Bio Bekijk alles van Anna Visser Word fan

Anna Visser

Anna Visser Publicist

13 oktober 2010 Reageer (43) 1004 x bekeken Politiek RSS

Rutte zet drie stappen achteruit

De afgelopen dagen werd mij in verschillende debatten en interviews de vraag gesteld: Wat vind jij van de hoeveelheid vrouwen in het nieuwe kabinet?' 

Natuurlijk hoopten de vragenstellers dat ik zou antwoorden: 'Prima, niks mis mee. Vrouwen zijn nu eenmaal niet geschikt om een hoge positie te vervullen.' Dit gebaseerd op het feit dat ik tegen een wettelijk vastgelegd quotum ben waar het vrouwen in topfuncties betreft en in mijn boek 'Nieuwe vrouwen' pleit voor een afname van de druk op vrouwen om meer te gaan werken dan ze nu doen.

Maar deze vragenstellers hebben mijn standpunt niet begrepen of  ik heb kennelijk nog niet helder genoeg uiteengezet wat ik bedoel.

Bij deze een nieuwe poging:

Ik vind het belachelijk dat er slechts drie vrouwen zullen deelnemen aan het kabinet Rutte! Je maakt mij niet wijs dat er in Nederland geen zes capabele vrouwen te vinden zijn voor een ministerschap of staatssecretarispost. En ja, Mark Rutte, natuurlijk moet je selecteren op kennis en kunde. Maar dat je bij het samenstellen van je team, als baas van Nederland, daarnaast ook kijkt naar een evenredige verdeling man/vrouw, zou anno 2010 toch de normaalste zaak van de wereld moeten zijn? Net als in de gemeenteraden, Eerste en Tweede kamer, zou het kabinet een afspiegeling moeten zijn van onze samenleving. Bovendien heb je als regering een voorbeeldfunctie te vervullen als het gaat om een pluriforme samenstelling van je beslissers. We weten inmiddels allemaal welke positieve effecten rolmodellen hebben op het bereiken van welk gelijkheidsideaal dan ook.

Daarnaast is inmiddels, door allerlei verschillende onderzoeken, bewezen dat wanneer meer dan 30% van de top van een organisatie uit vrouwen bestaat, dit tal van gunstige effecten heeft op het functioneren van die organisatie. Helaas zullen we de komende vier jaar niet weten of dat ook geldt voor het functioneren van het Nederlandse kabinet, aangezien het hier slechts 25% vrouwen betreft. Een gemiste kans dus en tegelijk een signaal aan alle bedrijven die zich wel hardmaken voor een grotere vrouwelijke veregenwoordiging in hun hoogste regionen. Hou maar op met zoeken naar geschikte vrouwelijke kandidaten, je moet gewoon de besten nemen. En als dat voornamelijk mannen van in de zestig zijn die in het recente verleden vieze klusjes voor je hebben opgeknapt, who cares?

Zoals eerder gezegd ben ik niet voor een wettelijk vastgesteld quotum. Omdat ik vind dat bedrijven op eigen kracht en vanuit eigen verantwoordelijkheid, en dus niet te vergeten voor hun eigen welvaren, plaats moeten bieden aan getalenteerde vrouwen met een leiderschapsambitie. Hierin aangemoedigd door een kabinet dat laat zien dat het kan, zoals bij het vorige kabinet het geval was. Maar nu we met een conservatief kabinet te maken krijgen dat uitstraalt lak te hebben aan die voorbeeldfunctie, weet ik het niet meer. Misschien hebben de feministes ' oude stijl' dan toch gelijk en verandert er nooit iets als je het niet (desnoods wettelijk) afdwingt.

Een ding staat voor mij vast: ik wil de komende vier jaar uit de monden van Rutte en Verhage nooit, maar dan ook echt nooit, horen dat we vrouwen nodig hebben aan de top. Of dat vrouwen hun steentje moeten bijdragen en meer moeten gaan werken om het schrijnende personeelstekort in bijvoorbeeld de zorg op te kunnen vangen. Een kabinet dat in plaats van één stap vooruit drie stappen achteruit zet door het slechte voorbeeld te geven en ook nog eens fors te bezunigen op de kinderopvang, heeft al helemaal niet het recht vrouwen achter het aanrecht vandaan te willen sleuren.

En dat is dan mijn enige lichtpuntje in dit verhaal: de druk op alle Nederlandse vrouwen om meer te gaan werken, zal de komende vier jaar dan afnemen en maakt vrouwen daarmee vrijer om zelf te kiezen of en hoe ze carriere willen maken. En geloof me, er zijn er genoeg die staan te trappelen om Mark Rutte, uit eigen vrije wil, een poepie te laten ruiken. Jammer dat Mark ze niet gezien heeft maar dat hadden we kunnen voorzien. Mark Rutte is sowieso niet zo goed in het vinden van vrouwen, toch?

Laatste Reacties (43) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Piet de Geus, za 16 oktober 2010 10:52 Reageer op Piet

    Piet

    Even een reality check: aangezien nog niet de helft van de vrouwen de eigen broek op kan houden is 25% vrouwen in het kabinet een perfecte afspiegeling van de werkende bevolking. Wil je daar iets aan veranderen, dan moet je dat niet top-down doen.

    Wat ik een merkwaardige constructie vind is: "de druk op alle Nederlandse vrouwen om meer te gaan werken". Worden vrouwen soms geboren met een recht om vrijgehouden te worden? Vergeet niet dat de situatie dat vrouwen niet werken een anomaliteit is die maar een paar generaties heeft bestaan.

  • Sylvia Stuurman, za 16 oktober 2010 10:32 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Verder wil ik nog wel iets kwijt over dat streven naar een "afname van de druk op vrouwen om meer te gaan werken dan ze nu doen".

    We komen vanuit een situatie dat de man kostwinner was, naar een situatie dat de man nog steeds full-time werkt, en de vrouw er een baantje bij heeft.
    Waarom?

    Omdat kinderen, als ze jong zijn, hun ouders nodig hebben, en Nederland slechts 16 weken bevallingsverlof kent.
    In zo'n situatie zal over het algemeen de vrouw zich opofferen, vooral ook omdat er nogal eens een inkomensverschil is, in het voordeel van de man.

    Die situatie is *gekozen*, het is een politieke keuze.

    Je kunt ook kiezen voor een situatie waarin het de eerste jaren voor man e*n* vrouw mogelijk is, om, via betaald verlof, tijdelijk part-time te werken.

    Dan zijn mannen niet meer in het voordeel bij promoties en loonsverhogingen: ze vallen even vaak uit in verband met de geboorte van een kind als vrouwen.
    Dan is er ook geen reden meer voor vrouwen om een full-time baan om te zetten in een part-time baan: gedurende de tijd die er op aankomt hebben ze tijd voor hun kinderen, en heeft hun man dat ook.

    Er is dan geen carrierebreuk meer voor vrouwen: je werkt full-time, krijgt een kind, werkt een poos part-time en hebt dan weer recht op je full-time baan. En dat geldt voor mannen zowel als voor vrouwen.

    Dat hele idee dat er een "afname van de druk op vrouwen" zou moeten komen "om meer te gaan werken dan ze nu doen", gaat uit van de premisse dat de huidige situatie aan regelgeving de enig mogelijke is.
    En dat is onzin.

  • Sylvia Stuurman, za 16 oktober 2010 10:19 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Interessant is dit gegeven (uit de NRC:

    "Bij een vorige kabinetsformatie waarbij de VVD was betrokken, kreeg eurocommissaris Neelie Kroes nog een telefoontje van Gerrit Zalm. „Hij was

  • Aart Visser, wo 13 oktober 2010 22:07 Reageer op Aart

    Aart

    Tja... je hebt reactief en pro-actief. Dit artikel is duidelijk een voorbeeld van het eerste. Wees pro-actief en vergroot je invloed. Daar zit de kink in de kabel.

    Slachtoffer-gedrag hebben we genoeg in Nederland.

  • Skri mich, wo 13 oktober 2010 19:01 Reageer op Skri

    Skri

    1) "zou het kabinet een afspiegeling moeten zijn van onze samenleving."

    Nee, het kabinet moet een afspiegeling zijn van de top van het bedrijfsleven / de ambtenarij. Daar haal je de ministers vandaan, en elke topper heeft even veel kans om gevraagd te worden. Als jij er voor zorgt dat meer vrouwen carriere maken, dan krijgen we van zelf meer vrouwelijke ministers.

    2) "[Er] is bewezen dat wanneer meer dan 30% van de top van een organisatie uit vrouwen bestaat, dit tal van gunstige effecten heeft op het functioneren van die organisatie."

    Alles draait om geld. Als er meer geld kan worden verdiend door meer vrouwen aan te nemen, dan was dat al gebeurd. Aandeelhouders interesseren eigenlijk alleen in hoeveel winst er wordt gemaakt, verder niks.

    3) Nederland heeft 50% vrouwen, dus waarschijnlijk hebben net zo veel vrouwen als mannen op VVD / CDA / PVV gestemd, en staan dus ook een hoop vrouwen achter dit kabinet. Maar waarom roep je voor de volgende verkiezingen dan niet alle vrouwen op om te stemmen op Groen Links? Als die de grootste partij worden, heb je gegarandeerd een vrouwelijke ministerpresident, die vast ook veel vrouwelijke ministers zal aanstellen!! Grijp de macht!

    4) "Je maakt mij niet wijs dat er in Nederland geen zes capabele vrouwen te vinden zijn voor een ministerschap of staatssecretarispost."

    De volgende vrouwen zijn in de afgelopen 8 jaar minister geweest: Guusje ter Horst, Maria van der Hoeven, Gerda Verburg, Jacqueline Kramer, Tineke Huizinga, Ella Vogelaar, Agnes van Ardenne, Rita Verdonk, Sybilla Dekker & Karla Peijs.

    Mag ik vaststellen dat dit dus de capabele vrouwen van Nederland zijn? De vrouwen die op de 'lijstjes' staan? De toppers? Hoe denk je eigenlijk dat Nederland, mannen en vrouwen, over deze ex ministers denken?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 16:46 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Emancipatie vraagt ook om offers.
    Duzzzz... Morgen, 06:30, gemeentewerf, oranje jasje.

    Be there!

  • Eline W, wo 13 oktober 2010 17:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline

    Eline

    Morgen, 17:30, universiteit schoonmaken.

    Be there!

  • Zjen Zen, wo 13 oktober 2010 18:12 in reactie op Eline W Reageer op Zjen

    Zjen

    Morgen! Asiel Limburg.
    12.00.
    Kennels schrobben!

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 18:18 in reactie op Eline W Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zit tot 19:00 in Arnhem en moet om 20:00 een gemeenteraadsvergadering in. Sorry! Volgende keer?

  • dr. Bob, wo 13 oktober 2010 16:29 Reageer op dr.

    dr.

    Mevr. Visser heeft wel gelijk, natuurlijk zijn er genoeg capabele vrouwspersonen binnen die twee politieke clubjes. Maar ik denk dat de trouwe hielenlikkers, de lakeien en de gokkers die goed gegokt hebben eerst beloond moesten worden, anders krijg je later nog veel meer gezeik. En ik vermoed dat er gewoon weinig (capabele) vrouwen binnen voornoemde categoriën zaten. Toen iedereen beloond was (brave hond, hier is je kluifje), bleef er gewoon niet zo veel meer over voor de dames.

  • *** *, wo 13 oktober 2010 15:46 Reageer op ***

    ***

    Wat mij betreft zijn vrouwen gelijkwaardig aan mannen, laat dat duidelijk zijn, volgens de wetenschap ook als je afgaat op intelligentie en kunnen, "gelijkwaardig" betekent echter niet automatisch "hetzelfde in ieder aspect". Als je accepteert dat jongens inherent (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) minder graag huiswerk maken en mannen inherent vaker misdaden plegen dan moet je op z'n minst openstaan voor de gedachte dat vrouwen inherent minder vaak tot het uiterste willen gaan (risico's nemen, overwerken, anderen opzij duwen) voor een topfunctie het hoeft niet waar te zijn maar de mogelijkheid bestaat, nietwaar? Vooral als je bedenkt dat mensen in topfuncties en criminelen met elkaar gemeen hebben dat ze vaker assertief zijn en meer bereid zijn (onverantwoorde) risico's te nemen en dat deze eigenschappen beinvloed worden door de structuur van de hersenen en de hormoonhuishouding, dingen die sterk verschillen tussen mannen en vrouwen.

  • clara legêne, wo 13 oktober 2010 15:30 Reageer op clara

    clara

    ["Mark Rutte is sowieso niet zo goed in het vinden van vrouwen, toch?"]

    Woow, een vrouw die nog even op de man speelt. Nou komt het helemaal goed met de emancipatie. Misschien heeft'ie gewoon helemaal geen behoefte aan een relatie. Komt vaker voor.

    Er is trouwens ook nog de mogelijkheid dat Rutte wel degelijk een paar geschikte vrouwen van VVD- of CDA-huize heeft gevraagd en dat die beleefd bedankt hebben voor de eer. Geef ze eens ongelijk.

    Maar dat zal'ie natuurlijk nooit hardop toegeven.

  • Zeer Voornaam, wo 13 oktober 2010 18:47 in reactie op clara legêne Reageer op Zeer

    Cda vrouwen die bedanken voor de eer? lijkt me sterk.
    En dan heb je d'r nog die ff lid worden, ook handig?

  • Harry Robinson, wo 13 oktober 2010 15:01 Reageer op Harry

    Harry

    Veel mensen (zoals ik) maken geen enkel onderscheid tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Ik sta er niet eens meer bij stil.
    Wat ik wel vind is dat er duidelijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, en dat zijn heus niet de gebruikelijke stereotypen. Er zijn gewoon functies waarin mannen beter gedijen, en voor vrouwen geldt hetzelfde. Werkgevers in NL zijn daar prima van op de hoogte en gaan heus niet meer vrouwen aannemen omdat de verdeling in het kabinet 50/50 is. Dat soort luxe kunnen bedrijven zich simpelweg niet veroorloven, kandidaten neem je aan naar geschiktheid, niet naar sexe.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 15:00 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een streven naar gelijkheid en zelfstandigheid houdt ook een grote mate van vrijheid in. Dat is correct. Alleen valt het me zo op dat de emancipatiekaart vooral getrokken wordt als er mooie baantjes te verdelen zijn.

  • Sylvia Stuurman, wo 13 oktober 2010 13:17 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ach, als we deze witte heren een poosje aan de macht laten wordt Nederland zo achterlijk dat Islamitische landen ons op het matje gaan roepen voor het gebrek aan emancipatie.

    Dat lijkt me dan wel weer mooi ironisch ;-)

  • Carlo Alberto Dalla Chiesa, wo 13 oktober 2010 13:37 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Carlo Alberto

    Carlo Alberto

    Ja dat acht ik ook zeeer waarschijnlijk. Wat een gezever.

  • , vr 15 oktober 2010 08:59 in reactie op Carlo Alberto Dalla Chiesa Reageer op

    Ik complimenteer U van harte met Uw gevoel voor humor. ;)

  • Theo Joubert, wo 13 oktober 2010 14:29 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Theo

    Theo

    islamitische landen die ons op het matje roepen?

    Op basis van welk verdrag danm? Want de Universele Verklaring erkennen ze niet.
    En de Koran rept ook niet van emancipatie.

    Je hebt een westers beeld van de denkwijzen in de islamitische landen.

  • Grolschje ., wo 13 oktober 2010 12:39 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Over pakweg 20 jaar zal het wel anders zijn. Tegenwoordig gaan meer vrouwen dan mannen studeren aan de universiteit. En zal dus de hoeveelheid capabele vrouwen die van de mannen waarschijnlijk overstijgen.

    Wellicht dat we dan gaan pleiten voor een mannen-quotum.

  • Ton evertsen, wo 13 oktober 2010 14:19 in reactie op Grolschje . Reageer op Ton

    Ton

    is op bepaalde gebieden al geen slecht idee

    bv op gezinsrecht is het tegenwoordig heel zeldzaam om aan welke kant van de tafel dan ook nog een man te zien, iets wat toch tegen mannen als partij kan werken

  • Frans Hotel, wo 13 oktober 2010 14:51 in reactie op Grolschje . Reageer op Frans

    Frans

    Ja, er studeren meer vrouwen aan de uni. Voornamelijk communicatie, psychologie etc. Daar hebben we nu juist geen behoefte aan. En dit soort studies zijn een stuk makkelijker dan zeg een HBO studie technische natuurkunde. Dus die cijfers vertekenen. Je moet er toch niet aan denken dat een toekomstige minister communicatie gestuurd heeft?

  • tine van de weyer, wo 13 oktober 2010 22:48 in reactie op Frans Hotel Reageer op tine

    tine

    Stel je voor: een bewindspersoon die weet hoe te communiceren. Dat is het kaatste dat we willen: communicatie. We eisen gezag, ijzerenheinig en zonder scrupules. Mannen van de daad en het woord. Vooral weg met welke vorm van empathie dan ook. Laat de psychologie en de herkenning vooral achterwege, vergeet Ien Dales, Karin Adelmund, ze zijn helaas al ten grave gedragen. I feel your pain: het is nooit gesproken, heeft geen betekenis. 'It's a man's world' en de politiek is er het schrijnende voorbeeld van. Ik word hier helaas heel erg cynisch van.
    Wat is kwaliteit? Wie meet dat en volgens welek criteria? Bizar dat er geen vrouwen competent zouden zijn. Onbestaanbaar. Zet uiteen welke normen gehanteerd worden. Welke maatstaven? Zijn er sowieso objectieve criteria? Wie bepaalt die?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 23:21 in reactie op tine van de weyer Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kunt u die vragen niet het beste in uw eigen fractie aan de orde stellen?

  • Alex Alexander, vr 15 oktober 2010 06:20 in reactie op tine van de weyer Reageer op Alex

    Alex

    Frans heeft wel gelijk, dat zijn serieus simpele studies. En er zijn heel wat technische studies op het HBO die veel zwaarder zijn.

    Maar maak je niet druk... die mannen EN vrouwen die een technische opleiding doen zullen zowieso zelden de politiek ingaan, daar verdienen ze immers minder respect en geld...

  • tine van de weyer, wo 13 oktober 2010 22:54 in reactie op Frans Hotel Reageer op tine

    tine

    Stel je voor: een politicus die weet hoe te communiceren. Daar moet je toch niet aan willen denken. Een politicus die iets begrijpt van psychologie. Je zou je hart vast houden alleen al bij de gedachte. Een policus die een empathisch vermogen heeft en zich kan verplaatsen in wat mensen werkelijk bezighoudt: om te janken. We hebben Machers nodig, mannen van stavast die weten waar Abraham of Mohammed de mosterd haalt. En toch: er was een Ien Dales, Karin Adelmund en vrouwen als zij die zijn er vast nog meer

  • Henk-Jan Mielke, wo 13 oktober 2010 12:18 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Het is precies dit gezever dat vrouwen ervan weerhoudt om voor topfuncties in aanmerking te komen...altijd maar dat gejammer en geklaag als er weer een bordesfoto gemaakt moet worden. Waarom willen vrouwen alleen emancipatie als het gaat om topfuncties, begin eerst eens onderop zou ik zeggen.

  • I Amsterdam, wo 13 oktober 2010 11:41 Reageer op I

    I

    Waarom zou het een afspiegeling moeten zijn vd Nederlandse samenleving? Als dat al zou moeten, moet het een afspiegeling zijn van het werkende deel. Want alleen die maken kans op een toppositie.

    Nederlandse vrouwen zijn koning deeltijd werken: driekwart werkt deeltijd. Dat is bijna twee keer zoveel als het Europese gemiddelde. En 2/3 van de vrouwen die deeltijd werken heeft geen kinderen! Zodra er kinderen komen, wordt er alleen maar minder gewerkt. En als de kinderen groot zijn, verandert er niets. Het is veel moeilijker om met een deeltijdbaan op een toppositie terecht te komen. Het één is het gevolg van het ander. Kwestie van keuzes maken.

    De druk op Nederlandse vrouwen om meer te gaan werken, moet niet af maar toenemen. Bezuinigen op kinderopvang hoort daar dan ook niet bij. De grap is alleen dat Nederlandse ouders hun kinderen helemaal niet willen brengen naar de kinderopvang, maar het liefst zelf verzorgen. En zij daarvoor de vrouw het geschikst vinden.

    Neemt niet weg dat Rutte vooral in z'n directe kring lijkt te hebben gekeken. En de mensen die betrokken waren bij de totstandkoming van dit kabinet te hebben beloond.

  • ron de boer, wo 13 oktober 2010 15:16 in reactie op I Amsterdam Reageer op ron

    ron

    Dit kabinet is een afspiegeling van de kiezers op deze partijen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 15:48 in reactie op ron de boer Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kunt u dat aantonen?

  • ron de boer, vr 15 oktober 2010 12:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op ron

    ron

    http://www.bmconderzoek.nl/files/u17/Rapport_kiezersonderzoek_Tweede_Kamer_2010.pdf

  • Heerlijk Helder Hoppe, wo 13 oktober 2010 11:24 Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    De politiek is nou eenmaal een plek voor machtswellustelingen, en in die categorie zul je nu eenmaal meer mannen vinden dan vrouwen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 11:18 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik tel er toch echt vier in het kabinet...

    En ten principale vind ik dat de volksvertegenwoordiging een afspiegeling moet zijn van de samenleving terwijl het kabinet als dagelijks bestuur van het landvooral moet beschikken over goede bestuurders.

    Emancipatie moet overal plaatsvinden en zolang het aantal vuilnismannen nog fors groter is dan het aandeel vuilnisvrouwen, moeten we de discussie maar eens aangaan wat emancipatie nu werkelijk betekent.

    Die afsluitende zin vind ik een aanfluiting voor de emancipatie van de alleenstaande mens. Daarmee gooit Visser haar eigen ruiten in.

  • Frank Schutte, wo 13 oktober 2010 11:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Frank

    Frank

    Beste Aert,
    U slaat constant de plank mis, want u wil eigenlijk zeggen dat vrouwen geen goede bestuurders zouden kunnen zijn, maar u onderbouwt het nergens mee.

    Daar waar vroeger in de zorg en dan zeker bij het verpleegend personeel bijna altijd vrouwen die taak op zich nam nemen, zien we nu dat er steeds meer mannen ook voor dit beroep zullen gaan kiezen, en wat de vrouwenemancipatie van vroeger te maken heeft met de vuilnismannen van tegenwoordig dat kan ik dus ook niet plaatsen.

    En die laatste zin vind ik heel humoristisch, en heeft een diepere betekenis dan u waarschijnlijk kon bevatten.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 12:19 in reactie op Frank Schutte Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Want u wilt eigenlijk zeggen dat..."

    Lees nu eens gewoon wat ik schrijf en probeer daar niet meer van te maken dan dat daar staat.

    In de gegeven situatie is het moeilijk om een kabinet samen te stellen. Iedereen weet hoe de situatie is, die hoef ik niemand uit te leggen. In bepaalde gevallen moet je ambities temperen om een goed resultaat te behalen.
    Op dit moment waren er kennelijk even geen beschikbare en goede vrouwelijke kandidaten te vinden. Vooral bij het CDA niet, waar alle vrouwelijke fractievoorzitterskandidaten (dubbele woordwaarde) bedankten. Als je dan het kabinet met VVD-vrouwen opvult, balen ze bij het CDA en zuig je je eigen kamerfractie leeg met goede vrouwen. Daarmee krijg je een slechtere verhouding in je fractie. Neem nu Jeanine Hennis en Cora van Nieuwenhuizen? Alletwee keien van bestuurders maar die wil je ook graag in de fractie houden. Dus zo gemakkelijk is het allemaal niet.

    Ik sla die plank nog niet zo mis, ga daar maar van uit.

    Ik ga er vanuit dat er in het kabinet Rutte-II over 4 jaar een totaal andere verdeling man-vrouw is. Binnen VVD, D66 en Groen Links zit wat mij betreft ook veel meer vrouwelijk potentieel dan bij het CDA. Neem nu Jolanda Sap bijvoorbeeld...

    Nu moet ik weg, er staat een vrouw van een aanstaande staatssecretaris voor de deur. Een vrouw overigens met bijzonder veel capaciteiten in de politiek.

    Tot slot: geen enkele zin verlaat zonder (bij)bedoeling mijn toetsenbord. Formuleren is namelijk mijn vak.

  • Han van der Horst, wo 13 oktober 2010 12:26 in reactie op Frank Schutte Reageer op Han

    Han

    In de jaren tachtig stelde Maarten 't Hart al vast dat het in discussies over het gewenste werken der vrouwen nooit ging over de bevrouwing van de vuilniswagen.

  • Pieter Pan, wo 13 oktober 2010 11:47 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Aert,

    En dan vind jij natuurlijk ook dat het nederlandse profvoetbal gemengd moet zijn..

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 12:20 in reactie op Pieter Pan Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als we afspreken dat voetbal gemengd moet zijn, kan ik daar wel in meegaan. Verder heb ik niets met voetbal.

  • Pieter Pan, wo 13 oktober 2010 12:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Emancipatie betekent ook in vrijheid kunnen kiezen welk werk je wil doen. Als dat niet achter de vuilniswagen is dan betekent dat nog niet dat vrouwen daarom niet in topfuncties in andere takken van sport mogen werken.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 15:11 in reactie op Pieter Pan Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    die hoorde hier:

    Een streven naar gelijkheid en zelfstandigheid houdt ook een grote mate van vrijheid in. Dat is correct. Alleen valt het me zo op dat de emancipatiekaart vooral getrokken wordt als er mooie baantjes te verdelen zijn.

  • Pieter Pan, wo 13 oktober 2010 16:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Als ik mocht kiezen tussen vuilnis ophalen en mijn zakken vullen in de tweede kamer, dan zou ik het wel weten......

  • Aert Willem d'Holbach, wo 13 oktober 2010 17:27 in reactie op Pieter Pan Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gaat weer lekker. Alweer een comment verkeerd geplaatst.

    Emancipatie vraagt ook om offers.
    Duzzzz... Morgen, 06:30, gemeentewerf, oranje jasje.

    Be there!

  • Pieter Pan, wo 13 oktober 2010 18:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Ben blij dat ik een man ben en er dus niet hoef te zijn..

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven