Bio Bekijk alles van Fouad Sidali Word fan

Fouad Sidali

Fouad Sidali Oud-wethouder Amsterdam Bos en Lommer

22 januari 2010 Reageer (24) 691 x bekeken Politiek RSS

Prostitutie hoort bij de stad, maar dan wel uit vrije wil

Je zou er toch niet aan moeten denken dat het je zus of moeder is die gedwongen wordt om zichzelf te verkopen. Amsterdam is een wereldstad en prostitutie hoort daarbij maar, dan wel uit vrije wil

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher, gaat vrouwenhandel pragmatisch te lijf. Geen geneuzel en eindeloze bureaucratie maar, ‘mouwen oprollen en aanpakken’. Zo wil hij op de Wallen een prostitutieverbod van 04.00 uur ’s nachts tot 08.00 uur ’s ochtend. Ook wil hij de leeftijd van 18 jaar ophogen naar 23 jaar.

Ik ben het volledig eens met Lodewijk Asscher. Anderen zien dit weer als vertrutting. Volslagen belachelijke opmerking. Veel vrouwen uit voornamelijk Oost-Europeese landen worden gedwongen om in de prostitutie te werken. En nee, het heeft niets met verkiezingstijd te maken want, Asscher is hier al sinds 2006 mee bezig. Om dit soort praktische ideeën door de Raad vast te laten stellen ben je heel lang bezig. Daarom legt hij het plan nu neer bij de kiezer.

Verder moeten de prostituees zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zich melden bij de GGD. De gezondheidsdienst moet kijken of de vrouwen de verstandelijke vermogens hebben die horen bij volwassenen.

Ik hoop van harte dat andere steden waar sprake is van legale prostitutie, Asscher zullen steunen door dezelfde weg in te slaan. Want laten we wel wezen. Je zou er toch niet aan moeten denken dat het je zus of moeder is die gedwongen wordt om zichzelf te verkopen. Amsterdam is een wereldstad en prostitutie hoort daarbij maar, dan wel uit vrije wil.

Laatste Reacties (24) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 27 januari 2010 10:01 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik weet helemaal niets van de situatie in Amsterdam of zelfs in Nederland. Maar wel dat in veel Oost-Europese landen prostitutie strafbaar is, en ook dat er heel veel vrouwen en meisjes uit die landen bewust naar het westen komen om zich te prostitueren omdat dat veel meer geld opbrengt.

    Onder hen geldt de gouden raad: als je door de politie wordt opgepikt en naar je land wordt teruggestuurd, dan moet je zeggen dat je gedwongen werd. Doe je dat niet dan kun je in je eigen land voor een paar jaar achter de tralies belanden omdat men je daar kan straffen om wat je in het buitenland deed.

    Het ZDF rapporteerde enige jaren geleden al dat op die manier meisjes uit de Oekraïne al vijfmaal of meer in het Frankfurtse milieu werden gearresteerd en terug naar hun eigen land werden afgevoerd en zelfs na 5 keer beweerden die meiden nog steeds bedrogen en gedwongen te zijn.

    Met die kennis in het achterhoofd heb ik wat voorbehouden als ik mensen als meneer Asscher hoor praten.

  • arjan doorgeest, di 26 januari 2010 13:22 Reageer op arjan

    arjan

    (2) - Een kleine aanvulling op het eerder gemelde: ook is het mogelijk, en misschien wel een vitale schakel in het geheel, om prostituees die op tijdelijke basis in Amsterdam of elders werken onder te brengen in een apart gemeentehotel of pension ( tegen correcte en kloppende prijzen), waar ze hun rust kunnen genieten en in een vertrouwde setting op zichzelf kunnen zijn. Het één en ander bewaakt en onder betrokken en professioneel toezicht, zodat ze buiten hun werkplek niet zijn overgeleverd aan loverboys en vrouwenhandelaren. Wanneer vrouwen op deze manier een aantal maanden in Nederland werken - wat vaak het geval is - zijn hun inwoning en werkplek in ieder geval goed geregeld, en is er een situatie ontstaan waarin zij niet ongewild en onbedoeld in handen van kwaadaardige derden kunnen vallen.

    De randfiguren - vermoedelijke pooiers - die vaak om een prostitutiegebied heenhangen, kun je veel strikter en eerder vragen zichzelf te legitimeren. Wanneer gegevens van hen worden vastgelegd, heb je in ieder geval namen om verder op te rechercheren. Eén en ander kan een duidelijk afschrikwekkende werking hebben.

  • arjan doorgeest, di 26 januari 2010 02:05 Reageer op arjan

    arjan

    De denktrant van zowel Sidali als Asscher is bruikbaar, maar ik vraag me af of één en ander tot echt effectief beleid zal leiden.

    Wanneer je prostitutie in afgesloten gebieden onderbrengt onder toezicht van het plaatselijk gezag (permanent politietoezicht op een vaste locatie), kun je loverboys en andere randfiguren buiten de poort houden, heb je meer contact met de werkenden in questie en kun je veel beter nagaan of zij zich in een vrijwillige setting of in een dwangsituatie bevinden. Controle op papieren wordt dan gemakkelijker - je kunt dan met enige regelmaat nagaan of vrouwen (nog) in het bezit zijn van hun eigen paspoort en (dus) op vrijwillige basis werken. Ook medische zorg en elementaire begeleiding/ondersteuning kunnen dan veel beter geregeld worden. Bovendien kunnen signalen die op uitbuiting/vrouwenhandel wijzen waarschijnlijk veel eerder onderkend worden. Daarnaast bestaat de kans dat je contacten tussen zogeheten "beschermheren" en werkende vrouwen op deze manier kunt minimaliseren, en da's voor de gemiddelde loverboy geen prettig vooruitzicht. Middels cameratoezicht buiten de poort kun je randfiguren en eventuele uitbaters eerder en zeer doelmatig in beeld brengen, wat ook een afschrikwekkende werking op dit soort lieden kan hebben.

    Op de Amsterdamse grachten zullen zulk soort afgeschermde plekken lastig te realiseren zijn; op andere plekken in Nederland zal dit wellicht beter lukken.

  • Yusuf Farah, ma 25 januari 2010 16:59 Reageer op Yusuf

    Yusuf

    Ik zou het graag verboden zien...! Een moslimbroeder die prostitutie verdedigt, bah.

  • De VVD, ma 25 januari 2010 17:11 in reactie op Yusuf Farah Reageer op De

    De

    Maar wat is uw reactie als Nederlander?

  • ---Merhamet ---, di 26 januari 2010 16:28 in reactie op Yusuf Farah Reageer op ---Merhamet

    ---Merhamet

    *Een moslimbroeder die prostitutie verdedigt, bah.*

    Ten eerste is hij jouw *broeder* niet. En al zou dat wel zo zijn, dan heeft hij nog het recht om te vinden wat hij als individu vindt. In dit geval is hij wethouder, en hij onderstreept het voorstel van wethouder Lodewijk Asscher, wellicht, uit een gevoel van medemenselijkheid. Dhr. Sidali heeft hier met Nederlandse wetten te maken, en laat in zijn functie zijn democratische kant spreken. Hoe hij werkelijk over prostitutie denkt, gaat niemand wat aan. Volgens mij komt het woord medemenselijkheid ook in de Koran voor, of niet? Dus waarom afkeuren, en niet een hand helpen?

    Als je door een bril kijkt waarin iedereen je eigen verlengstuk is, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

  • hans detorenkraai, wo 27 januari 2010 08:58 in reactie op Yusuf Farah Reageer op hans

    hans

    Kom Kom wilt u me vertellen dat moslims minder gebruik maken van deze lage vorm van lichaam verkopen.
    Ik elke grote moslimstad sterft het van de bordelen dat weet u net zo goed als ik.
    Heeft niets te maken met in bijzonder uw geloof, heeft te maken met alle geloven .
    Hypocriet als die allemaal zijn hebben ze de rol van de vrouw nooit gelijk gezien aan die van de man. Daaruit is deze vormen van vrouw onderdrukking ontstaan en u had beter moeten nadenken voor u schrijft.

  • Janssen zelf, zo 24 januari 2010 15:21 Reageer op Janssen

    Janssen

    "De gezondheidsdienst moet kijken of de vrouwen de verstandelijke vermogens hebben die horen bij volwassenen."

    Gaan we dat in het vervolg ook doen bij de hoofdstedelijke taxichauffeurs?

  • Janssen zelf, zo 24 januari 2010 15:18 Reageer op Janssen

    Janssen

    Waarom lukt het maar niet om de echte problematiek aan te pakken? Loverboys, mensenhandel, witwas praktijken...
    En als we er eentje oppakken laten we hem weer vertrekken naar het buitenland.
    Volgens mij kost het weer te veel moeite (geld) om deze criminaliteit echt aan te pakken.
    je krijgt er toch kriebels van als je bedenkt dat er miljarden worden gestopt in een metro tunnel die er waarschijnlijk toch niet meer gaat komen. Maar als het om mensenlevens gaat dan grijpen we naar deze symboolpolitiek die niets oplost en alleen het probleem verplaatst.
    Wat een ruggegraatloze bende is het toch.

  • Meneer Dick, zo 24 januari 2010 13:17 Reageer op Meneer

    Meneer

    Vrije wil is het enige belangrijke. Testen of een vrouw het verstandelijke vermogen van een volwassene heeft is overbodig en onjuist. Als een vrouw met een IQ van 60 weinig capaciteiten heeft, kan zij bijvoorbeeld wasknijpers in elkaar zetten of aan de lopende band inpakken. Waarom zou zij niet als prostitue mogen werken als zij dol is op dit werk?

  • De VVD, za 23 januari 2010 20:32 Reageer op De

    De

    Laat Asscher gewoon de problemen aanpakken die hij signaleert en niet als een dolle ook alle "nette" hoeren en pooiers aanpakken. Alweer symptoombestrijding... Het pleit ook voor jou Sidali. Pak nu eens de problemen bij de bron aan!

    En zoals Asscher ook behoort te weten hoeft een ZZP-er zich niet bij de KvK in te schrijven. Ik vind het ronduit stigmatiserend dat hoeren apart gezet worden met regels die voor andere ondernemers niet gelden. En melden bij de GGD? De verstandelijke vermogens laten testen? Ronduit discriminerend ten opzichte van een beroepsgroep en een zware aanval op de integriteit van het lichaam. Het wordt tijd dat de PvdA bestuurders zich laten testen op hun psychische vermogens.

  • Christina de Vries, za 23 januari 2010 16:24 Reageer op Christina

    Christina

    Ik ben het grotendeels eens met Asscher.
    In de 25 jaar dat ik over de wallen rondstruin heb ik nog nooit elende mee gemaakt, ik vind een heerlijke buurt. Ook met mijn kinderen ontzie ik die buurt niet, het is een deel van de opvoeding.
    Als ik die dames zie zitten vraag ik mij vaak af, zit jij hier vrijwillig of is er sprake van dwang.
    Geen probleem met vrijwillige prostitutie, maar dwang vind ik zeer kwalijk en moet hard aangepakt worden. Maar dat kan ik van buiten niet zien.

    De leeftijdgrens verhogen ben ik voor, maar is dat de oplossing?
    Dames van onder de 23 die het niet erg vinden dit werk te doen zullen dat op andere plekken of in de illegaliteit gaan doen. Ze zullen zich niet laten weerhouden.

    Er zal een veel strengere controle en handhaving moeten plaats vinden op vrouwenhandel en alles wat daar meet te maken heeft.
    Ik blijf lekker rond fietsen en lopen in deze gezellige buurt.

  • - -, za 23 januari 2010 21:13 in reactie op Christina de Vries Reageer op -

    -

    Mooi geschreven Christina de Vries. En zonder sarcasme, ik meen dit echt. U bent mijns inziens een voorbeeld voor de moderne en liberale opvoeding.
    Ik vind uw kritiek pragmatisch, u komt niet alleen met een kritische voetnoot maar ook met een mogelijke oplossing.

    Fijn en verhelderend om te lezen, dat mag ook weleens geschreven worden.

  • De VVD, ma 25 januari 2010 17:13 in reactie op Christina de Vries Reageer op De

    De

    Zeg Christina, heb je die vrouwen wel eens aangesproken met jouw brandende vraag?

  • Gerwin van Eersel, vr 22 januari 2010 14:27 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Helemaal eens hoor.

    Maar Amsterdam is een wereldstad? Op welke plaats op de ranglijst van inwoners zou Amsterdam ongeveer staan?

  • Jan Stroomer, za 23 januari 2010 19:22 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jan

    Jan

    Uitgaande van een populatie van 1,95 miljoen (dat is een erg ruime agglomeratie, inclusief Haarlem zelfs), plaatsje 221.

  • Jan Stroomer, za 23 januari 2010 19:40 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jan

    Jan

    "Je zou er toch niet aan moeten denken dat het je zus of moeder is die gedwongen wordt om zichzelf te verkopen."

    Stel dat het een 'heel normaal' beroep is, is 'gedwongen' -op straffe van kortingop je uitkering!- jezelf verkopen dan erger dan 'gedwongen' het gemeenteplantsoen schoffelen?

    Zo nee, waarom dan de vacatures voor de wallen niet in de bakjes bij het CWI? Er zijn vast wel wat uitkeringsgerechtigden die aan de eisen voldoen. Gemeentelijke uitkeringslasten omlaag, (vrouwelijke) arbeidsparticipatie omhoog, wat wil je nog meer?

  • Gerwin van Eersel, za 23 januari 2010 22:34 in reactie op Jan Stroomer Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Begrijp niet zo goed waarom dit in reactie op mij is, maar goed, om in te gaan op je vraag; "Stel dat het een 'heel normaal' beroep is, is 'gedwongen' -op straffe van kortingop je uitkering!- jezelf verkopen dan erger dan 'gedwongen' het gemeenteplantsoen schoffelen?"

    Ik vind dat prostitutie een beroep is waarop mensen die er uit vrije wil voor kiezen niet beoordeeld zouden mogen worden. Dat betekend echter nog niet dat werklozen gedwongen zouden mogen worden.
    Dat geldt naar mijn mening voor meer beroepen. Beroepsmilitair bijvoorbeeld is ook een beroep is waarop mensen die er uit vrije wil voor kiezen niet beoordeeld zouden mogen worden. Maar ook voor beroepsmilitair worden is het moreel verwerpelijk werklozen daartoe te dwingen.

    Kortom, er zijn acceptabele beroepen waartoe je mensen niet mag dwingen, bijvoorbeeld beroepsmilitair en prostituee, er zijn ook acceptabele beroepen waartoe je mensen wel toe kunt dwingen zoals jouw voorbeeld, medewerker plantsoenendienst.

  • Jan Stroomer, zo 24 januari 2010 02:13 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jan

    Jan

    Eigenlijk was het ook niet in reactie op jou, maar op het artikel zelf. Misschien heeft Joop wat moeite met die 'wissel', omdat mijn eerdere reactie op jou nog in de wachtrij stond?

    Maar toch bedankt voor je prima antwoord.

  • Jan Minno Rozendal, vr 22 januari 2010 11:43 Reageer op Jan Minno

    Jan Minno

    Strenger controleren op illegale praktijken en evt. 'verstandelijke vermogens' lijkt me prima, maar die leeftijdsgrens zit me dwars. Met 18 ben je volwassen in Nederland en word je geacht zelf je keuzes te kunnen maken, in het cafe, op de weg, in het stemhokje, in Afghanistan, en ook achter het raam.

  • Steven Geurts, vr 22 januari 2010 13:13 in reactie op Jan Minno Rozendal Reageer op Steven

    Steven

    Nu nog een regelmatig verplicht bezoekje van de dokter, en we hebben deze sector (weer?) op het rechte pad.

    Dat het de sexbazen omzet kost geloof ik niet echt, de hoerenlopers tussen 4:00 en 8:00 komen dan wel iets eerder, of later. Vrijheid ok, maar een gedegen set afspraken ter bescherming van de werknemers lijkt me een prima initiatief.

  • Censuur Joop, za 23 januari 2010 20:25 in reactie op Jan Minno Rozendal Reageer op Censuur

    Censuur

    Met 18 ben je dan wel volwassen volgens de wet, tenminste... je mag stemmen en je rijbewijs halen en een lening afsluiten. Je inkomen wordt pas volwassen op je 23ste. Dus waarom een hoer niet tot die leeftijd laten wachten? Kan ze of hij gelijk nadenken of het nou echt is wat men wil. En de pooier die vrouwen ronselt en dwingt zich te hoereren, die wordt hiermee tenminste een beetje in z'n kruis gepakt.

    En alle beetjes helpen om vrouwenhandel proberen tegen te gaan.

    Dus zet em op, Asscher!

  • - -, vr 22 januari 2010 11:15 Reageer op -

    -

    Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten, bij het commentaar van Dhr. Fouad Sidali en Cemile Merhamet.

    Lodewijk Asscher hield een gedegen pleidooi in een uitzending van Pauw & Witteman. Ik steun zijn initiatieven.

  • ---Merhamet ---, vr 22 januari 2010 10:11 Reageer op ---Merhamet

    ---Merhamet

    En zo is het. De romantische tijd van -de dames van vermaak- in eigen buurt of wijk zijn we allang voorbij. Amsterdam is een gateway voor types als Saban b. geworden.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven