Bio Bekijk alles van Hanneke Groenteman Word fan

Hanneke Groenteman

Hanneke Groenteman TV presentator

24 augustus 2010 Reageer (28) 1029 x bekeken Leven RSS

Te koop: takken Anne Frankboom

Hoe crazy kan het allemaal worden...

Een paar jaar geleden waren de gemoederen al behoorlijk oververhit over het eventuele neerhalen van de kastanjeboom in de tuin van het Anne Frankhuis. De Anne Frankstichting vond dat de boom voor de veiligheid gekapt moest worden wegens ouderdom, onmiddellijk verrezen actiecomités en stichtingen tot behoud van De Boom, blikken vol boomprofessoren werden opengetrokken, die elkaar allemaal tegenspraken, enfin, het onderwerp was TE beladen om zakelijk af te handelen: een Constructie hield de boom overeind. Het mocht wat kosten, maar de boom bleef staan.
Tot de rukwind vandaag het pleit beslechtte: de boom woei om, geen slachtoffers, beetje opluchting hier en daar, maar ja, dit was overmacht. Discussie gesloten, een kind/loot van de oude boom is al lekker aan het groeien, planten maar. Ware het niet dat er nog altijd dwazen zijn die het niet pikken, die zich niet neerleggen bij het verscheiden van de overduidelijk verrotte boom en uiteraard de Stichting tot Behoud van De Boom niet opheffen. Professor Heertje, een leuke verstandige man, gaf overigens luchtig te kennen dat dit natuurlijk het eind van de stichting is, wat hem betreft. 

Op Marktplaats staan al advertenties (met de onvermijdelijke spelfouten) voor takken, stukken schors, foto's ("als u 10 euro betaald krijgt u de foto gemaild") en andere dwazernijen. Misschien kan Derek Ogilvy aan Anne vragen wat zij hier allemaal van vindt.

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • S. Prozac, di 31 augustus 2010 15:26 Reageer op S.

    S.

    Wat een gezeur om wat oorlogssentiment.....Move on people!

  • harry harrysen, wo 25 augustus 2010 16:20 Reageer op harry

    harry

    Je krijgt 140 euro boete wanneer je niet handsfree belt in de auto, maar het is gewoon toegestaan om Anne Frank takken, schors en weet ik veel wat nog meer te verkopen. Schande, wat een ongevoelige kloothommel ben je dan. Boete voor dit soort lui of oppakken. Laat maar nachtje brommen. Die boom behoort toch tot een tuin, is dus van iemand, dus pak die ongevoelige idioten op diefstal of zo...

  • Jan B, wo 25 augustus 2010 13:26 Reageer op Jan

    Jan

    Het stutten van deze boom is, zoals nu duidelijk is geworden, een uiterst risicovolle actie geweest. Voor hetzelfde geld was de boom dwars door het achterhuis gegaan. Heel jammer van zo'n monumentale boom, vooral door de (tragische) geschiedenis erachter, maar hij was volledig rot. Kappen was verstandiger geweest. Wat betreft het planten van een loot op dezelfde plaats: je kunt je afvragen of dat zin heeft. Er is landelijk sprake van een hardnekkige ziekte onder paardenkastanjes die steeds meer bomen aantast. Het is niet uitgesloten dat de boom achter het Anne Frank huis ook door deze ziekte was aangetast, het terrein wemelt dan waarschijnlijk van de ziektekiemen die zich ook op nieuwe aanplant zullen storten. Voorts is de paardenkastanje vatbaar voor verwelkingsziekte, veroorzaakt door een schimmel. Ook in dat geval kan geen nieuwe aanplant plaatsvinden omdat de schimmel zich nog in de grond ophoudt.

  • rene adriaans, wo 25 augustus 2010 10:09 Reageer op rene

    rene

    Hallo,

    Een boom is een levend wezen en dat roept natuurlijk meer sentimenten op dan een huis of een kanon en ik vind het daarom niet vreemd dat er zoveel ophef over werd en wordt gemaakt.
    Nu de meeste overlevenden van WO II inmiddels door ouderdom overleden zijn symboliseert die boom een nog levende herinnering aan een afschuwelijke tijd uit het verleden. Dat is nu dus voorbij, de boom is geknakt en wordt begraven. Hopelijk kan die mooie tak die zo smakeloos aangeboden wordt op internet een plaats krijgen in het Anne Frankhuis en als het nog zou kunnen zou er van de pulp die overblijft een boek kunnen worden gemaakt. Er zijn nog steeds vaklieden die de oude technieken beheersen om dat te realiseren. Een boek over de boom die beschreven wordt in een boek dat gemaakt is van een boom. Sentimenteel? Nee, te duur natuurlijk.

    Groet, René

  • Eric Jan Taapken, di 24 augustus 2010 19:32 Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik vind het raar dat die boom zo belangrijk is, heb er helemaal niks mee want het gaat er om dat een groot gedeelte van de Joodse Gemeenschap praktisch zonder problemen zijn afgevoerd en vermoord zonder dat de meeste Nederlanders er een nachtje wakker van hebben gelegen en van die boom wel, ik kots van het feit dat men die boom nu ineens zo belangrijk vind, diepe schaamte past de Nederlanders en over de februaristaking praat ik niet, deze mensen hebben het wel gedaan voor hun Joodse medemensen maar de grote meerderheid was nergens te bekennen,pff een boom, het gaat langs mij heen en ben echt boos om ons verleden m.b.t. de Joodse Nederlanders, zogenaamd tolerant, ze waren gewoon onverschillig en het interesseerde alles geen ...!

  • Hugo Gündel, do 26 augustus 2010 01:43 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Hugo

    Hugo

    U bent wel erg hard in uw oordeel. De nasleep van die nare tijd heb ik bewust meegemaakt en ik ben tot het inzicht gekomen dat de bevolking van Nederland tijdens de oorlogsjaren feitelijk gegijzeld is geweest. Het is niet fair om dan te zeggen dat iedereen onverschillig en ongeintereseerd was en medeverantwoordelijk zou zijn voor het vermoorden van zoveel Nederlandse Joden. Als het over de schuldvraag gaat moet u toch bij de oostelijke buren zijn. Eigenlijk moest .... want de verantwoordelijken zijn er op een enkeling na ook niet meer.

  • Eric Jan Taapken, do 26 augustus 2010 20:53 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik vind het ook moeilijk maar kan toch ook niet om het oordeel heen van een boek over de geschiedenis van een bekende Joodse Nederlander, Presser of zoiets, heb het lang geleden gelezen maar de conclusie is veel harder dan die van mij, een boom kan deze schande niet weg nemen, heb wel respect voor een koning die zei tegen de Duitsers als onze Joden een ster moeten dragen dan dragen wij er allemaal heen, dat is leiderschap en iemand met principes en daar heb je respect voor, ik ken iemand die nu in het Heilige Land woont en verloor al zijn familie en zijn mening is natuurlijk nog ietsje harder dan de mijne!

  • Leo J Bouwman, di 24 augustus 2010 14:57 Reageer op Leo J

    Leo J

    Max Pam stelde de vraag: Als Anne Frank nu geschreven had in haar dagboek over een kat, wat dan?
    Aan de andere kant: net in een week waarin Verhagen en Rutte gemene zaak maken met iemand die miljoenen moslimburgers als ongewenst beschouwt bezwijkt de boom naast het huis waar Anne Frank die ook ongewenst was. Dat kan geen toeval meer zijn.

  • Henk-Jan Mielke, di 24 augustus 2010 18:10 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Die boom werd al tijden kunstmatig overeind gehouden (net als de PvdA?) dat ie nu eindelijk ten gronde is gegaan kan geen toeval zijn natuurlijk...

  • Zjen Zen, di 24 augustus 2010 13:11 Reageer op Zjen

    Zjen

    De kastanjeboom als symbool van vervolging en doden van mensen met een ander geloof of overtuiging en als symbool van hoop en schoonheid in bange dagen is het een teken aan de wand.

    Ik legde dat verband meteen toen ik het bericht hoorde.
    Als metafoor voor deze periode in Nederland is het een hele sterke metafoor.

    Evengoed, de boom was op. En nu wordt ie in kleine stukjes gezaagd en opgestookt.Prima toch?

  • kees madura, di 24 augustus 2010 12:20 Reageer op kees

    kees

    op Hanneke haar eigen website is het al een kastanjeboom geworden. waarvan acte.

  • YggY ..., di 24 augustus 2010 09:42 Reageer op YggY

    YggY

    Ach, er zullen best wel enkele mensen druk zijn geweest met die boom een klein beetje te helpen om, om te vallen.

    Te koop een stukje boom? Simpelheid te koop ?

  • Jager Verzamelaar, di 24 augustus 2010 08:48 Reageer op Jager

    Jager

    Het is trouwens een kastanjeboom, geen eik.

    En mensen willen altijd stukjes 'historie' kopen, zoals stukjes berlijnse muur etc.

    Niet echt respectvol maar wat doe je er aan. Het is al zou oud als de splinters van het kruis van Christus zo niet ouder .

  • Hjalmar Hoort, di 24 augustus 2010 09:24 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Inderdaad al zo oud als de weg naar Rome. Wat is dan ook het punt van deze opinie van mevrouw Groenteman? Aantonen dat het Nederland van nu 'slechter' is dan het Nederland waar zij in opgroeide, waarin ze dus weinig succesvol is?

  • Henk Jansen, di 24 augustus 2010 03:43 Reageer op Henk

    Henk

    Sommige mensen willen dus verdienen aan Anne Frank....

  • Frederik de 8e, di 24 augustus 2010 08:39 in reactie op Henk Jansen Reageer op Frederik

    Frederik

    welcome to the wonderfull world of capitalism

  • YggY ..., di 24 augustus 2010 09:54 in reactie op Henk Jansen Reageer op YggY

    YggY

    Ja, of dacht je dat die boom in zijn eentje, uit zichzelf is omgevallen.

  • Frederik de 8e, di 24 augustus 2010 10:10 in reactie op YggY ... Reageer op Frederik

    Frederik

    heb je al een aluhoedje klaar liggen? kom op man... wat zijn dit voor complotgedachtes

  • YggY ..., di 24 augustus 2010 10:26 in reactie op Frederik de 8e Reageer op YggY

    YggY

    Wat denkt u dat er met die plek gebeurd waar die boom stond ?

    Zal er een plaquette geplaatst worden met "hier stond de boom zoals Anne Frank in haar dagboek beschreef".

    Of gaat er iets anders gebeuren met deze open plek ?

  • Jager Verzamelaar, di 24 augustus 2010 10:30 in reactie op YggY ... Reageer op Jager

    Jager

    ik reken er op dat er een stekje komt te staan

    daar zorgt die stichting wel voor ; lijkt me ook logisch voor de toeristenindustrie

    hoe wrang ook het achterhuis is een internationale toeristische trekpleister.

    dat hoeven we helemaal niet erg te vinden net als de symboolhandel in stukjes boom. de mens is nu eenmaal een beetje raar

  • YggY ..., di 24 augustus 2010 10:32 in reactie op YggY ... Reageer op YggY

    YggY

    gebeurt !!

  • Mat Salleh, di 24 augustus 2010 12:51 in reactie op YggY ... Reageer op Mat

    Mat

    = Of gaat er iets anders gebeuren met deze open plek ? =

    Ik denk dat er een Moskee, sorry islamitisch centrum, komt.

  • Mat Salleh, di 24 augustus 2010 12:52 in reactie op YggY ... Reageer op Mat

    Mat

    = Ik denk dat Anne Frank commercieel geëxploiteerd gaat worden. =

    Dat gebeurt al jaren.

  • Frederik de 8e, di 24 augustus 2010 15:59 in reactie op YggY ... Reageer op Frederik

    Frederik

    Voor zover ik weet is dat in beheer van anne frank stichting, dus waar maak je je druk om? of werken daar nu ineens ook al pvv-ers ?

  • Henk-Jan Mielke, di 24 augustus 2010 10:59 in reactie op YggY ... Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dus u denkt dat mensen bewust die boom omgelazerd hebben om een takje op marktplaats te kunnen verkopen?

    Volgens mij was het gewoon een rotte oude boom die al jaren geleden tegen de vlakte zou zijn gegaan, ware het niet dat er een aantal bomenknuffelaars waren die de boom tegen iedere kosten overeind wilden houden alsof het een comapatient betrof.

  • YggY ..., di 24 augustus 2010 11:21 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op YggY

    YggY

    Nee, dat denk ik niet, ik denk dat er op de plek waar de boom stond binnenkort een commercieel Anne Frank Centrum wordt gebouwd.

    Ik denk dat Anne Frank commercieel geëxploiteerd gaat worden.

  • Henk-Jan Mielke, di 24 augustus 2010 13:19 in reactie op YggY ... Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat gebeurt toch al jaren?

  • Hjalmar Hoort, di 24 augustus 2010 15:28 in reactie op YggY ... Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ik denk dat de boom op prive eigendom staat, dus de eigenaar zal vast een paar ton extra verhuispremie krijgen voor een Anne Frank centrum.

    OH nee, er is allang een Anne Frank museum....

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven