vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Bas Huijbers Word fan Abonnement
29 juni 2010 Reageer (54) 1084 x bekeken Leven
Scholieren weten echt te weinig van politiek
Definieer wat burgerschap betekent, stel hogere eisen aan docenten en leerlingen en maak tijd en geld vrij om kennis over burgerschap om te vormen tot wijsheid over burgerschap
"Nederlandse scholier politiek onbenul en intolerant jegens immigrant", kopt Joop dinsdag. Als docent maatschappijleer voel ik mij direct aangevallen als ik een dergelijk kop lees en denk eigenlijk meteen dat het ligt aan de definities van burgerschapseducatie van het onderzoek.
Uit een internationaal onderzoek, de International Civics and Citizenship Education Study, blijkt dat Nederlandse scholieren slecht scoren op het gebied van burgerschap in vergelijking met hun Europese leeftijdsgenoten. "Ze hebben minder kennis van het politieke systeem en staan zeer afwijzend ten opzichte van gelijke rechten voor migranten". Dat schrijft Joop dinsdag op basis van een artikel in het NRC Handelsblad.
Nadat ik het stuk heb gelezen, kan ik het op punten weerleggen of nuanceren in het licht van cultuurverschillen tussen landen. Maar als ik er langer over nadenk, kan ik het onderzoek eigenlijk wel onderschrijven. Het klopt dat de Nederlandse scholieren onvoldoende presteren.
Alle leerlingen in het voorgezet onderwijs krijgen verplicht één schooljaar maatschappijleer en dan is het een beetje afhankelijk van de school hoeveel, maar laten we zeggen; twee lesuren per week. Tijdens die lessen worden diverse onderwerpen behandeld die te maken hebben met burgerschap. Denk hierbij aan de onderwerpen als parlementaire democratie, de werking van de rechtsstaat, de verzorgingstaat en onze samenleving. Dit alles geeft naar mijn bescheiden mening een aardige kennisbasis.
Waardoor scoort de Nederlandse scholier dan zo slecht op het gebied van burgerschap?
Laat ik dan eerst de hand in eigen boezem steken. Omdat een flink aantal docenten maatschappijleer gewoon niet goed is. Ze zijn niet voldoende opgeleid, hebben hun bevoegdheid cadeau gekregen en stellen onvoldoende eisen aan zichzelf en aan de leerlingen.
Ten tweede, het curriculum van maatschappijleer is erg breed. Met een jaartje maatschappijleer kan je kennisbasis aanleggen, maar dit is natuurlijk niet voldoende om ze om te vormen tot burger. Daarbij denken ouders nog steeds dat maatschappijleer dat pretvak is van vroeger en dat werkt ook niet echt motiverend. En laten we wel wezen. De meeste leerlingen in Nederland krijgen maatschappijleer op hun 14de en 15de . Deze leerlingen zijn met heel veel andere dingen bezig en eigenlijk zijn alleen de sukkels op die leeftijd echt geïnteresseerd in politiek.
Mijn advies: Vinden we burgerschap echt belangrijk? Definieer eerst wat burgerschap betekent, stel hogere eisen aan docenten en leerlingen en maak tijd en geld vrij om naast kennis over burgerschap mee te geven, deze kennis ook te verankeren en om te vormen tot wijsheid over burgerschap.
O, ja en dat de Nederlandse scholier intolerant tegenover immigranten is, daar herken ik mij helemaal niet in. Scholieren op mijn gekleurde school zien de verschillende kleuren geen eens. Dat zullen wel scholieren zijn op gesegregeerde scholen.
Laatste Reacties (54) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
uitgeschreven uitgeschreven, ma 05 juli 2010 01:49 Reageer op uitgeschreven
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het van dingen als Maatschappijleer moet hebben. Dat zijn van die vakken als "het ene oor in, het andere uit". Ik was een best brave leerling vroeger maar als ik het van mijn kennis op de zaken die toen behandeld werden, of het nu om politiek of boeddhisme gaat, dan is het resultaat nul komma nul.
Bovendien ben je als leerkracht tamelijk onthand omdat je geacht wordt een objectief beeld te geven terwijl politiek alles andere dan politiek is. het gaat juist om de vaak felle strijd tussen hen die vinden dat ze veel meer individuele vrijheid mogen claimen en hen die vinden dat iedereen het recht heeft op een redelijk deel van onze welvaart, ook al hebben ze misschien een lager IQ of andere handicap. Om over de religieuze component nog maar te zwijgen.
Maar ik denk dat we ontzettend verkeerde signalen afgeven door steeds meer opnieuw aan te dringen om de mening van de leerlingen, of het nu om politieke zaken gaat of over andere zaken. het aantal keren dat nieuwsprogramma's zelfs naar lagere school kinderen gaat om hun mening (die doorgaans een vertolking is van wat ze van de ouders of de juf hebben te horen gekregen) is misschien wel grappig om zo te zien, maar je zendt dan ook signalen uit van "je bent er al, jouw mening is de moeite waard zonder dat je er nog verder in verdiept".
Datzelfde geldt voor het neerzetten van mensen zonder de geringste levenservaring in gemeenteraden en hoger. Goed, ze kunnen ons vertellen wat ze denken en wat hun leeftijdsgenoten vinden, maar je kunt van mensen die nog maar net komen kijken niet echt verwachten dat ze al de wijsheid hebben om goed afgewogen beslissingen te maken. Ik vond ook van mezelf dat ik de waarheid in pacht had op die leeftijd, maar juist daar zitten de risico's. Als je dat van jezelf vindt dan ontstaat bij velen de houding van "ik weet het allemaal wel, ik hoef verder niets meer bij te leren".
Dat geldt met name voor issues rond het opkomend fascisme. Zeker, als ik argumenten hoor die gebaseerd zijn op eigen negatieve ervaringen dan kan ik dat goed begrijpen. Maar voor veel jongeren sta je dan op het eindpunt, een goed motief om Wilders te stemmen. Maar als je hen dan vraagt welke specifieke dingen Wilders dan kan doen om die problemen op te lossen komen er steevast oplossingen die helemaal niet kunnen omdat ze in strijd met onze grondwet, in strijd met het EVRM of zelfs in strijd met het VN Verdrag op de Mensenrechten zijn. Pas wanneer een jongere bereid is zich te verdiepen in de vraag of de voorstellen van een politicus in praktijk überhaupt realiseerbaar zijn dan kun je spreken van een goed afgewogen mening. Anders is het gewoon huilen met de wolven. -
Wim Groeneveld, za 03 juli 2010 17:09 Reageer op Wim
Sinds de jaren zeventig ging ons onderwijs (lager, midden èn hoger) achteruit. Het mocht niet te moeilijk zijn en moest vooral "leuk" zijn. Daarom moet men nu niet raar opkijken als zelfs "hoger opgeleiden" blijk geven van onvoldoende kennis (niet van hun eigen vak, dat zal wel meevallen) maar van de wereld om hen heen. Vroeger heette dat "Algemene ontwikkeling".
-
karuna waaijer, do 01 juli 2010 10:56 Reageer op karuna
Persoonlijk vind ik het feit dat de PVV de verkiezingen onder de scholieren won toch wel veelzeggend.
Hebben die nog enig besef van de Rechten van de mens?
Nog enig besef van hoe blij we zouden moeten zijn dat we hier die Rechten zoveel mogelijk naleven?
Dat kan toch niet, anders zouden er niet zoveel klakkeloos op de PVV stemmen.
Zo ook voor volwassenen. Zet en groep van 30 mensen bij elkaar en er zijn er misschien 3 die zich realiseren dat je zuinig moet zijn op onze rechtsstaat. De rest is zo gewend geraakt aan de vrijheid dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat het anders wordt en geven vanuit die misvatting de vrijheid zómaar op.
Het lijkt mij dat er wel wat meer nadruk mag liggen op wat meer abstractere thema's als vrijheid dan alleen: wat heb ik eraan. -
Bart Hoekstra, do 01 juli 2010 08:59 Reageer op Bart
Mijns inziens helpt het helemaal niet om meer te gaan eisen van de leerlingen en leraren. Laten we in plaats daarvan streven naar meer politieke participatie van jongeren, dát zal zoden aan de dijk zetten. Als leerlingen een interesse krijgen voor politiek, dan komt de rest ook wel...
-
Henk-Jan Mielke, do 01 juli 2010 09:26 in reactie op Bart Hoekstra Reageer op Henk-Jan
Klinkt toch een beetje hetzelfde als eisen wat u voorstelt.
-
Fleur D, wo 30 juni 2010 20:17 Reageer op Fleur
Goed stuk, zelfkritisch. Maar dit gedeelte vind ik raar: ''En laten we wel wezen. De meeste leerlingen in Nederland krijgen maatschappijleer op hun 14de en 15de . Deze leerlingen zijn met heel veel andere dingen bezig en eigenlijk zijn alleen de sukkels op die leeftijd echt geïnteresseerd in politiek.''
Ik ben 15, ben met heel veel dingen bezig, maar ook met politiek. Ik ben lid van een jongerenorganisatie van een politieke partij, maar zit ook op voetbal en doe óók gewoon leuke dingen die andere jongeren doen. Ik zou verwachten van een leraar maatschappijleer dat hij niet zulke uitspraken doet, en een iets breder beeld van jongeren heeft.U heeft toch ook heus wel leuke, in politieke geïnteresseerde kinderen in de klas? Of niet? In dat geval heb ik ernstig medelijden met u. -
Henk-Jan Mielke, wo 30 juni 2010 21:05 in reactie op Fleur D Reageer op Henk-Jan
Trek het je niet aan, als ik terugdenk aan de middelbare school is de link tussen maatschappijleer en sukkel vooral te leggen met betrekking tot de docent.
-
Dhr. Kruk, wo 30 juni 2010 14:38 Reageer op Dhr.
"De meeste leerlingen in Nederland krijgen maatschappijleer op hun 14de en 15de . Deze leerlingen zijn met heel veel andere dingen bezig en eigenlijk zijn alleen de sukkels op die leeftijd echt geïnteresseerd in politiek."
Nou, vriendelijk bedankt. Ik ben nu dan wel 16, maar toen ik 15 was had ik ook al enige interesse in politiek, weliswaar in mindere mate.
Jongeren worden weer eens heerlijk op één hoop gegooid. Er zijn enorm veel politiek geïnteresseerde 'jongeren' bij mij op school. In de weken voor de verkiezingen ging het bijna nergens anders meer over. Je bent eerder een sukkel als je er niets over weet. Verder heerst er geen grote afkering jegens immigranten. Nu moet ik wel toegeven dat een categoraal gymnasium geen goede afspiegeling van 'de meerderheid' is, maar scheer alstublieft niet iedereen over één kam. -
Roald Pool, wo 30 juni 2010 18:14 in reactie op Dhr. Kruk Reageer op Roald
Het is geestig om te zien dat veel reacties op dit stuk van Bas Huijbers de inhoud ervan bevestigen. Mensen die zich direct persoonlijk aangevallen voelen en zich beginnen te verdedigen in de trant van 'ikke niet hoor!' en 'ik ben beledigd!'. Is dit de prijs die we voor het genoemde individualisme betalen?
Des te opmerkelijk omdat Bas Huijbers zich in zijn stuk van meet af aan groots en zelffritisch opstelt. Zulke stukken nodigen toch uit om mee te denken? Wat kun je meer doen om anderen te stimuleren tot constructief debat?
Ik vind de suggestie van Huijbers om burgerschap sterker te ontwikkelen langs de route van het onderwijs geen gek idee. Ik denk ook dat dat we de geluiden 'uit het veld', van de professionals die de praktijk ervaren het meeste serieus moeten nemen.
Ik denk wel dat hij zich wel erg veel op de hals haalt om het hele probleem te laten oplossen door het onderwijs. De krachtigste effecten worden altijd bereikt als iedereen eensgezind meewerkt.
New York werd onder Giuliani ooit weer schoon en veilig door een uniek samenwerkingsverband tussen onderwijs (no child left behind), politie (handhaving/zero tolerance) en ouders aansprakelijheid en er positief bij betrekken).
Een megaproject als 'burgerschap' is denk ik kansrijker als het voor hun die het moeten leren van 'alle kanten komt'.
Dus naast bezielde leraren die onderwijzen, ook ouders die verantwoordelijker worden voor de opvoeding van hun kinderen, zelf ook een lesje meepikken. En een alerte politie die met veel blauw op straat ook laat merken dat burgerschap 'plichten' met zich meebrengt. -
Henk-Jan Mielke, wo 30 juni 2010 21:07 in reactie op Roald Pool Reageer op Henk-Jan
Dat geeft hem nog niet het recht om 14- en 15-jarigen voor sukkels uit te maken, zeker niet als hij zelf voor de klas staat.
-
Ton evertsen, wo 30 juni 2010 23:22 in reactie op Roald Pool Reageer op Ton
groots en zelfkritisch? hij zet zijn leerlingen neer als sukkels en zijn collega's zijn niet capabel...
-
Jan B, wo 30 juni 2010 12:55 Reageer op Jan
Politiek is niet het enige waar de jeugd te weinig van weet. Er heerst in Nederland een verstikkend klimaat op het gebied van onderwijs, cultuur en wetenschap. Drie maatschappelijk ondergeschoven kinderen waarvan de verwaarlozing nu z'n wrange vruchten begint af te werpen. Nederland debiel? Ja, bekijk alleen al de nederlandse TV. Bijna geen goede informatieve documentaires. Spuiten, slikken, toppers, BNN, Paul de Leeuw en andere tot vermaak gebombardeerde bagger domineert. Goede films: zelfzaam en steevast uitgezonden op tijdstippen dat de meeste mensen al op hun nest liggen. De gemiddelde Nederlander wil dit kennelijk zo. Sinds de jaren negentig heeft in dit land een debilisering ingezet die z'n weerga niet kent. Algemene kennis en ontwikkeling zijn "uit", platvloerse banaliteiten zijn "in". Het gevolg is dat je Nederlanders zo onderhand ook alles wijs kunt maken (zie de weergaloze onzin die de opiniekanalen beheerste ten tijde van de vaccinatie tegen de varkensgriep). Geen wonder ook dat in zo'n land onderwijs en wetenschap jarenlang door de politiek als een noodzakelijk kwaad en niet als een voorwaarde voor groei en behoud van welvaart zijn gezien. Uiteindelijk slaat dat nu terug op die politiek met een kabinetsformatie die je niet anders dan als een gordiaanse knoop kunt bestempelen doordat een groot deel van het electoraat de simplistische achterbuurtretoriek van een geblondeerde nitwit klakkeloos voor waar heeft aangenomen.
-
joop kerver, wo 30 juni 2010 10:09 Reageer op joop
De jeugd aan te spreken,met de verwachting hun stemgedrag te beïnvloeden, lijkt bezijdens op kindermisbruik! Dat er duidelijk iets mis is in ons opleidingsniveau mag blijken aan het stemgedrag in het algemeen. Zo wij, net zo dom en onnadenkend, onze verantwoordelijkheid zouden nemen en zouden eisen,dat het gehele scholingsprincipe meer gericht zal moeten worden op noodzakelijke kennis! Het zogenaamde klaarstomen voor de maatschappij geeft mij een niet prettige bijsmaak, wat nog net geen rotte vis is!
Als de politiek mijns inziens die dit soort oorzakelijkheden onvoldoende behartigd en enkel het economische aspect,dan blijkt dat ze zelf geen notie hebben van hun handelen;misschien wel verdwaald in hun onwetendheid!
jk -
Peter Volta, wo 30 juni 2010 08:41 Reageer op Peter
Burgerschap is iets van na mijn tijd. Geen idee wat het inhoudt, en ik kan me goed voorstellen dat middelbare scholieren het al helemaal niet weten.
-
Joost Spreij, wo 30 juni 2010 02:40 Reageer op Joost
Ik denk dat dit gebrek aan politieke kennis weinig te wijten is aan incompetente docenten, meer aan de complete desinteresse van scholieren in hoe het er in Nederland aan toe gaat. Politiek word over het algemeen toch voornamelijk als saai gezien en gaat het ene oor in en het ander uit, tenzij het keihard geschreeuwd word.
Buiten dat, wat ik ervan gezien heb op school, is het toch echt meestal de vrij naïeve anti-buitenlanders houding die de boventoon voert. Deze houding is meestal niet veel genuanceerder dan "allemaal het land uit". Echter, naarmate men ouder word vermindert dit wel enigzins, zo zit er bij mij in de klas (volgend jaar 6v) nog slechts 1 pvv-stemmer, of het ook met opleidingsniveau te maken heeft durf ik niet te zeggen. -
Pim de Haan, di 29 juni 2010 22:22 Reageer op Pim
Dat van scholieren niet hoeft te worden verwacht dat ze gedegen kennis van de politiek hebben, daar ben ik het, scholier zijnde, echt volledig mee oneens. Het functioneren van onze democratie staat of valt met het soort informatie waarop de kiezer zijn stem baseert.
Wat is het nut van de controlerende werking van een stem wanneer deze niet voortvloeit uit kennis van gemaakte fouten, maar uit geroep in de media?
Wat is het nut van nieuwe ideeën aandragen voor problemen in de samenleving, wanneer deze alleen worden beoordeeld met informatie van krantenkoppen?
Mensen moeten in een democratie voldoende kennis en vaardigheden hebben hun stem zelfstandig en verstandig te kunnen formuleren - of deze nou rechts of links is - en dat begint allemaal bij het onderwijs. -
Ton evertsen, di 29 juni 2010 21:46 Reageer op Ton
"maar dit is natuurlijk niet voldoende om ze om te vormen tot burger"
dat moet ook niet het doel zijn
je moet ze gereedschap geven om zichzelf te vormen
en eerlijk zijn en niet proberen "jouw"burger te proberen maken, accepteren dat of hij nu een sp vvd pvda of pvv burger wordt het niet jouw taak (of recht) is om daar over te oordelen -
, wo 30 juni 2010 08:13 in reactie op Ton evertsen Reageer op
Het zou al heel wat schelen wanneer , zoals meen ik op sommige scholen wel gebeurt, leraren maatschappijleer de partijprogramma's, ALLE partijprogramma's, doornemen met de leerlingen.
-
Kevin Keunen, di 29 juni 2010 19:34 Reageer op Kevin
Hier nogmaals iemand van 16, ook deze keer geen sukkel...
Verder krijgen wij in de 4e en 5e klas vwo één uur maatschappijleer in de week. Wij hebben ong. 7 lessen besteed aan parlementaire democratie en er een proefwerk over gehad, dat was alles... Het leuke is dat veel klasgenoten nog steeds niet het verschil uit kunnen leggen tussen bijv. parlement en kabinet!
Ik wil trouwens wel zeggen dat onze docent Maatschappijleer wel erg op de hoogte is van de stof en erg betrokken is bij de les! -
Flipje Tiel, di 29 juni 2010 20:33 in reactie op Kevin Keunen Reageer op Flipje
Ik hoop dat jouw klasgenoten die dat verschil nog niet kennen geen voldoende gehaald hebben voor het proefwerk parlementaire democratie.
En een leraar die in 7 uur nog niet het verschil tussen het kabinet en het parlement weet uit te leggen is of niet echt betrokken of gewoon een slechte leraar.
Maar misschien ben ik er al zo lang uit dat ik me niet meer kan herinneren hoe het op school eraan toe ging. -
Zingende Zaag, di 29 juni 2010 19:09 Reageer op Zingende
Dankjewel voor de toelichting; steun het idee om tijd en geld vrij te maken voor dit belangrijke onderwerp. Kennelijk wordt er nu iets onderwezen dat de boot compleet mist. Dat hoeft dus niet meer en kan vervangen worden door dit wat wel zinnig is.
-
Paul van Bemmel, di 29 juni 2010 19:03 Reageer op Paul
"Scholieren weten echt te weinig van politiek"
En dit alleen maar omdat scholieren voor de PVV kiesen, omdat de jeugd steeds rechtser wordt.
Als ze allemaal voor links zouden kiesen zou deze conclusie nooit getrokken zijn, zou deze topic nooit hier zijn verschenen.
Het is weer zo hypocriet allemaal. -
YggY ..., di 29 juni 2010 19:11 in reactie op Paul van Bemmel Reageer op YggY
Wie zegt dat ze links moeten kiezen.
De opmerking is dat ze kiezen vanuit onwetendheid. -
ron de boer, di 29 juni 2010 20:23 in reactie op YggY ... Reageer op ron
Dat is waarschijnlijk nooit anders geweest. Ik zie alleen een vergelijking met andere landen maar niet Nederland sec in de tijd.
-
Kingfisher XL, di 29 juni 2010 18:36 Reageer op Kingfisher
Ik verneem voor het eerst dat er überhaupt "docenten maatschappijleer" bestaan. (60 jaar geen kinderen)
Lichtelijk flabbergasted is mijn eerste reactie ; "waarom is die persoon in het leven geroepen ? ".
Over welke maatschappij gaat het dan ? Duidelijk niet over de Nederlandse maatschappij want dat leer je door te leven. Je ouders, je vriendjes, je geschiedenisleraar (als die tenminste goed is), de krant, met vallen en opstaan etc. etc.
"Burgerschap". Welk burgerschap ? Het definiëren van burgerschap ? Volgens wie z'n normen ? Als die baan al niet overbodig is dan valt ie toch zeker in de categorie "indoctrinatie en propaganda".
Of niet ? Kan iemand mij in dat geval verlichten ? -
Jasper Schmidt, di 29 juni 2010 20:36 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Jasper
Maatschappijleer is als Joop. Volkomen neutrale en evenwichtige berichtgeving over wat het beste is voor het volk!
-
G. aberdeen, di 29 juni 2010 18:36 Reageer op G.
wat ik mij nu afvraag, is waarom is er nu ophef om de scholierenverkiezingen is, omdat de pvv er de grootste werd. terwijl het al die jaren ervoor nooit een probleem was. nu moeten er opeens analyses gemaakt worden voor en door leraren maatschappijleer. een grotere vraag die mij interesseert is waarom stemmen ze pvv ? dat ze het leuk vinden om te shockeren, zal wel een rol hebben gespeeld, maar is het niet zo dat deze jongeren het meest met de allochtone leerlingen te maken hebben?
-
Sylvia Stuurman, di 29 juni 2010 19:49 in reactie op G. aberdeen Reageer op Sylvia
Eerst maar eens terug naar school en leren lezen zou ik zeggen ;-)
Hint: Er is helemaal geen ophef over scholierenverkiezingen. -
Alex Alexander, di 29 juni 2010 18:24 Reageer op Alex
Was dit dezelfde maatschappij leraar die een tijdje terug toegaf dat hij zijn politieke voorkeur aan zijn leerlingen laat merken en ze ook op een bepaalde partij(en) laten stemmen en op sommige partij(en) niet?
If so... dan denk ik eerder dat de leraar hier niet kwalitatief capabel is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een leraar op de middelbare school totaal niet capabel is.
Sorry als ik beetje té hard ben, maar voor een leraar die leerlingen probeert te beïnvloeden door middel van zijn of haar eigen politieke overtuiging is geen plaats in eerlijk onderwijs. -
Thayli - Rah, di 29 juni 2010 20:43 in reactie op Alex Alexander Reageer op Thayli
Ik ben het helemaal met u eens.
-
Kordotium -, di 29 juni 2010 17:44 Reageer op Kordotium
Waarschijnlijk ligt het niet alleen aan de scholen...
Misschien moet je je ook afvragen wat kinderen van thuis uit meekrijgen. Met 2 PVV-stemmende ouders kan ik me best voorstellen dat je beeld van 'de immigrant' enigszins gekleurd is... -
R P, di 29 juni 2010 17:55 in reactie op Kordotium - Reageer op R
Alle denkbeelden van opgroeienden kinderen worden toch gekleurd? Thuis door een cda moeder en vader. Op school door een SP leraar, en door economie schoolboeken voor VVD. Tja je ouders relativeren te veel, een leraar neem je zoizo niet serieus dus word het VVD!
-
YggY ..., di 29 juni 2010 18:09 in reactie op R P Reageer op YggY
Je bent 16 en zeker geen sukkel maar de manier waarop je denkt uit te komen op de VVD als je politieke keuze verdient zeker niet de prijs qua helder nadenken.
Dus studeer nog maar even verder en wie weet kom je ooit nog eens bij een echte partij uit. -
R P, di 29 juni 2010 18:48 in reactie op YggY ... Reageer op R
Ook dit getuigd van hele grote wijsheid...
De manier die ik daar zei slaat natuurlijk nergens op. Al waren al mijn leraren VVD zou ik het ook stemmen. Als je gewoon rationeel naar een samenleving kijkt, durft te zeggen want je denkt en je niet verschuilt onder taboes, economische flaters slaat, islam voortrekt, een positief mensbeeld hebt, subsidie aan nutteloze dingen geeft en eigenlijk geen vertrouwen hebt in de mensen zelf ondanks het te positieve mensbeeld stem je links..
Bijstand verhogen is gewoon niet logisch, omdat mensen dan minder geld hebben als ze gaan werken. Lasten verhogen kost banen, en geeft werkelozen meer geld. Denk toch echt dat mensen liever werken dan een grote uitkering. Een linkse samenleving is onmogelijk. -
YggY ..., di 29 juni 2010 19:15 in reactie op R P Reageer op YggY
Met alle respect voor je leeftijd maar de punten die je hier naar voren brengt is napraten, je citeert uit het partijprogramma van de VVD en ik constateer dat je echt geen flauw benul hebt waar je het over hebt.
En dat vind ik jammer. -
R P, di 29 juni 2010 21:40 in reactie op YggY ... Reageer op R
Leg goed uit..?
-
Raymon Rodenburg, di 29 juni 2010 20:11 in reactie op R P Reageer op Raymon
"linkse samenleving is niet mogelijk"
Het is jammer hoeveel mensen, die afgeven op links, vergeten welke mooie dingen er vanuit de sociale hoek komen voor ons allen. Dingen die we als heel gewoon beschouwen. Begrippen als vrijheid, gelijkheid en mensenrechten. Denk dat dit op scholen wel aandacht mag krijgen welke goeie dingen uit beide hoeken van het politieke spectrum zijn gekomen. Hoeveel rechtse ideeën voortkomen uit het linkse en vice versa. De vijandschap dat het nu het één is of het ander is onzin. -
Flipje Tiel, di 29 juni 2010 21:34 in reactie op Raymon Rodenburg Reageer op Flipje
"[W]elke mooie dingen er vanuit de sociale hoek komen [...] Vrijheid, gelijkheid en mensenrechten"
Vergeet niet het vliegtuig, de helicopter, het warme water en het de kleur rood! -
gitaar freak, wo 30 juni 2010 10:25 in reactie op Raymon Rodenburg Reageer op gitaar
Vrijheid, gelijkheid...bij mijn weten zijn dat juist liberale beginselen.
-
Jan B, di 29 juni 2010 20:37 in reactie op R P Reageer op Jan
1 ) Heb je enig idee hoe hoog de bijstandsuitkeringen zijn? Als je dat hebt dan zou je ook weten dat daar nog heel wat bij zou moeten om werken niet meer lonend te maken.
2) De islam wordt door links niet voorgetrokken. Hij wordt hooguit als gelijkwaardig aan andere religies of levensbeschouwingen gezien.
3) Nederland heeft al decennia lang geen links meerderheidskabinet gehad. Economische flaters gemaakt in de laatste 30 jaar zijn komen allemaal op het konto van kabinetten met een rechtse meerderheid of een grote rechtse invloed (CDA als rechts bestempelend). De opbouw na de oorlog is wel onder een aantal linkse kabinetten of kabinetten met een sterk sociaal-democratisch stempel tot stand gekomen.
4) Wie bepaalt welke subsidies nutteloos zijn en welke niet. Ooit van de RSV-affaire gehoord oftewel hoe rechts miljarden in een bodemloze put heeft gestort? Subsidies voor cultuur ongewenst? Moet je in Frankrijk komen, daar laat elke president minstens 1 bouwwerk in Parijs na, tot meerdere eer en glorie van zichzelf, ter verfraaiing van de stad en als pr voor Frankrijk. Dat wordt daar zowel door linkse als rechtse presidenten gedaan. Het past ook bij een land dat meer wil zijn dan een primitieve kolonie plaggenhutten waar de belevingswereld ophoudt bij de banale thema's van alledag.
5) Geen vertrouwen hebben in de mensheid en een positief mensbeeld zijn strijdig met elkaar en deze combinatie zul je in de praktijk dan ook bij geen enkel mens aantreffen. Het is gebazel in de ruimte.
Ik meen bij deze je linksbeeld toch redelijk naar het rijk der fabelen te hebben verwijzen. -
Phoenix van Milete, di 29 juni 2010 18:59 in reactie op YggY ... Reageer op Phoenix
Ah, de VVD is geen echte partij.........Leg eens uit aub, want ik wil natuurlijk wel op een echte partij stemmen de volgende keer.....
-
YggY ..., di 29 juni 2010 19:17 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op YggY
Een echte partij is een partij die met bepaalde standpunten het beste voorheeft met de totale bevolking van dit land. De PVV nog wat meer dan de VVD heeft alleen maar standpunten voor een bepaald gedeelte van de bevolking.
De SGP is wat dat betreft ook geen echte partij. -
Jasper Schmidt, di 29 juni 2010 20:32 in reactie op YggY ... Reageer op Jasper
Iedereen met enige vorm van ambitie word keihard genaaid door PvdA/SP. VVD naait werklozen. PVV naait moslims. etc. etc. blablabla.
Wel leuk vond ik hoe er werd vermeld dat een economie boek VVD propaganda is :). Betere reclame is er niet!
Met de politieke kennis van de meeste scholieren valt het wel mee. Ze hoeven zich er ook nog niet in te verdiepen aangezien ze geen stemrecht hebben....
Daarnaast zie ik niet waarom de gemiddelde burger het verschil zou moeten weten tussen kabinet en parlement. Zolang de partijstandpunten maar overkomen en ze op basis daarvan een stem uitbrengen. Meer is het niet... -
Aert Willem d'Holbach, wo 30 juni 2010 07:31 in reactie op Jasper Schmidt Reageer op Aert Willem
Daar zit wat in Jasper, de verdieping pas opzoeken als die nodig is. Dat is de meest efficiënte manier van kennis vergaren tenslotte.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 30 juni 2010 07:33 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem
Oja? U bent werkelijk slecht op de hoogte en doet daarbij niet onder voor een scholier.
-
YggY ..., wo 30 juni 2010 21:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY
Laten we eens even een stukje psychologie van de koude grond bedrijven voor wat betreft mijn niveau van kennis. Meestal reageert u met een puntige one-liner die voor velerlei uitleg vatbaar is, meestal is de uitleg per ontvanger verschillend.
Ik ben er inmiddels al een paar keer in geslaagd om u te verleiden ernstig op de persoon te spelen en ik heb u zelfs verleid tot het doen van uitspraken die ik als schelden zou willen kwalificeren. Iemand van 58 met toch een alleszins redelijk i.q. uitmaken voor een simplist met een lager niveau dan zomaar een scholier vind ik een vorm van schelden.
Maar goed mijn psychologische uitleg, als ik een boodschap schrijf waarop u zo heftig reageert dan is de boodschap voor een kleine 95% waar want anders zou u niet zo heftig reageren.
En u gaat dit bericht pareren met ach en wee want u heeft psychologie gestudeerd. -
De Realist, wo 30 juni 2010 22:35 in reactie op YggY ... Reageer op De
De PvdA dan ook niet.
-
G. aberdeen, di 29 juni 2010 18:41 in reactie op R P Reageer op G.
je hebt helemaal gelijk, bovendien bestaat de PVV nog niet zo lang. dat betekent dat die PVV stemmers wel eens PVDA ouders hadden kunnen zijn. dus de voorkeur van de ouders is beperkt, want alle leerlingen hebben
-
De Realist, di 29 juni 2010 18:04 in reactie op Kordotium - Reageer op De
Om over 2 PvdA-ouders nog maar te zwijgen ...
-
R P, di 29 juni 2010 17:38 Reageer op R
Bedankt, ik ben 16 en toch zeker geen sukkel.
-
De Realist, di 29 juni 2010 17:31 Reageer op De
Als docent Geschiedenis, een vak wat nog al eens raakvlakken met praktische kant maarschappijleer, kan ik beamen dat het niveau van veen docenten maatschappijleer ver beneden peil is.
Ik zou het daar bij laten. -
William P, di 29 juni 2010 19:35 in reactie op De Realist Reageer op William
Laten we het dan ook vooral maar niet over de beheersing van de Nederlandse taal van de leraren Geschiedenis hebben..
-
De Realist, di 29 juni 2010 20:52 in reactie op William P Reageer op De
Vulling.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 30 juni 2010 07:30 in reactie op William P Reageer op Aert Willem
Toetsenbordbeheersing gaat het helemaal worden in 2010 :-)
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
8085 x bekeken Korte Scan
Reageer (356) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7651 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
6042 x bekeken Korte Scan
Reageer (196) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5646 x bekeken Korte Scan
Reageer (131) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
5166 x bekeken Korte Scan
Reageer (433) Economie Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5143 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
4508 x bekeken Korte Scan
Reageer (141) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3423 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3131 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2974 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

