vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Frank Hemmes Word fan Abonnement
06 september 2011 Reageer (71) 2790 x bekeken Wereld
Somalische piraterij is niet crimineel
Het systeem is illegitiem, omdat juist deze miljoenen mensen geen stem hebben om de onrechtvaardigheid van het systeem te corrigeren
De overheid moet reders meer bijstaan in het beschermen van schepen tegen criminele Somalische piraten, is de conclusie van een nieuw rapport. Heeft dit echter wel zin, en kunnen we deze piraten wel als crimineel beschouwen?
Volgens de internationale (neoliberale) wereldorde zijn deze piraten domweg criminelen die opgepakt en vervolgd moeten worden. Maar deze orde wordt, voorlopig nog, gedomineerd door het Westen, dat middels economische en militaire macht haar eigen welvaart in stand houdt. Dit gaat ten koste van de anderhalf miljard armen in de wereld die van minder dan 2 dollar per dag moeten rondkomen, en waartoe vrijwel de gehele Somalische bevolking behoort.
Inwoners van Somalië worden geworpen in een internationaal systeem van regels en verdragen waarover zij geen enkele invloed hebben, maar dat desalniettemin grote invloed heeft op hun bestaan. Vanuit het Somalische gezichtspunt is dit systeem inherent onrechtvaardig, omdat het miljoenen mensen in vermijdbare armoede gekluisterd houdt. Het systeem is illegitiem, omdat juist deze miljoenen mensen geen stem hebben om de onrechtvaardigheid van het systeem te corrigeren. Zij zijn machteloos overgeleverd aan de economen in Washington, de vertegenwoordigers in New York en de politici in Brussel die beslissen over handelsregels, intellectueel eigendom en internationaal recht. En ondanks deze onrechtvaardigheid en gebrek aan legitimiteit, wordt van de Somaliërs verwacht dat zij zich zonder meer aan deze orde conformeren. Omdat wij dat willen.
Vanuit moreel oogpunt heeft de Somaliër daar echter geen enkele reden toe. Een internationaal 'civiel contract' dat met macht wordt opgedrongen heeft geen geldigheid. Nevens acceptatie is de andere optie dus het ontkennen van deze wereldorde. De Somaliër bevindt zich tegenover ons dus niet als een crimineel binnen de internationale spelregels, maar als een volledig vrij mens in een regelloze natuurtoestand, omdat hij onze orde verwerpt.
In deze natuurtoestand gelden geen rechten of verdragen, behalve het recht van de sterkste. Een vlag op een schip is niet langer een symbool van eigendom en een garantie voor eigendomsrecht, maar simpelweg een gekleurd stuk stof zonder betekenis. 'Eigendom' als zodanig bestaat niet, maar is beperkt tot datgene wat men met geweld kan verkrijgen en behouden. Recht en criminaliteit zijn in de natuurtoestand holle begrippen zonder inhoud, omdat deze een sociale orde veronderstellen die niet langer bestaat.
De reactie van de internationale gemeenschap is er dan ook voornamelijk één die in de natuurtoestand begrepen wordt, namelijk (fysieke) macht. Dat wij ons geweld zin geven vanuit onze eigen orde doet daar weinig aan af. Dit is echter een heilloze weg, omdat de geweldsdreiging in de natuurtoestand pas verdwijnt als alle tegenstanders zijn verdelgd of afgeschrikt. En zelfs dan zullen de piraten waarschijnlijk hun werkterrein slechts verleggen, maar dan naar slachtoffers die voor het Westen minder relevant zijn.
Een daadwerkelijke oplossing voor het probleem voorziet erin dat Somaliërs weer kunnen en willen toetreden tot de internationale gemeenschap. Dat zal echter pas gebeuren wanneer deze gemeenschap hen rechtvaardig behandelt. Van deze situatie zijn we echter nog ver verwijderd, zolang duizenden Somaliërs vermijdbaar sterven van de honger. Af en toe wat voedselhulp zal niet helpen zolang de wereldorde het ontstaan van een fatsoenlijke staat in Somalië niet bevordert, maar eerder verhindert.
Wil ik hiermee piraterij goedkeuren en stellen dat we onze schepen maar moeten laten beroven? Geenszins. Maar als dit stuk "We moeten de Somaliërs helpen" had geheten, zouden waarschijnlijk minder mensen het lezen. Dit cynisme is kenmerkend voor de burgers van het Westen. Middels onze regeringen, macht en welvaart houden wij een wereldorde in stand die miljoenen mensen uitstoot en onderwerpt, maar wij spreken vervolgens afkeurend van 'gefaalde staten' en criminelen. De piraterij in Somalië, en onze onmacht er een einde aan te maken, is echter een duidelijke vingerwijzing. Als wij de internationale orde waarop onze relatieve vrede en welvaart is gebaseerd, willen handhaven, zullen we ervoor moeten zorgen dat iedereen zich binnen deze orde rechtvaardig behandeld en gehoord voelt. Dit duidt bijvoorbeeld op eerlijke handel, in plaats van het handhaven van handelsbarrière's in het Westen. Of op het herzien van intellectueel eigendomsrecht, zodat duizenden mensen niet langer aan HIV en malaria sterven om de patenten van de farmaceutische industrie niet te schaden. Zijn wij niet tot dergelijke overwegingen bereid, dan zal voor de uitgestoten vrijwel de enige optie blijven om het verdrag met ons te verbreken en terug te keren naar de gewelddadige anarchie van de natuurtoestand.
Lees het rapport van Commissie De Wijkerslooth
Dit artikel verscheen eerder in Vrij-Zinnig en publiceerde Frank Hemmes ook op zijn weblog
Laatste Reacties (71) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
hans detorenkraai, wo 07 september 2011 21:38 Reageer op hans
Denk dat GL heel erg gelukkig is met Frank Hemmes, Vraag me enkel af hoe iemand geweld, afpersing, moord, diefstal en gijzeling een plausibele mannier acht om je onvrede te uiten en om aan de nodige centjes te komen. Heel apart!! Tja ik weet het wij zijn de schuldigen dat neoliberale verrotte westen heeft er eigenlijk zelf om gevraagd. Het verbaast me elke keer weer hoe Afrika verontschuldigd word van werkelijk de grootste misstanden. Toen in 1945 Europa uit een verschrikkelijke oorlog kwam was alles stuk kapot en verwoest. Amerika, omwille van vrede en afzetgebied en het afschermen tegen het toenmalige communisme heeft toen het Marschallplan opgestart, dat heeft gelopen van 1947 tot 1951. Elke geïnvesteerde dollar wierp duidelijk meetbaar vruchten af. Afrika heeft van de wereld het honderdvoudige gekregen als het niet meer is, maar door corruptie, stammenoorlogen, hebzucht, domheid en andere mentaliteit is het nog steeds onveranderd het minst ontwikkelde continent ter wereld. Dat terwijl Azië, China en India de nieuwe wereldmachten zijn geworden grotendeels bereikt met meer tegenwerking dan hulp. Daarom vraag ik me echt af waarom de heer Frank Hemmes zo’n toch wel bijzondere wetenschap heeft over de legitimiteit van geweld, afpersing, moord, diefstal en gijzeling. En het ten ene malen vertikt om toe te geven dat Somalië een ordinair corrupt rovershol is.
-
Theo Joubert, wo 07 september 2011 17:56 Reageer op Theo
Ook inwoners van Nederland worden geworpen in een internationaal systeem van regels en verdragen waarover zij geen enkele invloed hebben, maar dat desalniettemin grote invloed heeft op hun bestaan.
-
Andy P, wo 07 september 2011 10:09 Reageer op Andy
Dus eigen rechter spelen mag? Waren we nu niet allemaal geshockeerd doordat iemand dat deed in Noorwegen? In zijn optiek had hij ongetwijfeld goede beweegredenen en was hij zijn "gebied" ook aan het beschermen. Nee dus. Onzin. Piraten zijn piraten en een gefrustreerd monster is een gefrustreerd monster. Je gram halen doe je niet op deze manier.
-
Kees Gelijkhebber, wo 07 september 2011 09:45 Reageer op Kees
Dit is het zoveelste stukje tekst waarin de schuld van het onheil in Afrika en de rest van derde wereld bij het neo-liberale westen wordt gelegd. Alsof je van de inwoners van Somalie geen moraal zou mogen verwachten. Natuurlijk is piraterij crimineel. Roof door het westen is misdaad maar roof door Somaliers zou dat niet zijn. Kort samengevat is dit betuttelend links racisme. Hemmes moet gewoon Werktuigbouwkunde of Electrotechniek gaan studeren dan heb je geen tijd voor dit soort neo-studeerkamer-socialistische betoogjes.
-
Ingenieur Paul, di 06 september 2011 22:10 Reageer op Ingenieur
Nee...piraten zijn slachtoffers
Corrupte ambtenaren zijn zielig en moeten beschermd worden
windmolenwoestijnen zijn groen
we moeten betonblokken op bescherm zeegebied storten
Het besluit van de raad van state moet worden geeerbiedigd
Het besluit van de raad van state moet worden bestreden
Biomassa-plantages i.p.v. tropisch regenwoud is goed
we moeten met z'n alle iedere klimaat conferentie in alle tropische uithoeken opzoeken om zo onze CO2 footprint te maximaliseren
Anderen moeten ophouden kinderen te produceren
Anderen moeten in een kleiner huis gaan wonen
We gaan nog eens praten over de ellende in Somalie onder het genot van een goed glas wijn (de gemiddelde twitter van Halsema)
Ziehier het gebalanceerde wereldbeeld van Groen Links. -
Ingenieur Paul, di 06 september 2011 21:53 Reageer op Ingenieur
Uhh ? Welk internationale systeem van regels ? Gelukkig zijn er wat regels zodat alle volkeren op aarde toch een manier met elkaar hebben afgesproken om netjes met elkaar om te gaan.
Uiteraard is het niet perfect, maar 95% van de werledbevolking kan zich erin vinden, op een paar failed states na (Somalie, Cuba, N Korea, Zimbabwe, Libie, etc).
Vaak kan je dat terugredeneren naar de invloed van een persoon die langzaam gaat lijden aan een syfilisstoornis of zo (Castro, Mugabe, Kim Yung, Khadafi, ), in Somalie door het gebrek aan een persoon zodat het land uit elkaar is gevallen in elkaar bestrijdende bendes. Het is een multiple bandietenland, en bandieten moeten het schavot in.
Afschaffen van handelsbeperkingen ..goed idee..maar dat zal somalie niet helpen..wie wil met dat land handel drijven behalve makelaars des doods. -
Reinaert de Vos, di 06 september 2011 18:50 Reageer op Reinaert
Wat een verbijsterende wereldvisie. Omdat de Somaliers geen invloed hebben op het internationaal recht mogen ze stelen, afpersen en moorden. Vanuit welke nihilistische grot komt deze auteur met dat merkwaardige gebazel over de natuurtoestand en het recht van de sterkste. Alsof moraliteit niet kan bestaan zonder wetten.
Basale moraliteit is iets dat je terug kunt vinden bij alle volkeren op aarde. Er is geen samenleving te vinden waar men zegt dat plunderen en roven de normaalste zaak van de wereld is. Ook moord is in zijn algemeenheid (dus niet onder godsdienstige wetten) in geen enkele samenleving zomaar toegestaan. En dat is niet voor niets.
Misschien moet de auteur het iets meer zoeken in de moreel totaal verziekte cultuur van Somalie waar men elkaar al jaren onder de vreselijkste omstandigheden naar het leven staat, met de Koran in de hand overigens. En misschien moet de auteur eens nadenken over het feit dat VN-hulp nauwelijks wordt toegestaan in Somalie. Ook een 'natuurtoestand'? -
Joop Schouten, di 06 september 2011 19:59 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Joop
'Omdat de Somaliërs geen invloed hebben op het internationaal recht mogen ze stelen, afpersen en moorden?'
Nee Reinaert. Maar er zit wel een verhaal achter.
De visgronden voor Somalië zijn leeggevist. Er werd en wordt broodroof gepleegd. Daar werd en wordt niets of weinig aan gedaan.
De 'Kapitein Iglo's vissticks en tonijn in blik zijn dus onbetaalbaar als je verder geen inkomsten hebt.
Het geweld is mede door het westen 'uitgelokt'. Nu andere criminelen er ook 'brood' in zien is het hek van de dam (...).
...
Vissers en criminelen worden nu over één kam geschoren. Het ligt wat genuanceerder. De 'vissers' halen hun gram, de anderen zijn opportunistische klootzakken.
Van beide keur ik het geweld af.
Begrijpen doe ik het echter wel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piraterij_in_Somali%C3%AB -
Reinaert de Vos, wo 07 september 2011 11:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Reinaert
Nee Joop ik begrijp dat niet. Het is vreselijk dat de boel wordt leeggevist maar het is oogkleppenpolitiek. Al decennia lang zijn ze in Somalie niet in staat een normaal land te bouwen door moslimextremisten en burgeroorlogen. Dan is aankomen met een zielig visverhaal echt een gotspe. Het is, en nu ga ik even los op links, weer typisch zo'n zielig derdewereldverhaal met een kapitalistisch tintje. Misschien wordt het tijd dat men daar een somalische lente laat ontstaan. Dan kunnen ze vissen, gewassen verbouwen, kan men studeren, kunnen we er op vakantie etc. Want de grootste bedreiging is niet de visgronden maar een compleet verziekt politiek en religieus bestaan.
-
Joop Schouten, wo 07 september 2011 12:12 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Joop
Ik vind de achterliggende oorzaken altijd belangrijk om een oordeel te kunnen vormen.
Het land bestaat alleen maar op papier. Er bestaat geen samenhang meer, de Somalische gemeenschap is versplinterd en staan elkaar naar het leven.
In deze situatie is het geven van Humanitaire hulp bijna onmogelijk en levert op langere termijn geen voordeel voor de burgers op.
Het land kampt met droogte door de door onze veroorzaakte milieuvervuiling. Gewassen verbouwen is een probleem.
Piraterij blijft over. -
Reinaert de Vos, wo 07 september 2011 14:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Reinaert
Nee Joop, onze vervuiling is de vervuiling van iedereen op aarde. Inclusief de CO2-chinezen die inmiddels ook delen van Afrika opkopen.
En door slim boeren hoeft er veel minder droogte te zijn. In Zuid-Sudan hebben ze door een nieuwe aanpak delen van de woestijn weer half-bos gemaakt. In veel delen van de wereld is men heel ver met irrigatie. Van zout water is zoet water te maken etc. Als je je hoofd bij dergelijke dingen kan houden in plaats van de hele dag met de Koran in de hand de vijand te lijf te gaan zal het in ieder geval beter gaan. Hoe lang willen ze in Somalie nog doorgaan met volslagen onmenselijke ego-warlord-strijdjes? En hoe lang nog zeggen wij tegen elkaar dat het eigenlijk door ons komt, het slechte Westen, het kolonialisme of ons consumentisme. Hoezeer daar ook iets over valt te zeggen, het begint een steeds kleiner deel van het verhaal te worden.
Maar goed, zoals gezegd, links houdt van verhalen die gaan over 'grote slechte systemen'. Als men vandaag de wapens neerlegt en ze omsmelten tot bruggen is Somalie over tien jaar misschien wel de graanschuur van Afrika. Vooralsnog vinden ze het lucratiever een kweekvijver te zijn voor moslimextremisten en piraten. -
Joop Schouten, wo 07 september 2011 14:40 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Joop
'onze vervuiling is de vervuiling van iedereen op aarde'
Yep Reineart, Dat is zo. Maar het overgrote deel wordt en werd door 'het westen' in het milieu gepompt.
'Slim boeren' vereist scholing. Eerlijke handel vereist een basis gelijkwaardigheid. Beide ontbreken. -
Reinaert de Vos, wo 07 september 2011 15:23 in reactie op Joop Schouten Reageer op Reinaert
Lees de interviews van Somaliers in de Volkskrant. Geen van hen geeft de schuld aan de milieuvervuiling. Dat is ook onzin. Oorlog en extremisme zijn de schuld. Als ze vandaag stoppen en het land opbouwen dan staat in principe niets een voorspoedige toekomst hen in de weg.
Somalie is kapotgemaakt, gewoon door de burgers zelf, door warlords en moslimfundi's en niet door het slechte Westen en dito milieuvervuiling Joop. Je mag de karwats weer opbergen, je hoeft jezelf nu even niet te geselen in Westerse zelfhaat, en oh ja, ik geloof zelfs dat het neoliberalisme er deze keer niets mee te maken heeft :-) -
Joop Schouten, wo 07 september 2011 15:40 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Joop
Ik weet dat de piraten niets geleerd hebben.
Zo, en dan nu even wat zelfkastijding.
; ) -
het geweten, do 08 september 2011 17:04 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op het
Goed stukje!!
Wat de westerse zelfhaat.................links roept al jaren: weg met ons!! -
dr. Bob, di 06 september 2011 18:33 Reageer op dr.
Nou meneer Hemmes, student en GL lid, dat klinkt veelbelovend !
Flink studeren maar zou ik zeggen (om met Wim Sonneveld te spreken die het tegen Godfried Bomans had), dan wordt het misschien nog wat.
In the meantime ; don't give up your daytime job. -
Fop Schipper, di 06 september 2011 18:25 Reageer op Fop
"..de internationale neoliberale wereldorde..", prachtig! Sluit naadloos aan bij andere bekende socialistische strijdkreten tegen het grootkapitaal. Als ik niet al rechts georiënteerd zou zijn zou ik het spontaan worden na het lezen van dit stuk. Het is een combi van moreel relativisme, postmodern nihilisme en ouderwets socialistisch gebrabbel.
Intrigerend hoe linkse “denkers” er altijd weer in slagen de werkelijkheid diametraal om te draaien zonder dit zelf in de gaten te hebben. Die arme lieve Somaliërs kunnen er niets aan doen dat ze massaal aan piraterij doen en hun medeburgers laten creperen omdat de beschikbare voedselhulp wel eens afkomstig zou kunnen zijn van het verfoeide westen. Nee joh, dat komt allemaal door “de wereldorde”. Die vreselijke kapitalistische wereldorde die niet alleen de armen rijker maakt, maar ook de rijken! Stel je voor zeg.
En ja, volgens Frank Hemmes zouden we eigenlijk het intellectuele eigendomsrecht moeten herzien, want dan zouden al die duizenden mensen niet meer sterven aan HIV en malaria. Ja dat zal enorm helpen Frank. Iedereen die na keihard werken en jarenlang onderzoek een medicijn creëert of een uitvinding doet ervan verzekeren dat hij of zij hier zelf niets aan overhoud. Dat is pas een stimulans voor innovatie! Het is immers veel beter om mensen uit nobele motieven voor het collectief aan het werk te zetten. Daarom is Noord-Korea nu ook een veel gezonder, welvarender en vrijer land dan Zuid-Korea waar ze de kapitalistische wereldorde van die nare Amerikanen hebben overgenomen.
Gelukkig zijn er nog GroenLinks-leden die een scherp oog hebben voor dit soort dingen. -
Joop Schouten, di 06 september 2011 18:53 in reactie op Fop Schipper Reageer op Joop
Uit welk koekoeksnest ben jij afkomstig? De VVD?
Nu je zo vreselijk je best doet te ontkennen dat het wereldwijd toegepaste neoliberalisme hier geen invloed zou hebben, zou het fijn zijn deze te weerleggen met voorbeelden uit Somalië die het tegendeel bewijzen.
Anders is je reactie slechts een vorm van 'belletjetrek'. Toch?
Succes. -
Joop Schouten, di 06 september 2011 18:24 Reageer op Joop
Een belangrijke aanvulling Frank.:
'De meeste piraten zijn voormalige vissers die de wateren goed kennen. Daarbij voegen zich ervaren en zwaar bewapende milities en jonge computer- en communicatiedeskundigen. Somalische vissers zeggen gedwongen te zijn om piraat te worden. "Onze wateren zijn illegaal leeggevist door vissers uit alle delen van de wereld omdat wij al zeventien jaar geen functionerende regering hebben. Ik begrijp mijn collega's wel, want de visserij levert niets meer op", aldus een visser.'
Bron:
http://www.bndestem.nl/algemeen/buitenland/4066497/Somalische-vissers-op-criminele-pad.ece
'Economische motieven' dus... -
Tealc of Shulak, di 06 september 2011 15:11 Reageer op Tealc
Zoals elk land het recht heeft om eigen territoriale wateren te beschermen....hebben Somaliërs ook het recht om eigene territoriale wateren te verdedigen van overbevissing en het dumpen van chemische afval van de EU,VS,Japan en China.
-
Heleen Hupscher, di 06 september 2011 14:05 Reageer op Heleen
Ik ben zelf ook bezig met een artikel over piraten in Somalië. Er zijn verklaringen dat de oorzaken o.a. ook gelegen zijn in het dumpen van chemisch afval aan de kusten van Somalië dat al meer dan 20 jaar aan de gang is, en ook door het leegvissen van de oceanen.
"De Verenigde Naties verklaarden in het verleden reeds over betrouwbare informatie te beschikken waaruit blijkt dat Europese en Aziatische bedrijven de voorbije twintig jaar radioactief uraniumafval, lood en zware metalen zoals cadmium en kwik voor de Somalische kust gedumpt hebben. Deze praktijken veroorzaakten grote woede bij vele Somalische vissersgemeenschappen die de oceaanreuzen voor het transport te lijf gingen met hun vissersboten en handwapens.
Vele vissers kaapten schepen en eisten losgeld om de kustlijn te kunnen reinigen, wat uiteindelijk leidde tot het huidige probleem van piraterij. Ze benadrukken dat er niemand anders was om de regio te beschermen en dat ze dus de zaak in eigen handen moesten nemen. De vissers beschuldigen de meer dan duizend man sterke Westerse zeemacht voor de kust van Somalië van pesterijen en intimidaties. Ze beweren dat die hen vaak op zee overvallen of hun visnetten onklaar maken."
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/04/03/somali-radioactief-afval-bedreigt-de-kust
actualiteitenrubriek Uitgesproken had er laatst een item over ook.
maffia is betrokken bij dat dumpen van chemisch afval, er wordt veel mee verdiend! En Westerse bedrijven (oa uit Zwitserland, Italië)....
De VS hebben zich ook met Somalië bemoeid ivm war on terror.... -
Joop Schouten, di 06 september 2011 23:07 in reactie op Heleen Hupscher Reageer op Joop
Bedankt voor de info Heleen. (Ik had je schrijven over het hoofd gezien.)
Het sluit vrij goed aan met wat ik er zelf over te weten ben gekomen.
Van die chemische afval dump wistik niets af.
Wat een zooitje hè? -
Semolina Pilchard, di 06 september 2011 14:01 Reageer op Semolina
Somalische piraten zijn lievv.
-
M. Ebrahimi, di 06 september 2011 14:30 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op M.
[Somalische piraten zijn lievv.]
Nee. Ze hebben honger. Weet jij wat dat is? -
Julian Haverkamp, di 06 september 2011 15:45 in reactie op M. Ebrahimi Reageer op Julian
Honger? En dan miljoenen losgeld vragen? Dat zullen ze dan inderdaad verdelen over de mensen die het nodig hebben ja......
-
Ton evertsen, di 06 september 2011 17:12 in reactie op M. Ebrahimi Reageer op Ton
dat los je op door voedsel te verbouwen, werkt veel beter en heeft lange termijn veel meer effect.
-
Ton evertsen, di 06 september 2011 17:18 in reactie op M. Ebrahimi Reageer op Ton
"Het systeem is illegitiem, omdat juist deze miljoenen mensen geen stem hebben om de onrechtvaardigheid van het systeem te corrigeren. Zij zijn machteloos overgeleverd aan de economen in Washington, de vertegenwoordigers in New York en de politici in Brussel die beslissen over handelsregels, intellectueel eigendom en internationaal recht."
grote woorden ware het niet dat het gebrek aan stem het gevolg is van eerst een dictatuur en daarna de totale desintegratie van de staat somalie ( het feit dat de puntland regio veel minder piraterij kent zegt op dat punt ook wat)
deze mensen hebben eigenlijk nooit een stem gehad, de piraterij is pas gekomen na het instorten van somalie.
wel typisch dat de schrijver een mooi (westers imperialistisch) lijstje maakt maar A dit vergeet en B als probleem al shabab, de machtigste partij in somalie die zichzelf financiert met oa piraterij, ook maar even buiten schot laat
maar ja dat is voor zijn theorie dat het allemaal onze schuld is natuurlijk weer niet zo best -
Truus Beek, wo 07 september 2011 15:23 in reactie op M. Ebrahimi Reageer op Truus
Die honger hebben de piraten al lang gestild met hun miljoenen.
Hun land genoten leiden honger maar dat zal hun een zorg zijn.
zelfde mentalitiet als de vissers op de grote trailers( vooral Russen) eigenbelang nog erger dan neoliberalisme. -
Marc 's Mening in de Marge, di 06 september 2011 13:30 Reageer op Marc
Schepen bewapenen, tit for tat.
-
Evert van Vliet, di 06 september 2011 14:03 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Evert
Schepen enteren, tit for tat.
-
Truus Beek, di 06 september 2011 13:25 Reageer op Truus
Als ik mijn werk verlies besteel ik mijn exwerkgever en belazer de overheid en als ik mijn zin niet krijg dan sla ik aan het moorden
Wordt ik gepakt en als crimineel weggezet dan zal ik dhr Hemmes vragen mij vrij te pleiten. Want hij zal duidelijkmaken dat mijn daden niet crimineel zijn.
Nu maar hopen dat de rechters een gezonder verstand bezitten -
sjaak de intellectueel, di 06 september 2011 13:15 Reageer op sjaak
Wat een slecht artikel, met die redenatie kun je zo ongeveer alle misdrijven goed praten.
-
Censuur Joop, di 06 september 2011 13:08 Reageer op Censuur
Somalische piraterij WAS niet crimineel. Toen ze zelf nog geen geweld gebruikten. En het niet door georganiseerde criminele organisaties werd gedaan.
-
Ed Zuiderwijk, di 06 september 2011 11:58 Reageer op Ed
Het brein van deze schrijven staat zo open voor de talloze zieligen op deze wereld dat de inhoud eruit is gevallen.
-
Roger Dols, di 06 september 2011 11:42 Reageer op Roger
Men heeft trouwens nogal absurde voorstellingen van 'de natuurtoestand'. Voor de mens is de natuurtoestand om in kleinere gemeenschappen te leven in sociale verbanden die de gemeenschap stabiliteit geven. Mensen die denken dat de menselijke natuurtoestand er een is van wanorde en geweld, die is wel heel erg slecht op de hoogte van de menselijke natuur en laat zich bovendien erg gemakkelijk om de tuin leiden door de protagonisten van de artificiele modernistische antropologie.
-
Evert van Vliet, di 06 september 2011 11:56 in reactie op Roger Dols Reageer op Evert
Op het glimmende kopje, kleinschaligheid heeft altijd al de toekomst gehad.
Alle denkbeeldige lijnen lopen dwars door en om hele daadwerkelijke samenlevingen heen.
Dat is niet alleen tegen-natuurlijk maar ook crimineel in aanleg aangezien emoties worden opgewekt waar die er totaal niet toe doen en worden onderdrukt waar die wel zin hebben...individuele aansprakelijkheid en verantwoording kan derhalve botweg collectief volop worden genegeerd.
Je zal er maar 'recht' op hebben! -
Roger Dols, di 06 september 2011 12:08 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Roger
Je reactie is me niet duidelijk, vooral de eerste alinea. Kun je wat concreter zijn?
-
Evert van Vliet, di 06 september 2011 12:37 in reactie op Roger Dols Reageer op Evert
Makkelijk zat, iedere (her)groepering die de daadwerkelijke interactie tussen mensen te boven gaat is een regelrechte ondermijning van individuele aansprakelijkheid.
Zowel religie als naties voldoen aan die aangeleerde excuses (om de boel leeg te kunnen roven).
Zonder bestaan er namelijk geen eigenaren van (delen van) de planeet. -
Roger Dols, di 06 september 2011 22:06 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Roger
"Makkelijk zat, iedere (her)groepering die de daadwerkelijke interactie tussen mensen te boven gaat is een regelrechte ondermijning van individuele aansprakelijkheid."
Hier ben ik het in principe mee eens. Ik vind wel dat mensen in een bottom-up-democratie zaken kunnen delegeren naar een hoger level, maar dat is uitsluitend tijdelijk en komt na een 'contractperiode' per definitie eerst terug bij de mensen zelf.
"Zowel religie als naties voldoen aan die aangeleerde excuses (om de boel leeg te kunnen roven). Zonder bestaan er namelijk geen eigenaren van (delen van) de planeet. "
Hier ben ik het deels mee eens. Qua religies zijn voornamelijk de Abrahamitisch-monotheistische religies repressief doordat deze dogmatisch zijn en een waarheids- en universaliteitsclaim hebben.
Bij naties wil ik een onderscheid maken tussen de natie als volk en tussen de natie als staat.
De natie als volk is een natuurlijk verschijnsel. Een volk deelt een gemeenschappelijke historie, (innerlijke) cultuur en voorouderschap. Hierdoor voelt men zich met elkaar verbonden en heeft men ook sneller iets voor elkaar over. Banden tussen mensen hoeft niet beperkt te zijn tot familie en volk, maar binnen deze context is het gevoel van verbondenheid (en dus toewijding aan elkaar) doorgaans veel groter.
De natie als staat is uitsluitend een administratief-juridisch constructie die van weinig waarde is, en sowieso steeds ondergeschikt is aan de mensen.
Als bottomline vind ik dat eigendom geen probleem hoeft te zijn. Het is de op hol geslagen modernistische reducering van al het belangrijke tot enkel individualistische en economische termen, die het bezit een ranzig effect geeft. Voor degenen die er naar streven om een meer 'nobel' leven te leiden, is geld niet meer dan een middel tot hogere doelen, en het bezit ervan heeft dan al helemaal geen waarde meer. -
Piet Pieters, di 06 september 2011 11:38 Reageer op Piet
Als ik ooit werkeloos wordt dan ga ik frauderen of ik wordt piraat.
-
Evert van Vliet, di 06 september 2011 11:57 in reactie op Piet Pieters Reageer op Evert
Wat doe jij zoal voor de noeste kost?
-
Belegen Belg, di 06 september 2011 11:27 Reageer op Belegen
Leuke titel. Bedoeld om de tekst te doen lezen. Leuk.
We hebben weer geleerd dat handelsverdragen blijkbaar niet tussen 2 partijen worden afgesloten, maar opgelegd door Brussel en een paar heren in New York, waarvan de naam ons helaas weerhouden wordt.
We hebben geleerd dat een burger die het systeem onrechtvaardig vindt, blijkbaar het recht in eigen handen mag nemen, voor zijn eigen gewin.
Ik vermoed eigenlijk dat de auteur niet zo goed heeft nagedacht. Ik vermoed dat de auteur eerst een titel bedacht, om er dan een stukje bij te verzinnen.
Dat handelsverdragen niet altijd eerlijk zijn, dat de Somalische overheid corrupt als de pest is, dat de burgers mogen kwaad zijn op hun leiders, dat is nogal duidelijk. Maar de stap naar gerechtvaardigd geweld die in dit stukje gezet wordt, opent de deur naar veel groter onheil. -
Han van der Horst, di 06 september 2011 11:21 Reageer op Han
Je denkt toch zeker niet dat die Somalische piraten Robin Hoods zijn, die op hun eigen vissersscheepjes de oceaan op varen om te zien wat ze kunnen verschalken? Zij zijn zo goed bewapend dat zij in staat zijn grote westerse schepen te overvallen en vervolgens mee te nemen naar een haven. Daarna wordt er professioneel onderhandeld met de rederijen over het losgeld. Dit betekent dat de Somalische piraterij een onderdeel is van grote internationaal werkende criminele organisaties: het is waar. Dankzij de armoede in Somalië en de anarchie is het makkelijk om mensen te recruteren maar de geldpakkers en de winstmakers zijn keurige heren met een kantoor in Dubai of zo. Als je onrechtvaardige structuren aan de kaak wil stellen, dan zijn die piraten wel het minst geschikt als uitgangspunt want hun organisaties belichamen die structuren. Ze houden ze in stand.
Wie tegen uitbuiting strijdt, moet daarom ook tegen deze vorm van piraterij strijden. Vergeet daarbij nooit dat de jongens die hun leven wagen het kleinste gedeelte van de winst krijgen. Dat is overigens een reden te meer om er voor te zorgen, dat in de havens van Somalië het volgende woord vleugels krijgt: "Piraten varen wel uit. Zij keren niet terug." Een gewaarschuwd mens telt voor twee, als een of andere rattenvanger van de piratenmultinational je probeert te recruteren. -
Evert van Vliet, di 06 september 2011 11:59 in reactie op Han van der Horst Reageer op Evert
Wat jij zoal voor de noeste kost doet is al bekend Han, hartelijk dank voor je (inter)nationale bijdrage aan de wapenindustrie...om maar een dwarse straat te noemen.
-
M. Ebrahimi, di 06 september 2011 13:05 in reactie op Han van der Horst Reageer op M.
Dankzij de armoede in Somalië en de anarchie is het makkelijk om mensen te recruteren maar de geldpakkers en de winstmakers zijn keurige heren met een kantoor in Dubai of zo. (...) Vergeet daarbij nooit dat de jongens die hun leven wagen het kleinste gedeelte van de winst krijgen...
Dáár gaat het juist om, Han. Om die jongens die hun leven moeten wagen voor een beetje geld. Dat ze daarbij ook nog eens door "keurige(?) heren met een kantoor in Dubai" worden misbruikt is dubbele bevestiging van dit artikel. -
Piet Pieters, di 06 september 2011 14:02 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet
Gebeurt niet zo heel vaak, maar ik ben hier met Han eens!
-
Neo- nozem, di 06 september 2011 14:21 in reactie op Han van der Horst Reageer op Neo-
Onzin
Het is hun land en het zijn hun kusten .
Wij plunderen dat ; het is gewoon legitiem wat ze doen . -
Han van der Horst, wo 07 september 2011 10:53 in reactie op Neo- nozem Reageer op Han
De Somalische piraten blijven niet onder de kust maar varen ver de Indische Oceaan op.
-
Truus Beek, wo 07 september 2011 15:26 in reactie op Neo- nozem Reageer op Truus
als dat de visserstrailers voor hun kust waren zou ik je gelijk geven
maar het zit even wat anders -
Alex Alexander, di 06 september 2011 22:47 in reactie op Han van der Horst Reageer op Alex
Hehe Han... apart... ik ben het zelden met u eens, maar nu voor de volle 100% eens!!!
Ik vind dat de schrijver van dit artikel echt een totaal verkeerde visie heeft op wat crimineel is. -
Jelle Pietersen, di 06 september 2011 10:52 Reageer op Jelle
De natuurtoestand kan worden opgeheven door een sociaal contract aan te gaan waarbij bepaalde vrijheden door een staat aan banden worden gelegd. Somalië heeft geen staat die de veiligheid kan garanderen van zijn burgers. Ik vind het erg eurocentrisch om te stellen dat de oplossing voor Somalië ligt in de barmhartigheid van de westerse wereld om Somalië toch vooral te ontzien wanneer het op allerlei regeltjes aankomt. En dat het westen toch vooral Somalië moet helpen om een staat op te richten.
Ik ben het eens met de auteur dat er een natuurtoestand heerst in Somalië, maar het is aan Somalië om die natuurtoestand op te heffen. In de jaren negentig heeft het westen geprobeerd om in te grijpen in Somalië en heeft het westen geprobeerd om een erkende en democratisch gekozen regering aan de macht te helpen. Dat heeft allemaal niet geholpen. Nog sterker, het is alleen maar erger geworden. Om piraten neer te zetten als een soort van Robin Hoods, is een grove simplificatie van de situatie aldaar. De piraten staan onder leiding van warlords die de opbrengsten niet gebruiken om een staat te creëren die de veiligheid van alle Somalische burgers garandeert, maar om hun particuliere belangen veilig te stellen. En dat lukt prima. Piraten en warlords hebben er alle belang bij dat de natuurtoestand blijft bestaan. Ik wil de auteur eraan herinneren dat dit Somaliërs zijn, die Somalië niet erkennen en daardoor een wetteloosheid in stand houden waardoor hun private verrijking door piraterij verzekerd is van een gouden toekomst. De oplossing ligt dan ook in Somalië en niet in Brussel of Washington. -
Evert van Vliet, di 06 september 2011 11:28 in reactie op Jelle Pietersen Reageer op Evert
De natuurtoestand vervangen door de dictatuur van het monetaire systeem zet net zo 'goed' kwaad bloed....en nog eens zeer terecht ook nb!
-
Bijstandskoning van GeenStijl, di 06 september 2011 10:48 Reageer op Bijstandskoning
Als daar niets gebeurt in de hoorn van Afrika dan bestaat Somalië straks niet eens meer. Dan is het een kaalgeslagen stuk woestijn door de klimaatverandering.
-
Theo Joubert, wo 07 september 2011 17:59 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Theo
Het wordt tijd dat ze daar de handen uit de mouwen steken.
-
het geweten, do 08 september 2011 16:57 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op het
Dan zou men er zon-collectoren kunnen plaatsen voor de groene energie voor EUROPA.
;-) -
Roger Dols, di 06 september 2011 10:30 Reageer op Roger
Ik ben het er mee eens dat het criminele karakter van de Somalische piraterij erg subjectief is. Ik vind ook dat een volk altijd onvervreemdbaar soeverein is, boven welke internationale organisatie of institutie dan ook.
Ik ben het echter niet eens met de volgende stelling:
"Zij zijn machteloos overgeleverd aan de economen in Washington, de vertegenwoordigers in New York en de politici in Brussel die beslissen over handelsregels, intellectueel eigendom en internationaal recht."
Dat is een grof geval van fatalisme. Een volk heeft ten alle tijden de mogelijkheid om 'uit het systeem' te stappen en een eigen nieuw systeem te construeren. Daartoe heeft een volk allerlei middelen ter beschikking oplopend tot en met revolutie. Dat is een grote opgave en vereist uiteraard moed, opoffering en inzet. Maar men mag niet verwachten dat men zonder deze zaken ooit tot iets positiefs komt. Soms moet men immers door een dal om opnieuw de weg naar boven te vinden.
Verder heeft de rechtvaardiging die de auteur van het stuk beschrijft een nogal aparte consequentie, namelijk dat ook het Westen evenzeer tot alle middelen mag grijpen om haar belangen te verdedigen. Alle systemen evolueren uit een natuurtoestand. Ook de onze.
Het lijkt nobel om anderen dit recht toe te kennen, maar dan moet men er wel mee kunnen leven dat dit recht voor iedereen geldt, dus ook voor het Westen. Wie dit recht slechts selectief toekent, kan zich nauwelijks rechtvaardig noemen.
Resteert nog de vraag waarom het wenselijk zou zijn voor Somalië om deel uit te maken van de internationale 'gemeenschap' en de wereldorde. Vele malen belangrijker voor een volk, en dus ook voor Somaliërs, is het om een eigen gemeenschap te creëren die soeverein, zelfstandig en volkseigen is. Ligt het niet voor de hand dat het Somalische volk tot andere concepten, ideologieën en instituties komt, wanneer het een eigen ontwikkeling in gang zet? Moet alles altijd eindigen in de Westerse modernistische constructies waar onze politici zo verslaafd aan zijn? -
M. Ebrahimi, di 06 september 2011 10:25 Reageer op M.
Mooi stuk en helder.
-
Hein van Leeuwen, di 06 september 2011 10:20 Reageer op Hein
Ik ben niet rechts te noemen, maar als ik dit soort redeneringen lees, voel ik mij erg verwant aan het rechtse standpunt in deze. Zelfs de provocatie deugt niet, het voelt heel erg aan als de linkse redeneeroefening uit de jaren '70.
Oh ja: mannen die hun vrouwen mishandelen roepen ook heel graag:
"jij maakt dat ik sla..." daarmee vervalt iedere verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. -
Piet Pieters, di 06 september 2011 11:38 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Piet
Klopt.
Ik ben het er ook totaal niet mee eens.
En we hebben in Nederland ook ruim 32 miljoen armen. -
Jim Peeters, di 06 september 2011 10:17 Reageer op Jim
Het lijkt wel alsof de schrijver niet eens weet waar Somalie ligt en wat er daar aan de hand is.
Een van de voornaamste redenen dat deze hongersnood aan de gang is juist dat de westerse wereld NIET ter plaatse mag helpen aangezien ze de duivel zijn met waardes als gelijkheid tussen man en vrouw etc. -
Roger Dols, di 06 september 2011 10:59 in reactie op Jim Peeters Reageer op Roger
Dat de westerse wereld niet bij Somalië kan komen is niet de oorzaak van de hongersnood. Hoogstens een van de oorzaaken dat het niet tijdelijk verholpen wordt.
De oorzaak van de hongersnood ligt in het feit dat er een bevolkingsexplosie is zonder dat zij er aan gedacht hebben hoe men al die mensen zou kunnen voeden.
De bevolking van Afrika is in 60 jaar tijd vervijfvoudigd! Maar zij hebben hun voedselproductie niet vergroot. Dat betekent per definitie dat je scheefgroei creeërt en jezelf afhankelijk maakt van hulp van buitenaf, en dat is altijd onverstandig. -
Ingenieur Paul, di 06 september 2011 21:58 in reactie op Roger Dols Reageer op Ingenieur
Roger...wat hou jij er een ouderwets denkbeeld op na. Afrika kan zich prima voeden, het is zelfs een exporteur van voedsel en landbouwartikelen (boontjes uit Kenya, bloemen uit Uganda, meloenen en katoen uit Egypte, cacoa uit west afrika, pindas uit west afrika, palmsuiker, palmolie, bananen, koffie, qat, en ga zo maar door). Er wordt prima bier gemaakt, en prima wijn (SA).
Kijk maar eens bij de appie hein op de herkomst van artikelen.
Als er al eens een hongernood is dan is dat uitsluitend het gevolg van oorlog. Overbevolking, klimaat....heeft er allemaal niets mee te maken. -
L C, di 06 september 2011 10:17 Reageer op L
Het gijzelen van bemanningleden van schepen, afpersen van rederijen en soms ook nog wat moord is niet crimineel?
facepalm.jpg -
Addy Stoker, di 06 september 2011 10:14 Reageer op Addy
Er zijn ontzettend veel misstanden op de wereld, maar piraten zijn duidelijk crimineel. Bouw je land op door te werken, verkeerde structuren veranderen via legale middelen. Geweld is niet de oplossing.
Samen aan de slag, zelfs in Somalië. Bouw aan het goede. -
Huub Geluk, di 06 september 2011 10:37 in reactie op Addy Stoker Reageer op Huub
Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein zijn naam is klein
Zijn daden benne groot -
Addy Stoker, di 06 september 2011 10:59 in reactie op Huub Geluk Reageer op Addy
volgens mij was Piet Hein juist wel van het geweld, over verkeerde structuren gesproken...
-
Evert van Vliet, di 06 september 2011 11:16 in reactie op Huub Geluk Reageer op Evert
"Zijn daden benne groot"
Z'n slachtpartijen ook, maar als notige muskaat aanhanger wil het er bij menigeen maar niet in dat ze daar nog steeds de vruchtjes van plukken terwijl het verhaal halen vanuit de overerfde slachtoffer-rolletjes als belachelijk wordt af geserveerd. -
Joop Schouten, di 06 september 2011 10:07 Reageer op Joop
Goed stuk, goede analyse en ik ben het er helemaal mee eens !
Fuck de neoliberalen. -
Frans Lenaen, di 06 september 2011 18:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frans
Je hebt me overtuigd Joop met je steekhoudende argumenten.
Ik weet nu dat alle ellende in de wereld veroorzaakt wordt door dat verschrikkelijke westen en alle geweld tegen het westen is dus geheel gerechtvaardigd. Heerlijk zo'n slachtoferrol... -
Joop Schouten, wo 07 september 2011 14:35 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Joop
Het is geen rol.
-
Michiel Online, di 06 september 2011 10:07 Reageer op Michiel
Ik kan me herinneren ergens op een website gelezen te hebben dat piraten vroeger afdankertjes waren van de VOC...
Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen zomaar zeggen "kom laten we een boot kapen met zijn allen". Daar moet een rede voor zijn.
Ik ben blij dat je hier bovenop zit.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8087 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7651 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6046 x bekeken Korte Scan
Reageer (196) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5650 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5178 x bekeken Korte Scan
Reageer (433) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5144 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4532 x bekeken Korte Scan
Reageer (141) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3423 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3131 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2975 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

