Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan

Han van der Horst

Han van der Horst Historicus

03 februari 2011 Reageer (31) 538 x bekeken Wereld RSS

Rosenthal en Mubarak

De Nederlandse regering moet eisen dat president Mubarak onmiddellijk de burgerrechten in Egypte ten volle herstelt omdat alleen zo de stabiliteit kan terugkeren

Gisteren was de stem van de VVD in het Europees Parlement, Hans van Baalen te gast bij Pauw en Witteman. Daar zei hij dat Mubarak zo snel mogelijk op moest krassen, omdat anders de- waarschijnlijk fundamentalistische - ellende in onze achtertuin niet was te overzien. Hij vond het onverstandig als Nederland alléén uitspraken deed omdat ons bedrijfsleven dan zou kunnen worden geraakt door de wraak van Mubarak. Europa moest wat hem betreft met één stem spreken.

Staatssecretaris van onder meer handel, Henk Bleker, ook tegenwoordig, zei iets anders: Egypte is voor Nederland vrij belangrijk want het koopt jaarlijks voor een miljard van onze spullen, terwijl wij maar voor 350 miljoen importeren. Daarom was het ons belang dat er aan de Nijl stabiliteit heerste. Hoe die dan tot stand gebracht moest worden, daar liet Bleker zich niet over uit. Daar had hij in principe geen ongelijk in want dan had hij het terrein van minister Rosenthal betreden die over de buitenlandse betrekkingen gaat.

Nederland heeft groot belang bij stabiliteit in Egypte. Die stabiliteit is in gevaar gebracht en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij een kwaadaardig en onderdrukkend regime dat de democratische rechten van de burgers niet respecteert. President Mubarak en zijn aanhangers kunnen hun feitelijke dictatuur uitoefenen op grond van een aantal noodwetten die al tientallen jaren van kracht zijn. Zij kunnen zonder veel moeite van de ene op de andere dag worden ingetrokken. Als dat gebeurt blijft er een grondwet over die misschien niet feilloos is, maar wel een situatie schept, waarin de Egyptenaren zich vrij kunnen uitspreken en organiseren. Dan kan een open politiek debat ontstaan, waarvan het resultaat tot uitdrukking komt in een vrij verkozen parlement.

Op het moment – donderdagmiddag – raakt Kairo steeds meer in de greep van straatterreur door de informele stoottroepen van Mubarak. Een niet mis te verstane veroordeling daarvan is gepast. Alle westerse regeringen – ook de Nederlandse – zouden moeten vaststellen dat dit geweld uiteindelijk is georganiseerd met goedvinden en wellicht met actieve medewerking van overheidsorganen. Ook zouden de westerse regeringen moeten eisen dat president Mubarak onmiddellijk – vandaag nog - de uitzonderingswetten intrekt en de burgerrechten in Egypte ten volle herstelt omdat alleen zo de stabiliteit kan terugkeren.

Daar is haast bij. Daar kan je niet dagen mee wachten. Nederland mag best weer eens het voortouw nemen. Daarom stel ik aan minister Uri Rosenthal voor dat hij zich namens Nederland in bovenstaande zin richt tot de Egyptische regering – in het openbaar natuurlijk. Als er een schaap over de dam is, volgen er meer.

Als ons land en onze bondgenoten zwijgen, dan dragen we bij aan destabilisatie van het hele Midden Oosten en dat is wel het laatste waar wij als land belang bij hebben. Dat gaat ons dan veel kosten – ons allemaal en niet alleen het bedrijfsleven.

Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Modern liberaal, vr 04 februari 2011 12:31 Reageer op Modern

    Modern

    “Nederland heeft groot belang bij stabiliteit in Egypte. Die stabiliteit is in gevaar gebracht en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij een kwaadaardig en onderdrukkend regime dat de democratische rechten van de burgers niet respecteert.”

    Het is toch verbazingwekkend dat regeringen altijd eerst zorgen hebben over de stabiliteit in een land vanwege handelsbelangen, terwijl iedereen het erover eens is dat die stabiliteit een schijnstabiliteit is. Kortom, Bleker laat zich als een bewindsman kennen, die zich puur traditioneel opstelt en daarmee de handelsbelangen voor laat gaan boven mensenrechten in deze tijden van revolte. Dat is geen modern beleid. De grootschaligheid van Egypte’s opstand laat overduidelijk zien dat ons buitenlands beleid geheel achterhaald is en dat we ons moeten richten op een meer rechtvaardigheid in onze globale verhoudingen. Van een Bleker word je dus doodziek.

    “Ook zouden de westerse regeringen moeten eisen dat president Mubarak onmiddellijk – vandaag nog - de uitzonderingswetten intrekt en de burgerrechten in Egypte ten volle herstelt omdat alleen zo de stabiliteit kan terugkeren.”

    Nou, dit is wat ‘naïef opgemerkt, want de weg naar werkelijke stabiliteit is een lange in Egypte. Voorlopig is dat niet aan de orde en dienen er eerst communicatieve strategieën bedacht en ontwikkeld te worden om de Egyptische massa’s een hart onder de riem te steken vanuit de EU. Alleen dat helpt.

  • Bob Vermaat, vr 04 februari 2011 00:18 Reageer op Bob

    Bob

    Ik had niet het idee dat we daar enige invloed hadden.
    Zitten we daar met een politiemissie of zo?
    Gaan er biljoenen aan economische steun van ons naar Egypte en financieren wij het Egyptische leger?

    The Dutch Government... The Who Govenment?
    Prime Minister Rutte... Who?
    We are from Holland...........from where?

  • Mo Disarkullanmak, do 03 februari 2011 17:14 Reageer op Mo

    Mo

    Helaas voor de auteur, is in de Volkskrant te lezen dat minister Rosenthal geheel andere prioriteiten heeft.

    Rosenthal heeft zijn bezoek aan Egypte afgezegd. Wat is daarbij zijn overweging ? Niet de weigering van de Eyptische overheid zijn burgers inspraak te geven. Nee, Rosenthal houdt er rekening mee dat
    "De Egyptische autoriteiten [..] volgens hem op dit moment wel andere dingen aan hun hoofd [hebben] dan het ontvangen van buitenlandse ministers."

    Hij bezoekt wel andere landen in de regio. Wat heeft de Volkskrant aan vermeldenswaards gevonden aan zijn plannen ? Dit:
    "Rosenthal zal tijdens zijn reis onder meer de positie van christenen en andere religieuze minderheden in het Midden-Oosten aan de orde stellen. " Op zich een zeer goed idee de positie van de islamitische minderheid in Israël en de bezette gebieden aan de orde te stellen. Maar, inspraak, democratie en burgerrechten, iemand ...?

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/4936/VK-Dossier-Onrust-in-het-Midden-Oosten/article/detail/1831175/2011/02/03/Rosenthal-zegt-bezoek-aan-Egypte-a.dhtml

  • Etienne de Calva, do 03 februari 2011 16:43 Reageer op Etienne

    Etienne

    Of dit voorstel navolging verdient betwijfel ik ten zeerste om een aantal redenen.

    De demonstranten pro-democratie in Egypte vormen een ruime minderheid. De meerderheid van de Egyptenaren gaat niet de straat op.
    Het is niet te voorspellen wat het resultaat zou zijn indien er echte vrije verkiezingen zouden worden gehouden. Het krachtenveld is onduidelijk.
    We kennen in elk geval wel de resultaten van verkiezingen in 2 landen in de buurt van Egypte. Gaza=Hamas, Iran=Ayatollah's.

    Ten tweede is het maar zeer de vraag of wat wij verstaan onder democratie hetzelfde is als wat de Egyptenaren daaronder verstaan. Bedoeld men met de roep om democratie dat Mubarak weg moet? Ik weet het niet.

    Ten derde heerst er in de Arabische wereld - waarschijnlijk terecht - wantrouwen jegens het westen. Waar dat al dan niet latente wantrouwen zich zal uiten is n.m.m. niet te voorspellen. Alleen al met het oog hierop zou het westen zich wat gedeisd moeten houden.

    Ten vierde blijft het een gegeven dat christenen in Egypte worden belaagd door hun mede-burgers. Is dat een voorbode voor een burgeroorlog, aangemoedigd door het christelijke westen?

    Ten vijfde zitten we nog steeds met het probleem Israel. Hoe stelt een volgende Egyptische regering zich op?

    Gezien de dikke pakken boter op het hoofd van het westen begrijp ik volledig de opstelling van Obama. Hij realiseert zich dat hij op eieren loopt. Hij heeft terecht duidelijk moeite met het innemen van een standpunt.
    Het voortouw nemen in deze kwestie kan ook impliceren de grootste klappen krijgen als het wat anders uitpakt dan verwacht.

    Wat de Nederlandse regering wel moet doen? De kat uit de boom kijken en vooral niet te vroeg standpunten innemen?

  • Reinaert de Vos, do 03 februari 2011 17:07 in reactie op Etienne de Calva Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Etienne, er is geen land waar de meerderheid van de mensen de straat op gaan. dat wil nog niet zeggen dat ze Mubarak allemaal willen houden. Dat kan ook niet in Egypte. Er zijn eergisteren ongeveer 2 miljoen de straat op gegaan en vonden bij terugkomst hun huizen geplunderd. Het geweld van de afgelopen dagen maakt het er natuurlijk niet beter op voor ouderen, vrouwen en kinderen.

    Verder lijkt het me van belang, gezien de pakken boter die je noemt dat de VS en de EU zo snel mogelijk haar standpunt aanpast. Later kan in reflectie nog eens worden nagepraat over de lange steun aan het regime. Nu is het tijd voor handelen. Het momentum is straks weg.
    En wij gaan niet over het soort democratie dat ze willen, dat is omgekeerd ook niet zo. Of het goed uitpakt weet niemand maar als je af blijft wachten zal de sympathie voor het westen echt niet toenemen.

  • Etienne de Calva, do 03 februari 2011 19:35 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Etienne

    Etienne

    Stel dat Mubarak/Aanhanger lijn Mubarak aan het bewind blijft.
    Bijvoorbeeld omdat de meerderheid van de Egyptenaren rust wil (met economische hervormingen).
    Ik blijf erbij dat het beter is nu tot op z'n minst tien te tellen alvorens uitingen naar buiten te brengen omtrent situaties, waarvan we de gevolgen totaal niet kunnen overzien.

    Los daarvan, al eens nagedacht over de positie van de kopten als Mubarak weg zou zijn? Zie de christenen in Indonesie en Turkije.
    Zitten we te wachten op een nieuwe oorlog tussen Israel en Egypte?

  • jose van leeuwen, do 03 februari 2011 21:29 in reactie op Etienne de Calva Reageer op jose

    jose

    30 jaar te laat om iets tegen de dictator te zeggen en op te komen voor mensenrechten in het MO.
    Het gehele MO behalve Iran wordt gesteund door het westen,tot de tanden bewapend ondanks dat de bevolking in armoede leeft.
    Handelsafspraken zodat de bevolking als slaaf moet werken om onze producten zo goedkoop mogelijk te maken.
    Wij zijn alleen met onze olie prijzen,rechten voor christenen en goedkoop voedsel bezig.
    Israel schijt natuurlijk peultjes en daarom sturen ze vliegtuigen vol met traangas en ander spul toe.
    Zo ook de schijnheilige VS die wapens stuurt en heeft gestuurd,dit alleen om de geostrategische positie van het westen te behartigen en de veiligheid van Israel.
    De rest van de mensheid telt niet mee en mag schietschijf zijn of worden.
    Niet alleen in het MO maar ook in landen in Afrika,in landen die belangrijke grondstoffen hebben voor onze welvaart hebben wij het niet over mensenrechten. Hebben zelfs de christelijke partijen het niet over,o misschien omdat zij zwart zijn.
    5 miljoen doden in Congo,vrouwen,kinderen en mannen,dood morsdood maar het interesseert het bedrijfsleven geen moer,als zij maar de grondstoffen hebben die nodig zijn voor onze manier van leven,twitteren,pc gebruik,playstations voor kleinkinderen en ga maar zo door.

  • Etienne de Calva, do 03 februari 2011 23:14 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Etienne

    Etienne

    Inderdaad, natuurlijk hebt U gelijk met hetgeen U stelt. Daar is geen speld tussen te krijgen.

    De vraag hier is echter of een stellingname op dit moment richting Egypte zinvol is of helemaal verkeerd kan uitpakken.
    Schieten de anti-Mubarak-demonstranten daar iets mee op? Of wordt die uiting door de Egyptische overheid uitgelegd als het bewijs voor de stelling dat het betreft demonstranten, die zijn opgejut door het buitenland, waartegen DUS harde repressie moet worden toegepast?

  • Reinaert de Vos, vr 04 februari 2011 11:33 in reactie op Etienne de Calva Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Maar daar gaan wij niet over. Er zijn misschien goede redenen geweest om opzij te kijken als het gaat om onze directe en indirecte steun aan deze regimes (ook veel verkeerde redenen) maar als de bevolking nu anders wil dan is dat zo. Als er een vergelijkbaar regime komt dan is dat maar zo. Maar nu willen mensen verandering. En die moet je ondersteunen. Of hebben Egyptenaren geen recht op meer vrijheid en zeggenschap?

  • Rob van Koot, do 03 februari 2011 15:34 Reageer op Rob

    Rob

    Het zou ons land wel sieren maar we moeten onszelf niet overschatten zoals we te vaak doen.

  • Rob Geurtsen, do 03 februari 2011 15:05 Reageer op Rob

    Rob

    Bescheidenheid past ons gezie het gewetenloze profiteren van de odnerdrukking in vele landen. Darm is de oproep zoals Han verwoord een hele gepaste, juiste en bescheiden houding, met als enige aanvulling dat ondanks welk gedrag dan ok van burgers de overheid, ook de Eyptische de veiligheid van elke burger moeten willen en kunnen garanderen.

    Indien dit niet mogelijk is, moet deze regering opstappen.

  • Albert Hofmann, do 03 februari 2011 15:38 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Albert

    Albert

    Ik denk dat het opraken van het toiletpapier in het Egyptisch Museum meer indruk maakt op Mubarak dan het met opgestoken pootje gekef uit een landje die achter de VS aansloft.

  • Hein van Leeuwen, do 03 februari 2011 14:43 Reageer op Hein

    Hein

    Wij hopen en verwachten dat onze daadkrachtige regering zich krachtig gaat uitspreken bij monde van Rosenthal voor het herstellen van de burgerrechten in Egypte. Nederland eist dat op grond van haar belang?

    Wie dit gelooft is gek:)

  • Henk Veldman, do 03 februari 2011 14:23 Reageer op Henk

    Henk

    "De Nederlandse regering moet eisen dat president Mubarak onmiddellijk de burgerrechten in Egypte ten volle herstelt omdat alleen zo de stabiliteit kan terugkeren "

    Je hebt gelijk Han van der Horst.
    Na 30 jaar mag eindelijk wel eens de burgerrechten een plaats krijgen.
    Ik vrees alleen dat als zal blijken dat dat ten nadele is van de VS dat de VS toch wel blijft kiezen voor een regering zoals die nu is, waar burgerrechten op de laatste plaats komen.
    Zie maar eens wat de VS heeft geflikt met de Sjah van Perzië, of Saddam Hoessein. Dappere hebben ze hen gesteund ondanks hun moord- en martelpraktijken.

    Zie maar eens het enthousiasme waarmee Pinochet, Franco, Batista, Vileda, Salazar of noem al die andere dictators maar op die met grote ijver door de VS, samen met de meestal Katholieke kerken, hun onderdrukkingen en het verachten van burgerrechten vele tientallen jaren aan het bewind konden blijven.
    We mogen ook vooral niet vergeten dat het juist door links kwam, die stelselmatig zich verzette tegen die (rechtse) dictaturen dat al die dictaturen zich hebben weten te handhaven.
    Ook in Nederland waren het uitsluitend de linkse partijen die zich altijd hebben verzet. En omdat we inmiddels mede dankzij extreem-rechtse Wilders/PVV dat links altijd hartstikke fout is geweest, zoals de VS dat al lang vóór Wilders heeft geconstateerd
    Misschien help het een beetje dat nu Nederland eindelijk rechts tot extreem rechts is geworden en schijt heeft aan de linkse partijen dat er in Egypte een andere wind zal gaan waaien.
    Anders moeten PVV, CDA en VVD maar de ambassadeur op het matje roepen en hem te verstaan te geven dat dit de allerlaatste waarschuwing is. Nederland laat niet meer met zich sollen!!!!

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 13:19 Reageer op Jager

    Jager

    Ons belang boeit me niet .
    Het belang van de bevolking van egypte is het enige belang.

    ieder volk heeft het recht op zelfbeschikking en daar moeten wij voor strijden ongeacht wat onze belangen zijn.

    Neem dit maar aan van Opa Veldman

    de wereld zou een stuk prettiger zijn als men eens een keer naar mij zou luisteren

    >:|

  • Theo Joubert, do 03 februari 2011 13:50 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Theo

    Theo

    [Ons belang boeit me niet .]

    Dat is me al vaker opgevallen.

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 13:57 in reactie op Theo Joubert Reageer op Jager

    Jager

    Ik prefereer mensen boven economische belangen

    schandalig niet?

  • Hugo Gündel, do 03 februari 2011 14:20 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Hugo

    Hugo

    Eerder naïef en wereldvreemd.

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 14:44 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Jager

    Jager

    Ow en u noemt zich zelf een realist natuurlijk

    hahahahaha

  • Hugo Gündel, do 03 februari 2011 19:08 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Hugo

    Hugo

    Ja, dat klopt.

  • Henk Veldman, do 03 februari 2011 15:36 in reactie op Theo Joubert Reageer op Henk

    Henk

    Klopt.
    de heer R. Veldman (een ouwe vent naar nu blijkt) blijft maar weigeren toe te geven dat het belang van jou en Wilders boven die van de rest van de wereld gaat want het is inmiddels al vast komen te staan dat moslims de Allah-ganse dag er op uit zijn om te weigeren toe te geven dat ze verderfelijk, achterlijk en nog erger, verachtelijk zijn.

    Gelukkig weten jij en je geestelijk leider Wilders wel beter.

    Ik heb een ideetje waardoor mogelijk zelfs jij zelfs in de Kamer kan komen.
    Begin een tip-lijn om mensen die weigeren zich te laten vernederen door jou en je Grote Leider automatisch een strafblad krijgen.
    Dus iedereen die je Geestelijk Leider een warm hart toedraagt meldt waar mensen in zijn of haar buurt mensen zijn die zich weigeren zich door jullie te laten onderdrukken.
    Ik weet zeker dat het een succes wordt (maar zorg er wel voor dat iedereen die wél zelf nadenkt in alle vrijheid de mond wordt dicht geslagen. Als het een vrouw betreft moet je dat natuurlijk niet doen. Dat ontsiert zo'n meisje. Die moet je gewoon in de (zwangere) buik slaan. Wees voorzichtig als je zo'n meid in de kut wil slaan. Mocht ze besneden zijn dan kom je direct op het schaambeen terecht waardoor je het risico loopt dat je wekenlang je pols niet meer kunt gebruiken. )

  • André Vermeulen, do 03 februari 2011 14:00 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op André

    André

    Volkomen eens met R.Veldman.
    Het probleem is dat Nederland meent dat het de ultieme wereldverbeteraar is. Het heeft overal een mening over en wil zich met elk incident in de wereld bemoeien. Het lijkt er maar al te vaak op dat het recht op zelfbeschikking in Nederland een loze kreet is.
    Laat overigens Bleker, die zijn baantje te danken heeft aan de meest onbetrouwbare en vilein politicus van de laatste decennia, Maxime Verhagen, hier maar het zwijgen toedoen. De pony fokkerij zal hem hem beter liggen, van de rest van zijn portefeuille heeft hij minder verstand.?

  • Hugo Gündel, do 03 februari 2011 14:19 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Hugo

    Hugo

    Of het u boeit of niet, u eet er wel van.

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 14:38 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Jager

    Jager

    Als het nodig is eet ik wel wat minder

  • Grolschje ., do 03 februari 2011 14:34 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Egypte heeft zelfbeschikking en dat moet Nederland regelen ofzo? Beetje tegenstrijdig...

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 14:38 in reactie op Grolschje . Reageer op Jager

    Jager

    Nee dat moeten we respecteren .

    Simpel gezegd:
    "De Nederlandse regering staat achter het volk van egypte"

  • Hendrik Jansen, do 03 februari 2011 14:46 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Hendrik

    Hendrik

    Nou en, alsof ik achter onze regering sta. Politiek hier in nederland is net zo rot als de politiek daar.

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 15:12 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Jager

    Jager

    Ja maar dat weten de meeste mensen hier niet

  • Grolschje ., do 03 februari 2011 14:56 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Grolschje

    Grolschje

    " Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken ziet het aangekondigde vertrek van de Egyptische president Hosni Mubarak als “een eerste stap op weg naar eerlijke en vrije verkiezingen”. "

    Zoiets dus?

  • Jager Verzamelaar, do 03 februari 2011 15:12 in reactie op Grolschje . Reageer op Jager

    Jager

    Nee dat is te subjectief.

  • , vr 04 februari 2011 12:01 in reactie op Grolschje . Reageer op

    Nederland hoeft dat niet te regelen of zo. Nederland dient dat te respecteren en ervoor op te komen dat het Egyptische volk fatsoenlijk bestuurd wordt.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven