Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

11 september 2011 Reageer (93) 9254 x bekeken Politiek RSS

Twin Towers

Over 9/11 en de PVV

Laatste Reacties (93) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Max Um, ma 19 september 2011 00:50 Reageer op Max

    Max

    Vond die twee torentjes al erg veel op minaretten lijken.

  • N N, zo 18 september 2011 11:46 Reageer op N

    N

    Interessante prent: volgens mij waren het nou juist de moslims die de torens binnenvlogen. Gezien het feit dat de PVV erg kritisch is over moslims is deze prent wel erg raar.

  • Raymond Bhagwandin, do 15 september 2011 23:21 Reageer op Raymond

    Raymond

    Bijzonder raak getypeerd, geen pvv ers in de buurt van onze Ground Zero zoals hij destijds zijn New Yorkse toehoorders wist voor te houden.

  • de heer Meijerink, do 15 september 2011 11:03 Reageer op de heer

    de heer

    touchez

  • Michael Christiaanse, di 13 september 2011 13:53 Reageer op Michael

    Michael

    Ik lees hier veelal dat de PVV haar bestaansrecht dankt aan de aanslagen van 9/11. Curieuze gedachtengang aangezien de PVV niet verantwoordelijk is voor de aanslagen maar deze wel indirect in de schoenen krijgt geschoven. Trieste waarheid is dat de PVV haar bestaansrecht dankt aan de grote tegenstellingen in onze maatschappij. Tegenstellingen ontstaan door 2 kampen die niet met elkaar willen samenleven maar geen kans voorbij laten gaan elkaar zwart te maken. Hiermee bedoel ik zowel rechts als links. Misschien moet iedereen eens elkaar de hand reiken ipv de vuist. Belachelijk dat je jezelf op de borst slaat om je linkse of rechtse karakter, we zouden juist 1 volk moeten zijn om al onze uitdagingen gezamelijk het hoofd te bieden.

  • Eric Verlinde, di 13 september 2011 15:48 in reactie op Michael Christiaanse Reageer op Eric

    Eric

    Amen.
    Een keer wijze woorden. Al dat gal-spuwen en welles-nietus gezemel is te triest voor woorden. Zowel links als rechts. Maar het zal wel een vertrouwelijk aanvoelen om met z'n allen lekker dezelfde mening te kunnen uiten. Dan hoef je niet meer zoveel zelf na te denken.
    En daarbij, die cartoons zijn nog een partij slecht...

  • Arie Roos, wo 14 september 2011 12:18 in reactie op Michael Christiaanse Reageer op Arie

    Arie

    [Ik lees hier veelal dat de PVV haar bestaansrecht dankt aan de aanslagen van 9/11. Curieuze gedachtengang aangezien de PVV niet verantwoordelijk is voor de aanslagen maar deze wel indirect in de schoenen krijgt geschoven. Trieste waarheid is dat de PVV haar bestaansrecht dankt aan de grote tegenstellingen in onze maatschappij. Tegenstellingen ontstaan door 2 kampen die niet met elkaar willen samenleven maar geen kans voorbij laten gaan elkaar zwart te maken. Hiermee bedoel ik zowel rechts als links.]

    Juist, en wat ik, en vele andere met mij, Wilders kwalijk nemen is dat hij verantwoordelijk is voor het creeeren van die kampen. Hij heeft het over "twee Nederlanden"; hij is degene, continu leugens verkoopt over de Islam en de multiculturele elite.

  • Michael Christiaanse, vr 16 september 2011 22:20 in reactie op Arie Roos Reageer op Michael

    Michael

    "Juist, en wat ik, en vele andere met mij, Wilders kwalijk nemen is dat hij verantwoordelijk is voor het creeeren van die kampen. Hij heeft het over "twee Nederlanden"; hij is degene, continu leugens verkoopt over de Islam en de multiculturele elite."

    U gaat zondermeer aan mijn stelling voorbij met uw overduidelijke afkeer van Wilders. Ik verwoordde dat Wilders een product is van de tegenstellingen die er al zo lang zijn tussen rechts en links, en ik bedoelde al ver voordat iemand ooit van hem had gehoord. U posteert zich heel nadrukkelijk in het linkse kamp en bent daarmee net zo min een bruggenbouwer als Wilders dat is. Uw blinde antipathie bewijst mijn stelling dat niemand, ook u en links Nederland niet, bereid is de hand te reiken maar liever de middelvinger opsteekt. Die zelfgerichte houding is de achterliggende oorzaak van het in stand houden van zovele conflicten wereldwijd, helaas ook van de voortdurend groeiende tegenstellingen in ons land. Nogmaals: de aarde is het erfgoed van ons allemaal en alleen samen kunnen we een veilige en prettige toekomst bewerkstelligen.

  • Jan Jansen, ma 12 september 2011 19:34 Reageer op Jan

    Jan

    Complimenten Adriaan

    De twin towers zijn kapotgemaakt door idiote fundi's.
    De democratie werd daarna ernstig aangetast....

    De geblondeerde dictator komt in de TK.
    De democratie werd daarna ernstig aangetast...

  • Bob Gulien, ma 12 september 2011 18:57 Reageer op Bob

    Bob

    http://boilingpoints.wordpress.com/
    Daar is alles mee gezegd.

  • YggY ..., ma 12 september 2011 20:00 in reactie op Bob Gulien Reageer op YggY

    YggY

    Dus daar heeft Breivik zijn inspiratie vandaan gehaald.

  • Ernst Anepool, di 13 september 2011 10:38 in reactie op Bob Gulien Reageer op Ernst

    Ernst

    Yep, er heerscht wer een openlijk fascisme in Nederland :-(

    Adriaan heeft wat dat betreft bijna voorspellende gaven...

  • Hanz Christian, ma 12 september 2011 17:43 Reageer op Hanz

    Hanz

    Gregorius Nekschot neemt wraak: http://www.depers.nl/binnenland/595274/Hangt-GroenLinks-m-op.html.

    Hangen we die dan ook op in de vrijdenkersruimte? Ja hoor, geen enkel punt.

  • Jan-Peter Scheffer, ma 12 september 2011 22:05 in reactie op Hanz Christian Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Ik noem het liever een vrij-van-denken-ruimte. Of een ruimte-om-in-de-ruimte-te-lullen-ruimte. Of een gezond-verstand-weggeruimd-ruimte. Een geestelijke rommelkamer. Een narcistenclubhuis. Een ruimte die vrij is van waardevolle inhoud, behalve de inrichting door Des Bouvrie, met veel wit. Alleen maar wit. Zo wit dat het je zwart voor de ogen wordt. Een afgrond. Een bodemloze put. Een leegte.

  • robert vd heide, ma 12 september 2011 13:42 Reageer op robert

    robert

    goh ,,eerst werden moslims kwaad om cartoons over mohammed

    nu word een volksdeel kwaad om cartoons over de pvv/wilders


    die pvv gasten beginnen steeds meer op extreme moslims te lijken,
    straks gaan ze ook nog vlaggen verbranden : )

  • Mees ., ma 12 september 2011 14:14 in reactie op robert vd heide Reageer op Mees

    Mees

    klopt...
    de extremisten van beide zijden lijken op elkaar....zelfde gedrag

  • Jelle Pietersen, ma 12 september 2011 11:59 Reageer op Jelle

    Jelle

    En weer een cartoon waarbij een wandaad wordt gekoppeld aan de PVV en Geert Wilders. Eerst de Holocaust en dan nu de Twin Towers.

    Wellicht zijn Mark Rutte, Job Cohen, Alexander Pechtold, Emile Roemer, Gadaffi, enzovoort, enzovoort te moeilijk om te tekenen voor de cartoonist. Of het is misschien een persoonlijke obsessie waarbij de cartoonist dwanghandelingen verricht en ondanks uiterste inspanningen niets anders kan voortbrengen dan een cartoon over Wilders.

    Ik gok op het laatste.

  • Mees ., ma 12 september 2011 12:24 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Mees

    Mees

    Dwanghandelingen?

    Daar voor moet u bij Wilders zijn.

    En als de cartoons u niet aanstaan...u hoeft ze niet te bekijken,over dwanghandelingen gesproken.

  • Jelle Pietersen, ma 12 september 2011 13:32 in reactie op Mees . Reageer op Jelle

    Jelle

    Het één sluit het ander niet uit beste Mees. Zowel Soeterbeek als Wilders vertonen tekeningen van een ongezonde obsessie. Obsessies kunnen leiden tot dwanghandelingen. Ik heb geen persoonlijke obsessie met de cartoons van Soeterbeek. Ik reageer slechts af en toe op wat ik zie en lees op de site van Joop en dan lang niet op alles.

    Dit in tegenstelling tot de door u tentoongespreide ijver om op alles wat los en vast zit te reageren. Wellicht dat u ook aan een persoonlijke obsessie lijdt, waardoor u welhaast gedwongen bent om te reageren. Maar u kunt mijn ongelijk bewijzen door niet te reageren op deze reactie mijnerzijds :)

  • Raymond Bhagwandin, vr 16 september 2011 00:36 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Raymond

    Raymond

    Dit noemen we dus framen, bovendien ben ik blij dat er tenminste ergens een beetje verzet komt tegen de platte leugens van Wilders, ook wel frames genaamd, niet dat ik je van platte leugens beschuldig.
    Iedere vergelijking gaat vroeg of laat mank, betekent het dat je ze niet moet maken?, ik vind van wel, er staat m.i. teveel op het spel, het aanzien van ons koninkrijk, onze rechtstaat en ons gemoed, ik acht dit soort zaken bloedserieus. Framen heeft bij mij een negatieve connotatie en toch zou ik een ieder die zich tegen een Bosma of Wilders wil afzetten willen aanbevelen zich deze techniek eigen te maken en dat geHenk en Ingrid als een baksteen te laten vallen, geen termen van de vijand te gebruiken, zeker als het om de politieke tegenstanders van dit bruine tweetal (tenminste) gaat, zie hier b.v.
    http://www.kajleers.nl/?p=2092

  • Fred Haché, ma 12 september 2011 17:38 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Fred

    Fred

    Oftewel een Wildersfobie, te lezen in de nieuwe DSM V. Buiten dat vind ik de cartoon eigenlijk stiekem wel leuk.

  • Piet Devries, za 17 september 2011 08:58 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Piet

    Piet

    De voorzitter van de door Bush jr ingestelde onderzoekscommissie naar 11 sept schreef een boek met de titel Bound to fail, Gedoemd te mislukken, vanwege onvoldoende geld, onvoldoende mensen en onvoldoende toegang tot staatsstukken.
    Desondanks blijven velen in de Bush versie van 11 sept geloven.
    Die krijgt dan ook bijna net zo veel propaganda als de holocaust.
    Het zal wel niet lang duren voor er wetten komen die ook twijfel aan 11 sept verbieden.
    Bij een demonstratie in Pakistan liepen betogers met spandoeken die 11 sept afschilderden als een joods complot.
    Ik ben me dan ook gaan afvragen of de uitbundige herdenkingen van kort geleden gezien moeten worden als wanhoopsdaad.
    Het zal duidelijk zijn dat ALS de wereld zou gaan denken dat 11 sept door Bush en de zijnen in scene is gezet dat dat zeer ingrijpende gevolgen zou hebben.
    Nog ingrijpender dan het eindelijk vrijgeven van de mei 1941 Hess documenten, velen verwachten dat die nooit zullen worden vrijgegeven, omdat die waarschijnlijk aantonen dat Hess met zeer aanvaardbare vredesvoorstellen VanHitler naar Schotland vloog.

  • Nelis Populier, ma 12 september 2011 10:18 Reageer op Nelis

    Nelis

    Wat een slapjanus is die Soeterbroek.
    In zijn optiek bestaat de wereld alleen uit de PVV en Geert Wilders.
    Gooi die OOGKLEPPEN eens van je af Soeterbroek en ga op ontdekkingsreis in de rest van de wereld.

  • Ernst Anepool, ma 12 september 2011 10:55 in reactie op Nelis Populier Reageer op Ernst

    Ernst

    Daar kom je dat soort schreeuwmeeuwen ook veelvuldig tegen helaas, in Noorwegen de Breiviks, in Amerika de Bushes, etc.


    Dat je je er niet van bewust wil zijn, kan ik me ergens wel voorstellen, echter ga dan niet naar Soeterbeek kijken als je je er zo door aangetast voelt in je persoonlijke voorkeur...

  • Michel Reiziger, zo 11 september 2011 23:21 Reageer op Michel

    Michel

    Hahahaha! ...wees maar blij dat noch de PVV of een of andere moslim fundamentalistische organisatie niet aan de macht is, dan moeten we dit missen.

  • Joop Vermaat, zo 11 september 2011 20:08 Reageer op Joop

    Joop

    Prima cartoon als therapeutisch middel.

    Het is altijd nog beter dat de linkse frusties hier in geschrift volledig los gaan dan dat ze geweldadige acties plegen om ons vaderland te verlossen van "den Boze".

    Zo doorgaan dus.

  • Mees ., zo 11 september 2011 20:59 in reactie op Joop Vermaat Reageer op Mees

    Mees

    "den Boze"....

    de sociaaldemocraten?

    Breivik was al gehersenspoeld en heeft de daad bij het woord gevoegd....hoelang moeten we wachten op de volgende die dat doet denkt u?

  • Joop Vermaat, zo 11 september 2011 22:17 in reactie op Mees . Reageer op Joop

    Joop

    "den Boze"....

    Zolang Soeterbroek hier zijn cartoons plaatst, kunt u en uw politiekgezonden het ei kwijt.

    Lucht toch lekker op zo'n cartoon, of niet soms?

    Op uw andere vraag. Laat ik het zo zeggen; ik vind het nogal naief om antiterreur maatregelen af te schaffen. Daar is geen enkle aanleiding voor,

  • Ernst Anepool, ma 12 september 2011 10:57 in reactie op Joop Vermaat Reageer op Ernst

    Ernst

    Er zijn alleen maar terreur maatregelen, de hele war on terror heeft alleen maar *meer* terrorisme opgeleverd.

  • W.J. v/d Straat, zo 11 september 2011 18:26 Reageer op W.J.

    W.J.

    Eén van Soeterbroek's beste ooit !

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 13:23 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja, dat kun je met recht zeggen!

    LOL!

  • Mees ., zo 11 september 2011 17:34 Reageer op Mees

    Mees

    De terroristen van 9/11 en hun handlangers (en dat is Wilders) hebben precies bereikt wat ze wilden bereiken in de samenleving.


    Het algemene doel van terrorisme is angst en paniek zaaien.
    Politieke stabiliteit ondergraven.
    Angst creëren onder de hele bevolking, zodat iedereen wakker wordt geschud.
    Destabiliseren van de samenleving.

    Wilders en de zijnen zijn de wegberijders sinds 9/11 van de extremisten,zij hoeven niets meer te doen,zij knappen het prima voor ze op.
    De extremisten met hun ultieme aanslag op 9/11 en Wilders&Co voeden de angst sindsdien elke dag.
    Creëren van vijandschap en wantrouwen onder de mensen zodat ze lijnrecht tegenover elkaar komen te staan,ze voeden het gedachtegoed waar mensen als een Breivik zich op baseren.
    Dat is wat ze willen.
    Dat er binnen die samenleving zulke geweldadige mensen op gaan staan.
    Van daaruit kunnen zij verder toeslaan.....hun greep naar de macht verder inhoud geven.



    De cartoon van Soeterbroek....duidelijker kan je het niet weer geven!
    Aanslag op de democratie door de PVV.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 13:54 in reactie op Mees . Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat bedoelt u met "wegberijder", als ik vragen mag?

  • Gerwin van Eersel, zo 11 september 2011 17:21 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Hij is weer leuk.

    Deze cartoon illustreert het nieuwste PVV standpunt, "overheidsgeld is er niet voor om de samenleving een bepaalde richting op vorm te geven".

    Aangezien elke cent overheidsgeld dat in meer of mindere mate doet stelt de PVV dus dat de overheid compleet moet worden afgebroken. Dat is hier mooi getekend.

  • Mees ., zo 11 september 2011 17:03 Reageer op Mees

    Mees

    De ridderzaal.....het symbool van de democratie!

    Die zogenaamde vrijheidsduiven van de PVV die in het symbool van onze democratie vliegen en het willen vernietigen.

    Chapeau voor Soeterbroek....sprekender dan deze cartoon kan je het niet weergeven!
    Hulde Adriaan!!!!

  • YggY ..., zo 11 september 2011 15:33 Reageer op YggY

    YggY

    Briljante cartoon weer.

    Verbeeldend het staatsterrorisme van de PVV.

    Uitstekend getroffen.

  • Isis Maät, zo 11 september 2011 13:41 Reageer op Isis

    Isis

    De paranoïde denkbeelden bij de PVV nemen bizarre vormen aan.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Baghshan_Mosque_at_Nishapur.JPG

  • Ginger Ted, zo 11 september 2011 13:28 Reageer op Ginger

    Ginger

    Nu nog een op 4 mei waarin de Wilders en zijn PVV gelijk gesteld worden aan de Holocaust. O nee, die had ie al gemaakt.

    Om eigen politieke morele superioriteit te benadrukken mag je van sommigen rustig over de ruggen van slachtoffers van terreur gaan, ook als die slachtoffers misschien helemaal niet gediend waren van je politieke overtuigingen. Wat zouden ze er van kunnen zeggen, toch?

    En dan ook nog met droge ogen regelmatig schande spreken over grove vergelijkingen, en het onfatsoen in bejegening van mensen, door diezelfde PVV, en dit aanvoeren als vermeend verschil met de eigen zo vermeend verheven (beeld)taal.

    Om dit deze cartoon ook nog op de dag te tonen van de herdenking van de terroristische daden, en niet op een ander moment, en daarmee betrachten zoals zo vaak, een vaste politieke tactiek, de aandacht van de werkelijke, in dit geval extremistisch islamitische daders en bijbehorende reële problematiek af te leiden vind ik verwerpelijk. Maar ja, vanuit het zelfverklaarde morele gelijk en de daaraan verbonden superioriteit is alles geoorloofd en goed hé?

  • Arie Roos, zo 11 september 2011 14:29 in reactie op Ginger Ted Reageer op Arie

    Arie

    [Om eigen politieke morele superioriteit te benadrukken mag je van sommigen rustig over de ruggen van slachtoffers van terreur gaan, ook als die slachtoffers misschien helemaal niet gediend waren van je politieke overtuigingen. Wat zouden ze er van kunnen zeggen, toch?]

    Ja, inderdaad, Ginger Ted, wat zouden die moslims die op 11 september zijn omgekomen ervan kunnen zeggen, heh ? Die weten niet, dat die aanslag misbruikt is om een vijandbeeld te scheppen, gebaseerd op halve waarheden.

    [Om dit deze cartoon ook nog op de dag te tonen van de herdenking van de terroristische daden, en niet op een ander moment, en daarmee betrachten zoals zo vaak, een vaste politieke tactiek, de aandacht van de werkelijke, in dit geval extremistisch islamitische daders en bijbehorende reële problematiek af te leiden vind ik verwerpelijk. Maar ja, vanuit het zelfverklaarde morele gelijk en de daaraan verbonden superioriteit is alles geoorloofd en goed hé?]

    Ginger Ted, zoals we je al zo verschrikkelijk vaak hebben uitgelegd, het gaat niet om moreel gelijk, maar feitelijk gelijk. Kijk, dat jij liever hebt dat iemand met halve waarheden macht vergaart moet jij weten, maar niet iedereen is daarvan gediend.

  • 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol, zo 11 september 2011 14:56 in reactie op Arie Roos Reageer op 2,2',2",4,4'

    2,2',2",4,4'

    Mooi dat u hier gewoon direct bevestigd wat Ginger Ted zegt: u verklaart u eigen denkbeelden als "feitelijk" te zien. Denkbeelden hebben niks met feiten te maken, dat is gewoon uw waarneming van de werkelijkheid.

  • Arie Roos, zo 11 september 2011 19:55 in reactie op 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol Reageer op Arie

    Arie

    [Mooi dat u hier gewoon direct bevestigd wat Ginger Ted zegt: u verklaart u eigen denkbeelden als "feitelijk" te zien. Denkbeelden hebben niks met feiten te maken, dat is gewoon uw waarneming van de werkelijkheid.]

    Onzin. "Links" is niet verantwoorelijk voor de massa-immigratie, en ook niet voor de problemen in de achterstandswijken. De Islam zweert niet samen met straatcriminelen om de sharia hier in te voeren. Dat zijn simpelweg feiten, daar kan ik ook niet zoveel aan veranderen.

  • Ginger Ted, zo 11 september 2011 15:08 in reactie op Arie Roos Reageer op Ginger

    Ginger

    Voor mij geldt voor de moslimslachtoffers in de Twintowers precies hetzelfde. Waarom zouden zij zich moeten laten gebruiken van de politieke retoriek die deze cartoon beoogt? Waarom denk je dat ik daar verschil in zou maken? Schreef ik dat? De aanslagen zijn gepleegd door islamitische extremisten die gelukkig en zeker niet een toonbeeld zijn van de gemiddelde moslim maar wel vertegenwoordigers zijn van een gevaarlijke en bedreigende stroming binnen de Islam. Zij hebben zich van een aanvankelijk vooral op Westerse doelen gerichte terreur ontwikkeld tot een terreur die de moslims die niet mee willen gaan in het ideaal dat Al Qaeda e.a. van wat de moslim zou moeten zijn treft. Nog meer dan die terreur ooit het Westen heeft getroffen. Vandaag herdenken wij de slachtoffers van deze wandaad, niet eens echt jaarlijks, dat doen alleen degenen die daar behoefte en/of redenen toe hebben. Wij zijn daarnaast even niet met Wilders vermeende aanslag op de Nederlandse samenleving bezig. Dat doen we vanaf morgen wel weer.

  • Hans S, zo 11 september 2011 16:51 in reactie op Ginger Ted Reageer op Hans

    Hans

    De aanslagen zijn gepleegd door islamitische extremisten...

    Oh, en u verklaart niet dat uw eigen denkbeeleden feiten zijn...?

  • Neo- nozem, zo 11 september 2011 15:39 in reactie op Ginger Ted Reageer op Neo-

    Neo-

    Het is Wilders zelf die over de rug van de slachtoffers van de holocaust en elf september zijn leugens propageert

  • Ginger Ted, zo 11 september 2011 16:18 in reactie op Neo- nozem Reageer op Ginger

    Ginger

    En daarom is het prima om daar van de andere kant ar aan mee te doen? Da's dus precies wat ik stel. In toon en beeld onderscheiden vele van zijn tegenstanders zich niet al menen ze het hem dan gek genoeg wel zijn toon en beelden als onfatsoenlijk en immoreel te mogen verwijten. Ik verwijt het Wilders c.s. en Soeterbroek c.s. beide om dezelfde redenen.

  • Neo- nozem, zo 11 september 2011 16:44 in reactie op Ginger Ted Reageer op Neo-

    Neo-

    Wilders is geen cartoonist

    Al lijkt ie soms wel een cartoonfiguur .

    Het zijn twee verschillende functies .

  • Ginger Ted, zo 11 september 2011 20:09 in reactie op Neo- nozem Reageer op Ginger

    Ginger

    Als je iemand of zijn volgelingen terecht verwijt vaak onnodig kwetsend of grof te zijn is het niet sterk als je je zelf eender uit. Dat heeft niets met je functie van doen. Het is juist veel sterker dan heel gevat te riposteren.

  • Neo- nozem, zo 11 september 2011 20:51 in reactie op Ginger Ted Reageer op Neo-

    Neo-

    Niet mee eens
    Wilders heeft nogal een pot verwijt de ketel gehalte

    theedrinken met wilders werkt niet

    alles wat wilders over anderen beweert doet ie zelf
    met als treurig dieptepunt zijn apostel breivik

  • , ma 12 september 2011 17:17 in reactie op Neo- nozem Reageer op

    Dat hij geen cartoonist is weten we nu al wel.
    En dat hij een schertsfiguur is weten we nu ook wel.
    Dat weet heel Europa nu wel, zo niet heel de wereld.
    Maar dat zijn blinde en doofstomme achterban dat niet ziet baart me zorgen.

  • Hans S, zo 11 september 2011 17:03 in reactie op Ginger Ted Reageer op Hans

    Hans

    Och ja, vooral niet lelijk terug doen, hoor, dat is niet leuk, en niet netjes! En ondertussen je lekker als vee laten behandelen, want die man zit in de regering! Die is veeeel belangrijker dan jij.

  • Hendrik Jansen, zo 11 september 2011 18:02 in reactie op Hans S Reageer op Hendrik

    Hendrik

    tuurlijk mag je niet netjes terug doen. je laat daarmee alleen wel zien dat je zelf inhoudelijk niet beter bent, zoals velen dit wel doen voorkomen. maar goed, dat heb ik ginger ted al verscheidene malen in verschillende bewoordingen duidelijk zien proberen te maken. jammer genoeg komt dit niet altijd over.

  • Hans S, zo 11 september 2011 20:45 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Hans

    Hans

    Brave Hendrik...

  • Arie Roos, zo 11 september 2011 19:58 in reactie op Ginger Ted Reageer op Arie

    Arie

    [En daarom is het prima om daar van de andere kant ar aan mee te doen?]

    Jazeker. Want Wilders heeft 9/11 misbruikt. Hij heeft de angst die het heeft opgeroepen gekanaliseerd, en probeert daarmee burgerrechten in te perken. Het is niet alleen prima om dat aan de orde te stellen, ik vind het zelfs noodzaak.

    [Da's dus precies wat ik stel. In toon en beeld onderscheiden vele van zijn tegenstanders zich niet al menen ze het hem dan gek genoeg wel zijn toon en beelden als onfatsoenlijk en immoreel te mogen verwijten. Ik verwijt het Wilders c.s. en Soeterbroek c.s. beide om dezelfde redenen.]

    Maar Soeterbeek heeft geen 24 zetels in de kamer, en Soeterbeek wil niet de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting, en de onafhankelijk rechtsspraak afschaffen ...

  • Ginger Ted, zo 11 september 2011 23:25 in reactie op Arie Roos Reageer op Ginger

    Ginger

    O, er zijn er wel meer die 9/11 evenzeer voor hun eigen gelijk misbruiken, zeker ook ter linker zijde degenen die niets kwaads kunnen horen als het over minder frisse zaken gaat die ook wel degelijk voortkomen uit de Islam en/of meegebrachte cultuur van verscheidene geïmmigreerde volken. Zaken die een minderheid onder deze daarmee behepte groepen heeft geradicaliseerd maar die vanwege die minderheid binnen de minderheid zeker niet een verwaarloosbaar feit zijn daar ze de neiging hebben voor terreur te kiezen.

    Ook die minderheden beogen angst op te roepen en te kanaliseren, en proberen burgerrechten in te perken en als het aan hen ligt eveneens de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting, en de onafhankelijke rechtspraak af te schaffen.

    Maar belangrijker nog is het feit dat velen van de moslims en overige immigranten uit minder of niet verlichtte landen een weliswaar minder extreem ideaal hebben maar nog steeds een religie en/of cultuur aanhangen en vaak vooral elkaar opleggen die zich slecht verhoudt met de verworven Westerse vrijheden.

    Die idioot van een Wilders en zijn PVV zijn alleen maar zo groot geworden omdat de gevestigde partijen, maar vooral "progressief" Nederland dit onderwerp zo gauw iemand het benoemde taboe verklaarde desnoods door degenen die dit toch deden als fascist, racist, of neonazi te brandmerken.

    Dat een populist als Wilders daar zo van profiteert is inderdaad een enorme schande ja. Maar die schande heeft een andere grond dan jij denkt. Het was en is juist ook altijd in het belang van de ook vaak juist vrijheidszoekende immigranten geweest de erkenning van verworven Westerse vrijheden en de consequenties daarvan voor een leven in Nederland als een gegeven vast te stellen. De meeste had je daarmee een plezier gedaan omdat dit hen het gemakkelijker had gemaakt dit ook voor te houden aan de vaak meegereisde minder verlichte krachten in de eigen geloofs- en cultuurgemeenschap. En had dit daardoor ook hun kinderen een extra krachtig argument gegeven dat recht op vrijheid aan de niet zelden toch nog wel behoudende ouders voor te houden als dit nodig mocht zijn. Gelukkig zijn deze kinderen en hun kinderen inmiddels grotendeels door die weerbarstige branding heen gebroken en lonkt nu de open zee van mogelijkheden en vrijheid. Nabije vrijheid, het grootste deel van de Nederlandse maatschappij, vindt het individu gelukkig ook op eigen kracht.

    Maar dat de krachten die dit cultureel en/of religieus conservatisme vergeefs beleden en in stand probeerden te houden ten koste van meer vrijheidslievende geloofs- en cultuurgenoten, en dit nog steeds vaak doen, ook gesteund werden en worden door zich "progressief" noemenden, al zijn er ook steeds meer ter linkerzijde die inmiddels erkennen een fout te hebben gemaakt, en er een klein aantal is dat altijd al de echte progressiviteit met de liberalen in ere heeft gehouden, dat is de grootste schande. Dat heeft de ramp die de PVV is net als het culturele en religieuze conservatisme wat ze beweren te bestrijden juist groot gemaakt. Het is een symptoom van hetzelfde tekort. Het tekort om de Westerse verworven vrijheden voldoende serieus te nemen en deze niet gelijk te stellen aan andere overtuigingen die anders over die vrijheden, met name op een aantal punten, denken. Dat cultuurrelativisme is de echte schande geweest. Herstel dat door weer echt progressief te zijn, samen met de liberalen, en de PVV verdwijnt als sneeuw voor de zon, en belangrijker, de moslims en andere culturen uit den vreemde zullen zich dan binnen de kortst mogelijke tijd transformeren tot vrijzinnige versies net als de meeste oorspronkelijke religies en culturen in Nederland inmiddels hebben gedaan. Een paar Staphorsters in exotische vorm zullen er ook blijven maar die zullen net als de echte geen bommen willen gooien en ook langzaam maar zeker verlicht raken. Dat gebeurt in Staphorst ook ondanks de paar hardnekkige tegenkrachten omdat die in ieder geval niet de steun krijgen van verwarde naïevelingen uit verlichte kringen.

  • Arie Roos, ma 12 september 2011 11:09 in reactie op Ginger Ted Reageer op Arie

    Arie

    [O, er zijn er wel meer die 9/11 evenzeer voor hun eigen gelijk misbruiken, zeker ook ter linker zijde degenen die niets kwaads kunnen horen als het over minder frisse zaken gaat die ook wel degelijk voortkomen uit de Islam en/of meegebrachte cultuur van verscheidene geïmmigreerde volken.]

    Misschien ... ik zou eigenlijk niet weten wie je hier bedoelt, maar ze zullen er ongetwijfeld geweest zijn. Echter, deze mensen zitten niet in de Tweede Kamer, en willen ook geen burgerrechten inperken.

    [Ook die minderheden beogen angst op te roepen en te kanaliseren, en proberen burgerrechten in te perken en als het aan hen ligt eveneens de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting, en de onafhankelijke rechtspraak af te schaffen.]

    Maar die minderheden hebben geen enkele macht of invloed. Ze zijn niet politiek vertegenwoordigd in Nederland. Dit in tegenstelling tot Geert Wilders, die zowel in de Eerste als Tweede Kamer een redelijk aantal zetels heeft.

    [Maar belangrijker nog is het feit dat velen van de moslims en overige immigranten uit minder of niet verlichtte landen een weliswaar minder extreem ideaal hebben maar nog steeds een religie en/of cultuur aanhangen en vaak vooral elkaar opleggen die zich slecht verhoudt met de verworven Westerse vrijheden.]

    Ik vind dat niet zo belangrijk. Ik, en eigenlijk alle andere autochtone Nederlanders, hebben hier namelijk niet echt last van. Ik krijg daar pas last van op het moment dat deze lieden de wet overtreden; maar ja, dan overtreden ze de wet, en kunnen ze via het strafrecht aangepakt worden. Ik zou er eventueel last van kunnen krijgen als deze lieden politieke invloed zouden krijgen, maar dat zie ik niet gebeuren.

    [Die idioot van een Wilders en zijn PVV zijn alleen maar zo groot geworden omdat de gevestigde partijen, maar vooral "progressief" Nederland dit onderwerp zo gauw iemand het benoemde taboe verklaarde desnoods door degenen die dit toch deden als fascist, racist, of neonazi te brandmerken.]

    Nee, Wilders en zijn PVV zijn zo groot geworden omdat ze een angstbeeld creeeren. Het beeld, dat de Islam bezig is om de sharia in Nederland in te voeren. Het beeld, dat links met ze samenzweert. Het beeld, dat de Echte Nederlander al decennia onderdrukt en bestolen wordt door een "multiculturele elite", en dat Wilders de enige is die daar wat aan kan doen.

    Dat "taboe-verklaren" van jou is al rond 2000 opgehouden. Bolkestijn heeft die discussie opengebroken; zelfs Pim Fortuyn zei dat al. Sindsdien kan er best gepraat worden over de nadelen van een multiculturele samenleving. Echter, mensen die daar niet over willen praten, maar pleiten voor maatregelen die rechten van specifieke groepen inperken, zullen inderdaad fascist of racist worden genoemd; dat is namelijk waar hun standpunten op neer komen.

    [Het was en is juist ook altijd in het belang van de ook vaak juist vrijheidszoekende immigranten geweest de erkenning van verworven Westerse vrijheden en de consequenties daarvan voor een leven in Nederland als een gegeven vast te stellen.]

    Ja, dat klopt, en daarom is het ook zo verschrikkelijk jammer dat Wilders het publieke debat heeft gedomineerd. Want Wilders wil die Westerse vrijheden juist inperken ... of wekt in ieder geval de indruk dat hij dat wil doen. Want hoe ga je uitleggen dat het verbieden van de Koran vrijheid is ? Hoe ga je uitleggen dat sluiten van de grenzen voor alleen moslims vrijheid is ?

    De vrijheidszoekende immigrant is in Nederland bedrogen uitgekomen. Hij vond hier namelijk geen vrijheid ... hij vond een politicus met steeds meer steun onder de bevolking, die juist zijn vrijheid wil gaan inperken.

    [Maar dat de krachten die dit cultureel en/of religieus conservatisme vergeefs beleden en in stand probeerden te houden ten koste van meer vrijheidslievende geloofs- en cultuurgenoten, en dit nog steeds vaak doen, ook gesteund werden en worden door zich "progressief" noemenden]

    Wat een onzin. Waar hebben "progressieven" vrijheidslievende allochtonen tegengewerkt ? Waar hebben ze religieus conservatieven gesteund ?

    [al zijn er ook steeds meer ter linkerzijde die inmiddels erkennen een fout te hebben gemaakt, en er een klein aantal is dat altijd al de echte progressiviteit met de liberalen in ere heeft gehouden, dat is de grootste schande.]

    Deze uitspraak is pas een schande ! Het zijn helemaal niet allen de progressieven, die fouten hebben gemaakt; het zijn wel degelijk ook de liberalen en conservatieven. Hans Wiegel is begonnen met het idee van integreren met behoud van eigen cultuur. VVD en KVP hebben de gastarbeieders aan Nederland gehaald. Onder Lubbers werd de massa-immigratie geen strobreed in de weg gelegd; het was juist het progressieve Paarse kabinet, dan de immigratie beteugelde, en voorzichtig begon met beleid voor achterstandswijken.

    [Het tekort om de Westerse verworven vrijheden voldoende serieus te nemen en deze niet gelijk te stellen aan andere overtuigingen die anders over die vrijheden, met name op een aantal punten, denken.]

    Maar dat is ook nooit gebeurd ! Die Westerse verworven vrijheden zijn gewaardborgd in onze wetgeving. Die staat per definitie niet gelijk aan welke culturele, ethnische, of religieuze overtuigingen. Die vrijheden zijn door links of progressief nooit ter discussie gesteld, voor zover ik weet.

  • Hassan Derbi, ma 12 september 2011 05:31 in reactie op Ginger Ted Reageer op Hassan

    Hassan

    Heb je't nou over jezelf in je laatste regels.

  • Carla Wijnmaalen, zo 11 september 2011 13:11 Reageer op Carla

    Carla

    @Meta Foor, wel eens op het Binnenhof geweest?

  • Kees Gelijkhebber, zo 11 september 2011 12:41 Reageer op Kees

    Kees

    Jee, de PVV komt het Binnehof binnen vliegen. Kom er maar eens op. Actueel hoor.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 11 september 2011 12:36 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oh kijk, een tochtportaaltje.

  • Arie Roos, zo 11 september 2011 12:25 Reageer op Arie

    Arie

    Over het algemeen vind de cartoons van Soeterbeek een beetje vergezocht en tendentieus, maar deze is precies raak.

  • Bernie Whistler, zo 11 september 2011 11:44 Reageer op Bernie

    Bernie

    Hartstikke raak..! Sinds de PVV op agressieve wijze het Binnenhof binnenvloog en sinds enige maanden haar gedoogpartners en feitelijk heel Nederland gijzelt, is het gedaan met de lol.

    Hoe de brute gijzelingsactie over 10 jaar herdacht moet worden? Een soort Zodenherdenking, lijkt me. Six Feet Under welteverstaan. En een dag later bier en Hollandsche vlaggetjes voor iedereen :-)

  • 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol, zo 11 september 2011 11:31 Reageer op 2,2',2",4,4'

    2,2',2",4,4'

    Wat moet het leven saai zijn voor Adriaan als de PVV nooit was opgericht. Zelfs 11 september via een omweg nog aan de PVV koppelen, knap hoor.

  • Winston V., zo 11 september 2011 12:00 in reactie op 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol Reageer op Winston

    Winston

    Nee, het is andersom: de PVV wordt aan 9/11 gekoppeld. En terecht.

  • 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol, zo 11 september 2011 14:51 in reactie op Winston V. Reageer op 2,2',2",4,4'

    2,2',2",4,4'

    Ja, PVV aan 9/11 of 9/11 aan de PVV, laat dat nou alstublieft niet de discussie zijn. Waarom vind u het zo terecht dat de PVV aan 9/11 wordt gekoppeld, op de aanloop naar de herdenking nog wel.

  • Winston V., zo 11 september 2011 21:00 in reactie op 2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol Reageer op Winston

    Winston

    Omdat de PVV haar populariteit voor een goed deel aan 9/11 en ook andere, minder erge terroristische aanslagen te danken heeft. Daarom ook maakt het wel degelijk uit wie aan wat gekoppeld wordt in welke volgorde.

  • Lok Rup, zo 11 september 2011 11:28 Reageer op Lok

    Lok

    Touché !

  • Hans S, zo 11 september 2011 11:27 Reageer op Hans

    Hans

    Zie je wel: een inside job!

  • Marq Pas, zo 11 september 2011 11:24 Reageer op Marq

    Marq

    Sterk beeld.

  • Hanz Christian, zo 11 september 2011 11:22 Reageer op Hanz

    Hanz

    Heel sobertjes getekend. Geen bloed te zien.

    Toch zijn er hele horden die nu met elkaar aan het uitwisselen zijn hoe slecht ze deze tekening vinden.

  • , zo 11 september 2011 11:48 in reactie op Hanz Christian Reageer op

    Ja, hier zijn de tere pvv-zieltjes weer errug opgewonden over.
    Wedje maken?
    Beledigd en op pikkie gestapt.
    Oiii

  • Julian Haverkamp, zo 11 september 2011 13:37 in reactie op Reageer op Julian

    Julian

    Zo land ze maar geen vlaggen gaan verbranden en oproepen tot het lynchen valt het wel mee toch?

  • , zo 11 september 2011 14:09 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op

    Nou dat met die knietjes schieten kwam er toch al vrij ongeremd uit, dacht ik.

  • Eric Jan Taapken, zo 11 september 2011 13:51 in reactie op Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ja, de PVV en Wildersadepten hebben last van eenrichtingsverkeer, je mag alles roepen tegen links, maar een tegengeluid is niet gewenst, nee iedereen moet monddood gemaakt worden en toch heet de partij van de Vrijheid, wat een tegenstrijdigheid he, ze hebben toch wel gevoel voor humor denk ik, misschien is het echt daarom zo wel genoemd?
    Leuke cartoon weer Adriaan, een gecrashte PVV Meeuw!

  • Julian Haverkamp, zo 11 september 2011 17:04 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Julian

    Julian

    Moet je eens in Moslimlanden kijken als er een cartoon gemaakt is over 1 of ander sprookjes figuur. Als die gasten daar gelijk op hun moslimpikkie getrapt. Die hebben dus ook geen humor.

  • , zo 11 september 2011 17:37 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op

    Kuch.
    Ahum.
    Ik wóón niet in een moslimland.
    En ik hoef me daar dus ook niet aan te spiegelen.
    Neem ik aan.
    Tot voor de opkomst van wilders leefde ik zelfs in de waan dat ik in een beschaafd land woonde.

    Tja, die illusie ben ik kwijt.

  • YggY ..., zo 11 september 2011 18:14 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Ik wóón niet in een moslimland.
    ============

    Nou daar denkt Wilders toch heel anders over.

    Maar goed Wilders is dan ook niet één van ons.

    Die man leeft in een volstrekt eigen wereldje.

  • Eric Jan Taapken, ma 12 september 2011 20:50 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Lees mijn bijdrages even die ik plaatste bij andere berichten, ik ben een linkse jongen maar leef midden in de samenleving en veroordeel alle mensen die oogkleppen ophebben, soms zijn dit inderdaad PVV adepten en soms Moslims,Joden of Reformatorische medemensen, oogkleppen maken mij angstig en daar wens ik ver vandaan te blijven en anders met woorden tegenin te gaan, ik denk echter dat jij alleen linkse medemensen wil aanvallen en dat is prima, maar in mijn ogen niet geloofwaardig aangezien je misschien wel ook oogkleppen ophebt?

  • Hassan Derbi, ma 12 september 2011 06:07 in reactie op Reageer op Hassan

    Hassan

    En maar roepen poepen dat wij moslims zó verschrikkelijk snel op onze lid zijn getrapt als Hirsi Ali, Verdonk, Van Gogh en of die walgelijke tekenaar weer eens naar ons heeft uitgehaald.
    En zelf bij het minste geringste huilie huilie doen.

  • Tealc of Shulak, zo 11 september 2011 11:15 Reageer op Tealc

    Tealc

    Gevaar voor Nederland...

  • Winston V., zo 11 september 2011 11:00 Reageer op Winston

    Winston

    Deze is echt goed :-)

  • Censuur Joop, zo 11 september 2011 10:55 Reageer op Censuur

    Censuur

    Oei, dat is weer een "controversiële", Adriaan. ;)

    Maar o, wat is hij, bijna letterlijk, raak!

    Ga alsjeblieft door met de PVV als meeuwenpoep af te beelden.

  • Karel Martel, zo 11 september 2011 12:13 in reactie op Censuur Joop Reageer op Karel

    Karel

    ...een "controversiële...

    Nou nee dat niet echt.
    En origineel evenmin, ik heb betere versies gezien.

    Maar ik ben het wel eens met
    2,2',2",4,4' -pentamethoxytrifenylcarbinol (hoe bedenk je zo'n nick)
    Dat Adriaan wel een verschrikkelijk saai leventje zou hebben zonder zijn geliefde PVV, dat dan weer wel.

  • Zeer Voornaam, zo 11 september 2011 13:58 in reactie op Karel Martel Reageer op Zeer

    "pentamethoxytrifenylcarbinol (hoe bedenk je zo'n nick)"

    waarom stop je het steeds weer in je haar?

  • Censuur Joop, zo 11 september 2011 22:54 in reactie op Karel Martel Reageer op Censuur

    Censuur

    Het zal je niet vreemd voorkomen dat ik jouw reactie op die van mij afdoe als ieder zijn mening. En met jouw mening en die van die chemische samenstelling ben ik het dus niet eens. Keurig toch?

  • Gavi Mensch, zo 11 september 2011 10:52 Reageer op Gavi

    Gavi

    Ik vind deze dan wel weer 'treffend'. Wat de pvv al niet heeft veroorzaakt met de gedoogpositie is niet alleen een impact geweest, maar gaat ook grote gevolgen hebben.

  • Meta Foor, zo 11 september 2011 10:44 Reageer op Meta

    Meta

    een moskee met een telefoonschijf ... mis ik hier iets ?

  • Hans S, zo 11 september 2011 11:52 in reactie op Meta Foor Reageer op Hans

    Hans

    ...een bril misschien?

  • , zo 11 september 2011 11:52 in reactie op Meta Foor Reageer op

    Misschien een beetje kennis van architectuur?

  • Hans van der Helm, zo 11 september 2011 13:08 in reactie op Reageer op Hans

    Hans

    Meta Foor moet maar eens een "rukwind" voor de spiegel gaan uitbeelden ;-)
    Gaat ongeveer hetzelfde, alleen je wangen bollen en door de lippen de lucht laten "ontvliegen". beide handen aan de stuurknuppel.
    Is ook een leuke tijdsbesteding. :-)

    Ja ik "zat" bij de marine, hoe raadde je het zo.

  • Bernie Whistler, zo 11 september 2011 14:03 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Bernie

    Bernie

    Geweldig, goeie humor haha.

  • , zo 11 september 2011 14:10 in reactie op Hans van der Helm Reageer op

    "Beide handen aan de stuurknuppel"


    Hans, je BLIJFT me verbijsteren.
    ;)

  • Aert Willem d'Holbach, zo 11 september 2011 13:37 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik mis de zijbeuken en dat portaaltje is ook misleidend.

  • Zeer Voornaam, zo 11 september 2011 14:00 in reactie op Meta Foor Reageer op Zeer

    "een moskee met een telefoonschijf ... mis ik hier iets ?"

    hahaha.... Maar u heeft wel gewoon stemrecht? Hahaha...
    toch maar weer verplichte schoolreisjes naar den haag inplannen. Lol.
    Wat een achterlijk volk zijn wij toch.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven