ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Nico Haasbroek Word fan Abonnement
16 december 2009 Reageer (61) 2286 x bekeken Media
Stop met Groot Dictee der Nederlandse taal
Vanavond is het weer zover. Tientallen bekende en onbekende Belgen en Nederlanders zullen zich voor de zoveelste keer laten vernederen door meester Freriks.
Hij leest de meest onrealistische, met zoveel mogelijk moeilijke woorden en leestekens volgestopte wartaal voor, in de hoop dat de deelnemers die zinnen niet foutloos gaan opschrijven.
Daarna moeten zoveel mogelijk mensen in hun hemd worden gezet. Masochisme in het kwadraat. Degene die de minste fouten maakt wordt gehuldigd, maar is eerder stapelgek.
Waarom zo'n dictee?
Omdat het leuk bedoeld is? De gekte van de spelling? NOStalgie? Vast wel.
Is het ook leuk?
Nee. Het is taalfacisme. En vooral een slecht idee. Al was het maar omdat steeds minder bekende en leuke mensen bereid zullen zijn om in het openbaar af te gaan. (Ja, ik heb er zelf ook ooit een potje van gemaakt.)
De taal is zoiets moois. De kunst is om de mensen daarvan te doordringen. Om ze enthousiast te maken. Om een sfeer van vrijheid te scheppen waarin men zich durft te uiten. Het groot dictee doet het omgekeerde. Het dictee ontmoedigt. Het dictee wil je inpeperen dat het erg is als je spelfouten maakt of leestekens verkeerd opschrijft. De makers van de taal moeten eens ophouden met de spelling steeds te wijzigen om ons vervolgens te verwijten dat we die veranderingen niet bijbenen.
De taal is van ons allemaal. Wij bepalen wat goed en slecht is. Niet de opstellers van een dictee. De taal moet veranderen en vernieuwen. Fouten zijn niet erg. Ik heb liever dat iemand probeert een taal te spreken dan dat hij of zij dat niet zou durven uit angst om fouten te maken.
Van mijn allo vrienden en vriendinnen krijg ik ontroerende mails, vaak met koeien van fouten. So what? Ze durven te communiceren. Fantastisch.
Stop met het dictee.
Waar heb dat nou voor nodig?, zou Wim Schippers zeggen. En bedenk een nieuw taal TV programma waarin het vrij durven omgaan met het Nederlands, leuke fouten en het stimuleren van communiceren centraal staan.
Ik weet zeker dat er in deze tekst minstens 67 fouten zitten.
Laatste Reacties (61) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Alexander Boelen, za 19 december 2009 12:53 Reageer op Alexander
Het is een Dictee met een knipoog. We hoeven het helemaal niet zo serieus te nemen dat Dictee. Als mensen dat nou leuk vinden om zo met taal bezig te zijn, laat ze...
Ik heb er geen last van. Sinds de bevrijding van Nederland door de inval van Allochtonen, is dat hele spellen veel minder belangrijk geworden. Ook door de spellingscorrector op de PC, is het toch helemaal achterhaald om overdreven met spelling bezig te zijn?
Die taalpuristen zijn miereneukers, de taalpuristen van de Nederlandse Taalunie zijn mierenneukers, want ze neuken meerdere mieren en veranderen de regels terwijl ze weer een andere mier neuken.
Het positieve en de moraal van het verhaal is dat ze er niemand kwaad meedoen.
Neem nog een hap van je oliebol, Nico. Zalig Pasen. -
Mostafa Mouktafi, do 17 december 2009 13:29 Reageer op Mostafa
Beste Nelma,
Ik dacht dat hij een Nederlander van Belgische afkomst was!
Grapje ! -
Steven ten Brinke, do 17 december 2009 13:05 Reageer op Steven
Het Groot Dictee heeft een uiterst slechte invloed op de houding van het publiek tegenover taal. Het wordt wijs gemaakt dat spelling erg belangrijk is. Dat is het helemaal NIET. Natuurlijk moet je een paar regels kennen, net zo als dat het geval is met verkeersregels. maar het is volstrekt onbelangrijk of je weet of het 'hartendief'is of 'hartedief''. Trouwens, volgens de wet hoef je alleen maar de officiele spellingregels te volgen als je ambtenaar of leraar bent. Als particulier ben je volkomen vrij. Haasbroek heeft dus volkomen gelijk als hijerop doelt dat je in het Groot Dictee geen FOUTEN kunt maken. Fouten zouden het alleen zijn als de deelnemers op school zaten!
De meeste Nederlanders weten niet dat ze deze vrijheid hebben. En velen kopen gehoorzaam weer een nieuw woordenboek als de spelling weer eens veranderd is.
De heilige status van Spelling heeft ook een slechte invloed op onderwijsprogramma's. Als er weer eens door een paar opiniemakers wordt geconstateerd dat leerlingen slecht spellen, dan komt er meteen weer een roep om stevige spelprogramma's in de school. Absolute tijdverkwisting.
STOP met het GROOT DICTEE! Het bevordert de vernietiging van het taalvermogen. -
Rinse Appel, do 17 december 2009 13:25 in reactie op Steven ten Brinke Reageer op Rinse
Waarom doe je niet gelijk een voorstel voor een betere alternatief?
-
Steven ten Brinke, do 17 december 2009 14:41 in reactie op Rinse Appel Reageer op Steven
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het is wel een goed idee. Ik heb het alleen niet paraat. Ik zal mijn hersens aan hett werk zetten.
-
Steven ten Brinke, vr 18 december 2009 14:16 in reactie op Rinse Appel Reageer op Steven
Mijn hersens hebben vannacht blijkbaar gewerkt. Ik werd wakker met een idee. Aldus:
Alternatief voor het Groot Dictee.
Een superkorte-verhalen-wedstrijd. Opdracht: schrijf b.v. binnen een half uur een verhaal van niet meer dan 150 woorden (op de pc) rondom de volgende trefwoorden (zie voor voorbeeld onder). Genres: avontuur, erotiek/romantiek, psychologisch, maatschappelijk. Tijd: 30 minuten. Snelle beoordeling door drie deskundigen per genre. Vier prijswinnaars. Verhalen worden professioneel voorgelezen.
Voorbeeld: Er??glas?.toch al niet? weg? station.
Goed alternatief voor de NOS, want het schaadt het taalvermogen niet, integendeel; en het is aantrekkelijk om te doen voor BN-ers en 'de mensen thuis' (eventueel kun je hen ook via internet laten meedoen in een aparte klasse).
De getallen 150 en 30 zijn als voorbeeld bedoeld. -
Rinse Appel, vr 18 december 2009 15:06 in reactie op Steven ten Brinke Reageer op Rinse
Leuke format, Steven. Het is geen toets de vaardigheid bij de spelling van losse woorden te onderzoeken. Eerder een test in creatief schrijven van een kort verhaal.
Zullen we de proef op de som nemen? Ik daag je uit, om binnen een etmaal een verhaal van 500 woorden te schrijven over een onderwerp naar vrije keuze binnen de voorgestelde genres.
Kom op Steven! Zet je hersens nogmaals aan het werk. Ik heb er alle vertrouwen in dat je het kunt! -
Steven ten Brinke, vr 25 december 2009 13:10 in reactie op Rinse Appel Reageer op Steven
Het heeft even geduurd, ik was er niet. Hieronder mijn invulling van de voorgestelde proefopdracht (gegeven woorden, max. 150, duur 30 minuten). Ik ben er matig tevreden over, vooral 'toch al niet' bleek een lastig element. Maar.. er is maar één inzender, dus ik heb de prijs!
DE REIZIGER
ER is een uitweg. Daar is het GLAS. Je drinkt het uit en dan gebeurt het, je bent vrij.
Maar wacht even, dan ben ik er helemaal niet meer. Dus hoe kan ik dan vrij zijn , ik ben er dan immers niet.
Trouwens, hoe weet ik of ik arsenicum in dat glas gedaan heb? Ik heb dat TOCH AL NIET in huis. Je kunt nergens zeker van zijn? Wie je? Er is hier niemand behalve ik. Nog wel tenminste.
Ja, je kunt natuurlijk je jas aantrekken. Of mijn jas aantrekken maar dan heb ik zelf geen jas meer. En dan kan ik hier niet WEG. Dus nu trek ik maar gewoon jouw jas aan .
Er is vast wel ergens een STATION. De trein weet ook niet waar hij naar toe gaat.
(categorie: psychologisch; tijdsduur 30 minuten)) -
Mostafa Mouktafi, do 17 december 2009 12:57 Reageer op Mostafa
Zeven fouten past niet bij een grote prijs, klinkt ook raar. Maximaal anderhalve fout mag je maken tijdens de grote Dictee. Vind ik.
Maar ja, dat is weer een Franse systeem, waar ik aan gewend ben.
Trouwens! het is Museums of Musea's ? wetenschappers zijn nog niet uit! las is ergens, ooit. -
Just Lurking, do 17 december 2009 13:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Just
Bij een gemiddeld resultaat van 29 fouten vind ik 7 een prachtige score.
-
Sylvia Stuurman, do 17 december 2009 09:18 Reageer op Sylvia
Ik vond het dictee wel een mooie reminder (geen idee of dat woord in het Groene boekje staat) aan het feit dat regels en uitzonderingen vaak zo onlogisch zijn.
Veel van die onlogische regels komen voort uit de wens om lange woorden te bouwen, in de stijl van de Duitsers.
Ik hoop dat de volgende editie van het Groene boekje zegt dat we woorden gewoon los van elkaar mogen schrijven, op de manier van de Engelsen.
Geen verbindingsstreepjes meer nodig, veel gemakkelijker lezen (zeker voor dyslectici), en ook nog eens veel handiger bij het opmaken van een tekst die aan twee kanten moet zijn uitgelijnd.
Als het dictee nou elk jaar zo'n thema aan tegenstrijdige regels en uitzonderingen illustreert krijgen we misschien over een paar jaar een nieuwe spelling die ik *wel* de moeite waard vind om te leren in plaats van wat ik op school heb geleerd ;-) -
Mostafa Mouktafi, do 17 december 2009 00:08 Reageer op Mostafa
Geen slecht idee, Nederlanders verliezen toch altijd van de Belgen.
-
Fatima Bloodhooft, do 17 december 2009 12:23 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Fatima
Jammer, hè? Deze keer toevallig niet.
-
Just Lurking, do 17 december 2009 12:39 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Just
Inderdaad, Nelma! Een Nederlander deze keer, en gewoon iemand die geïnteresseerd is in taal en spelling. Geen leraar, vertaler, redacteur, journalist e.d. :) Maar zeven fouten, knap.
-
Fred Geerts, vr 18 december 2009 13:33 in reactie op Just Lurking Reageer op Fred
Maar wel flink in België lopen oefenen om zo de stand op 9-11 te kunnen brengen. Al bij al een mooie prestatie !
-
Zeer Voornaam, wo 16 december 2009 23:43 Reageer op Zeer
Ik ben zo slecht in taal schrijven dat ik dit stukje wel leuk vind.
Maar aan de andere kant is het ook wel leuk om vreemde woorden onder de aandacht te brengen, er worden al zo vaak dezelfde woorden gebruikt.
Dichten is dan ook wel weer iets anders dan schrijven weer iets anders dan praten dan politiek dan burgelijk-ge-pen dan een web formulier.
Een leuk creatief taal spelletje op tv zou van mij ook wel mogen, vroeger was "cijfers en letters" mijn top, vooral de cijfers trouwens.
Dat lingo is toch niet veel meer dan 6 letter woorden uit je kop leren.
Ja, en Wim T. Schippers, dat is toch wel een heel andere league dan die bibliothecariers met hun vul pennetjes die graag alle woorden op een rijtje leggen. -
André Vermeulen, wo 16 december 2009 23:36 Reageer op André
Het dictee is een poging de verloedering van onze taal tegen te gaan. Het lijkt tegenwoordig interessant om vooral Engelse woorden te gebruiken in plaats van de gebruikelijke Nederlandse. Loop ik door de stad wordt ik tot mijn grote ergenis doodgegooid met kreten als SALE en dergelijke. Het lijkt onbehoorlijk geworden om het normaal gangbare woord UITVERKOOP te bezigen. In het onderwijs is men "'t kofschip" vergeten. Men kent het verschil niet meer tussen een D en een T. Men is op scholen kennelijk het vak lezen verleerd. De meeste presentatoren zijn niet in staat om accentloos Nederlands te spreken.
Een doorlopende ergenis op die platte uitspraak aan te horen.
Daarom is het dictee of welke andere vorm dan ook om ons weer Algemeen Beschaafd Nederlands te keren spreken is welkom.
Nico Haasbroek zou er goed aan doen zich daarover eens te bezinnen. -
D.E. Buitenstaander, do 17 december 2009 08:27 in reactie op André Vermeulen Reageer op D.E.
"Een doorlopende ergenis op die platte uitspraak aan te horen. Daarom is het dictee of welke andere vorm dan ook om ons weer Algemeen Beschaafd Nederlands te keren spreken is welkom."
Pot, ketel. -
Molly Moonsoo, do 17 december 2009 09:07 in reactie op André Vermeulen Reageer op Molly
'De meeste presentatoren zijn niet in staat om accentloos Nederlands te spreken.
Een doorlopende ergenis op die platte uitspraak aan te horen.'
Vooral het Gooische dialect dat door velen op tv wordt gesproken, is mij een doorn in het oog, als we het toch hebben over 'plat praten'. En 'r' hoort te rollen en niet te glijden, een 's' is gewoon een 's' en geen 'sjjjjjj', er bestaat wel degelijk zoiets als een 'v' of een 'z' in het Nederlands, die lijken bijkans volledig verdwenen te zijn in dat dialect - niet alles is een 'f' of een 's', oh nee, een 'sjjjjjj' dus. En alle bakvissen in NL dat dialect maar imiteren, omdat hun helden ook zo praten, en heel NL klinkt straks als een aflevering van GTST... inclusief dezelfde mate van inhoudsloosheid. Dank je wel. Dan maar een Dictee op tv - niet alles hoeft gemakzuchtig entertainment te zijn. 'Instant gratification', ik word er doodmoe van. Doe eens ergens moeite voor, zeg. -
Jane Doe, wo 16 december 2009 19:05 Reageer op Jane
@Renée O, wo 16 december 2009 18:10 (de reageer op- functie schijnt niet te werken)
Lach jij wel eens? Zo tussen het fraai gestileerde en beelderige taalgebruik door? Misschien ligt het aan mijn poging tot humor, misschien ben jij zo droog als een Mariakaakje: het was een grapje. Gunst, ik permitteer me een grapje en ik word meteen naar Terschelling verbannen om in de voetsporen van Wolkers de link tussen libido en taalpurisme kwijt te raken. -
Just Lurking, wo 16 december 2009 19:17 in reactie op Jane Doe Reageer op Just
O jee, @Jane, wat stom dat ik jouw grap niet doorhad! Ja, ik lach weleens, vaak zelfs, en nee, ik geloof niet dat ik zo droog ben als een mariakaakje, maar volgens sommigen wel even knapperig ;-)
-
Jane Doe, wo 16 december 2009 17:43 Reageer op Jane
Taalpuristen. Ach, gun een mens zonder libido een leven denk ik dan.
Taalfascisme? Ik zie het nog niet gebeuren dat je een nekschot krijgt als je de d en de t met elkaar verwisselt. Ok, je wint het Groot Dictee niet maar daar kun je verder gewoon oud mee worden.
.
Ik erger me op taalgebied aan iets anders: het fenomeen van het eufemisme. Politiek correct praten en schrijven. Met taal de werkelijkheid verdoezelen en de lezers een schijnvertoning voorspiegelen. Debiel is debiel en niet intellectueel uitgedaagd.
Verder heb ik altijd een rolletje duct tape op zak voor het geval ik verbaal incontinenten tegenkom. Dat gebeurt nog al eens. Het gaat ook vrij vaak op mijn eigen mond en daar mag u mij voor bedanken.
.
Verder wat Nico zegt. -
Just Lurking, wo 16 december 2009 18:10 in reactie op Jane Doe Reageer op Just
[...] Taalpuristen. Ach, gun een mens zonder libido een leven denk ik dan. [...]
Een van de grootste taalvirtuozen van de Nederlandse literatuur, Jan Wolkers, ontbrak het werkelijk niet aan libido. Eerder in tegendeel, zoals de kenners van zijn werk weten. Het verband tussen libido en het op prijs stellen van correct, zo niet fraai taalgebruik ontgaat me eerlijk gezegd volkomen. -
Marcel LeCram, do 17 december 2009 11:04 in reactie op Just Lurking Reageer op Marcel
Mij niet. Jij maakt een vergissing in je reactie op Jane. Zij had het niet over het schrijven van mooie teksten. Zij had het over de vaardigheid om de ondoorgrondelijke spellingsregels van de Nederlandse taal foutloos toe te passen. Ik ben benieuwd hoe goed Wolkers daar in was. Komrij gaf heel eerlijk toe dat hij de meeste woorden die hij gebruikt had ook zelf had moeten uitzoeken en (nog belangrijker) dat hij ook niet kon uitleggen waarom het dan zo moest.
-
Xavio dBdv, wo 16 december 2009 17:43 Reageer op Xavio
Beste Nico, ik doe al jaren mee aan het Dictee, met enorm veel plezier en met minstens zoveel fouten. Ik zit altijd ver boven het gemiddelde qua aantal fouten.Dat terwijl ik nog vals speel ook, slechts 1 fout per woord.Maar ik heb er zoveel plezier in, het is voor mij een quiz, maar dan wel een heel moeilijke quiz.
Dus mijn welgemeende advies aan jou is, ga wat anders doen, ga de kroeg in, ga naar het theater of wat dan ook. Maar laat ons, de fans van het Dictee hun gang gaan.
Trouwens, taalsfascisme?Weet je wat jij bent? Een "grumpy old man". -
Just Lurking, wo 16 december 2009 17:27 Reageer op Just
Ik vind spelling en dictees enig! Taal was mijn lievelingsvak op school en tot op heden is taal mijn metier (soms is dat misschien niet te zien omdat ik in de haast weleens een steekje laat vallen). Ik doe graag privé mee aan het Nederlandse dictee, maar ik heb er zeker ook bezwaren tegen.
Anders dan op school wordt er in dit dictee onverbiddellijk voor iedere zelfde fout - waaruit toch een zekere consequentie spreekt - steeds een heel punt afgetrokken. Ook wordt een vergeten tussenstreepje als een hele fout gezien. Tel daarbij op de vele zelden in het normale leven voorkomende woorden, en 30 tot 40 fouten zijn snel gemaakt. De enigen die dan ook kunnen winnen, zijn mensen die het hele jaar oefenen in verenigingsverband en/of het Groene boekje der Nederlandse taal uit hun hoofd hebben geleerd.
Overigens vind ik niet dat de deelnemers afgaan door hun fouten in dit dictee. De Nederlandse taal is nu eenmaal heel lastig, en als men niet gewend is veel te schrijven, kun je geen foutloos dictee verwachten. Schrijvers en vertalers maken ook (veel) fouten. Uitgeverijen hebben niet voor niets een team van redacteuren in dienst. -
Just Lurking, wo 16 december 2009 17:47 in reactie op Just Lurking Reageer op Just
Oeps... het is onverbiddelijk, niet onverbiddellijk... Daar ga ik weer af... :(
-
Sir Charles, wo 16 december 2009 16:34 Reageer op Sir
De Nederlandse taal is voortdurend in beweging en veranderlijk. Vind het daarom leuk om mee te doen, niet mis mee toch ?
-
Paula Pop, wo 16 december 2009 16:25 Reageer op Paula
Laat die oudjes lekker genieten!
-
Just Lurking, wo 16 december 2009 17:31 in reactie op Paula Pop Reageer op Just
Dank je, Paula! ;-)
-
Zjen Zen, wo 16 december 2009 18:02 in reactie op Paula Pop Reageer op Zjen
Ik schoot spontaan in een lach..grinnik.
Ik ga straks op de laptop meedoen en de spellingscontrole aan..dat is pas foetelen. -
babs haanstra, wo 16 december 2009 16:15 Reageer op babs
Taal is een levend organisme. Om even bij de geschreven taal te blijven (je hebt ook de gesproken taal): de spellingregels daarvan worden met enige regelmaat aangepast. Dat blijkt nodig, maar zorgt wel voor verwarring op korte termijn. We spreken af hoe we de woorden in het Nederlands spellen: de spellingregels, de woordenboeken. Die spellingregels zijn nodig om misverstanden te voorkomen, vooral juridische. Die spellingregels worden ons geleerd op school.
Van de volwassen Nederlanders zijn er, grofweg gesproken, twee groepen die grote problemen hebben met de spelling: de analfabeten en degenen die pas in ons taalgebied terecht zijn gekomen. (ja, en de mensen met dyslexie, enz., maar zover wil ik hier niet gaan).
Het aantal analfabeten is erg groot. Om die groep te bereiken, zijn al heel wat pogingen ondernomen. Het aantal mensen van buiten ons taalgebied dat hier voor korte of lange tijd (of: voortaan) woont, is ook groot, maar meer divers. Sommigen hebben het vermogen om in korte tijd, zonder steun van derden, de taal machtig te worden, ook schriftelijk. Anderen, de meesten, zullen geholpen moeten worden. Ook daarvoor zijn initiatieven genomen. Prachtig!
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal is bedoeld voor een selecte groep Nederlandstaligen. Die gaat een spelletje spelen. Is dat erg? Nee. Is dat irritant? Nico Haasbroek vindt van wel. Hij noemt dat 'taalfascisme'. Dat mag Nico schrijven, hoewel hij daarmee, denk ik, feitelijk mis zit: fascisme is een politiek systeem, geen woord dat taal kan omschrijven. Ik snap de kern van zijn betoog wel. Hij vindt:
'De taal is van ons allemaal. Wij bepalen wat goed en slecht is. Niet de opstellers van een dictee. De taal moet veranderen en vernieuwen. Fouten zijn niet erg. Ik heb liever dat iemand probeert een taal te spreken dan dat hij of zij dat niet zou durven uit angst om fouten te maken.'
Daarmee ben ik het bijna volledig eens. Ik ondersteun Nico niet waar hij zegt: 'Wij bepalen wat goed en slecht is'. Dat zeggende, schept de heer Haasbroek onbewust, neem ik aan, nou net datgene waar we attent op moeten zijn: dat ieder maar even zelf bepaalt wat goed en wat fout is. Daarmee komen we op het terrein van al die mensen die tegenwoordig precies weten hoe het allemaal zit, ook politiek. En dat kan eng zijn!
Al was het alleen al om geschillen op te lossen, afspraken over ook spellingregels horen er te zijn (ik zal hem verassen/verrassen).
Denkt Haasbroek ook niet?
En, oh ja, dat Dictee. Ach, laat de liefhebbers ervan fijn hun gang gaan. Ik kan zo 100 t.v.-spelletjes opnoemen die kwalijker zijn dan dit spelletje... -
Herman Hiemstra, wo 16 december 2009 15:51 Reageer op Herman
Beste reageerders,
Waarom maken jullie je zo druk over een televisieprogramma? Moeten jullie verplicht kijken? Als je er geen zin in hebt, dan kijk je toch niet?
Ik kijk wel en ik doe ook mee? Heb ik dan een afwijking? Vast wel! Is dat interessant? Nee hoor, totaal niet :-)) -
Jan Stroomer, wo 16 december 2009 14:48 Reageer op Jan
Natuurlijk is de wetenschapsquiz veel leuker, maar gun die alfa's nou gewoon hun eigen spelletje.
Bovendien, zonder creatieve taalvernieuwing te kort te willen doen, de taalfascisten uit vroeger tijden hebben er wel mooi voor gezorgd dat ik van mijn favoriete dooie Duitsers uit achtiende en negentiende eeuw nog steeds probleemloos de originele tekst kan lezen. Waarvoor dank! -
Fatima Bloodhooft, wo 16 december 2009 16:27 in reactie op Jan Stroomer Reageer op Fatima
Maar ze hebben Lingo toch al?
-
Kingfisher XL, wo 16 december 2009 14:48 Reageer op Kingfisher
Helemaal eens met Haasbroek. Gisteravond nog een verhit debat met mijn liefste verloofde want die vind het ook "leuk". Ze heeft zwaar de pest in omdat ze niet mee kan doen, late dienst, ouwe gekken repareren in het gesticht waar ze werkt.
" Taalfascisme " , waarom heb ik dat niet bedacht ? Fantastisch !
Zoals je ziet Nico, had je "fascisme" verkeerd gespeld maar.....who gives a fuck. -
Isdit Mynlant, wo 16 december 2009 14:28 Reageer op Isdit
Onbewezen stelling:
Een discussie over spelling laat vooral zien dat deelnemers in hun tekst opzettelijk spelfouten maken die zij hun hele leven nog niet maakten, en die ze morgen al weer vergeten zijn. -
Isdit Mynlant, wo 16 december 2009 15:14 in reactie op Isdit Mynlant Reageer op Isdit
Onbewezen stelling (verbeterde versie):
Een discussie over spelling laat vooral zien dat deelnemers in hun tekst opzettelijk spelfouten maken die zij hun hele leven nog niet maakten, en die ze morgen al weer vergeten zijn. Louter en alleen in een spellingsdebat zijn zulke fouten drogredenen. -
J.D. Boot, wo 16 december 2009 14:15 Reageer op J.D.
Wraoam meoton we zidonog footulos sechrvijn als het ook verwijl wuillerekig kan? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn. Het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als geehel.
-
Wald Shepu, do 17 december 2009 16:56 in reactie op J.D. Boot Reageer op Wald
Wat vnid ik dit luek. Ik wil het olmdeilnijdk peborren. En het is hleaamel neit zo meiijlok, tcoh? Meot je ook csnnuoqeet zijn? Ik deo er wel wat leagenr oevr.
-
Zingende Zaag, wo 16 december 2009 14:13 Reageer op Zingende
Ik bestelde laatst een kroket, en ik kreeg een croquet. Gelukkig was de smaak niet anders.
-
Marcel de Jong, wo 16 december 2009 15:01 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Marcel
Kreeg je dit?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Croquet
Volgens mij zit daar toch een andere smaak aan dan aan de vleespastij met harde korst. -
Zingende Zaag, wo 16 december 2009 15:42 in reactie op Marcel de Jong Reageer op Zingende
hij is leuk, wat dacht je van deze: http://www.youtube.com/watch?v=trrjf-OJWyw
-
Vrielancer Vrielancer, wo 16 december 2009 14:01 Reageer op Vrielancer
Taal is een middel, geen doel.
Taalspelletjes prima toch? -
Elin Gustavsson, wo 16 december 2009 13:59 Reageer op Elin
"Nee. Het is taalfacisme." http://tinyurl.com/y9spf7t
Trouwens. Ik heb de vragenlijst uit de Volkskrant, voor de voorronde, 100 % correct ingevuld - ik weet het zeker, want ik heb het naderhand nog nagetrokken - en op tijd opgestuurd. Maar ik heb geen verder bericht of verdere uitnodiging gekregen. ( ? _ ? )
On-topic: auteur gaat uit van de veronderstelling dat directe communicatie, in contact komen, het enige belangrijke is aan taal, hierbij romans, ironie e.d. veronachtzamend. -
C Boog, wo 16 december 2009 13:42 Reageer op C
Dictee op TV: hardstikke mooi.
Dat Vlamingen winnen ligt voornamelijk aan het feit dat de meesten meer en goed Frans krijgen/spreken. Veel moeilijke woorden in het Ned. stammen af van het Latijn/Frans. -
Jan Wijn, wo 16 december 2009 13:34 Reageer op Jan
Ik ben het er geheel mee eens: ik heb onder mijn vrienden en kennisen ook een paar taalfacisten, die meer met de techniek bezig zijn dan met de inhoud. Graag willen zei tonen hoe goed dat ze met taal zijn en iemand tijdens een vergadering in de zeik zetten wanneer ze in een verslag een spelfoutje ontdekken.
-
Thijs de Wit, wo 16 december 2009 14:10 in reactie op Jan Wijn Reageer op Thijs
Dikke kans dat jullie ambtenaren zijn. In de private sector gaat altijd om de inhoud.
-
Zjen Zen, wo 16 december 2009 18:04 in reactie op Jan Wijn Reageer op Zjen
je denkt toch niet dat ik je fouten eruit ga halen he?
roflmao -
Fatima Bloodhooft, wo 16 december 2009 20:28 in reactie op Jan Wijn Reageer op Fatima
"taalfacisten"
Nee, ik zal je spelfouten er niet uithalen maar ik wil wel graag weten wat jij met facisten (sic) bedoel. Is je vinger van de R afgegleden en op de F terecht gekomen zodat het eigenlijk taalracisten moet zijn? Of bedoel je gewoon taalfaSCisten? -
De VVD, wo 16 december 2009 13:26 Reageer op De
Een van de kenmerken van een wedstrijdje is dat het bewust moeilijk wordt gemaakt... Nico. Dan wordt het "spannend" en leuk om naar te kijken voor bepaalde mensen.
Noem jij een potje tafeltennis ook pingpongfacisme? -
Stijn Geel, wo 16 december 2009 13:14 Reageer op Stijn
Het is maar een spelletje.
-
William P, wo 16 december 2009 13:12 Reageer op William
Zegt meer iets over het niveau van de columnist
-
Marcel de Jong, wo 16 december 2009 12:54 Reageer op Marcel
Ag Jah, Niko vind hed fast en sekur wel gijnig, om allemaal vaudten tuh lesuh, mar sonder reguls is er geen taal.
ider1 mot ut tog ok kenne begrijpuh? -
Marcel de Jong, wo 16 december 2009 13:03 in reactie op Marcel de Jong Reageer op Marcel
Even ter info. Dat viel nog niet mee, zoveel spelfouten en stijlfouten en woordfouten maken in zo'n klein stukje.
Ik ben allerminst een taalpurist, want ik ben me er terdege van bewust dat een taal moet kunnen veranderen, maar ik vind wel dat er enige taalregels van toepassing moeten blijven.
Maar, bijvoorbeeld. dat hele gedoe rond die tussen-N die er opeens bij kwam, het sloeg nergens op, als je het mij vraagt. "Vereenvoudiging" was het excuus, maar waarom dan ook gelijk zoveel uitzonderingen? Hou het dan simpel en voeg of overal een N tussen of verander niets. -
Lin kser, wo 16 december 2009 14:35 in reactie op Marcel de Jong Reageer op Lin
Inderdaad, de laatste spellingsherziening was volkomen onzinnig en bovendien inconsequent. Ik heb de spelling van het Witte Boekje geleerd. Voor mij is de uitdaging van het Dictee van vanavond om te kijken of ik de nieuwe regels kan toepassen.
Mijn stelling: zelfs een discussie over spelling is onderhevig aan de Wet van Godwin. -
Fatima Bloodhooft, wo 16 december 2009 16:30 in reactie op Marcel de Jong Reageer op Fatima
Aan die achterlijkeN tussenN erger ik me wezeNloos. KoekeNpannen kan ik me nog voorstellen. Je kunt meerdere koeken in 1 pan bakken. Maar panneNkoeken? In hoeveel pannen bak je 1 koek?
-
Fatima Bloodhooft, wo 16 december 2009 12:49 Reageer op Fatima
Wilde ik in vroeger tijden nog weleens een ganzenveer en perkament uit het dressoir halen komma om ter penne te gaan en vlijtig mee te schrijven ter zelfkwelling puntkomma sinds enkele jaren laat ik me niet meer dwaas maken en lach ik de vingerverlammende dicteeneerpenners komma die de stotterende opperspreekstalmeester Freriks proberen bij te houden komma midden in de tronie uit punt
Ze doen maar maar zonder mij. -
Lin kser, wo 16 december 2009 12:47 Reageer op Lin
Spelling is allerminst een gekte. Het dictee heeft een belangrijke functie, namelijk publiek de aandacht vestigen op het belang van goed kunnen spellen.
Gezien het lage beheersingsniveau van spellen in Nederland (wie aankomt op een hbo of universiteit, moet eerst getoetst) is dit geen overbodige luxe. Ook incourante woorden kunnen spellen, hoort bij een goede beheersing van de eigen taal. Tja, stel je voor dat je eens iets anders weet op te schrijven dan wat je op Twitter kwijt kunt. Stel je voor dat we de kijkers eens iets meer meegeven dan de versimpeltaal die je tegenwoordig in het Journaal krijgt voorgeschoteld. Educatie is geen verkeerd doel, dat is vormend, daar kunnen mensen iets aan hebben. Door ongewone woorden te gebruiken, draagt het dictee ook bij aan de woordenschat van de kijkers. Het Simplistisch Verbond, was het niet met het nodige sarcasme dat Koot en Bie hun 'club' zo noemden?
Dat Vlamingen vaker de prijs mee naar huis nemen, zegt wel iets over het belang dat in België nog wel wordt gehecht aan deze vorm van taalkennis. Het is typerend voor Nederlanders om spelling af te willen doen als een zinloos spel en het onbelangrijk te vinden, zoals wij ook in afwijking van bijvoorbeeld Frankrijk geen normstellende, prescriptieve wetenschappelijke grammatica van het Nederlands hebben, maar alleen een beschrijvende die het gebruik en dus ook het misbruik volgt, dit laatste gestut door de ideologie dat taal telkens verandert.
Vooral niet afschaffen, dit dictee. Juist de journalistiek kan er nog heel wat van leren. -
Xatr Banaan, wo 16 december 2009 12:38 Reageer op Xatr
Hah, wat fijn om zoiets te lezen! Taalpuristen vind je overal. Ik zie het als een of andere afwijking. Vraag me af waarom? Ik weet wel dat veel journalisten taalpurist zijn, en die hebben daar wel veel invloed op.
Maar even serieus, als er sinds de middeleeuwen mafketels waren geweest die elke taalfout zouden afstraffen, zouden we nu heel anders praten. Taal is niet iets constant en valt niet te vangen in regels. Taal beweegt en moet kunnen groeien. -
Zjen Zen, wo 16 december 2009 12:27 Reageer op Zjen
Nou ja zeg,wat een zuur stukje tekst.
Ik vind het leuk en doe vanavond weer mee.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
6375 x bekeken Korte Scan
Reageer (314) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4876 x bekeken Korte Scan
Reageer (213) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4326 x bekeken Korte Scan
Reageer (52) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3630 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3593 x bekeken Korte Scan
Reageer (221) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3349 x bekeken Korte Scan
Reageer (39) Politiek Twitter -
PVV neemt Geenstijl-verzinsel over in Kamervragen
Site grijpt tragische dood cabaretière aan voor potje etno-bashing
3295 x bekeken Korte Scan
Reageer (51) Media Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3272 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3109 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2918 x bekeken Korte Scan
Reageer (190) Politiek Twitter

