressant zijn - als er geen alternatief voor handen is - kan ik zonder schuldgevoel achter de laptop kruipen.

    Sociaal hè?

    : )))

  • , do 30 juni 2011 10:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Ha, Joop.
    Hier hetzelfde euvel.;=)
    Mijn gabber klaagt steen en been over mijn ge*joop*, en als ik hem vertel hoe het hier af en toe toegaat krijg ik steevast het volgende commentaar:
    *Nou, laat je dan ook niet met die idioten in, je lijkt wel niet wijs dat je daar je tijd aan verdoet.*
    Dus nu Joop ik alleen nog maar wanneer het niet "stoort".
    En wanneer ik tijd heb.(Zoals nu, vanwege een stevige laryngytis mag ik drie dagen niet praten)

    ;;==)))))

  • Hjalmar Hoort, do 30 juni 2011 10:44 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ik heb echt EXACT hetzelfde joop! Al die banale reality bagger op tv kan ik echt niet kijken. Voor mijn vriendin is het ontspannen, maar ik voel mezelf met de minuut dommer worden als ik er naar kijk. Liever goed uit eten met mijn dame dan zombietv op de bank met haar.

  • Anja Lodewijks, vr 01 juli 2011 10:50 in reactie op Joop Schouten Reageer op Anja

    Anja

    Ach Joop, belangrijk is om balans te zoeken.
    Hoe een welkome reageerder je hier ook bent, jouw vrouw heeft ook recht op haar Joop. : ))))

  • Andy P, do 30 juni 2011 07:10 Reageer op Andy

    Andy

    *zucht* Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat het een zelfde discussie is die men ook heeft gehad toen de telefoons, posterijen en telegrammen er kwamen. Beetje gewouwel van een dinosaurus.

  • Marc Schouten, do 30 juni 2011 02:24 Reageer op Marc

    Marc

    Er wordt al langer voor gewaarschuwd en ik ben het er mee eens, vooral sinds ik een smartphone heb. Af en toe moet je:

    http://www.youtube.com/watch?v=nG6qY4hkds0

    (sshhht, de Joop redactie slaapt nu dus het wordt morgen ochtend pas gepubliceerd)

  • Zeer Voornaam, do 30 juni 2011 00:17 Reageer op Zeer

    Mensen hebben het dankzij de zucht naar geld veel drukker met werken.
    Daardoor is er geen tijd meer om 's avonds een potje te gaan biljarten.

    Als vervanging voor de sociale contacten worden ze virtueel gemaakt.

    Informatie is anno 2011 ook heel anders dan in 1970.
    Had je eerst nog iemand die met een enceclopie langs de deuren leurde, nu moet alle info instant. "schat, de volle of de half volle melk" hoor ik in de winkel door de iphone. Mensen worden dommer en nemen minder beslissingen zelf, je kunt instant het advies van een ander krijgen, gewenst of niet.
    Kon men vroeger nog het plasje ophouden, nu komt het altijd en overal, het liefst door de brievenbus.
    "in de trein" "ik kom er nu aan" "20 mensen vinden dit leuk"
    Info overload.

  • R. Hood, do 30 juni 2011 00:01 Reageer op R.

    R.

    De fysieke omgeving en de televisie werd over de afgelopen decennia steeds meer en meer kunstmatig gemaakt, daar komt deze psychologische verandering vandaan (verharding) Bomen en struiken systematisch verwijderd (kaalslag), steeds meer beton, glas en staal en veel verandering aan de bestrating. Kort gezegd; steeds meer kapitalisme steeds minder groen (biotoop mens) Wij zijn in wezen biobots die je kan programmeren. Dit alles is het systeem dat bezig is met psychologische oorlogsvoering tegen een heel volk, alle hoofden (geestelijk) een kant op zetten (via massa psychologie de psychische toestand van een heel volk veranderen, heeft over vooral de afgelopen elf jaar plaatsgevonden)
    Inmiddels zijn de steden ware 'Orwelliaanse' samenlevingen geworden, dat is zeer veel camera's die allang niets meer te maken hebben met de 9-11 terreur ( wat je eerst nog zou kunnen indenken) nu zijn er vele soorten camera's overal aanwezig waarvan niemand weet de wat die kunnen registreren. Het is duidelijk dat wij in een controlestaat zijn belandt, ene George Orwell schreef er in 1948 een boek over, '1984'.

  • Bert Bachstra, wo 29 juni 2011 23:46 Reageer op Bert

    Bert

    Wat een onzin. Ik heb nog nooit zoveel contact gehad met mensen juist sinds de sociale media er zijn. Hyves, Facebook. Je vindt elkaar en spreekt af. Mensen die je jaren niet hebt gezien! Ik kom ze nu weer tegen dankzij de computer en online zijn. Een afspraak om te eten of naar de kroeg te gaan is veel makkelijker gemaakt via sociale media. Ik word er veel socialer van en ben meer buiten de deur en zie meer mensen. A-sociaal word je niet door internet. Dat ben je al. Sociaal ben je door moderne middelen te gebruiken in je voordeel. Een ouderwets woord voor niet mee willen gaan in nieuwe dingen is conservatief of reactionair. Of gewoon bang. Goed gebruik van sociale media is niet eng. Maar je moet het wel goed doen. Sociaal.

  • Sonja van Geloven, wo 29 juni 2011 23:44 Reageer op Sonja

    Sonja

    Vreemd toch, dat in dit soort discussies niemand zich een keer afvraagt of er niet gewoon heel veel asociale mensen zijn. Want dat is de meest voor de hand liggende uitleg. Gegeven het feit dat mensen nooit echt veranderen, terwijl de technologie voortschrijdt.

  • Zeer Voornaam, do 30 juni 2011 00:10 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Zeer

    Waar baseer je op dat mensen niet veranderen?
    Google en internet hebben mij heel erg veranderd.

  • Sonja van Geloven, do 30 juni 2011 00:37 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Sonja

    Sonja

    In de basis niet. Je kunt gewoontes veranderen, je kunt anders gaan denken over dingen, maar de emoties, de instincten en reflexen blijven hetzelfde.

    Wat ik vooral bedoel: iedereen is tegen moord, en niemand vind het fijn dat mensen honger lijden (uitgezonderd pathologische gevallen). Toch is dat in eeuwen niet veranderd. Omdat wij niet veranderen.

  • Azazel semjasa, wo 29 juni 2011 22:51 Reageer op Azazel

    Azazel

    Ja op de digitale weg gaat alles makkelijker en het maakt sommige mensen wel asocialer sommige schelden er lustig op los, de laatste decenia met de opkomst van het internet merkte je gewoon dat mensen in het echte fysieke leven botter werden. Qua dat heeft het wel zijn weerslag op mensen. ook zoeken nu vele de hun relaties via het internet in plaats dat ze proberen te vinden in het fysieke leven. Merk wel eens dat het medium internet mensen meer wereld vreemder maakt

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven