za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Thijs Berman Word fan Abonnement
03 maart 2011 Reageer (65) 1001 x bekeken Wereld
Tien lessen uit de revoluties van Noord-Afrika
Met onder meer het failliet van de fundamentalisten en van de islam-haat in het Westen
1. Het failliet van de fundamentalisten. De bevolkingen van Tunesië, Egypte, Lybië, Bahrein, Jemen en Oman eisen geen sharia, maar vrijheid, sociale rechtvaardigheid en werkgelegenheid. Deze sociale en democratische revolutie betekent het failliet van de fundamentalisten. Conservatieve islamitische partijen zullen bij komende verkiezingen zeker stemmen krijgen, maar zij zijn niet het hart van de revolutie, evenmin zijn de fundamentalisten de overwinnaars van deze historische maanden. De omwenteling is post-islamitisch.
2. Het failliet van de Islam-haat. De democratische revolutie betekent evenzeer het failliet van Islam-haters in Nederland en elders. Waar blijft een Wilders of een Le Pen, nu hele volkeren in landen met een grote meerderheid van moslims hun democratische rechten opeisen? De Islam kon toch niet samengaan met democratie? Die extremistische visie, die Nederland langzaam vergiftigt, vergeet voor het gemak dat het Westen een halve eeuw dictators in stand hield in Islamitische landen en nooit een poot heeft uitgestoken voor vervolgde democraten in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Autoritaire regimes kregen alle steun in ruil voor olie en, in het geval van Egypte, in ruil voor stabiliteit rond Israël. Nu zijn het de bevolkingen zelf die ons eraan herinneren dat er ook nog mensen op de olie wonen met gerechtvaardigde verlangens : werk, betaalbare voeding, vrijheid. Daar heeft geen extremist een antwoord op. Geert Wilders moet maar in een andere zandbak met Bin Laden gaan stoeien.
3. De omwenteling is de eerste majeure historische gebeurtenis in het post-Westerse tijdperk, het tijdperk waarin de EU en de VS niet langer het vanzelfsprekende politieke en economische middelpunt van de wereld zijn. De EU en de VS zullen voor een vreedzame en democratische toekomst in het Midden-Oosten en Noord-Afrika nauw moeten samenwerken met andere grote spelers op het wereldtoneel zoals China, India en Rusland. Dat wordt een zware opgave, gezien de stijgende vraag naar olie, maar een andere weg is er niet.
4. Er is een heldere keuze nodig voor Europees buitenlands beleid. De regeringsleiders van de EU-lidstaten vinden het nog moeilijk om EU Hoge Vertegenwoordiger Catherine Ashton de nodige bewegingsvrijheid te gunnen. Cameron, Sarkozy en Merkel pogen haar telkens het gras voor de voeten weg te maaien. Traagheid en inefficiëntie zijn het gevolg. Toch is snel en eendrachtig optreden van de EU noodzakelijk bij razendsnel veranderende crisissituaties. Brandende internationale vraagstukken hebben een eensgezind politiek Europa nodig, geen losse club van lidstaten die hun eigen gang gaan.
5. De EU en de VS horen de natuurlijke bondgenoten te zijn van volkeren die kiezen voor democratie. Als wij hen nu ruimhartig bijstaan is dat een grote stap op weg naar een wereldorde gebaseerd op gelijke rechten van elke burger – de enige wereldorde waaruit blijvende stabiliteit kan voortkomen. Ruimhartige steun aan onze zuidelijke buurlanden is natuurlijk ook in het belang van de EU zelf, met het oog op vrede en veiligheid, migratie en energietoevoer. De tijd is voorbij waarin de relatie met deze landen enkel gedicteerd kon worden door de Mediterrane EU-lidstaten, zoals Frankrijk en Italië.
6. Massale migratie is te voorkomen. De miljoenen jongeren die nu vreedzaam demonstreren willen niet weg. Ze willen werk in hun eigen land, bevrijd van dictators. Dan moeten we hen die perspectieven ook snel helpen bieden, zodat migratie niet de enige uitweg lijkt. Vluchtelingen uit Libië verdienen adequate opvang in eigen regio, de EU moet daar de nodige middelen (zoals tenten, medische teams, vervoer) voor ter beschikking stellen.
7. De EU moet de nieuwe regeringen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten nu consequent hulp bieden, op hun moeizame weg naar een open democratische samenleving. De EU heeft de nodige ervaring met de transitie van dictatuur naar democratie, in Spanje, Portugal, Griekenland en de landen in Midden- en Oost-Europa. Kennisoverdracht en juridische steun zijn hierbij veel belangrijker dan geld. Het vraagt wel om een genereuze inzet van teams van deskundigen uit de EU-lidstaten en uit Brussel. Doen we dit niet, dan laten we een enorme kans schieten iets goed te maken van onze fouten uit het verleden, met het risico dat we het fundamentalistische verhaal alsnog een kans geven.
8. Dictators verdwijnen, de sociale spanning blijft. Er is in Noord-Afrika stelselmatig te weinig geïnvesteerd in de private sector, waardoor de werkgelegenheid achterbleef. Ondertussen groeide de bevolking; meer dan de helft is onder de 25, redelijk goed opgeleid en zonder toekomst. Dat vraagt om een ander beleid in die landen zelf, waarbij de olie-inkomsten worden geïnvesteerd in werkgelegenheid en de private sector een kans krijgt.
9. Werkgelegenheid vraagt om investeren, en dat gaat beter met leningen dan met subsidies. De olielanden hebben zelf meer dan genoeg middelen, voor hen is het vooral een kwestie van de politieke keuze voor kansen voor elke burger, en voor sociale rechtvaardigheid. Landen zonder bodemschatten zoals Tunesië en Egypte hebben leningen nodig, met steun van de grote publieke banken EIB en Wereldbank voor de ontwikkeling van het midden-en kleinbedrijf. De Nederlandse regering wil de EIB de nodige armslag daarvoor niet gunnen, en dat is kortzichtig.
10. De sociale tijdbom tikt in vele andere ontwikkelingslanden. Miljoenen jongeren lopen, soms met goede opleidingen, te wachten op een toekomst. Ook daar worden dictators, met kleine clans rondom hen, in het zadel gehouden door de EU en andere Westerse donoren, uit naam van een « stabiliteit », waar vooral de rijke landen van profiteren. Nabuurschapsbeleid en ontwikkelingsbeleid van de EU mag niet langer door geopolitiek eigenbelang worden gefrustreerd. Mensenrechten en democratie zijn geen luxe van moreel bewogen westerlingen maar horen een hoge prioriteit te zijn, in het belang van vrede en stabiliteit van de wereldbevolking.
Thijs Berman schreef dit stuk samen met zijn collega Emine Bozkurt.
Laatste Reacties (65) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Frits Guevara, vr 10 februari 2012 20:02 Reageer op Frits
Ik wou bijna kritisch reageren maar ik zie dat het artikel al bijna een jaar oud is (lekker productief van de schrijver, want het is het 1 na recentste artikel).
Inmiddels zal wel duidelijk zijn geworden aan iedereen dat die serie revoluties in de Arabische wereld 1 thema kent: het afwerpen van alles wat vreemde invloeden zijn (ba-ath socialisme, khadaffi socialisme, vriendschap met Amerika), en in ruil meer Islam in de overheid, en dus t.z.t. ook in de cultuur, en dus ook meer fundamentalisme.
Ik verwacht dat links met zijn marxisme (godsdienst is opium voor het volk) dit niet langer zoals voorheen een Arabische "lente" zal blijven noemen. -
jHenosch Farrisen, zo 06 maart 2011 12:21 Reageer op jHenosch
Niemand, zeker niet het Westen heeft er voordeel van dat er onlusten of democratie uitbreekt in dat olierijke deel van onze wereld.
We zullen zeker meer moeten gaan betalen voor de olie, zonder twijfel, maar dat moet nou eenmaal, vooral als het echte democratie oplevert.
Maar ook als het uit de hand loopt daar en we er geen druppel olie meer uit kunnen betrekken is het goed voor het natuurlijke milieu, omdat het de olieprijzen nog meer zal opstuwen, en duurzame alternatieven relatief goedkoper maakt.
Ook komen er dan weer energiebesparende maatregelen zoals in Spanje in zicht, waar vorige week 130km/u naar 100 is teruggebracht.
Moeten we weer een beetje aardig en sociaal doen om de welvaart en de vervuilende burden ervan, waaronder natuurlijke en politieke milieuvervuiling, eerlijkeker en rechtvaardiger te verdelen cq terug te dringen naar aanvaardbare proporties. -
M. De Wilde, za 05 maart 2011 21:05 Reageer op M.
Geachte heer Berman,I
Is u bekend dat de Egyptenaar, de heer Boutros Boutros-Ghali, secretaris -generaal van de Verenigde Naties in de 90-er jaren, erg sceptisch staat tegenover verkiezingen in de Arabische wereld en zeker niet zou willen dat de moslimbroederschap daaraan zou meedoen. Dit omdat de moslimbroederschap volgens hem net als Hamas het equivalen van een facistische partij is. Bent u niet een beetje naief met uw juichverhalen? Zou u zich niet beter moeten orienteren? U wordt daarvoor immers betaald vanuit belastinggeld. -
Sylvia Stuurman, za 05 maart 2011 10:24 Reageer op Sylvia
(uit de NRC)
Aan de tirannen van de wereld
Hé jullie; de onrechtvaardige tirannen,
minnaars van de duisternis,
vijanden van het leven...
Jullie maken je vrolijk over het lijden van onschuldige mensen;
er kleeft bloed aan jullie handen.
Jullie gingen maar door terwijl jullie al het mooie van het bestaan vergiftigden en overal droefheid zaaiden.
Maar laat jullie niet misleiden door de lente, de heldere hemel en de ochtendzon...
Want aan de horizon doemen duisternis, donder en stormwinden op
Pas op want onder de as smeult er vuur
Wie doornen kweekt, zal wonden oogsten
Jullie hebben hoofden afgehakt en de bloemen van de hoop
Jullie hebben de aarde in bloed gedrenkt en haar dronken gemaakt met tranen
De rivier van bloed zal jullie wegspoelen
en jullie zullen opbranden in de vurige storm
Dit is een vrije vertaling van het gedicht van Abu Al Qassim Al Shabbi (1909-1934) -
, ma 14 maart 2011 14:06 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op
Heel mooi mevrouw Sylvia!
De mars van voeten in het zand,
tranen die onbedaarbaar vloeien
de geest is uit de fles
noode en deugden onverenigbaar
macht zwijgt, handelt in bloedgeweld
jongeren, spreken hartkreten uit
straten vol geluiden
vrijheidsdroom kost offers
brandend aan de hemel staat de zon
bloedtranen als diamanten op rood doorweekte gras
schoten klinken onverminderd voort
tientallen dodenlichamen verspreidt over het plein
moeders wikkelen hun dappere kinderen in witte doeken
geschiedenis schreeuwt om vooruitgang
tirannen rukken op zonder morele wroeging
de tijd schrijft pijn in geschiedenisboeken
ode aan degene die strijden voor: vrijheid, stem, gelijkheidsbeginsel en gezien worden -
J van Ginkel, vr 04 maart 2011 17:54 Reageer op J
Per stelling een reactie:
1. Het is veel te vroeg om deze conclusie te trekken. De revolutie in Iran (1979) was eerst ook heel open, maar werd na verloop van maanden geclaimd door Khomeiny en co. De Russische revolutie begon ook heel divers om vervolgens door een minderheid van radicalen (communisten) geclaimd te worden. Revolutie worden zelden door één specifieke beweging opgezet en uitgevoerd - het is meer een samenkomen van gefrustreerden. Daarna begint er een machtsstrijd, waarin de georganiseerde radicale minderheden een voorsprong hebben omdat ze minder last hebben van `onzekerheden'. De `fundi's' zijn in de meeste landen aanwezig (NB: in Libië zeer zeker ook, waar één staat al bioscooploos was voordat de opstand uitbrak!) en relatief goed georganiseerd. Of dat voldoende is om de macht te grijpen is onduidelijk. Na een revolutie moet je altijd minstens een jaar (liefst 5 jaar) wachten tot het stof weer is neergedaald en je kunt zien wat er uiteindelijk van geworden is.
2. Te gemakkelijk. De dictators hadden er ook zonder westelijke hulp gezeten (deels deden ze dat ook - met Chinese of Russische hulp). Het idee date r alleen maar dictaturen kunnen bestaan als er hulp van buitenaf is, getuigt van weinig historisch en sociologisch besef. Het wordt tijd dat dit Westers-centrisch wereldbeeld wordt bijgesteld. Er gebeuren een heleboel zaken in deze wereld die NIET door het westen worden veroorzaakt of waarbij de invloed van het westen enkel een secundair element is. Het geloof in de almacht van het Westen is groter bij de bestrijders daarvan dan bij de aanhangers daarvan (zelfs Bush en co geloofde niet dat de VS zoveel macht had als het hier wordt toegedicht. )
Verder raakt dit de GW's van Europa helemaal niet. Dat is buiten de dijken en buiten fort Europa. Daar maken zij zich niet druk om. Het gaat om de gebeurtenissen hier - en het si de spanning hier die voord e stemmen zorgt. Het idee dat politiek en stemgedrag gebaseerd is op een rationele afweging is toch echt al een paar generaties geleden bij het grofvuil gezet. (NB: verder geldt wat bij 1 gezegd is .. wat het gaat worden is onbekend.
3. We zitten waarschijnlijk aan het beginpunt van een `post-Westers tijdperk', maar of dit majeur zal zijn, is nu nog niet te zeggen. Wederom, we weten niet hoe het afloopt. De `strijd' zal gaan tussen `ons' en China, India Rusland ... en onze waarden (inclusief mensenrechten) zullen relatief aan belang gaan verliezen omdat in de economische rivaliteit dat een hindernis kan zijn. Zie de macht van China in delen van Afrika en Azië bij landen die het westerse vingertje zat waren. Kortom, de toekomst kan vele kanten op ...
4. De consequentie is een `staat' Europa. Moet ik hieruit begrijpen dat de PvdA D66 gaat passeren in zijn streven naar de eenwording van Europa? Ik ben benieuwd naar het nieuwe verkiezingsprogramma ... en de verkiezingsuitslag op basis van dit nieuwe beleid! (Overigens, op persoonlijke titel en gebruikmakend van het feit dat ik geen politicus ben, natuurlijk zou het voor ons en alle Europeanen veel beter in de toekomst zijn als een federatieve staat Europa zou bestaan (a la VS of BRD) met verlies van heel veel van onze soevereiniteit ... maar ik denk niet dat je daar een meerderheid van de kiezers voor zult weten te vinden ... nog geen 20% ..)
5. De EU en VS moeten democratische krachten steunen, maar we moeten ons geen illusies maken dat er een `nieuwe wereldorde' gaat ontstaan. Dat soort gedachtes horen toch echt niet meer in deze tijd - wereldordes kun je niet `bewerkstelligen' of `vormen', die ontstaan in een vrij primitief krachtenspel waarbij meestal het recht van de sterkste (en/of leepste) regeert .. in steeds wisselende coalities. Wat betreft stabiliteit ... ook democratieën creëren instabiliteit. Of we het nu leuk vinden of niet maar de meeste stabiliteit die de wereld gekend heeft komt steeds voort uit twee min of meer gelijksterke machtsblokken die tegenover elkaar staan en uit angst voor elkaar geen gekke dingen doen (en meestal van anderen ook niet te veel gekke dingen accepteren.)
Wat betreft specifiek beleid met onze `zuiderburen'... alleen als er een `europese staat' ontstaat kun je individuele acties van specifieke landen voorkomen.
6. Uit elk onderzoek in het MO blijkt dat de jeugd voor een groot deel weg wil uit de regio. Ze zijn niet dom. Ze weten dat economisch het de komende 20 jaar een probleem blijft zijn om voor ook maar de helft van deze jeugdige generatie zinvol werk te vinden. Te doen alsof dat economisch en demografisch probleem als bij toverslag verdwijnt omdat er een democratie ontstaat (zo die al ontstaat) getuigt van weinig realiteitszin. (Zie ook de bijdrage van Maarten van Rossem alhier). Mocht er een democratie in sommige landen ontstaan is deze economische en demografische tijdbom ook gelijk het grootste gevaar voor die democratie. Als er te veel teleurgestelden zijn in een maatschappij bestaat de kans voor een populistische dictatuur (zoals bijvoorbeeld herhaaldelijk in Zuid Amerika gebeurde in de afgelopen eeuw). Kortom, ga er maar vanuit dat een groot deel van de huidige jeugd in de regio denkt aan migratie - en dat een deel van die groep dat ook werkelijk gaat doen. Het migratiebeleid in Europa en elders in de wereld moet van dat gegeven uitgaan. Daarna kun je er verschillende antwoorden op verzinnen. Dit gegeven negeren is ellende voorprogrammeren - en politieke onrust (nog meer dan nu) in Europa.
7. De steun van de EU moet zeker gegeven worden, maar we moeten zowel daar als hier niet te hoge verwachtingen wekken. De situatie is niet te vergelijken met Portugal, Spanje en Griekenland (waar het min of meer gewerkt heeft) of Oost Europa (waar het eindresultaat de goede kant op gaat maar waar er ook enkele duidelijke probleemgevallen blijven: Roemenie, Bulgarije, Letland, Slowakije en Hongarije - corruptie en of minderhedenonderdrukking etc.) - Het MO heeft economisch een nog veel slechtere uitgangspositie (ondanks alle oliegelden) dan Oost Europa om banen te creëren voor de massa's `werkelozen'.
8. En daar draait het dus echt om!! Gaat dat fout, kun je alles wel op je buik schrijven!! En een directe oplossing is er niet ...
9. Probleem: de dichtstbevolkte landen (Egypte, Syrië) zijn voor een groot deel de olie-armste landen. Kortom, het gebied bestaat uit een heel diverse collectie staten, die helemaal geen eenheid vormen en waarvan je niet 1,2,3 economische middelen kunt overhevelen. De golfstaten en SA geven hun geld niet zomaar weg ... Leningen worden alleen gegeven als er een reële kans op terugbetaling bestaat. Zonder nu volledig neo-liberaal te gaan ... maar we kunnen niet geld bijdrukken tot we er bij neervallen - dat betekent 10 jaar later een nog diepere economische crisis. Dat zouden we nu toch moeten weten ...
10. Wederom gebeurt er niets in de wereld als het westen het niet doet of ondersteunt. Er zou geen dictator bestaan zonder het westen. Hoe naïef kun je zijn? De geschiedenis leert ons dat dictatuur een veelvoorkomende (vaker dan niet-dictatuur) staatsvorm is in heden en verleden. Zolang men met dit soort oogkleppen de wereld ingaat loopt men het risico van veel teleurstellingen - en wat nog erger is, het risico dat men het leven van nog meer mensen te gronde richt dan we nu al (met onze steun) doen. (NB: bedenk ook de door Berman en co genoemde toenemende macht van China en co, die een niet-democratisch wereldbeeld voorstaan - zie steun aan Myanmar, Zimbabwe en meer van dat soort staten ...)
De tijdbom is een reëel probleem, waarvoor we oplossingen moeten verzinnen!! en dat betekent dus ophouden met dromen en `ideologische vergezichten' die niet op feiten gebaseerd zijn. Wakker worden en met de poten in de modder - het gaat smerig worden de komende decennia .. Shangri la is nog ver weg ... -
M. De Wilde, za 05 maart 2011 21:40 in reactie op J van Ginkel Reageer op M.
Kan jij niet ruilen met de positie van Berman, dan komt er tenminste enig niveau en realiteitszin voor in de plaats.
-
erik vos, vr 04 maart 2011 16:07 Reageer op erik
Een hoop veronderstellingen en het lijkt er op alsof de kristallen bol is opgepoetst. Hier wat ander nieuws van vandaag dat laat zien dat hele andere conflicten in de Arabische wereld ook voor verassingen kunnen zorgen. Daar weten ze in Irak alles vanaf en in Bahrein waar honderden soennieten en sjiieten bewapend met messen en stokken in de nacht van donderdag op vrijdag met elkaar zijn gaan vechten in de stad Madinat Hamad bij de hoofdstad Manamah. Volgens ooggetuigen zijn er zeker acht gewonden gevallen.
Het kan nog alle kanten op met de Arabische revolutie. De vrijheid kan er voor zorgen dat oude conflicten weer opspelen en er nog wat moet worden afgerekent om maar één van de mogelijkheden te noemen. Niets is ondoorgrondelijker dan de toekomst. -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 15:20 Reageer op karuna
Het wordt echt akelig duidelijk dat de PVVD aanhangers de revolutie niet willen zien voor wat het is: een roep om vrijheid.
Het zal ze goed uitkomen om zo lekker paranoia te zijn, want met hun zienswijze kunnen ze hun islam-waan in stand houden.
Kijk toch eens naar wat er gebeurt.
Duizenden mensen sterven, nog veel meer mensen roepen het om vrijheid en gaan de straat op. De westerse journalisten worden binnen gehaald als bevrijders. Iedereen die je hoort vanuit die landen daar wil democratie. Zelfs de Moslim broederschap in Egypte stelt zich gematigd op.
PVVD'ers zouden bijvoorbeeld bij BBCworldnews of CNN eens moeten volgen hoe de mensen daar hun leven wagen en willen vechten en dus sterven voor vrijheid (niet de islam).
Dus waarom dat niet erkend?
Dat er weinig tot geen organisatie is onder de vechtende groeperingen die nu de vrijheid zoeken is duidelijk. Dat de moslimgroepen nog het best georganiseerd zijn is ook duidelijk. Dat heel vele mensen daar de islam aanhangen is ook al duidelijk. Dus dat de islam een rol gaat spelen in de te vormen regeringen is logisch. Nederland heeft nog steeds niet voor elkaar religie helemaal buiten de regering te houden, sterker nog de VVD gaat de SGP binnenhalen. Dus dat van die landen verwachten is ronduit belachelijk.
Die landen lopen voor het overgrote deel in de breedte ook achter als het gaat om scholing, wat ook al niet helpt een nieuw systeem te vormen.
Willen we dat de democratie een kans krijgt in die landen dan verdienen die mensen steun!
Informatie hoe de revolutie vorm te geven, hoe een democratie op te bouwen, een open markt en zelfs bescherming in de vorm van druk als het gaat om TIJD zich te organiseren.
ALS aan al die dingen voldaan wordt vanuit het WESTEN en ze kiezen dan massaal voor de sharia dan hebben de PVVD'ers het recht iets te zeggen. Nu zouden ze eens over hun eigen schaduw (lees: waan) heen moeten stappen en de mensen in die landen een kans geven. -
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 18:14 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Karuna wat wil je nu eigenlijk? Ik begrijp je echt niet... ik begin genoeg te krijgen van uw agressieve toon t.o.v. bijvoorbeeld ik.
Dus nogmaals:
- Als het gaat over steun, dan ben ik het met je eens, 100% (dit heb ik al meerdere keren gezegd)
- Als het gaat om vrijheid in die landen dan hoop ik dat die mensen streven naar vrijheid, democratie, gelijke rechten en scheiding van kerk en staat (ik heb op TV bijvoorbeeld gezien dat er inderdaad mensen in die landen zijn die dit willen, dit juich ik toe!)
- Ik hoop dat die mensen die het bovenstaande willen de tijd krijgen om zich te organiseren in politieke partijen zodat zij mee kunnen doen aan verkiezingen. Op dit moment zijn die partijen er nog niet.
Dat is wat ik wil...
Waarom wil ik dat? Omdat als ze die tijd niet krijgen de kans groot is dat er bij de verkiezingen maar weinig partijen mee doen die georganiseerd zijn, de georganiseerde partijen zijn dan waarschijnlijk partijen die er al waren. En die partijen willen niet allemaal hetzelfde wat velen demonstranten wel willen. Resultaat is dan dat zo'n partij aan de macht komt en die zal de boodschap van de revolutie dus niet vertegenwoordigen, althans niet helemaal.
Velen doen alsof de revolutie in Egypte al geslaagd is... die is pas net begonnen...... -
karuna waaijer, za 05 maart 2011 09:16 in reactie op Alex Alexander Reageer op karuna
Wat je hier schrijft ben ik het volkomen mee eens!
Dus als je mijn, inderdaad agressieve toon onder dit onderwerp aantrekt, dan doe je dat onterecht.
Waar het me steeds om gaat is de mening die Wilders al heeft uitgesproken (de komende regeringen zijn erger dan die er nu zitten en de islam gaat per definitie niet samen met democratie) die hier wordt nagepraat door de PVVD aanhangers. Met die mening krijgen de mensen in die landen niet de kans zich te democratiseren, dat te doen op hun eigen manier (dus eventueel met een rol voor de islam), de mening staat al vast. Dat is oneerlijk, onterecht en als je naar de historie kijkt van Europa echt gewoon teveel gevraagd.
Dáár verzet ik me tegen en ben de vooringenomenheid die uit die mening spreekt ook volkomen beu. -
Alex Alexander, za 05 maart 2011 14:27 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Die mening heb ik niet, en het kan me ook echt niet interesseren wat voor mening Wilders of de PVV heeft. Dat moeten zij weten.
Jij moet goed beseffen dat veel VVD'ers zoals ik (maar ook Aert en anderen op deze site) helemaal niets hebben met de PVV.
Offtopic: Dat wij ze accepteren als gedoogpartner zit hem in het feit dat we op die manier meer VVD punten kunnen realiseren dan in bijvoorbeeld andere combinaties waarin dat niet mogelijk bleek te zijn. Want geloof me, ik zie liever een VVD+D66+GL regering, een liberale regering met focus op vrijheid, economie, kennis/wetenschap en onderwerpen die door VVD en D66 minder belicht worden maar door GL wel weer iets meer. Die regering is echter alleen mogelijk als Pechtold en Sap meer afstappen van de PvdA en dergelijke en ook echt die liberale regering wensen.
Sorry voor m'n laatste zo offtopic stukje, ik wilde je alleen duidelijk maken dat ik dus echt geen PVV'er ben. -
karuna waaijer, za 05 maart 2011 18:37 in reactie op Alex Alexander Reageer op karuna
Alex, dank voor je reactie.
Ik zal het kort houden want het is inderdaad off-topic.
Ik respecteer natuurlijk het feit dat het pragmatisme jouw mening is. Maar dit pragmatisme valt hier uit te leggen als: het doel heiligt de middelen. En de middelen, lees:Wilders, zijn wat mij betreft toch echt niet van het type dat je zou moeten belonen met zoveel invloed als ze nu hebben in deze constructie. Hoezeer je de rol van Wilders binnen Nederland ook bagatalliseert, hij wil Nederland als gidsland in zijn anti-islam strijd en krijgt van de VVD daar een steviger en gelegitimeerd podium voor. De VVD wist van die strijd, ik kan daar echt niks mee. -
Truus Beek, vr 04 maart 2011 13:03 Reageer op Truus
U trekt wel zeer snel uw coonclusies
over ca 5 jaar praten we weer
Ik hoop voor de mensen in die gebieden, vooral de minderheden dat u gelijk krijgt,. Negroide mensen in Libie merken op dit moment alles behalve iets van deze lente. -
tineke vuur, vr 04 maart 2011 12:29 Reageer op tineke
hoe naief kan een mens zijn?
-
M. De Wilde, za 05 maart 2011 21:25 in reactie op tineke vuur Reageer op M.
En het is nog betaalde naiviteit ook, betaald door ons!
-
Klaas Kok, vr 04 maart 2011 10:48 Reageer op Klaas
Typisch Partij van de afbraak, de heer Berman heeft al een mening over zaken die nog staan te gebeuren, zaken die nog in een donkergrijs gebied zitten, zakken waarvan we de uitkomst zelfs op de beste computers niet kunnen bereken, zaken die mensen met echt kennis van zaken zelfs niet durven duiden....
Maar, wedden dat over 5 jaar deze vooruitblik nog steeds als waarheid word betracht, want daar zijn ze bij de pvda ook allemaal goed in, gewoon blijven beweren dat je gelijk hebt, ook al laten cijfers, beelden en gebeurtenissen anders zien, geweldig weer heer Berman. U vormt de geschiedenis alvast voor hij geschied.... -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 10:10 Reageer op karuna
Ik schreef een paar dagen geleden dat het een goed idee zou zijn als Europa Egypte gaat helpen met het terugvliegen van de vluchtelingen uit Libië naar Egypte.
Helaas, Europa laat deze kans lopen, de USA is natuurlijk weer eerder met dit plan. -
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 12:09 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Naja goed toch van de VS?
Het is overigens ook wel logisch dat de VS dat doet, omdat ze inmiddels een klein vloot voor de kust van Libië hebben liggen waarvandaan makkelijker dingen geregeld kunnen worden.
NL bijv. heeft voor zover ik weet HMS Tromp daar en de UK alleen HMS York (?). -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 14:59 in reactie op Alex Alexander Reageer op karuna
Onzin, Nederland en Europa helemaal is met een veel minder tijd in Tunesië met bijvoorbeeld Hercules vliegtuigen.
Jij bent toch zo voor de PVV?
Dan zou je toch aan mee moeten willen werken om de vluchtelingen vanuit Libië zo snel mogelijk naar hun thuisland te krijgen zodat Tunesië de mogelijkheid heeft eventuele Libische vluchtelingen op te vangen.
Dan hoeven die niet naar Europa.
Met een menselijk argument kom ik maar niet aan, want dat is niet aan de PVV-goegemeente besteed. -
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 18:06 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Ik voor de PVV?
Ik heb nog nooit overwogen om bijvoorbeeld op de PVV te stemmen... -
R. Hood, vr 04 maart 2011 00:36 Reageer op R.
De Arabische wereld zien wij niet veranderen naar vrijheid (ondanks die V tekens), maar naar nieuwe bewinden, militaire bewinden, of bezet door westerse imperialistische strijdkrachten. Militairen all over the place, en nu wilden Nederland en Belgie laatst ook al militairen op straat gaan brengen tegen overlast en geweld. Wat je ziet gebeuren is dat veel landen in de wereld veranderen in militare staten cq politiestaten, ook ons land zal dat kunnen gaan gebeuren, uiteraard als de pvv aan de macht komt (als het goed is zal dat dit jaar moeten gaan gebeuren na val huidig kabinet, wat heel misschen gaat vallen door die heli-incident in Libie) Als een groep tirannen (Bilderbergers, eliten, enzo) werelddominantie (totalitaire nieuwe wereldorde) wil bereiken dat zie je door heel de wereld veranderingen (Change) plaatsvinden, politieke verschuivingen, revoluties, enz. Dit zien wij dit jaar (2011) allemaal de revu passeren.
-
Jos Brouwer, do 03 maart 2011 20:33 Reageer op Jos
Ongetwijfeld zullen de xenofoben wijzen op Iran en op het gevaar van islamistische groeperingen in Egypte enz. Laten we echter niet vergeten dat vooral dankzij westerse steun deze landen nooit democratie gekend hebben. Democratisering kost tijd en is een moeizaam proces. In een democratie moet ook plaats zijn voor fundamentalisten, net zoals bij ons de SGP er gewoon moet kunnen zijn. Maar Berman heeft gelijk: de revoluties in die landen zijn ontstaan dankzij jongeren die het recht op universele vrijheden opeisen. Als het democratische model daar niet meteen perfect is, zullen Wilders en zijn stroopsoldaatjes wel weer roepen dat Islam en democratie niet samengaan. Maar hij vergist zich. Democratie kan met elke religie en levensbeschouwing tot bloei komen. Gewoon omdat mensen vrij willen zijn om over hun eigen leven te beschikken en om zonder angst hun mening te kunnen uiten. Alleen despoten zijn daartegen en leggen hun mening op aan anderen. En de stroopsoldaatjes knikken ja en amen en blaten hun leider kritiekloos na. Natuurlijk betekent deze aardverschuiving in de Arabische wereld het failliet van de westeuropese islamofobie en van het opgezweepte beleid tegen de slechts in de perfide geest van menner Wilders bestaande massa-immigratie. Het is altijd, de hele geschiedenis door, hetzelfde liedje: in tijden van onzekerheid en economische malaise schijnt er een zondebok nodig te zijn. Laten we bij dit alles niet vergeten dat dit rancuneuze kereltje ook en vooral een verborgen agenda t.a.v. Israel heeft en dat is mede bepalend voor zijn tirades tegen alles wat Islam is.
Laten we allemaal blij zijn dat deze democratiseringsbeweging zich zo krachtig ontwikkelt. De mensen daar hebben onze steun hard nodig. -
Des Duivels, do 03 maart 2011 18:07 Reageer op Des
Geachte heer Berman, bent u bekend met onderstaand onderzoek?
http://www.visionair.nl/politiek-en-maatschappij/geopolitiek/democratie-in-egypte-leidt-tot-meer-sharia/ -
Aert Willem d'Holbach, do 03 maart 2011 17:45 Reageer op Aert Willem
De man is diep gegaan om de naam Wilders maar in verband met de revolutie in Noord-Afrika te brengen maar hé! het is hem gelukt!
Berman kan de rest van zijn analyse maar beter even opzouten tot het moment dat er enige stabiliteit in NOord-Afrika is ontstaan, pas als de rookwolken zijn opgetrokken, is het slagveld te overzien. -
Marc Kaptijn, vr 04 maart 2011 13:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc
Nou... zo diep hoef je nou ook weer niet te gaan om Wilders erbij te halen. Als er een politicus is met een nogal uitgesproken negatief oordeel over de islam (om het maar niet ziekelijk paranoïde te noemen) dan is dat natuurlijk dhr. Wilders...
-
Ouwe Rukkers, do 03 maart 2011 17:26 Reageer op Ouwe
Een wijs gezegde luidt: Prijs de dag niet voor het avond is. De dag is amper begonnen in het MO en Berman weet al precies hoe het daar af gaat lopen en trekt de consequenties door, door meteen partijen als de PVV failliet te verklaren. Ik gun ieder zijn wensdenken, maar ik vrees dat onze europarlementariër in zijn eigen eurowereldje zit, wat op papier er leuk uit ziet, maar weinig te maken heeft met de werkelijkheid.
De consequentie vab uw artikel, mijnheer Berman, voor mijn eigen leventje, is dat uw mijn euroscepsis heeft verhoogd. -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 10:35 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op karuna
Nou zit jij zó vast in je PVVD denken en dus vol waardeoordelen dat je helemaal niet wilt kijken naar wat er gebeurt, hoe je dat kan duiden en vooral dat het geen enkel doel dient om zo bij voorbaat niets te willen doen behalve argwanend en paranoia het geheel te bekijken.
Ik heb het al een aantal keren opgeschreven dus herhaal het niet. Daarbij, zonde van de energie want er is geen enkele wil om het anders te begrijpen dan vanuit de PVV-waan. -
jeroen barends, do 03 maart 2011 17:18 Reageer op jeroen
Mooi betoog. Het heeft allemaal weg van de omwenteling na de val van het communisme. De oorlogslobbyisten van de VS zitten waarschijnlijk nu al met de handen in het haar over de vraag "who will be our next goddamn enemy". Ze hebben Noord Korea en Iran altijd nog, maarja die zijn echt gevaarlijk in tegenstelling tot Irak en Afganistan natuurlijk.....
Men kan met recht stellen dat de VS nog de ergste warmongering terror-staat is sinds de WO II, waar we die extreme terroristische splintergroepen ook aan te danken hebben. (Die zich begin dit millennium tegen het westen gingen keren aangezien ze in de eigen contreien geen voet aan de grond kregen. Misschien is Hamas daarop een uitzondering, maar dat heeft Israel/VS zich dan toch wel weer zelf op de hals gehaald in zekere zin.)....
http://video.google.com/videoplay?docid=-8383084962209910782#
Oh... en de veelgeslaakte kreet "Allahu Akbar" in de straten is een onschuldige multi-toepasbare vreugdekreet onder moslims. U hoeft daar niet angstig om te worden als een van-toeten-noch-blazen wetende PVV 'leunstoel islam deskundige' u verteld dat alleen extremistische moslim terroristen dat roepen. Dat is retoriek van van broekpoepende islam haters die zien dat hun zelf-gecreeerde facade uiteenvalt nu blijkt moslims net mensen zijn die precies willen wat iedereen wil. Vrijheid, kansen en een beetje democratie. -
karuna waaijer, do 03 maart 2011 17:17 Reageer op karuna
Ik ben het van 1 tot 10 eens met dit stuk.
Jammer genoeg doen de meeste mensen alsof het er nauwelijks toe doet wat er gebeurt en dit helemaal geen revolutie voor vrijheid is.
Wilders kwam natuurlijk alweer met een belachelijke tekst waardoor het geduld, dat nodig is om de mensen daar de ruimte te geven langzaam tot een democratie te komen, bij voorbaat wordt weggemaaid.
Deze revolutie IS het failliet van types zoals Wilders, maar als we niet oppassen gaat hij aan de haal met het feit dat er tijd nodig is voor de opbouw EN hulp. Hij kan het gaan duiden, deed dat al, de andere kant op, alsof je van de een op de andere dag even een democratie uit de grond tovert en als dat niet gebeurt dat is omdat de islam niet samengaat met democratie.
Ik hoop echt van harte dat er meer publiciteit komt rondom dit soort stukken en dus meningen, want dat kan je echt niet aan de Wilders-fundamentalisten overlaten en dat zijn wel degenen die er het eerst iets over zeggen. -
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 08:14 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
U begrijpt de critici niet bepaald. Ik behoor ook tot die critici, echter ben ik heel erg blij met wat die mensen daar doen en moedig ik hun strijd voor vrijheid 100% toe!
Ik vrees alleen dat deze revolutie gekaapt wordt door terroristen en ander volk dat helemaal niet uit is op vrijheid voor iedereen maar alleen voor zichzelf.
Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat veel 'gewone mensen' daar in die revolutie (die ik niet aanzie voor terroristen of fundamentalisten) een andere visie van vrijheid en gelijke rechten erop na houden dan wij. Denk alleen maar aan de zin: 'er is geen andere god dan allah'. Sure het kan niets betekenen, maar het kan ook veel betekenen... ik hoor sommige uit Egypte bijv. zeggen dat ze scheiding van kerk en staat willen... sure maar wil iedereen dat? Wil een meerderheid dat? En most of all... komt er straks een partij waar men op kan stemmen die daar ook voor staat?
Allemaal onzekerheden... maar natuurlijk hoop ik dat wat de auteur van dit artikel schetst ook de waarheid zal worden. -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 10:07 in reactie op Alex Alexander Reageer op karuna
Ja en? Wat wil je hier nou mee zeggen? Is dit een reden om er daarom maar cynisch en met een vooringenomen idee tegenover te gaan staan?
Waarom zouden deze obstakels betekenen dat die mensen geen democratie willen?
Zelfde vraag, waarom niet die mensen gesteund in hun wens voor vrijheid, hoe die er in eerste instantie ook uit gaat zien? -
Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 09:27 in reactie op karuna waaijer Reageer op Aert Willem
Ooit van een machtsvacuüm gehoord?
-
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 10:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op karuna
Ja! En?
-
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 12:18 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Natuurlijk willen die mensen wel democratie (de meerderheid iig).
En natuurlijk steunen wij allemaal (jij, ik, iedereen hier) de roep om vrijheid daar.
Je krijgt een machtsvacuüm zodra er geen regering meer zit, dat hoeft geen probleem te zijn maar meestal wil men zo'n machtsvacuüm te snel opvullen. Kijk naar Egypte... heb jij al iets gehoord van een andere politieke partij dan de Moslimbroederschap?
Die mensen die democratie, vrijheid en scheiding van kerk en staat willen (zoals die lieve mevrouw Gigi dat op TV vanuit Egypte zei) kunnen dat alleen krijgen als er ook een georganiseerde partij mee doet die daar voor staat. Zo niet dan gaan mensen stemmen op partijen die daar helemaal niet voor staan.
Dat wil je voorkomen. Kijk naar Hamas... alsof mensen daar blij zijn dat die daar nu zitten.
Jij doet net alsof er niets aan de hand is, alsof die mensen daar allemaal hetzelfde willen. En ga nu niet doen alsof de meerderheid daar geen moslim is of de islam niet fanatiek aanhangt... want dat doen ze dus wel anders ga je niet roepen: 'er is geen andere god dan Allah'.
Dat moest je in Nederland eens durven roepen... Sure jij zult zeggen... oh dat durf ik wel... niets ergs aan toch?
Open je ogen eens en denk ff serieus na.
Besef goed dat wij allemaal hetzelfde willen voor die mensen daar, alleen heb ik graag dat de internationale gemeenschap wel serieus kijkt naar hoe we dit proces kunnen ondersteunen. Ik juich snelle verkiezingen in die landen ook niet toe, omdat ik wil dat die mensen zich EERST verenigen in democratische partijen. -
karuna waaijer, vr 04 maart 2011 15:34 in reactie op Alex Alexander Reageer op karuna
Wat zeg je nou eigenlijk?
En wat zeg je nou eigenlijk anders dan ik als het gaat om de situatie?
Als het gaat om de situatie: Niets.
Wat je wel doet is het zelf alvast invullen als het gaat om de islam en democratie. Voorgezegd gekregen misschien en zelf niet echt serieus nagedacht?
Jij zegt nog iets over steun, de rest van je kornuiten weet alleen maar uit te kramen dat het wel de islam zal zijn die het gaat geheel gaat bepalen en heeft daar zijn oordeel alvast over klaar. -
Alex Alexander, vr 04 maart 2011 18:09 in reactie op karuna waaijer Reageer op Alex
Ik zeg juist helemaal niet wat er gaat gebeuren, om 1 simpele reden: Dat weet ik niet.
Jij en ook de auteur van dit artikel (eveneens mensen die zeggen dat er een terrorist aan de macht komt) denken dat wel te weten.
Ik zeg alleen dat het mogelijk is dat het niet zo afloopt zoals jij denkt dat het gaat gebeuren en zoals ik hoop dat het gaat gebeuren.
Een wezenlijk verschil. -
Alex Alexander, do 03 maart 2011 17:12 Reageer op Alex
Kijk ik vind dit artikel oke hoor, heb er niets op tegen. Alles wat deze man wil wil ik ook. Maar ik vind het wat té optimistisch...
Kijk bijv. hoe optimistisch wij allemaal ineens zijn over Al Jazeera. Hét CNN van het middenoosten wordt het genoemd. Dat terwijl op Al Jazeera een man (toevallig de man van de moslimbroederschap uit Egypte) regelmatig mag vertellen hoe goed de sharia is en hoe oke het is dat elke Jood dood moet.
Tja... ik hoop echt dat die landen er goed bovenop komen, ik gun het die mensen van harte... maar ik weet het niet hoor. De meeste mensen daar willen ook heel snel verkiezingen, maar hoe willen ze dat doen? Welke partijen doen er mee? Er moeten nieuwe partijen komen daar en die moeten de kans krijgen zich te ontplooien. Dat krijgen ze niet mocht er nu al verkiezingen zijn en een moslimgroepering komt aan de macht, want dan komt die nieuwe kans er niet meer... -
Victor Viool, do 03 maart 2011 17:01 Reageer op Victor
Lees daar dat in dat in zo ongeveer alle landen in het MO waar het op dit moment gist, de bevolking geen sharia eist.
Dat is nogal een stevige uitspraak van een Europarlementariër op een moment dat de hele wereld zich afvraagt wat het daar gaat worden.
Al die landen bezocht?
Intensief gesproken met de oppositie?
Denk dat het doen van dit soort uitspraken kan zeer ten nadele zijn van iemands geloofwaardigheid, als het allemaal anders uitpakt.
In dit artikel veel kritiek op anderen.
Maar wat ik mis is ik toch de nodige zelfkritiek op het Europese Parlement en de Europese commissie.
Vooral omdat de Europese ,,President'' Romano Prodi in 2004 een van de meest kwaadaardige onderdukkers Kadhafi in 2004 meer dan vriendelijk in Brussel ontving, en later dat jaar ook eregast was in Libië bij de 35jarige viering van dat regiem.
http://www.eurunion.org/eu/2004-News-Releases/EU/NR-63/04-STATEMENT-MADE-BY-EU-COMMISSION-PRESIDENT-ROMANO-PRODI-FOLLOWING-THE-VISIT-OF-LIBYAN-LEADER-COLONEL-MOHAMER-KADHAFI-TO-THE-EUROPEAN-COMMISSION.html
http://www.europa-nu.nl/id/vgtfm7hwynzf/nieuws/prodi_eregast_van_khadafi_bij_de?ctx=vgg51g6u1zxm
Verder las ik onlangs in NRC dat de mensen in Libië op dit moment worden neergemaaid met Belgische kogels.
Ooit geprotesteerd tegen de leverantie van deze kogels ? -
Gerwin van Eersel, do 03 maart 2011 16:36 Reageer op Gerwin
"1. Het failliet van de fundamentalisten. De bevolkingen van Tunesië, Egypte, Lybië, Bahrein, Jemen en Oman eisen geen sharia, maar vrijheid, sociale rechtvaardigheid en werkgelegenheid."
Zo was het precies in Iran ten tijde van de val van de Shah. De vraag is nu welke groepering het beste georganiseerd is, en dus de beste kans maakt in het machtsvacuum te stappen. Het zou heel goed kunnen dat dat over een jaar de fundamentalistische islamaanhang blijkt te zijn geweest.
Kortom het optimisme in dit stukje is welliswaar begrijpelijk, maar nogal prematuur. -
karuna waaijer, do 03 maart 2011 17:06 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op karuna
[De vraag is nu welke groepering het beste georganiseerd is, en dus de beste kans maakt in het machtsvacuum te stappen. ]
Zeker, maar dit stuk zegt toch juist ook dat je de landen erbij moet helpen de overgang te maken en dus hulp aan moet bieden zodat verzetsgroeperingen zich kunnen organiseren tot een partij. -
Victor Viool, do 03 maart 2011 17:26 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Victor
Helemaal met u eens, optimistisch.
Ten tijde van de Iraanse revolutie ging dat ook zo.
Vooral de westerse media deden meer dan verslag geven.
Met de BBC voorop maakten zij van khomeini, een soort Gandhi.
Maar Khomeini was een sluw man, en gaf de indruk een democratie te willen, nodigde ook zijn landgenoten uit om politieke partijen op te richten. Vervolgens liet hij al het kader van die partijen
(30 000 mensen) ophangen.
Vermoed dat door deze zaak ook het wantrouwen tegen de gevestigde media in het westen is toegenomen. -
Evert van Vliet, do 03 maart 2011 16:05 Reageer op Evert
Eén les uit de evolutie van de mens die z'n oorsprong vond in Noord-Afrika;
Hij/zij is nog steeds zo primitief als een aap.
Ik ben een overtuigd voorstander van een planeet die wordt aangestuurd door wetenschappers, filosofen en creatieven van geest die daar iets zinnigs mee aankunnen.
Er is/zijn meer dan voldoende kennis, grondstoffen, visie en noeste arbeiders voor handen alleen de wil ontbreekt.
. uit -
jeroen barends, do 03 maart 2011 17:31 in reactie op Evert van Vliet Reageer op jeroen
Volgens mij is dit wel wat voor jou Evert:
http://www.thevenusproject.com/
Een soort geweldig ideaal. Wel een voor over 213 jaar (ofzo) of voor wanneer de olie en het voedsel echt op zijn, maar mijn nu 33 jaar oude geliefde Volvo het -vanzelfsprekend- nog steeds doet en die je dan verborgen moet houden omdat ie anders in beslag genomen en gerecycled wordt in een shredder. -
Evert van Vliet, do 03 maart 2011 18:52 in reactie op jeroen barends Reageer op Evert
Dan dien je er wel van uit te gaan dat die voorraden er ook daadwerkelijk zijn en dat er geen vuiltje aan de lucht is om de rest van de mensheid gewoon in arre moede verder te laten gaan.
De planeet kan het nu al allemaal helemaal niet aan.
The Venus Project loopt al weer een poosje en er komt steeds meer aanhang zowel daar als soortgelijke bewegingen en een hele berg aan andere ideeën die ergens tussen het belachelijke nu en realiteitszin blijven steken (ik weet 'het' is moeilijk)...langzaam maar zeker begint het kwartje dan toch te vallen.
Wat voor mij de beste 'aanwijzing' is dat ik nog helemaal niet zo gestoord ben als 'sommigen' denken te moeten melden is het simpele feit dat op menige site m'n toetsenbordje van ellende botweg op slot is gegooid omdat ik het verdom de realistische basis los te laten om aan de non-discussie mee mogen doen.
In het 'beste' geval krijg je eerst nog een mailtje gestuurd in de trant van; Wilt u ophouden over die duiten?
Nee dat wil ik niet!...ik heb m'n les namelijk allang geleerd. -
keroman ikop, do 03 maart 2011 19:02 in reactie op Evert van Vliet Reageer op keroman
Oorsprong van de mens is Kenia en dat is Oost Afrika. Scheelt wel wat kilometers.
-
Evert van Vliet, vr 04 maart 2011 10:33 in reactie op keroman ikop Reageer op Evert
Volgens mij Ethiopië, maar goed ook dan is het de kniesoor die op een paar kilometer let.....niet ieder mens wordt namelijk begraven in de schaduw van de oude kerk waar hij geboren is.
-
Evert van Vliet, do 03 maart 2011 15:40 Reageer op Evert
'Beetje' jammer dat het onderbouwen van het vermogen van de planeet om dit allemaal in goede 'banen' te kunnen leiden ontbreekt. en dat zonder meegerekende natuur- en 'zelf'-gecreëerde -rampen etc..
Hoelang gaat dit duren allemaal? -
Joop Schouten, do 03 maart 2011 16:21 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Joop
Ik las laatst dat er is uitgerekend dat de zeeën rond 2045 zijn leeggevist als 'we' zo doorgaan. 'We' hebben dus nog zo'n 34 jaar te gaan.
-
Evert van Vliet, do 03 maart 2011 18:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert
Dat houdt al op wanneer de netten netto verlies draaien.
Kortom het natuurlijk evenwicht vervangen door die van de 'economie'...niets economisch aan natuurlijk. -
keroman ikop, do 03 maart 2011 19:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op keroman
Toen ik op de middelbare school zat werd alom geroepen dat door de Zure Regen er rond het jaar 2000 geen bomen meer in leven zouden zijn. Vervolgens zou het Gat in de Ozonlaag iedere vorm van leven in Australië, Nieuw Zeeland en Patagonië onmogelijk maken. Nu zijn er de smeltende ijskappen en lege zeeën, what's next?
-
Gerrit Holtland, vr 04 maart 2011 18:06 in reactie op keroman ikop Reageer op Gerrit
Vraag dat maar aan de vissers in Urk ....
-
Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 09:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem
Mag het eventueel ook 35 jaar worden?
-
keroman ikop, do 03 maart 2011 15:31 Reageer op keroman
Mogelijk vormen de ontwikkelingen in Noord Afrika een begin van het failliet van de fundamentalisten. Maar laten we vooral niet te vroeg juichen; ondertussen weten zij in Pakistan d.m.v. nietsontziende terreur het land in gijzeling te nemen en de tegenstellingen tussen diverse bevolkingsgroepen bewust op scherp te zetten. Mijn vrees is dat de fundamentalisten ook in Noord Afrika zullen proberen de situatie naar hun hand te zetten; ook al is een zeer riante meerderheid tegen een extreme en politieke uitleg van de Islam dan nog zullen zij proberen met geweld hun wil aan die meerderheid op te leggen. Daarvan zijn de voorbeelden in het (recente) verleden talrijk. Zorgen hierover moeten we daarom ook niet wegzetten als 'islamhaat'. Helaas is de werkelijkheid onverbiddelijk; in de chaotische situatie die volgt op de schitterende opstand in Noord Afrika kunnen gewelddadige groeperingen die zich van de wil van het volk niets aantrekken maar alleen hun eigen gelijk nastreven vaak goed gedijen.
Ik hoop er het beste van maar wil niet te vroeg juichen. -
karuna waaijer, do 03 maart 2011 17:10 in reactie op keroman ikop Reageer op karuna
[Maar laten we vooral niet te vroeg juichen; ]
Eigenlijk begrijp ik zo'n reactie niet. Wat er ook gebeurt verder in die landen, het is toch duidelijk dat het niet de islam is die deze revolutie veroorzaakt? Dus waarom niet gejuicht en geconcludeerd dat er dus echt roep is voor democratie.
Dat het mogelijk nog generaties duurt voordat er een volwaardige democratie heerst in die landen is nogal logisch. Dat heeft hier in Europa ook lang geduurd.
Dus waarom de mensen daar niet de steun gegeven die ze verdienen door met ze mee te juichen dat ze voor vrijheid vechten? -
keroman ikop, do 03 maart 2011 18:59 in reactie op karuna waaijer Reageer op keroman
De strekking van het artikel van Thijs Berman ging erom het failliet van het islamitisch fundamentalisme en de 'islamhaat' in het Westen aan te tonen. Dat het schitterend is dat men zichzelf bevrijdt heeft van tirannen staat buiten kijf maar daarmee is nog lang niet gezegd dat de fundamentalisten zich in een nieuwe maatschappelijke orde zullen schikken. In Irak werden en worden de meeste aanslagen gepleegd vanuit sektarische motieven om een wig te drijven tussen verschillende bevolkingsgroepen. Hetzelfde zie je nu in Pakistan en in Afghanistan gebeuren. Ik wens iedereen in Egypte, Tunesië en Libië veel succes en sterkte maar maak me zorgen over hoe de extremisten hierop zullen reageren. Het zijn veelal bewegingen die geen enkele andere visie dan de eigen tolereren en die er niet voor terugdeinzen om met grof geweld te proberen deze aan een meerderheid op te leggen. Dit soort bewegingen hebben baat bij chaos en zullen niet aarzelen deze chaos te organiseren of te versterken. De situatie in Libië op dit moment doet mij vermoeden dat ie nog wel eens zou kunnen uitlopen op een lange en bloedige burgeroorlog waarin extremistische bewegingen ook hun kans schoon zullen zien. De kans is groot dat de vrijwillige Jihadstrijder uit Libië die nu nog in Afghanistan en Irak aanwezig zijn terug keren naar huis om daar verder te vechten voor hun idealen en wie weet nemen ze nog wat strijdmakkers mee uit landen die nu nog onder een totalitair regime zuchten en waarnaar terugkeer voor deze strijders niet mogelijk is.
-
karuna waaijer, za 05 maart 2011 09:32 in reactie op keroman ikop Reageer op karuna
[maar maak me zorgen over hoe de extremisten hierop zullen reageren.]
Ik ook!!
Maar juist daarom is het zó van belang dat we hier in het Westen niet beginnen met een mening dat het er wel op zal uitdraaien dat de extremisten winnen en bij voorbaat de mensen die anders willen de rug toekeren. En je keert ze dus de rug toe als je achter de mening van Wilders aanloopt. Die zegt net zo makkelijk dat de regeringen die komen erger zijn dan die er nu zitten en dat de islam niet samengaat met democratie. Binnen zo'n mening ontneem je de mensen daar iedere mogelijkheid. Je begint al van: het wordt toch niets. Dan is er geen mogelijkheid meer om een vorm van democratie te vormen waar de islam een rol heeft (want dat zal best gebeuren), zoals het zelfs nu in Nederland nog zo is dat de religie een flinke vingen in de pap heeft.
De mensen sterven daar dagelijks!!! Hoe durf je dan bij voorbaat hun strijd af te doen met een vooringenomen mening!!
Ter verduidelijking, ik zeg niet dat jij dat doet, ik zeg dat Wilders dat doet en je ziet hier meningen geventileerd die dat gewoon nazeggen. -
Gerrit Holtland, vr 04 maart 2011 18:05 in reactie op keroman ikop Reageer op Gerrit
Het gaat niet om te vroeg juichen, het gaat om actie. Wat doen wij, als het vrije westen die altijd maar praten over mensenrechten en democratie nu het er op aan komt? Laten we de vreedzame demonsterende moslims alle kastanjes uit het vuur halen of steken we ze eeen helpende hand toe? We hebben decennia lang het eerste gedaan. Het is al lang tijd voor de tweede optie. Vergeet niet dat we ook te laat kunnen zijn. Veel van de 'vaders' van het fundamentalisme uit de jaren '20 van de vorige eeuw waren mensen die hun hoop hadden gevestigd op het westen, maar toen beelk dat die zich niet bekomerde om democratie en vrijheid voor de moslim, trokken ze zich teleurgesteld terug op de Islam. Laat dit niet weer gebeuren.
-
Michiel Online, do 03 maart 2011 15:28 Reageer op Michiel
Je vergeet het klimaat. Dat gaat de hele boel omgooien.
Ik blijf erbij dat klimaatverandering de uitdaging van onze tijd gaat worden in de internationale samenwerking. -
Evert van Vliet, do 03 maart 2011 15:48 in reactie op Michiel Online Reageer op Evert
Dat komt veel te dicht bij realiteitszin, de 'dames' en 'heren' politici kennende kijken die wel linker uit om dat aan te halen.
Het is de hoogste tijd voor een globale partij van en voor de realisten die zich niets aan trekken van alle indoctri-nationale en goddelijke onzin dat er via de erf-plicht in wordt gegoten. -
Michiel Online, do 03 maart 2011 21:39 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Michiel
"Dat komt veel te dicht bij realiteitszin, de 'dames' en 'heren' politici kennende kijken die wel linker uit om dat aan te halen."
Ja goed punt. Het lijkt alsof ze willen wachten totdat ze echt moeten, maar ja misschien zijn we dan te laat... -
Hjalmar Hoort, do 03 maart 2011 15:26 Reageer op Hjalmar
Zo heb ik dit stuk gelezen:
punt 1: prima, interessante positie
punt 2: eerste zin, eens. Vanaf zin 2: retoriek. Toch even kijken wie het geschreven heeft. oh ja, PvdA. Helaas.
De rest niet gelezen.
Dit stuk komt trouwens regelerecht uit de volkskrant van vandaag. -
Kees Maf, do 03 maart 2011 15:21 Reageer op Kees
Beste meneer Berman,
Ik hoop van harte dat u gelijk heeft in uw conclusie dat de fundamentalisten failliet zijn. Als ik naar de diverse nieuwsitems kijk, vieren de revolutionairen feest onder het uitroepen van de alom bekende kreet "Allahu Akbar". Ik ben er niet gerust op. maar nogmaals, ik hoop van harte dat u gelijk heeft. -
Joop Schouten, do 03 maart 2011 16:13 in reactie op Kees Maf Reageer op Joop
Beste Kees. Wees maar niet bang. De Revolutionairen die feest vieren onder het uitroepen van de alom bekende kreet "Allahu Akbar" heeft weinig te maken met hun geloof. Dit vertelde Bertus Hendriks laatst op tv. Het wordt in verreweg de meeste gevallen geroepen als vreugde uiting zonder bijbedoeling.
-
ron de boer, do 10 maart 2011 15:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op ron
Dat ze met tienduizenden gelijk op hun knieen gaan. Daarvan zegt Bertus dat dat ook niet iets is waar je je druk om hoeft te maken. En die Kopten die afgeslacht zijn dat is gedaan door agenten van Moebarak. Dat zegt Bertus tenmiste. Kopten en Islamieten kunnen juist heel erg goed met elkaar opschieten.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8100 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7659 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6058 x bekeken Korte Scan
Reageer (197) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5653 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5192 x bekeken Korte Scan
Reageer (441) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5145 x bekeken Korte Scan
Reageer (250) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4625 x bekeken Korte Scan
Reageer (148) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3423 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3132 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2976 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

