Bio Bekijk alles van Hanneke Groenteman Word fan

Hanneke Groenteman

Hanneke Groenteman TV presentator

14 december 2009 Reageer (20) 1361 x bekeken Media RSS

Strijdzusters?

In de Volkskrant van vandaag vraagt de door mij zeer gewaardeerde tv-recensent Jean-Pierre Geelen zich in een tussenzinnetje af waarom 'de dames van Vrouw & Paard hun strijdzuster (Patricia Paay, hg) in de kou lieten staan'.

Goede vraag, die wij natuurlijk van tevoren ook tegen het licht hadden gehouden. Sommigen van ons vonden het een 'leuk' onderwerp (we zijn vaak al zwaar en politiek-correct bezig), ik was tegen. Ik niet alleen, het onderwerp haalde de uitzending niet.

Laat ik voor mezelf spreken: ik vond het een volkomen onbeduidende zaak, die ik geen discussie waard vond. Patricia Paay heeft op 60-jarige leeftijd geposeerd voor de Playboy. Moet zij weten, uiteraard. Of er nou een nietje door een 13-jarige of een 80-jarige Playmate geslagen wordt, het is mij gelijk. Ja maar, was de tegenwerping: iedereen valt erover dat een 'oudere' vrouw nog bloot poseert. Discriminatie van de oudere vrouw! Ik had eigenlijk in mijn wijde omgeving niemand die er ook maar één gedachte aan wijdde, voor Theo Maasen erover uitgleed. En toen ging het meer over Theo dan over Patricia. Ik vond het Paay-sop de kool niet waard. Haar liefdeleven, haar wraak, haar financiële situatie (sterk verbeterd door Playboy) en haar hypocrisie ('aan mijn lichaam is NIETS gedaan') interesseren mij niet. Ik gun haar alles waardoor ze zonder iemand schade te berokkenen overeind blijft.

Maar wil ik me opwerpen als haar 'strijdzuster', zoals Geelen schrijft? Nou nee. Wat bindt ons? Dat we vrouwen zijn? Is niet genoeg. Haar strijd is de mijne niet en niet die van heel veel andere 'zusters'. Haar 'strijd' reikt niet verder dan haar eigen universum en heeft volgens mij niets met de emancipatie van de oudere vrouw te maken (waarvoor ik me ook niet per se opwerp trouwens). Misschien had ze, als ze met rimpels en lege tieten en slappe billen in de Playboy had gepronkt, een kansje gemaakt als onderwerp in Vrouw & Paard.

She couldn't care less, denk ik maar zo.

Laatste Reacties (20) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Petra Steenstra, vr 25 december 2009 02:17 Reageer op Petra

    Petra

    Hanneke is Theo. Ik heb Vrouw en Paard nog niet gezien, vreemde titel ook eigenlijk, maar begrijp ik goed dat het oma's zijn die het nieuws kritisch volgen? Ik zag wel de uitzending met Theo Maassen, tenenkrommend. Hanneke is het roerend eens met Theo: een oma moet niet bloot. Need I say more? HG zal het de komende jaren nog lastig krijgen als ze uiterlijk verval van de vrouw zo verfoeit.

  • babs haanstra, di 15 december 2009 08:30 Reageer op babs

    babs

    1. Weinig op verhaal aan te merken.
    2. Heel soms, Hanneke, bespreken jullie ook wel eens een 'onbenullig' item.
    3.Heel soms zit er ook wel eens iemand aan tafel die minder 'politiek correct' optreedt.
    4. Verder, niet meer over praten. Zijn wel belangrijker dingen te bespreken dan de leeftijd van een dame op een voorplaat, waar sommigen trouwens nooit over uitgepraat zullen raken, aan de borreltafel...

  • Rob Geurtsen, di 15 december 2009 00:01 Reageer op Rob

    Rob

    Groenteman, je bent een kanjer.

    Ik weet, het klinkt alsof ik een man aanspreek. Een beter alternatief wist ik niet.

  • Dennis Mollis, di 15 december 2009 21:09 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Dennis

    Dennis

    Benieuwd of je nog zo over denkt als je haar reactie op het Berlusconi incident leest.

  • Dennis Mollis, ma 14 december 2009 22:48 Reageer op Dennis

    Dennis

    Wat ik zo jammer vind is dat het nu lijkt alsof de dames van het tv prgramma hier geen mening over hebben en als ze die al hebben dan houden ze die voor zich. Ik zie die vrouwen van alles bespreken en dit item dat de gemoederen toch bezig heeft gehouden werd gemeden met een slap excuus als reden achteraf.

  • uitgeschreven uitgeschreven, ma 14 december 2009 21:03 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Tja, ik heb volgens mij een redelijk geëmancipeerd leven geleefd. Ik voedde als huisman onze kinderen en later pleegkinderen op terwijl mijn vrouw alle vrijheid had om te werken, heb al als kind op de middelbare school gestreden voor absolute gelijkheid van man en vrouw (een eerste werkstuk ging over de absurditeit dat vrouwen geen toegang hadden tot Engelse "clubs", een thema dat in de jaren '60 actueel was, en ik run nu als vrijwilliger een tehuis voor zwakbegaafde ex-tehuis meiden in Roemenië die door de staat zomaar op straat gezet worden.

    Toch moet ik steeds zien dat waar ik voor gelijkheid streed, vrouwen dat beantwoordden door van hen uit ongelijkheid na te streven. Het begon met vrouwen cafés (wat me niet zo stoorde, ik ben geen caféganger) maar toen ik tijdens mijn rechtenstudie een boek in de etalage van een vrouwenboekhandel niet mocht kopen omdat ik man was werd het al bijtender.

    Als je nu vrouwen ziet die zich in enigerlei idealistische wijze met de medemens bezighoudt dan zie je vaker dan niet dat het altijd om een andere vrouw, een vrouwenproject, iets voor "meiden" (het woord meisje schijnt verboden te zijn) enzovoorts bezighoudt. Dat seksisme door vrouwen is gewoon algemeen aanvaard en wordt de normaalste zaak van de wereld gevonden.

    Een man zou het niet in zijn hoofd halen om te zeggen dat hij zich uitsluitend met mannenliteratuur of een project voor uitsluitend mannen werpt. Dat is politiek niet-correct.

    Toen ik na het opvoeden van onze kinderen weer wilde gaan werken, kreeg ik overal de reactie: "ach meneer, wat jammer dat U geen vrouw bent, want als U dat wel was geweest dan had U de baan zó gehad. Dat in het kader van vrouwen die terugkeren in de samenleving, een overheidsbeleid dat de voorrang geeft aan vrouwen die eerst thuis hun kinderen hebben opgevoed en nu weer de arbeidswereld in willen." Het feit dat ik kon aantonen dat ik heel geëmancipeerd precies datzelfde had gedaan als zo'n huisvrouw; thuisgebleven en als full-time huisman onze kinderen opgevoed, dat telde niet mee. Je moest per se vrouw zijn om in de werkende samenleving weer te worden opgenomen.

    Daar kwam ook nog bij dat ik in de laatste jaren van ons pleegouderschap zelfs raar werd aangekeken als ik met een van onze pleegkinderen op straat liep. Een keer werd ik zelfs aangehouden door een groepje dat uit een café naar buiten vloog met de woorden "Wat moet je met dat kind?" Ons pleegdochtertje licht huilend naast me liep. We liepen naar huis van de fysiotherapeut, en de behandeling was nogal pijnlijk geweest. Dat en vergelijkbare ervaringen deden me besluiten om niet langer huisman voor nog meer pleegkinderen te willen zijn.

    Nee, als man geboren zijn in een zo agressief gefeminiseerde tijd is niet echt leuk meer. Je kunt zelf nog zulke goede bedoelingen hebben, maar kennelijk blijft het toch een strijd om wie de sterkste is. Echte eerlijke gelijkheid blijken ook vrouwen niet echt te willen.

  • Jolly Roger, ma 14 december 2009 20:25 Reageer op Jolly

    Jolly

    13-Jarige? Toe zeg...

  • Just Lurking, ma 14 december 2009 20:59 in reactie op Jolly Roger Reageer op Just

    Just

    Inderdaad een beetje ongelukkig gekozen leeftijd... :(

  • ps kwelwater, ma 14 december 2009 22:42 in reactie op Jolly Roger Reageer op ps

    ps

    Het punt is denk ik, dat Hanneke niet opgewonden wordt van een 80 jarig lichaam en ook niet van een 13 jarig lichaam. Met naakt is namelijk niets mis. of iemand nou 13 of 80 is. Niet al het naakt is perse erotisch. naakt is ook gewoon fijn om te zijn.

    (nu laat ik het brede Darwinistisch kijken er maar een beetje buiten)

  • Just Lurking, di 15 december 2009 08:08 in reactie op ps kwelwater Reageer op Just

    Just

    Nee, natuurlijk, @PS, helemaal mee eens, naakt en 13 op zich geen probleem, maar uitgerekend in relatie tot de Playboy wat ongelukkig gekozen.

  • ps kwelwater, di 15 december 2009 17:45 in reactie op Just Lurking Reageer op ps

    ps

    toch toen ik 13 was, was ik wel blij met de playboy geloof ik. (weet niet zeker of ik er toen een had) ik was al blij met een vergeelde foto van Adele bloemendaal. (freek de jonge)....Eigenlijk ben je als jonge puper jongen een beetje een gerontofiel...als meisje weet ik niet, want ik ben nooit een puber meisje geweest (denk ik).

  • Jolly Roger, di 15 december 2009 10:59 in reactie op ps kwelwater Reageer op Jolly

    Jolly

    Naakt zijn met een nietje er doorheen? Wat je zegt snijdt geen hout. Sommige mensen worden voor het bekijken van minderjarig naakt opgepakt. Die leeftijd is dus zeker ongelukkig gekozen. Dat kan je vast wel inzien. Ik snap het het punt dat HG wil maken, maar om dat te illustreren aan de hand van zo'n vergelijking... tja, vreemd dat dat langs de redactionele burelen van JOOP komt. Of misschien hebben die er niet naar gekeken. Het kan ook nog dat ze dat geen probleem vinden. Dan is mijn Opinie (één van de O's in JOOP) dat ik dat raar zou vinden.

  • ps kwelwater, di 15 december 2009 17:54 in reactie op Jolly Roger Reageer op ps

    ps

    Nee wat ik zeg snijdt ook geen hout, ik gebruik argumenten om te verklaren wat het motief kan zijn van Hanneke G.

    Wat ook geen houd snijdt, is het feit dat je verwacht dat als iemand zo iets zegt dat het niet door de beugel kan bij Joop.. Eigenlijk zouden juist dit soort stukken meer geschreven moeten worden. Om te prikkelen maar ook puur om nou eens opnieuw te kijken naar wat werkelijkheid is.

    Het roept weerstand op bij mij, als mensen zo apathisch reageren (niet iedereen hoor) over seksualiteit en 13 jaar. Zolang iets puur is, (dus niet besmet met perversie zoals macht en mishandeling, (in dit geval)) zou je kunnen afvragen. of 13 jaar niet een mooie onder grens is. als 13 jarige jongen wordt je een man. Geen ondergrens voor volwassenen om sex te hebben met kinderen, maar puur als rijp is rijp. voor puber op puber zeg maar....is dit glad ijs...ik weet het niet. Ik weet wel dat apathisch reageren altijd leid tot onbegrip.

  • Just Lurking, ma 14 december 2009 18:47 Reageer op Just

    Just

    [...] Nee, de kinderloze vrouw mag meebetalen aan de creche, aan de belastingvoordelen voor het ouderschap, mag alle steekjes die de zwangere en zogende laat vallen fijn oppikken en wordt nog gepasseerd voor promotie ook omdat we nu eenmaal niet anti-moeder mogen zijn op de werkplaats. [...]

    Met alle respect, maar wat klinkt dit gefrustreerd, en bovendien onjuist (zie link)! Moeten we dan allemaal maar kinderloos blijven? Wie verzorgen de oudere mens dan later, om maar een voorbeeld te noemen?

    Voor uw informatie, op deze site:

    "Collega's met kinderen zijn betere werknemers": Werkende ouders zijn collegialer en minder gevoelig voor stress dan hun kinderloze collega's, concludeert sociologe Lieke ten Brummelhuis in onderzoek waar ze deze week op promoveert.

    http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/ouders_met_kinderen_zijn_betere_werknemers/

    Ik bedoel maar... Maar deze werkende moeder - die zich inderdaad zelden of nooit ziek heeft gemeld - zult u niet zuur horen beweren dat ze moet meebetalen aan het veelvuldig ziekteverzuim van de kinderloze mens. Ze moet namelijk aan zoveel dingen meebetalen als belastingbetaler, ook aan dingen waar ze niet direct achterstaat, maar doet dat zonder morren omdat ze haar land in verhouding tot andere gewoon een fijne plek vindt om te leven.

  • Just Lurking, ma 14 december 2009 17:58 Reageer op Just

    Just

    Wat een onzin om je te moeten verantwoorden voor of verdedigen tegen het niet behandelen van een, weliswaar actueel, maar niet bijster interessant onderwerp.

    Overigens vind ik het typisch mannelijk om het over 'strijdzusters' te hebben. Wat nu strijd? Welke strijd?

    Ik ken de context niet en misschien heb ik het volstrekt bij het verkeerde eind - ik lees de Volkskrant niet - maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de recensent zich wat meewarig en spottend opstelt ten aanzien van vrouwen en vrouwenemancipatie.

  • Fatima Bloodhooft, ma 14 december 2009 17:53 Reageer op Fatima

    Fatima

    Mooi onderkoeld en afgemeten geschreven. Als ik vanaf nu niets meer over Paay hoor en zie, zal ik niets missen.

  • Jane Doe, ma 14 december 2009 17:22 Reageer op Jane

    Jane

    Strijdzusters? Vrouwelijke solidariteit? Dat is net zoiets als het glazen plafond. Door vrouwen voor vrouwen bedacht. Het bestaat niet.
    .
    De emancipatiebeweging kent geen zusters. Het is een politieke lobby met een winkelwagen vol agenda's. Het is wrang dat de beweging die begon met baas in eigen buik haar eigen kindertjes inderdaad vermoordt. De laatste emancipatietsunami heeft de positie van de vrouw voor het gemak maar gelijk geschakeld met de positie van de moeder en daarmee alle bewust of ongewild kinderloze vrouwen het nakijken gegeven. Ineens is er geen strijd meer om de benadeelde positie van die vrouwen wat op te leuken. Nee, de kinderloze vrouw mag meebetalen aan de creche, aan de belastingvoordelen voor het ouderschap, mag alle steekjes die de zwangere en zogende laat vallen fijn oppikken en wordt nog gepasseerd voor promotie ook omdat we nu eenmaal niet anti-moeder mogen zijn op de werkplaats.
    .
    De emancipatiemiepen weten het intellectueel allemaal leuk te verwoorden maar de praktijk van alle dag is een andere: sommige vrouwen zijn meer gelijk dan andere en daar helpt de emancipatiebeweging heel erg hard aan mee.
    .
    Patricia Paay heeft geen strijdzusters nodig. Die klimt op haar 100ste nog in de paal. Wat je ook van haar lichamelijke of geestelijke striptease vindt, ze doet het met passie en dat is altijd mooi. Theo Maassen kan wel een paar strijdzusters gebruiken. De kampioen schofferen blijkt een nuffig klein meisje te zijn.

  • Dennis Mollis, ma 14 december 2009 17:10 Reageer op Dennis

    Dennis

    Wat mij betreft geen afdoende reden om dit item niet te bespreken in het programma. Ik kan wel wat bedenken maar ik ben benieuwd naar de werkelijke reden Hanneke. Voor de draad ermee

  • Zjen Zen, ma 14 december 2009 16:53 Reageer op Zjen

    Zjen

    Uit mijn hart gegrepen Hanneke.

    Misschien had ze, als ze met rimpels en lege tieten en slappe billen in de Playboy had gepronkt, een kansje gemaakt als onderwerp in Vrouw & Paard.

  • Hugo Gündel, ma 14 december 2009 16:49 Reageer op Hugo

    Hugo

    Heel veel feitenkennis voor iemand die in een omgeving leeft waar niemand maar dan ook helemaal niemand aandacht besteedt aan vrouwe Paay. Nu ja ..... de zingende vamp op leeftijd past misschien niet niet helemaal in het eigen universum waar H. groenteman haar heroische strijd levert.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven