za 26 mei 2012
Bio Bekijk alles van Brenda Stoter Word fan Abonnement
22 januari 2012 Reageer (45) 1453 x bekeken Leven
Straattaal en ABN, een tantoe spange combi
Nee mensen, het is geen buitenlandse taal
"Kill, check die chimeid. Wajoo… Tantoe spang!" roept een jongen met een kaalgeschoren hoofd en twee gouden tanden. Zijn vriend -met pet, twee diamanten oorbellen en een flinke bos dreads- is blijkbaar niet onder de indruk. "Nooo, ik hou niet van tatta’s kill. Doe mij maar een Mocro of een Su. Hun asser is omin biggie." De eerste jongen, die me flowde, kijkt me na tot aan het einde van de straat. Ik fake een aanval van Oost-Indisch doof zijn.
Sommige mensen zullen nu hun wenkbrauwen optrekken, zich afvragen of het over mij ging en denken dat ik beledigd was. Weer anderen zullen hard lachen, zich erin herkennen en doorgaan met lezen. Anderen zullen na het lezen van de eerste zin afgehaakt zijn omdat ze denken dat het in een andere taal geschreven is. Voor eenieder die om een bepaalde reden bleef lezen, heb ik een boodschap. Deze tekst gaat over straattaal. De taal die jongeren met verschillende culturele en sociale achtergronden in het dagelijks leven en op school met elkaar spreken.
De jongen met de kale kop gaf me een compliment. Hij zei dat ik er goed uitzag. Zijn vriend was het hier niet mee eens. Nederlanders vindt hij niet aantrekkelijk. Voor hem liever een Marokkaanse of een Surinaamse met een grote kont. Voor zover de vertaling naar het Algemeen Beschaafd Nederlands, kortweg ABN. Velen zullen denken dat ze in het Basmadineens spraken, of zoiets. Nee mensen, het is geen buitenlandse taal. Het is een verbastering van verschillende talen, vermengd met het Nederlandsch. De Rotterdamse straattaal. Want laten we eerlijk wezen, de straattaal bestaat niet.
Wanneer de straattaal er bij mij ingeslopen is, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik op jonge leeftijd een aardig woordje Turks sprak, mede door mijn klasgenootjes. In de loop der jaren is het Turks verdwenen en heeft het plaatsgemaakt voor straattaal. Al die jaren Rotterdam Zuid hebben ervoor gezorgd dat ik geïntegreerd ben ik de straattaalcultuur. Onbewust, want ik heb er geen cursus voor gevolgd. Ik heb er zelfs niet eens mijn best voor gedaan.
Dat ik een extra taal sprak, had ik eerst niet door. Pas toen ik de straattaal toelatingstest voor de Post Academische Dagblad Opleiding Journalistiek moest maken, merkte ik het. Het is de enige test waar ik ooit glansrijk voor geslaagd ben. Ik had nul fout, cum laude. Dat ik eerder bij wijze van spreken bijna iedere andere taaltest (zoals Duits) verkloot had, maakte me niet uit. Ik had iets wat die andere kandidaten niet hadden. Ik sprak straattaal.
Straattaal is een manier van jongeren om met elkaar te communiceren. Sommigen zien het als een geheime taal, maar anderen spreken het zonder dat ze het doorhebben. Zoals ik dus. Ik loop niet de hele dag te brullen dat ik naar mijn osso moet omdat mijn kapsel kaka zit en dat ik geen doekoe heb om mijn wierie te doen. Ik gooi er af en toe een woord uit wanneer ik met vrienden ben. En dan geen compleet onverstaanbare woorden, maar eerder modewoorden zoals chillen, lau of flex. Laatst floepte ik er tijdens een interview het woord fokop uit. Per ongeluk hoor, want dat zou ik normaal nooit doen. Maar omdat het een gesprek met jongeren was, en ik me op mijn gemak voelde, had ik het niet door. Ik ben tenslotte ook nog jong.
Natuurlijk zijn er critici die deze verbastering van taal een doorn in het oog vinden. Critici die bang zijn dat het Algemeen Beschaafd Nederlands eraan gaat. Critici die zich druk maken over het feit dat leraren hun leerlingen niet meer verstaan. Ik snap dat best. Als je de Nederlandse vertaling van het woord chadding (=grappig) niet meer kunt spellen, heb je een probleem. Dan raad ik je persoonlijk het boek ‘Nederlands voor dummies’ aan. Sterker nog, ik koop het voor je! Maar tot die tijd heb ik er weinig problemen mee. En als die jochies mij een tantoe spange tatta vinden, dan zeg ik voortaan netjes dankjewel, mits ze niet over assers (=billen) beginnen. In het Nederlands, want je kunt natuurlijk ook te ver gaan. Je weet zelluf, mattie.
Volg Brenda op Twitter, lees haar blog
Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Nihilist #1375, ma 23 januari 2012 19:40 Reageer op Nihilist
Wilders is in ieder geval vóór straattaal:
http://www.youtube.com/watch?v=FYjs4bhCLtU -
Thayli - Rah, ma 23 januari 2012 15:14 Reageer op Thayli
Het is taalverloedering: dat is algemeen bekend. Het is voor allochtone jongeren makkelijker om leenwoorden uit hun moedertaal door elkaar te husselen en van de grammatica een potje te maken. Dat is ze niet kwalijk te nemen, maar het doet hun kansen om een goede baan te krijgen natuurlijk geen goed. Brenda Stoter geeft dat ook toe door te stellen dat je een probleem hebt als je geen normaal Nederlands praat. Ook de chille vriendinnen van haar zullen fatsoenlijk Nederlands moeten spreken als ze een goede baan willen krijgen. Het fenomeen straattaal is dan ook zeker geen verrijking van de taal te noemen.
-
Wouter Boersen, ma 23 januari 2012 13:29 Reageer op Wouter
Noem me intolerant, maar ik vind die hele straatcultuur niet bepaald een verrijking.
Zeer dom ook dat de overheid erin meegaat, en zelfs de politie in spotjes rappers gebruikte om mensen te werven.
Straatcultuur vind ik eerder armoedig,het promoot vooral primitief macho-gedrag,criminaliteit, intolerantie( tegen bv politie, vrouwen, homo's) en plat materialisme.
Hoe zou het toch komen dat de leefbaarheid in bepaalde wijken zo hard achteruit gaat? -
Nieuw!: Veldman, di 24 januari 2012 00:57 in reactie op Wouter Boersen Reageer op Nieuw!:
Men oogst wat men zaait .
Maar je koppeling is boeiend.
Waarom hebben die mensen behoefte aan een sociolect?
@brenda - weet jij dat? -
Piet Monster, di 24 januari 2012 13:50 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet
dialecten vormen zich vanzelf, als middel om je groep te onderscheiden van de ander. Bij een groep van ongeveer 500.000 mensen gaan zich nieuwe dialecten ontwikkelen, zoals bijv. een zuid londenaar een ander accent en slang heeft dan iemand uit noord londen.
-
Klaas Blondeman, ma 23 januari 2012 12:25 Reageer op Klaas
Het verkrachten van de taal speelt inderdaad net zo goed bij de marketing afdelingen van AH etc :
Vroeger : paprika chips
Nu :Lays sensations moments
Vroeger : Thee
Nu : Lentekriebel melange
Vroeger : 1 literpak ijs
Nu : Peren droom ijs
Vroeger : Nieuwe smaak!
Nu : Met een verrassende twist van de mildzoete smaaksensatie van..... -
Frank Lenssen, ma 23 januari 2012 16:03 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Frank
Heel grappig, Klaas. Dat heb je goed opgemerkt. Jouw voorbeelden illustreren een maatschappelijk fenomeen dat niet beperkt blijft tot de AH-tekstschrijvers (of die van fabrikanten).
De moderne consument heeft de grootste moeite met 'gewoon'. Hij/zij wil zich onderscheiden, maar heeft helaas, in zijn drang tot distinctie, in het geheel niet in de gaten dat alle andere kopers dat ook willen. Wat uiteindelijk dus niets oplevert, behalve een leger portemonnee (of moet ik zeggen: 'billfold'?).
Kijk: vroeger dronk je een bakje koffie. Maar nu is dat niet meer toereikend. Je wil een kopje met passie, met gevoel, en daarom koop je eerst een Senseo-gedrocht, waarvan de koffie ten eerste belachelijk duur is, per kop, en die koffie is nauwelijks te onderscheiden van wat je vroeger dronk, op de tweede plaats. Tja... na een jaar of wat begeeft dat geval het alweer, en dan wordt het toch heus tijd voor een échte Italiaanse (of Zwitserse) espresso-computer. Dat is pas: échte beleving. Dat vroeger een gewoon kopje koffie ook heel lekker was, ben je al lang vergeten. Je kan nu eens lekker 'showen' naar die bijstandsburen toe, en als je in een goede bui bent, krijgen ze zowaar ook nog een kopje uit het espresso-ruimteschip.
Dit lijkt luchtig, maar is het eigenlijk niet. Mensen steken zich voor dit soort overbodige begeertes in de schulden.
Zo kan je qua chipsgebeuren kiezen tussen Euroshopper chips (zonder wartaal, 50 Eurocent voor een grote zak), en bizarre handgemaakte en in de afgewerkte olie van luxe cruiseschepen gebakken ketelchips, of Pringles, of nog duurdere yuppie-flauwekul. De reclametaal zet je uiteindelijk schaakmat, en de boodschappen zijn onmatig duur geworden.
Want de consument wil eigenlijk geen product, hij/zij wil gevoel, hartstocht, een stukje cosmopolitisch wereldgebeuren... álles, als het maar niet gewoon en saai is. Hij/zij smeekt eigenlijk om het leegplukken van zijn/haar portemonnee door aalgladde reclame-proleten. Als hij/zij maar zich uniek mag wanen.
In onze wereld worden saaiheid, voorspelbaarheid en verveling sterk ondergewaardeerd, is mijn conclusie.
(volgende keer: waarom iedereen een perfect seksleven wil, en ook: wat houdt dat fictieve begrip nu eigenlijk in?) -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 22:30 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Nieuw!:
[De moderne consument heeft de grootste moeite met 'gewoon']
Ik wil er een wedje op leggen dat de eerste fabrikant een produkt lanceerd met de term gewoon dat het een grote hit wordt .
Niet meer 'grootmoederskoekjes' maar 'gewone koekjes'
De consument smacht naar gewoon ; alleen reclamejongens vinden dat saai.
De consument gelooft namelijk niks meer. Die denken ; het zal wel.
Dus staat er 'gewoon' op dan denkt de consument. 'fijn, eerlijk, prettig'
Nu ik eerlijk toevallig noemde ; staat er ergens 'eerlijke vla' dan weet de consument middels de media dat daar geen bal van klopt over het algemeen.
Maar staat er 'gewone vla' dan claim je niks en biedt je eerlijkheid en vertrouwdheid. -
Al Bundy, ma 23 januari 2012 12:05 Reageer op Al
Dat jij je 'op je gemak' voelt bij straattaal hoeft toch niet te betekenen dat wij het maar moeten accepteren ??
Ik vind het maar overdreven stoerdoenerij, maar begrijp nu ook gelijk waarom de integratie maar niet wil slagen ... -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:37 in reactie op Al Bundy Reageer op Nieuw!:
Jij begrijpt wel meer niet .
Als er iets is dat integratie doet slagen is het wel dat jonge mensen met verschillende achtergronden spontaan hun eigen taal weten te ontwikkelen.
Het is een teken van eigenwaarde en creativiteit.
Die mensen komen er wel.
Niet voor niks dat taalkundigen het smullen vinden. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 11:10 Reageer op Nieuw!:
Welke critici?
het blad 'onze taal' heeft er vele artikels over geschreven taalkundigen zijn er mee in de weer geweest scripties over geschreven etc. etc.
geen sociolect zo beknuffeld als de Nederlandse straattaal .
En terecht het is een van de meest multiculturele /// talen die er bestaan -
Nihilist #1375, ma 23 januari 2012 12:54 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Nihilist
Inderdaad. Alle mislukte hangjongeren spreken het. Ongeacht afkomst.
-
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:23 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Nieuw!:
Definieer een geslaagde Hangjongere?
Grapjas.
straattaal klopt niet eens ; het is schoolpleintaal -
Thayli - Rah, ma 23 januari 2012 15:20 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Thayli
"En terecht het is een van de meest multiculturele /// talen die er bestaan "
Het is geen op zichzelf staande taal. Het is verloederd Nederlands. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 21:19 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Nieuw!:
Ach ja ....jij bent dan ook geen taalfreak.
Er zijn twee taalkundige termen voor
Creool en Pidgin
Pidgin is meer een verbastering van .
Een Pidgin krijg je wanneer mensen een nieuwe taal moeten spreken en dat niet goed doen waardoor met name de grammatica van de oude taal overgenomen wordt .
Een Pidgin ligt bijvoorbeeld aan de basis van tegenwoordig zeer respectabele talen als bijvoorbeeld het Afrikaans.
Dan heb je de Creool dat is een soort voortzetting van een Pidgin.
Mensen die onhandig een taal spreken (pidgin) krijgen namelijk kinderen .
Die maken spontaan grammaticale regels en maken het een eenheid.
Vanaf dat moment spreek je van een echte taal.
De grap is dat de Nederlandse straattaal geen pidgin is ; het heeft namelijk niets te maken met gebrek talenkennis.
Elke straattaalspreker weet dat doekoe geld is .
Een creool is het ook niet - het is geen taal die men spreekt in huis .
Wat is het dan wel?
Het is een sociolect .
Dat is een taalvorm die veel mensen beheersen .
Een sociolect is een taal van een groep binnen een samenleving .
Het half engels geleuter binnen bedrijven, instanties en universiteiten is een goed voorbeeld van een sociolect.
Maar straattaal is wel een heel bijzonder sociolect omdat het kenmerken vertoond van een Creoolse taal.
Deelnemers aan deze taal zoeken ook vaak naar nieuwe woorden.
Het is een creatieve geboorte van een taal die voor onze ogen plaatsvindt en daarbij in tegenstelling tot pidgins en creolen en sociolecten - het heeft niet een brontaal maar vele brontalen.
Toen ik er voor het eerst mee in aanraking kwam in de jaren '80 in Amsterdam noemde men het nog 'surinaams' terwijl het geen surinaams (sranan en dergelijke) was .
Het is een taal die woorden adopteerd - een taal die open staat voor het vreemde .
Dat is geen verloedering dat is pas rijkdom.
Verloedering is als je de TV aanzet een De wereld draait door gaat kijken.
lelijk neuzelig Nederlands .
Mensen die de R niet kunnen uitspreken en niet eens een Nederlands woord kennen voor het woord 'doel' (target, goal - you name it )
Overigens is Engels een ook een creool (is controversieel ; britten vinden meestal van niet) dat ontstond als pidgin tussen picardie-frans en middelsaksisch. vrij vertaald ; dat is wat je krijgt als je een groninger viswijf kruist met een franse boer
Verloedering is wanneer je taal terrein verliest zoals Nederlanders als wij steeds meer onzinnig engels gebruiken .
Daar is hier geen sprake van . -
Evert van Vliet, ma 23 januari 2012 11:03 Reageer op Evert
Niet goedgekeurd door de vaderlandsche vereniging van kakpraat.
Dat is exact hetzelfde als selectieve en collectief aangeleerde cultuur bevriezen en daar eeuwen lang in onderwijzen.
En dat terwijl de taal van de straat (voorheen de akker) de daadwerkelijke culturen opleuk(t)en.
De angst om iets niet te verstaan begrijp ik niet maar de angst om iets niet te begrijpen versta ik wel. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 11:42 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Nieuw!:
Het is pure rijkdom
-
Evert van Vliet, ma 23 januari 2012 12:38 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Evert
Geen reet aan te verdienen en dan wordt het rap als 'problematisch' te kakken gezet.
-
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:16 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Nieuw!:
Mensen die de luxe hebben dit te spreken kunnen in de toekomst als zakenman daar een groot voordeel mee hebben.
Ik weet dat een taal in het zakenleven een hele grote rol kan spelen .
Onderschat dat nooit .
Zoals ik al eerder zei : deze mensen komen er wel!
Getuige ook deze mevrouw die netjes ABN en straattaal spreken kan .
Ik als Groninger had die luxe niet
Wij gebruikten wel wat woordjes als Doekoe en Smah maar de rijkdom was bij ons beperkt . Wel hadden we unieke Groningse woorden er door heen zoals Coxen (burgertrutten/christelijke eikels - verwant aan cocksiaan http://www.encyclo.nl/begrip/Cocksiaan ) en echt unieke slangwoorden als 'veunig' (verwijfd)
Wat dat betreft ben ik wel jaloers op de mensen uit de randstad .
Taal is zo iets moois hoe meer verschillen hoe beter .
Als een taal uitsterft vind ik dat net zo erg dat als er een diersoort uitsterft .
De schoonheid van taal is zo bijzonder en zo menselijk . Ik luister liever naar een andere taal dan dat ik kijk naar een schilderij .
Taal leeft, taal weerspiegeld de essentie van de spreker .
ABN bestaat niet ; elke spreker is uniek en bijzonder .
En iemand die mooi praat is super sexy ook al is het het lelijkste mens op deze planeet . -
T. van Loon, ma 23 januari 2012 16:55 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op T.
een vriendin van me ontdekte dat een deel een rechtstreekse vertaling uit het frans is:
je te jure - ik zweer -
Gaius S. Tranquilles, ma 23 januari 2012 12:46 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Gaius S.
ABN is kakpraat? Dan weten we dat ook weer..
-
Evert van Vliet, ma 23 januari 2012 12:59 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Evert
Definieer 'beschaving' en oreer dan verder in z'n algemeenheid.
Diepgevroren kak, niets anders. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:20 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Nieuw!:
ABN is ooit bedacht door dichters en wetenschappers en later verkracht door de Nederlandse taalunie .
ABN bestaat niet en heeft nooit bestaan
Je hebt wat freaks die het proberen te spreken maar gelukkig is dat nooit een succes geworden in Nederland dat het meest taaltolerante land ter wereld is . In tegenstelling tot de meeste landen waar een soort comissie bestaat die bepaald of iets wel of niet tot de landstaal behoort .
In Nederland geldt dat de frequentie van het gebruik van een woord de maatstaf is voor opname in de dikke van Dale (in Frankrijk bijvoorbeeld is het criterium of het wel Frans genoeg is)
En daar moeten we trots op zijn! -
Gaius S. Tranquilles, ma 23 januari 2012 21:29 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Gaius S.
"In Nederland geldt dat de frequentie van het gebruik van een woord de maatstaf is voor opname in de dikke van Dale (in Frankrijk bijvoorbeeld is het criterium of het wel Frans genoeg is)
En daar moeten we trots op zijn!"
Ik zou werkelijk niet weten waarom we daar trots op zouden moeten zijn. Geef me daar eens een argument voor? In mijn optiek zet je juist de deur open voor taalverloedering door uit te gaan van de frequentie. Dan kun je wel meteen overstappen op een soort SMS-taaltje.
In een beperkt taalgebied, zoals het Nederlands is, dien je een beetje zorgvuldig met je 'moerstaal' om te gaan. Hoeveel taalveranderingen zijn er geweest in het Engels sinds de tweede wereldoorlog? Hoeveel in het Frans? En hoeveel in het Nederlands?
Trots zijn op de Nederlandse taal valt in dit land een beetje dood op de dorre aarde van het cultuurrelativisme. Het overvloedig gebruik van Engelse leenwoorden, voornamelijk in managementliteratuur zoals iemand hierboven al stelde, is daar een voorbeeld van. Blijkbaar komen Engelse leenwoorden professioneel/cool over, en Nederlandse hebben blijkbaar een spruitjeslucht.
Ook de erbarmelijke staat van het Nederlandse taalonderwijs is daar een voorbeeld van. In Frankrijk en/of in Engeland zou dat niet zo snel gebeuren. Blijkbaar hebben die landen het belang van de eigen taal beter door dan wij. Zo kan een Engelsman nog met gemak een Engels boek lezen van 100 jaar geleden, maar wij kunnen niet eens een boek uit 1940 meer aan.
De taal die je spreekt bepaalt grotendeels je identiteit, op meerdere niveaus. Een gemeenschappelijke taal is daardoor ook het cement in het bouwwerk van de maatschappij. En de grootte van je woordenschat is gerelateerd aan je denkvermogen: hoe meer woorden je kent, hoe genuanceerder je kunt denken over zaken. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 21:50 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Nieuw!:
Ik begrijp je nationalistische gevoelens omtrent het Nederlands en die deel ik voor een groot deel.
Maar besef dat 'taalverloedering' de basis is van elke landstaal.
Als je dat tegen zou gaan dan zouden we nu 12 naamvallen hebben .
Taal evolueert altijd . De rem op de evolutie is juist bepalen wat wel en niet correct is.
Zonder scholen en woordenboeken hadden we waarschijnlijk een veel praktischer Nederlands gesproken dan nu.
Daarom vind ik het iets om trots op te zijn dat wij in Nederland daar flexibel mee omgaan .
Je reactie is overigens te vergelijken met wat de mensen oorspronkelijk van het afrikaans vonden "negerhollands" en meer van dat soort frisse termen (niet te verwarren met de creool negerhollands van de maagdeneilanden) .
Nu zien we afrikaans als een respectabele literaire taal.
Zelfs met wat afgunst want hun grammatica is veel minder complex als die van ons.
En talen bewegen zich gek genoeg altijd van complex naar eenvoud .
Dat is een ijzeren wet .
(waarom talen ooit complex zijn geworden kan ik je ook een lezing over geven maar ik denk niet dat het je boeit) -
Ginger Ted, ma 23 januari 2012 10:51 Reageer op Ginger
Waarom zou ik mij druk maken of ik ze wel of niet versta? Kan alleen maar hun probleem zijn. Ze zullen naast het koeterwaals dat ze spreken ook voor anderen verstaanbaar Nederlands moeten kunnen spreken. Willen ze me iets duidelijk maken tenminste. Maar als mensen in mijn aanwezigheid iets tegen of over mij zeggen wat ik niet versta lopen ze sowieso een risico, en kunnen ze maar beter zorgen dat ik niet de indruk krijgen dat het onbeschoft is zoals deze racist en seksist. Want dan krijgen ze zeker een antwoord wat ze zeer goed verstaan.
-
Bilal Kisri, ma 23 januari 2012 11:52 in reactie op Ginger Ted Reageer op Bilal
Ey Randy, jij hoeft je ook niet druk te maken om dat wat je niet verstaat. Maar als ik in jouw bijzijn ooit iets tegen iemand zegt op straattaal-achtige wijze en jij hierop reageert omdat je denkt dat er iets over jou wordt gezegd - dan hoop ik dat je dat doet op de wijze waarop je aangeeft dat te zullen doen: kill, dan zullen we zien wat disko!
-
'Klaas Jeltsma, ma 23 januari 2012 12:28 in reactie op Bilal Kisri Reageer op 'Klaas
Dat is ook soms een probleem in de communicatie. jongeren die straattaal bezigen communiceren graag in één richting zonder gelijkheidsprincipe. Dus als zij mij in zeer onbeschofte (straat)taal beledigen, en ik daar op beschaafde manier iets tegen in breng dan is het direct disko.
-
Ginger Ted, ma 23 januari 2012 12:45 in reactie op Bilal Kisri Reageer op Ginger
Ik schreef dus niet dat ik al reageer als ik alleen maar denk dat er iets tegen of over me wordt gezegd. In die gevallen negeer ik dit soort types alsof ze er niet zijn of ik kijk ze recht in de ogen. Dan weet je gauw genoeg of ze problemen zoeken want volgens sommige van die types mag dat niet.
Ik schrijf dat ik reageer als er duidelijk iets tegen of over mij wordt gezegd wat niet vriendelijk lijkt maar onduidelijk is omdat het onverstaanbaar is. Moeilijke taal hé, Nederlands. Dat is als je dat duidelijk tegen of over iemand doet onbeschoft in ieder geval dat het gebeurt en daarom verwijtbaar.
Gezien je reactie heb je niet geleerd over dit soort voor iedere cultuur algemene fatsoensregels of heb je er gewoon lak aan en dus ook aan degenen die je dat vast ooit wel hebben proberen bij te brengen. -
Bilal Kisri, ma 23 januari 2012 16:33 in reactie op Ginger Ted Reageer op Bilal
Whoehahahaha. Ohw Randy, wat ben jij toch een karakterloze kerel zeg. Jij schrijft helemaal niet dat je pas reageert "als er DUIDELIJK iets tegen of over mij wordt gezegd wat niet vriendelijk lijkt maar onduidelijk is omdat het onverstaanbaar is." Wat je wel heel duidelijk zegt is dat: "ze maar beter zorgen dat ik niet de indruk krijgen dat het onbeschoft is".
Welnu zeg ik weer: ik hoop dat die situatie zich een keer voordoet dat jij enkel en alleen vanwege 'de indruk van onbeschoftheid' mij zal aanspreken zoals je zegt dat je dat zal doen. Ik kan je nu al zeggen dat ik je dan zal laten merken dat de Nederlandse taal echt niet zo moeilijk is hoor - en dat ik heel goed kan begrijpen vanuit welk hart jij spreekt.
Dus probeer mij en/of de mensen die straattaal gebruiken maar de dingen bij te brengen zoals je zegt dat je hen dat zal bijbrengen. Voorwaarde daarvoor is wel dat je achter die PC vandaan moet komen. Stoertje! Whoehahahaha... -
Ginger Ted, ma 23 januari 2012 17:01 in reactie op Bilal Kisri Reageer op Ginger
Er staat toch echt: "als mensen in mijn aanwezigheid iets tegen of over mij zeggen" dus "tegen of over mij" en niet ook als dat niet duidelijk is, dat ze in dat geval, behalve dat het an sich al onbeschoft is tegen of over iemand onverstaanbaar te spreken, ze niet ook nog de indruk moeten wekken dat wat ze zeggen inhoudelijk onbeschoft is.
Maar het zal wel zinloos zijn bij iemand die de Nederlandse taal duidelijk niet echt machtig blijkt te zijn, en verder ook geen kennis van fatsoen heeft gezien je dommige machotaal, dit verder te verduidelijken. Goed opletten op school en bij je opvoeding is belangrijk maar niet aan eenieder besteed. -
Sjakie Chocola, ma 23 januari 2012 09:44 Reageer op Sjakie
Maar wanneer deze mensen met die straattaal op sollicitatie komen en niet aangenomen worden, dan is dat opeens discriminatie...Wees nou eerlijk deze 'straattaal' is toch gewoon armoedig, slaat nergens op en wordt alleen gebruikt door mensen die 'stoer' willen doen.
-
Evert van Vliet, ma 23 januari 2012 11:07 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Evert
"Wees nou eerlijk deze 'straattaal' is toch gewoon armoedig, slaat nergens op en wordt alleen gebruikt door mensen die 'stoer' willen doen."
Nou ja zeg!, ik zie geen enkel verschil met de taal die in het pluche gebezigd wordt.
Maar ja, de werknemers daar maken al jaren chocola van dat dialect. -
Thayli - Rah, ma 23 januari 2012 15:22 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Thayli
"Nou ja zeg!, ik zie geen enkel verschil met de taal die in het pluche gebezigd wordt."
Gelukkig is het verschil wel duidelijk te horen. -
Gaius S. Tranquilles, ma 23 januari 2012 09:37 Reageer op Gaius S.
'Straattaal' is toch iets voor mensen die geen enkele taal voldoende beheersen, en dan alles op een hoop moeten gooien om zich uberhaupt nog verstaanbaar te maken? Iets waar alleen een bepaalde groep Nederlanders helemaal verrukt van is, maar wat de rest van Nederland totaal niet kan boeien, sterker nog, alleen maar irriteert? Dat door sommige paarse broeken / moeilijke brillen wordt gezien als creatief en vernieuwend? Iets wat qua taalonderwijs op bepaalde schoolsoorten jammer genoeg het hoogsthaalbare is? Een soort pidgin, maar dan voor de allerdomsten onder ons, toch?
En nog iets anders, heeft deze mevrouw nog iets anders op haar repertoire dan weer een zoveelste lofdicht op de multiculturele samenleving, welke volgens 98% van de Nederlanders mislukt is, maar door deze schrijfster behept met roze bril, blijkbaar nog steeds als het hoogste goed wordt gezien? Haar gezwijmel is weer niet van de lucht.. -
Bilal Kisri, ma 23 januari 2012 11:59 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Bilal
Het is pas dom als je denkt intelligentie te kunnen afmeten aan de taal die iemand spreekt. Of sterker nog, da's niet alleen dom: het verraad zelfs een dibri inborst! Want laten we eerlijk wezen, als iemand geen enkele taal goed beheerst en daar nog wat van weet te maken, vereist dat dan geen bepaalde creativiteit en innovatievermogen van dat individu. Zeg het maar, jij multi-kultihater die je er bent...
-
Gaius S. Tranquilles, ma 23 januari 2012 12:44 in reactie op Bilal Kisri Reageer op Gaius S.
"Het is pas dom als je denkt intelligentie te kunnen afmeten aan de taal die iemand spreekt. "
-Werkelijk? Ik denk namelijk dat dit wel kan.
"(..), als iemand geen enkele taal goed beheerst en daar nog wat van weet te maken, vereist dat dan geen bepaalde creativiteit en innovatievermogen van dat individu. Zeg het maar, jij multi-kultihater die je er bent..."
-Tja, 'zeg het maar'? Dat had ik dus al gedaan! Maar goed, nog een keertje voor jou dan..het vereist juist GEEN creativiteit, echter alleen maar laksheid en luiheid.
En 'dibri inborst'?? Wat een interessant taalgebruik zeg, zooo creatief.
Ga rappen ofzo, pff. -
Bilal Kisri, ma 23 januari 2012 16:43 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Bilal
Ga rappen of zo? Wat laat jou denken dat ik dat niet al doe... En wat die luiheid en laksheid betreft. Daar sla je de plank mis vriend: het is eigenheid! Dat moeten jullie inheemse Nederlanders die zich tegen het multiculturele karakter van Nederland verzetten toch wel moeten kunnen begrijpen?
-
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:22 in reactie op Bilal Kisri Reageer op Nieuw!:
http://www.youtube.com/watch?v=q9rSW03L4Ok
[Could you tell a wise man,
By the way he speaks or spells?
Is this more important,
Than the stories that he tells?] -
Michiel Online, ma 23 januari 2012 09:05 Reageer op Michiel
"Een voordeel hebben zij, die laatste groep, dat dit voor hen een puberaal iets is, en snel afleren als ze gaan studeren en die groep die hierboven in het stuk beschreven staan vol met tatoeages, gouden tanden, ed het de rest van hun leven als hun leven zien. En zich afvragen waarom er geen stage plekken ed zijn. En dat dan uitleggen als discriminatie."
Oooooh, is dat zo? -
Jan Hooivork, ma 23 januari 2012 01:25 Reageer op Jan
Woon zelf ook in Rotterdam-Zuid, maar zie niet in dat het spreken van straattaal en vorm van integratie van mij kant zou zijn.
Vind het best dat anderen het spreken, maar ik voel me er zelf niet echt in thuis. Ik kan het wel prima verstaan, dat heb je als je hier opgroeit.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik het niet echt vind klinken. Het klinkt decadent, maar ook ik maak me zorgen om de verloedering van de taal. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 11:13 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Nieuw!:
Als je je zorgen maakt om de verloedering van de taal moet je niet naar de jochies op straat kijken maar eens je kop om de hoek steken bij een trendy bedrijf of een universiteit .
Daar spreken ze een ranzig mengtaaltje ; een soort Nederlands met zoveel mogelijk vage engelse termen . Brrrrrrr...
beetje een voorbeeld kun je ook horen als je naar reclame's luistert .
Maar dat is niet zo erg als bij bedrijven .
Die taalverloedering doet zelfs de overheid aan mee.
Straattaal is iets heel anders. -
'Klaas Jeltsma, ma 23 januari 2012 01:17 Reageer op 'Klaas
1 alinea fictieve situatie, dan 2 alineas uitleg wat het betekent (oorsprong in surinaams ed, nee echt?) dan 3 alineas dat je, en waarom je, goed straattaal spreekt.. en dan in de laatste alinea zijn er opeens de critici en zeg je "ja ok, maar het is niet echt een probleem, mits het met mate gebeurt". Beetje onzinnig stukje. Een woordenlijstje met hedendaagse straattaal was net zo interessant geweest. Misschien het Bargoens erbij betrekken? Wat zijn de verschillen, en wat zijn de overeenkomsten?
-
Henk De Bree, zo 22 januari 2012 23:30 Reageer op Henk
Eerst dacht is dat iet iets voor een ander soort mensen, totdat ik er achter kwam dat dit ook door blanke kinderen op het Gym gesproken wordt. Een voordeel hebben zij, die laatste groep, dat dit voor hen een puberaal iets is, en snel afleren als ze gaan studeren en die groep die hierboven in het stuk beschreven staan vol met tatoeages, gouden tanden, ed het de rest van hun leven als hun leven zien. En zich afvragen waarom er geen stage plekken ed zijn. En dat dan uitleggen als discriminatie.
Dat ik misschien zo naïef was dat Gymnasten die niet deden was idd naïef, maar vooral onbegrijpelijk. Wel afgeven op een dergelijke straat cultuur maar het wel accepteren. Het vervelende is dat men het niet alleen spreekt, er is ook een permanente groep die er naar gaat leven. Met de bekende Amsterdam zuid oost, Rotterdam zuid taferelen.
Nee dit moeten we willen, een pauper cultuur promoten en niet uitbannen. Sub cultuur ok, puberaal gedrag ok, maar als levenswijzen accepteren met verkrachtingen, roofovervallen en toekomstige uitkerings trekkers die niet eens een normaal gesprek kunnen voeren met de toekomstige ambtenaar van het UWV.
Mijn God, ik word oud, en verlang terug naar de kakkers en dijkers, iets tijdelijks en iets om je tijdelijk af te zetten tegen de maatschappij. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:47 in reactie op Henk De Bree Reageer op Nieuw!:
U bent een cultuurbarbaar
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8095 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7658 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6056 x bekeken Korte Scan
Reageer (197) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5652 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5189 x bekeken Korte Scan
Reageer (441) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5145 x bekeken Korte Scan
Reageer (250) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4590 x bekeken Korte Scan
Reageer (145) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3423 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3132 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2975 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

