ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Ruud Pet Word fan Abonnement
25 februari 2010 Reageer (51) 1346 x bekeken Politiek
Van knieschot tot huurwoning
Als de PVV aan je verkiezingen meedoen, dan ben je verzekerd van veel belangstelling.
Van pers tot beveiliging. Deze belangstelling correleert echter op geen enkele wijze met de diepgang van het debat, zoals gisteren op het lijsttrekkersdebat van Almere Vandaag bleek.
Na twee uur debatteren vonkte het ineens toch nog, toen Raymond de Roon van de PVV werd aangesproken op de PVV-opmerking dat je die (Marokkaanse) rotjongens het beste een knieschot kon geven. Zelfs zijn grootste ‘politieke vriend’ lijsttrekker Arno Visser van de VVD barstte emotioneel los. Daar waar de hele zaal tot dat moment nog dacht dat een college van PVV, VVD en CDA een reele mogelijkheid zou zijn in Almere, kwam ook dat op losse schroeven te staan.
Het politieke debat in de stad wordt gegijzeld door de rabiate opvattingen van de PVV en de hijgerige pers die niets beter weet te verzinnen dan achter de quotes van de PVV, ook lokaal, aan te lopen. In de pauze en na afloop klitten de journalisten om een man heen; Raymond de Roon. Tijdens het debat vroeg debatleider Joost Karhof voortdurend het commentaar van de PVV-er op uitlatingen van anderen met de verwijzing naar de peiling waarin de PVV op 30 % staat. Zo beschikte ook in het Almeerse debat De Roon over minimaal 30 % ‘zendtijd’.
Natuurlijk werd het thema veiligheid het meest uitgebreid behandeld, maar opvallend werd er geen aandacht besteed aan het thema integratie. De geijkte tegenstellingen preventie versus repressie kwam uitgebreid aan bod. Tegenover het ‘PVV-geweld’ werden de andere partijen steeds genunaceerder en verbleekten de lokale tegenstellingen.
Interessant werd het pas toen er thema’s werden behandeld waar de PVV vooralsnog niet zo’n mening over heeft. Het vlamde tussen PvdA en VVD over het percentage sociale woningbouw. Bij economie kozen een beperkt aantal partijen, GroenLinks en de Klimaatpartij (ja, ook die hebben we in ons spectrum van 16 partijen) niet voor forse investeringen in vliegveld Lelystad. De anderen verwachten wat dat betreft nog veel heil ‘vauit de lucht’.
Laatste Reacties (51) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Greet Tokkie, vr 26 februari 2010 16:53 Reageer op Greet
" In de knieen schieten" is een zeer ongelukkige uitspraak
Vooral omdat deze refereert naar het zogenaamde kneecappen wat door de IRA gebezigd werd.
Hierbij werd een weerloos slachtoffer van korte afstand door de knieen geschoten met het bewuste doel hem te verminken.
Uiteraard wordt deze ongelukkige uitspraak door de media herhaald, dit is terecht, want een beetje sensatie moet kunnen.
Een verstandige kiezer prikt door zoiets heen en merkt aan het pleidooi van dhr de Roon dat de PVV niet van plan is dit " IRA style" te doen.
Wel wil hij de schietinstructies van de politie verruimen, om zo de veiligheid van de burger boven die van de crimineel te stellen.
Dat lijkt mij een zeer goed idee. -
M Haarlemmer, vr 26 februari 2010 18:05 in reactie op Greet Tokkie Reageer op M
Het is overduidelijk de werkwijze van de PVV om op allerlei punten maar zo lomp mogelijke uitspraken te doen omdat het volk dat stoer vindt. Mensen het land uit zetten, mensen neerschieten, hoofddoekjesbelasting, alle subsidies afschaffen, cultuur? daar hebben we toch niks aan, enzovoort. Het is zeer bewust dat PVV politici deze uitspraken doen op deze manier.
Dus kom nu niet aan met 'ach zo bedoelt hij het niet'. Als ze het niet zo bedoelden dan hadden ze niet van die overdreven lompe dingen moeten zeggen.
Daarnaast, als de PVV het voor het zeggen zou krijgen en ze doen dit wél? Wat dan? Gaat u dan zeggen 'maar meneer de Roon, u bedoelde het toch zeker niet echt?'
Als ú erop gokt dat het in de praktijk wel mee zal vallen dan moet u dat zelf weten. Ik vertrouw er niet op! -
Florian Lichti, vr 26 februari 2010 19:24 in reactie op Greet Tokkie Reageer op Florian
Andere ruimere schietinstructies voor de politie zorgen voor een veiliger Nederland denkt u??
Wel een goede strategie lijkt me....we schieten vanaf nu criminelen gewoon neer!
Misschien had Van Roon beter voor nekschoten kunnen pleiten: dat scheelt veel geld v.w.b de zorg van duizenden invalide criminelen!
Sinds wanneer lost (nog) meer geweld problemen op?
Jezus waar gaaaaaat dit over?
Dit is achterlijke kroegpraat! -
Opinius Media, vr 26 februari 2010 10:58 Reageer op Opinius
Het ligt gecompliceerder als men denkt.
Tussen de samenleving van deze steden zijn er islamieten die pvv stemmen.
Omdat deze zich door andere stromingen weer onderdrukt en bedreigd voelen.
De samenleving is zeer gemêleerd ,het gaat allang niet meer over nederlanders versus islamieten
Kun je nagaan wat in deze steden leeft,en hoe complex het ligt. -
, vr 26 februari 2010 09:53 Reageer op
Ik hoorde een van de bezoekers op de PVV-avond in Almere zich ernstig beklagen:
Ik durf niet eens te zeggen dat ik PVV-er ben, dat zou mijn omgeving me kwalijk nemen.
En toen barstte hij los"Het is toch verschrikkelijk dat je in ons land niet eens meer je mening mag uiten?"
Tipje voor de man:
JIJ mag je mening rustig uiten hoor.
Alleen heeft de ander dan ook het volste recht om die mening verderfelijk te vinden, of dom, of slecht.
Dat is jouw risico. -
M Haarlemmer, vr 26 februari 2010 08:54 Reageer op M
Ik ben nogal geschrokken van het tempo waarin zelfs de pvv nog steeds verder radicaliseert.
Nog niet zo heel lang geleden was er de discussie over burqa's. Daarvoor zou je nog kunnen zeggen dat er praktische redenen zijn om ze tegen te gaan, met name in officiële contacten. Een ambtenaar moet toch kunnen zien wie iemand is, om maar wat te noemen. Maar toch was er toch nog een aardige discussie over.
En dan de situatie nu; Geert zegt klip en klaar dat hij vind dat hoofddoekjes verboden moeten worden. En voegt er dan nog even aan toe dat kruisjes, keppeltjes e.d. wél mogen "want die maken deel uit van onze eigen cultuur". Misschien heb ik het gemist, maar ik hoor nauwelijks reactie op deze ontzettend discriminerende zaken! Vinden we dit nu opeens normaal??
Ik word er misselijk van. -
Huub Geluk, vr 26 februari 2010 13:36 in reactie op M Haarlemmer Reageer op Huub
Het aantal misdrijven daalt al jaren. In dezelfde periode zijn de rechtse partijen steeds harder gaan roepen dat het zo onveilig is. Daardoor zijn burgers zich onveilig gaan voelen. Sommige politici zeggen vervolgens dat de onveiligheid te wijten is aan bepaalde groepen mensen. Deze politice willen vervolgens maatregelen tegen deze groepen.
Dat zou ik onder manipulatie willen vatten, of propaganda. Mensen die in deze propaganda geloven, maken de maatschappij onvriendelijk en worden opgezet tegen andere groepen mensen. Daarom de aanklacht wegens haatzaaien. Eigenlijk is het heel simpel.
Democratie is een beroerde staatsvorm als teveel mensen dom zijn. -
uitgeschreven uitgeschreven, vr 26 februari 2010 00:39 Reageer op uitgeschreven
Nog even en ze gaan de kampen Westerbork en Vught weer in ere herstellen.... Knieschoten hoorden immers ook tot het arsenaal van de bezetter.
-
Ollie B, vr 26 februari 2010 08:02 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Ollie
Hoezo Westerbork, dat wordt nog veel erger. Binnenkort vindt waarschijnlijk in Almere een bijltjesdag of Kristall-nacht plaats waar de plaatselijke moslims wordsen aangevallen. Je zult zien dat de plaatselijke PVV-kopstukken daar alleen in de voorbereiding bij betrokken zullen zijn, op het moment zelf zullen ze zich verschuilen onder het mom later te kunnen zeggen: "wij wisten van niets". Een doemscenario? Kijk maar eens naar al dat vullis dat gisteren ademloos naar hun grote leider luisterde en totaal kritiekloos is. Grove haat sprak uit hun ogen en dat belooft weinig goeds voor de moslims onder ons. Het mankeert er nog aan dat ze allemaal een soort nationaal uniform gaan dragen en zich in knokploegen door Almere gaan begeven. Mensen, zeg niet ik geef een proteststem aan die club, want die stemmen leiden ook echt tot zwaar geweld. En dan ben je toch echt medeschuldig.
-
Opinius Media, do 25 februari 2010 22:58 Reageer op Opinius
averechts oprecht@
Dat weet ik natuurlijk niet hoe het komt dat de jonge stad Almere (zoals wel meer steden) in een verhouding leeft van 20 tot 36 (statistiek anno 1997)
Hoe het nu precies is weet in evenmin.
maar goed ook hieronder een greep maar dan uit onze hoofdstad zuid A anno 2000.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla133/cgi-bin/gem/data.pl?tijd=12&gemeente=Amsterdam-ZO_Bijlmermeer -
Averechts oprecht, do 25 februari 2010 21:14 Reageer op Averechts
Almere bestaat voornamelijk uit gevluchte Amsterdammers en andere stedelingen welke hun buurt vol met immigranten zagen stromen en zij hun kinderen ergens anders wilden laten opgroeien, dit heeft als effect gehad dat elke vertrekkende persoon vervangen werd door immigranten en je nu buurten hebt waar je je eerder in Marokko waant dan in Nederland.
Nu doet zich een zelfde probleem opnieuw voor en voelen deze mensen zich dubbel gepakt, ik denk dat dit de voornaamste reden is dat de PVV groot is in Almere. -
Jeroen Mirck, do 25 februari 2010 21:32 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Jeroen
"... dit heeft als effect gehad dat elke vertrekkende persoon vervangen werd door immigranten ..."
Wat een kletspraat. Ben je zelf ooit in Amsterdam gaan wonen? Dan heb je alleen daarmee al je stelling ondergraven dat alle nieuwe inwoners van Amsterdam allochtoon zijn. Zo doet de PVV en alles wat een beetje tegen de PVV aanschurkt dat: de feiten verdraaien om gelijk te krijgen op punten die aan de basis al niet kloppen. Veel nieuwe Amsterdammers zijn witter dan wit. Wie beweert dat alle vertrekkers naar Almere worden vervangen door allochtonen, is een racistische leugenaar. -
Averechts oprecht, do 25 februari 2010 23:41 in reactie op Jeroen Mirck Reageer op Averechts
Ik woon al 35 jaar in Amsterdam en ben opgegroeid in de Bos en Lommer buurt ik heb daar 25 jaar gewoond, u kunt mijn uitspraak zeer letterlijk nemen maar dat is erg kort door de bocht, uiteraard zijn niet alle vertrekkende Amsterdammers vervangen door immigranten, maar het merendeel wel en ik sprak in het verleden niet in het heden dit zal nu inderdaad anders zijn wellicht heeft u dat niet begrepen.
Misschien heb ik het inderdaad verkeerd en is mijn beeld verpest door de vele mensen in mijn omgeving die wel degelijk naar Almere zijn verhuist vanwege de vele immigranten, nogmaals ik doel op het verleden 15 / 20 jaar terug en klopt mijn beeld helemaal niet dat als ik in de bos en lommer buurt kom ik hoofdzakelijk immigranten zie, ik zal eens langs de oogarts gaan.
En ik ben een racistische leugenaar :) ik zal dit bericht eens aan mijn vrienden laten zien kunnen weer ze eens flink lachen!
U behoort duidelijk tot de groep mensen die vinden dat mensen die zich niet meer thuis voelen in hun eigen wijk automatisch racisten zijn?
Het is moeilijk via internet op een site zomaar iemand te geloven maar geloof mij ik ben absoluut geen racist!! -
Rouane Rabbit, vr 26 februari 2010 00:55 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Rouane
-[uiteraard zijn niet alle vertrekkende Amsterdammers vervangen door immigranten, maar het merendeel wel en ik sprak in het verleden niet in het heden dit zal nu inderdaad anders zijn wellicht heeft u dat niet begrepen.]-
Gelukkig is er statistiek
Inderdaad is het in het heden iets anders, en nog steeds zijn in sommige wijken de niet westerse allochtonen sterk in de meerderheid.
Bos en Lommer
2005: niet-westerse allochtonen 56,6%, autochtonen: 33,8% (overigen zijn westerse allochtonen)
2009: niet-westerse allochtonen 54,0%, autochtonen: 35,2% (overigen zijn westerse allochtonen)
http://www.os.amsterdam.nl/tabel/7314/
Het aantal autochtonen is dus licht toegenomen afgelopen vier jaar, het aantal niet westerse allochtonen licht afgenomen.
Voor heel Amsterdam, Wilders claimt daar 50%+ Moslims, niet-westerse allochtonen: 34%, autochtonen 50,5% -
Peter Volta, di 02 maart 2010 12:34 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Peter
Ik denk dat het te maken heeft en beinvlodt wordt door het aantal relatief goedkope huurwoningen dat een wijk telt. Zo is het % niet-westerse allochtonen in Geuzenveld dan juist weer gestegen. Het zou heel goed kunnen dat dat % een soort natuurlijk maximum vindt door de uitstroom van beter verdienende allochtonen naar andere wijken of gemeenten buiten Amsterdam. Om dezelfde reden als destijds autochtone Amsterdammers naar Purmerend of Almere vetrokken: grotere huizen voor hetzelfde geld, en wellicht een verminderde band met buurt of familie in die buurt. Dat laatste was toch ook bij uitstek een Amsterdams fenomeen (autochtoon zowel als allochtoon !). Je tante in de etage boven je, oma aan de overkant je dochter onder je, en dan de hele tijd bij mekaar klitten tot het je neus uitkwam en je wegging uit Amsterdam :)))
-
Jeroen Mirck, vr 26 februari 2010 13:10 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Jeroen
Ik wil best geloven dat je geen racist bent, maar druk je dan zorgvuldiger uit. Bos & Lommer heeft een grote populatie niet-westerse allochtonen (zie de cijfers waar Rouane naar linkt), maar je weet heel goed dat het feitelijk onjuist is dat "elke vertrekkende persoon vervangen wordt door immigranten." De instroom is niet 100% allochtoon. Door dat te suggereren, doe je precies wat ook de PVV doet: problemen groter maken dan ze in werkelijkheid zijn. Dat is een onheuse manier van debatteren. Op basis van ras, dus racistisch. Kortom: als je dat niet zo bedoelt, druk je dan zorgvuldiger uit.
-
Averechts oprecht, vr 26 februari 2010 14:21 in reactie op Jeroen Mirck Reageer op Averechts
Mijn welgemeende excuses! ik had inderdaad het woordje "elke" niet zo moeten gebruiken, maar dan nog maakt dat iemand niet gelijk een racist.
Ik geef alleen mijn opinie over het feit de PVV zo groot is in Almere en dat in mijn ervaring mensen wel degelijk zijn weggegaan omdat hun straten vol met immigranten stroomden en ik geloof ook niet dat die mensen racisten zijn, de heer van der Laan bevestigde dit gisteren bij P&W, dat er decennia lang immigranten in bepaalde wijken gehuisvest werden en dat de wijken vervolgens verpauperden en achteruit gingen.
In 1995 toen Fortuyn langs kwam kregen deze mensen eindelijk een stem, nu weer 15 jaar verder heeft de politiek deze mensen weer links laten liggen en weer amper wat gedaan om de integratie te verbeteren, ze hebben de signalen van deze mensen opnieuw niet serieus genomen.
En nu maar klagen dat er een Wilders is, een hoop mensen nemen zijn debiele voorstellen op de koop toe en stemmen toch op hem omdat ze de rest zat zijn en ik denk niet eens omdat ze Wilders zo te gek vinden, of omdat ze buitenlanders verafschuwen, het land uit willen zetten, of erger daar geloof ik niets van, er zijn nu eenmaal veel mensen die de multiculturele samenleving niet zagen en nog steeds niet zien zitten, de huidige problematiek met de marokkaanse jongeren bevestigd voor de meeste mensen hun eigen gelijk.
Ik hoorde gisteren dat Wilders amper campagne hoeft te voeren in Almere, Wilders hoeft zijn kiezers ook amper te overtuigen het merendeel wat op hem stemt zijn de mensen die al 20, 30 jaar lang voor racist zijn uitgemaakt en stelselmatig zijn genegeerd, als iemand zich niet prettig voelt in zijn eigen wijk vanwege de vele immigranten maakt ze dat nog niet gelijk een rascist.
Wilders zal heel vaak gehoord hebben " ik zie hier alleen maar hoofddoekjes " en wat doet Wilders dan, aangeven dat hij hoofddoekjes wil verbieden, Wilders hoeft weinig te doen om mensen over te halen denk ik, gezien er voor deze mensen bijna geen alternatief is, vooral diegene die nu zo bang zijn voor Wilders en zo hoog van de toren blazen, welke overal de tweede wereld oorlog erbij halen en binnen no time iemand voor racist uitmaken hebben Wilders helemaal aan zichzelf te danken! ik zou zeggen veel plezier ermee. -
Zjen Zen, do 25 februari 2010 21:47 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Zjen
Ik meende dat er hele wijken gerenoveerd werden en de nieuwe woningen te duur waren voor de oude bewoners..ze konden nooit terugkeren en bleven dus in Almere.
-
Averechts oprecht, vr 26 februari 2010 00:47 in reactie op Zjen Zen Reageer op Averechts
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk de mensen in mijn omgeving welke naar Almere verhuist zijn in iedergeval niet, ook zijn zij niet vertrokken omdat de woning waarin zij woonden gerenoveerd werden? en als er woningen gerenoveerd worden ga je niet 30 kilometer verderop in een wisselwoning zitten?, de mensen in mijn omgeving hebben veelal een woning in Almere gekocht.
-
Gracchus Babeuf, vr 26 februari 2010 18:17 in reactie op Zjen Zen Reageer op Gracchus
Dat kan kloppen. Ik heb dat om me heen zien gebeuren in Amsterdam Oud Oost in de jaren '80, Indische Buurt, Oosterparkbuurt, Weesperzijde....
In Almere en Lelystad werden mooie ruime woningen gebouwd, met een tuin en je matste als je een vertreksubsidie kreeg in het kader van stadsvernieuwing. Dan blijf je toch niet met je opgroeiende koters drie hoog in de Vrolikstraat wonen, in een huis dat al jarenlang door de eigenaar niet opgeknapt is en waar de muizen tussen de plafonds rondrennen.
Mensen vertrokken, deze verwaarloosde woningen kwamen leeg, nieuwe mensen kwamen in deze goedkope woningen, vaak tijdelijk vanwege sloop en nieuwbouw. Als ze geluk hadden, kreeg het huis een grote of kleine opknapbeurt en konden ze weer terug, zonder dat de huur huizenhoog steeg. Een enkeling kwam terug in een nieuwbouwblok, maar met een forse huur. Velen trokken weg, omdat ze de hoge huur niet konden opbrengen, en er niet op vertrouwden dat de huursubsidie zou blijven.
Blijkbaar hebben sommigen er (politiek) belang bij om zaken te verdraaien, die niet eens zo lang geleden gebeurd zijn. De verloedering en verkrotting van de oude wijken in de grote steden is geen gevolg van de komst van mensen uit andere culturen. Het was al tientallen jaren aan de gang. -
Piet de Geus, vr 26 februari 2010 00:59 in reactie op Averechts oprecht Reageer op Piet
Die inwoners van dorpen als Almere gebruiken de immigranten als mistwolk om hun eigen falen te verbergen. De meesten zijn niet gevlucht maar vertrokken omdat ze zich in Amsterdam geen fatsoenlijke woning konden permitteren. In Almere konden ze dankzij lage grondprijzen en een eindeloze subsidiestroom in een huis met een tuintje wonen en dat vonden ze ook wel zo leuk voor de kinderen.
Als ze echt voor de immigranten waren gevlucht dan keerden ze toch niet steeds weer terug naar uitgerekend die plaatsen in Amsterdam waar je de meeste allochtonen tegenkomt: de markt. Op de Cuyp noemen we die hordes Almeerders die iedere zaterdag kwebbelend de weg staan te versperren altijd heimweeklanten. Ze hebben geen heimwee naar iets waar ze voor gevlucht zijn, maar naar iets dat gezien hun wensen te hoog gegrepen was. -
Opinius Media, do 25 februari 2010 18:49 Reageer op Opinius
Almere is een stad die gebouwd is omdat er uitgeweken moest worden uit vele randstad steden.
Veel mensen aanvankelijk overwegend van nederlandse afkomst hebben daardoor hun geboortestad een tal van decenia moeten verlaten.
Het gros waren jonge gezinnen die een betaalbare eengezinswoning en wat ruimte zochten,die in de steden niet meer te vinden waren
In die tijd liep nederland ook langzaamaan van buitenaf vol.
wellicht de moeite waard om mee te nemen is wat korte informatie,in relatie waar de meeste pvv aanhangers leven.
De pratijk is handig om er even naast te leggen, als men gelijkertijd kiesgedrag van bevolkingsgroepen wil doorgronden.
http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o2194n21847.html -
Jonathan Leguat, do 25 februari 2010 18:42 Reageer op Jonathan
Beste Ruud bereid u voor op een gigantische verkiezingsoverwinning van de PVV.
En vraag jezelf af waarom 1 op de 3 mensen op deze clown gaan stemmen ?
Vraag je dat eens af.
En trek wat weken uit om ruiterlijk in de spiegel te turen. -
Opinius Media, do 25 februari 2010 19:03 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Opinius
Ik bewonder je vaak om je oprechtheid. Ik lees dat je wel terdege betrokken bent naar de hele samenleving, en begint met hand in eigen boezem (het snel doorschakelen noem ik dat binnen een samenlevingsprobleem danig escaleert) tot den haag nu toe, dat leidt weg van jezelf, want hun daar, hun zus en zo. Vooral hun.
Een sluitende politieke oplossing zie ik niemand aandragen, ook niet op Joop. Ik zelf heb er ook geen, maar begin met onderzoeken, dat lijkt mij inderdaad veel verstandiger als staatsburger van deze samenleving , dat onderzoek begint bij jezelf... de spiegel. -
Leo J Bouwman, do 25 februari 2010 20:00 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Leo J
Het is toch raar dat niemand in Almere het meer over die fascistische koran en die griezelige moslims heeft? Alsof er in Almere geen moslims meer wonen en er geen aanstootgevende gekopvodde meiden zo maar over straat lopen. Is de strijd nu al gestreden, PVVers?
De PVV lijkt een beetje afgedwaald nu het plotseling niet meer gaat over die enge multiculturele samenleving maar ze nu ineens het stokpaardje weggrist van ook al weer een oud-ambtenaar van justitie, de fameuze crimefighter Fred Teeven.
En dat terwijl het met de veiligheid in Almere best meevalt als je de burgemeester die ook van de VVD is mag geloven. Vroeger was het in Almere inderdaad een stuk veiliger je kon er enkel in het drijfzand terecht komen maar Amsterdam in de eeuw van de VOC, dat was pas onveilig. Als ik me vergis dan ligt dat aan het geschiedenisonderwijs.
De PVV heeft een idee om bange mensen naar de bioscoop of in het swingende uitgaansleven van Almere te krijgen: stadscommando's. Een variant op de marine die geheel eigenmachtig onder handgeklap de Dam reinigde van al dat langharige werkschuwe tuig. Nooit meer een langharige gezien.
Een private militie dus. Je kunt ook zeggen een particuliere PVV knokploeg. Nee, ik kom nooit in Almere, maar nu ga ik elke week in de file om me eens lekker veilig en geheel vrij te voelen. -
Zingende Zaag, do 25 februari 2010 18:02 Reageer op Zingende
In Almelo gaat de Geert uit de fles, en iedereen probeert nog krampachtig de kurk tegen te houden.
Een halve week voor de verkiezingen heeft het natuurlijk geen zin meer dat de traditionele politici roepen 'met de kennis van nu' zouden we onderwerpen a, b, c, d, e, f en g heel anders aanpakken.
Juist omdat veel burgers zich geflest voelen, gaan de Geerts eruit. -
Zingende Zaag, do 25 februari 2010 18:10 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Zingende
Almeloooo, hoe kom ik er bij: Almere.....
-
Joop Schouten, do 25 februari 2010 23:23 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Joop
Ja, kom niet aan Almelo !
Daar komt het bier vandaan.
:-) -
YggY ..., do 25 februari 2010 17:10 Reageer op YggY
Wanneer je Balkenende hoort praten klinkt dat anders dan Verhagen die iets zegt. Zo klinkt Bos ook anders dan Hamer en Kant klinkt anders dan Marijnissen zo niet bij de PVV. Het lijkt net alsof de PVV-vertegenwoordigers in dorp of stad een regelrechte kloon zijn van de grote blonde roerganger.
Ze gebruiken allemaal de one-liners die Geert de Grote ook gebruikt en ze zijn ook allemaal even grof gebekt als Geert de Verschrikkelijke en per saldo zijn ze dus ook allemaal even respectloos t.o.v. hun politieke collega's. Hoewel personen van dezelfde partij kunnen zijn is de toon en de taal toch heel verschillend zo niet bij de PVV.
Het zal mij benieuwen hoelang het nog duurt voor ze ook allemaal het haar gaan blonderen. -
zorba de griek, do 25 februari 2010 16:59 Reageer op zorba
Mensen willen oplossingen horen, mensen worden helemaal stapelgek van politici die alleen maar kunnen vertellen wat er mis is met de oplossingen van de ander. Dat is waarom de PVV bovenaan staat in Almere.
Ook in uw stukje lees ik geen enkele oplossing, u kunt alleen vertellen wat de PVV allemaal verkeerd gaat doen. Niet eens met inhoudelijk argumenten maar met buzzwords; repressie, knieschoten, rabiate oplossingen. De standaard-truc waarmee de inhoudelijke discussie kan worden ontlopen en even het onderscheid good guys versus bad guys wordt gemarkeerd.
De PVV heeft geen oplossingen. Zelfde verhaal als 8 jaar geleden in Rotterdam werd geroepen. Maar na 4 jaar bestuur van Leefbaar Rotterdam bleek dat men wel degelijk oplossingen had en de veiligheid in de stad flink was gestegen. Iets wat in de jaren erna toen Groen Links weer ging besturen juist niet is gebeurd.
Dat zijn de feiten. Onder Leefbaar Rotterdam is de veiligheidsindex 1 punt gestegen, onder GL gelijk gebleven. Daar wil ik GL over horen.
Laat ik afsluiten met de wijze woorden van uw fractie-voorziter mevr. Halsema. Domme kiezers bestaan niet in een democratie. Maar dat is wel waar uw stuk in 1 zin op neer komt.
Als de kiezer net als u de sociale woningbouw en het vliegveld Lelystad belangrijker had gevonden dan veiligheid dan had u bovenaan gestaan en had u de hijgerige pers om u heen gehad.
Domme kiezers bestaan niet, wel domme politici die het beter denken te weten dan de kiezer. Zo werkt het niet in een democratie. Het is maar een hint. -
Rob van Koot, do 25 februari 2010 17:43 in reactie op zorba de griek Reageer op Rob
Zeer juiste constatering. Hulde voor uw dossierkennis. Veel emotie rond Wilders, weinig ratio.
-
Gracchus Babeuf, vr 26 februari 2010 21:39 in reactie op Rob van Koot Reageer op Gracchus
Ik zie foto's van Van Kooten en De Bie, als Jacobse en Van Es van De Tegenpartij. Van Kooten en De Bie hebben de partij geïntroduceerd om bepaalde onderwerpen aan te kaarten, te overdrijven en daarmee te bekritiseren. Op een bepaald moment zijn zij gestopt met De Tegenpartij, omdat hun parodie aangezien werd voor echte politiek. Het einde was spectaculair, namelijk een staatsgreep van De Tegenpartij die verijdeld werd.
Het hoorspel The War of the Worlds was destijds ook zo realistisch dat er paniek ontstond en mensen realiteit niet van fictie konden onderscheiden. De geschiedenis herhaalt zich, de gekte is realiteit geworden, de realiteit is te gek voor woorden bij de PVV. Door de foto van een 'politicus' van De Tegenpartij te gebruiken lijkt het erop dat u het gedachtengoed van De Tegenpartij wel aantrekkelijk vindt. Of niet?
Streel uw 'ik' door alle aandacht die uw reactie op dit bericht oplevert en reageer. Verleidelijk toch? -
J van Ginkel, do 25 februari 2010 17:51 in reactie op zorba de griek Reageer op J
"Domme kiezers bestaan niet, wel domme politici die het beter denken te weten dan de kiezer." ... telkens als ik dat hoor denk ik ja ... en later ... nou nee.
Heeft de kiezer altijd gelijk? Is de kiezer nooit dom? Het hangt er vanaf. Wat wordt er van een kiezer gevraagd en wat vraagt een kiezer van de politiek? Van de kiezer wordt gevraagd een keuze te maken uit een verzameling figuren die allemaal aanbieden voor hem (en zijn collega's) de samenleving gestalte te geven.
Daar volgt direct uit dat de kiezer per definitie NIET precies krijgt wat hij wil. Er zijn namelijk een heleboel kiezers en die zijn het zelden volledig met elkaar eens. Zelfs als ze met elkaar op één partij of zelfs één mannetje stemmen, zijn ze het nog niet eens en stellen ze verschillende `eisen' naar aanleiding van hun stem. DAT mag een kiezer nooit vergeten ... maar menig kiezer doet het vaak wel! Als hij niet precies zijn zin krijgt, is de `politiek' fout ... en dan is mijn conclusie weldegelijk dat die kiezer `dom' is. Hij HOORT beter te weten dan te denken dat zijn ideeën per definitie moeten worden uitgevoerd. Er zijn veel andere keizers met andere meningen en dat heeft hij te respecteren! Dat laatste wordt te veel vergeten. Dat wil niet zeggen dat hij geen kritiek mag hebben, politici, waarop hij gestemd heeft, tot verantwoording mag roepen, maar het moet wel met een zeker besef zijn van openheid dat er andere meningen zijn dan de zijne. Ja zelfs, hij zou er eigenlijk vanuit moeten gaan dat hij - net als wie dan ook - NIET de wijsheid in pacht heeft en het wel eens fout kan hebben.
Die relativering zou heel wat stoom uit de samenleving halen. (NB: en dat geldt voor kiezers van alle partijen!!)
Let ook op hoe veranderlijk `de kiezer' kan zijn ... Daarmee wordt wat goed is wel heel erg relatief. Wat vandaag goed is, kan morgen fout zijn. Als blijkt dat waar men eerst enthousiast voor gestemd heeft vervolgens nadelige consequenties heeft, dan is het makkelijk de betreffende politicus de schuld te geven, maar men was er ook zelf bij toen men die politicus koos. Daar zit ook verantwoordelijkheid bij de kiezer voor beleid. (NB: dit is geen vrijbrief voor de politci. Zij hebben betere informatie en eerder dan de kiezer welke consequenties bepaalde politieke beslissingen kunnen hebben en moeten steeds daarop anticiperen en niet vastroesten in hun eigen gelijk (tunnelvisie). Dat laatste is erg vaak wel het geval ... zie bijvoorbeeld de onderwijs perikelen van de afgelopen decennia. etc. etc.)
"Domme politci zijn politici die niet weten wat het volk wil of niet doen wat het volk wil." Ook problematisch. Allereerst, het volk weet NOOIT alles, zelfs niet alleen maar wat de politici weten ...
Een arts weet meer dan een patient, zelfs al heeft die patient 30 dagen onafgebroken op het internet gezeten. Dat wil niet zeggen dat de arts het soms niet fout heeft en de patient het bij het juiste eind heeft ... maar het betekent wel dat op de lange duur de arts beter uitgerust is om medische problemen op te lossen dan een patient ... (ondanks de fouten die hij zeker zal maken!!)
Politici zijn weldegelijk meer gespecialiseerd in het sturen van de wilde kudde die maatschappij heet. Dat kan betekenen dat ze op basis van die kennis en ervaring dingen moeten beslissen die in eerste instantie tegen de wil van het volk indruisen. Als iedereen voor belastingverlaging is en daarom geen delta-dijken willen laten betalen door de overheid dan is de politicus die naar het volk luistert dom en de politicus die tegen die wil in gaat `goed en slim'. Natuurlijk is het ook de taak van de slimme politicus te proberen de meerderheid van zijn standpunt te overtuigen .. maar mocht dat niet lukken, dan moet hij TOCH proberen die dijk te bouwen. Dat kan hem zijn politieke carriere kosten ... maar dat zij dan maar zo. Al wordt hij in de geschiedenisboekjes afgeschilderd als een dwaas, die niet wilde luisteren, een potverteerder ... dan nog heeft hij het goed gedaan omdat de dijk 5 jaar later die hevig storm weerstond en de mensen gered heeft. De dank van het volk/de kiezer is niet nodig om een goed politicus te zijn!
Tegenwoordig wordt alles iets te gemakkelijk herleid tot 51% van de stemmen, de wil van het volk etc. Een politicus heeft ook een eigen verantwoordelijkheid en een kiezer moet relativeringsvermogen en ook respect voor andere ideeën hebben. Mist dit .. en dat is vaak zo ... dan komen politicus en kiezer weldegelijk in aanmerking voor de benaming `dom'. Veel van wat fout is gegaan in de maatschappij komt omdat politici EN kiezers dom waren ... -
zorba de griek, do 25 februari 2010 20:09 in reactie op J van Ginkel Reageer op zorba
Jan,
Met het verhaal ben ik het inhoudelijk eens.
In het stemhokje telt de stem van de winnaar van de BNN-IQ test even zwaar als die van Bonnie St. Clair. Wij hebben er voor gekozen om Bonnie 1 keer in de 4 jaar serieus te nemen. En we doen dat uitgerekend op de belangrijkste dag van die 4 jaar, de dag dat we met zijn alle naar de stembus gaan. Dat is geen toeval. Zo werkt democratie nu eenmaal. En tot we iets beters hebben bedacht moeten zullen we het er mee moeten doen.
Het gaat er niet om of je gelijk hebt, het gaat er om of je gelijk krijgt.
In het eerste geval spreek je van dictatuur in het andere geval van democratie.
Als je Bonnie nog geeneens uit kunt leggen waarom ze op jou zou moeten stemmen, dan doe je toch iets niet goed. -
Just Lurking, do 25 februari 2010 18:05 in reactie op zorba de griek Reageer op Just
"Domme kiezers bestaan niet, wel domme politici"
Op zich natuurlijk al een onzinnige stelling, maar volgens de logica klopt hij ook al niet. Als politici geen stemrecht zouden hebben, zou u gelijk kúnnen hebben, maar ze hebben wél stemrecht. Dus, jouw redenatie volgend, @Paul - die ik overigens niet onderschrijf - zijn er wel degelijk domme kiezers.
;-) -
Zjen Zen, do 25 februari 2010 18:19 in reactie op zorba de griek Reageer op Zjen
@ Paul,
---Mensen willen oplossingen horen, mensen worden helemaal stapelgek van politici die alleen maar kunnen vertellen wat er mis is met de oplossingen van de ander. Dat is waarom de PVV bovenaan staat in Almere.===
Dat is dus exact wat de PVV onveranderd doet...vertellen wat er mis is met de oplossingen zoals de politiek die oplossingen tot nu toe gestalte gegeven heeft.
De rest van je epistel valt daarmee door de mand.
De PVV staat bovenaan in Almere omdat de oudere blanke man zijn suprematie koste wat lost behouden wil.
Die is ie al kwijt aan de blanke vrouw..en nu..ook nog aan...( mag je zelf invullen Paul).
Ik heb er geen behoefte aan om te zien hoe deze beweging de oplossingen van de leider gestalte gaat geven. Nee, bedankt, maar bedankt. -
zorba de griek, do 25 februari 2010 19:21 in reactie op Zjen Zen Reageer op zorba
Het heeft niet zo veel zin als de ene partij zegt het valt wel mee en de ander doet het voorkomen of de stad een Gaza-strook is. Om deze zinloze welles-nietes discussies te voorkomen is in Rotterdam, maar ook in andere steden. een veiligheidsindex samengesteld. Hiermee wordt de veiligheid meetbaar gemaakt. Niet perfect, maar een hele verbetering ten opzichte van niet meten.
Dat deze index met 1 punt gestegen is onder LR ons een feit. Dat het cijfer gelijk is gebleven onder PvdA en GL is ook feit.
Als u de kwaliteit van de veiligheids-index discussie wil stellen dan vind ik dat prima. Ik vertrouw er op dat er over is nagedacht. -
Zjen Zen, do 25 februari 2010 21:50 in reactie op zorba de griek Reageer op Zjen
Ik kan je niet meer volgen Paul.
-
Rouane Rabbit, do 25 februari 2010 22:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane
Ik denk dat paul zelf de weg kwijt is, Zjen, om nou de Gazastrook in de context van Almere te noemen, dan ben je wel aardig uit de richting.
-
Rouane Rabbit, do 25 februari 2010 22:53 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane
Ik hoorde van Roon net zeggen dat niet onderhandelbaar is dat een hoofddoekjes verbod komt op iedere instelling die gesubsidieerd wordt.
Ik ben blij om deze duidelijke stellingname.
Welk probleem hij echter hiermee oplost is mij volkomen onduidelijk.
De PVV is weer 3 zetels gegroeid in de peilingen (staat op 27), de PvdA 6 zetels. Ze zijn nu even groot. Het CDA is 31 zetels -
Zjen Zen, vr 26 februari 2010 16:50 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen
Strategie en tactiek Rouane.
Maak van iets een probleem , blijf daarop hameren en loeien en ga dan een bespottelijke oplossing aandragen..
Neem geen leden maar blijf een eenmansbeweging dan krijg je al die stemmen waar je geldschieter vervolgens mee kan doen wat ie wil.
De stemmer als slachtoffer van de verkrachter van de democratie. -
Peter Verkenst, do 25 februari 2010 18:36 in reactie op zorba de griek Reageer op Peter
Beter geworden in Rotterdam onder LR? Dacht het niet. Dat het veiligheidsgevoel is vergroot zegt niet zoveel want dat was een landelijke trend.
Wel is te merken dat het politieke klimaat compleet verziekt is en dat de stad tot stilstand is gekomen in z'n ontwikkeling. Geen plan gerealiseerd, geen visie ontwikkeld. -
Hjalmar Hoort, do 25 februari 2010 19:53 in reactie op Peter Verkenst Reageer op Hjalmar
Volgens mij was het niet LR die de dance parade afschafte. Wat negatieve ontwikkeling betreft kan de PvdA lokaal nog een puntje zuigen aan LR. Feit blijft dat Lr mijn stem nooit zal krijgen: als je subiet alle nieuwe moskeeen wilt verbieden, dan ben je wel erg raar bezig. Geloof prima, zolang in prive sfeer: derhalve moeten Moslims gewoon een moskee kunnen neerzetten ergens.
-
zorba de griek, vr 26 februari 2010 16:52 in reactie op Peter Verkenst Reageer op zorba
--- Wel is te merken dat het politieke klimaat compleet verziekt is en dat de stad tot stilstand is gekomen in z'n ontwikkeling.---
Hier ben ik het wel mee eens. Dat mogen zowel de PvdA als LR zich aantrekken. De kans is groot dat we dat landelijk ook gaan krijgen. En daar worden we niet wijzer van.
En de hele discussie van beide kanten gaat maar om 1 ding, wie zijn schuld is het in plaats van "wat gaan we er aan doen".
Het ironische is ook nog eens dat de fractievoorzitters van andere partijen stuk voor stuk verklaren dat de programmas van LR en PvdA voor 90% gelijk zijn.
In Belgie hebben ze het probleem al 15 jaar. Het cordon sanitair was een groot succes, men heeft Vlaams Blok overal buiten de macht weten te houden. Vraag alleen niet wat het voor de bestuurbaarheid van het land heeft betekend, laat staan voor de burger.
Ik ben blij dat we in Nederland wijzer zijn. Dat wil zeggen het CDA en de VVD. -
Fatima Bloodhooft, do 25 februari 2010 18:45 in reactie op zorba de griek Reageer op Fatima
Citaat: "Maar na 4 jaar bestuur van Leefbaar Rotterdam bleek dat men wel degelijk oplossingen had en de veiligheid in de stad flink was gestegen. "
Propaganda en valse schijn. Je moet alles in de juiste verhouding zien. En dat is precies wat de Leefbaren in Rotterdam niet kunnen. Of willen. -
Rouane Rabbit, do 25 februari 2010 22:40 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane
-[Dat zijn de feiten. Onder Leefbaar Rotterdam is de veiligheidsindex 1 punt gestegen, onder GL gelijk gebleven. Daar wil ik GL over horen.]-
De veiligheidsindex kun je niet in een one-liner verpakken zoals jij dat doet. Maar het is een complexe serie van getallen die wel uitstekend gedocumenteerd is. De algemene trend is dat die in stijgende lijn is sinds 2001 gemeten. Lineair. Je kunt eigenlijk amper zien waar de gemeenteraad gewisseld is.
Leefbaar heeft daar samen met de VVD en CDA goed werk gedaan.
En de stijgende lijn is doorgezet nadat vanaf 2006 de PvdA en de VVD en het CDA het college vormden.
Groenlinks zit pas 8 maanden in het college (sinds april 2009) en doet cultuur en mlieu.
Onlogisch dat je daar zoveel nadruk op legt in de context van de veiligheidsindex.
Soms een oude rekening met GL te vereffenen?.
Maar het succes is niet onverdeeld, daarover is het college gewoon open. Er zijn ook wijken waar het slechter meegaat, of in een bepaald aspect slechter gaat.
Het staat allemaal duidelijk uitgelegd in dit rapport:
http://www.v-index.nl/pdf/Veiligheidsindex2010HR.pdf -
Joop Schouten, do 25 februari 2010 16:47 Reageer op Joop
...Is dit een voorbode voor wat ons in gemeentes met de PVV te wachten staat?
Gezellig landje hè? -
Fatima Bloodhooft, do 25 februari 2010 17:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fatima
Nou! En of!
Wat is het toch fijn om Nederlander te zijn,
die buigt voor de wetten van blond boven bruin,
die oren laat hangen naar schreeuwende monden
die zich slachtoffer voelt van teenpunt tot kruin
die kwakend en kwekkend en blatend en hatend
die zijn passie buikspreekt ook al is het dan puin.
Wat is het toch fijn een liefhebber te zijn
van peroxide en pamflet, van rood, wit en blauw
van alles voor mij en steeds minder voor jou
van vloeken en schelden en onredelijk zijn
van dicht met de grenzen en niets meer er in
van weg met de moslims en werkelijkheidszin
dat maakt het zo fijn Nederlander te zijn. -
Joop Schouten, do 25 februari 2010 23:28 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Joop
Maar....., Roos.
Gelukkig hebben we Almelo nog. -
Gracchus Babeuf, za 27 februari 2010 15:35 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Gracchus
Maak er a.u.b. een lied van om te zingen bij het hijsen van onze nationale driekleur (....sorry, ik word overmand door emoties), bij aanvang van iedere school- of werkdag.
Aan het slot van deze nationale hymne gaat de rechterarm gestrekt omhoog, draaie men de rechterhand om, handpalm naar boven, vervolgens strekke men de middelvinger en bewege men de middelvinger in een hoek van 90 graden (Celsius, natuurlijk. Wat dacht je anders?). Ten slotte schreeuwe men uit volle kracht: 'Islam- en roodkapje verrek.'
Het lied moet natuurlijk nog een naam hebben. Suggesties? -
, di 02 maart 2010 13:39 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op
. Franke
Jij ook zo trots op Nederland??
In dit huis wordt serieus overdacht te moven naar over de grens.
Ik vind jou strijdbaar, en geweldig, maar ik ben het zo langzamerhand zat.Geef me één reden om te blijven, Nelma.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
5606 x bekeken Korte Scan
Reageer (281) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4802 x bekeken Korte Scan
Reageer (212) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4170 x bekeken Korte Scan
Reageer (51) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3615 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3563 x bekeken Korte Scan
Reageer (220) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3270 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3238 x bekeken Korte Scan
Reageer (36) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3106 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2901 x bekeken Korte Scan
Reageer (187) Politiek Twitter -
Wie help je door in een brievenbus te pissen?
Theo Brand Nu de PVV een meldpunt heeft geopend is het toch relevant om ons nationale geheugen weer wat op te frissen. Als een zeepblokje in ons nationale urinoir zeg maar
2839 x bekeken Korte Scan
Reageer (76) Politiek Twitter

